Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Stosowanei kleju anaerobowego.

Stosowanei kleju anaerobowego.

Data: 2012-09-19 09:31:00
Autor: 4CX250
Stosowanei kleju anaerobowego.
Gniazdo na łożysko wału korbowego w karterze silnika motoroweru simson  jest nieco wybite. Na starym łożysku od strony magneta w porównaniu do łożyska od strony sprzegła widać wyraĽnie że jego obwód jest wyszlifowany i czysty co znaczy że się całe łożysko obracało w gnieĽnie. Jest owalizacja otworu góra dół zgodnie z ruchem tłoka. Luz na zimno około 0,06 a po rozgrzaniu wiadomo będzie jeszcze większy.  Zastanawiam się nad uszczelnieniem luzu specjalnym klejem do łożysk.  Wybór padł na Technicoll  - Anaerobic 6601 o niskiej lepko¶ci przez co nadaje się do wypełniania szczelin poniżej 0,15mm.
Jedno tylko mnie trochę zastanawia. Jeżeli uszczelnię na zimno to przy pracy silnika karter rozgrzeje się do około 60-70stC i to spowoduje wyst±pienie małego luzu i gniazdo tak czy owak będzie nadal wyklepywane.
Czy można ten klej aplikować na rozgrzane elementy? Złożone kartery s± oczywi¶cie jeszcze na stole, nie zalane olejem, więc my¶lę cało¶ć podgrzać do około 70stC i dopiero zaaplikować klej . W ten sposób miałbym pewno¶ć że po rozgrzaniu silnika luz nie powstanie.  Jedyne czego się obawiam, to że na rozgrzanym elemencie klej błyskawicznie stwardnieje, przez co nie wniknie  w szczelinę. Wał jest nówka, nie chcę go pokrzywić. Wszystko dotychczas pięknie zeszło mi się na gor±co w rękach, bez użycia młotka gumowego. Jedne elementy były kurczone w zamrażarce a drugie  rozszerzane w 100stopniach. Nie chcę rozbierać karterów bo już wszystko ładnie złożone jest no i zreszt± łożysko wału musiałbym i tak nabijać na gor±co na wał już w karterze a żeby weszło bez problemu to zarówno łożysko jak i karter wcze¶niej musiałbym nagrzewać do 100stC. Więc jak widać smarowanie klejem gor±cego do 100st łożyska i nabijanie na wał nie podoba mi się, dlatego pytam czy przy 70stC można aplikować ten klej.

Marek

Data: 2012-09-19 04:37:41
Autor: kogutek44
Stosowanei kleju anaerobowego.
W dniu ¶roda, 19 wrze¶nia 2012 09:31:04 UTC+2 użytkownik 4CX250 napisał:
Gniazdo na łożysko wału korbowego w karterze silnika motoroweru simson  jest nieco wybite. Na starym łożysku od strony magneta w porównaniu do łożyska od strony sprzegła widać wyraĽnie że jego obwód jest wyszlifowany i czysty co znaczy że się całe łożysko obracało w gnieĽnie. Jest owalizacja otworu góra dół zgodnie z ruchem tłoka. Luz na zimno około 0,06 a po rozgrzaniu wiadomo będzie jeszcze większy.  Zastanawiam się nad uszczelnieniem luzu specjalnym klejem do łożysk.  Wybór padł na Technicoll  - Anaerobic 6601 o niskiej lepko¶ci przez co nadaje się do wypełniania szczelin poniżej 0,15mm.

Jedno tylko mnie trochę zastanawia. Jeżeli uszczelnię na zimno to przy pracy silnika karter rozgrzeje się do około 60-70stC i to spowoduje wyst±pienie małego luzu i gniazdo tak czy owak będzie nadal wyklepywane.

Czy można ten klej aplikować na rozgrzane elementy? Złożone kartery s± oczywi¶cie jeszcze na stole, nie zalane olejem, więc my¶lę cało¶ć podgrzać do około 70stC i dopiero zaaplikować klej . W ten sposób miałbym pewno¶ć że po rozgrzaniu silnika luz nie powstanie.  Jedyne czego się obawiam, to że na rozgrzanym elemencie klej błyskawicznie stwardnieje, przez co nie wniknie  w szczelinę. Wał jest nówka, nie chcę go pokrzywić. Wszystko dotychczas pięknie zeszło mi się na gor±co w rękach, bez użycia młotka gumowego. Jedne elementy były kurczone w zamrażarce a drugie  rozszerzane w 100stopniach. Nie chcę rozbierać karterów bo już wszystko ładnie złożone jest no i zreszt± łożysko wału musiałbym i tak nabijać na gor±co na wał już w karterze a żeby weszło bez problemu to zarówno łożysko jak i karter wcze¶niej musiałbym nagrzewać do 100stC. Więc jak widać smarowanie klejem gor±cego do 100st łożyska i nabijanie na wał nie podoba mi się, dlatego pytam czy przy 70stC można aplikować ten klej.



Marek

Nie klej a masa typy Chester Molecular. Strasznie brzmi jak by z Księżyca wozili. To epoksyd z wypełniaczem. Jako wypełniacz stosuj± pył ceramiczny, pył aluminiowy , pył stalowy i wiele innych. Dobiera się rodzaj do materiałów. Podstaw± żeby było dobrze jest perfekcyjne przygotowanie powierzchni przed złożeniem. W miejscu gdzie wyszło Ci największe wyrobienie robisz punktakiem kilka punktów. Skręcasz na sucho. Rozkręcasz. Powiniene¶ zobaczyc że wybite punkty trochę się spłaszczyły. Te spłaszczone punkty będ± baz± do oparcia łożyska. Bez nich łozysko może ułożyć się w pozycji najmniej korzystnej. Potem obróbka chemiczna. Samo odtłuszczenie aluminium nie wystarczy. Musisz znaleĽć sposób wytrawienia w miejscu gdzie będzie masa. Można wytrawić zasad± sodow± ( Kret do rur). Jak tylko pojawi± się pęcherzyki gazu na całej powierzchni trzeba przestać trawić i dobrze wypłukać wod±. Dobrze by było jak by do ostatniego płukania użyć wody demineralizowanej. Łożysko trzeba porysować ale tak żeby pozostawić na obwodzie miejsca nie ruszone. Oczywi¶cie tam gdzie będzie dotykało do napunktowanych miejsc też. Smarujesz Chester metalem i skręcasz. Uważasz żeby masa nie wpłynęła w płaskie powierzchnie. Nie skręcasz od razu na maksa. Zostawiasz trochę luzu. Po czasie jaki przeczytasz z opakowania dokręcasz na maksa. I już. Istotne jest dobranie wła¶ciwego materiału. Jak ma dobrze przenosić ciepło to z aluminium. Jak ma być super twarde to ceramika. Robi± i miksy typu aluminium ceramika, stal miedz itp. Można i inaczej, znaczy się trochę lepiej ale drożej. Roztacza się wybity otwór. Potem nakłada odpowiedni± masę tak żeby dało się potem wytoczyć otwór o odpowiedniej ¶rednicy. Wytrzymało¶ć mechaniczna odpowiednio dobranych mas naprawczych jest wielokrotnie większa od aluminium a niektórych większa od stali, oczywi¶cie przy pracy w temperaturach deklarowanych przez producenta. Tak± skrajn± temperatur± jest ok 120 stopni.

Data: 2012-09-19 10:42:14
Autor: kapec
Stosowanei kleju anaerobowego.
Na tak niewielki luz niepotrzeba zadnych chesterow. Tu masz do wyboru
http://www.loctite.pl/cps/rde/xchg/henkel_plp/hs.xsl/mocowanie-6473.htm
Poczytaj karty technologiczne, zobacz do jakich szczelin sie stosuje i
jazda.
Ja ostatnio uzywalem loctite 638 do osadzenia klinu w nieco rozbitym
wale korbowym. Dziala do dzis.

Data: 2012-09-20 08:23:49
Autor: 4CX250
Stosowanei kleju anaerobowego.
Uzytkownik "kapec" <kapec@op.pl> napisal w wiadomosci news:3e8c9abe-05b9-49bb-9868-32226db461a2p22g2000vby.googlegroups.com...
Na tak niewielki luz niepotrzeba zadnych chesterow. Tu masz do wyboru
http://www.loctite.pl/cps/rde/xchg/henkel_plp/hs.xsl/mocowanie-6473.htm
Poczytaj karty technologiczne, zobacz do jakich szczelin sie stosuje i
jazda.
Ja ostatnio uzywalem loctite 638 do osadzenia klinu w nieco rozbitym
wale korbowym. Dziala do dzis.

To jest to samo co Technicoll 6601 o którym wspomnialem. W sklepie z lozyskami maja rózne kleje obu tych producentów i twierdza ze  wedlug informacji jakie do nich wracaja od klientów oba kleje wspomniane sa identycznej wytrzymalosci. Przy czym rozreklamowany Loctite kosztuje 3x wiecej niz Technicoll.  Kupilem technicoll który nadaje sie do szczelin od 0,05 do 0,15 bo Loctite jest gestszy i do szczelin 0,25 wiec nie wiknie w tak mala szczeline. Narazie zrobilem próbe klejenia plaskich blaszek, gdzie jedna para na zimno a druga para w pierwszej godzinie byla podgrzewana do 70stC.  Dzisiaj sprawdze polaczenia.

Marek

Data: 2012-09-20 08:55:46
Autor: 4CX250
Stosowanei kleju anaerobowego.
Technicqll nie podaje rozszerzalnosci cieplnej swoich klejów ale znalazlem w karcie katalogowej Loctite 638 wartosc 80*10^-6
Aluminium 24*10^-6 a stal 12*10^-6. Wyglada na to ze nie musze nic rozgrzewac do klejenia, gdyz klej ma wyzsza rozszerzalnosc niz klejone elementy, wiec gdy silnik bedzie sie nagrzewal podczas normalnej pracy to klej bedzie kasowal luz a nie powiekszal.

Marek

Data: 2012-09-20 14:32:40
Autor: Andrzej KaĹşmierczak
Stosowanei kleju anaerobowego.


chester to rodzaj pasty , więc w taką szczelinę nie uda się go wepchnąć
ale jeśli chodzi o przemysłowe zastosowania - mam również dużo pozytywnych opinii - chyba że gniazdo ma być odtwarzane np na wytaczarce - ale to raczej zbędny kłopot i niepotrzebne koszty , poza drobną uwagą że Chester jest w opakowaniach sumarycznie 1 kg , więc "nieco" za dużo przy koszcie ok 700 zł

zastosowałem go do wklejenia łożyska wału korbowego w LANZU '38 bo połowa karteru była w ziemi i wyrdzewialo żeliwo , jeszcze nie sprawdziłem działania silnika - ale wał już osadzony i wygląda że jest OK
szczeliny (badane dookoła bieżni szczelinomierzem)od 0.1 do 0.18 - typu księżycowego (łożysko wisi w miejscu na kilku ocalałych szczytach , reszta - kratery oczyszczone z rdzy o nieregularnych kształtach i głębokościach też różnych ) , wypiaskowane i odtłuszczone przed użyciem

autorowi poradziłbym użycie Loctite/Wurth - 603 powinno być OK , 638 za gesty - do większych szczelin

przy okazji - jak zwrĂłcicie uwagÄ™ na skĹ‚ad(i symbolikÄ™) to Loctite i Wurth sÄ… podejrzanie bliĹşniacze  :-)))


pozdrawiam

Andrzej

Data: 2012-09-20 14:58:58
Autor: 4CX250
Stosowanei kleju anaerobowego.
Użytkownik "Andrzej Kaźmierczak" <andrzej@zeto.bydgoszcz.pl> napisał w wiadomości news:k3f2lu$t3n$1mx1.internetia.pl...


autorowi poradziłbym użycie Loctite/Wurth - 603 powinno być OK , 638 za gesty - do większych szczelin

Właśnie o tym pisałem że za gęsty. A na chestera to tam wogóle nie ma miejsca.

przy okazji - jak zwrĂłcicie uwagÄ™ na skĹ‚ad(i symbolikÄ™) to Loctite i Wurth sÄ… podejrzanie bliĹşniacze  :-)))

Loctite 638 wedĹ‚u karty produktu to metakrylan uretanowy a 6601 to metakrylan metylowy. Oba sa klejami anaerobowymi a jednak nieco odmienne te metakrylany sÄ…. Nie jestem chemikiem,  ale wedĹ‚ug informacji jakie uzyskaĹ‚em 6601 jest najodpowiedniejszy z tych dwĂłch do tej szczeliny. Loctite 603 wedĹ‚ug karty produktu (niemieckiej, polskiej nie znalazĹ‚em) Urethanmethaakrylat  wiÄ™c to to samo co 638 tyle ĹĽe o mniejszej lepkoĹ›ci. Parametrami bardzo zbliĹĽony do 6601 ale sporo droĹĽszy. Wiele osĂłb z branĹĽy moto i Ĺ‚ozyskowej Ĺ›miaĹ‚o zaleca mi uĹĽycie 6601.


Marek

Data: 2012-09-20 15:00:32
Autor: 4CX250
Stosowanei kleju anaerobowego.
Użytkownik "Andrzej Kaźmierczak" <andrzej@zeto.bydgoszcz.pl> napisał w wiadomości news:k3f2lu$t3n$1mx1.internetia.pl...
przy okazji - jak zwrĂłcicie uwagÄ™ na skĹ‚ad(i symbolikÄ™) to Loctite i Wurth sÄ… podejrzanie bliĹşniacze  :-)))

No i jeszcze jedno. Gdzieś natknąłem się że Wurth kupuje zawartość u Henkela (Loctite) :)

Marek

Data: 2012-09-21 12:06:20
Autor: Andrzej KaĹşmierczak
Stosowanei kleju anaerobowego.

teĹĽ mam takie info

pozdrawiam

Andrzej


Użytkownik "Andrzej Kaźmierczak" <andrzej@zeto.bydgoszcz.pl> napisał w
wiadomości news:k3f2lu$t3n$1mx1.internetia.pl...
przy okazji - jak zwrócicie uwagę na skład(i symbolikę) to Loctite i
Wurth sÄ… podejrzanie bliĹşniacze  :-)))

No i jeszcze jedno. Gdzieś natknąłem się że Wurth kupuje zawartość u
Henkela (Loctite) :)

Marek

Data: 2012-09-19 09:48:21
Autor: Filip
Stosowanei kleju anaerobowego.
W dniu 2012-09-19 09:31, 4CX250 pisze:

<...>
Więc jak widać smarowanie klejem gor±cego do 100st
łożyska i nabijanie na wał nie podoba mi się, dlatego pytam czy przy
70stC można aplikować ten klej.

Cze¶ć,  po pierwsze musisz zastanowić się czy Twój wybór jest absolutnie idealny do Twojego problemu (technicol), czegokolwiek użyłem z tej firmy okazało się że to gówno nie jest warte złamanego grosza.
Po drugie, powyższe Twoje pytanie powiniene¶ kierować bezpo¶rednio do producenta lub przedstawiciela danej firmy. Wtedy otrzymasz rzeteln± odpowiedĽ.


Pozdrawiam serdecznie

Data: 2012-09-19 12:16:21
Autor: J.F
Stosowanei kleju anaerobowego.
Użytkownik "4CX250"  napisał w wiadomo¶ci grup
Zastanawiam się nad uszczelnieniem luzu specjalnym klejem do łożysk. Wybór padł na Technicoll  - Anaerobic 6601 o niskiej lepko¶ci przez co nadaje się do wypełniania szczelin poniżej 0,15mm.
Jedno tylko mnie trochę zastanawia. Jeżeli uszczelnię na zimno to przy pracy silnika karter rozgrzeje się do około 60-70stC i to spowoduje wyst±pienie małego luzu i gniazdo tak czy owak będzie nadal wyklepywane.

Skoro to taki swietny klej do lozysk, to powinno dzialac :-)

Lozysko tez sie podgrzeje i powiekszy, klej tez sie powinien powiekszyc, moze nawet bardziej niz stal i aluminium, wiec bedzie ciasniej.

I jedyne o co sie martwic, ze byc moze zalozyli ze lozysko bedzie sie mocniej grzac niz korpus, i zadnego problemu nie maja

Czy można ten klej aplikować na rozgrzane elementy?

Ja tam nie wiem, ale na moj gust to powinien byc epoksyd.
On przy wiekszej temperaturze i rzadszy i szybciej wiaze  ... a przy wiekszej temperaturze to moze bardzo szybko zwiazac.
Generalnie to bym posmarowal przed wlozeniem.  Albo podgrzac dopiero po wsadzeniu.

Wytrzymalosc kleju i tak bedzie mala, nie jestes specjalista.

J.

Stosowanei kleju anaerobowego.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona