Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy

Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy

Data: 2012-06-27 06:45:16
Autor: Doczu
Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy
Witam.
Wczoraj rozebrałem ten widelec w celach poznawczych i zastanowiło mnie, że kartridż hydrauliczny ciała dość dziwnie jak dla mnie. Otóż po wciśnięciu go słuchać jak przeciska się w środku olej, ale "tłok" zostaje wciśnięty i nie powraca. Tak powinno być, czy jednak powinien powoli wracać ?
Wybaczcie jeśli pytanie jest trywialne, ale pierwszy raz rozbierałem amortyzator i stąd moje wątpliwości.
Pozdrawiam.

--


Data: 2012-06-27 08:57:15
Autor: Wojciech Waga
Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy
On 27/06/12 08:45,  Doczu wrote:
Witam.
Wczoraj rozebrałem ten widelec w celach poznawczych i zastanowiło mnie, że
kartridż hydrauliczny ciała dość dziwnie jak dla mnie. Otóż po wciśnięciu go
słuchać jak przeciska się w środku olej, ale "tłok" zostaje wciśnięty i nie
powraca. Tak powinno być, czy jednak powinien powoli wracać ?
Wybaczcie jeśli pytanie jest trywialne, ale pierwszy raz rozbierałem amortyzator
i stąd moje wątpliwości.
Pozdrawiam.


Podobnie działa ten z SR Axel 2005. Wraca tylko odrobinę. One mają w środku sprężone powietrze o czym ostrzega nalepka. Może w Twoim to powietrze wybrało wolność i stąd to zachowanie.

Mój cierpi za to na inny problem, bardzo silne tłumienie "rebound" jak go rozciągasz z małą siłą to się wysuwa, jak z dużą to blokuje.

pozdr.
w.

Data: 2012-06-27 07:21:24
Autor: Doczu
Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy
Wojciech Waga <adun_wywalto_@o2.pl> napisał(a):
Podobnie działa ten z SR Axel 2005. Wraca tylko odrobinę. One mają w środku sprężone powietrze o czym ostrzega nalepka. Może w Twoim to powietrze wybrało wolność i stąd to zachowanie.

Fakt. Jest naklejka ostrzegająca o tym że jest tam zdaje się Azot pod ciśnieniem. Niemniej przy wciskaniu "tłoka" oprócz tego słychać jakby tłok się przeciskał przez jakąś ciecz. Rozumiem zatem że to sytuacja anormalna.
Da się zatem jakoś ten problem rozwiązać na własną rękę czy widelec reklamować (jest nowy) ?
Niestety poczyniłem juz pewne zmiany i zalałem widelec olejem, stąd obawiam się, że reklamacja może zostać nieuznana.
Pozdrawiam.

--


Data: 2012-06-27 09:46:48
Autor: Wojciech Waga
Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy
On 27/06/12 09:21,  Doczu wrote:
Wojciech Waga<adun_wywalto_@o2.pl>  napisał(a):


Podobnie działa ten z SR Axel 2005. Wraca tylko odrobinę. One mają w
środku sprężone powietrze o czym ostrzega nalepka. Może w Twoim to
powietrze wybrało wolność i stąd to zachowanie.

Fakt. Jest naklejka ostrzegająca o tym że jest tam zdaje się Azot pod
ciśnieniem. Niemniej przy wciskaniu "tłoka" oprócz tego słychać jakby tłok
się przeciskał przez jakąś ciecz.

Przeciska się przez olej jak na tłumik przystało. IMHO, jeżeli coś jest z nim nie tak, to jedynie to, że nie odbija.

> Rozumiem zatem że to sytuacja anormalna.
Da się zatem jakoś ten problem rozwiązać na własną rękę czy widelec
reklamować (jest nowy) ?
Niestety poczyniłem juz pewne zmiany i zalałem widelec olejem, stąd obawiam
się, że reklamacja może zostać nieuznana.

Trochę ciężko może być Ci reklamować widelec, bo jakaś część w środku nie działa, chyba że manual dopuszcza rozbieranie poza ASO. Co zalałeś olejem?

Cały widelec pracuje poprawnie? Mój z powodu blokowania się kartridża zacinał się.

pozdr.
w.

Data: 2012-06-27 07:55:44
Autor: Doczu
Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy
Wojciech Waga <adun_wywalto_@o2.pl> napisał(a):
Trochę ciężko może być Ci reklamować widelec, bo jakaś część w środku nie działa, chyba że manual dopuszcza rozbieranie poza ASO. Co zalałeś olejem?

Obie lagi zalałem.

Cały widelec pracuje poprawnie? Mój z powodu blokowania się kartridża zacinał się.

No poza tym że odbija jakby był tylko na sprężynie, to działa jakoś :)

Pozdrawiam.

--


Data: 2012-06-27 15:35:18
Autor: jacek
Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy

Użytkownik "Doczu" <doczu@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jsee9v$1ih$1inews.gazeta.pl...
Wojciech Waga <adun_wywalto_@o2.pl> napisał(a):
Trochę ciężko może być Ci reklamować widelec, bo jakaś część w środku
nie działa, chyba że manual dopuszcza rozbieranie poza ASO. Co zalałeś
olejem?

Obie lagi zalałem.

a co ten olej ma tam za zadanie zrobic ?


pozdrawiam
Jacek

Data: 2012-06-27 10:56:42
Autor: ...::QRT::...
Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy
Dnia Wed, 27 Jun 2012 06:45:16 +0000 (UTC), Doczu napisał(a):

Witam.
Wczoraj rozebrałem ten widelec w celach poznawczych i zastanowiło mnie, że kartridż hydrauliczny ciała dość dziwnie jak dla mnie. Otóż po wciśnięciu go słuchać jak przeciska się w środku olej, ale "tłok" zostaje wciśnięty i nie powraca. Tak powinno być, czy jednak powinien powoli wracać ?

ten kartridż spełnia role tłumika powrotu? Jesli tak to teoretycznie rozważając nie powinien powracać. Jego działanie
musisz rozpatrywać w kontekscie całego widelca. A w takim wypadku za powrót
jest odpowiedzialna sprężyna widelca - czy to zwykła (stalowa zwojowa) czy
powietrzna. Tłumik powrotu ma spowalniać jej rozprężanie wiec raczej bez
sensu by było aby po ugięciu sam powracał. Zasadniczo tłumik powrotu wienien działać tak ze jest w stanie szybo sie
kompresować natomiast powrót do stanu początkowego wymaga wiecej czasu.

Data: 2012-06-27 09:08:08
Autor: Doczu
Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy
...::QRT::... <nie.m@m.mejla> napisał(a):
ten kartridż spełnia role tłumika powrotu?
Przypuszczam że tak, bo w drugiej ladze jest sprężyna z elastomerem

Jesli tak to teoretycznie rozważając nie powinien powracać. Jego działanie
musisz rozpatrywać w kontekscie całego widelca. A w takim wypadku za powrót
jest odpowiedzialna sprężyna widelca - czy to zwykła (stalowa zwojowa) czy
powietrzna. Tłumik powrotu ma spowalniać jej rozprężanie wiec raczej bez
sensu by było aby po ugięciu sam powracał. Zasadniczo tłumik powrotu wienien działać tak ze jest w stanie szybo sie
kompresować natomiast powrót do stanu początkowego wymaga wiecej czasu.

Tak też właśnie myślałem, ale ponieważ jest to pierwszy amortyzator, który rozebrałem, stąd pytanie na grupie.
Wprawdzie zarówno w jedną jak i w drugą stronę ten tłoczek chodzi równie lekko, ale być może nie ciągnąłem zań szybko więc Twoje przypuszczenia mogą być trafne.

--


Data: 2012-06-27 11:20:16
Autor: Wojciech Waga
Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy
On 27/06/12 10:56, ...::QRT::... wrote:
Dnia Wed, 27 Jun 2012 06:45:16 +0000 (UTC), Doczu napisał(a):

Witam.
Wczoraj rozebrałem ten widelec w celach poznawczych i zastanowiło mnie, że
kartridż hydrauliczny ciała dość dziwnie jak dla mnie. Otóż po wciśnięciu go
słuchać jak przeciska się w środku olej, ale "tłok" zostaje wciśnięty i nie
powraca. Tak powinno być, czy jednak powinien powoli wracać ?

ten kartridż spełnia role tłumika powrotu?
Jesli tak to teoretycznie rozważając nie powinien powracać. Jego działanie
musisz rozpatrywać w kontekscie całego widelca. A w takim wypadku za powrót
jest odpowiedzialna sprężyna widelca - czy to zwykła (stalowa zwojowa) czy
powietrzna. Tłumik powrotu ma spowalniać jej rozprężanie wiec raczej bez
sensu by było aby po ugięciu sam powracał.
Zasadniczo tłumik powrotu wienien działać tak ze jest w stanie szybo sie
kompresować natomiast powrót do stanu początkowego wymaga wiecej czasu.

Teoretycznie to się zgadza, jednak sporo widelców ma jakieś dodatkowe sprężynowanie w okolicy tłumika np. SR Axon. W Fox Vanilla też jest jakaś nieduża sprężyna, w goleni z tłumikiem OB.

pozdr.
w.

Suntour XCM V3 LO - pytanie o kartridż olejowy

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona