Stery skręcane o nietypowym rozmiarze

Data: 2010-06-08 16:56:21
Autor: Tomasz Minkiewicz
Stery skręcane o nietypowym rozmiarze
Mam problema. Pomooshcie.

Nabyłem jakiś czas temu starą ramkę na miasto i okazało się, że wymiary
sterów są w niej jakieś dziwne.

Zwykłe, calowe miski sterów (jakaś chińszczyzna za dychę, ale identyczne
świetnie pasowały do starej ramy Authora, więc chyba parametry trzymają)
są za małe – wchodzą luźno do główki ramy, mając tak około paru
dziesiątych milimetra luzu, za to dla wyrównania standardowy pierścień
na widelec jest za duży, o mniej więcej tyle samo i też się telepie.
Gwint na widelcu jest chyba normalny, bo nakrętki od tych chińczyków
pasują.

Gwint suportu jest zwykły, BSA lewo-prawo. Rama nigdzie nie ma numeru,
nalepki mówią, że nazywa się Reiff, geometria jest taka bardziej
francuska – nie kwadratowa, tylko dłuższa niż wyższa, ale jedyne
wzmianki o rowerach Reiff znalazłem na niemieckim ebayu.

Wygrzebałem w szufladzie bardzo stare stery sygnowane Ofmega i one
pasują do główki (same miski, pierścienia nie mam), ale niestety są
w stanie wskazującym na zbyt duże zużycie, zresztą gdyby nawet nie,
to problemu widelca mi nie rozwiązują.

Dokładnych wymiarów w tej chwili nie podam, ale gdyby to miało pomóc,
to mogę zmierzyć.

Co to może być za rozmiar sterów i gdzie takich szukać? Cribsheet
Sheldona nie wymienia żadnych sterów, które by pasowały do rysopisu!

TIA

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-06-08 17:10:24
Autor: kml
Użytkownik "Tomasz Minkiewicz" <tommink@gmail.com> napisał w wiadomości news:20100608165621.57cba0fdsultan...

Dokładnych wymiarów w tej chwili nie podam, ale gdyby to miało pomóc,
to mogę zmierzyć.

Zacznij od tego a potem pytaj. Zmierz miesca gdzie miski wchodzą w główkę ramy i podaj wymiary.

kml
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Data: 2010-06-09 14:57:01
Autor: Tomasz Minkiewicz
Stery skręcane o nietypowym rozmiarze
On Tue, 8 Jun 2010 17:10:24 +0200
"kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> wrote:

> [...]

> to mogę zmierzyć.

Zacznij od tego a potem pytaj. Zmierz miesca gdzie miski wchodzą w główkę ramy i podaj wymiary.

Pomierzyłem.

Z pomiarów, po konsultacji z rozmaitymi źródłami internetowymi, wychodzi,
że rower chce mieć stery ISO (zmierzona wewnętrzna średnica stożka na
widelcu ok. 26.3, zewnętrzna średnica tuleji* misek tych pasujących
sterów – jakieś 30.15 mm), a te, które do niego przymierzałem to JIS
(odpowiednio 26.8 i jakieś 30 mm, może ciut mniej).

Ale jak to w końcu jest? Sheldon pisze, że te stery tych systemów są
wymienne i pasują do tych samych ram, a u mnie są wyraźnie za luźne.
Poza tym, co jest obowiązującym standardem (o ile jeszcze można mówić
o standardzie sterów na gwint)? Zawsze myślałem, że właśnie ISO, ale
jeśli ISO, to czemu takie same stery pasowały idealnie do innego roweru?

Czy jest na sali headsetolog?

* Tak, wiem. Sprawdziłem na pwn.pl, bo mi podświetliło i to jest
  niepoprawna pisownia, ale nie zgadzam się na to i odmawiam używania
  formy „tulei” dla dopełniacza zarówno LP, jak i LM.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-06-10 14:39:49
Autor: Tomasz Minkiewicz
Stery skręcane o nietypowym rozmiarze
On Wed, 9 Jun 2010 14:57:01 +0200
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> wrote:

[...]

Ustaliłem. Dwa dni intensywnego guglania, suwmiarkowania i łażenia, ale
za to już wszystko wiem.
Przy czym w zasadzie, to nie bardzo jest co wiedzieć, bo najwyraźniej
odkryte przeze mnie rewelacje są oczywiste dla większości świata.

Dla potomności, bo pewnie się kiedyś ktoś trafi tak zdziwiony, jak ja
teraz:
- stery calowe wcale nie są zunifikowane; funkcjonują równolegle dwa
  standardy: ISO (26.4, 30.2) i JIS (27.0, 30.0); ISO zwane są też
  Professional i są prawie na wymarciu; istnieje również stary BMXowy
  standard sterów calowych na gwint, które mają jeszcze inną średnicę
  misek, występuje ponoć bardzo rzadko, ale w tej chwili stoją takie
  na allegro; caveat emptor!
- stery ISO i JIS _nie są wymienne_; ich tolerancje na siebie nie
  zachodzą; wbijanie misek ISO do główki JIS może spowodować jej
  uszkodzenie;
- „zwykłe stery” nie są ISO! jak się w sklepie prosi o stery calowe na
  gwint, to się dostaje JIS; jak w opisie produktu w sieci nie są podane
  wymiary, to to też będzie JIS; jak się wyraźnie i dużymi literami
  powie sprzedawcy, że się chce ISO, to się dostanie JIS (oraz
  zapewnienie, że to ISO i że nie ma innych);
- w kwestii sterowej wyjątkowo nie można wierzyć Sheldonowi; w jego
  tabelce (http://www.sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html)
  są trzy błędy: co do wymienialności, co do standardowości („This is
  the standard 1" size.” powinno stać przy JIS) i co do występowania
  (to nieprawda, że stery JIS występowały tylko w „lower-quality
  bicycles from Asia”);
- stery ISO mało kto dziś produkuje; trzeba szukać używek albo leżaków;
  stery szacownych europejskich marek prawie na pewno będą ISO;
- główkę i widelec JIS można przeszlifować na ISO, główki i widelca ISO
  nichuchu nie przeszlifuje się na JIS;
- chińskie stery JIS można kupić za dychę, stery ISO są kilka razy
  droższe :-|

Przepraszam za pisanie tych banałów wszystkich, dla których to nic
nowego, ale ja tego wszystkiego nie wiedziałem, a wyście mi nie
chcieli powiedzieć, sobki pasqdne. :-P

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-06-10 14:55:22
Autor: Jan Cytawa
Stery skrcane o nietypowym rozmiarze
Tomasz Minkiewicz napisa:

- stery ISO mao kto dzi produkuje; trzeba szuka uywek albo leakw;
  stery szacownych europejskich marek prawie na pewno bd ISO;

A szkoda bo wiekoszosc wyscigowcow z dawniejszych lat to ISO nie ma do
nich wbijanych konusow. Trzeba stosowac podkladki. Poza tym ciagle
widelce ISO sa w sprzedazy. I to zupelnie dobre.

Przepraszam za pisanie tych banaw wszystkich, dla ktrych to nic
nowego, ale ja tego wszystkiego nie wiedziaem, a wycie mi nie
chcieli powiedzie, sobki pasqdne. :-P

Moze i chcieli ale nie mieli tyle czasu co ty. W kazdym razie ode mnie
dzieki.

Jan Cytawa

Data: 2010-06-08 17:13:52
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Stery skrcane o nietypowym rozmiarze[ot]
Tomasz Minkiewicz bredzi/e/gada/bekocze/zeznaje (niepotrzebne skreli):
Tomasz Minkiewicz

Ten Minkiewicz od Wilqa?

--
Pozdrowienia,                            | Prno repliki si spodziewa
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Nie powiem nawet pies ci j***,

Data: 2010-06-08 17:23:29
Autor: Tomasz Minkiewicz
Stery skręcane o nietypowym rozmiarze[ot]
On Tue, 8 Jun 2010 17:13:52 +0200
Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> wrote:

Tomasz Minkiewicz bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić): > Tomasz Minkiewicz

Ten Minkiewicz od Wilqa?

Zdupcaj! Ja jestem poważny człowiek, nie jakiś komiksiarz.
;)