Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.

Data: 2010-07-21 20:23:17
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Witam.
Kupiłem kilka dni wstecz wymarzonego SAAB-a 9-3 (YS3D) AERO, 2002r 228kkm przebiegu, turbina po regeneracji wymieniony panel z cewkami i świece, układ hamulcowy, zużyte elementy zawieszenia itp itd. Ogólnie całkiem fajny egzemplarz w ładnym stanie. Przyjechałem nim do domu, zrobiłem z 900km i banan nie schodził z ust;)
Aż do dziś, wracałem po trasie 200km w większości bardzo spokojnym tempem miejscami z mocniejszym wciśnięciem pedału gazu. Przed samym końcem zaczęły być słyszalne jakieś stuki z przodu z prawej strony dobiegające jakby z silnika, wiec już ostatnie 5km dotoczyłem się w iście emeryckim stylu.
Postawiłem go, poczekałem aż ostygnie i odpaliłem ponownie. Stuki na wolnych obrotach z grubsza nie są słyszalne, może delikatnie, pojawiają się w momencie uruchamiania silnika i w trakcie dodawania i puszczania gazu. Dochodzą jakby z prawej strony silnika z okolic rozrządu ale na ucho są to jakby zawory/wałki/popychacze.
Naczytałem się ostatnio o tych nieszczęsnych odmach co to powodują zacieranie się silników i już mam stan przedzawałowy ze saabaryna wymaga wymiany silnika...
Stan oleju w normie, 5W40, auto jeździło i jeździ zdecydowanie poprawnie, jak na aero przystało.
Zamieszczam link do próbki dźwięku jaki nagrałem aby pomóc w identyfikacji problemu:

http://ul.to/evyict

Mam nadzieję że nadworni wróżbici będą w stanie ocenić w czym tkwi problem i odczytać wyrok tak abym nie dostał zawału.

Lewis

Data: 2010-07-21 12:40:11
Autor: Olleo
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Naczyta³em siê ostatnio o tych nieszczêsnych odmach co to powoduj±
zacieranie siê silników i ju¿ mam stan przedzawa³owy ze saabaryna wymaga
wymiany silnika...

Saabaryna, to 9-2 bylo ;)

Zdecydowanie nie brzmi to, jak panewki, a i tez na stukanie zaworow mi
to nie wyglada. Na pewno nie jest to przy kazdej eksplozji, tylko przy
samym depnieciu - panewki by caly czas walily. Moze sie co urwalo?
Poduszka silnika walnela? Co do napinacza, to sie nie wypowiadam. Wez
kawal kija (a jeszcze lepiej preta) i przykladaj do kazdego elementu z
osobna od pokrywy rozrzadu poczawszy. Za pomoca takiego
zaimprowizowanego stetoskopu powiniennes zlokalizowac zrodlo dzwieku.
--
Olleo

Data: 2010-07-21 21:47:45
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-21 21:40, Olleo pisze:
[...]

W³a¶nie w ten sposób z grubsza os³ucha³em silnik ale z nerwów i przera¿enia odstawi³em auto do gara¿u. Jutro na spokojnie zbadam wszystko po kolei i zdejmê ten nieszczêsny wieloklin.

Lewis

Data: 2010-07-21 18:48:46
Autor: to
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Lewis wrote:

Mam nadzieję że nadworni wróżbici będą w stanie ocenić w czym tkwi
problem i odczytać wyrok tak abym nie dostał zawału.

Zanim wymienisz silnik sprawdź czy to nie jest jakieś gówno w stylu jakiejś rolki, napinacza, jakiegoś osprzętu.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-07-21 20:33:22
Autor: PB
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Kupiłem kilka dni wstecz wymarzonego SAAB-a 9-3 (YS3D) AERO, 2002r

na ucho wyglÄ…da na wymianÄ™ bloku silnika

jk

Data: 2010-07-21 21:00:40
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-21 20:33, PB pisze:
Kupiłem kilka dni wstecz wymarzonego SAAB-a 9-3 (YS3D) AERO, 2002r

na ucho wyglÄ…da na wymianÄ™ bloku silnika

jk

Heh a możesz racjonalnie wskazać co ma do tego blok silnika? Do puki nie ma w nim dziury blok jako blok jest sprawny, chyba ze jestem w błędzie...
Dziwi mnie tylko co mogło tak nagle zdechnąć powodując objawy takie a nie inne. Wcześniej było idealnie cicho bez żadnych wahań obrotów, i z pazurem.
Rozrząd jest na łańcuchu i hałasować może napinacz ale wtedy hałas byłby wyraźnie słyszalny również na wolnych obrotach. Nie wchodziłem pod spód aby osłuchać czy to nie panewki ale stukanie dobiega wyraźnie z góry silnika... Tak jakby popychacz powiedział weź się odwal i przestał działać.

Lewis

Data: 2010-07-22 12:54:21
Autor: zbrodel
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Lewis pisze:
na ucho wyglÄ…da na wymianÄ™ bloku silnika

jk

Heh a możesz racjonalnie wskazać co ma do tego blok silnika?

Racjonalnie? :D
Daj spokój, to przecież troll kolina. NNTP-Posting-Host: 85-222-48-38.home.aster.pl

Z tym że chyba mu ktoś pomagał pisać, bo w tak długim zdaniu nie ma ani jednego błędu.

J.

Data: 2010-07-21 21:03:55
Autor: Jarek
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Lewis pisze:

http://ul.to/evyict

Podobny dźwięk miałem przy zużytym łożysku rolki napinacza paska
osprzętu, ale w innym samochodzie.

Pozdrawiam
Jarek

Data: 2010-07-21 21:08:46
Autor: Nex@pl
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.

Ja bym zdjął najpierw pasek wieloklinowy/klinowy czy jaki tam masz i znów posłuchał czy dalej jest ten dźwięk.

Data: 2010-07-21 21:54:55
Autor: DoQ
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Lewis pisze:

Mam nadzieję że nadworni wróżbici będą w stanie ocenić w czym tkwi problem i odczytać wyrok tak abym nie dostał zawału.

Nie wykluczalbym wczesnego stadium konca panewek jednak...
http://www.youtube.com/watch?v=G6T3s4_wSV4 porownaj sobie z tym np.
Ale najpierw sprawdz napinacze, choc one z kolei czesciej stukaja na jalowym niz przy zwiekszaniu obrotow.

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-07-21 13:11:10
Autor: Olleo
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Nie wykluczalbym wczesnego stadium konca panewek jednak...

Panewki, to raczej dwiek wystepujacy ciagle i jedynie nasilajacy sie z
obciazeniem oraz zwiekszajacy czestotliwosc przy zmianie obrotow.
Tutaj dzwiek wystepuje ewidentnie po dodaniu gazu i tylko przez kilka
eksplozji. Nie chce rozbudzac nadzieji, ale kto wie, czy to nie jakis
element wydechu nie poszedl, albo jakas oslona - przy wychyleniach
silnika po dodaniu gazu moze o cos walic.
--
Olleo

Data: 2010-07-21 22:13:36
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-21 22:11, Olleo pisze:
[...]

Nie nie, dźwięk ewidentnie z wnętrza silnika ewentualnie z jego bardzo bliskiego sąsiedztwa, jutro będę to dokładnie badać.

Lewis

Data: 2010-07-21 13:16:22
Autor: Olleo
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Nie nie, d¼wiêk ewidentnie z wnêtrza silnika ewentualnie z jego bardzo
bliskiego s±siedztwa, jutro bêdê to dok³adnie badaæ.

No jak z silnika, to rzeczywiscie mi na napinacz wyglada, ale szczerze
powiedziawszy, nie spotkalem sie nawet z drugiej, czy trzeciej reki z
dzwiekiem przy zwalonym napinaczu, wiec nie umiem powiedziec. Z
autopsji rozpoznaje jedynie piston slap ;)
--
Olleo

Data: 2010-07-21 22:03:24
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-21 21:54, DoQ pisze:
Lewis pisze:

[...]

Jeżeli to panewki to jeszcze pół biedy w 1000zł się zamknę, wolałbym oczywiście żeby to był jakiś głupi napinacz wieloklina, byle nie łańcuszka rozrządu, aczkolwiek taki napinacz też potrafi kosztować...

Lewis

Data: 2010-07-21 22:04:55
Autor: DoQ
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Lewis pisze:

Jeżeli to panewki to jeszcze pół biedy w 1000zł się zamknę, wolałbym oczywiście żeby to był jakiś głupi napinacz wieloklina, byle nie łańcuszka rozrządu, aczkolwiek taki napinacz też potrafi kosztować...

Jak ci sie uda w 1000 to nie masz co sie martwic :]

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-07-21 21:06:02
Autor: Waldek Godel
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Dnia Wed, 21 Jul 2010 22:04:55 +0200, DoQ napisa³(a):

Jak ci sie uda w 1000 to nie masz co sie martwic :]

Zw³aszcza w Saabie...

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2010-07-21 22:09:14
Autor: DoQ
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Waldek Godel pisze:

Jak ci sie uda w 1000 to nie masz co sie martwic :]
Zw³aszcza w Saabie...

Ciekawe czy w turbo sa jakies specjalne (drozsze) w stosunku do zwyklego...

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-07-21 22:11:08
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-21 22:09, DoQ pisze:
Waldek Godel pisze:

Jak ci sie uda w 1000 to nie masz co sie martwic :]
Zw³aszcza w Saabie...

Ciekawe czy w turbo sa jakies specjalne (drozsze) w stosunku do zwyklego...

http://draken.com.pl/saab/index.php?cPath=30_186_187

Lewis

Data: 2010-07-21 13:12:30
Autor: Olleo
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
> Ciekawe czy w turbo sa jakies specjalne (drozsze) w stosunku do zwyklego...

http://draken.com.pl/saab/index.php?cPath=30_186_187

Akurat koszt czesci nie jest najdrozszy w przypadku panewek ;)
--
Olleo

Data: 2010-07-21 22:15:05
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-21 22:12, Olleo pisze:
[...]

Poradzimy, znajomy ma warsztat który dłubie takie ciekawsze wynalazki...
więcej niż 500 ze mnie nie zedrze... Aczkolwiek... :P

Lewis

Data: 2010-07-22 01:54:39
Autor: P_ablo
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
U¿ytkownik "Lewis" <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:i27duo$e5i$1news.onet.pl...

Mam nadziejê ¿e nadworni wró¿bici bêd± w stanie oceniæ w czym tkwi problem i odczytaæ wyrok tak abym nie dosta³ zawa³u.

Mnie to wyglada (wyslusza) na jakies spalanie stukowe...
Moze kiepska bena i mikrofon po chwili poprawia zaplon?

--
Picasso

Data: 2010-07-22 09:24:00
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-22 01:54, P_ablo pisze:
U�ytkownik "Lewis"<"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>  napisa� w wiadomo�ci

Mam nadziej� �e nadworni wr�bici b�d� w stanie oceni� w czym tkwi problem
i odczyta� wyrok tak abym nie dosta� zawa�u.

Mnie to wyglada (wyslusza) na jakies spalanie stukowe...
Moze kiepska bena i mikrofon po chwili poprawia zaplon?

Paliwo Verva 98, zalana pod korek, poza tym auto zbiera się tak jak się zbierało zanim te stuki się pojawiły..

Lewis

Data: 2010-07-22 13:42:17
Autor: P_ablo
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
U¿ytkownik "Lewis" <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:i28rmj$l9m$1news.onet.pl...

Paliwo Verva 98, zalana pod korek, poza tym auto zbiera siê tak jak siê zbiera³o zanim te stuki siê pojawi³y..

Pozostaje pobawic sie w Dr House - stetoskop do lapki i szukac. Moze auto mialo poskladane panewki na zlotko od czekolady...

--
Picasso

Data: 2010-07-22 13:28:10
Autor: kamil
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.

"P_ablo" <op@op.pl> wrote in message news:4c482e9f$0$2584$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Dlaczego ludzie srebrna folie od dziesiecioleci nazywaja "zlotkiem"?

Pozdrwiam
Kamil

Data: 2010-07-22 14:56:01
Autor: elmer radi radisson
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
On 2010-07-22 14:28, kamil wrote:

Dlaczego ludzie srebrna folie od dziesiecioleci nazywaja "zlotkiem"?

A jaka ona srebrna? Toz to zwykla cynfolia. Wiec moze od bialego zlota
;)

(btw, mi sie raczej bardziej kojarzy wlasnie zwiazek wyrazowy pt.
"sreberko od czekolady", ale to moze kwestia regionalna)

--

memento lorem ipsum

Data: 2010-07-22 22:57:29
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-21 20:23, Lewis pisze:

gazu. DochodzÄ… jakby z prawej strony silnika z okolic rozrzÄ…du ale na
ucho są to jakby zawory/wałki/popychacze.

A więc mam wstępną diagnozę, silnik osłuchany na wszelkie możliwości przez 3 ludzi i stwierdzenie że to hydro-popychacz na 2 cylindrze, w sumie to by pasowało, na zimnym stuka znacznie mniej niż na rozgrzanym, gęstszy olej lepiej trzyma szklankę na gorąco klepie już dość głośno.
Jutro ściągam pokrywę i będzie wiadomo czy to na pewno to.

Lewis

Data: 2010-07-23 15:49:47
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-22 22:57, Lewis pisze:
[...]

Pokrywa zdjęta popychacze w porządku, wałki, łańcuch napinacz też, ale 2 tłok ma luz czyli albo panewka albo sworzeń albo odkręciła się obejma korbowodu.
Sprawdzone w banalny sposób wykręcone wszystkie świece wrzucony 5 bieg i przetaczamy samochód, w momencie jak tłok idzie do dołu popycham go czymś sztywnym przez otwór świecy, i 2 tłok opadł jakieś 3mm...
Czyli kolega Olleo ma najlepszy słuch...

Lewis

Data: 2010-07-23 21:32:44
Autor: DoQ
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Lewis pisze:

czymś sztywnym przez otwór świecy, i 2 tłok opadł jakieś 3mm...
Czyli kolega Olleo ma najlepszy słuch...

Czyli napinacz? ;-)

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-07-23 22:38:39
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-23 21:32, DoQ pisze:
Lewis pisze:

czymś sztywnym przez otwór świecy, i 2 tłok opadł jakieś 3mm...
Czyli kolega Olleo ma najlepszy słuch...

Czyli napinacz? ;-)

Pozdrawiam
Pawel

Nie, piston slap...

Lewis

Data: 2010-07-23 20:47:26
Autor: Robert Rêdziak
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
On Fri, 23 Jul 2010 22:38:39 +0200, Lewis
<"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl> wrote:

Nie, piston slap...

 Jak na zimnym stuka s³abiej, a na rozgrzanym mocniej, to raczej
 panewka/sworzeñ, a nie piston slap. Zw³aszcza gdy najmocniej
 s³ychaæ przy dodaniu/odpuszczeniu gazu.

 r.
robert rêdziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Data: 2010-07-23 22:47:16
Autor: DoQ
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Lewis pisze:

Nie, piston slap...

Aa to tak.
Aczkolwiek nie nacieszyles sie fura za dlugo :S Trza bylo coupe szukac :]

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-07-23 22:51:13
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-23 22:47, DoQ pisze:
Lewis pisze:

[...]

Cóż niefart, zobaczymy czy to chałtura poprzedniego właściciela czy nieszczęśliwszy zbieg okoliczności. Mimo wszystko auto daje/dawało ale i będzie dawać, taką masę radości że wizja wymiany panewek mnie nie przeraża. Zestaw kosztuje grosze a z robotą poradzimy ;)

Lewis

Data: 2010-07-23 22:56:21
Autor: DoQ
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
Lewis pisze:

przeraża. Zestaw kosztuje grosze a z robotą poradzimy ;)

Niby tak, choc raczej niezbyt dobrze swiadczy to o jakosci i doborze materialow. Ja bym sie juz bal go meczyc ;>

Pozdrawiam
Pawel

Data: 2010-07-23 23:02:26
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-23 22:56, DoQ pisze:
Lewis pisze:

[...]

Draken cieszy się bardzo dobrymi opiniami, mają części bardzo dobrej jakości, a takie padnięcia panewek.sworzni czasem się zdarzają, poza tym auto jak najbardziej OK. No ale wszystko wyjdzie w praniu.

Lewis

Data: 2010-07-24 11:22:22
Autor: P_ablo
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
U¿ytkownik "DoQ" <pawel.doq@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:i2cvr4$4tv$1mx1.internetia.pl...

Niby tak, choc raczej niezbyt dobrze swiadczy to o jakosci i doborze materialow. Ja bym sie juz bal go meczyc ;>

Czesto aftermarketowe czesci sa lepszej jakosci i problemy nie powielaja sie. Ja bym sie bal raczej czy czop na wale bedzie nadal idelanie okragly...

--
Picasso

Data: 2010-07-24 13:05:10
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-24 11:22, P_ablo pisze:
U�ytkownik "DoQ"<pawel.doq@gmail.com>  napisa� w wiadomo�ci

[...]

Jeżeli to będzie panewka to prawdopodobnie wyciągnę cały wał i oddam do 1 szlifu, komplet panewek głównych i korbowych 0.25mm kosztuje około 400zł z przesyłką.
Jak sworzeń to albo ściąganie głowicy albo wyciąganie wału...

Lewis

Data: 2010-07-23 22:48:22
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-23 22:46, Robert Rêdziak pisze:
[...]

A rzeczony piston slap to nie jest odg³os nieprawid³owej pracy t³oka? Czyli panewka/sworzeñ?

Lewis

Data: 2010-07-23 20:56:42
Autor: Robert Rêdziak
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
On Fri, 23 Jul 2010 22:48:22 +0200, Lewis
<"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl> wrote:

A rzeczony piston slap to nie jest odg³os nieprawid³owej pracy t³oka?

 Piston slap to ha³as t³oka o zbyt du¿ym luzie, w miarê
 nagrzewania siê cichnie, bo stopy lekkie maj± wiêksz±
 rozszerzalno¶æ ciepln± ni¿ ¿eliwna tuleja/blok.

Czyli panewka/sworzeñ?

 Najlepiej by by³o, jakby¶ podjecha³ tym autem do dobrego
 mechanika, który by je os³ucha³ (zw³aszcza ¿e z tego wave'a za
 wiele nie s³ychaæ). Diagnoza przez Internet to tylko u dr.
 House'a :>

Data: 2010-07-23 22:59:58
Autor: Lewis
Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.
W dniu 2010-07-23 22:56, Robert Rêdziak pisze:
[...]

Ale diagnoza ju¿ jest, sam go zdiagnozowa³em, ewidentny luz na 2 t³oku czyli sworzeñ/panewka b±d¼ odkrêcona obejma korbowodu.

Lewis

Stuki w silniku 2.0T Saab 9-3.