¦wiat³o flesza - odbicie a moc

Data: 2009-05-29 21:35:14
Autor: JoannElle
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
Cze¶æ,

chodzi mi o to, co napisano na tej stronie: http://foto.jasiu.pl
Lampa pracuj±ca w trybie TTL dostosowuje si³ê b³ysku do wybranych ustawieñ czasu i przys³ony, OK, fajnie. Ale jednego nie rozumiem: wydaje mi siê, ¿e kiedy odbijam ¶wiat³o, szczególnie od odleg³ej powierzchni, to na modela pada go jednak nieco mniej, ni¿ przy palniku skierowanym na wprost. W efekcie ilo¶æ ¶wiat³a dobrana przez lampê mo¿e siê okazaæ niewystarczaj±ca. I teraz: czy trzeba tutaj dzia³aæ "na czuja", czy kierowaæ siê jak±¶ regu³±, czy mo¿e to jednak nie ma znaczenia?
Zale¿y mi bardzo na wyja¶nieniu tej kwestii, bo jestem kompletnie zielona w temacie u¿ywania przyczepionych lamp b³yskowych, a nied³ugo mo¿e mi to byæ bardzo potrzebne. Dziêki z góry,

Pozdrawiam, JoannElle

--
Sama nie rozumiem, sk±d to mi siê bierze, ¿e jestem mitologiczne zwierzê,
ni to ¶winiobyk, ni to kotopies, w ogóle z innych stron (...)

http://joannelle.digart.pl
GG:2137641

Data: 2009-05-29 22:42:11
Autor: JA
Światło flesza - odbicie a moc
On 2009-05-29 21:35:14 +0200, JoannElle <joanelle@go2.pl> said:

Cze¶æ,

chodzi mi o to, co napisano na tej stronie: http://foto.jasiu.pl
Lampa pracuj±ca w trybie TTL dostosowuje si³ê b³ysku do wybranych ustawieñ czasu i przys³ony,
Prawda. Z zastrze¿eniem, ¿e ogranicza to dobieranie moc lampy, odleg³o¶æ od powierzchni odbijaj±cej, wspó³czynnik odbicia ¶wiat³a tej powierzchni odbijaj±cej. Bia³y sufit dwa i pó³ metra nad g³ow±, i gotyckie sklepienie 10 metrów nad g³ow± i ciemny drewniany ko¶ció³ek gdzie¶ w górskiej parafii.

 OK, fajnie. Ale jednego nie rozumiem: wydaje mi siê, ¿e kiedy odbijam ¶wiat³o, szczególnie od odleg³ej powierzchni, to na modela pada go jednak nieco mniej, ni¿ przy palniku skierowanym na
Pada mniej, ale automatyka da go wiêcej. Wiêc uwzglêdniaj±c wcze¶niejsze zastrze¿enie, model dostanie odpowiedni± ilo¶æ ¶wiat³a. Tak czy owak.

 wprost. W efekcie ilo¶æ ¶wiat³a dobrana przez lampê mo¿e siê okazaæ niewystarczaj±ca.
Tylko w przypadku, gdy moc lampy jest za ma³a, by dostarczyæ odpowiednio du¿± ilo¶æ ¶wiat³a. Zreszt± dok³adnie tak samo jak w przypadku lampy na wprost. Jak jest za s³aba, a obiekt za daleko to te¿ nie da rady, mimo i¿ wypruje z siebie ostanie elektrony.

 I teraz: czy trzeba tutaj dzia³aæ "na czuja", czy kierowaæ siê jak±¶ regu³±, czy mo¿e to jednak nie ma znaczenia?
Nie ma znaczenia, pod warunkiem pierwszym.

--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czu³o¶æ jak 100.
Nie odpowiadam na tre¶ci nad cytatem.

Data: 2009-05-29 21:50:29
Autor: Pawe³ W.
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
JA pisze:

[...]

W teorii. W praktyce jest nieco inaczej. W ka¿dym razie w pTTL w Pentaksie. TTL-a pentaksowego nie mia³em okazji sprawdziæ (albo mia³em, ale nie pamiêtam, które to zdjêcie, bo robione analogiem :P )

Pozdrawiam,
Pawe³ W.

--
"A niektóre dzieci, jak siê obra¿±, to pokazuj± innym jêzyk. Ja te¿ pokazujê, ale ja wtedy mam racjê". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

Data: 2009-05-29 23:40:34
Autor: JA
On 2009-05-29 22:50:29 +0200, "Pawe³ W." <pawelek_79@poczta.onet.pl> said:

W teorii. W praktyce jest nieco inaczej. W ka¿dym razie w pTTL w Pentaksie. TTL-a pentaksowego nie mia³em okazji sprawdziæ (albo mia³em, ale nie pamiêtam, które to zdjêcie, bo robione analogiem :P )

Ale jak jest inaczej?
Bo do¶æ enigmatycznie to piszesz.

Data: 2009-05-30 00:30:34
Autor: Pawe³ W.
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
JA pisze:
On 2009-05-29 22:50:29 +0200, "Pawe³ W." <pawelek_79@poczta.onet.pl> said:

[...]

Niedo¶wietla. A nawet niedo¶wietlenie jest w jakim¶ stopniu losowe, chocia¿ o niedoborze mocy lampy nie mo¿na mówiæ (bia³y pokój 4x5m, sufit ok.2,6m, ¶ciany i sufit bia³e, jasna pod³oga, lampa w manualu nawet na 1/2 mocy mocno przepala scenê). Jak mówi³em - samo niedo¶wietlenie mo¿e byæ spowodowane du¿± ilo¶ci± bia³ego, ale losowo¶æ niedo¶wietlenia, to ju¿ nie bardzo.
Wrócê do domu, to jeszcze potestujê, ale z tego co pamiêtam próbowa³em z pomiarem centralnym (spot) i z centralnym kadrowaniem, a i tak by³o niedo¶wietlone. Dawno to by³o i próbowa³em ró¿nych wyja¶nieñ, ale nie doszed³em do tego, co jest nie tak. Mo¿e to mój b³±d, ale czêsto spotyka³em siê z opini±, ¿e w Pentaksie pomiar TTL jest taki sobie.

Pozdrawiam,
Pawe³ W.

Data: 2009-05-30 09:46:28
Autor: JasiekS
¦wiat³o flesza - odbicie a moc

U¿ytkownik ""Pawe³ W."" <pawelek_79@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gvpr6l$v5e$1news.onet.pl...

[...]

Wspomniana losowo¶æ mo¿e wskazywaæ na uszkodzenie. A mo¿e to nie jest losowo¶æ?

Jak wygl±da scena? Czy jaka¶ powierzchnia stoj±ca PRZED obiektem mo¿e odbijaæ ¶wiat³o? Prawdopodobnie co¶ na zdjêciu jest prawid³owo na¶wietlone. Znajd¼ ten obiekt i przeanalizuj sytuacjê.

--
JasiekS

Data: 2009-05-29 22:56:04
Autor: JoannElle
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
JA pisze:
[...]

[...]

A sk±d automatyka "wie", ¿e ja nie kierujê palnika na modela, tylko odbijam ¶wiat³o? Reaguje na zmianê pozycji g³owicy?

Dziêki i pozdrawiam,
JoannElle

Data: 2009-05-29 23:06:36
Autor: JA
On 2009-05-29 22:56:04 +0200, JoannElle <joanelle@go2.pl> said:

A sk±d automatyka "wie", ¿e ja nie kierujê palnika na modela, tylko odbijam ¶wiat³o? Reaguje na zmianê pozycji g³owicy?
Tak samo jak wie, kiedy jest do¶æ ¶wiat³a bez u¿ycia lampy. Mierzy go w czasie rzeczywistym. Tak to dzia³a w TTL bez przedb³ysku.
W pomiarach z przedb³yskiem pomiarowym, lampa b³yska s³abo, ¿eby aparat móg³ sobie zmierzyæ ile procent wyemitowanego ¶wiat³a pada na obiekt i odpowiednio zwiêksza jej ilo¶æ w prawdziwym na¶wietleniu.

Data: 2009-05-30 09:24:12
Autor: JoannElle
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
JA pisze:
On 2009-05-29 22:56:04 +0200, JoannElle <joanelle@go2.pl> said:

[...]

Aha. Dziêkujê niezwykle :)

Pozdrawiam, JoannElle

Data: 2009-06-10 10:23:54
Autor: Gotfryd Smolik news
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
On Fri, 29 May 2009, JoannElle wrote:

A sk±d automatyka "wie", ¿e ja nie kierujê palnika na modela, tylko odbijam ¶wiat³o? Reaguje na zmianê pozycji g³owicy?

  O ile dla "zwyk³ego TTLa" (i to niezale¿nie czy online z przerywanym
b³yskiem, czy z przedb³yskiem pomiarowym) jest to bez znaczenia, to
owszem - "wie", w³a¶nie st±d - lampa zapodaje czy jest ustawiona
"na wprost", a jednocze¶nie styki i kabelki (przynajmniej "oryginalne")
zapewniaj± ¿eby aparat wiedzia³ ¿e lampa jest na aparacie (a nie
w oddali na kablu).
  W takich warunkach, przy b³ysku z automatyk± "na wprost", aparat mo¿e
manipulowaæ swiat³em bez b³ysku pomiarowego.
  Sprawdzone na przyk³adzie Minolty z dok³adnie takim objawem: przy
b³ysku na wprost z lampy znad aparatu i nie za wielkiej odleg³o¶ci
(pewnie chodzi o dok³adno¶æ pomiaru ostrzenia - w skali kwadratu
o¶wietlenia od tej odleg³o¶ci) dostaje siê jeden b³ysk, w ka¿dych
innych warunkach z automatyk± - dwa (jest przedb³ysk pomiarowy).

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-10 17:42:39
Autor: JA
On 2009-06-10 10:23:54 +0200, Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> said:

[...]

Nie we wszystkich systemach wie wszystko.
Ju¿ to kiedy¶ pisa³em. Canon wie, ¿e g³owica jest odchylona, ale nie wie, ¿e lampa jest na kablu.
Skutkiem czego w systemach TTL wiadomo on-line. W ATTL, zawsze jest czerwony pomiarowy przedb³ysk. który bardzo utrudnia fotografowanie, bo fa³szuje pomiar. W systemach ETTL jest ju¿ normalny bia³y przedb³ysk, który ju¿ nie fa³szuje pomiaru.

Data: 2009-06-17 01:00:15
Autor: Adam P³aszczyca
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
Dnia Wed, 10 Jun 2009 10:23:54 +0200, Gotfryd Smolik news napisa³(a):

[...]

Nic nie zapodaje. Taki zwyk³y TTL mierzy ilo¶æ ¶wiat³a odbitego od kliszy i
daje lampie polecenie 'ga¶ b³ysk' i fina³. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98)
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl

Data: 2009-06-17 09:07:33
Autor: bofh@nano.pl
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
[...]

I aparat wie czy lampê masz 3 metry dalej czy 3 cm nad stopk±?

wer

Data: 2009-06-17 19:49:25
Autor: Maciek
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
U¿ytkownik bofh@nano.pl napisa³:
I aparat wie czy lampê masz 3 metry dalej czy 3 cm nad stopk±?

Nie wie i nie jest mu to do niczego potrzebne. Nie interesuje siê pochodzeniem ¶wiat³a, tylko z³apaniem momentu, gdy jest prawid³owe na¶wietlenie. Wtedy daje sygna³ "przerwij b³ysk". Na tym koniec. Tak dzia³a prosty TTL w Praktikach serii BX i starych Olympusach. Prosty, skuteczny jak nie wiem co. Wymaga fotoelementu mierz±cego ¶wiat³o odbite od powierzchni b³ony w kadrze. Nie ma przedb³ysku pomiarowego.
Stopka ma dwa dodatkowe styki:
1 - gotowo¶æ lampy do b³ysku, prze³±cza aparat na czas na¶wietlania z lamp±.
Styk ¶rodkowy wyzwala b³ysk. Masa to sanki.
2 - tym stykiem procesor w aparacie daje lampie znaæ, ¿e ma przerwaæ b³ysk.
Aparat uwzglêdnia ¶wiat³o dochodz±ce przez obiektyw (TTL) a wiêc "automatycznie" bierze pod uwagê nastawion± przys³onê. Czu³o¶æ filmu jest procesorowi apartu znana. I to wszystko. Dlatego dziwi± mnie teksty, w których kto¶ pisze, ¿e jak odchyla lampê, to musi przy nowoczesnym pomiarze TTL z dodatkowymi literkami nastawiaæ korektê, bo ¼le na¶wietli.
Maciek

Data: 2009-06-18 08:20:14
Autor: bofh@nano.pl
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
Maciek napisa³(a):
[...]

Po pierwsze, wyci±³e¶ moj± wypowied¼ z kontekstu. Traci swoj± ironiczno¶æ w stosunku do tego do czego siê odnosi³a. Po drugie nic nie pisa³em o nastawianiu korekty na¶wietlenia. Wiêc obcinasz moj± wypowied¼ i jeszcze mylisz mnie z kim¶.

wer

Data: 2009-06-27 23:45:10
Autor: JA
On 2009-06-17 09:07:33 +0200, "bofh@nano.pl" <bofh@nano.pl> said:

[...]

To nie jest takie proste.
Krótki kabel, to tylko kabel (przynajmniej w Canonach). D³ugi kabel, to ju¿ nie tylko kabel. W stopce jest bateria, a bateria zasila dodatkowe uk³ady. Dlatego stare krótkie kable pasuj± do nowych (Canonów), a d³ugie kable musz± byæ dedykowane do systemu. I d³ugi kabel od T90 nie bêdzie gada³ z EOS-ami, a EOS-owe nie bêd± gada³y z cyframi.

Data: 2009-05-30 02:11:32
Autor: jansal
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
On 29 Mai, 21:35, JoannElle <joane...@go2.pl> wrote:
[...]

to jest wlasnie sens pomiaru swiatla ttl  czyli padajacego przez
obiektyw na blone.
energia swiatla padajacego do wnetrza aparatu jest zawsze taka sama

powiedzmy za aby prawidlowo naswietlic musi do wnetrza aparatu poprzez
obiektyw pasc energia  blysku A - to jest mierzone przez automatyke
aparatu
i tak dobrana zostanie  energia blysku   B  Lampy - aby do wnetrza
padlo  A

np przy  oswietleniu lampa na wprost
lampa wyzwoli energie  B  do wnetrza padnie eneria A

jesli skierujesz lampe  np na sufit  to zostanie z niej wyzwolona
energia  C ( wieksza od B )  do wnetrza padnie energia A  ( taka sama
jak w pierwszym przypadku , dba o to wlasnie pomiar TTL).

czyli oswietlajac na wprost  lampa swieci nieco slabiej ale do aparatu
wejdzie tyle samo swiatla  co gdy lampe skierujesz dzies w bok i
zaswiecic musi wtedy mocniej aby tyle samo swiatla wpadlo do wnetrza
aparatu.

Data: 2009-05-30 17:52:46
Autor: see_you
¦wiat³o flesza - odbicie a moc
"JoannElle" <joanelle@go2.pl> wrote in message
[...]

Obawiam sie tylko, ze to nie TTL masz na mysli,
bo tam system mierzy swiatlo odbite od blony filmowej...
Ale pomijajac ten drobiazg, regula jest jedna
- kazda lampa ma swoja moc maksymalna
i chocby nie wiem co, wiecej swiatla nie wygeneruje,
dlatego odbijajac jej swiatlo od odleglych powierzchni
musisz - albo miec "dobrego czuja",
albo najpierw przetestowac czy wystarczy jej tej mocy.
Po kilkuset testowaniach jest nagroda - "czuja" dostajesz gratis!
see_you

Data: 2009-06-17 21:16:15
Autor: JoannElle
Podsumowanie
No to naby³am lampê z TTL do Pentaxa. I przy odbiciu wyra¼nie nie do¶wietla. Mam na my¶li odbicie od powierzchni odleg³ej o oko³o 2 metry.

Pozdrawiam, JoannElle