Student >26 lat i NFZ

Data: 2011-01-11 20:19:57
Autor: Rev
Student >26 lat i NFZ
Hej,
Jestem studentem niepublicznej szkoły wyższej, który ukończył 26 lat (w marcu ubiegłego roku) i zwyczajnie nie wiedział, że obowiązek zgłoszenia do NFZ jeśli chodzi o ubezpieczenie zdrowotne jest obowiązkowe. Zgłosiłem już "dobrowolna chęć" ubezpieczenia się poprzez uczelnię, ale nie uzyskałem wystarczających informacji (bądź są sprzeczne bądź niepełne z tym, co czytam w internecie).

1. "Ubezpieczenie to dobrowolna chęć uczelni" - rozumiem, ale kto wtedy płaci?
2. "Osoba ubezpieczająca się dobrowolnie a posiadająca przerwę w ubezpieczeniu zdrowotnym jest zobligowana do uiszczenia jednorazowej opłaty za okres nieskładkowy" - no tak, ale gdzie indziej czytam, że taka sytuacja zaistnieje wtedy, gdy rezygnuję z komercyjnego ubezpieczenia.

Dodatkowe informacje:
Pobieram jedynie zarobki z tytułu umowy o dzieło.

Ktoś podpowie?

--
Zdrowia,
Rev

Data: 2011-01-11 20:38:08
Autor: Rysio
Student >26 lat i NFZ
W dniu 2011-01-11 20:19, Rev pisze:
[...]

Moze cie ubezpieczyc ktos z rodziny.

Data: 2011-01-11 20:59:15
Autor: Rev
Student >26 lat i NFZ
Rysio wrote:
W dniu 2011-01-11 20:19, Rev pisze:
Jestem studentem niepublicznej szkoły wyższej, który ukończył 26 lat

Moze cie ubezpieczyc ktos z rodziny.

Nawet wtedy? Coś mi nie pasuje.

"Obowiązek zgłoszenia młodego człowieka do ubezpieczenia mają także rodzica, ale pod warunkiem, że student nie posiada umowy o pracę ani własnej działalności gospodarczej  i do tego nie przekroczył  26. roku życia"
http://www.ubezpieczenie.com.pl/ubezpieczenie_zdrowotne_studenta/66,1076.html

Powiedzmy, że moi rodzice są już na emeryturze (bądź rychło zbliżają się do niego). Jak to stawia mnie w takiej sytuacji?

--
Pozdrawiam,
Rev

Data: 2011-01-12 01:08:28
Autor: s_13
Student >26 lat i NFZ
On 11 Sty, 20:19, "Rev" <revm...@op.pl> wrote:
Hej,
Jestem studentem niepublicznej szko y wy szej, kt ry uko czy 26 lat (w
marcu ubieg ego roku) i zwyczajnie nie wiedzia , e obowi zek zg oszenia do
NFZ je li chodzi o ubezpieczenie zdrowotne jest obowi zkowe. Zg osi em ju
"dobrowolna ch " ubezpieczenia si poprzez uczelni , ale nie uzyska em
wystarczaj cych informacji (b d s sprzeczne b d niepe ne z tym, co czytam
w internecie).

1. "Ubezpieczenie to dobrowolna ch uczelni" - rozumiem, ale kto wtedy
p aci?
2. "Osoba ubezpieczaj ca si dobrowolnie a posiadaj ca przerw w
ubezpieczeniu zdrowotnym jest zobligowana do uiszczenia jednorazowej op aty
za okres niesk adkowy" - no tak, ale gdzie indziej czytam, e taka sytuacja
zaistnieje wtedy, gdy rezygnuj z komercyjnego ubezpieczenia.

Dodatkowe informacje:
Pobieram jedynie zarobki z tytu u umowy o dzie o.

nie komplikuj...
ukończyłeś 26 lat ucząc się - nie podlegasz pod ubezpieczenie
rodziców, możesz ubezpieczyć się sam, udając się do NFZ i podpisując
umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne (trochę ponad 300 PLN
miesięcznie), możesz formę zarobkowania zmienić na taką, która rodzi
obowiązek ubezpieczenia (etat, działalność, umowa-zlecenie), możesz
ożenić się z kobietą pracującą (lub ubezpieczoną dobrowolnie) i
podlegać pod jej ubezpieczenie...
uczelnia i fakt pobierania nauki nie ma w twoim przypadku znaczenia i
nie może być stroną ani pośrednikiem w ubezpieczeniu
BTW jeśli długo byłeś nieubezpieczony, to przy dobrowolnym w NFZ
będziesz musiał zapłacić jednorazową opłatę... możesz postulować o jej
obniżenie lub zniesienie, fakt innego obowiązku ubezpieczenia na jakiś
czas (patrz wyżej) pozwoli ci tego uniknąć

pozdrawiam
s_13

Data: 2011-01-12 11:59:52
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Student >26 lat i NFZ
W dniu 12.01.2011 10:08, s_13 pisze:
[...]

Może też zarejestrować się jako bezrobotny.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Słowo ciałem się stało i zamieszkało wśród nas, i ujrzeliśmy chwałę Jego
(J 1,14)

Data: 2011-01-12 15:33:48
Autor:
Student >26 lat i NFZ
s_13 <s_13@interia.pl> napisał(a):
> [...]
>
> Dodatkowe informacje:
> Pobieram jedynie zarobki z tytu u umowy o dzie o.

uko=F1czy=B3e=B6 26 lat ucz=B1c si=EA - nie podlegasz pod ubezpieczenie
rodzic=F3w, mo=BFesz ubezpieczy=E6 si=EA sam, udaj=B1c si=EA do NFZ i podpi=
suj=B1c
umow=EA o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne (troch=EA ponad 300 PLN
miesi=EAcznie), mo=BFesz form=EA zarobkowania zmieni=E6 na tak=B1, kt=F3ra =
rodzi
obowi=B1zek ubezpieczenia (etat, dzia=B3alno=B6=E6, umowa-zlecenie), mo=BFe=
sz
o=BFeni=E6 si=EA z kobiet=B1 pracuj=B1c=B1 (lub ubezpieczon=B1 dobrowolnie)=
podlega=E6 pod jej ubezpieczenie...
uczelnia i fakt pobierania nauki nie ma w twoim przypadku znaczenia i
nie mo=BFe by=E6 stron=B1 ani po=B6rednikiem w ubezpieczeniu
BTW je=B6li d=B3ugo by=B3e=B6 nieubezpieczony, to przy dobrowolnym w NFZ
b=EAdziesz musia=B3 zap=B3aci=E6 jednorazow=B1 op=B3at=EA... mo=BFesz postu=
lowa=E6 o jej
obni=BFenie lub zniesienie, fakt innego obowi=B1zku ubezpieczenia na jaki=
=B6
czas (patrz wy=BFej) pozwoli ci tego unikn=B1=E6

pozdrawiam
s_13

Studenta, który już ukończył 26. rok życia albo po prostu nie podlega
ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu, do ubezpieczenia zgłasza uczelnia,
przy czym musi on sam o to wystąpić składając jednocześnie oświadczenie
potwierdzające nie-podleganie ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu;
sytuacja taka dotyczy  wszystkich typów uczelni i trybów studiowania, czyli
także np. uczelni prywatnych, studiów zaocznych itp.
[źródło:internet, za ustawą o świadczeniach zdrowotnych finansowanych z budżetu]

Mat.

--

Student >26 lat i NFZ