Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty

Data: 2009-07-29 02:12:18
Autor: Pioterus
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty
Witam

Mam tego rupcia na wyposażeniu. Od niedawna w użyciu z Yashica MAT 124
+ negatywy. Głównie mierzyłem światło padające i ufałem w wyniki.
Negatywy wychodziły w miarę ok, ale te wiadomo sporo zniosą. W końcu
jednak postanowiłem sprawdzić wiarygodność pomiarów tego
światłomierza.

Wzornikiem dla mnie był Pentax Z1-P. Pomiar z szarej karty Pentax i
Swierdlowsk łeb w łeb. Przestawiam światłomierz na pomiar światła
padającego i lipa. Różnica o +1,5EV (czyli podaje dłuższe czasy).
Mierzę zgodnie z ideologią pomiaru, czyli okienko z mleczną szybką w
kierunku aparatu. Światło to samo w punkcie pomiaru i obiekcie
fotografowanym. Źródło prądu przetestowane wg instrukcji i jest ok.

No i co o tym sądzić? Do kosza złoma? Macie dobre doświadczenia z tym
narządem?

P.

Data: 2009-07-29 11:20:49
Autor: Ptas
Użytkownik "Pioterus" <piotrlg@gmail.com> napisał w wiadomości news:884ae2ab-ab02-45c0-82ca-aa5c3e945ef0s31g2000yqs.googlegroups.com...
[...]

[ciach]

Witaj,

Ja bym go wywalil i pomyslal nad innym sposobem.

Rozwazalem kiedys kupno swiatlomierza punktowego i na szczescie tego nie zrobilem :) Przez jakis czas mierzylem punktowo przy uzyciu EOS 3. Pomiary byly precyzyjne, jak sobie scene dokladnie pomierzylem to slajdy w punkt (no prawie). Niestety nosic EOS 3 jak swiatlomierz od sredniego formatu to malo poreczne rozwiazanie.

Mialem w tych czasach kompakta Canan A720. Okazalo sie, ze jego pomiary punktowe zgadzaja sie z tymi z EOS 3. Tym sposobem stalem sie posiadaczem malego, porecznego i precyzyjnego swiatlomierza. 1 - Jak scena rownomierna w miare to podobny kadr, Av z okreslona przyslona i czas wychodzi "od reki". 2 - Jak wymagajaca to na manual, pomiar punktowy, zoom na max i se mozna precyzyjnie scene obmierzyc. Jako mily dodatek mozna se pstryknac scene, poogladac histogram, etc. dla mnie rozwiazanie bardzo praktyczne.

Sadze, ze nawet podstawowa malpka cyfrowa z powodzeniem zastapi Swierdlowska i da dodatkowe zalety. Dobrze oczywiscie potestowac, przed uzywaniem i ewentualnie wprowadzic poprawki, jezeli beda konieczne.

Pozdrawiam,

Ptas

Data: 2009-07-29 03:25:15
Autor: Pioterus
On 29 Lip, 11:20, "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl> wrote:

[...]

Pomysł ok, ale:
1. Szkoda mi pomiaru światła zastanego (szybciej się mierzy niż spotem
po scenie latać i interpretować to później we własnej mózgownicy)
2. CzyISO 100 cyfry == ISO 100 film?? Wymaga prób.

Ale sprawdzę ten sposób, bo ma szanse powodzenia. Mam Pentaxa W60,
jest wodoszczelny, więc miałbym w 100% odporny na pogodę światłomierz.
Do tego mały i poręczny.

P.

Data: 2009-07-29 12:48:28
Autor: Ptas
Użytkownik "Pioterus" <piotrlg@gmail.com> napisał w wiadomości news:f77e114c-9668-4b16-9c79-a131c90d712fr38g2000yqn.googlegroups.com...
[...]

-- -- -- -- -- -- --

Mozesz przeciez mierzyc cala scane tak jak zwyklym swiatlomierzem. W aparacie ustawiasz pomiar sr-waz albo matrycowy, kadrujesz podobnie do tego, jak bedzie fotka robiona analogiem, dla wygody dajesz Av z przylona, ktora planujesz zastosowac w analogu (to nie koniecznie) i dostajesz czas. Do tego jak pstrykniesz cyfra to bedziesz mogl bardzo zgrubnie ocenic ekspozycje na wyswietlaczu + dokladniej na histogramie. Punktowo to raczej jak nietypowa scana i jak na slajdzie robisz.

Jak pisalem zgodnosc ISO trzeba sprawdzic doswiadczalnie. Ja w Canonach A720 i G10 mialem zgodna. Najlepiej to zrobic porownujac punktowe pomiary z jakims sprawdzonym aparatem analogowym. Ewentualnie moze ci wyjsc jakas korekta i wtedy bedziesz ja poprostu musial stosowac przy pomiarach cyfra.

Pozdr

Ptas

Data: 2009-07-29 12:56:31
Autor: Rob
Pioterus pisze:
Pomiar z szarej karty Pentax i
Swierdlowsk łeb w łeb. Przestawiam światłomierz na pomiar światła
padającego i lipa. Różnica o +1,5EV

Przy pomiarze światła padającego światłomierz w większości wypadków pokaże dłuższy czas naświetlania. Różnica zależy od oświetlenia sceny.

Data: 2009-07-29 05:22:55
Autor: Pioterus
On 29 Lip, 12:56, Rob <tral...@bumbum.pl> wrote:
Pioterus pisze:

> [...]

Przy pomiarze światła padającego światłomierz w większości wypadków
pokaże dłuższy czas naświetlania. Różnica zależy od oświetlenia sceny.

Niby z jakiej racji? Jeśli prawidłowo pomierzyłem scenę spotem (z
szarej karty) i tą samą scenę pomiarem światła zastanego to to musi mi
się pokryć. W końcu któreś zdjęcie będzie sknocone (różnica 1,5EV).
Zakładam, że w moim przypadku to robione pomiarem światła zastanego..
No i jak taka sytuacja ma być normą?

P.

Data: 2009-07-29 19:16:59
Autor: Fereby
"P." napisał:

> [...]

Niby z jakiej racji? Jeśli prawidłowo pomierzyłem scenę spotem (z
szarej karty) i tą samą scenę pomiarem światła zastanego to to musi mi

A jesteś pewien, że pomierzyłeś właściwie? Bodaj Feininger w "Nauce o fotografii" stwierdza iż pewnych przypadkach szara karta nie powinna być umieszczana równolegle do płaszyzny błony, ponieważ zafałszowuje to pomiar.
W końcu któreś zdjęcie będzie sknocone (różnica 1,5EV).
Zakładam, że w moim przypadku to robione pomiarem światła zastanego.
No i jak taka sytuacja ma być normą?

Slajdy? Pomiar BIAŁEJ strony karty i korekta! Już jakiś czas temu stwierdzono, że standardowy motyw jest 1/3 przysłony ciemniejszy niż szara karta. Fereby --

Data: 2009-07-29 13:03:20
Autor: John Smith
Pioterus napisał(a):
[...]

A jak mierzysz padające tym Pentaxem?

--
Mirek

Data: 2009-07-29 05:25:14
Autor: Pioterus
On 29 Lip, 13:03, John Smith <u...@example.net> wrote:
Pioterus napisał(a):

> [...]

> kierunku aparatu. Światło to samo w punkcie pomiaru i obiekcie
> fotografowanym. Źródło prądu przetestowane wg instrukcji i jest ok.

No bez przesady. Tego nawet Pentax nie umie ;-) Wychodzę z założenia,
że oba pomiary (tzn spot z szarej karty i światło zastane) muszą być
takie same dla danej sceny.
P.

Data: 2009-07-29 14:36:52
Autor: John Smith
Pioterus napisał(a):
[...]

W zasadzie powinny :-)
Może ta szara karta nie jest 18% szara?

--
Mirek

Data: 2009-07-29 06:40:29
Autor: Pioterus
On 29 Lip, 14:36, John Smith <u...@example.net> wrote:
Pioterus napisał(a):

> No bez przesady. Tego nawet Pentax nie umie ;-) Wychodzę z założenia,
> że oba pomiary (tzn spot z szarej karty i światło zastane) muszą być
> [...]

Powinna być. To był dodatek do książki NAtional Geograpihic o
fotografowaniu.

P.

Data: 2009-07-29 21:46:57
Autor: Marcin Debowski
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote:
Pioterus napisał(a):
[...]

Niekoniecznie. Zaślepki do światła padającego są zwykle wypukłe (kuliste) i łapią trochę światła idącego z boków. Ten Swierdłowsk w trybie spot ma ZCP kąt pomiaru jakieś kilkanascie stopni. Nie wiem jak to jest tu czy tam konkretnie obliczone, ale niech się poboczne otoczenie nieco różni w te czy wewte (bardziej jasne/ciemne) i nie ma bata aby wyszło to samo.

--
Marcin

Data: 2009-07-29 16:26:22
Autor: John Smith
Marcin Debowski napisał(a):
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote:
Pioterus napisał(a):
[...]

Ale to poboczne też jest częścią światła padającego na obiekt, prawda?
Przecież mleczna szybka jest właśnie po to, aby zbierała całe światło
padające, a nie tylko z wybranego kąta. A szara karta też nie zbiera
światła punktowo, tylko z szerokiego kąta.

Inna sprawa, że jeden i drugi pomiar powinien być wykonany przy tym
samym kącie, czyli zarówno światłomierz z szybką jak i szara karta
ustawione równolegle do mierzonej powierzchni obiektu. Wtedy zbierają
światło z kąta podobnego jak ta powierzchnia. Może to jest źródło
problemu wątkotwórcy.

http://www.fotoamator.szm.com/Technika/technika-szara.htm

--
Mirek

Data: 2009-07-29 16:39:51
Autor: bofh@nano.pl
Marcin Debowski napisał(a):
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote:
Pioterus napisał(a):
[...]

Pytanie czy w różnych warunkach różnica między odczytem z karty, a światłomierzem zawsze wynosi 1,5EV? Czy w zależnośći od warunków różnica się zmienia?

wer

Data: 2009-07-29 16:47:55
Autor: John Smith
bofh@nano.pl napisał(a):
John Smith napisał(a):
[...]

Przy poprawnie przeprowadzonym pomiarze w zasadzie nie powinno być
różnicy między obydwoma pomiarami.

Czy w zależnośći od warunków różnica się zmienia?

Jakie zmiany warunków masz na myśli? Jasno/ciemno?

--
Mirek

Data: 2009-07-30 06:58:55
Autor: Marcin Debowski
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote:
[...]

A rozważ sytuację gdy pada równolegle do karty. Swierdłowsk, mimo ze ma tę kopułkę dość płaska coś jeszcze wyłapie.

[...]

Wydaje mi się, że trudno taki pomiar wykonac poprawnie (a raczej wyciagnąć wnioski) nie wiedząc jakie założenia odnośnie światła bocznego przyjęli twórcy Swierdłowska - musieli w końcu to boczne światło jakoś uśrednić i podług tego zaprojektowac kopułkę. Każdorazowo, jesli to usrednienie nie będzie zgodne ze stanem faktycznym będziemy mieli różnicę w odczycie padajacego z odbitym.

--
Marcin

Data: 2009-07-30 09:00:52
Autor: John Smith
Marcin Debowski napisał(a):
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote:
[...]

Zgoda, dlatego pisałem, że pomiary "w zasadzie powinny" się zgadzać.
Sprawdzając światłomierz uprościłbym warunki i ustawił światło bardziej
na wprost sceny.

--
Mirek

Data: 2009-07-30 11:45:17
Autor: Dariusz Zygmunt
Marcin Debowski napisał(a):
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote:

[...]
 Panowie, po co te teoretyczne rozwaĹźania? Wystarczy jedna rolka slajdu i
będzie wiadomo Ĺźe Swierdłowsk mierzy poprawnie  :-)  Stosunkowo płaska szybka Swierdłowska ma teĹź pewne zalety, załóżmy
że mamy scenę przy intensywnym świetle bocznym, na Swierdłowsku można
niezależnie zmierzyć światło padające na scenę pod kątem 90stopni albo i
mniej, na światłomierzu ze "180stopniową" kopółką mierzymy całą
półsferę i ustalenie ile tego światła pada z którego kierunku jest
dość kłopotliwe.  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt

Data: 2009-07-29 13:41:50
Autor: Dariusz Zygmunt
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty
On Wed, 29 Jul 2009 02:12:18 -0700, Pioterus wrote:

Mam tego rupcia na wyposaĹźeniu ...
... postanowiłem sprawdzić wiarygodność pomiarów tego
światłomierza.
Wzornikiem dla mnie był Pentax Z1-P. Pomiar z szarej karty Pentax i
Swierdlowsk łeb w łeb.
 Skoro pomiary się zgadzają to nie jest to taki rupieć jak Ci się wydaje ;-)
Przestawiam światłomierz na pomiar światła padającego i lipa.
Różnica o +1,5EV (czyli podaje dłuższe czasy). Mierzę zgodnie z
ideologią pomiaru, czyli okienko z mleczną szybką w kierunku aparatu.
 A aparat teĹź skierowałeś mleczną szybką w kierunku światła? A moĹźe
mlecznym obiektywem?  ;-)
No i co o tym sądzić? Do kosza złoma? Macie dobre doświadczenia z
tym narządem?
 Sądzę, Ĺźe powinieneś przeprośić światłomierz za to, Ĺźe w niego
zwątpiłeś  ;-)  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt

Data: 2009-07-29 19:46:42
Autor: Fereby
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty
Witam

[cut]

[...]

Po pierwsze, to kwestia tej mlecznej szybki, tzw. "zaślepki". Już w pierwszym opisie tego światłomierza na łamach "Foto" zwracano uwagę, iż szybka jest zbyt mało wypukła, toteż zalecano pomiar szarej karty Kodaka. Z mojego doświadczenia wynika, że "zaślepka" bywa stopniowo odzierana z mlecznej warstwy, gdy ktoś notorycznie zapomina ją złożyć przed schowaniem światłomierza do futerału. Wypukłość kopułki ma znaczenie - przedmioty nie zawsze są płaskie i toteż bywają w różny sposób oświetlone światłem bocznym, które kierować na fotoopornik ma właśnie wypukła część "zaślepki". Po drugie - z przyczyny właśnie światła bocznego, przy takowych motywach należy umieszczać szarą kartę pod pewnym kątem do osi obiektywu, tak by uwzględniała światło padające z boku i odbijane w stronę obiektywu (A. Feininger). Po trzecie - szara karta jest o 1/3 EV jaśniejsza od typowego motywu (pisze o tym np. Mroczek w "Książce o Fotografowaniu").

No i co o tym sądzić? Do kosza złoma? Macie dobre doświadczenia z tym
narządem?

Tak, tyle że do slajdów z reguły używam białej strony szarej karty. Fereby --

Data: 2009-07-29 14:19:53
Autor: Pioterus
[...]

U mnie światło padające na scenę było wyraźnie boczne (okno).
Pamiętam, że z szarą kartą trzeba kombinować co nieco i kierować 1/3
kąta w kierunku głównego źródła światła. Ale te kombinacje wyczytałem
tylko w jednym źródle (kodak) i żadna inna książka o fotografowaniu
nie wspominała o takiej konieczności (np Jima Zuckermana 'Natural
Light photo... albo Perfect exposure). Sprawdzę to.

Po trzecie - szara karta jest o 1/3 EV jaśniejsza od
typowego motywu (pisze o tym np. Mroczek w "Książce
o Fotografowaniu").

1/3 to granica błędu, na slajdzie prawie niedostrzegalna. Przynajmniej
dla mnie.

Tak, tyle że do slajdów z reguły używam białej strony szarej
karty.

Hm, moja szara nie ma białej strony. Rozumiem, że korekcja zależy od
filmu założonego? Pytanie jak zrobić własny wzornik białej kartki?
P.

Data: 2009-08-04 20:21:08
Autor: Fereby
"P." napisał:
> [...]

nie wspominała o takiej konieczności (np Jima Zuckermana 'Natural
Light photo... albo Perfect exposure). Sprawdzę to.

Mało kto o tym pisze, ponieważ większość autorów podręczników fotografii niezbyt wyznaje się w tego rodzaju szczegółach technicznych. Problem polega na tym, że światłomierzem i szarą kartą można (i w zasadzie należałoby) mierzyć na różne sposoby w zależności od tego co się naświetla. Dla właściwego naświetlania diapozytywu kluczowa jest średnia dla przedmiotu zdjęcia oraz światła, a dla czarnobiałego negatywu najgłębsze cienie (stąd zresztą właśnie problem ze wspomnianą kopułką rozpraszającą). Dlatego np. robiący makro (nie można "wejść" w światła i cienie z kartą) na slajdach powinien w zasadzie ustawić kartę pod takim kątem, by odbijała jak najwięcej promieni z głównego źródła światła (pomiar świateł), względnie prostopadle do osi obiektywu (pomiar średniej), z kolei dla negatywów czarnobiałych należałoby ustawić ją tak, by nie odbijała żadnych promieni z głównego źródła światła. Niestety, w praktyce nawet to może nie wystarczyć, ponieważ do najciemniejszych części motywu, może docierać tylko cześć światła pośredniego (nieboskłon, odbicia od ziemi i przedmiotów, itp.).

> [...]
> o Fotografowaniu").

1/3 to granica błędu, na slajdzie prawie niedostrzegalna. Przynajmniej

Wele literatury i moich odczuć, prześwietlenie 1/3 przysłony jest dość wyraźnie widoczne na diapozytywie, zwłaszcza jeśli wykorzystujesz całą długość krzywej charakterystycznej.

> [...]

Hm, moja szara nie ma białej strony. Rozumiem, że korekcja zależy od
filmu założonego? Pytanie jak zrobić własny wzornik białej kartki?

Biała karta, to idealnie biała karta o powierzchni matowej. Jeśli nie kalibrujesz koloru w kamwidzie, a tylko mierzysz światło odbite, może mieć jakąś niewielką dominantę - Mroczek użył kiedyś białego statecznika szybowca jako ekwiwalentu i wyszło. Sama w sobie korekcja dla białej strony karty Kodaka jest identyczna niezależnie od założonego filmu. Dla negatywów czarnobiałych w praktyce jednak zależy ona od działania wywoływacza na odcinek niedoświetleń. Tak się po prostu składa, że obecna norma światłoczułości umieszcza punkt początkowy na dawnym odcinku niedoświetleń, co w praktyce zawyża czułość nawet o 2/3 przysłony względem dawnych pomiarów opartych o odcinek prostoliniowy krzywej. Jednak wiele wywoływaczy (np. Xtol, Hydrofen, Emofin) wywołuje ten odcinek bardziej kontrastowo niż wyższe odcinki krzywej, co owocuje "podniesieniem czułości". Fereby --

Data: 2009-07-29 21:27:18
Autor: Marcin Debowski
On 2009-07-29, Pioterus <piotrlg@gmail.com> wrote:
[...]

MZ to przyzwoity światłomierz i jeśli mierzy Ci odbite jak należy to bym absolutnie nie wywalał. Po pierwsze, odbite i padające niekoniecznie musi być takie same - zobacz jak wygląda zaślepka (zresztą też w innych, lepszych światłomierzach - łapie też światło pod szerszym kątem. Sprawdź jak ta cała klapka zaślepki leży/przylega/jest umocowana, bo u mnie jest to dość tandetnie wykonane. Po drugie, mam jeszcze Gossena Lunę Pro i starszą, elektroniczną Minoltę (Flash Meter III) i są różnice między każdym zwykle w zakresie 0.5-1EV w zalezności od sceny i typu pomiaru. Korzystam zwykle ze Swierdłowska bo jest najmniejszy :)

--
Marcin

Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty