Data: 2014-03-27 09:59:28 | |
Autor: Marcin N | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-26 23:13, Tomasz Pyra pisze:
Dodam że awaryjne hamowanie z 70km/h trwa 2s,(na suchej nawierzchni) czas Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2. Dla porównania, żeby wyhamować ze 100 do zera na 45 metrach (czyi mniej wiecej typowo dla samochodów osobowych) trzeba tylko 8.57 m/s2. Wniosek: nie da się wyhamować z 70 do zera. Wniosek drugi: trzeba tu jechać wolniej albo domagać się przestrojenia świateł. -- MN |
|
Data: 2014-03-27 12:20:55 | |
Autor: kosmos1978 | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-27 09:59, Marcin N pisze:
Jak najbardziej zgadzam się, że takie zaprogramowanie sygnalizacji jest nie w porządku. Ale tak w kwestii dokładności wyliczeń - po 1 sekundzie od rozpoczęcia hamowania prędkość będzie już niższa niż początkowa... |
|
Data: 2014-03-27 12:26:59 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-27 12:20, kosmos1978 pisze:
W dniu 2014-03-27 09:59, Marcin N pisze: Mógłbyś podkręcić jasność? Hamowanie wg założeń Marcina dopiero rozpoczyna się właśnie po 1s od zapalenia się żółtego światła. Ta 1s obejmuje czas potrzebny na zauważenie światła, podjęcie decyzji, naciśnięcie pedału do momentu w którym rozpoczyna się efektywne hamowanie - czyli, przez tę 1s prędkość się nie zmienia. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2014-03-27 13:24:41 | |
Autor: kosmos1978 | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-27 12:26, Jakub Witkowski pisze:
W dniu 2014-03-27 12:20, kosmos1978 pisze:Chyba rzeczywiście się zakręciłem - z jakiegoś (teraz dla mnie niezrozumiałego) powodu przyjąłem, że padło założenie o takiej samej prędkości w obu sekundach hamowania. Chciałem się wymądrzyć ;-), ale mi nie wyszło, przepraszam za mącenie. |
|
Data: 2014-03-27 13:33:23 | |
Autor: Jaroslaw Postawa | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-27 12:26, Jakub Witkowski pisze:
Jak najbardziej zgadzam się, że takie zaprogramowanie sygnalizacji Skoro Marcin policzył drogi z dokładnością do centymetrów, to przy takiej dokładności trzeba już uwzględnić, że jak puścisz gaz i zanim naciśniesz hamulec, to już trochę zwolnisz. Pozdrawiam, Jarek |
|
Data: 2014-03-27 12:58:09 | |
Autor: masti | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
Dnia piÄknego Thu, 27 Mar 2014 13:33:23 +0100 osobnik zwany Jaroslaw
Postawa napisaĹ: W dniu 2014-03-27 12:26, Jakub Witkowski pisze:w czasie reakcji nie wykonujesz Ĺźadnych czynnoĹci, nawet puszczenia gazu, bo jeszcze nie zarejestrowaĹeĹ, Ĺźe masz coĹ zrobiÄ -- Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mĂłwiÄ. To grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2014-03-27 14:20:44 | |
Autor: Marcin N | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-27 13:33, Jaroslaw Postawa pisze:
W dniu 2014-03-27 12:26, Jakub Witkowski pisze: Dobrze, że nie podałem wyniku z dokładnością do milimetrów, bo trzeba by też uwzględnić efekty relatywistyczne. A nie ukrywam, że kalkulator podał mi wynik z dokładnością do... ho ho... ;) -- MN |
|
Data: 2014-03-28 12:00:30 | |
Autor: Maciek | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-27 14:20, Marcin N pisze:
Dobrze, że nie podałem wyniku z dokładnością do milimetrów, bo trzeba by też uwzględnić efekty relatywistyczne.Nie uwzględniłeś też prędkości i kierunku wiatru, kąta nachylenia jezdni, stopnia zużycia opon, właściwości ciernych gatunku nawierzchni drogowej ... na tym jednym przejściu dla pieszych można by się spokojnie doktoryzować ;-) -- Pozdrawiam Maciek |
|
Data: 2014-03-27 21:55:34 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
Dnia Thu, 27 Mar 2014 09:59:28 +0100, Marcin N napisał(a):
W dniu 2014-03-26 23:13, Tomasz Pyra pisze: Pojeździłem sobie właśnie z akcerometrem żeby zobaczyć jakie odczucia towarzyszą hamowaniu z różną siłą. Jeszcze jakoś komfortowe hamowanie, takie z którym "wypada" wozić pasażerów, które można nazwać "normalnym", to maksymalnie 0.3-0.4g. Okolice 0.5g to już hamowanie gwałtowne - pasażerowie muszą się trzymać albo złapią ich pasy, nieumocowane rzeczy spadają z siedzeń itd. Maksimum które udało się stabilnie uzyskać (mglisto, trochę mokro, zimówki), to 0.85g. Wniosek: nie da się wyhamować z 70 do zera. Wniosek drugi: trzeba tu jechać wolniej albo domagać się przestrojenia świateł. Przyjmując już i tak wyśrubowane parametry 1s na reakcję i 0.5g hamowania, oznacza to, że dla 70km/h, pomarańczowe musi się palić 5s, a dla 50km/h 4s, żeby się dało wyhamować. Chociaż tu: http://en.wikipedia.org/wiki/Stopping_sight_distance piszą że bezpieczne założenia to 0.34g. |
|
Data: 2014-03-28 09:00:27 | |
Autor: J.F. | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
Dnia Thu, 27 Mar 2014 21:55:34 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
Pojeździłem sobie właśnie z akcerometrem żeby zobaczyć jakie odczucia Dobry ? Bo w miare hamowania auto sie pochyla i akcelerometr odczuwa grawitacje jako skladowa pozioma. No chyba ze ma w srodku zyroskopy i kompensuje. Wiele tego nie ma, ale 0.05g moze sie uskladac. Drozsze smartfony maja i akcelerometry i zyroskopy ... Przyjmując już i tak wyśrubowane parametry 1s na reakcję i 0.5g hamowania, No i zanim z boku zapali sie zielone i samochody rusza, to tyle mija, no i jest w miare bezpiecznie, nawet jesli czerwone jest u nas nagminnie olewane :-) J. |
|
Data: 2014-03-28 08:52:55 | |
Autor: J.F. | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
Dnia Thu, 27 Mar 2014 09:59:28 +0100, Marcin N napisał(a):
Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to dokładnie 58.33 metrów. Sekunda na reakcję czyli masz 38.85 metrów na wyhamowanie z 70 km/h. Wymaga to przyspieszenia rzędu 9.71 m/s2. Cos tu pomyliles. 100^2 to jakies 2 razy wiecej niz 70^2, a wiec i droga 2* dluzsza. Zapomniales przez 2 poddielic. W efekcie wymaga to przyspieszenia 5m/s2, czyli tyle ile przepisami wymaganego od pojazdu. Na suchej drodze. Do zatrzymania na styk, a wiec majac dalmierz laserowy w oczach, bo trzeba dokladnie wiedziec czy przekroczyles odleglosci decyzyjna czy nie, bo jak jestes blizej, to gaz a nie hamulec. (no - na suchej drodze te 5m/s2 zostawia pewien margines ... ale nie ciezarowkom) Tam ktorys z dyskutantow podal 0.8s na reakcje kierowcy i 0.5s na zadzialanie hamulcow, wtedy trzeba 5.7m/s2 no i ukladu BAS. Wniosek: nie da się wyhamować z 70 do zera. Wniosek drugi: trzeba tu jechać wolniej albo domagać się przestrojenia świateł. Pretensje do ministra - skoro sie nie da, to w przepisie powinno stac 4s. Plus sekunda opoznienia do wlaczenia kamery, plus koniecznosc zrobiena dwoch fotek, aby odroznic kto jedzie, a kto stoi. J. |
|
Data: 2014-03-28 09:22:28 | |
Autor: Marcin N | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-28 08:52, J.F. pisze:
Dnia Thu, 27 Mar 2014 09:59:28 +0100, Marcin N napisał(a): Liczę jeszcze raz: v=a*t czyli a=v/t Podstawowy wzór. Dla 70 km/h mamy 19.44 m/s. Czas hamowania t=2s. Przyspieszenie wychodzi 9.72 m/s2. Drugi wzór: a=v^2/2s Prędkość 100 km/h czyli 27.77 m/s, Droga to 45m. Przyspieszenie 8.57 m/s2. Jest tu błąd, czy go nie ma? -- MN |
|
Data: 2014-03-28 13:56:20 | |
Autor: gizmo | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-28 09:22, Marcin N pisze:
Drugi wzór: A co to za wzór i skąd? g. |
|
Data: 2014-03-28 14:55:08 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
Hello gizmo,
Friday, March 28, 2014, 1:56:20 PM, you wrote: W dniu 2014-03-28 09:22, Marcin N pisze: Drugi wzór:A co to za wzór normalny wzór. i skąd? Z wyprowadzenia z s=a*t^2/2 i v=a*t - 3 linijki na przekształcenie. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2014-03-28 15:24:30 | |
Autor: J.F | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości
W dniu 2014-03-28 08:52, J.F. pisze: Jadąc 70 km/h przejeżdżasz niecałe 20m w sekundę. W 3 sekundy jest to Liczę jeszcze raz: Drugi wzór: Jesli dane z pierwszego podstawisz do drugiego wzoru , to wyjdzie hamowanie z 19.44m/s na drodze 38.85 wymaga przyspieszenia 4.86m/s^2. A poniewaz pierwszy wzor tez jest niewatpliwie prawdziwy, to trzeba szukac powodow rozbieznosci ... i znajdujemy. Hamowanie moze trwac dluzej niz czas do czerwonego. Konczymy hamowanie w czasie czerwonego, ale zatrzymamy sie przed sygnalizatorem. J. |
|
Data: 2014-03-28 16:44:00 | |
Autor: Marcin N | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
W dniu 2014-03-28 15:24, J.F pisze:
Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości Prawda, prawda. Czyli problem rozwiązany. Potrzeba przyspieszenia 4.86 m/s2. Jest to już jak najbardziej wykonalne, ale nie spełnia normy, która zakłada przyspieszenie 3.5 m/s2 - ktoś ją podał w tym wątku. -- MN |
|
Data: 2014-03-29 11:23:24 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Światła do zarabiania pieniędzy | |
Dnia Fri, 28 Mar 2014 15:24:30 +0100, J.F napisał(a):
Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości Tu jeszcze pewnie trzeba by uwzględnić specyfikę uruchamiania fotorejestratora na tym skrzyżowaniu. Bo pewnie samochodu nie można traktować jako punkt, a linii zatrzymania jako linii. Samochód ma swoją długość, a pole w którym obecność pojazdu aktywuje zrobienie zdjęcia też ma swój obszar. No ale tych danych pewnie nie znamy - w każdym razie dość mocno "zacieśniają" one pole decyzji. |