Strata czy nie strata - oto jest pytanie

Data: 2009-06-15 16:57:57
Autor: Jagna
Strata czy nie strata - oto jest pytanie
Witam :)

Ktoś zasiał we mnie niepewność. Niepewność podatkowo prawie egzystencjalną.
Rzecz dotyczy straty w działalności gospodarczej.

Jedna bardzo konserwatywna i wiekowa księgowa nie chce rozliczyć jako
straty ujemnego wyniku finansowego z działalności gospodarczej dotyczącej
2005 roku.
Argumentem na "nie" jest według niej to, że w tym czasie podatnik poniósł
TYLKO wydatki, dlatego, posługując się definicją kosztów uzyskania
przychodów przed ostatnią zmianą, uważa ona, że jeśli nie było przychodu -
nie ma kosztów uzyskania, a jeśli nie ma kup, to nie ma straty.

W pierwszej chwili wewnętrznie prychnęłam na takie "cuś", ale po jakimś
czasie ziarno niepokoju mimo woli zakiełkowało.

Przychód był, ale w następnym roku. Teoretycznie argument ten powinien
wystarczyć - koszty były powiązane z przychodem. Strata jest. Pani Księgowa
twierdzi jednak, że w takich przypadkach dla uniknięcia wątpliwości
należało wystawić jakąkolwiek fakturę (rachunek) na choćby najmniejszy
przychód i sprawa stawała się bezproblemowa. Podatnik tego nie zrobił.

Skoro dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów nad
kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (art. 9 ust. 2
u.o.d.o.f.). Jeżeli natomiast koszty uzyskania przekraczają sumę
przychodów, różnica jest stratą. A jeśli nie ma tych przychodów? Poszukałam więc w dostępnych mi różnych miejscach, ale nie znalazłam
żadnego poparcia dla tezy tejże Pani, ale też i nie znalazłam zaprzeczenia.
Tak jakby problemu nie było. Może więc nie ma? Jej doświadczenie zawodowe budzi jednak respekt, stąd moje pytanie do Was:

czy ktoś, gdzieś, kiedyś spotkał się z podobną opinią? czy może uprzedzenia
Pani Księgowej wynikają z jej asekuranckiej postawy?
Częściowo nawet zrozumiałej, bo pamięta czasy różnych restrykcji i
interpretacji.

Zaznaczam przy tym, że strata dotyczy DG i w DG miałaby być rozliczana. Nie
tu więc problem.

To co powiecie? ;>

--
Pozdrawiam,
Jagna

Data: 2009-06-16 08:50:56
Autor: Quental
On 15 Cze, 16:57, Jagna <jaldo...@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Można by polemizować, czy przychody zerowe są przychodami :)
Ale to tylko nawiasem mówiąc.

Gdyby niemożliwe było rozliczenie takiej straty (oczywiście
spełniającej warunki, że koszty poniesione w jednym roku są związane z
przychodami z przyszłych lat), to by było czyste draństwo...

Jestem tym tematem żywo zainteresowany (nie pomyślawszy o tym
wcześniej, bo wydawało mi się logiczne, że strata przy zerowym
przychodzie jest po prostu stratą), gdyż znajduję się w identycznej
sytuacji. W 2007 roku ponosiłem tylko koszty - akurat dotyczyły
przygotowania lokalu do działalności i nie miałem nic a nic
przychodów. W połowie 2008 rozpocząłem sprzedaż, ale rok podatkowy
również zakończył się stratą (głównie ze względu na spore koszty
poniesione w I połowie roku - ciąg dalszy przygotowania lokalu). 2009
i dalsze wygląda na to, że będą już zyskowne - i ja zamierzam odliczyć
zgodnie z zasadą ogólną stratę zarówno z 2007, jak i z 2008.

A przy okazji, jak będę w moim US, to spytam - oni są tam na tyle
mili, że zawsze pomagają (ba, biorą telefon i oddzwaniają, jeśli
sprawa jest nieoczywista!!!) :)

Jagna, napisz, co Twoja księgowa powiedziała...

Pozdrowienia,

Data: 2009-06-16 22:45:16
Autor: Jagna
Dnia Tue, 16 Jun 2009 08:50:56 -0700 (PDT), Quental napisał(a):

On 15 Cze, 16:57, Jagna <jaldo...@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Można by polemizować, czy przychody zerowe są przychodami :)
Ale to tylko nawiasem mówiąc.

I tego nawiasu się nieco obawiam ;)

Gdyby niemożliwe było rozliczenie takiej straty (oczywiście
spełniającej warunki, że koszty poniesione w jednym roku są związane z
przychodami z przyszłych lat), to by było czyste draństwo...

I choć nie pierwsze, i nie ostatnie - fakt - bolesne.
Mam nadzieję, że to tylko obawa, a nie realne zagrożenie. Poza tym te
interpretacje dotyczące osób prawnych skłaniają ku temu, by temat odłożyć
jako nieaktualny (oby!)

[...]

To faktycznie 2007 rok w Twojej sytuacji mógłby być niepewny. Przy czym to wszystko być może jest tylko burzą w szklance wody, czy jakoś
tak ;)

A przy okazji, jak będę w moim US, to spytam - oni są tam na tyle
mili, że zawsze pomagają (ba, biorą telefon i oddzwaniają, jeśli
sprawa jest nieoczywista!!!) :)

Kurcze... ja to bym US-om nie podpowiadała...
Wiesz, myślę sobie, że JEŚLI w ogóle jest coś na rzeczy, to pytając o to w
urzędzie można sobie i innym sprawić niespodziankę. Czasem znajdzie się
jakiś bystrzak, który podchwyci temat i wyszuka takich minusowych bez
przychodu. Tragizuję? ;>  Mam nadzieję :)
Jagna, napisz, co Twoja księgowa powiedziała...

Napiszę, jak się skończy kontrola. To jeszcze nieco potrwa. Niestety czasem mimo obietnic ciągu dalszego na grupie nie da się
opowiedzieć ani kontynuować przez rozwiązania, którymi chwalić się nie
powinno :/ (w temacie innych wcześniejszych moich postów).

Tym razem chyba takiego "kłopotu" nie będzie.

Opowiem więc w swoim czasie.

Bardzo dziękuję :)

--
Pozdrawiam,
Jagna

Data: 2009-06-17 12:25:07
Autor: SDD

Użytkownik "Jagna" <jaldonka@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:1cbmvirh0pc0l.zrivrpb66x8w.dlg40tude.net...

I tego nawiasu się nieco obawiam ;)

Ale w sumie czego sie tu obawiac?
Przeciez - nawet jesli nei uznaja tej straty, to do pierdla za to nie wsadza :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-06-17 21:45:01
Autor: Jagna
Dnia Wed, 17 Jun 2009 12:25:07 +0200, SDD napisał(a):

Użytkownik "Jagna" <jaldonka@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:1cbmvirh0pc0l.zrivrpb66x8w.dlg40tude.net...

I tego nawiasu się nieco obawiam ;)

Ale w sumie czego sie tu obawiac?

Jak nie spojrzeć - masz rację. Przecież nawet to nie mój kłopot! Tłumaczę to więc empatią :)

Przeciez - nawet jesli nei uznaja tej straty, to do pierdla za to nie wsadza :)
Ale kasy żal... I jakby nie było, przy tej wysokości odliczonej straty to
już nawet przestępstwo skarbowe. W przypadku więc tej księgowej jakiś
kłopot by był. Chyba, że dałaby się dobrowolnie...?

Moja babcia mawiała: jeszcze baran w d...e, a już mu zagródkę szykują ;)
Poczekamy, zobaczymy ;)

--
Pozdrawiam,
Jagna

Data: 2009-06-18 23:58:34
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 16 Jun 2009, Quental wrote:

[...]

  Ale IMVHO niesłusznie uważasz że (ewentualny) brak możliwości
rozliczenia wydatków w stratę (w przypadku braku przychodów)
jest tożsamy z brakiem możliwości rozliczenia tych wydatków w ogóle.
  Przyznaję bez bicia, że nie mam chęci ani możliwości przebijania
się przez stare treści ustawy (znaczy "jestem w niedoczasie" :)),
ale Jagna w którymś poście rzuciła chcący lub niechcący ;) (zaraz
oberwę za prowokowanie) tekst "chyba że zarachowanie było
niemożliwe" - po prawdzie AFAIR odnoszący się do innego zdarzenia,
ale dobrze oddającego ideę.

  Żeby była jasność: IMVHO brak przychodu nie powinien skutkować
zakazem określenia straty, ale to tak "z głowy czyli z niczego".
  Niemniej JAKBY tak było, to owa niemożliwość nie musi być
tożsama z "przepadnięciem" kosztu - po prostu w takim przypadku
moment powstania kosztu może się przenieść (na rok z przychodem!)

  Zauważ, że tak działają np. zakupy towarów handlowych: przy
PK wprost, przy KPiR pośrednio, niemniej koszt powstaje
w momencie sprzedaży (a nie poniesienia).
  Nieco (nie do końca identycznie) podobnie jest w przypadku ST:
początek amortyzacji (czyli ponoszenia kosztu) zachodzi
przy rozpoczęciu używania (a nie przy zakupie).
  JEŚLIBY przyjąć, że straty nie mozna wyznaczyć bo brak przychodu
określa brak "prowadzenia DG" (z czym osobiście się nie
zgadzam, jak dowodzi archiwum grupy :)), to wtedy również
wszelkie inne "pozostałe wydatki" stawały by się kosztem
dopiero przy "prowadzeniu" (czyli sprzedaży)...

Jestem tym tematem żywo zainteresowany (nie pomyślawszy o tym
wcześniej, bo wydawało mi się logiczne, że strata przy zerowym
przychodzie jest po prostu stratą)

  I też tak uważam.

  Co nie przekreśla możliwości rozliczenia w koszty DG wydatkow
NAWET, jakby przyjąć iż w którymś przeszłym stanie prawnym
faktycznie nie było wolno rozliczyć "straty od braku przychodu".
  A Twój post sugeruje stanowisko iż "jak nie wolno rozliczyć
w postaci straty to MUSI przepaść" - niekoniecznie :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-19 23:15:28
Autor: Jagna
Strata czy nie strata - oto jest pytanie
Dnia Thu, 18 Jun 2009 23:58:34 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

[...]
[...]

Że niby, że ja? że mam się dać sprowokować? nieee.... no co Ty :))
Przecież nie mogłeś pomyśleć, że JEŚLI już uda mi się napisać coś, co Cię
przekonuje, to na pewno było niechcący ;>  (łobuz! :))
Choć przy Twoim monopolu (w poście obok ;p), który z przyjemnością Ci
przyznaję, może okazać się, że i owszem - niechcący ;)

[...]

W pierwszej chwili, czytając Twój post, pomyślałam, że charakter tych
wydatków zwykle wiąże się właśnie z takimi wydatkami, które da się
rozliczyć później. Jakieś tam inwestycje w obce środki, jakieś śodki trwałe
w budowie, czy, jak piszesz zakupy towarów, materiałów. Ale się
zreflektowałam, bo przecież już wydatków na np. stworzenie strony
internetowej, czy wydatków na promocję (tę podatkową), wypłaconych
wynagrodzeń, czy opłaconych składek już przełożyć "na potem" się raczej nie
da.
[...]

Chyba tak być powinno. To jakiś chory pomysł z tym brakiem możliwości
rozliczenia straty bez przychodu.

Dziękuję :)

--
Pozdrawiam,
Jagna

Data: 2009-06-16 12:17:31
Autor: my way
Strata czy nie strata - oto jest pytanie

Użytkownik "Jagna" <jaldonka@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:1283gdxin682i.1w861v2wsc5m7$.dlg40tude.net...
To co powiecie? ;>

Ja nic ;) ale USy - owszem:

IIUSDPI/423-2/O4

Skoro spółka poniosła koszty uzyskania przychodów w roku 2003, a nie uzyskała przychodów to poniesione koszty, o ile spełniają ww. warunki oraz nie będą pokrywane z otrzymanych przez zawiązaną spółkę wpłat na kapitał zakładowy, będą stanowiły stratę podatkową. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów różnica jest stratą.

Strata ta może zostać rozliczona w latach późniejszych zgodnie z art. 7 ust. 5 ww. ustawy.

ww. warunki to art.15.1 i 4

drugi warunek jest dla mnie niezrozumiały :)

PDOP-423/24/2005

Spółka w 2003 r. poniosła koszty uzyskania przychodów, lecz nie uzyskała żadnych przychodów. Poniesione więc wydatki, o ile spełniają ww. warunki, będą stanowiły stratę podatkową. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Strata ta może zostać rozliczona w latach późniejszych zgodnie z art. 7 ust. 5 tejże ustawy

ww. warunki - j.w.

A teoretyk na to ;)

Ze stratą nie będziemy mieli do czynienia nie tylko wtedy, gdy podatnik nie poniesie kosztów, ale również wtedy, gdy nie uzyska przychodów.

Kulicki Jacek

Rzeczposp.1996.8.12

pozdr,

m.w.

Data: 2009-06-16 14:06:39
Autor: Jagna

Dnia Tue, 16 Jun 2009 12:17:31 +0200, my way napisał(a):
Użytkownik "Jagna" <jaldonka@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:1283gdxin682i.1w861v2wsc5m7$.dlg40tude.net...
To co powiecie? ;>

Ja nic ;) ale USy - owszem:

I za to "nic" bardzo Ci dziękuję :)

[...]

 Obie te interpretacje dotyczą osób prawnych, co niekoniecznie wyklucza
analogie. Wskazują też pozytywny aspekt dręczących mnie wątpliwości.

Jest w uopdof podobny zapis dotyczący kosztów w art. 22 (w tamtym okresie):
4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane
tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
5. U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym,
którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w
latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku
podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które
zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się
do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było
możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały
poniesione.
6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że
stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób
umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego
roku podatkowego.

W "Twoich" interpretacjach jest też napisane, że to, czy można zliczyć tę
stratę jako stratę podatkową, zależne jest od rodzaju kosztów:
"Muszą to być jednak takie wydatki, które są związane z działalnością
mającą na celu osiągniecie przychodów, a zatem pomiędzy poniesionym
wydatkiem a uzyskanym przychodem istnieje związek przyczynowo-skutkowy."
nawet jeśli dotyczą przychodów w następnym okresie.

To są więc pewnie te warunki, które mogłyby i fizyków dotyczyć. Wspomniany
podatnik - kpir.

[...]

Jakoś tak nie do końca im ufam (ciekawe czemu? ;>) Niebawem będę praktykiem w temacie, bo jak się okazało, rozważając swoje
wątpliwości wszem i wobec, dowiedziałam się o trwającej w jednej firmie
kontroli podatkowej w dochodówce, dotyczącej okresu, w którym podatnik
wykazała stratę i teraz ją rozliczył. Kontrola obejmuje trzy kolejne lata.
Trochę więc potrwa zanim wąptliwości rozwieją się do końca.

Bardzo dziękuję! :)

--
Pozdrawiam,
Jagna

Data: 2009-06-18 23:44:27
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 15 Jun 2009, Jagna wrote:

Argumentem na "nie" jest według niej to, że w tym czasie podatnik poniósł
TYLKO wydatki, dlatego, posługując się definicją kosztów uzyskania
przychodów
przed ostatnią zmianą,
   ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

  Zależy o których zmianach mowa.
  Sugeruję, że zmiana która wprowadziła zapisy o "utrzymaniu źródła"
sprowadzała się (nie po raz pierwszy zresztą, bo można wskazać
całkiem sporo tak powstałych poprawek do ustaw) do urzędowego
zatwierdzenia w treści ustawy skutków interpretacyjnych wynikłej
z tzw "linii orzecznictwa" sądów najwyższych instancji.

  Inaczej mówiąc - o ile zmieniła się litera prawa, o tyle nie
zmieniła się wykładnia; po prostu uprzednio *to samo* znaczenie
przepisu wywodzono metodą interpretacji na mocy "wagi wyroków
wyższych instancji" (mimo oficjalnego braku precedensu w .pl)

  Powyższe *NIE* jest tożsame z przyjęciem za pewnik określenia
momentu powstania straty, piszę to i tylko to co piszę:
bo ew. wnioski dotyczące *momentu* określenia straty mogą
być inne (patrz sąsiedni post).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-19 23:15:01
Autor: Jagna
Dnia Thu, 18 Jun 2009 23:44:27 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

[...]

To o "utrzymaniu źródła" rozmawiałyśmy. Mimo, że faktycznie, jak piszesz,
zmiana była tylko potwierdzeniem interpretacji, przepis sprawia, że oddycha
się swobodniej, nie zaprzeczysz? ;>

  Powyższe *NIE* jest tożsame z przyjęciem za pewnik określenia
momentu powstania straty, piszę to i tylko to co piszę:
bo ew. wnioski dotyczące *momentu* określenia straty mogą
być inne (patrz sąsiedni post).

Dlatego ciekawa byłam Waszych opinii. Wiesz, ta księgowa ma najmarniej
trzydziestoletnie doświadczenie księgowo-podatkowe. Co nie daje jej
oczywiście monopolu na rację (aż kusi, by napisać: ten zostawię Tobie ;p
ale nie napiszę, bo pomyślisz, że to złośliwość, a ja przecież złośliwa nie
bywam... ;)).

Trochę zajmuję się księgami handlowymi i tak odnosząc to zdarzenie - stratę
bez przychodu, w księgach nie miałabym wątpliwości co zrobić. Rachunkowość
jest bardziej logiczna niż podatki. Tam, zakładając kontynuację
działalności, nie można takiej straty zlekceważyć, czy pominąć. Wszystko
się ślicznie układa i uzupełnia. Niezależnie od tego, czy to KUP, czy
wydatek NKUP. Trzeba tę stratę czymś pokryć.
Podatki zakłócają harmonię, nieprawdaż? ;>
:)

--
Pozdrawiam,
Jagna

Data: 2009-06-20 14:22:23
Autor: gonia
Użytkownik Jagna napisał:

Trochę zajmuję się księgami handlowymi i tak odnosząc to zdarzenie - stratę
bez przychodu, w księgach nie miałabym wątpliwości co zrobić.

czyli co byś zrobiła?

Rachunkowość
jest bardziej logiczna niż podatki. Tam, zakładając kontynuację
działalności, nie można takiej straty zlekceważyć, czy pominąć.

ale to jest strata bilansowa, a ustawa o rachunkowości nie stanowi, że kosztem jest tylko koszt osiągnięty w celu uzyskania przychodu, mówi o koszcie poniesionym ( w największym skrócie)

Wszystko
się ślicznie układa i uzupełnia. Niezależnie od tego, czy to KUP, czy
wydatek NKUP. Trzeba tę stratę czymś pokryć.

no tak, tylko co pokrycie straty ma wspólnego z uznaniem za koszt uzyskania przychodu kosztu w sytuacji, kiedy nie było przychodu?

Podatki zakłócają harmonię, nieprawdaż? ;>

wszystkiemu winne są podatki (i rowerzyści, z tego co kojarzę), ale pytanie pozostaje aktualne - co zrobiłabys w sytuacji, w której ponosiłabyś koszty nie uzyskując przychodu ( co zrobiłabyś w księgach oczywiście;-)

g.

Data: 2009-06-24 20:00:57
Autor: Jagna
Dnia Sat, 20 Jun 2009 14:22:23 +0200, gonia napisał(a):

Użytkownik Jagna napisał:
Trochę zajmuję się księgami handlowymi i tak odnosząc to zdarzenie - stratę
bez przychodu, w księgach nie miałabym wątpliwości co zrobić.
czyli co byś zrobiła?

W którym momencie? Bo nie wiem o co pytasz :)
Gdyby wynik finansowy był ujemny przecież, w bilansie ma swoje miejsce.

Można by tu natomiast gdybać o tym, co to by były za wydatki - analogicznie
do tego, co pisał Gotfryd.
W księgach, w niekórych opisanych przez Niego przypadkach nie byłoby wcale
ujemnego wyniku, tylko nakłady na aktywa (zapasy, środki trwałe, albo te w
budowie), mogłyby być też międzyokresowe rozliczenia kosztów. Będziemy to tu roztrząsać? ;>

[...]

Goniu, przecież ja nie neguję tego wcale!
Dlatego podoba mi się rachunkowość, bo tam koszt poniesiony to poniesiony,
niezależnie czy podatkowy kup, czy nie podatkowy.

No i jeszcze roztrząsnąć by trzeba było, czy koszt, czy wydatek...

Nie chciałam się wgłębiać w szczegóły, bo nie w tym wątpliwość była.

Wątpliwości czasem miewam różne, te rachunkowe też, jak w każdej dziedzinie
życia. Choć jak mnie przycisną za mocno, to Wam zwykle głowę pozawaracam,
bo przy Waszej pomocy czasem mi się co nieco wyjaśnia ;)
.... albo komplikuje ;p

[...]

Podatki zakłócają harmonię, nieprawdaż? ;>
wszystkiemu winne są podatki (i rowerzyści, z tego co kojarzę),

no masz! rowerzystów nie posądzałam ;>

ale pytanie pozostaje aktualne - co zrobiłabys w sytuacji, w której ponosiłabyś koszty nie uzyskując przychodu ( co zrobiłabyś w księgach oczywiście;-)

To co napisałam wyżej :)
zależy JAKIE wydatki...
A jeśli już w bilansie mamy stratę, to w roku bieżącym kłopot żaden, bo
pokażemy ją w pasywach z minusem, a w następnym roku, zależnie od podmiotu,
bieżącego wyniku, posiadanych kapitałów... etc.
Sama wiesz pewnie lepiej ode mnie! ;)

Dobrze, że tu bywasz - będę Cię czasem zadręczać... :))
Mam nawet jeden taki kłopocik, z którym nie wiem, co zrobić, ale to inną
razą. Obecnie męczy mnie coś innego (sesja ;))
Do znowu więc, dziękuję :)

--
Pozdrawiam,
Jagna

Strata czy nie strata - oto jest pytanie