Statystyki wypadków wg policji za rok 2008

Data: 2009-08-13 22:11:34
Autor: The_EaGle
Statystyki wypadków wg policji za rok 2008
Zastanawiam się właśnie czy ktoś z Was zadał sobie trud i przejrzał te skądinąd bardzo ciekawe dane. Oto co po kilku minutach grzebania udało mi wygrzebać.

Przepraszam za wykrzykniki ale nie mogłem się opanować...

Czytam sobie właśnie
http://www.policja.pl/dokumenty/zalaczniki/1-46733.pdf

pozostałe:
http://www.policja.pl/portal/pol/8/

raport za 2008 rok i czytam na str 20:

Główne przyczyny wypadków na prostych odcinkach to:
• niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 6 330 wypadków,
• nie udzielenie pierwszeƒstwa przejazdu – 2 815 wypadków,
• nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 2 662 wypadki,
• nieprawidłowe wyprzedzanie – 2 000 wypadków,
• nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 522

Zapytam grzecznie jak na prostym odcinku można nie udzielić pierwszeństwa?
Przecież to prosty odcinek wiec skąd się wzięła droga z pierwszeństwem i to bez skrzyżowania bo statystyki dotyczące skrzyżowań są poniżej.

Jak na prostym odcinku można się nieprawidłowo zachować wobec pieszego???
Jedno mi przychodzi na myśl - specjalnie najechać na pieszego idącego poboczem drogi. Ma ktoś inne pomysły?

A poniżej znajduje się:

Główne przyczyny wypadków na skrzyżowaniach z pierwszeƒstwem przejazdu to:
• nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu – 6 049 wypadków,
• nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 2 336 wypadków,
• niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 1 155 wypadków.

Słowem grzanie przez skrzyżowania 140 gdzie jest 70 nie powoduje dużej liczby wypadków a właśnie nie udzielenie pierwszeństwa... w sumie to logiczne.

Główne przyczyny wypadków na zakrętach to:
• niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 4 054 wypadki,

Rozumiem więc że 4 tyś wypadków jest spowodowane nieumiejętnością kierowców do oceny prędkości w zakręcie, względnie nieprawidłowy tor jazdy. Czy tego uczą na kursach? NIE. Czemu ? Ponieważ w tym czasie uczą sie parkować!

• jazda po niewłaściwej stronie drogi – 244 wypadki,
Na zakręcie? Tzn że albo to byli ci którzy chcieli wejść w zakręt po optymalnej linii albo ci którzy się nie wyrobili czyli prawdziwe niedostosowanie prędkości.

• nieprawidłowe wyprzedzanie – 219 wypadków,
Na zakręcie wyprzedzają. W sumie mało wypadków...

• nieprawidłowe wymijanie – 197 wypadków.
Jak można nieprawidłowo wymijać na zakręcie? Skoro kierowca został zmuszony do wymijania to może ten co to wymijanie wymusił powinien ponosić odpowiedzialność?

A teraz równie dobre:

Główne przyczyny wypadków występujących na drogach jedno jezdniowych
dwukierunkowych to:
• niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 10 545 wypadków,

No ba nie inaczej. Jechali szybko i się anihilowali. Bo przecież nie dotyczy to wyprzedzania ani najechania na pieszego. A wiec jechał szybko i zwypadkował!

• nie udzielenie pierwszeƒstwa przejazdu – 7 471 wypadków,
Jechał drogą jednojezdniową i dojechał do znaku ustąp pierwszeństwa i go nie ustąpił. Może nie widział co jest obok?Może widoczność była zła? Może sie zagapił?

• nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 3 939 wypadków,
Znów ci którzy rozjeżdżają pieszych jak ich widzą na poboczu - plaga w Polsce.

• nieprawidłowe wyprzedzanie – 2 514 wypadków,
No proszę. 10tys wypadków bo jechali za szybko a tylko 2.5 tys bo źle wyprzedzali. Coś tutaj nie gra, nie sądzicie?

• nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 1 764 wypadki,
• nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu – 1 114 wypadków.
Jak można nie prawidłowo wykonać manewr skrętu z drogi j.w i nie nie ustąpić pierwszeństwa i spowodować wypadek? Hm...

Główne przyczyny wypadków występujących na drogach o dwóch jezdniach
jednokierunkowych to:
• nie udzielenie pierwszeƒstwa przejazdu – 1 457 wypadków,
Ach te nasze wiadukty...

• nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 1 101 wypadków,
Znów ci wredni kierowcy rozjeżdżający pieszych.

• niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 985 wypadków,
TYLKO? To po cholerę tyle WIDEORADARÓW??? Przecież one mogą tylko tą statystykę zmniejszyć!!! NA CO IDĄ NASZE PIENIĄDZE!

• nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 410 wypadków.

PS. Ja mam przemożna wrażenie że policja z tych statystyk nic nie rozumie, dziennikarze jak widać też skoro po policji klepią tą samą mantrę.

Pozdrawiam
Rafał

Data: 2009-08-13 13:26:47
Autor: DP
Statystyki wypadków wg policji za rok 2008
Zapytam grzecznie jak na prostym odcinku mo¿na nie udzieliæ pierwszeñstwa?
Przecie¿ to prosty odcinek wiec sk±d siê wziê³a droga z pierwszeñstwem
to bez skrzy¿owania bo statystyki dotycz±ce skrzy¿owañ s± poni¿ej.

Mo¿e chodzi³o o manewry na skrzy¿owaniach (skrêty, zawracanie) ? Bo
przecie¿ to, ¿e jest prosty odcinek drogi nie znaczy, ¿e jest zawsze z
pierwszeñstwem.

Data: 2009-08-13 22:36:08
Autor: Feromon

Użytkownik "The_EaGle" <the@djd.com> napisał w wiadomości news:h61s1n$d9g$1news.onet.pl...
Zastanawiam się właśnie czy ktoś z Was zadał sobie trud i przejrzał te skądinąd bardzo ciekawe dane. Oto co po kilku minutach grzebania udało mi wygrzebać.

Przepraszam za wykrzykniki ale nie mogłem się opanować...

No bo tyle sÄ… warte statystyki.
No bo jak ująć zagapienie się przemęczonego kierowcy?
Jako niedostosowanie prędkości do warunków psychofizycznych?
Przez idiotyczne statystyki młodzi kierowcy jeżdżący ostrożnie
płacą 150% OC. Paranoja.

Feromon

PS. A gdzie wpływ koloru samochodów i włączonych świateł na wypadki?

Data: 2009-08-13 22:38:28
Autor: The_EaGle
Statystyki wypadków wg policji za rok 20 08
A to jest najlepsze:

str 54

Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych
przez motorowerzystów było:
• niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 356 wypadków
• nie udzielenie pierwszeƒstwa przejazdu – 256 wypadków,
• nieprawidłowe skręcanie – 87 wypadków.

40km/h i najwięcej wypadków z powodu niedostosowanie prędkości :)))))))

Pozdrawiam
Rafał

Data: 2009-08-13 22:49:08
Autor: to
The_EaGle wrote:

[...]

To najlepiej pokazuje wartość tych statystyk. Miśki wpisują "niedostosowanie prędkości do warunków" jak nie wiedzą co wpisać i tyle.

--
cokolwiek

Data: 2009-08-13 22:39:29
Autor: Uncle Pete
[...]

Może np. przy zmianie pasa? Mi caly czas ktoś się wchrzania przed zderzak nie racząc nawet kierunkowskaza włączyć. Albo próbuje zafundować nowe drzwi bądź błotnik.

Piotr

Data: 2009-08-13 22:47:23
Autor: kogutek
Statystyki wypadków wg policji za rok 2008
Bardzo ciekawa statystyka. Nasi obecnie rz±dzacy debile, bo inaczej nie sposób
ich nazwaæ. Zamierzaj± wprowadziæ obowi±zkowe badania dla starszych ludzi. A ze
statystyk wynika ze ci najstarsi robi± najmniej wypadków. --

Data: 2009-08-13 23:21:08
Autor: pavellz
Statystyki wypadków wg policji za rok 2008

U¿ytkownik "kogutek" <kogutek4@vp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:5f67.0000005c.4a847bdbnewsgate.onet.pl...
Bardzo ciekawa statystyka. Nasi obecnie rz±dzacy debile, bo inaczej nie sposób
ich nazwaæ. Zamierzaj± wprowadziæ obowi±zkowe badania dla starszych ludzi. A ze
statystyk wynika ze ci najstarsi robi± najmniej wypadków.

No i po co? Sam pamiêtam z kursu na prawo jazdy jak grupa kursantów
przechodzi³a badania na prawo jazdy. Lekarz kaza³ zrobiæ jaskó³kê.
Problem polega³ na tym ¿e jeden z kursantów z racji na stan upojenia
prawie zosta³ wniesiony do lekarza. Mimo tego diagnoza by³a - mo¿e je¼dziæ.
50 z³otych poproszê. :) Podobne badania mia³em do pracy, z tym ¿e tu
akurat pani doktor nie chcia³a ode mnie wiêcej ni¿ tego ¿eby wype³niæ
ankietê z kilkunastoma pytaniami co mi mo¿e byæ i po 15 krzy¿ykach
przy odpowiedzi nie i 2 minutach postawi³a diagnozê ¿e jestem zdrów jak ryba.
Trudno, trzeba bêdzie p³aciæ z emerytury, a i tak napewno wszyscy przejdziemy
badania... :)

Pozdrawiam
Pawe³

Data: 2009-08-13 23:24:21
Autor: The_EaGle
pavellz pisze:

[...]

Znam osobê które jest daltonist± i je¼dzi samochodem. Ponoæ jakie¶ kolory rozró¿nia ale ja nie wiem czy tak to powinno wygl±daæ....

Pozdrawiam
Rafa³

Data: 2009-08-13 23:37:34
Autor: to
Statystyki wypadków wg policji za rok 2008
The_EaGle wrote:

Znam osobę które jest daltonistą i jeździ samochodem. Ponoć jakieś
kolory rozróżnia ale ja nie wiem czy tak to powinno wyglądać....

Nie widzisz absurdu w swojej wypowiedzi? Skoro jeździ i nic się nie dzieje, to w czym widzisz problem?

--
cokolwiek

Data: 2009-08-15 10:38:00
Autor: The_EaGle
Statystyki wypadków wg policji za r ok 2008
Artur 'futrzak' Ma¶l±g pisze:
The_EaGle pisze:
(...)
Znam osobê które jest daltonist± i je¼dzi samochodem. Ponoæ jakie¶ kolory rozró¿nia ale ja nie wiem czy tak to powinno wygl±daæ....

Zastanów siê w czym przeszkadza daltonizm w je¼dzie samochodem...

W je¿d¿eniu niczym ale czasem w zatrzymywaniu przed stosownym ¶wiat³em :)

Wiem wiem mo¿e zapamiêtaæ ¿e na górze jest czerwone a na dole zielone ale s± strza³ki itp które mog± wzbudziæ wiele zamieszania.

Pozdrawiam
Rafa³

Data: 2009-08-15 11:54:07
Autor: 'Tom N'
Statystyki wypadków wg policji za r ok 2008
The_EaGle w <news:h65s58$qm4$1news.onet.pl>:

Artur 'futrzak' Ma¶l±g pisze:
The_EaGle pisze:
(...)
[...]

Nie ma czerwonej strza³ki na sygnalizatorze S-2. Na S-3 czerwona jest na
górze, zielona na dole. Na S-4 tez nie ma czerwonej strza³ki.

Wiêc gdzie to zamieszanie?

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2009-08-13 22:49:11
Autor: J.F.
On Thu, 13 Aug 2009 22:11:34 +0200,  The_EaGle wrote:
Główne przyczyny wypadków na prostych odcinkach to:
• nie udzielenie pierwsze?stwa przejazdu – 2 815 wypadków,
• nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 2 662 wypadki,

Zapytam grzecznie jak na prostym odcinku można nie udzielić pierwszeństwa?

Wlaczajac sie do ruchu, albo skrecajac w lewo w pole ?
[...]

Niespecjalnie na pieszego po nocy bedac oslepionym, na grzybiarza z
dobytkiem, wpasc za wzniesieniem na pielgrzymke, albo niedostosowawszy
predkosci  ..

Główne przyczyny wypadków na skrzyżowaniach z pierwsze?stwem przejazdu to:
[...]

No bo jak kierowca zezna ze nie zauwazyl to nie udzielil
pierwszenstwa, a jak zezna ze zauwazyl, zahamowal, ale nie dal rady
sie zatrzymac przed skrzyzowaniem - to niedostosowal predkosci :-)

[...]

Ale przeciez ucza jazdy po luku i nawet na egzaminie obowiazkowy jest.
Tylko co z tego, przeciez nie beda uczyc z predkoscia 150 :-)

• nieprawidłowe wyprzedzanie – 219 wypadków,
Na zakręcie wyprzedzają. W sumie mało wypadków...

Bo tak jak sie patrzy to malo osob ryzykuje nadmiernie, a ci co
ryzykuja maja szczescie.

• nieprawidłowe wymijanie – 197 wypadków.
Jak można nieprawidłowo wymijać na zakręcie? Skoro kierowca został zmuszony do wymijania to może ten co to wymijanie wymusił powinien ponosić odpowiedzialność?

A moze drobne zawadzenie, bo ktos nie uwzglednil ze "zachodzi na
zakrecie" ?
[...]

Coz chcesz - jak nazwac tych 4000 na zakretach ? A na prostej tez mozna wpasc do rowu ..

• nie udzielenie pierwsze?stwa przejazdu – 7 471 wypadków,
Jechał drogą jednojezdniową i dojechał do znaku ustąp pierwszeństwa i go nie ustąpił. Może nie widział co jest obok?Może widoczność była zła? Może sie zagapił?

Tak czy inaczej - nie udzielil.

• nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego – 3 939 wypadków,
Znów ci którzy rozjeżdżają pieszych jak ich widzą na poboczu - plaga w Polsce.

A nie obejmuje to pieszych na przejsciach ?
• nieprawidłowe wyprzedzanie – 2 514 wypadków,
No proszę. 10tys wypadków bo jechali za szybko a tylko 2.5 tys bo źle wyprzedzali. Coś tutaj nie gra, nie sądzicie?

Jakby jechali wolniej to by nie wyprzedzali :-)

[...]

Rzadko stoja, z braku drog dwujezdniowych czesciej sa na
jednojezdniowych.

J.

Data: 2009-08-13 23:22:34
Autor: The_EaGle
J.F. pisze:

> WÅ‚Ä…czajÄ…c sie do ruchu, albo skrecajac w lewo w pole ?

To aż tyle tych skręcających w pole? Jeżeli właczajac się do ruchu to nie udzielenie pierwszeństwa.

> Niespecjalnie na pieszego po nocy bedac oslepionym, na grzybiarza z
> dobytkiem, wpasc za wzniesieniem na pielgrzymke, albo niedostosowawszy
> predkosci  ..

No przychodzi mi jeszcze jedna myśl przejście dla pieszych na prostym odcinku. Tylko że takich nie ma dużo po drogami dwujezdniowymi. Praktycznie większość jest na skrzyżowaniach a nie na prostym odcinku drogi.

> No bo jak kierowca zezna ze nie zauwazyl to nie udzielil
> pierwszenstwa, a jak zezna ze zauwazyl, zahamowal, ale nie dal rady
> sie zatrzymac przed skrzyzowaniem - to niedostosowal predkosci :-)

No tak tak. Tylko że dla mnie to argument za tym że to nie prędkość powoduje wypadku i coś co spowoduje że ta prędkość będzie nagle wytracona. Patrz wymuszenie pierwszeństwa.

> Ale przeciez ucza jazdy po luku i nawet na egzaminie obowiazkowy jest.
> Tylko co z tego, przeciez nie beda uczyc z predkoscia 150 :-)

Uczą po łuku ale jazdy do tyłu. Problem w tym że u nas wypada się z drogi jadąc do przodu...

> Bo tak jak sie patrzy to malo osob ryzykuje nadmiernie, a ci co
> ryzykuja maja szczescie.

No szczęścia w statystykach nie widać co roku bite 5,5 tys ginie.

> A moze drobne zawadzenie, bo ktos nie uwzglednil ze "zachodzi na
> zakrecie" ?

Myślisz że to z winy przegubowców? Mnie się nie wydaje. Tym bardziej że chodzi o wypadek a wiec ponad 7 dni uszkodzenie ciała.

> Coz chcesz - jak nazwac tych 4000 na zakretach ?

> A na prostej tez mozna wpasc do rowu ..

Za szybko jechał w zakręcie, za szybko jechał na prostej i spowodował wypadek a jak za szybko jechał przez skrzyżowanie to już wypadków praktycznie wcale nie spowodował. Normalnie szok. Z takich statystyk to można coś sensownego wywnioskować?

> Tak czy inaczej - nie udzielil.

Wiedząc że nie udzielił to nic nie znaczy. Główne pytanie DLACZEGO? Jak będę wiedział dlaczego 30% nie udzieliło to będę mógł coś zrobić aby temu zapobiec a jak wiem że nie udzielił bo nie udzielił to dojdę do wniosków żadnych czyli tak jak obecnie.

> A nie obejmuje to pieszych na przejsciach ?

Tych na prostych odcinkach?

> Jakby jechali wolniej to by nie wyprzedzali :-)

Jak by jechali za szybko i nie wyprzedzali to by szybciej spowodowali wypadek niż jak by wyprzedzali... Do takich wniosków ja tutaj dochodzę...

> Rzadko stoja, z braku drog dwujezdniowych czesciej sa na
> jednojezdniowych.

Chcesz porozmawiać o gierkówce? Fotoradar a nie wideo ale co parę kilometrów. Czyli psu to na budę skoro wg statystyk policji na drogach dwujezdniowych wypadków z powodu zbyt dużej prędkości praktycznie nie ma...

Pozdrawiam
Rafał

Data: 2009-08-14 00:14:23
Autor: Krystian Zaczyk
Statystyki wypadków wg policji za rok 2008
U¿ytkownik "The_EaGle" <the@djd.com> napisa³:

> W³±czaj±c sie do ruchu, albo skrecajac w lewo w pole ?

To a¿ tyle tych skrêcaj±cych w pole?

Ogólnie w drogi nie posiadaj±ce jezdni - wielu.

Je¿eli w³aczajac siê do ruchu to nie udzielenie pierwszeñstwa.

Mam nadziejê, ¿e zartujesz albo nie masz prawa jazdy...
Art. 17.
2. Kieruj±cy pojazdem, w³±czaj±c siê do ruchu, jest obowi±zany zachowaæ
szczególn± ostro¿no¶æ oraz ust±piæ pierwszeñstwa innemu pojazdowi lub
uczestnikowi ruchu.

No przychodzi mi jeszcze jedna my¶l przej¶cie dla pieszych na prostym
odcinku. Tylko ¿e takich nie ma du¿o po drogami dwujezdniowymi.
Praktycznie wiêkszo¶æ jest na skrzy¿owaniach a nie na prostym odcinku
drogi.

Jest wiele na prostym odcinku drogi, szczególnie na wsiach.

Krystian

Data: 2009-08-13 22:52:51
Autor: Krystian Zaczyk
Statystyki wypadków wg policji za rok 2008
U¿ytkownik "The_EaGle" <the@djd.com> napisa³ :

raport za 2008 rok i czytam na str 20:

G³ówne przyczyny wypadków na prostych odcinkach to:
. niedostosowanie prêdko¶ci do warunków ruchu - 6 330 wypadków,
. nie udzielenie pierwszefstwa przejazdu - 2 815 wypadków,
[...]
Zapytam grzecznie jak na prostym odcinku mo¿na nie udzieliæ pierwszeñstwa?

Np. przy w³±czaniu sie do ruchu, wykonywaniu manewrów zmiany pasa, zawracania...

Krystian

Data: 2009-08-13 23:05:30
Autor: Krystian Zaczyk
Statystyki wypadków wg policji za rok 2008
U¿ytkownik "The_EaGle" <the@djd.com> napisa³:

Jak na prostym odcinku mo¿na siê nieprawid³owo zachowaæ wobec pieszego???
Jedno mi przychodzi na my¶l - specjalnie najechaæ na pieszego id±cego poboczem drogi.

A nie przysz³o Ci na my¶l przej¶cie dla pieszych? ;-)

Krystian

Data: 2009-08-13 23:19:24
Autor: Bastion
[...]

Super ciekawe statystyki!
Nawet pobierzna analiza zajmie pare dni:)
Wiem cos o tym bo przedmiot "stastystyka" powtarzalem na studiach przez 2 lata;)

Data: 2009-08-17 22:45:05
Autor: Adam P³aszczyca
Dnia Thu, 13 Aug 2009 22:11:34 +0200, The_EaGle napisał(a):

Zapytam grzecznie jak na prostym odcinku można nie udzielić pierwszeństwa?
Przecież to prosty odcinek wiec skąd się wzięła droga z pierwszeństwem i

Wjeżdżając na pas ruchu ineego pojazdu.
• nieprawidłowe wymijanie – 197 wypadków.
Jak można nieprawidłowo wymijać na zakręcie? Skoro kierowca został zmuszony do wymijania to może ten co to wymijanie wymusił powinien ponosić odpowiedzialność?

Wiesz co to wymijanie? Chyba nie....

--
    /_  _______    Adam 'Trzypion' PÅ‚aszczyca (+48 502) 122 688

Statystyki wypadków wg policji za rok 2008