Sturmey Archer 3 biegowa nie działa drugi bieg

Data: 2011-10-12 17:12:51
Autor: Simon
Sturmey Archer 3 biegowa nie działa drugi bieg
Witam,

kupiłem stary rower holenderski z przerzutką w piaście Sturmey Archer 3 biegi.
W trakcie jazdy na pierwszym biegu wszystko jest OK, bieg trzeci działa [choć
po krótkiej przejażdżce wydawało mi się jakbym czasem słyszał 'tykanie' typowe
dla kręcenia pedałami do tyłu], natomiast po włączeniu drugiego biegu mogę
chwilę przejechać i po około 100-200 metrach napęd przestaje być przenoszony,
tj. mogę kręcić do woli, a nie pojadę. Po przerzuceniu znów na 1 [lub 3] i po
powrocie na 2 sytuacja powtarza się. Szkoda bo bieg drugi jest najbardziej
użyteczny.

Ponadto przy prowadzeniu roweru do tyłu, kręcą się pedały, czy tak powinno
być? Wydaje mi się że nie.

Dodam, że manetka jest w dość opłakanym stanie, tj. pęknięta [widoczne na
zdjęciu].

Czego to może być zasługa i jakie mogą być ew. koszty?
Czy jest to kwestia regulacji naciągu linki, czy może cała piasta jest
zepsuta? Czy własny zakres wystarczy, czy serwis?

Jest to moja pierwsza styczność z przerzutkami w piaście, także nie za bardzo
wiem co począć.

Zdjęcia rowerka:
http://jodelka.nazwa.pl/zdjecia/g/b/gaz2/3.JPG
http://jodelka.nazwa.pl/zdjecia/g/b/gaz2/6.JPG
http://jodelka.nazwa.pl/zdjecia/g/b/gaz2/9.JPG
[więcej zdjęć podmieniając numerki w adresie, ale tam nie widać przerzutki.]

--
Pozdrawiam,
Szymon

Data: 2011-10-12 22:58:01
Autor: Coaster
  Simon wrote:
[...]

Hej, to zacny rower w dobrym stanie (drugi tez ;-) ). Powolne tykanie na drugim i trzecim biegu jest ok. Moja piasta S-A model AB tez tyka i tak ma byc: (Sheldon): "In middle gear, the sprocket should move at the same speed as the wheel, and you may hear a slow ticking as you pedal. In high gear, the wheel should turn faster than the sprocket. The same slow ticking may be audible in high gear."

Brak zazebienia powinien pojawiac sie tylko gdy manetka jest pomiedzy 2 i trzecim biegiem" (Sheldon): "If you hold the trigger halfway between middle and high gear, the hub should disengage so that you can spin the pedals forward without going anywhere. If it freewheels forward in high gear, the cable is to tight or has too much friction to release properly. If it freewheels forward in middle gear, the cable is too loose."

Te piasty raczej tak latwo sie nie psuja - musisz na poczatek sprawdzic ustawienie linki. Choc wytwornia poleca inna metode, wg. Sheldona nie zapewnia ona dobrego rezultatu jezeli trzpien byl zmieniany i ma inna dlugosc niz oryginalny.

Metoda Sheldona 'na skroty', to ustawianie 'na naprezenie kabla'. Nalezy (przy odlaczonym kablu/lince) wkrecic palcami trzpien z lancuszkiem do oporu a nastepnie cofnac (wykrecic) o 1/2 obrotu. Podlaczyc linke do lancuszka tak, zeby kabel na wlaczonym trzecim, najwyzszym biegu byl zdecydowanie luzny. Sprawdzasz przerzucanie na drugi bieg a potem na pierwszy - na trzecim powinno sie dac minimalnie wyciagac trzpien ciagnac za lancuszek. Jezeli sie nie da - kabel jest zabyt naprezony.

Na zdjeciu <http://jodelka.nazwa.pl/zdjecia/g/b/gaz2/9.JPG>
nie widac czy pekla tylko plastikowa nakladka z indeksami czy tez metalowa obudowa jest w jakis sposob uszkodzona. Srubki pod napisem Made in England nie powinno tam byc
<http://www.sturmey-archerheritage.com/images/photos/pic-147.11.jpg>
- ktos kombinowal - pewnie w celu umocowania peknietego plastiku. Trzeba by zobaczyc, czy koniec dodatkowej srubki nie przeszkadza w pracy manetki.

--
PoZdR
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice

Sturmey Archer 3 biegowa nie działa drugi bieg