Sterownik do pieca z podajnikiem

Data: 2011-10-30 16:24:08
Autor: Piotr
Sterownik do pieca z podajnikiem
Witam, jestem namawiany przez znajomego na zakup innego sterownika do pieca z podajnikiem. Chodzi o sterownik który jest z regulatorem prędkości obrotowej wentylatora.
Taki sterownik powoduje, że dmuchawa kręci się cały czas ze zmienną prędkością i podawany jest węgiel jak trzeba.
Czy to prawda że może to zmniejszyć zużycie węgla o 20%? Pytam użytkowników takich pieców z podajnikiem ślimakowym.
Jak to wyjdzie ekonomicznie? W sumie wentylator musi się prawie cały czas kręcić więc bierze prąd ale z drugiej strony stabilna temperatura na piecu wpłynie na jego żywotność.

Piotr.

Data: 2011-11-01 07:33:04
Autor: dorato
Użytkownik "Piotr" <zizu77@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:j8jq6o$pti$1news.onet.pl...
> [...]
Jak to wyjdzie ekonomicznie? W sumie wentylator musi się prawie cały czas kręcić więc bierze prąd ale z drugiej strony stabilna temperatura na piecu wpłynie na jego żywotność.

Ja mam piec zasypowy miałowy tzn taki ktory sie zasypuje miałem i podpala. Czyli bez podajnika. Ale niedawno zmieniłem sterownik ze zwykłego dwustanowego na taki który reguluje pracę dmuchawy w sposób ciągły. I w moim przypadku jestem zadowolony ponieważ jak na razie piec nie strzela a na zwykłym sterowniku czasami strzelał.. A czy jest lepsza sprawność? Te 10-20 % jest trudno zauważyć gołym okiem. Na pewno się nie pogorszyło. Uwagi jakie mi się nasuwają to takie że moja dmuchawa dość mocno buczy jak pracuje na małych mocach. Ale piec jest w piwnicy więc mi nie przeszkadza. Podobno niektóre dmuchawy mogą się zepsuć pracując na małych mocach. Sterownik powinien miec ustawianie predkości (mocy) minimalnej i maksymalnej dmuchawy. Zanik coś kupisz miusisz się zorientować, poczytać opinie, instrukcje.

Myślałem kiedyś że piece na ekogroszek są bezobsługowe. Ale niedawno przeczytałem że jednak wymagają one dość skomplikowanej konfiguracji/ustawiania sterownika. Niektórzy mają problemy z niedopalaniem paliwa albo ze zbyt nadmiernym ich zdaniem zużyciem paliwa. Jak jest w Pana przypadku? I czy wogóle poleca Pan piec z podajnikiem na ekogroszek?
Moim zdaniem zakup nowego sterownika ze sterowaniem ciągłym nadal bedzie wymagał podobnej skomplikowanej procedury ustawiania sterownika pod konkretny kocioł, dom i paliwo. Czy bedzie lepsza sprawność? Moim zdaniem w piecach z odajnikiem chodzi o odpowiednie zgranie pracy podajnika i podawania powietrza. oraz konstrukcji palnika. Wiec moze się Panu udać ustawić wszystko tak ze bedzie lepiej pracowało lub przynbajmniej nie gorzej jak teraz. Ale raczej nie bedzie tak ze Pan kupi, podłączy i  bedzie lepiej bez konfigurowania sterownika i eksperymentów.

Niektorzy chwalą sterowniki z algorytmem PID. Ponoć pozwala on na ograniczenie ilośći ustawianych parametrów w sterowniku. Podobno wiekszość parametrów sterownik dobiera sobie sam tak aby było optymalnie. Widziałem opinie zarówno od klientów niezadowolonych z pracy nowych sterowników z PID w porównaniu ze starymi sterownikami jak i opinie od klientów zadowolonych. Wsród niezadowolonych byli tacy którym przeszkadzał brak możliwosci ustawiania niektórych parametrów jak w zwykłym sterowniku.
Najbezpieczniej byłoby kupić sprawdzony zestaw piec, podajnik, sterownik o mocy odpowiedniem dla konkretnego domu który ma ogrzewać.

Data: 2011-11-01 08:11:45
Autor: Piotr
Sterownik do pieca z podajnikiem
Mam piec z podajnikiem 3 sezon palę i napewno nie jest on bezobsługowy.
Praktycznie codziennie muszę do niego zejść - sprawdzić zasobnik, palenisko czy jest wszystko ok.
Sporo zbiera się też popiołu który trzeba wywalać gdzieś.
Poza tym przed sezonem obowiązkowa konserwacja, czyszczenie, skrobanie, wywalenie sadzy.
Elementy mechaniczne typu ślimak i rura często ulegają korozji i trzeba je wymieniać - w rurze zbiera się grafit i z czasem zatyka ją.
Zasobnik na węgiel zwłaszcza jak węgiel jest mokry to mocno koroduje.

Co do parametrów sterowania to w sumie nie miałem problemów gdyż używam dobrego ekogroszku.
Martwię sie tylko dużym zużyciem opału i dlatego chciałem jakoś to ograniczyć np lepszym sterownikiem ale może to tylko mit.

Piotr.