Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Strachy pasażerów samolotów

Strachy pasażerów samolotów

Data: 2012-04-24 10:12:46
Autor: Marcin N
Strachy pasażerów samolotów
Witam,

Chcę popytać o kilka rzeczy związanych z lotami pasażerskimi.

Mam za sobą ze 30 lotów samolotami jako pasażer. Czasem trafiają mi się sytuacje, które budzą moje obawy, ale wynikają one wyłącznie z tego, że nie mam bladego pojęcia, co jest "normą" a co "na granicy".

Zresztą wg mnie większość pasażerów ma takie lęki wynikające po prostu z niewiedzy. Stąd kilka moich pytań do zawodowców.

Start. Ruszamy na pasie, pełen gaz, samolot przyspiesza i nagle zaczyna go lekko nosić na boki (jeszcze na kołach). Czy istnieje jakiekolwiek zagrożenie, że skręci za ostro i się przewróci, albo coś w tym stylu?

Podejście do lądowania. Kiedy zacząć się bać, że "coś jest nie tak"? Kiedy warunku są naprawdę trudne, a kiedy w miarę normalne? Czy nagłe bujnięcia na boki (ostatnio tak miałem) na kilkadziesiąt sekund przed przyziemieniem powinny budzić niepokój? Samolotem zaczęła ostatnio nagle porządnie nosić i zastanawiałem się, czy w ogóle podejmiemy próbę lądowania w tym podejściu. Pilot jednak uspokoił maszynę i lądował bardzo ładnie.

Po przyziemieniu. Znowu - samolot czasem zaczyna myszkować po pasie startowym. Czy to może stworzyć zagrożenie, gdy już jesteśmy na kołach?

Chętnie przeleciałbym się z jakimś pilotem przy boku, który opowiadałby mi, co jest normą, co nie.
Uważam zresztą, że wieczne milczenie pilotów nie jest fajne. Przydałoby się czasem kilka słów otuchy do pasażerów w rodzaju "proszę państwa, trochę buja, to to zupełnie normalna sytuacja, nie dzieje się nic niezwykłego".

Data: 2012-04-24 10:24:31
Autor: /dev/SU45
Strachy pasażerów samolotów

Start. Ruszamy na pasie, pełen gaz, samolot przyspiesza i nagle zaczyna
go lekko nosić na boki (jeszcze na kołach). Czy istnieje jakiekolwiek
zagrożenie, że skręci za ostro i się przewróci, albo coś w tym stylu?

Podejście do lądowania. Kiedy zacząć się bać, że "coś jest nie tak"?
Kiedy warunku są naprawdę trudne, a kiedy w miarę normalne? Czy nagłe
bujnięcia na boki (ostatnio tak miałem) na kilkadziesiąt sekund przed
przyziemieniem powinny budzić niepokój? Samolotem zaczęła ostatnio nagle
porządnie nosić i zastanawiałem się, czy w ogóle podejmiemy próbę
lądowania w tym podejściu. Pilot jednak uspokoił maszynę i lądował
bardzo Å‚adnie.

Po przyziemieniu. Znowu - samolot czasem zaczyna myszkować po pasie
startowym. Czy to może stworzyć zagrożenie, gdy już jesteśmy na kołach?

Ogólnie to myszkować na boki nie powinien, to się raczej nie zdarza w warunkach nie-ekstremalnych, myślę że to złudzenie. Niezwykle rzadko się zdarza by samolot po przyziemieniu utracił kierunek, częściej się nie mieści w pasie. Podobnie przy starcie - nie kojarzę takiego wypadku, wtedy jest już skuteczny ster kierunku i pilot nie ma problemu z utrzymaniem się na pasie.

Chętnie przeleciałbym się z jakimś pilotem przy boku, który opowiadałby
mi, co jest normÄ…, co nie.

Pójdź do aeroklubu i przeleć się szybowcem, to jest esencja :)

Uważam zresztą, że wieczne milczenie pilotów nie jest fajne. Przydałoby
się czasem kilka słów otuchy do pasażerów w rodzaju "proszę państwa,
trochę buja, to to zupełnie normalna sytuacja, nie dzieje się nic
niezwykłego".

W fazach krytycznych nie wolno im nic takiego mówić. A o potencjalnie trudniejszych warunkach niekiedy ostrzegają np przed lądowaniem.

Data: 2012-04-24 10:48:37
Autor: Marcin N
Strachy pasażerów samolotów
W dniu 2012-04-24 10:24, /dev/SU45 pisze:

W fazach krytycznych nie wolno im nic takiego mówić. A o potencjalnie
trudniejszych warunkach niekiedy ostrzegajÄ… np przed lÄ…dowaniem.

Czyli gdy milczą - to jest albo bardzo źle, albo co najmniej dobrze?

Data: 2012-04-30 15:53:28
Autor: Marklar
Strachy pasa¿erów samolotów
Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa³(a):
Czyli gdy milczą - to jest albo bardzo źle, albo co najmniej dobrze?

W czasie startu/ladowania piloci maja sie skupic na obsludze maszyny a nie na monologu do pasazerow - dlatego milcza.

--


Data: 2012-05-02 09:31:01
Autor: Marcin N
Strachy pasa¿erów samolotów
W dniu 2012-04-30 17:53, Marklar pisze:
Marcin N<marcin5.usun.wykasuj@onet.pl>  napisa³(a):

Czyli gdy milczą - to jest albo bardzo źle, albo co najmniej dobrze?

W czasie startu/ladowania piloci maja sie skupic na obsludze maszyny a nie na
monologu do pasazerow - dlatego milcza.

Rozumiem - jednak uwa¿am to za b³±d w sytuacji, gdy dzieje siê co¶ dziwnego. Zgadujê, ¿e w 95% przypadków rodzi to niepotrzebny stres dla pasa¿erów.

Data: 2012-05-02 11:31:38
Autor: Nikanor
Strachy pasażerów samolotów
On Wed, 02 May 2012 09:31:01 +0200, Marcin N  <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:
Rozumiem - jednak uważam to za bÅ‚Ä…d w sytuacji, gdy dzieje siÄ™ coÅ›  dziwnego. ZgadujÄ™, że w 95% przypadków rodzi to niepotrzebny stres dla  pasażerów.

Jak dzieje siÄ™ coÅ› dziwnego podczas lÄ…dowania, to stres 95% pasażerów jest  dla pilotów najmniejszym problemem :) OsobiÅ›cie wolÄ™, żeby w sytuacji  krytycznej zajmowali siÄ™ raczej samolotem niż moim samopoczuciem.

A druga sprawa, że samolot jednak lata w powietrzu, a powietrze bywa  nierówne, lubi siÄ™ przemieszczać wzglÄ™dem ziemi i goÅ›cić różne fajne  zjawiska atmosferyczne. O czym pasażerowie samolotów liniowych,  rozpieszczeni zazwyczaj idealnie gÅ‚adkim lotem, zapominajÄ…. Pójdź kiedyÅ›  na lotnisko latem w taki Å‚adny dzieÅ„ z cumulusami i wykup sobie  półgodzinny lot maÅ‚Ä… CessnÄ…. Potem podskoki dużych pasażerów nie bÄ™dÄ… już  na tobie robić takiego wrażenia.

--
Nikanor

Data: 2012-05-02 11:38:00
Autor: Marcin N
Strachy pasażerów samolotów
W dniu 2012-05-02 11:31, Nikanor pisze:
On Wed, 02 May 2012 09:31:01 +0200, Marcin N
<marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:
Rozumiem - jednak uważam to za błąd w sytuacji, gdy dzieje się coś
dziwnego. Zgaduję, że w 95% przypadków rodzi to niepotrzebny stres dla
pasażerów.

Jak dzieje się coś dziwnego podczas lądowania, to stres 95% pasażerów
jest dla pilotów najmniejszym problemem :) Osobiście wolę, żeby w
sytuacji krytycznej zajmowali się raczej samolotem niż moim samopoczuciem.

Pokręciłeś. W moim zdaniu 95% - dotyczyło przypadków, w których pilot nie ma nic niezwykłego do roboty, ale pasażerom wydaje się, że "należy się bać". W takich sytuacjach kilka słów uspokojenia przez mikrofon byłoby na miejscu.

Słowem - więcej empatii panowie piloci.

Data: 2012-05-02 13:22:32
Autor: Nikanor
Strachy pasażerów samolotów
On Wed, 02 May 2012 11:38:00 +0200, Marcin N  <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:

PokrÄ™ciÅ‚eÅ›. W moim zdaniu 95% - dotyczyÅ‚o przypadków, w których pilot  nie ma nic niezwykÅ‚ego do roboty, ale pasażerom wydaje siÄ™, że "należy  siÄ™ bać". W takich sytuacjach kilka słów uspokojenia przez mikrofon  byÅ‚oby na miejscu.
Słowem - więcej empatii panowie piloci.

WykonujÄ…c odejÅ›cie czy podejÅ›cie, nawet w dobrych warunkach, piloci majÄ…  wÅ‚aÅ›nie caÅ‚Ä… masÄ™ zajęć i to pod presjÄ… czasu. NaprawdÄ™ chciaÅ‚byÅ›, żeby  pilot w takim momencie rzucaÅ‚ swojÄ… robotÄ™ i zajmowaÅ‚ siÄ™ przepraszaniem  szanownych pasażerów, że tak buja na boki, ale musimy kompensować lekki  crosswind, proszÄ™ siÄ™ nie przejmować?

Obejrzyj sobie na youtubie różne filmiki z kabiny w trakcie takich  manewrów. I zupeÅ‚nie serio - na lotniskach aeroklubowych czy w prywatnych  szkoÅ‚ach można sobie kupić lot widokowy. Przeleć siÄ™ w termiczny dzieÅ„.  Zobaczysz co może wytrzymać taki maÅ‚y i lekki, to w potem w dużym bÄ™dziesz  spokojniejszy :)

Mam koleżankÄ™, która miaÅ‚a naprawdÄ™ serio lÄ™k przed lataniem. Nawet byÅ‚a w  tej sprawie na jakimÅ› kursie w Anglii. A potem znajomy instruktor  przeleciaÅ‚ jÄ… wÅ‚aÅ›nie maÅ‚Ä… CessnÄ…, opowiadajÄ…c krok po kroku co siÄ™  dzieje. I pomogÅ‚o. Teraz nawet potrafi przespać start :)
--

Nikanor

Data: 2012-05-02 15:31:46
Autor: Marcin N
Strachy pasażerów samolotów
W dniu 2012-05-02 13:22, Nikanor pisze:
On Wed, 02 May 2012 11:38:00 +0200, Marcin N
<marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:

Pokręciłeś. W moim zdaniu 95% - dotyczyło przypadków, w których pilot
nie ma nic niezwykłego do roboty, ale pasażerom wydaje się, że "należy
się bać". W takich sytuacjach kilka słów uspokojenia przez mikrofon
byłoby na miejscu.
Słowem - więcej empatii panowie piloci.

Wykonując odejście czy podejście, nawet w dobrych warunkach, piloci mają
właśnie całą masę zajęć i to pod presją czasu. Naprawdę chciałbyś, żeby
pilot w takim momencie rzucał swoją robotę i zajmował się przepraszaniem
szanownych pasażerów, że tak buja na boki, ale musimy kompensować lekki
crosswind, proszę się nie przejmować?

Obejrzyj sobie na youtubie różne filmiki z kabiny w trakcie takich
manewrów. I zupełnie serio - na lotniskach aeroklubowych czy w
prywatnych szkołach można sobie kupić lot widokowy. Przeleć się w
termiczny dzień. Zobaczysz co może wytrzymać taki mały i lekki, to w
potem w dużym będziesz spokojniejszy :)

Mam koleżankę, która miała naprawdę serio lęk przed lataniem. Nawet była
w tej sprawie na jakimÅ› kursie w Anglii. A potem znajomy instruktor
przeleciał ją właśnie małą Cessną, opowiadając krok po kroku co się
dzieje. I pomogło. Teraz nawet potrafi przespać start :)


Ok, widzę, że z uporem twierdzisz, że "nie da się". Nie moją rolą jest przekonywać Cię.

Data: 2012-04-24 11:00:01
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak
Strachy pasażerów samolotów
Użytkownik Marcin N napisał:

Mam za sobą ze 30 lotów samolotami jako pasażer. Czasem trafiają mi się
sytuacje, które budzą moje obawy, ale wynikają one wyłącznie z tego, że
nie mam bladego pojęcia, co jest "normą" a co "na granicy".

Ponosi Cię wyobraźnia. Sam się straszysz. Nie skupiaj się na wyimaginowanych zagrożeniach, na każdym niespodziewanym zjawisku, bo i tak nic nie poradzisz, gdyby działo się coś naprawdę groźnego. Od radzenia sobie z problemami jest załoga, a Ty większości zagrożeń nie potrafisz nawet rozpoznać (choćby z tego powodu, że informacje na ich temat nie trafiają do kabiny pasażerskiej), więc zapomnij o nich i wyluzuj się. Jeśli chcesz zapewnić sobie bezpieczeństwo w zakresie, który zależy od Ciebie, to wysłuchaj uważnie "pantomimy" przed startem, zapamiętaj trasę do najbliższego wyjścia awaryjnego i ciesz się lotem.

--
Pozdrawiam

Rafal "RAV" Miszczak        rav@e-rav.pl                  www.e-rav.pl
Skype: rav_wroc_pl_2          GG: 9783             tel: +48-606-198315

Data: 2012-04-24 15:54:19
Autor: Maurycy
Strachy pasa¿erów samolotów
Ktoś tu kiedyś pięknie napisał - wystarczy spojrzeć na minę oczy stewardessy i wszystko będzie jasne ;)

Strachy pasażerów samolotów

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona