Suport BB-ES51 (octalink)

Data: 2016-02-26 17:06:16
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
Czy te suporty wyszły z produkcji?
Potrzebuję prawdopodobnie rozmiaru 73/126 i gdzies_tam_są w Polsce po horrendalnej cenie :-o
Może ktoś by chciał dołożyć się do zamówienia ze Stanów, żeby przesyłka wyszła rozsądniej?
www.ebay.pl/itm/New-NOS-Shimano-Bicycle-BB-ES51-EC26-Octolink-Bottom-Bracket-73-x-126-/201073011958

Data: 2016-02-26 09:33:59
Autor: Ignac
Suport BB-ES51 (octalink)
W dniu piątek, 26 lutego 2016 17:06:21 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

Potrzebuję prawdopodobnie rozmiaru 73/126 i gdzies_tam_są w Polsce

Ale jaki typ, Octalink V2, czy V1, no i jaka długość osi?
Wybór jest duży:
https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/wklady-suportu-do-roweru/octalink/

Data: 2016-02-26 18:45:48
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
Ale jaki typ, Octalink V2, czy V1

A jak je odróżnić? Do napędu FC-M470, to napęd wprowadzony jakieś 10 lat temu,

no i jaka długość osi?

126 mm (73x126mm).

Do FC-M470 pasuje też 3x tańszy suport BB-ES25 (zmaiennik dawnego BB-ES30) - skąd aż tak duża różnica w cenie??

Data: 2016-02-26 15:20:25
Autor: Ignac
Suport BB-ES51 (octalink)
W dniu piątek, 26 lutego 2016 18:45:40 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> Ale jaki typ, Octalink V2, czy V1 A jak je odróżnić? Do napędu FC-M470, to napęd wprowadzony jakieś 10 lat temu,

No właśnie, archiwalnych pdf Shimano przeglądnąłem to- 9-speed Triple FC-FD compatibility, w napędach MTB 9x i nie ma tych korb, niestety, o tu:
http://productinfo.shimano.com/#/archive
Nie ma też technicznych instrukcji serwisowych do tych korb.

A ponieważ porada ma być konstruktywna, więc udaj się do sklepu
stacjonarnego z tymi korbami, niech Ci dobiorą wkład taki jak ma być,
włącznie z długością osi

Lub, napisz do nich i Ci doradzą jak wyżej, bo zgadywanie nie jest wskazane:
https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/wklady-suportu-do-roweru/octalink/
i u nich właściwy kup.

I typ i długość osi są bardzo istotne. A sam dobór długości opisywałem
na przykładzie wkładu "na kwadrat". Żeby to zrobić samodzielnie, to
niestety, ale musisz mieć doświadczenie w serwisowaniu.

Lub, niech Ci te korby serwis zamontuje!

Data: 2016-02-27 10:28:02
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
www.ma-zi.de/resources/Innenlager.pdf
http://poehali.net/attach/MTB_Kurbelgarnitur_Innenlager_Kettenlinie.pdf
http://fish.shimano-eu.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/FC/EV-FC-M470-2402_v1_m56577569830612977.pdf

Co oznacza literka "-K' w symbolu suportu"?
Np. BB-ES51 i BB-ES51-K ?
A literka "-E" (jakiś czujnik do napędu "elektrycznego?)?

Moją ideą było, żeby właśnie serwis dobrał suport, ale z uwagi na bardzo wysoką cenę tych suportów na polskim rynku zamówiłem w Niemczech, za dwie sztuki z wysyłką wyjdzie tyle samo ile za jeden w Polsce:
www.mtb-kult.de/shimano-deore-lx-bb-es51-octalink-innenlager-126mm-73mm-neu.html
Mam nadzieję, że będzie pasował ;-)
Stary suport jest na kwadrat, nowy będzie na Octalink, za dużo kluczy i ściągaczy musiałbym kupować, zaprowadzę do serwisu za te kilkadziesiąt złotych.
BTW w mojej okolicy w którą stronę nie rzucić kamieniem, to serwis rowerowy i to zwykle po 2-3 obok siebie.

Czytałem też wiele dobrego o suportach BB-ES71 (podobno bardzo trwałe były).

Swoją drogą, gdybym z góry wiedział, ile wyjdzie zamieszania (korby z Czech, suport z Niemiec, wysokie koszty wysyłki), to teraz bym po prostu kupił korby FC-M591 i tyle (już mam FC-M590 w dugim rowerze).
Choć w sieci (na forach anglojęzycznych) piszą, że Octalink był bardziej trwały i lepiej uszczelniony od tych nowych zintegrowanych zewnętrznych łożysk :-o
No ale jak to na forach często indukcja niezupełna, "to jakieś g..., już pierwszego dnia rozwaliłem" ;-)

-- -- -

Data: 2016-02-27 08:18:58
Autor: Ignac
Suport BB-ES51 (octalink)
W dniu sobota, 27 lutego 2016 11:55:21 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

www.mtb-kult.de/shimano-deore-lx-bb-es51-octalink-innenlager-126mm-73mm-neu.html
Mam nadzieję, że będzie pasował ;-)

Podziwiam Twój entuzjazm, ja nie kupiłbym nawet pojedynczego nypla,
bez pewności o jego kompatybilności. O jakichkolwiek komponentach
do Twoich korb nie ma żadnych informacji. Byłbym mocno zdziwiony,
gdyby ten wkład do nich pasował.
Stary suport jest na kwadrat,

Nie kupiłeś korb do niego pasujących, bo były za cieżkie, ale za to, suporty do nich są po dwie dychy.

Data: 2016-03-01 12:38:53
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
Podziwiam Twój entuzjazm, ja nie kupiłbym nawet pojedynczego nypla, bez pewności o jego kompatybilności.

Teoretycznie jest prawo zwrotu przy zakupach internetowych.

O jakichkolwiek komponentach do Twoich korb nie ma żadnych informacji.
Byłbym mocno zdziwiony, gdyby ten wkład do nich pasował.

Przecież informacje są, podawałem link:
http://poehali.net/attach/MTB_Kurbelgarnitur_Innenlager_Kettenlinie.pdf
Mój GF jest na suport 73 milimetry, a "chainline" (jak to jest po polsku?) ma typowe 50 mm (zresztą zmierzyłem miarką od środka rury do środka środkowej tarczy), z tabelki dla FC-M470 znajdujesz rozmiar suportu 73/126.

Nie kupiłeś korb do niego pasujących, bo były za cieżkie, ale za to, suporty do nich są po dwie dychy.

Do Octalinka też można kupić wkład suportu "po dwie dychy" (BB-ES25), tyle że ja wolę trwalszy/solidniejszy z wyższej półki BB-ES51 (były jeszcze mocniejsze wkłady BB-ES71, już nie do trafienia).
Co ciekawe, BB-ES51 ma przeciwnakrętke (przeciwmufę?) z tworzywa, BB-ES71 miał z metalu. Takiej z tworzywa przy wkręcaniu w ramę nie smaruje się (w odróżnieniu od metalowej) no i trzeba bardzo uważać na gwint i na moment.

Ciekawi mnie: masz klucz dynamometryczny?

Data: 2016-03-01 06:11:55
Autor: Ignac
Suport BB-ES51 (octalink)
W dniu wtorek, 1 marca 2016 12:38:08 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]

> Byłbym mocno zdziwiony, gdyby ten wkład do nich pasował. Przecież informacje są, podawałem link:

Teraz podajesz, ale o takie zestawienie m.in. chodzi, widzisz jakie
jest ogólne zróżnicowanie we wkładach.

[...]

Linia łańcucha 50mm.
Pierwszy zakup wkładu robię w stacjonarnym, żeby przykładowo optymalnie
dobrać długość osi. Jak temat rozkminię i wiem jaki idealnie wkład mi pasuje, to wtedy kupuje następne w necie - w promocji!
[...]

Ona służy do przykręcenia przerzutki przedniej do osi.
A ponadto można dokupić metalowe osobno.

Ciekawi mnie: masz klucz dynamometryczny?
W rękach.

Data: 2016-03-11 10:46:06
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
Chyba nie trafiłem z długością suportu :-(
Może źle zmierzyłem 'chain line' (linijką do środkowej tarczy wyszło mi 50mm, a może jest 47,5mm?)?
Serwis założył to, co zaniosłem (suport 73/126mm), ale łańcuch jak dla mnie ma przekos, jest równoległy do ramy na przełożeniu 36-11 (środkowa tarcza/ najmniejszy tryb).
Do tego łańcuch 112 ogniw (KMC Z92RB, nie wystepuje dłuższy) jest za krótki (z tyłu w miejsce kasety 32T-8 dałem kasetę 34T-9 Megarange).
Wrrr.....
Można tak jeździć, ale raczej spóbuję dać suport 121mm i kasetę 32T-9.
Tyle, że na moje oko przy suporcie 121mm najmniejsza zębatka przednia (26T, wymienna, przy otworach na śruby mocujące są takie "wypustki" w kierunku osi, na upartego można zeszlifować) może zaczepiać o mufę ramy.

-- -- -
Linia łańcucha 50mm.

Data: 2016-03-11 05:29:56
Autor: Ignac
Suport BB-ES51 (octalink)
W dniu piątek, 11 marca 2016 10:46:07 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
Chyba nie trafiłem z długością suportu :-(

A czy z każdej tarczy z przodu, masz dostępne wszystkie zębatki kasety.
Z największej-z blatu będzie problem, ale on jest oczywisty, za krótki łańcuch-
przynajmniej 114 ogniw.
[...]

Tak po linii łańcucha jest ciężko wyczuć. Lepiej tak: wrzuć łańcuch z przodu
na najmniejszą tarczę, a z tyłu na największą zębatkę kaset i sprawdzasz czy
łańcuch nigdzie nie ociera. Potem przekładasz łańcuch kolejno na średnią oraz
blat i oceniasz jak wyżej.
Można tak jeździć, ale raczej spóbuję dać suport 121mm i kasetę 32T-9.

Czyli idziesz w kierunku optymalizacji długości osi. Ja to robię wykorzystując
wkład z najkrótszą osią. Podstawowym kryterium jest to: aby przerzutka przednia( z wykręconymi śrubkami regulacyjnymi- L i H) była wstanie zrzucać
łańcuch ze średniej tarczy na najmniejszą, przy położeniu łańcucha na
największej zębatce z tyłu i żeby najogólniej, łańcuch nie ocierał o prowadnice klatki na najmniejszej tarczy- optymalnie to 0,5 mm odstępu.
Nawet "serwus" Ci tego nie zrobi, bo to są wymieniacze części.
Tyle, że na moje oko przy suporcie 121mm najmniejsza zębatka przednia (26T, wymienna, przy otworach na śruby mocujące są takie "wypustki" w kierunku osi, na upartego można zeszlifować) może zaczepiać o mufę ramy.

Jeśli mówisz o tym zabezpieczeniu przed spadaniem łańcucha na suport,
to da się go usunąć śrubokrętem i przeciąć, on jest z pcv.

Data: 2016-03-11 15:10:43
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
Nie, chodzi o "zęby" najmniejszej tarczy przy otworach na śruby, po włożeniu krótszego o 5 mm wkładu suportu (121 mm w miejsce 126 mm) mogą zaczepiać o suport (ramę):
www.wigglestatic.com/product-media/5300004679/shimano-m510-chainring.jpg
Poprzedni oryginalny napęd Nexave FC-T303 miał niewymienne tarcze i tych wewnętrznych "zębów" nie było, osłona przed łańcuchem była jakby zintegrowana z tarczą, no i mała tarcza miała 28 zębów (o 2 zęby więcej, to sporo różnicy na średnicy) :
http://i.ebayimg.com/00/s/NTc5WDEwMjM=/z/adgAAOSwd4tTx7bb/$_57.JPG
Stary oryginalny wkład (jakiś no-name Bontrager, na kwadrat) miał oś długości 120 mm (wg suwmiarki).
Dopiero teraz wyczytałem (z sheldona browna), że to była 'chain line' 47,5 mm (a nie 50 mm jak wydawało mi się, gdy zmierzyłem).
Im bardziej w las, tym więcej drzew ;-))

O jakim zabezpieczeniu z pcv piszesz?

-- -- -

Data: 2016-03-11 12:47:12
Autor: Ignac
Suport BB-ES51 (octalink)
W dniu piątek, 11 marca 2016 15:12:05 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

Nie, chodzi o "zęby" najmniejszej tarczy przy otworach na śruby, po włożeniu krótszego o 5 mm wkładu suportu (121 mm w miejsce 126 mm) mogą zaczepiać o suport (ramę):

Musisz sobie zdawać sprawę, że ciągle poszukujesz optymalnej długości osi
suportu. Wypadałoby, żebyś potrafił to zrobić samodzielnie, bo nie będziesz
ciągle latał do "serwusa" z regulacjami przerzutki przedniej.
Gdybyś jednak zamontował nowy krótszy wkład, to korby przybliżą się do
ramy tylko o 2,5 mm, jeśli jest on symetryczny. Zmierz, w jakiej odległości
są główki tych śrub od suportu, obecnie.
Żeby cokolwiek zrobić, musisz rozkminić, to co Ci napisałem w poprzednim poście!
Dodam tylko, że przerzutka przednia musi być odłączona od sterowania-manetki.
Jeśli to do Ciebie nie przemawia, nie zabieraj się za to bo rozregulujesz
przerzutkę p.

Dopiero teraz wyczytałem (z sheldona browna), że to była 'chain line' 47,5 mm (a nie 50 mm jak wydawało mi się, gdy zmierzyłem).
Im bardziej w las, tym więcej drzew ;-))

Nie rozczulaj się tak nad tą linią łańcucha. Ważniejsze są inne kryteria,
które Ci wcześniej opisałem.

O jakim zabezpieczeniu z pcv piszesz?

Na tym etapie nie było tematu.

Data: 2016-03-11 22:53:10
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
Przerzutka to nie zegarek szwajcarski, da się wyregulować samodzielnie (dwie śrubki na przerzutce i śruba na lince przy manetce).
Ale...
Robić samemu to klucz do octalinka (od ok. 25 zł w górę) + ewentualnie ściągacz korb (od ok. 30 zł) + robota.
Serwis za wymianę suportu (z regulacjami) policzy 55 zł, ma narzędzia, da smary.
Lubię coś robić, ale zarabiać też trzeba  (czas to pieniądz), i dać zarobić innym.

Uświadomiłeś, że to może być tylko 2,5 mm, a nie 5 mm.
A przy suporcie z ośką 118 mm byłoby to 4 mm (połowa róznicy 126 - 118).
Ale nie wiem, czy ośka suportu jest symetryczna.
Prawdopodobnie niesymetryczna - z lewej strony wystaje zawsze tyle samo (jakaś norma?), a z prawej wystaje zależnie od grubości napędu (jedna, dwie lub trzy tarcze napędu przedniego plus niuanse konstrukcji korb).

Na zdrowy rozum wydaje się, że łańcuch pracuje optymalnie, gdy jest równoległy do osi roweru, bez przekosu.
No ale widełki osi tylnego koła są szersze, niż suport, czyli na większości biegów jednak przekos będzie.

-- -- -
Gdybyś jednak zamontował nowy krótszy wkład, to korby przybliżą się do ramy tylko o 2,5 mm, jeśli jest on symetryczny.

Data: 2016-03-12 03:12:04
Autor: Ignac
Suport BB-ES51 (octalink)
W dniu piątek, 11 marca 2016 22:52:55 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
Przerzutka to nie zegarek szwajcarski
Lubię coś robić, ale ...

Zrób tak, aby z każdej tarczy z przodu dostępne były wszystkie zębatki kasety.

Uświadomiłeś, że to może być tylko 2,5 mm, a nie 5 mm.
A przy suporcie z ośką 118 mm byłoby to 4 mm (połowa róznicy 126 - 118).
Ale nie wiem, czy ośka suportu jest symetryczna.

Wkład jest symetryczny wtedy, gdy po jego obu stronach wystaje tyle samo jego osi. A u Ciebie pewnie tak jest.

Na zdrowy rozum wydaje się, że łańcuch pracuje optymalnie, gdy jest równoległy do osi roweru, bez przekosu.

Ale, koniecznośc zmany przełożeń wymusza powstanie przekosów.

No ale widełki osi tylnego koła są szersze, niż suport, czyli na większości biegów jednak przekos będzie.

To jest normalne, chodzi o to, żeby dzięki najkrótszej możliwej długości
osi suportu przekos był zminimalizowany. Właśnie do tego dążymy.

Data: 2016-03-12 13:10:06
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
To trochę nie tak - długość osi suportu mocno zależy od rodzaju korb, ten sam rower z jednymi korbami (przykładowo z FC-M470) będzie miał inną długość osi, a z innymi korbami (przykładowo z FC-M510) inną.
Przy korbach prostych oś suportu zwykle jest dłuższa, niż przy korbach wygiętych.
Przy małej tarczy "w talerz" może być jeszcze inna.
Czyli nie można zrobić sobie "zapasu" suportów, bo jak zmienimy napęd przedni (a producenci co parę lat coś kombinują tak, że by jak najmniej pasowało do starego), to będziemy potrzebowali innego rozmiaru.

Gdy oś będzie za krótka, najmniejsza tarcza może haczyć o ramę, lub łańcuch może haczyć o ramę, lub przerzutka przednia nie będzie miała zakresu ustawienia dla najmniejszej tarczy.
Pytanie, czy rozmiar wkładu suportu (długość osi)  można z góry wyteoretyzować bez prób i błędów (czytaj: kupowania 2-3 różnych suportów i 2 różnych napędów)?
Problem praktyczny: wg tabel długość osi suportu 121 mm, czy suport z osią 118 mm ma szansę pasować? To 3 milimetry różnicy, czy niby tylko po 1,5 mm na każdą stronę...

-- -- -

Data: 2016-03-12 09:30:15
Autor: Ignac
Suport BB-ES51 (octalink)
W dniu sobota, 12 marca 2016 13:10:11 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
To trochę nie tak - długość osi suportu mocno zależy od rodzaju korb, ten sam rower z jednymi korbami (przykładowo z FC-M470) będzie miał inną długość osi, a z innymi korbami (przykładowo z FC-M510) inną.

Dokładnie. Przecież widać to było w tym zestawieniu które kiedyś podałeś.
A ja ciągle o tym, bębnie!

Czyli nie można zrobić sobie "zapasu" suportów, bo jak zmienimy napęd przedni (a producenci co parę lat coś kombinują tak, że by jak najmniej pasowało do starego), to będziemy potrzebowali innego rozmiaru.

Innego rozmiaru zgoda. Ale, jak dobiorę wkład dla danych korb oraz przerzutkę
przednią, to przez dwa/trzy lata dokupuję identyczne w takich relacjach:
1-wkład, 2-korby i 1-przerzutkę p. I mam kilka takich zestawów, jeśli kiedyś
ich nie będzie. Gdybyś w stosownym momencie kupił sobie identyczny zestaw
napędowy, teraz nie byłoby problemu.

Gdy oś będzie za krótka, najmniejsza tarcza może haczyć o ramę, lub łańcuch może haczyć o ramę, lub przerzutka przednia nie będzie miała zakresu ustawienia dla najmniejszej tarczy.

Dobór właściwej długości osi suportu na tym polega, aby tego uniknąć.

Pytanie, czy rozmiar wkładu suportu (długość osi)  można z góry wyteoretyzować bez prób i błędów (czytaj: kupowania 2-3 różnych suportów i 2 różnych napędów)?

Można, kupując najkrótszy wkład i po zamontowaniu zwiększać długość jego osi,
poprzez np. wykręcanie prawego adaptera-miski co np.1 mm i sprawdzać to co
w poprzednich postach pisałem. Trzeba trochę zmodyfikować adapter, aby można
by go wykręcać z zamontowanymi korbami. A potem uzupełnić lukę podkładkami
dystansowymi.

Problem praktyczny: wg tabel długość osi suportu 121 mm, czy suport z osią 118 mm ma szansę pasować? To 3 milimetry różnicy, czy niby tylko po 1,5 mm na każdą stronę...

Trzeba by to sprawdzić wkręcając kolejne długości osi, lub dobrać jej długość
jak opisałem wyżej.
Imo, warto mieć w zapasie kompatybilne podzespoły!

Data: 2016-03-14 22:45:45
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
Data: 2016-03-29 12:39:48
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
Wkłady suportów nie są symetryczne.
Zmierzyłem różne, które mam.
W każdym z 5 szt. wkładów, które mogłem zmierzyć (2 x kwadrat, 3 x octalink), ze strony prawej (napędowej) ośka jest dłuższa (więcej wystaje z suportu).
Do tego dochodzi brak symetrii korb.
Zobacz dokument Shimano Frame Requirements 27-96.pdf (rozdział Front chainwheel / Crankset dimensions) i wartości x5 oraz x6 dla poszczególnych napędów przednich:
http://pictoview.shimanoweb.com/ebook/cycle/en/us/oem/Frame%20Requirements/pdf/Frame%20Requirements%2027-96.pdf
Swoją drogą mnie też interesował wymiar y4 - w starym napędzie Nexave FC-T303 wymiar y4 (lub po ludzku: średnica wewnętrzna najmniejszej przedniej tarczy) był na tyle duży, że napęd dało się "upchnąć" nad mufą suportu (średnica mufy suportu zalezy od ramy, u mnie mają 42-44 mm), czyli linia łańcucha była bliżej (47,5 mm) do środka roweru.
I główkuję teraz, jak zachować linię 47,5 mm przy kupionym na wymianę napędzie FC-M470 (przy FC-M470 trzymają mnie sympatyczne, puste w środku korby Hollowtech - nie mylić z suportem Hollowtech II) z tarczą o średnicy wewnętrzej 40 mm (wymiar y4 = 20 mm).
Nieznaczne zeszlifowanie najmniejszej tarczy od środka tak, aby nadać jej średnicę wewnętrzną powiedzmy 44 mm, to jedna opcja.
Wymiana najmniejszej tarczy na inną nowszą tarczę o większej średnicy wewnętrznej (można to łatwo poznać po kształcie tarczy wokół otworów jej mocowania) to druga opcja (niestety kosztowniejsza, a to miała być "tania naprawa roweru" ;)) i nie jestem przekonany, czy chciałbym zmienić najmniejszą tarczę 26T stalową na aluminiową.
Lub po prostu odsunięcie napędu na zewnątrz (podkładkami pod mufę suportu?), co da linię łańcucha gdzieś pomiędzy 47,5 mm, a 50 mm i powiększy asymetrię (prawy pedał/korba będzie bardziej wysuniety na zewnatrz niż lewy pedał/korba) i ciekawe, na ile ta asymetria jest zauważalna przy jeździe :-o

-- -- -
Wkład jest symetryczny wtedy, gdy po jego obu stronach wystaje tyle samo jego osi.

Data: 2016-03-29 12:57:58
Autor: ąćęłńóśźż
Suport BB-ES51 (octalink)
Data: 2016-02-27 13:38:06