Stery skr臋cane o nietypowym rozmiarze

Data: 2010-06-08 17:10:24
Autor: kml
Stery skr臋cane o nietypowym rozmiarze
U偶ytkownik "Tomasz Minkiewicz" <tommink@gmail.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:20100608165621.57cba0fdsultan...

Dok艂adnych wymiar贸w w tej chwili nie podam, ale gdyby to mia艂o pom贸c,
to mog臋 zmierzy膰.

Zacznij od tego a potem pytaj. Zmierz miesca gdzie miski wchodz膮 w g艂贸wk臋 ramy i podaj wymiary.

kml
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i pot贸wka BCM Nowatex

Data: 2010-06-09 14:57:01
Autor: Tomasz Minkiewicz
Stery skr臋cane o nietypowym rozmiarze
On Tue, 8 Jun 2010 17:10:24 +0200
"kml" <AflySteX@gaOzeFta.lp> wrote:

> [...]

> to mog臋 zmierzy膰.

Zacznij od tego a potem pytaj. Zmierz miesca gdzie miski wchodz膮 w g艂贸wk臋 ramy i podaj wymiary.

Pomierzy艂em.

Z pomiar贸w, po konsultacji z rozmaitymi 藕r贸d艂ami internetowymi, wychodzi,
偶e rower chce mie膰 stery ISO (zmierzona wewn臋trzna 艣rednica sto偶ka na
widelcu ok. 26.3, zewn臋trzna 艣rednica tuleji* misek tych pasuj膮cych
ster贸w 鈥 jakie艣 30.15 mm), a te, kt贸re do niego przymierza艂em to JIS
(odpowiednio 26.8 i jakie艣 30 mm, mo偶e ciut mniej).

Ale jak to w ko艅cu jest? Sheldon pisze, 偶e te stery tych system贸w s膮
wymienne i pasuj膮 do tych samych ram, a u mnie s膮 wyra藕nie za lu藕ne.
Poza tym, co jest obowi膮zuj膮cym standardem (o ile jeszcze mo偶na m贸wi膰
o standardzie ster贸w na gwint)? Zawsze my艣la艂em, 偶e w艂a艣nie ISO, ale
je艣li ISO, to czemu takie same stery pasowa艂y idealnie do innego roweru?

Czy jest na sali headsetolog?

* Tak, wiem. Sprawdzi艂em na pwn.pl, bo mi pod艣wietli艂o i to jest
  niepoprawna pisownia, ale nie zgadzam si臋 na to i odmawiam u偶ywania
  formy 鈥瀟ulei鈥 dla dope艂niacza zar贸wno LP, jak i LM.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-06-10 14:39:49
Autor: Tomasz Minkiewicz
Stery skr臋cane o nietypowym rozmiarze
On Wed, 9 Jun 2010 14:57:01 +0200
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> wrote:

[...]

Ustali艂em. Dwa dni intensywnego guglania, suwmiarkowania i 艂a偶enia, ale
za to ju偶 wszystko wiem.
Przy czym w zasadzie, to nie bardzo jest co wiedzie膰, bo najwyra藕niej
odkryte przeze mnie rewelacje s膮 oczywiste dla wi臋kszo艣ci 艣wiata.

Dla potomno艣ci, bo pewnie si臋 kiedy艣 kto艣 trafi tak zdziwiony, jak ja
teraz:
- stery calowe wcale nie s膮 zunifikowane; funkcjonuj膮 r贸wnolegle dwa
  standardy: ISO (26.4, 30.2) i JIS (27.0, 30.0); ISO zwane s膮 te偶
  Professional i s膮 prawie na wymarciu; istnieje r贸wnie偶 stary BMXowy
  standard ster贸w calowych na gwint, kt贸re maj膮 jeszcze inn膮 艣rednic臋
  misek, wyst臋puje pono膰 bardzo rzadko, ale w tej chwili stoj膮 takie
  na allegro; caveat emptor!
- stery ISO i JIS _nie s膮 wymienne_; ich tolerancje na siebie nie
  zachodz膮; wbijanie misek ISO do g艂贸wki JIS mo偶e spowodowa膰 jej
  uszkodzenie;
- 鈥瀦wyk艂e stery鈥 nie s膮 ISO! jak si臋 w sklepie prosi o stery calowe na
  gwint, to si臋 dostaje JIS; jak w opisie produktu w sieci nie s膮 podane
  wymiary, to to te偶 b臋dzie JIS; jak si臋 wyra藕nie i du偶ymi literami
  powie sprzedawcy, 偶e si臋 chce ISO, to si臋 dostanie JIS (oraz
  zapewnienie, 偶e to ISO i 偶e nie ma innych);
- w kwestii sterowej wyj膮tkowo nie mo偶na wierzy膰 Sheldonowi; w jego
  tabelce (http://www.sheldonbrown.com/cribsheet-headsets.html)
  s膮 trzy b艂臋dy: co do wymienialno艣ci, co do standardowo艣ci (鈥濼his is
  the standard 1" size.鈥 powinno sta膰 przy JIS) i co do wyst臋powania
  (to nieprawda, 偶e stery JIS wyst臋powa艂y tylko w 鈥瀕ower-quality
  bicycles from Asia鈥);
- stery ISO ma艂o kto dzi艣 produkuje; trzeba szuka膰聽u偶ywek albo le偶ak贸w;
  stery szacownych europejskich marek prawie na pewno b臋d膮 ISO;
- g艂贸wk臋 i widelec JIS mo偶na przeszlifowa膰 na ISO, g艂贸wki i widelca ISO
  nichuchu nie przeszlifuje si臋 na JIS;
- chi艅skie stery JIS mo偶na kupi膰 za dych臋, stery ISO s膮 kilka razy
  dro偶sze :-|

Przepraszam za pisanie tych bana艂贸w wszystkich, dla kt贸rych to nic
nowego, ale ja tego wszystkiego nie wiedzia艂em, a wy艣cie mi nie
chcieli powiedzie膰, sobki pasqdne. :-P

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-06-10 14:55:22
Autor: Jan Cytawa
Stery skr阠ane o nietypowym rozmiarze
Tomasz Minkiewicz napisa:

- stery ISO ma硂 kto dzi produkuje; trzeba szuka媛 u縴wek albo le縜k體;
  stery szacownych europejskich marek prawie na pewno b阣 ISO;

A szkoda bo wiekoszosc wyscigowcow z dawniejszych lat to ISO nie ma do
nich wbijanych konusow. Trzeba stosowac podkladki. Poza tym ciagle
widelce ISO sa w sprzedazy. I to zupelnie dobre.

Przepraszam za pisanie tych bana丑w wszystkich, dla kt髍ych to nic
nowego, ale ja tego wszystkiego nie wiedzia砮m, a wy禼ie mi nie
chcieli powiedzie, sobki pasqdne. :-P

Moze i chcieli ale nie mieli tyle czasu co ty. W kazdym razie ode mnie
dzieki.

Jan Cytawa

Stery skr臋cane o nietypowym rozmiarze