Strzelajacy lancuch - ulozy sie?

Data: 2013-05-20 10:35:24
Autor: Maciek
Strzelajacy lancuch - ulozy sie?
Gdzies o 1500km za pozno przypomnialem sobie o metodzie trzech lancuchow...
Efekt po zalozeniu nowego jest oczywiscie taki, ze przeskakuje.

W moim przypadku -nowa korba, nowa kaseta LX + nowy łańcuch HG73 - zrobiłem na tym komplecie ~1500km, w warunkach miejskich.
Okazało się to zbyt dużym przebiegiem, kaseta nie przyjęła nowego łańcucha.
Sprawę załatwiłem piłując koronki kasety. Od tego momentu dałem sobie spokój z metodą 3 łańcuchów.
Dojeżdżam napęd do punktu w którym zaczyna tracić kulturę pracy, pilnik w dłoń, potem nowy łańcuch i jeździmy dalej.

Jak myslicie, jest szansa na to, ze lancuch i naped sie dopasuja?

Dopasuje tzn. że łańcuch obrobi koronki kasety pod swój wymiar lub naciągnie się do rozmiaru starego łańcucha.
Pewnie kiedyś to nastąpi tylko nikt Ci nie odpowie kiedy ;-)
Osobiście założyłbym stary łańcuch i cieszył się jazdą aż do zajeżdżenia.

Data: 2013-05-20 12:14:28
Autor: Ignac
W dniu poniedziałek, 20 maja 2013 10:35:24 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

W moim przypadku -nowa korba, nowa kaseta LX + nowy łańcuch HG73 - zrobiłem na tym komplecie ~1500km, w warunkach miejskich.

Okazało się to zbyt dużym przebiegiem, kaseta nie przyjęła nowego łańcucha.

Bo,wyjeżdzone zostały środkowe zębatki kasety,pewnie widać różnice w
zużyciu zębów w stosunku do zębów na pozostałych zębatkach.
Zajeździłeś sobie napęd na własne życzenie.
Dojeżdżam napęd do punktu w którym zaczyna tracić kulturę pracy, pilnik w dłoń, potem nowy łańcuch i jeździmy dalej.

A teraz wyobraź sobie ile kilometrów byś przejechał żeby zużyć
zęby kasety o tyle o ile piłujesz je pilnikiem,a wystarczy zadbać o to,aby równo zużywać owe zęby kasety i do tego celu służy
potarzanie się przełożeń-typowych aż 3 razy w całym napędzie.
Kaseta na każdym etapie swojego żywota nie powinna mieć zębów
które pod względem zużycia(na tzw oko)nie powinny się różnić
od pozostałych-powinny być zużyte,ale zawsze/w miarę możliwośći
równo i to jest klucz do długowieczności napędu.
Moje łańcuchy wydłużam do momentu wyrzucenia o uwaga 1 cal,a
łańcuch przeskakuje wtedy prawie na wszystkich zębatkach

Data: 2013-05-21 00:06:40
Autor: JDX
On 2013-05-20 21:14, Ignac wrote:
[...]
[...]
Ale jeśli nie jeździsz na kasecie SRAM-a z jednego kawałka metalu za
~1kzł tylko na zwykłym Shimano dla plebsu za 50-100zł to czy warto
katować się po płaskim (a tak ma chyba większość ludzi w Polsce) na
najniższych przełożeniach aby zaoszczędzić kilka zł? IMO nie warto.

Data: 2013-05-21 10:06:34
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2013-05-20 21:14, Ignac pisze:
> [...]
> od pozostałych-powinny być zużyte,ale zawsze/w miarę możliwośći
> równo i to jest klucz do długowieczności napędu.

Piekna teoria. Niestety w praktyce to nie dziala. Najczesciej uzywanymi u mnie sa: srodkowa tarcza i okolice srodka kasety z tendencja do uzywania mniejszych koronek. Kadencja prawidlowa, technika zmiany, jak sadze, tez. W kazdym razie nie waham sie mieszac biegami. Duzo jezdze w niezbyt trudnym terenie, czyli off asfalt, z tendencja do czasu przeszlego. Najmniejsza koronka i najwieksza (obecnie 9-rzedow) prawie nieruszona.

Mysle, ze przy przebiegach 3-4 tys km rocznie i wiecej, zaczalbym stosowac metode 3 lancuchow. W kazdym razie rozwazylbym taka metode. Ponizej tego szkoda sobie zawracac glowe. Pamietac by po 500 km wymienic lancuch?  Sa ciekawsze rzeczy do zapamietania. Stresowac sie, ze moze juz za pozno?

Przewaznie szlif wystarczy niewielki. Mozna sobie dokupic odpowiedni kamien do wiertarki i szlifnac bez rozbierania kasety. A w wersji dla mniej oszczednych, po prostu wymienic lancuch z kaseta. Na jak najlepszy price/performance.

Data: 2013-05-21 11:59:41
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 21 maja 2013 10:06:34 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:

Piekna teoria. Niestety w praktyce to nie dziala.

U mnie działa i to świetnie,dowodem pięknie wyjeżdzone kasety i
łańcuchy powyciągane o 1 cal-do obejrzenia jakby co.
Kiedyś z kolegą Rowerexem zamieszczaliśmy zdjęcia.

 Najczesciej uzywanymi  u mnie sa: srodkowa tarcza i okolice srodka kasety z tendencja do  uzywania mniejszych koronek.

Bo kolega nie jeździ z blatu na zębatkach 1,2,3-nie wiedzieć czemu,
a może dlatego,że z blatu są niedostępne.A tak jak powiedziałem,
przełożenia się powtarzają w napędzie niektóre aż 3x,więc dlaczego
z tego nie korzystasz,tylko zajeżdzasz środkowe koronki i środkową
tarczę-dla mnie bez sensu.

[...]

Każda metoda prowadząca do wydłużenia przebiegu napędu jest dobra i nie
ma co ironizować

[...]

Ja tam wolę jeździć,niech ją łańcuch szlifuje

Data: 2013-05-22 09:13:28
Autor: cytawa
Ignac pisze:

[...]

No wlasnie. Wszystkich zawsze ucze, ze nalezy jezdzic jak najwiecej na blacie. Nic nie stoi na przeszkodzie by w majac z tylu 6 biegów uzywac z blatem wszystkich a majac 7 biegow tez uzywac 6 dolnych. Ja najczesciej uzywam w goralu 46 x 29,24,21, gdybym uzywal srodkowej tarczy  to by bylo okolo 36 x 22, 19, 16 czyli sily przenoszone przez lancuch beda o 1/3 - 1/4 wieksze. P

Jan Cytawa

Data: 2013-05-22 10:52:08
Autor: atm
[...]

Ok, ale jak to ma sie do koszenia lancucha? Srodkowa tarcza daje najmniejsze koszenie na wszystkich biegach.

Data: 2013-05-22 11:54:12
Autor: cytawa
atm pisze:

Ok, ale jak to ma sie do koszenia lancucha? Srodkowa tarcza daje
najmniejsze koszenie na wszystkich biegach.

Szkodliwosc przekoszenia na lancuch to mit. Czasami przy zbyt duzym przekoszeniu przerzutki nie pracuja prawidlowo, ale jesli jest dobrze to nic nie szkodzi jezdzic.

Jan Cytawa

Data: 2013-05-22 03:07:59
Autor: rmikke
W dniu środa, 22 maja 2013 11:54:12 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:

Szkodliwosc przekoszenia na lancuch to mit. Czasami przy zbyt duzym przekoszeniu przerzutki nie pracuja prawidlowo, ale jesli jest dobrze to nic nie szkodzi jezdzic.

To po co ustawiać linię łańcucha w jednorzędowym napędzie?

Data: 2013-05-23 08:53:10
Autor: cytawa
rmikke pisze:

To po co ustawiać linię łańcucha w jednorzędowym napędzie?

Pomysl troche. Na pewno nie dla zywotnosci lancucha.

Jan Cytawa

Data: 2013-05-22 07:21:31
Autor: Rowerex
On 22 Maj, 10:54, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
atm pisze:

> [...]

Szkodliwosc przekoszenia na lancuch to mit. Czasami przy zbyt duzym
przekoszeniu przerzutki nie pracuja prawidlowo, ale jesli jest dobrze to

Problemem w napędach mtb jest "linii łańcucha" 50mm dla korb 3-
rzędowych. Z blatu da się pociągnąć maksymalnie 6 koronek kasety,
potem łańcuch zaczyna mocno hałasować i strzelać.

Rozwiązaniem jest napęd 2x9 zrobiony przez wsadzenie blatu zamiast
środkowej zębatki, a zamiast najmniejszej wsadzenie 28z lub 30z, tyle
że nie każda rama to przyjmie, w niektórych blat może już zahaczać o
dolne widełki.

Ja używam korby na kwadrat w konfiguracji 44/30, linię łańcucha mam
maksymalnie skróconą, oceniam ją na ok 45,5mm (mierzone do środka
między koronkami). Z blatu bez problemu obsługuję 8 zębatek kasety, a
bywa że i na dziewiątą wrzucam.

Rozwiązanie na równomierne zużywanie kasety jest proste - trzeba
zmieniać teren po którym się jeździ. Np. jeździmy jakiś czas po łatwym
terenie na szybkich oponach, a potem zmiana opon na jakieś
"wolniejsze", grube ze sporymi klockami i jeździmy po terenie
zdecydowanie trudniejszym, piaszczystym, błotnistym, strome podjazdy
itp.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2013-05-22 11:57:29
Autor: Ignac
Strzelajacy lancuch - ulozy sie?
W dniu środa, 22 maja 2013 11:54:12 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:

Szkodliwosc przekoszenia na lancuch to mit.

Tak właśnie,mit przekoszenia obalam tak,że dobieram taką krótką oś suportu,aby przednia przerzutka bez problemu obsługiwała
wszystkie tarcza,a wówczas przekos blat-największa zębatka kasety
jest minimalny,co objawia się bardzo cichą pracą łańcucha.
Drugi przekos najmniejsza tarcza korb-najmniejsza zębatka kasety
jest nie istotny ze względu na ich małe średnice. I jeszcze dla uzupełnienia,jazda na blacie i największych zębatkach
kasety znakomicie wydłuża żywotnośc napędu ze względu na największą
liczę zębów biorących udział w przekazywanu napędu. Jeżeli kogoś interesuje jak praktycznie znaleźć tą najkrótszą
długośc osi suportu-mogę wyjaśnić.

Data: 2013-05-22 14:33:51
Autor: rmikke
W dniu środa, 22 maja 2013 20:57:29 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

Jeżeli kogoś interesuje jak praktycznie znaleźć tą najkrótszą
długośc osi suportu-mogę wyjaśnić.

Dawaj, to może być ciekawe.

Data: 2013-05-23 13:04:27
Autor: Ignac
W dniu środa, 22 maja 2013 23:33:51 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:
W dniu środa, 22 maja 2013 20:57:29 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

> Jeżeli kogoś interesuje jak praktycznie znaleźć tą najkrótszą
> długośc osi suportu-mogę wyjaśnić. Dawaj, to może być ciekawe.

No,i jak,podobało się

Data: 2013-05-24 05:29:37
Autor: rmikke
W dniu czwartek, 23 maja 2013 22:04:27 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

No,i jak,podobało się

Brzmi ciekawie, może nawet wypróbuję, tylko najpierw muszę się zastanowić
nad kasetą o trochę twardszych przełożeniach. Sęk w tym, że po mieście
zwykle jeżdżę z blatu, więc niby warto, ale z drugiej strony na jednym
długim i stromym podjeździe na wsi i czasem na wycieczkach  używam jednak najniższego przełożenia i nie jestem pewien, czy chcę je "utwardzić".

A zdaje się, że powiększenie dwóch większych tarcz korby przy zachowaniu
najmniejszej nie wchodzi w grę, przerzutka nie obsłuży.

Data: 2013-05-24 12:16:11
Autor: Ignac
W dniu piątek, 24 maja 2013 14:29:37 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:

[...]

Pocieszę Cię,że taki problem każdy ma i niestety nie można sobie zrobić
uniwersalnego napędu,dlatego jakiś kompromis w doborze przełożeń jest
niestety niezbędny.Nieracjonalna jedynie jest taka sytuacja ,gdzie pół
kasety jest wyjeżdzone.Ja jeżdzę na kasetach standardowych i jeżeli po
jej wyjeżdzeniu mam jakieś zębatki niedojeżdzone to następną biorę o dwa ząbki większe/mniejsze.W każdej grupie napędowej np.Shimano są
przynajmniej trzy konfiguracje liczby zębów,więc jest w czym wybierać.
Jest jeszcze sprawa z rozmiarem kół,26" na góry,a 28 po płaskim.
A zdaje się, że powiększenie dwóch większych tarcz korby przy zachowaniu najmniejszej nie wchodzi w grę, przerzutka nie obsłuży.

Jeżeli różnica zębów miedzy największą i najmnieją tarczą jest większa niż 22 to zaczyna być problem,no ale,może jest ktoś kto sobie z tym poradził.
Gdyby się ktoś pytał,to są korby o konfiguracji 48-36-26 w grupie Deore.

Data: 2013-05-24 13:11:23
Autor: rmikke
W dniu piątek, 24 maja 2013 21:16:11 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

[...]

Taką właśnie mam.

Data: 2013-05-26 00:19:25
Autor: Ignac
W dniu piątek, 24 maja 2013 22:11:23 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:
W dniu piątek, 24 maja 2013 21:16:11 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

> Gdyby się ktoś pytał,to są korby o konfiguracji 48-36-26 w grupie Deore.
Taką właśnie mam.

To masz najfajniejsze korby jeżeli chodzi o konfiguracje w kierunku
uniwersalności napędu.Jest taka kaseta HG 61,która ma taki układ
zębów:11-13-15-17-20-23-26-30 i 34-mówimy o napędzie 9x.
Wtedy tą zębatkę 34 masz na naprawdę przyzwoite podjazdy.

Data: 2013-05-26 15:29:19
Autor: rmikke
W dniu niedziela, 26 maja 2013 09:19:25 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

> [...]

zębów:11-13-15-17-20-23-26-30 i 34-mówimy o napędzie 9x.

Wtedy tą zębatkę 34 masz na naprawdę przyzwoite podjazdy.

To musiałbym napęd zmienić, bo mam 8rz...

Data: 2013-05-22 22:25:11
Autor: JDX
On 2013-05-22 20:57, Ignac wrote:
[...]
Jeżeli kogoś interesuje jak praktycznie znaleźć tą najkrótszą
długośc osi suportu-mogę wyjaśnić.
Mnie interesuje.

Data: 2013-05-23 13:02:31
Autor: Ignac
W dniu środa, 22 maja 2013 22:25:11 UTC+2 użytkownik JDX napisał:

> Je�eli kogo� interesuje jak praktycznie znale�� t� najkr�tsz�

> d�ugo�c osi suportu-mog� wyja�ni�.

Mnie interesuje.

No to jazda:
-ustawiasz łańcuch na najmniejszej tarczy korb,a z tyłu
na największej zębatce kasety
-odkręcasz linkę przy klatce przerzutki przedniej
-wykręcasz śrubkę ograniczającą wychylenie klatki przerzutki p.w kierunku ramy,żeby klatka przebliżyła
się do ramy maksymalnie,następnie wkręcasz tą śrubkę
tak żeby klatka oddaliła się od poprzedniego położenia
o 1 mm-ten milimetr na potrzeby regulacji przerzutki -teraz mierzysz odległośc między lewą prowadnicą wózka
(tą bliższą ramy) i łańcuchem
I ile milimetrów wyjdzie to o tyle jest za długa oś suportu,a jeżeli jest za krótką to wogóle nie zrzucisz
łańcucha na najmniejszą tarczę korb już na początku testu.
W zależności od systemu osi suportu ustawiamy przerzutkę
przednią jak wyżej i regulujemy/dobieramy długość osi
tak,aby spełnione były powyższe warunki.

Strzelajacy lancuch - ulozy sie?