Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD

Data: 2012-12-15 14:00:55
Autor: micz
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
Witam!

Mam jednego Intela SSD 520 120GB na którym postawiłem win7x64. Chciałbym dokupić drugiego intela, spi±ć je w RAID-0 i postawić na tej macierzy system. Wyszły już ponoć sterowniki Intelowskie pozwalaj±ce spinać SSD w raid, ale nie doszukałem się informacji na temat tego, czy taki setup można potraktować jako dysk systemowy. Co my¶licie na ten temat? Czy to w ogóle możliwe?

Mam płytkę ASUS P8Z77-V LX (http://pl.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LX/#specifications). A więc tylko dwa porty SATA 6GB/s. Co oznacza, że lepszej konfiguracji na tej płycie nie uzyskam chyba

Data: 2012-12-15 22:09:05
Autor: PK
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwĂłch SSD
On 2012-12-15, micz <michalponiedzielski@gmail.com> wrote:
Mam jednego Intela SSD 520 120GB na którym postawiłem win7x64. Chciałbym dokupić drugiego intela, spiąć je w RAID-0 i postawić na tej macierzy system. Wyszły już ponoć sterowniki Intelowskie pozwalające spinać SSD w raid, ale nie doszukałem się informacji na temat tego, czy taki setup można potraktować jako dysk systemowy. Co myślicie na ten temat? Czy to w ogóle możliwe?

Czy to możliwe - nie umiem Ci powiedzieć.
Mogę Ci za to powiedzieć, czemu robienie RAID 0 na SSD może być trudne
lub niepopularne / olane przez producentĂłw.

Bo nie ma to ĹĽadnego sensu.

:D

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-16 01:30:49
Autor: Michal
W dniu 2012-12-15 23:09, PK pisze:
Mogę Ci za to powiedzieć, czemu robienie RAID 0 na SSD może być trudne
lub niepopularne / olane przez producentĂłw.

Bo nie ma to ĹĽadnego sensu.

A to niby dlaczego w sytuacji jak opisana. Ktoś już ma 120 GB SSD, zaczyna brakować mu miejsca (przy tej pojemności nic dziwnego)
i dokupuje drugi taki sam (wcześniej łudził się że 120 GB wystarczy).
Na pewno taniej wyjdzie niż odkładanie 120 GB na półkę i wydawanie lekką rączką bliżej 1000 zł na model 240 GB, a amatorów używanych SSD to chyba nawet na Allegro nie sieją przy obecnej żywotności tych dysków.

Od kiedy sterowniki Intela obsługują TRIM dla trybów RAID nie widzę przeciwwskazań. Czas dostępu będzie nadal bardzo dobry, a transfery marzenie. W Końcu bardzo wydajne RevoDrive to też RAID0 na 2x SF2281 tylko ukryty przed użytkownikiem, tak że urządzenie identyfikuje się
od razu jako jeden dysk bez dodatkowych ustawień.

--
/MB

Data: 2012-12-15 16:56:23
Autor: edek.pienkowski
W dniu niedziela, 16 grudnia 2012 01:30:49 UTC+1 użytkownik Michal napisał:
W dniu 2012-12-15 23:09, PK pisze:
> Mogę Ci za to powiedzieć, czemu robienie RAID 0 na SSD może być trudne
> lub niepopularne / olane przez producentów.

> Bo nie ma to żadnego sensu.

A to niby dlaczego w sytuacji jak opisana. Kto¶ już ma 120 GB SSD, zaczyna brakować mu miejsca (przy tej pojemno¶ci nic dziwnego)
i dokupuje drugi taki sam (wcze¶niej łudził się że 120 GB wystarczy).
Na pewno taniej wyjdzie niż odkładanie 120 GB na półkę i wydawanie lekk± r±czk± bliżej 1000 zł na model 240 GB, a amatorów używanych SSD to chyba nawet na Allegro nie siej± przy obecnej żywotno¶ci tych dysków.

Co do uzywanych to ja sprawdzilem ostatnio nowy SSD ze sklepu, bo byl otwarty.
Zgadnijcie, czy byl uzywany - nie, tylko "pokazany klientowi, jak dysk wyglada" - za to smart twierdzil co innego.

Ja jakis czas temu nawet kupilem dwa. Podzielilem tak, ze czesc byla pod mirror, zeby miec spokoj, a reszta w raid 0. Dla pewnosci dwa dyski to nie jeden, a w raid0 przestrzen sie sumuje. Kiedys nawet niektorzy chwalili
sie ile transferu i iopsow wyciagali z czterech SSD.
Od kiedy sterowniki Intela obsługuj± TRIM dla trybów RAID nie widzę przeciwwskazań. Czas dostępu będzie nadal bardzo dobry, a transfery marzenie. W Końcu bardzo wydajne RevoDrive to też RAID0 na 2x SF2281 tylko ukryty przed użytkownikiem, tak że urz±dzenie identyfikuje się
od razu jako jeden dysk bez dodatkowych ustawień.

Z ta roznica, ze rzeczy typu FusionIo juz sporo kosztuja, a RevoDrive byl nie ruszyl, bo to OCZ. Gdyby mi zalezalo, kupilbym kilka ssd. Gdyby mi
sie walal jeden czy wiecej ssd dokupilbym jeden/dwa wiecej i mial to samo.

OP: pod raid0 musisz zwrocic uwage na alignment i rozmiar stripe. Tak
zeby raid0 zapisujac fragment danych a) trafial w jeden fragemnt dysku
 b) najlepiej zdawal sobie sprawe, ktore fragmenty trzymac,
 a przede wszystkim zmieniac razem. Kiedys byly to wartosci rzedu 512KiB,
 teraz musialbys sprawdzic  w opisie technicznym dysku. Pewnie tak
ze 4MiB bedzie bezpiecznie, wiecej nie zaszkodzi - jako stripe i alignment.

--
Edek

Data: 2012-12-16 10:54:08
Autor: PK
On 2012-12-16, Michal <dwiopiokult@dunflimblag.mailexpire.com> wrote:
[...]

Podstawową funkcją RAID 0 jest zwiększenie wydajności, co w przypadku
SSD nie powinno być jakoś szczególnie odczuwalne (na HDD daje naprawdę
sporo).

A co do Ĺ‚Ä…czenia dyskĂłw, to chyba popyt na to rozwiÄ…zanie jest
marginalny. Tzn. naprawdę jedna partycja 240 GB będzie dla Ciebie
dużo bardziej wygodna niż 2x120GB? Często pracujesz na plikach, które
nie zmieściłyby się na pojedynczym dysku?

W systemach unixowych struktura partycji jest schowana za drzewem
i w ogóle się tego nie odczuwa. W Windowsie można uzyskać właściwie
to samo podpinajÄ…c partycjÄ™ do katalogu (a nie oddzielnej literki).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-16 14:53:31
Autor: micz
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
Dzięki za odpowiedzi, ale podstawowe pytanie pozostaje bez jasnej odpowiedzi chyba: Czy jest MOŻLIWA instalacja SYSTEMU na macierzy RAID-0 złożonej z dwóch dysków SSD? Czy nie będzie jakiego¶ cudowania ze sterownikami ("goły" komputer bez systemu nie zobaczy macierzy, albo jakie¶ takie podobne cyrki).

Co do wydajno¶ci, to przegl±dałem kilka testów i wydajno¶ć takiej macierzy jest wg. nich grzechu warta. I na pewno tańsze to rozwi±zanie niż wyczesany pojedynczy SSD.

By the way - nie zależy mi na zwiększeniu POJEMNO¦CI, tylko wła¶nie WYDAJNO¦CI. Szukam roziw±zania, które pozwoli mi uzyskać lepsze transfery z dysku na którym będę trzymał materiały do obróbki w After Effects i Premiere Pro. Ponieważ pracuję zazwyczaj na niedużych projektach - wystarczy mi jakie¶ 40 GB wolnej przestrzeni. Ważne, żeby te 40GB ZAPIE*DALAŁO :) Póki co na moim intelu 520 mam transfery rzędu 500MB/s. Szukam jakiego¶ rozwi±zania, które da mi choćby 700-800. Je¶li macie jakie¶ inne pomysły w tym temacie - walcie ¶miało, będę wdzięczny.

Data: 2012-12-17 01:33:28
Autor: maX
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD

Użytkownik "micz" <michalponiedzielski@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:ba93478c-28ae-46f4-9c98-912dbca3fa91googlegroups.com...
[...]

Przy tak małej pojemno¶ci jak 40 GB możnaby się zastanowić czy nie wykorzystać do tego po prostu zwykłego RAM (podmontowanego jako RAM Disk lub "klasycznie"). 40 GB RAM, nawet je¶li byłby to najtańszy dostępny (600 zł za 5 modułów po 8 GB), to i tak jest 10 razy szybszy niż SSD RAID (a czas dostępu to już bez porównania). Problem tylko z płyt± główn±. 32 GB RAM obsłuży byle mobo za 200 zł, ale płyt obsługuj±cych 48 lub 64 GB juz trzebaby poszukać (i pod Intela znajd± się raczej tylko 1366 albo 2011, z 6 lub 8 gniazd). S± tanie płyty na FM2 (pasuj± do nich zwykłe CPU na FM2) obsługuj±ce 64 GB RAM, ale w modułach 16 GB, a tu może być problem z dostępno¶ci± i cen± (choć dla jej obniżenia teoretycznie można wzi±¶ć 2x16 + 2x8).

Data: 2012-12-17 16:39:56
Autor: m4rkiz
"micz" <michalponiedzielski@gmail.com> wrote in message news:ba93478c-28ae-46f4-9c98-912dbca3fa91googlegroups.com...
Dzięki za odpowiedzi, ale podstawowe pytanie pozostaje bez jasnej odpowiedzi
chyba: Czy jest MOŻLIWA instalacja SYSTEMU na macierzy RAID-0 złożonej z dwóch
dysków SSD?

co do zasady tak, szczegolow poszukaj w informacjach o plycie glownej

 Czy nie będzie jakiego¶ cudowania ze sterownikami ("goły" komputer
bez systemu nie zobaczy macierzy, albo jakie¶ takie podobne cyrki).

sterowniki do raid zazwyczaj trzeba wrzucic

Co do wydajno¶ci, to przegl±dałem kilka testów i wydajno¶ć takiej macierzy
jest wg. nich grzechu warta. I na pewno tańsze to rozwi±zanie niż wyczesany
pojedynczy SSD.

teoretycznie, w praktyce trzeba wziac pod uwage ze tanie ssd moga nie byc
specjalnie niezawodne

ramdysk - rzad wielkosci szybciej
http://imageshack.us/photo/my-images/855/clipboard01fpq.jpg/

Data: 2012-12-17 10:03:27
Autor: Radosław Sokół
W dniu 16.12.2012 01:30, Michal pisze:
A to niby dlaczego w sytuacji jak opisana. Ktoś już ma 120 GB SSD, zaczyna brakować mu miejsca (przy tej pojemności nic dziwnego)
i dokupuje drugi taki sam (wcześniej łudził się że 120 GB wystarczy).

1) JeĹĽeli komuĹ› brakuje miejsca w przypadku SSD, to raczej
    naleĹĽy doĹ‚oĹĽyć dysk magnetyczny na dane i zyskać np.
    1 TB miejsca, niĹĽ kolejne 120 GB SSD tylko kupować.

2) Przy awaryjności SSD o wiele lepiej jest mieć dwa
    caĹ‚kiem osobne noĹ›niki 120 GB niĹĽ Ĺ‚Ä…czyć je w RAID 0.

3) Tym bardziej, że przy wydajności SSD z RAID 0 będzie
    wiÄ™cej kĹ‚opotu niĹĽ poĹĽytku, bo szybciej nie bÄ™dzie, a
    problemy mogÄ… być.

| RadosĹ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |                                        |

Data: 2012-12-17 12:28:19
Autor: maX

Użytkownik "Radosław Sokół" <Radoslaw.Sokol@grush.one.pl> napisał w wiadomości news:kamn4v$poc$1node2.news.atman.pl...

2) Przy awaryjności SSD o wiele lepiej jest mieć dwa
   caĹ‚kiem osobne noĹ›niki 120 GB niĹĽ Ĺ‚Ä…czyć je w RAID 0.

Tyle że miczowi nie zależy na pojemności (starczy mu 40 GB), ale na wydajności. A w takim przypadku zamiast RAID 0 można stworzyć RAID 1. Bezpieczeństwo znacznie większe niż pojedynczy dysk, a wydajność prawie taka sama jak RAID 0 (pod warunkiem że ma porządny kontroler RAID).

3) Tym bardziej, że przy wydajności SSD z RAID 0 będzie
   wiÄ™cej kĹ‚opotu niĹĽ poĹĽytku, bo szybciej nie bÄ™dzie, a
   problemy mogÄ… być.

Jeśli jednak zamiast RAM Dysku (jak proponowałem) zdecyduje się na macierz z SSD-ków to najlepiej byłoby połączyć kilka małych ale szybkich SSD SATA3. Z tym że obecność tylko dwóch gniazd SATA3 pozwala conajwyżej na Matrix RAID - z pierwszych części obu dysków robi się RAID 0, a z drugich części RAID 1 (lub odwrotnie).

Data: 2012-12-17 13:24:56
Autor: Andrzej Lawa
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
W dniu 15.12.2012 23:00, micz pisze:
Witam!

Żegnam.

1. NTG
2. głupi pomysł
3. zawijaj wiersze

Data: 2012-12-17 16:48:47
Autor: m4rkiz
"micz" <michalponiedzielski@gmail.com> wrote in message news:d280ca15-e7b4-4d71-b03b-a02a84de1db3googlegroups.com...
Mam jednego Intela SSD 520 120GB na którym postawiłem win7x64. Chciałbym
dokupić drugiego intela, spi±ć je w RAID-0 i postawić na tej macierzy system.

szybki dysk systemowy wiele ci tu nie da, a system na raid z domowych podzespolow
bedzie cie prawdopodobnie kosztowal wiecej czasu niz ci go zaoszczedzi

Wyszły już ponoć sterowniki Intelowskie pozwalaj±ce spinać SSD w raid, ale nie
doszukałem się informacji na temat tego, czy taki setup można potraktować jako
dysk systemowy.

od zawsze mozna to zrobic, jedyne co wyszlo to obsluga trim w raid

generalnie sugerowalbym poprostu dac drugi dysk na ktorym bedziesz trzymal dane
a aplikacje zainstalowac na dysku systemowym, spinanie tego na oko zbyt
wiele nie poprawi

Data: 2012-12-18 05:55:15
Autor: micz
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
Dzięki wielkie za odpowiedzi. Pozwolę sobie zmakn±ć jedn± kwestię, od której rozmowa nasza się zaczęła: MOŻNA zainstalować system na macierzy RAID złożonej z dysków SSD. Trzeba tylko dodać sterowniki podczas instalacji (to dla tych, którzy tu rafi± z tym samym pytaniem).

A porz±dkuj±c dalej - chyba musze doprecyzować:

1) kwestia niezawodno¶ci czy backupu jest w moim przypadku ZUPEŁNIE nieistotna - owa nowa przestrzeń dyskowa ma mi służyć jako DORA¬NY magazyn materiałów Ľródłowych do pracy w After Effects i Premiere. Codzienna rutyna robienia backupów na osobny HDD w zupełno¶ci mi wystarcza jako zabezpieczenie mojej pracy.
2) Chodzi o JAK NAJSZYBSZE rozwi±zanie, które pozwoli uzyskać szybsze transfery niż 500 MB/s, a co za tym idzie wygodniejsz± pracę w AE i PR (np. podgl±d materiałów w rozdzielczo¶ci 2K, bez konieczno¶ci ich renderowania).
3) Chodzi o jak najniższ± cenę całego zabiegu (budżet zamyka mi się powiedzmy w 1000 PLN)
4) ilo¶ć miejsca na tym dysku nie musi być zatrważaj±ca. Mam 2TB HDD na "magazyn". Ten nowy drive ma być jedynie "demonem szybko¶ci" ;) i wspomniane 40 GB wystarczy.

Zainteresowały mnie bardzo kosmiczne prędko¶ci RAM drive'a (pierwsze słyszę o takim rozwi±zaniu). Pogooglam sobie o tym, ale może przy okazji ma tu kto¶ "pod palcem" jaki¶ ciekawy materiał na ten temat? Będę zobowi±zany.

(Dzięki Wam raz jeszcze za zaangażowanie i czas)

Data: 2012-12-18 14:24:26
Autor: PK
On 2012-12-18, micz <michalponiedzielski@gmail.com> wrote:
3) Chodzi o jak najniższą cenę całego zabiegu (budżet zamyka mi się powiedzmy w 1000 PLN)
4) ilość miejsca na tym dysku nie musi być zatrważająca. Mam 2TB HDD na "magazyn". Ten nowy drive ma być jedynie "demonem szybkości" ;) i wspomniane 40 GB wystarczy.

Czym powracamy do kwestii ram drive. Piszesz o 40 GB, ale ile tak
naprawdę używasz jednocześnie? Tzn. przy konkretnym projekcie.
Albo czy część plików naprawdę nie może być doczytywana
z HDD/SSD?

Nie wiem czy w After Effects i Premiere będzie odczuwalna różnica między
500 i 1000 MB/s. W każdym razie praca na RAM właściwie kasuje
jakiekolwiek odczuwalne opóźnienia (a jeśli jakieś będą, to i tak
szybciej się nie da). Gorąco polecam spróbować.

Jak pisano w wątku: 40 GB może sprawić pewne trudności, ale np z ~25GB
problemu być nie powinno. 1000 zł jest kwotą wystarczającą.

Co do RAM drive to sytuacja jest dosyć prosta. Na Windowsa jest
dosyć duży wybór softu do tworzenia dysków na RAMie. Generalnie
efekt jest podobny, więc wybierz taki najlżejszy albo najwygodniejszy.
Pewnie niezłym punktem odniesienia jest Dataram RAMdisk, ale licencja
komercyjna jest płatna.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-18 07:00:35
Autor: micz
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
Nie wiem czy w After Effects i Premiere będzie odczuwalna różnica między

500 i 1000 MB/s.

Takie informacje uzyskałem na forum Creative Cow (profesjonali¶ci z dziedziny obróbki video). Rzekomo transfery rzędu 1000MB/s zapewniane s± przez zewnętrzne macierze RAID dedykowane wła¶nie do takich zadań jak obróbka video (http://dulcesystems.com/html/products.html - ale ceny kosmiczne, więc odpada). I ponoć wła¶nie przy 1000MB/s nie ma problemów z odtwarzaniem nierenderowanego 2K

W każdym razie praca na RAM wła¶ciwie kasuje

jakiekolwiek odczuwalne opóĽnienia (a je¶li jakie¶ będ±, to i tak

szybciej się nie da). Gor±co polecam spróbować.

Jak pisano w w±tku: 40 GB może sprawić pewne trudno¶ci, ale np z ~25GB

problemu być nie powinno. 1000 zł jest kwot± wystarczaj±c±.

A jak te 25 GB przeznaczone na RAM DRIVE maj± się do wydajno¶ci całego systemu? Innymi słowy - czy RAM DRIVE zostaje wykluczony z dostępnej systemowi ilo¶ci RAM? Powiedzmy, że mam 32GB na płycie. Odchodzi 25GB na RAM DRIVE i zostaje mi 7GB pamięci operacyjnej? Czy to tak wła¶nie działa?

[...]

Uwielbiam rozwi±zania polegaj±ce na instalacji stosownego softu :) Bez grzebaniny, czy¶ciutko :)

Data: 2012-12-18 18:12:14
Autor: R.e.m.e.K
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwĂłch SSD
Dnia Tue, 18 Dec 2012 07:00:35 -0800 (PST), micz napisał(a):

A jak te 25 GB przeznaczone na RAM DRIVE mają się do wydajności całego systemu? Innymi słowy - czy RAM DRIVE zostaje wykluczony z dostępnej systemowi ilości RAM? Powiedzmy, że mam 32GB na płycie. Odchodzi 25GB na RAM DRIVE i zostaje mi 7GB pamięci operacyjnej? Czy to tak właśnie działa?

Tak

[...]

Uwielbiam rozwiązania polegające na instalacji stosownego softu :) Bez grzebaniny, czyściutko :)

Z tym, ze ramdisk nierowny ramdiskowi, sa zadziwiajaco duze roznice w
wyddajnosci pomiedzy roznymi implementacjami. Poszukaj dobrze.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-12-18 17:18:19
Autor: PK
On 2012-12-18, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
Z tym, ze ramdisk nierowny ramdiskowi, sa zadziwiajaco duze roznice w
wyddajnosci pomiedzy roznymi implementacjami. Poszukaj dobrze.

Hmm... jakieĹ› porĂłwnanie?
Na Linuxie jest to dosyć prosta sprawa i tak naprawdę jedynym
istotnym dla wydajności elementem jest to, czy dysk ma być dzielony
między RAM i SWAP czy nie.

Niby co i jak wpływa na wydajność w przypadku programów Windowsowych?

Osobiście nie testowałem, a online też niczego ciekawego nie znalazłem.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-18 17:25:33
Autor: m4rkiz

http://www.raymond.cc/blog/12-ram-disk-software-benchmarked-for-fastest-read-and-write-speed/

http://www.madshrimps.be/vbulletin/f22/12-software-ram-disk-solutions-up-2358-1539mb-s-r-w-speeds-69781/

Data: 2012-12-18 17:47:18
Autor: PK
On 2012-12-18, m4rkiz <m4rkiz@mail.od.wujka.na.g.com> wrote:
http://www.raymond.cc/blog/12-ram-disk-software-benchmarked-for-fastest-read-and-write-speed/

http://www.madshrimps.be/vbulletin/f22/12-software-ram-disk-solutions-up-2358-1539mb-s-r-w-speeds-69781/

Ekspertem nie jestem, ale jak patrzÄ™ na te dwa testy, to nasuwa siÄ™
tylko jedno słowo: bullshit.

Zupełnie inne wyniki względne.
Zupełnie inne wnioski jakościowe. Niby co powoduje, że na raymond seq
jest trochÄ™ szybsze niĹĽ 512K random, a na madshrimps seq jest o 1/3
wolniejsze?

Jak na mój gust, to po prostu CrystallDiskMark zupełnie nie radzi
sobie z dyskami RAM i te wyniki to moĹĽna sobie...

Mogę uwierzyć, że ktoś spieprzył aplikację administrującą dyskiem,
ale takie rzeczy to siÄ™ sprawdza rzeczywistym kopiowaniem plikĂłw,
a nie Crystallcośtam:).

A jeśli wydajność tych rozwiązań jest tak zależna od hardware, to
chyba każdy powinien zrobić sobie taki test.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-18 18:44:30
Autor: micz
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
No policzyłem to sobie wszystko na szybko i wychodzi tak:
~1200 PLN - Intel Core i7 3820 4x3.60 GHz BOX (LGA2011, 10MB)
~900 PLN - Gigabyte GA-X79-UP4
~650 PLN - 2 x DDR3 32GB 1866MHz Corsair Vengeance XMP (4x8GB, QuadDDR, CL10)
-- -- -- -- -
RAZEM: ~2750 PLN

Sprzedaż moich bebechów (na oko):
~900 PLN - i7 3770
~300 PLN - mobo
~250 PLN - RAM
-- -- -- -- -
RAZEM: ~1450 PLN

wychodzi na cał± zabawę aż 1300. I to przy założeniu, że te moje bebechy się w ogóle sprzedadz± (!). Trochę ryzykowne. Ale poczytam sobie o tym jeszcze i w razie czego od¶wieżę w±tek nowymi pytaniami, je¶li pozwolicie.

A tymczasem dziękuję Wam wszystkim za cenne uwagi - dobrze wiedzieć, że znajduj± się ludzie skłonni pomóc i doradzić. Dzięki wielkie!

Pozdrawiam.

Data: 2012-12-19 07:54:10
Autor: micz
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
Pomyłka... będzie dużo drożej :/
~1200 PLN - Intel Core i7 3820 4x3.60 GHz BOX (LGA2011, 10MB)
~900 PLN - Gigabyte GA-X79-UP4
~1600 PLN - 64 GB RAM
 -- -- -- -- -
RAZEM: ~3700 PLN - 1450 PLN = 2250 PLN

Data: 2012-12-19 18:42:39
Autor: maX
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD

Użytkownik "micz" <michalponiedzielski@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:44054847-6556-4248-b3f9-96a50fc384a1googlegroups.com...

~1600 PLN - 64 GB RAM

Moduły 8 GB zaczynaj± się od 120 zł (czyli prawie 1000 zł za 8x8).

RAZEM: ~3700 PLN - 1450 PLN = 2250 PLN

Dlatego decyzję o wyborze socketu najlepiej podj±ć przed zakupem kompa. Wymiana sprzętu w póĽniejszym terminie to tylko dodatkowe, niemałe jak widać, koszty (finansowe i czasowe).

Data: 2012-12-19 18:36:37
Autor: maX

Użytkownik "PK" <PK@nospam.com> napisał w wiadomości news:slrnkd1b37.2ej.PKnotb-dante.notb-home...

A jeśli wydajność tych rozwiązań jest tak zależna od hardware, to
chyba każdy powinien zrobić sobie taki test.

A czy programy Adobe nie mają wewnętrznego mechanizmu pozwalającego wykorzystywać nadmiarową ilość pamięci na takie tymczasowe "zrzuty danych"? Przyjmijmy, hipotetycznie, że mamy kompa z 200 GB RAM. Programy Adobe, wraz ze wszelkimi dodatkami, zajmują powiedzmy 50 GB RAM (czyli zostaje wolne 150 GB). W takiej sytuacji po co te tymczasowe zrzuty danych robić na SDD, skoro można do tego wykorzystać te wolne 150 GB RAM. I programy Adobe powinny w takiej sytuacji pozwalać efekty pracy zapisać bezpośrednio w RAM, bez pośrednictwa żadnych specjalizowanych ramdysków (choćby na podobnej zasadzie jak przy zwykłym kopiowaniu do schowka), pozatym wtedy pamięć chodziłaby na maksymalnej prędkości (z testów ramdysków widać że choć są one nieporównywalnie szybsze niż SDD, to wolniejsze niż teoretyczne możliwości pamięci DDR3 dual channel).

Data: 2012-12-19 18:29:45
Autor: maX
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD
I ponoć wła¶nie przy 1000MB/s nie ma problemów z odtwarzaniem nierenderowanego 2K

Transfer 1 GB/s teoretycznie powinien być osi±galny i na aktualnym kompie, na dwa sposoby i nawet nie wymagaj±ce reinstalacji windows:
1) Dorzucasz drugi SDD. Może być mały, nawet 30 GB (przy RAID 0 wielko¶ć się sumuje, więc ł±cznie i tak będzie 60 GB), byleby był szybki i osi±gał te 500 MB/s. Na aktualnym SDD wydzielasz 30 GB wolnego miejsca i tworzysz RAID 0 z tej wolnej przestrzeni oraz z drugiego SDD. Ł±cznie masz macierz 60 GB o teoretycznej prędko¶ci 1 GB/s - ale tu wszystko zależy od kontrolera RAID. Może on spowolnić macierz poniżej 1 GB/s, ale jak patrzę po testach to nawet kontrolery RAID w budżetowych płytach na H67 pozwalaj± na transfer 1 GB/s w takich sytuacjach. Ten sposób ma t± dodatkow± zaletę że je¶li stwierdzisz że jednak przydałoby się jeszcze z 300 czy 500 MB/s to po prostu dorzucasz kolejny SDD do macierzy i masz 1.3 czy 1.5 GB/s (choć tu już trzebaby sprawdzic czy kontroler RAID pozwala ł±czyć w macierzy dyski podł±czone do kontrolerów SATA3 i SATA2).
2) Dorzucasz 16 GB RAM (tak żeby ł±cznie mieć 32 GB). Teraz potrzebny byłby jaki¶ program do stworzenia "wirtualnego" dysku 40 GB składaj±cego się z 20 GB RAM oraz z wydzielonych z SDD 20 GB pojemno¶ci. W ten sposób masz "hybrydowy" dysk 40 GB, który choć w połowie składa się z SDD o prędko¶ci 500 MB/s to dzięki temu że druga połowa ma prędko¶ć powyżej 5 GB/s to ł±cznie transfer z tego dysku będzie około 1 GB/s (plik 40 GB zamiast 80 sekund będzie transferowany 40 s). Wad± metody jest to że dla systemu zostaje tylko 12 GB RAM.

Data: 2012-12-18 17:29:18
Autor: maX
Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD

Użytkownik "micz" <michalponiedzielski@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:5cbbb6b2-b226-449f-8f58-bd534e661f63googlegroups.com...
MOŻNA zainstalować system na macierzy RAID złożonej z dysków SSD. Trzeba tylko dodać sterowniki podczas instalacji (to dla tych, którzy tu rafi± z tym
samym pytaniem).

Tak jest od zawsze, instaluj±c windows na RAID ze zwykłych HDD też trzeba wrzucić te stery.

[...]

Jak widzę kompa kupiłes pół roku z temu z i3770 na s1155. W tej cenie zaczynaj± się już procsory na s2011, a płyty s2011 często maj± 8 gniazd pamięci (na s1155 max 4), co pozwala zamontować 64 GB RAM. Więc zamiast platformy 1155 mogłe¶ wzi±¶ć 2011. Procesor kosztowałby cię tyle samo, pamięci takie same co do 1155 (tyle że 8 modułów, starcz± najtańsze dostępne), tylko płyta główna wyniosłaby cię 500 zł drożej. Cała reszta sprzętu (dyski, obudowa, itp) taka sama. Dodatkow± zalet± platformy 2011 jest mozliwo¶ć zamontowania (w przyszło¶ci, jak ceny spadn±) procesora 6-rdzeniowego, 12-w±tkowego (na 1155 max to 4r/8w).
No ale teraz to juz po fakcie, musi starczyć ci 32 GB RAM. No chyba że wymieniłby¶ CPU i mobo.

Data: 2012-12-18 17:02:34
Autor: PK
On 2012-12-18, maX <averwywal@interia.pl> wrote:
No ale teraz to juz po fakcie, musi starczyć ci 32 GB RAM. No chyba że wymieniłbyś CPU i mobo.

Jeśli ten skok szybkości jest dla pytającego tak ważny, a sprzęt
będzie na siebie zarabiał, to chyba nie jest duży koszt. Nie wiem
ile się zarabia na takiej domowej obróbce filmów, ale uwzględniając
sprzedaż półrocznych części itp. całość nie powinna bardzo przekroczyć
tego tysiaka. Tym bardziej, że to był "powiedzmy 1000 zł" :).

Różnica po przejściu na dyski RAM jest po prostu bardzo duża.
Gdybym potrzebował szybkiego dysku 40GB, to pewnie wyłożyłbym
1000 zł. Szczęśliwie wystarcza mi niecałe 1GB :).

pozdrawiam,
PK

Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD