Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Światła do zarabiania pieniędzy

Światła do zarabiania pieniędzy

Data: 2014-03-27 09:59:28
Autor: Marcin N
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-26 23:13, Tomasz Pyra pisze:

Dodam że awaryjne hamowanie z 70km/h trwa 2s,(na suchej nawierzchni) czas
reakcji i rozpoczęcia hamowania to pozostała sekunda.
Około 30m przed skrzyżowaniem znajduje się więc punkt bez powrotu - jeżeli
żółte zapali się przed nim, trzeba natychmiast zacząć awaryjne hamowanie,
ale jeżeli zapali się za nim, trzeba docisnąć gaz do dechy.

Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.

Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Wniosek: nie da się wyhamować z 70 do zera. Wniosek drugi: trzeba tu jechać wolniej albo domagać się przestrojenia świateł.




--
MN

Data: 2014-03-27 12:20:55
Autor: kosmos1978
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-27 09:59, Marcin N pisze:


Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to
dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na
wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.

Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej
wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Wniosek: nie da się wyhamować z 70 do zera. Wniosek drugi: trzeba tu
jechać wolniej albo domagać się przestrojenia świateł.


Jak najbardziej zgadzam się, że takie zaprogramowanie sygnalizacji jest nie w porządku. Ale tak w kwestii dokładności wyliczeń - po 1 sekundzie od rozpoczęcia hamowania prędkość będzie już niższa niż początkowa...

Data: 2014-03-27 12:26:59
Autor: Jakub Witkowski
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-27 12:20, kosmos1978 pisze:
W dniu 2014-03-27 09:59, Marcin N pisze:


Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to
dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na
wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.

Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej
wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Wniosek: nie da się wyhamować z 70 do zera. Wniosek drugi: trzeba tu
jechać wolniej albo domagać się przestrojenia świateł.


Jak najbardziej zgadzam się, że takie zaprogramowanie sygnalizacji jest nie w porządku. Ale tak w kwestii dokładności wyliczeń - po 1 sekundzie od rozpoczęcia hamowania prędkość będzie już niższa niż początkowa...

Mógłbyś podkręcić jasność?

Hamowanie wg założeń Marcina dopiero rozpoczyna się właśnie po 1s od zapalenia się żółtego światła.
Ta 1s obejmuje czas potrzebny na zauważenie światła, podjęcie decyzji, naciśnięcie pedału do momentu
w którym rozpoczyna się efektywne hamowanie - czyli, przez tę 1s prędkość się nie zmienia.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2014-03-27 13:24:41
Autor: kosmos1978
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-27 12:26, Jakub Witkowski pisze:
W dniu 2014-03-27 12:20, kosmos1978 pisze:
W dniu 2014-03-27 09:59, Marcin N pisze:


Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to
dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na
wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.

Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej
wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Wniosek: nie da się wyhamować z 70 do zera. Wniosek drugi: trzeba tu
jechać wolniej albo domagać się przestrojenia świateł.


Jak najbardziej zgadzam się, że takie zaprogramowanie sygnalizacji
jest nie w porządku. Ale tak w kwestii dokładności wyliczeń - po 1
sekundzie od rozpoczęcia hamowania prędkość będzie już niższa niż
początkowa...

Mógłbyś podkręcić jasność?

Hamowanie wg założeń Marcina dopiero rozpoczyna się właśnie po 1s od
zapalenia się żółtego światła.
Ta 1s obejmuje czas potrzebny na zauważenie światła, podjęcie decyzji,
naciśnięcie pedału do momentu
w którym rozpoczyna się efektywne hamowanie - czyli, przez tę 1s
prędkość się nie zmienia.

Chyba rzeczywiście się zakręciłem - z jakiegoś (teraz dla mnie niezrozumiałego) powodu przyjąłem, że padło założenie o takiej samej prędkości w obu sekundach hamowania.
Chciałem się wymądrzyć ;-), ale mi nie wyszło, przepraszam za mącenie.

Data: 2014-03-27 13:33:23
Autor: Jaroslaw Postawa
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-27 12:26, Jakub Witkowski pisze:

Jak najbardziej zgadzam się, że takie zaprogramowanie sygnalizacji
jest nie w porządku. Ale tak w kwestii dokładności wyliczeń - po 1
sekundzie od rozpoczęcia hamowania prędkość będzie już niższa niż
początkowa...

Mógłbyś podkręcić jasność?

Skoro Marcin policzył drogi z dokładnością do centymetrów, to przy takiej dokładności trzeba już uwzględnić, że jak puścisz gaz i zanim naciśniesz hamulec, to już trochę zwolnisz.


Pozdrawiam,
Jarek

Data: 2014-03-27 12:58:09
Autor: masti
Światła do zarabiania pieniędzy
Dnia pięknego Thu, 27 Mar 2014 13:33:23 +0100 osobnik zwany Jaroslaw
Postawa napisał:

W dniu 2014-03-27 12:26, Jakub Witkowski pisze:

Jak najbardziej zgadzam się, że takie zaprogramowanie sygnalizacji
jest nie w porządku. Ale tak w kwestii dokładności wyliczeń - po 1
sekundzie od rozpoczęcia hamowania prędkość będzie już niższa niż
początkowa...

Mógłbyś podkręcić jasność?

Skoro Marcin policzył drogi z dokładnością do centymetrów, to przy
takiej dokładności trzeba już uwzględnić, że jak puścisz gaz i zanim
naciśniesz hamulec, to już trochę zwolnisz.

w czasie reakcji nie wykonujesz żadnych czynności, nawet puszczenia gazu, bo jeszcze nie zarejestrowałeś, że masz coś zrobić



--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2014-03-27 14:20:44
Autor: Marcin N
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-27 13:33, Jaroslaw Postawa pisze:
W dniu 2014-03-27 12:26, Jakub Witkowski pisze:

Jak najbardziej zgadzam się, że takie zaprogramowanie sygnalizacji
jest nie w porządku. Ale tak w kwestii dokładności wyliczeń - po 1
sekundzie od rozpoczęcia hamowania prędkość będzie już niższa niż
początkowa...

Mógłbyś podkręcić jasność?

Skoro Marcin policzył drogi z dokładnością do centymetrów, to przy
takiej dokładności trzeba już uwzględnić, że jak puścisz gaz i zanim
naciśniesz hamulec, to już trochę zwolnisz.

Dobrze, że nie podałem wyniku z dokładnością do milimetrów, bo trzeba by też uwzględnić efekty relatywistyczne.
A nie ukrywam, że kalkulator podał mi wynik z dokładnością do... ho ho...

;)


--
MN

Data: 2014-03-28 12:00:30
Autor: Maciek
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-27 14:20, Marcin N pisze:
Dobrze, że nie podałem wyniku z dokładnością do milimetrów, bo trzeba by też uwzględnić efekty relatywistyczne.
A nie ukrywam, że kalkulator podał mi wynik z dokładnością do... ho ho...
;)
Nie uwzględniłeś też prędkości i kierunku wiatru, kąta nachylenia
jezdni, stopnia zużycia opon, właściwości ciernych gatunku nawierzchni
drogowej ... na tym jednym przejściu dla pieszych można by się spokojnie
doktoryzować ;-)


--
Pozdrawiam
Maciek

Data: 2014-03-27 21:55:34
Autor: Tomasz Pyra
Światła do zarabiania pieniędzy
Dnia Thu, 27 Mar 2014 09:59:28 +0100, Marcin N napisał(a):

W dniu 2014-03-26 23:13, Tomasz Pyra pisze:

Dodam że awaryjne hamowanie z 70km/h trwa 2s,(na suchej nawierzchni) czas
reakcji i rozpoczęcia hamowania to pozostała sekunda.
Około 30m przed skrzyżowaniem znajduje się więc punkt bez powrotu - jeżeli
żółte zapali się przed nim, trzeba natychmiast zacząć awaryjne hamowanie,
ale jeżeli zapali się za nim, trzeba docisnąć gaz do dechy.

Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.

Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Pojeździłem sobie właśnie z akcerometrem żeby zobaczyć jakie odczucia
towarzyszą hamowaniu z różną siłą.

Jeszcze jakoś komfortowe hamowanie, takie z którym "wypada" wozić
pasażerów, które można nazwać "normalnym", to maksymalnie 0.3-0.4g.

Okolice 0.5g to już hamowanie gwałtowne - pasażerowie muszą się trzymać
albo złapią ich pasy, nieumocowane rzeczy spadają z siedzeń itd.

Maksimum które udało się stabilnie uzyskać (mglisto, trochę mokro,
zimówki), to 0.85g.

Wniosek: nie da się wyhamować z 70 do zera. Wniosek drugi: trzeba tu jechać wolniej albo domagać się przestrojenia świateł.

Przyjmując już i tak wyśrubowane parametry 1s na reakcję i 0.5g hamowania,
oznacza to, że dla 70km/h, pomarańczowe musi się palić 5s, a dla 50km/h 4s,
żeby się dało wyhamować.

Chociaż tu: http://en.wikipedia.org/wiki/Stopping_sight_distance
piszą że bezpieczne założenia to 0.34g.

Data: 2014-03-28 09:00:27
Autor: J.F.
Światła do zarabiania pieniędzy
Dnia Thu, 27 Mar 2014 21:55:34 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
Pojeździłem sobie właśnie z akcerometrem żeby zobaczyć jakie odczucia
towarzyszą hamowaniu z różną siłą.

Dobry ? Bo w miare hamowania auto sie pochyla i akcelerometr odczuwa
grawitacje jako skladowa pozioma. No chyba ze ma w srodku zyroskopy i kompensuje.
Wiele tego nie ma, ale 0.05g moze sie uskladac.

Drozsze smartfony maja i akcelerometry i zyroskopy ...

Przyjmując już i tak wyśrubowane parametry 1s na reakcję i 0.5g hamowania,
oznacza to, że dla 70km/h, pomarańczowe musi się palić 5s, a dla 50km/h 4s,
żeby się dało wyhamować.

No i zanim z boku zapali sie zielone i samochody rusza, to tyle mija,
no i jest w miare bezpiecznie, nawet jesli czerwone jest u nas
nagminnie olewane :-)

J.

Data: 2014-03-28 08:52:55
Autor: J.F.
Światła do zarabiania pieniędzy
Dnia Thu, 27 Mar 2014 09:59:28 +0100, Marcin N napisał(a):
Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.

Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Cos tu pomyliles. 100^2 to jakies 2 razy wiecej niz 70^2, a wiec i
droga 2* dluzsza. Zapomniales przez 2 poddielic.

W efekcie wymaga to przyspieszenia 5m/s2, czyli tyle ile przepisami
wymaganego od pojazdu. Na suchej drodze.
Do zatrzymania na styk, a wiec majac dalmierz laserowy w oczach, bo
trzeba dokladnie wiedziec czy przekroczyles odleglosci decyzyjna czy
nie, bo jak jestes blizej, to gaz a nie hamulec. (no - na suchej drodze te 5m/s2 zostawia pewien margines ... ale nie
ciezarowkom)

Tam ktorys z dyskutantow podal 0.8s na reakcje kierowcy i 0.5s na
zadzialanie hamulcow, wtedy trzeba 5.7m/s2 no i ukladu BAS.

Wniosek: nie da się wyhamować z 70 do zera. Wniosek drugi: trzeba tu jechać wolniej albo domagać się przestrojenia świateł.

Pretensje do ministra - skoro sie nie da, to w przepisie powinno stac
4s. Plus sekunda opoznienia do wlaczenia kamery, plus koniecznosc
zrobiena dwoch fotek, aby odroznic kto jedzie, a kto stoi.

J.

Data: 2014-03-28 09:22:28
Autor: Marcin N
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-28 08:52, J.F. pisze:
Dnia Thu, 27 Mar 2014 09:59:28 +0100, Marcin N napisał(a):
Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to
dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na
wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.

Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej
wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Cos tu pomyliles. 100^2 to jakies 2 razy wiecej niz 70^2, a wiec i
droga 2* dluzsza. Zapomniales przez 2 poddielic.

Liczę jeszcze raz:

v=a*t
czyli a=v/t

Podstawowy wzór. Dla 70 km/h mamy 19.44 m/s. Czas hamowania t=2s. Przyspieszenie wychodzi 9.72 m/s2.

Drugi wzór:
a=v^2/2s

Prędkość 100 km/h czyli 27.77 m/s, Droga to 45m. Przyspieszenie 8.57 m/s2.

Jest tu błąd, czy go nie ma?


--
MN

Data: 2014-03-28 13:56:20
Autor: gizmo
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-28 09:22, Marcin N pisze:

Drugi wzór:
a=v^2/2s

A co to za wzór i skąd?

g.

Data: 2014-03-28 14:55:08
Autor: RoMan Mandziejewicz
Światła do zarabiania pieniędzy
Hello gizmo,

Friday, March 28, 2014, 1:56:20 PM, you wrote:

W dniu 2014-03-28 09:22, Marcin N pisze:

Drugi wzór:
a=v^2/2s
A co to za wzór

normalny wzór.

i skąd?

Z wyprowadzenia z s=a*t^2/2 i v=a*t - 3 linijki na przekształcenie.


--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2014-03-28 15:24:30
Autor: J.F
Światła do zarabiania pieniędzy
Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości
W dniu 2014-03-28 08:52, J.F. pisze:
Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to
dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na
wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.
Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej
wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Cos tu pomyliles. 100^2 to jakies 2 razy wiecej niz 70^2, a wiec i
droga 2* dluzsza. Zapomniales przez 2 poddielic.

Liczę jeszcze raz:
v=a*t
czyli a=v/t
Podstawowy wzór. Dla 70 km/h mamy 19.44 m/s. Czas hamowania t=2s. Przyspieszenie wychodzi 9.72 m/s2.

Drugi wzór:
a=v^2/2s
Prędkość 100 km/h czyli 27.77 m/s, Droga to 45m. Przyspieszenie 8.57 m/s2.
Jest tu błąd, czy go nie ma?

Jesli  dane z pierwszego podstawisz do drugiego wzoru , to wyjdzie hamowanie z 19.44m/s na drodze 38.85 wymaga przyspieszenia 4.86m/s^2.

A poniewaz pierwszy wzor tez jest niewatpliwie prawdziwy, to trzeba szukac powodow rozbieznosci ... i znajdujemy.
Hamowanie moze trwac dluzej niz czas do czerwonego.
Konczymy hamowanie w czasie czerwonego, ale zatrzymamy sie przed sygnalizatorem.

J.

Data: 2014-03-28 16:44:00
Autor: Marcin N
Światła do zarabiania pieniędzy
W dniu 2014-03-28 15:24, J.F pisze:
Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości
W dniu 2014-03-28 08:52, J.F. pisze:
Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to
dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na
wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.
Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej
wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Cos tu pomyliles. 100^2 to jakies 2 razy wiecej niz 70^2, a wiec i
droga 2* dluzsza. Zapomniales przez 2 poddielic.

Liczę jeszcze raz:
v=a*t
czyli a=v/t
Podstawowy wzór. Dla 70 km/h mamy 19.44 m/s. Czas hamowania t=2s.
Przyspieszenie wychodzi 9.72 m/s2.

Drugi wzór:
a=v^2/2s
Prędkość 100 km/h czyli 27.77 m/s, Droga to 45m. Przyspieszenie 8.57
m/s2.
Jest tu błąd, czy go nie ma?

Jesli  dane z pierwszego podstawisz do drugiego wzoru , to wyjdzie
hamowanie z 19.44m/s na drodze 38.85 wymaga przyspieszenia 4.86m/s^2.

A poniewaz pierwszy wzor tez jest niewatpliwie prawdziwy, to trzeba
szukac powodow rozbieznosci ... i znajdujemy.
Hamowanie moze trwac dluzej niz czas do czerwonego.
Konczymy hamowanie w czasie czerwonego, ale zatrzymamy sie przed
sygnalizatorem.

Prawda, prawda. Czyli problem rozwiązany. Potrzeba przyspieszenia 4.86 m/s2. Jest to już jak najbardziej wykonalne, ale nie spełnia normy, która zakłada przyspieszenie 3.5 m/s2 - ktoś ją podał w tym wątku.


--
MN

Data: 2014-03-29 11:23:24
Autor: Tomasz Pyra
Światła do zarabiania pieniędzy
Dnia Fri, 28 Mar 2014 15:24:30 +0100, J.F napisał(a):

Użytkownik "Marcin N"  napisał w wiadomości
W dniu 2014-03-28 08:52, J.F. pisze:
Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to
dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na
wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2.
Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej
wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2.

Cos tu pomyliles. 100^2 to jakies 2 razy wiecej niz 70^2, a wiec i
droga 2* dluzsza. Zapomniales przez 2 poddielic.

Liczę jeszcze raz:
v=a*t
czyli a=v/t
Podstawowy wzór. Dla 70 km/h mamy 19.44 m/s. Czas hamowania t=2s. Przyspieszenie wychodzi 9.72 m/s2.

Drugi wzór:
a=v^2/2s
Prędkość 100 km/h czyli 27.77 m/s, Droga to 45m. Przyspieszenie 8.57 m/s2.
Jest tu błąd, czy go nie ma?

Jesli  dane z pierwszego podstawisz do drugiego wzoru , to wyjdzie hamowanie z 19.44m/s na drodze 38.85 wymaga przyspieszenia 4.86m/s^2.

A poniewaz pierwszy wzor tez jest niewatpliwie prawdziwy, to trzeba szukac powodow rozbieznosci ... i znajdujemy.
Hamowanie moze trwac dluzej niz czas do czerwonego.
Konczymy hamowanie w czasie czerwonego, ale zatrzymamy sie przed sygnalizatorem.

Tu jeszcze pewnie trzeba by uwzględnić specyfikę uruchamiania
fotorejestratora na tym skrzyżowaniu.

Bo pewnie samochodu nie można traktować jako punkt, a linii zatrzymania
jako linii.

Samochód ma swoją długość, a pole w którym obecność pojazdu aktywuje
zrobienie zdjęcia też ma swój obszar.
No ale tych danych pewnie nie znamy - w każdym razie dość mocno
"zacieśniają" one pole decyzji.

Światła do zarabiania pieniędzy

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona