Stomatologia w nurkowaniu - ubytki, profilaktyka.

Data: 2011-02-11 23:57:41
Autor: BarOL
Stomatologia w nurkowaniu - ubytki, profilaktyka.
Plomby z amalgamatu przeminęły z wiatrem, zastąpiły je materiały kompozytowe i pewnie inne nieznane mi materiały. Nie mieszałem nigdy stomatologii do nurkowania, ale od pewnego czasu nurtuje mnie parę pytań, na które nie mogę znaleźć odpowiedzi, choć na forum parę tematów się przewinęło.

Jak wiadomo plomby kompozytowe wymienia się co parę lat, ponoć średnio co 5 lat, lub wcześniej jeśli noszą ślady uszkodzenia lub nieszczelności. Zauważyłem z moim stomatologiem, że w czasach gdy jeszcze nie nurkowałem, wymiana plomb praktycznie nie występowała, natomiast od czasu kiedy nurkuję plomby zaczęły się rozszczelniać znacznie częściej niż w okresie sprzed nurkowania.

Moje pytania są do osób, które mają wiedzę w tej materii lub spotkały się z jakimiś publikacjami na ten temat, lub do nurkujących stomatologów. Głównie chodzi o konkretne materiały kompozytowe,pomocnicze których należy używać w wypełnianiu ubytków lub przy wymianie wypełnienia. Wydaje się, że tylko te wypełnienia, które są niedokładne się rozszczelniają, ale pod wpływem dziesiątek czy setek zmian ciśnień z obserwacji mojego stomatologa wynika, że nawet te najdokładniejsze się rozszczelniają. Za konstruktywne rozwinięcie tematu będę wdzięczny.

BarOL

Data: 2011-02-14 07:16:53
Autor: Pszemol
"BarOL" <zyfir@post.pl> wrote in message news:4d55be81$1news.home.net.pl...
Za konstruktywne rozwinięcie tematu będę wdzięczny.

A jesteś pewny że wina to nie jakiś dentysta-partol?
Mam trochę ubytków naprawianych kompozytami
na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci i żadnego nie
musiałem naprawiać, a nurkuję od ładnych paru lat...
Może czas po prostu zmienić dentystę?

Data: 2011-02-14 16:08:44
Autor: CTP VENTURI venturi@o2.pl
Stomatologia w nurkowaniu - ubytki, profilaktyka.

Mam trochê ubytków naprawianych kompozytami

na przestrzeni ostatnich dziesiêcioleci i ¿adnego nie

musia³em naprawiaæ, a nurkujê od ³adnych paru lat...

Chcia³bym poprzeæ s³owa Przemola . Mam kilka ubytków zaleczonych kompozytami a moja liczba sprê¿eñ rocznie waha siê w granicach 1000 wiêc co¶ bym zauwa¿y³. Oczywi¶cie za ka¿dym razem uprzedzam stomatologa  ¿e nurkuje i proszê o szczególnie dok³adne wype³nienie i i utwardzenie. Starych jeszcze nie poprawia³em a bêdzie to ju¿ prawie 10 lat intensywnego nurkowania.

Pozdrawiam Adam Klimek - instruktor p³etwonurkowania Dahab / Egipt

Data: 2011-02-14 16:24:16
Autor: Zakrzówek Kraken
Stomatologia w nurkowaniu - ubytki, profilaktyka.

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:ijakt5.4a8.0poczta.onet.pl...
"BarOL" <zyfir@post.pl> wrote in message news:4d55be81$1news.home.net.pl...
Za konstruktywne rozwiniêcie tematu bêdê wdziêczny.
Mam trochê ubytków naprawianych kompozytami
na przestrzeni ostatnich dziesiêcioleci i ¿adnego nie
musia³em naprawiaæ, a nurkujê od ³adnych paru lat...
Mo¿e czas po prostu zmieniæ dentystê?

Wydaje mi siê ¿e nie ma podstaw aby wyst±pi³a a¿ taka zmiana trwa³o¶ci. Generalnie ludzie którzy nurkuj± sporo czasu nie maj± takich problemów. Mo¿e nurkowanie siê u ciebie akurat na³o¿y³o z jakim¶ innym czynnikiem.

MSC

Data: 2011-02-14 14:19:29
Autor: Pszemol
"Zakrzówek Kraken" <kraken@kraken.pl> wrote in message news:ijbhf3$bj$1news.onet.pl...
[...]

Czytam jeszcze raz co napisa³ i zastanawiam siê czy to prawda:
"Jak wiadomo plomby kompozytowe wymienia siê co parê lat,
ponoæ ¶rednio co 5 lat" - nie s³ysza³em aby trzeba by³o "co parê
lat" wymieniaæ plomby... a wy?
Coraz bardziej zaczynam s±dziæ, ¿e to jaki¶ kit mu dentysta wciska.

Data: 2011-02-14 22:16:01
Autor: Daniel Kowalski
[...]

Nie znam siê na stomatologii, ale sam mam 2 wype³nienia i nigdy nie wymaga³y wymiany, nie sprawiaj± te¿ najmniejszych problemów podczas nurkowania.

Data: 2011-02-16 16:02:55
Autor: BarOL
[...]

Wiêc tak, kompozyt podczas utrwalania zmniejsza nieznacznie swoje rozmiary objêto¶ciowe, tworz±c mikroskopijne "wolne powierzchnie", przez co powinno siê wszystkie naprawiane zêby lakowaæ, natomiast plomby amalgamatowe rozszerzaj± siê.
Pomijam jak przedmówcy pisali b³êdy w sztuce, chodzi mi o wypowiedzi stomatologów, którzy maj± wiedzê w temacie. Id±c dalej w technice dentystycznej sprzed dzieciêciu lat podk³ad pod kompozytem by³ wciskany i chemoutwardzalny, g³ównie wciskanie pozostawia³o wolne przestrzenie, co powoduje mikro rozszczelnienie i tworzenie siê próchnicy pod kompozytem!
Przedmówcy pisali równie¿, ¿e wype³nienia przetrwa³y nawet 10lat, konsultowa³em to ze stomatologami i stwierdzili, ¿e gwarantowana trwa³o¶æ to 3-5 lat, natomiast mo¿ecie trzymaæ i po 10lat, byle siê nie okaza³o, ¿e po tym okresie z±b bêdzie do leczenia kana³owego, bo po pi±tym roku zarodek próchnicy ju¿ kie³kowa³ pod kompozytem.
Korzystam z us³ug ró¿nych dentystów, nie opieram siê wy³±cznie na jednym. Napisa³em na grupê, bo tak jak przedmówcy pisali, ¿e po x lat maj± plomby i nic siê nie dzieje, by³bym równie¿ w prze¶wiadczeniu, ¿e nale¿y zmieniæ dentystê i inne takie.
Na jednym z wyjazdów szkoleniowym na terenie Niemiec zamienili¶my parê zdañ z niemieckim stomatologiem, który powiedzia³ bym zrobi³ dok³adne sprawdzenie zêbów (mia³em wszytko porobione, ¿adnych ubytków), najlepiej z mo¿liwo¶ci± prze¶wietlenia zw³±szcza starych wype³nieñ. Nie bra³em tego do siebie, ale zdecydowa³em siê. Niemi³o siê przekona³em, ze jednak dobrze by³o sprawdziæ, dziêki temu uchroni³em siê od leczenia kana³owego w dwóch zêbach.
Nadal chcia³bym wymieniæ parê zdañ na temat leczenia stomatologicznego nurków, g³ownie przy leczeniu kana³owym i niuansach na jakie nale¿y zwracaæ uwagê. Stomatolodzy, z którymi romawia³em powiedzieli, ¿e nie maj± wiedzy na ten temat i faktycznie trzeba to skonsultowaæ ze specjalist±.

BarOL

Stomatologia w nurkowaniu - ubytki, profilaktyka.