Studzenie silnika

Data: 2014-09-26 09:10:50
Autor: FEniks
Studzenie silnika
Sąsiad zwykle po przyjeździe zostawia przed domem samochód z włączonym silnikiem przez jakieś ~naście minut. Ponieważ opary tego silnika strasznie śmierdzą, tym bardziej że staje tyłem do domu (w tym moich okien również), to w końcu zwróciłam mu uwagę. Twierdzi, że ten samochód po jeździe wymaga chłodzenia jakichś turbin i dlatego musi go zostawiać jeszcze przez jakiś czas włączonego.
Ja się nie znam, jestem zwykłą blondynką, oświećcie mnie, o co chodzi? Bardzo mocno wypasiony samochód, a takie kłopotliwe użytkowanie? ;)

Ewa

Data: 2014-09-26 09:16:38
Autor: Andrzej Lawa
Studzenie silnika
W dniu 26.09.2014 09:10, FEniks pisze:
Sąsiad zwykle po przyjeździe zostawia przed domem samochód z włączonym
silnikiem przez jakieś ~naście minut. Ponieważ opary tego silnika
strasznie śmierdzą, tym bardziej że staje tyłem do domu (w tym moich

To wzywaj straż gminną.

Przepis jest jasny - ma psi obowiązek wyłączyć silnik.

--
Boga prawdopodobnie nie ma.
A teraz przestań się martwić

Data: 2014-09-26 07:59:12
Autor: Budzik
Studzenie silnika
U¿ytkownik Andrzej Lawa alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com ...

S±siad zwykle po przyje¼dzie zostawia przed domem samochód z w³±czonym
silnikiem przez jakie¶ ~na¶cie minut. Poniewa¿ opary tego silnika
strasznie ¶mierdz±, tym bardziej ¿e staje ty³em do domu (w tym moich

To wzywaj stra¿ gminn±.

Przepis jest jasny - ma psi obowi±zek wy³±czyæ silnik.

Chyba ze bedzie w nim siedzia³ i czeka³...

Lewis ma racje - turbina nie wymaga tak d³ugiego ch³odzenia.

Data: 2014-09-26 10:04:59
Autor: Kapibara
Studzenie silnika
Dnia 26 Sep 2014 07:59:12 GMT, Budzik napisa³(a):

Ale¿ oczywi¶cie, ¿e nie.

Data: 2014-09-26 10:19:05
Autor: Andrzej Lawa
Studzenie silnika
W dniu 26.09.2014 09:59, Budzik pisze:
Przepis jest jasny - ma psi obowi±zek wy³±czyæ silnik.

Chyba ze bedzie w nim siedzia³ i czeka³...

A co to ma do rzeczy?

W czasie postoju na obszarze zabudowanym, o ile nie jest to pojazd wykonuj±cy czynno¶ci na drodze, ma wy³±czyæ silnik i nie pyskowaæ.

Lewis ma racje - turbina nie wymaga tak d³ugiego ch³odzenia.

Tym bardziej siê nie obcyndalaæ z idiot±.

--
Boga prawdopodobnie nie ma.
A teraz przestañ siê martwiæ

Data: 2014-09-26 11:22:44
Autor: Shrek
Studzenie silnika
On 2014-09-26 09:59, Budzik wrote:

Przepis jest jasny - ma psi obowi±zek wy³±czyæ silnik.

Chyba ze bedzie w nim siedzia³ i czeka³...

A jak inaczej przepraszam? My¶lisz, ¿e zostawia kluczyk w stacyjce, trzaska drzwiami i wraca po 15 minutach?

Z tym, ¿e teoretycznie nie ma to znaczenia - ma wy³aczyæ i tyle. Inna sprawa, ¿e nikt tego nie egzekwuje, a ludowe m±dro¶ci typu najpierw rozgrzaæ na parkingu, a potem ostudziæ dalej s± w modzie.

Shrek.

Data: 2014-09-26 12:56:45
Autor: Myjk
Studzenie silnika
26 Sep 2014 07:59:12 GMT, Budzik
Chyba ze bedzie w nim siedział i czekał...

Co to zmienia? Stoi ponad minutę to ma wyłączyć.

Ale ciekaw jestem jak siÄ™ ma do tego przepisu webasto. :P

Lewis ma racje - turbina nie wymaga tak długiego chłodzenia.

Znajomy miał sąsiada co swoje Subaru Imprezę "chłodził" przez 10 minut pod
domem. To tym bardziej śmieszne, że nawet jeśli ją pałował tak strasznie na
Radzymińskiej, to prawie 2 minuty jechał osiedlowymi uliczkami gdzie nie
można było jechać więcej jak 20/h.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2014-09-26 13:41:42
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 12:56, Myjk pisze:
26 Sep 2014 07:59:12 GMT, Budzik

Chyba ze bedzie w nim siedział i czekał...

Co to zmienia? Stoi ponad minutę to ma wyłączyć.

Ale ciekaw jestem jak siÄ™ ma do tego przepisu webasto. :P

Ale w webasto nie pracuje główny silnik tylko dodatkowy podgrzewający.

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-09-26 10:09:29
Autor: FEniks
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 09:16, Andrzej Lawa pisze:
[...]

W kilkanaście minut zdążą przyjechać? ;)

Ewa

Data: 2014-09-26 10:20:12
Autor: Andrzej Lawa
Studzenie silnika
W dniu 26.09.2014 10:09, FEniks pisze:
[...]

Nagraj filmik i zeznaj :) Nawet jeśli nie zdążą, dowód będzie.

Data: 2014-09-26 11:23:21
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Studzenie silnika
Powitanko,

W kilkana¶cie minut zd±¿± przyjechaæ?

Szybciej ja chodze, niz oni jada;-)
Byl tu polecany przepis kulinarny na rybke w aucie po PMSowemu: rybka dowolna trzymana przez kilka dni w ciepelku w foliowej torebce. Rybke serwowac, zachowujac srodki ostroznosci, bez rozpakowywania tytulem ostrzezenia, lub w nawiew, jesli rozmowa i ostrzezenie nie pomoga.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznaæ ma³± szkodliwo¶æ spo³eczn±?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mro¿ek)

Data: 2014-09-26 16:03:23
Autor: megrimsES
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 o 10:09, FEniks pisze:
[...]

BTW straży. Ostatnio miałem taką fazę, że jakiś ch.. pier#*|0ny(
człowiek od odmiennych niż moje poglądach na temat parkowania)
zastawiÅ‚ wjazd i nie  można byÅ‚o wjechać na posesje inaczej niż przejeżdżajÄ…c 20m chodnikiem. W koÅ„cu sekretarka zadzwoniÅ‚a po SM.
Zapytali o numer tablic. Po 3 minutach właściciel auta wyszedł,
przestawił auto o 2 metry i wrócił do domu.

I tu moje pytanie: przypadek?

Data: 2014-09-26 09:25:10
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 09:10, FEniks pisze:
[...]

SÄ…siad jest idiotÄ….
Turbina  po normalnej jeździe nie wymaga studzenia, co najwyżej z 15s żeby obroty wirnika spadÅ‚y.
Jak go paÅ‚uje aż do samych drzwi to uzasadnione jest pozostawić uruchomiony  z 5min  ale nie naÅ›cie...

Lewis
https://www.facebook.com/turbolaabpl

Data: 2014-09-26 10:10:42
Autor: FEniks
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 09:25, Lewis pisze:

Turbina  po normalnej jeździe nie wymaga studzenia, co najwyżej z 15s żeby obroty wirnika spadÅ‚y.
Jak go paÅ‚uje aż do samych drzwi to uzasadnione jest pozostawić uruchomiony  z 5min  ale nie naÅ›cie...

Z zegarkiem wprawdzie nie siedzę i nie liczę, ale spaliny zdążę w domu poczuć.

Ewa

Data: 2014-09-26 10:23:02
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 10:10, FEniks pisze:
W dniu 2014-09-26 09:25, Lewis pisze:

Turbina  po normalnej jeździe nie wymaga studzenia, co najwyżej z 15s
żeby obroty wirnika spadły.
Jak go pałuje aż do samych drzwi to uzasadnione jest pozostawić
uruchomiony  z 5min  ale nie naÅ›cie...

Z zegarkiem wprawdzie nie siedzę i nie liczę, ale spaliny zdążę w domu
poczuć.

To zamknij okno na te naście minut :)

A turbinę chłodzi się 15-30 sec zależy jak bardzo katowało się auto :) po jeździe miejskiej 5-10 sec wystarczy.

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-09-26 11:25:16
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 10:23, Chris pisze:
[...]

Powiedz to turbinie która generuje 350KM z 2.0l :)

Data: 2014-09-26 11:31:02
Autor: Kapibara
Studzenie silnika
Dnia Fri, 26 Sep 2014 11:25:16 +0200, Lewis napisa³(a):

W dniu 2014-09-26 10:23, Chris pisze:
W dniu 2014-09-26 10:10, FEniks pisze:
W dniu 2014-09-26 09:25, Lewis pisze:

Turbina  po normalnej je¼dzie nie wymaga studzenia, co najwy¿ej z 15s
¿eby obroty wirnika spad³y.
Jak go pa³uje a¿ do samych drzwi to uzasadnione jest pozostawiæ
uruchomiony  z 5min  ale nie na¶cie...

Z zegarkiem wprawdzie nie siedzê i nie liczê, ale spaliny zd±¿ê w domu
poczuæ.

To zamknij okno na te na¶cie minut :)

A turbinê ch³odzi siê 15-30 sec zale¿y jak bardzo katowa³o siê auto :)
po je¼dzie miejskiej 5-10 sec wystarczy.

Powiedz to turbinie która generuje 350KM z 2.0l :)

Takich aut jest jaki¶ promil. A je¶li piszemy o przeciêtnym
turbodo³adowanym silniku, czyli najczê¶ciej turbodieslu z moc± ok 150KM z 2
litrów to wystarczy tyle ile napisa³ Chris.

Data: 2014-09-26 11:42:32
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 11:25, Lewis pisze:
[...]

Brat ma 270KM i 2.3l i jakoś nie musi stać paru minut żeby schłodzić turbinę :)

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-09-26 12:58:29
Autor: Myjk
Studzenie silnika
Fri, 26 Sep 2014 11:42:32 +0200, Chris
Brat ma 270KM i 2.3l

Szczelam, M6 GG MPS :P Taczka. :>

--
Pozdor
Myjk

Data: 2014-09-26 13:30:57
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 12:58, Myjk pisze:
Fri, 26 Sep 2014 11:42:32 +0200, Chris

Brat ma 270KM i 2.3l

Szczelam, M6 GG MPS :P Taczka. :>

:)  ale czemu taczka ?

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-09-26 15:11:46
Autor: Myjk
Studzenie silnika
Fri, 26 Sep 2014 13:30:57 +0200, Chris
:)  ale czemu taczka ?

Takie miałem wrażenia podczas jazdy.
Dupy nie urywa, za to chla paliwo jak smok wawelski. :)

--
Pozdor
Myjk

Data: 2014-09-26 15:22:26
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 15:11, Myjk pisze:
Fri, 26 Sep 2014 13:30:57 +0200, Chris

:)  ale czemu taczka ?

Takie miałem wrażenia podczas jazdy.
Dupy nie urywa, za to chla paliwo jak smok wawelski. :)

Bo to nie jest typowe auto sportowe jak Subaru STI/WRX, Fokua ST/RS czy Lancer EVO.
To raczej fajny wygodny sedan mający mocy w zapasie który na autostradzie pojedzie spokojnie 250 bo potem odcina.
Co do paliwa to fakt, lubi się najeść :)

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-09-26 14:04:18
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 11:42, Chris pisze:
[...]

turbinÄ™ :)

Pewnie jeździ jak ciota i nigdy nie widział przez rozgrzaną do białości muszlę wirnika wydechowego ;)

Data: 2014-09-26 14:09:12
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 14:04, Lewis pisze:
[...]

muszlÄ™ wirnika wydechowego ;)

TroszkÄ™ kultury  :)    a jeździ losowo choć frog to nie jest :)

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-09-26 19:16:04
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 14:09, Chris pisze:
W dniu 2014-09-26 14:04, Lewis pisze:

Pewnie jeździ jak ciota i nigdy nie widział przez rozgrzaną do białości
muszlÄ™ wirnika wydechowego ;)

TroszkÄ™ kultury  :)    a jeździ losowo choć frog to nie jest :)

Oj tam śmieję się tylko, bez urazy ;)
Tylko to jest rodzinny dupowóz z odrobiną pazura i pewnie pełnego wykorzystywania potencjału nigdy nie widział :)

Data: 2014-09-29 08:45:42
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 19:16, Lewis pisze:
[...]

Ok :)

Tylko to jest rodzinny dupowóz z odrobiną pazura i pewnie pełnego
wykorzystywania potencjału nigdy nie widział :)

To fakt że wygodny choć bardzie twardy niż zwykła wersja :)

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-09-27 00:23:39
Autor: BartekK
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 o 14:04, Lewis pisze:
[...]
Jak do białości rozgrzane turbo - to znaczy że EGT w kosmos idzie, jest coś źle zrobione zdecydowanie (i zaraz pierdyknie), a nie "trzeba 10 minut chłodzić".
Choćbyś wstawił turbo od lokomotywy spalinowej, to ile czasu może potrwać ostygnięcie masy wirnika ~kilkaset gramów z (powiedzmy) 800'C do akceptowalnego poziomu wyłączenia 200-300'C, zakładając że jest ciągle chłodzona obudowa wodą oraz sam wirnik - przy łożyskowaniu olejem, a całość jest przedmuchiwana z jednej strony powietrzem o temperaturze otoczenia, a z drugiej strony chłodnymi spalinami (w idle zdecydowanie <100'C)?

Data: 2014-09-26 17:39:37
Autor: kogutek444
Studzenie silnika
W dniu sobota, 27 wrze¶nia 2014 00:23:39 UTC+2 u¿ytkownik BartekK napisa³:

> Pewnie je¼dzi jak ciota i nigdy nie widzia³ przez rozgrzan± do bia³o¶ci

> muszlê wirnika wydechowego ;)

Jak do bia³o¶ci rozgrzane turbo - to znaczy ¿e EGT w kosmos idzie, jest co¶ ¼le zrobione zdecydowanie (i zaraz pierdyknie), a nie "trzeba 10 minut ch³odziæ".

Choæby¶ wstawi³ turbo od lokomotywy spalinowej, to ile czasu mo¿e potrwaæ ostygniêcie masy wirnika ~kilkaset gramów z (powiedzmy) 800'C do akceptowalnego poziomu wy³±czenia 200-300'C, zak³adaj±c ¿e jest ci±gle ch³odzona obudowa wod± oraz sam wirnik - przy ³o¿yskowaniu olejem, a ca³o¶æ jest przedmuchiwana z jednej strony powietrzem o temperaturze otoczenia, a z drugiej strony ch³odnymi spalinami (w idle zdecydowanie <100'C)?

-- | Bart³omiej Ku¼niewski

Tak na marginesie. Do bia³o¶ci to grubo ponad 1000 stopni. Jak stal jest rozgrzana do bia³o¶ci to ma konsystencje plasteliny. Od bia³o¶ci do temperatury w której stal siê pali w powietrzu jest ze sto stopni. W silnikach odrzutowych ³opatki turbin pracuj±ce po stronie gor±cej s± ch³odzone od wewn±trz, i na dodatek zrobione s± z trochê lepszego materia³u ni¿ w sprê¿arce samochodowej.

Data: 2014-09-27 08:29:39
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-27 00:23, BartekK pisze:
[...]

Widzę zabrakło "białości".
Owszem wiem że biały kolor żeliwa to 1000C++
EGT mam na poziomie 930C przy pełnym ogniu. A to wystarczy żeby po upalaniu turbo świeciło.

Data: 2014-09-27 12:25:02
Autor: RoMan Mandziejewicz
Studzenie silnika
Hello Lewis,

Saturday, September 27, 2014, 8:29:39 AM, you wrote:

[...]

[...]
Widzê zabrak³o "bia³o¶ci".
Owszem wiem ¿e bia³y kolor ¿eliwa to 1000C++

1200++

EGT mam na poziomie 930C przy pe³nym ogniu. A to wystarczy ¿eby po upalaniu turbo ¶wieci³o.

Jasne. Bo prosto pod budynek mieszkalny prowadzi d³uuuuuuuugi, prosty
tor wy¶cigowy, na którym jest okazja wreszcie rozgrzaæ turbinê.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-09-29 09:28:28
Autor: Andrzej Lawa
Studzenie silnika

[...]

Niektórym niestety tak siê wydaje :(

Data: 2014-09-27 13:05:01
Autor: BartekK
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-27 o 08:29, Lewis pisze:
EGT mam na poziomie 930C przy pełnym ogniu. A to wystarczy żeby po
upalaniu turbo świeciło.
I sądzisz, że ile czasu zajmuje jego wystygnięcie do akceptowalnego poziomu?

Data: 2014-09-28 00:47:59
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-27 13:05, BartekK pisze:
[...]

Ale Wy się upraliście na tę konkretna sytuację "pod dom"
Nigdy nie goniłeś autostradą i nie zjeżdżałeś na stację?
ostudzenie po solidnym kilowaniu to 3-5min.

Data: 2014-09-28 01:13:43
Autor: RoMan Mandziejewicz
Studzenie silnika
Hello Lewis,

Sunday, September 28, 2014, 12:47:59 AM, you wrote:

EGT mam na poziomie 930C przy pe³nym ogniu. A to wystarczy ¿eby po
upalaniu turbo œwieci³o.
I s¹dzisz, ¿e ile czasu zajmuje jego wystygniêcie do akceptowalnego
poziomu?
Ale Wy siê upraliœcie na tê konkretna sytuacjê "pod dom"

Tp zajrzyj do posta inicjuj¹cego ten w¹tek.

Nigdy nie goni³eœ autostrad¹ i nie zje¿d¿a³eœ na stacjê?
ostudzenie po solidnym kilowaniu to 3-5min.

Ale co to jest to „solidne kilowanie” i co ma wspólnego z parkowaniem
pod domem?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-09-28 09:35:21
Autor: Lewis
Studzenie silnika
[...]

Zrozum w koñcu ¿e powsta³ delikatny OT traktuj¹cy o samym sensie jakiegokolwiek studzenia turbiny...
Pad³o stwierdzenie ¿e turbo wystarczy studziæ 15-30s zale¿nie od stylu jazdy. Co mo¿na odebraæ pierdzisz po mieœcie 15s, gnieciesz go non stop do oporu 30s... Jasne czy dalej mam t³umaczyæ?

Data: 2014-09-29 22:32:55
Autor: Mateusz Bogusz
Studzenie silnika
Zrozum w końcu że powstał delikatny OT traktujący o samym sensie
jakiegokolwiek studzenia turbiny...
Padło stwierdzenie że turbo wystarczy studzić 15-30s zależnie od stylu
jazdy. Co można odebrać pierdzisz po mieście 15s, gnieciesz go non stop
do oporu 30s... Jasne czy dalej mam tłumaczyć?

Ale co do umówienia się na przyszłość, to jak rozumiemy "kilowanie"? 4tys obr/min przez 1h autostradą to "kilowanie" czy jeszcze nie?

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2014-09-29 23:51:04
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-29 22:32, Mateusz Bogusz pisze:
[...]

4tys obr/min przez 1h autostradÄ… to "kilowanie" czy jeszcze nie?

Dla diesla tak :)

"kilowanie" w zasadzie to ciągłe WOT na każdym biegu i kręcenie do limitera naprzemienne z hamowaniem. Stała jazda po autostradzie blisko końca zakresu obrotów to też "kilowanie" :)

Data: 2014-09-30 20:39:08
Autor: Michał Baszyński
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-29 23:51, Lewis pisze:
[...]

bez przesady..
Nie dla każdego.

--
Pozdr.
Michał

Data: 2014-09-30 21:29:11
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-30 20:39, Michał Baszyński pisze:
[...]

No nie każdego ale tak dla 85-90% diesli dostępnych na rynku :)

Data: 2014-09-30 18:08:14
Autor: Cavallino
Studzenie silnika

Użytkownik "Mateusz Bogusz" <mabakay@o2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:m0cflo$1ch$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Benzyniakiem?
Spokojna jazda.
Ale chłodzić długo trzeba.

Data: 2014-09-26 15:44:07
Autor: FEniks
Studzenie silnika
[...]

Jak już poczuję ten smród, to jest za późno, bo mam go w domu.

Poza tym nie chodziło mi o rady, co robić, bo to doskonale wiem i mam nadzieję, że obejdzie się bez interwencji policji oraz czatowania na sąsiada w celu szybkiego zamknięcia okna. ;) Byłam tylko ciekawa, co to za cudo taki silnik. Z tego co tutaj czytam, to coś jest na tzw. rzeczy. Nie zdawałam sobie sprawy, że takim cackiem można sobie (oraz innym) tak skomplikować życie. ;)

Ewa

Data: 2014-09-27 20:35:28
Autor: megrimsES
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 o 10:10, FEniks pisze:
[...]

Zatankuj mu w nocy przez wlot powietrza na podszybiu 2 litry mleka,
a potem przelej wodą, aby nie było widać. Najlepiej w nocy o 5 rano.
Po paru dniach to, co on poczuje nakłoni go do zmiany samochodu.
Może to nowe będzie bez turbo. :D

p.s. Takie działanie to wandalizm i jest karalne, ale skuteczne.

Data: 2014-09-27 11:47:35
Autor: kogutek444
Studzenie silnika
W dniu sobota, 27 wrze¶nia 2014 20:35:28 UTC+2 u¿ytkownik megrimsES napisa³:

> Z zegarkiem wprawdzie nie siedzê i nie liczê, ale spaliny zd±¿ê w domu

> poczuæ.

> Ewa

Zatankuj mu w nocy przez wlot powietrza na podszybiu 2 litry mleka,

a potem przelej wod±, aby nie by³o widaæ. Najlepiej w nocy o 5 rano..

Po paru dniach to, co on poczuje nak³oni go do zmiany samochodu.

Mo¿e to nowe bêdzie bez turbo. :D

p.s. Takie dzia³anie to wandalizm i jest karalne, ale skuteczne.

Kto¶ kiedy¶ radzi³ ¿eby okruszków dla ptaszków na dach nasypaæ. Latem mokre ³uski z ryby powinny te¿ siê sprawdziæ. Przyklejaj± siê i wysychaj±c kurcz± wy³upuj± przy tym lakier. Mro¿one szk³o robi siê w ten sam sposób, pokrywa siê szk³o klejem kostnym.

Data: 2014-09-29 22:04:32
Autor: megrimsES
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-27 o 20:47, kogutek444@gmail.com pisze:
[...]

Ostatnio znalaz³em 50m cienkiej linki stalowej.
Przypomnia³a mi siê scena z jakiego¶ filmu.
http://www.filmweb.pl/film/%C5%9Awintuch-1982-110032#

Przywi±zali tam tylny most radiowozu tak± lin± do
drzewa i czekali a¿ ten radiowóz ruszy z impetem.

Mo¿na by z takiej linki u¿ytek zrobiæ.
Bardziej widowiskowe ni¿ mleko, okruszki itp.

Data: 2014-09-26 12:05:56
Autor: Tomasz Wójtowicz
Studzenie silnika
[...]

W studzeniu turbiny nie chodzi o obroty, tylko o temperaturę łożyska, żeby po zatrzymaniu obiegu olej się nie zapiekł. Nowe samochody mają w komputerze możliwość wskazywania temperatury oleju. Mój znajomy jak dojedzie włącza to i potrafi siedzieć z włączonym silnikiem nawet parę minut, aż temperatura spadnie poniżej stu iluś stopni (105?).

Data: 2014-09-26 10:29:26
Autor: masti
Studzenie silnika
Tomasz Wójtowicz wrote:

[...]
okien równie¿), to w koñcu zwróci³am mu uwagê. Twierdzi, ¿e ten samochód
po je¼dzie wymaga ch³odzenia jakich¶ turbin i dlatego musi go zostawiaæ
jeszcze przez jaki¶ czas w³±czonego.
Ja siê nie znam, jestem zwyk³± blondynk±, o¶wieæcie mnie, o co chodzi?
Bardzo mocno wypasiony samochód, a takie k³opotliwe u¿ytkowanie? ;)

Ewa

S±siad jest idiot±.
Turbina  po normalnej je¼dzie nie wymaga studzenia, co najwy¿ej z 15s
¿eby obroty wirnika spad³y.

W studzeniu turbiny nie chodzi o obroty, tylko o temperaturê ³o¿yska, ¿eby po zatrzymaniu obiegu olej siê nie zapiek³. Nowe samochody maj± w komputerze mo¿liwo¶æ wskazywania temperatury oleju. Mój znajomy jak dojedzie w³±cza to i potrafi siedzieæ z w³±czonym silnikiem nawet parê minut, a¿ temperatura spadnie poni¿ej stu ilu¶ stopni (105?).

jakby to by³o takie wa¿ne to by³aby mocno widoczna kontrolka i/lub
niemo¿no¶æ wy³±czenia silnika wcze¶niej. Widocznie nie jest to niezbêdne
skoro czego¶ takiego nie ma

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lêk gruntu! -Chyba wysoko¶ci? -Wiem co mówiê. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2014-09-26 12:49:40
Autor: Jasio
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 o 12:29, masti pisze:
jakby to by³o takie wa¿ne to by³aby mocno widoczna kontrolka i/lub
niemo¿no¶æ wy³±czenia silnika wcze¶niej. Widocznie nie jest to niezbêdne
skoro czego¶ takiego nie ma

No tak, przecie¿ producentowi auta zale¿y na tym, ¿eby turbina dzia³a³a
jak najd³u¿ej. W przeciwnym wypadku klient jeszcze pojecha³by do ASO i
wyda³ kilka tysiêcy na now±, a to same straty dla producenta...

Data: 2014-09-26 11:25:19
Autor: masti
Studzenie silnika
Jasio wrote:

[...]

i dlatego skasowano w samochodach lampkê kontorli ci¶nienia oleju ...

Data: 2014-09-26 16:01:21
Autor: Tomasz Wójtowicz
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 12:29, masti pisze:
Tomasz Wójtowicz wrote:

[...]

Obecnie wchodz± dwie technologie - ch³odzenie ³o¿yska turbiny wod± i elektryczna pompka olejowa, w³±czaj±ca siê na kilka minut po zgaszeniu silnika. To w zasadzie za³atwia sprawê i pozwala gasiæ silnik od razu. Nawet z megaprzegazówk±.

Data: 2014-09-26 14:06:53
Autor: Lewis
Studzenie silnika
[...]

Misiu ja to wiem, ale zwykłe dupowozy używane w dupowoziasty sposób nie nagrzewają turbiny i wystarczy jak przed zgaszeniem wyhamujesz wirnik w turbo który po zaniku ciśnienia oleju potrafi w skrajnych przypadkach kręcić się jeszcze z prędkością 100k++ RPM (Jak jakiś idiota zrobi przegazówkę przed zgaszeniem. Czym to grozi chyba wiesz...

Data: 2014-09-26 14:23:05
Autor: Andrzej Lawa
Studzenie silnika
W dniu 26.09.2014 14:06, Lewis pisze:

Misiu ja to wiem, ale zwykłe dupowozy używane w dupowoziasty sposób nie
nagrzewajÄ… turbiny i wystarczy jak przed zgaszeniem wyhamujesz wirnik w
turbo który po zaniku ciśnienia oleju potrafi w skrajnych przypadkach
kręcić się jeszcze z prędkością 100k++ RPM (Jak jakiś idiota zrobi
przegazówkę przed zgaszeniem. Czym to grozi chyba wiesz...

Tylko co to kogo obchodzi? Jeśli nie umie jeździć tak, żeby silnik nie wymagał dlugotrwałego "wygaszania" pod oknami innych, to niech mu tę turbinę szlag trafi.

Data: 2014-09-26 15:40:43
Autor: Dawid
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 14:23, Andrzej Lawa pisze:
[...]

turbinÄ™ szlag trafi.

Tu zgadzam się, 100% racji, a kilka wizyt panów mundurowych zapewni mu lepsze chłodzenie turbiny.Niech bałwan zatrzyma się prędzej i postoi w polu, a potem powoli do domku, albo sprzeda to gówno.

Data: 2014-09-26 19:18:03
Autor: Lewis
Studzenie silnika
[...]

Ale ja absolutnie nie bronię tego głąba smrodzącego pod oknem tylko tłumaczę dlaczego turbo się chłodzi a nie gasi się od razu po kilowaniu.

Jasne? :)

Data: 2014-09-29 09:27:20
Autor: Andrzej Lawa
Studzenie silnika
W dniu 26.09.2014 19:18, Lewis pisze:

Ale ja absolutnie nie bronię tego głąba smrodzącego pod oknem tylko
tłumaczę dlaczego turbo się chłodzi a nie gasi się od razu po kilowaniu.

Jasne? :)

Jasne. Z zastrzeżeniem, że zdaje się istnieją systemy chłodzące działające i po zgaszeniu silnika.

Data: 2014-09-29 12:32:28
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-29 09:27, Andrzej Lawa pisze:
[...]

W nowszych sprzętach tak, u mnie niestety nic takiego nie ma. A czym porusza się powód tego topicu nie wiemy.

Data: 2014-09-29 13:10:12
Autor: Andrzej Lawa
Studzenie silnika
W dniu 29.09.2014 12:32, Lewis pisze:
[...]

Tak czy inaczej to jego problem. Jak nie umie jeździć z turbo tak, żeby potem innym nie uprzykrzać życia, to niech sobie turbo wymontuje i tyle.

Data: 2014-09-29 14:10:40
Autor: Lewis
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-29 13:10, Andrzej Lawa pisze:
[...]

Całkowicie się z Tobą zgadzam. Tylko żeby czytającym wypowiedzi typu "po co studzić turbo?" nie przyszło do głowy tak robić jak ktoś upala...

Data: 2014-09-26 09:51:21
Autor: AL
Studzenie silnika
On 2014-09-26 09:10, FEniks wrote:
[...]

1. niech parkuje przodem do okien
2. jesli przed zatrzymaniem zwolni i da odetchnac turbinie to ta sie ostudzi juz w momencie dojazdu na parking.
3. jesli jego opary smierdza (a auto wypasione jak piszesz), to moze niech uda sie na pomiar czystosci spalin i poczyni kroki by usunąć u siebie ta usterke.

Data: 2014-09-26 10:25:11
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 09:51, AL pisze:
On 2014-09-26 09:10, FEniks wrote:
[...]

Nie ma obowiÄ…zku.

2. jesli przed zatrzymaniem zwolni i da odetchnac turbinie to ta sie
ostudzi juz w momencie dojazdu na parking.

Dokładnie, ja tam i tak trzymam ty 5-10 sec od zaparkowania, akurat zdążę odpiąć tel z holdera i wsadzić do kieszeni/plecaka.

Data: 2014-09-26 12:18:22
Autor: Miroo
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 o 10:25, Chris pisze:
1. niech parkuje przodem do okien

Nie ma obowiÄ…zku.

Coś mi się obiło o uszy, że jest taki przepis. Ale mógł to być gdzieś bardzo lokalny wymóg, żeby pod oknami tyłem nie parkować.
W każdym razie jeśli wjeżdża tylnymi kołami na chodnik to mu nie wolno.

Pozdrawiam

Data: 2014-09-26 12:23:04
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 12:18, Miroo pisze:
[...]

Lokalne przepisy spółdzielni.

W każdym razie jeśli wjeżdża tylnymi kołami na chodnik to mu nie wolno.

Jeśli zostawi ustawowe miejsce to mu wolno :)

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-09-26 12:49:38
Autor: Miroo
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 o 12:23, Chris pisze:
W każdym razie jeśli wjeżdża tylnymi kołami na chodnik to mu nie wolno.

Jeśli zostawi ustawowe miejsce to mu wolno :)

Art. 47. 1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:[...]

Pozdrawiam

Data: 2014-09-26 13:31:50
Autor: Chris
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 12:49, Miroo pisze:
[...]

THX

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-09-26 13:40:28
Autor: Miroo
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 o 13:31, Chris pisze:
[...]

Jest jeszcze ustęp drugi:
2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

Można podyskutować, czy pozwala on na parkowanie tyłem. Nie wiem jak jest zwykle interpretowany, bo w sumie działa zamiennie z ustępem 1.

Pozdrawiam

Data: 2014-09-26 15:47:07
Autor: FEniks
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 10:25, Chris pisze:
W dniu 2014-09-26 09:51, AL pisze:

3. jesli jego opary smierdza (a auto wypasione jak piszesz), to moze
niech uda sie na pomiar czystosci spalin i poczyni kroki by usunąć u
siebie ta usterke.

Dymu żadnego nie widać w każdym razie, a czuć jakimś niedopalonym paliwem chyba, nie znam się.

Ewa

Data: 2014-09-26 16:08:16
Autor: Jacek
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 o 09:10, FEniks pisze:
[...]
Parę lat temu znajomej z 4 piętra "spadła" doniczka akurat na auto gościa, który był odporny na prośby sąsiadów, żeby nie grzał auta przez 10 minut zanim odjedzie.
Jacek

Data: 2014-09-27 00:02:21
Autor: Gotfryd Smolik news
Studzenie silnika
On Fri, 26 Sep 2014, Jacek wrote:

Parê lat temu znajomej z 4 piêtra "spad³a" doniczka akurat na auto go¶cia,
który by³ odporny na pro¶by s±siadów, ¿eby nie grza³ auta przez 10 minut
zanim odjedzie.

  A go¶æ *chcia³* "panjaæ aluzju", czy Kodeksu Cywilnego nie zna³?
  Bo takie "samoistne spadniêcie doniczki" mo¿e wyj¶æ drogo, lub
opcjonalnie spowodowaæ zainteresowanie prawników ubezpieczyciela
(w³a¶nie dlatego, ¿e wychodzi drogo).

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-27 08:16:52
Autor: Jacek
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-27 o 00:02, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]
OIDP to w³a¶cicielka doniczki nie mia³a ¿adnych k³opotów, a w³a¶ciciel autka "aluzju ponja³".
Jacek

Data: 2014-09-27 14:41:55
Autor: Gotfryd Smolik news
Studzenie silnika
On Sat, 27 Sep 2014, Jacek wrote:

OIDP to w³a¶cicielka doniczki nie mia³a ¿adnych k³opotów

  W sprawie formalnej, o to wyj±tkowo ³atwo, jako ¿e problem
ma nie w³a¶ciciel(ka) lecz u¿ytkownik i nie doniczki
lecz mieszkania, tako rzecze KC ;)
(dobra, dobra, czepiam siê dla formalno¶ci :D)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-27 19:23:03
Autor: J.F.
Studzenie silnika
Dnia Sat, 27 Sep 2014 08:16:52 +0200, Jacek napisa³(a):
[...]

A zostala zidentyfikowana, czy spadla doniczka niewiadomego
pochodzenia ?

Bo tak w normalnym trybie - wlasciciel samochodu naprawia go z AC,
a ubezpieczyciel zwraca sie potem do wlasciciela doniczki o zwrot
odszkodowania.

J.

Data: 2014-09-27 12:21:37
Autor: RoMan Mandziejewicz
Studzenie silnika
Hello Gotfryd,

Saturday, September 27, 2014, 12:02:21 AM, you wrote:

[...]

Wiesz... Mo¿na mieæ OC w ¿yciu prywatnym a udowodnienie z³o¶liwego
dzia³ania bywa trudne.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-09-27 14:52:55
Autor: Gotfryd Smolik news
Studzenie silnika
On Sat, 27 Sep 2014, RoMan Mandziejewicz wrote:

[...]

Wiesz...

  Wiem, inaczej post by³by krótszy o po³owê ;)

Mo¿na mieæ OC w ¿yciu prywatnym

....i dlatego z przezorno¶ci procesowej wspomnia³em o prawnikach...

a udowodnienie z³o¶liwego dzia³ania bywa trudne.

  To prawda.
  I nie w±tpiê, ¿e ubezpieczyciel zacz±³by od wysondowania czy
w³a¶ciciel pojazdu ma AC, aby wydedukowaæ szanse na zmierzenie
siê z "szarym cz³owiekiem" b±d¼ prawnikami "od takich
spraw" i ew. spychanie odpowiedzialno¶ci na stawiacza ;)
  Ale widok przegrania sprawy móg³by zmotywowaæ do tego
co piszê - choæby uwa¿nego rozejrzenia siê czy gdzie
monitoringu tego okna b±d¼ balkonu z doniczk± nie ma.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-27 11:19:50
Autor: Trybun
Studzenie silnika
[...]

Samochód może i wypasiony, jednak wiedza kierowcy co do obsługi mizerna. Nie dość że nie musi tego robić w tak długim czasie, to jeszcze łamie przepisy o pojazdach i ruchu drogowym.

Data: 2014-09-27 17:04:39
Autor: Tomasz Pyra
Studzenie silnika
W dniu 2014-09-26 09:10, FEniks pisze:

Ja się nie znam, jestem zwykłą blondynką, oświećcie mnie, o co chodzi?
Bardzo mocno wypasiony samochód, a takie kłopotliwe użytkowanie? ;)

Powiedz mu, że na miasto trzeba wyłączyć anti-lag :-)

Studzenie silnika