Data: 2009-07-29 02:12:18 | |
Autor: Pioterus | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Witam
Mam tego rupcia na wyposażeniu. Od niedawna w użyciu z Yashica MAT 124 + negatywy. Głównie mierzyłem światło padające i ufałem w wyniki. Negatywy wychodziły w miarę ok, ale te wiadomo sporo zniosą. W końcu jednak postanowiłem sprawdzić wiarygodność pomiarów tego światłomierza. Wzornikiem dla mnie był Pentax Z1-P. Pomiar z szarej karty Pentax i Swierdlowsk łeb w łeb. Przestawiam światłomierz na pomiar światła padającego i lipa. Różnica o +1,5EV (czyli podaje dłuższe czasy). Mierzę zgodnie z ideologią pomiaru, czyli okienko z mleczną szybką w kierunku aparatu. Światło to samo w punkcie pomiaru i obiekcie fotografowanym. Źródło prądu przetestowane wg instrukcji i jest ok. No i co o tym sądzić? Do kosza złoma? Macie dobre doświadczenia z tym narządem? P. |
|
Data: 2009-07-29 11:20:49 | |
Autor: Ptas | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Użytkownik "Pioterus" <piotrlg@gmail.com> napisał w wiadomości news:884ae2ab-ab02-45c0-82ca-aa5c3e945ef0s31g2000yqs.googlegroups.com...
Witam Mam tego rupcia na wyposażeniu. Od niedawna w użyciu z Yashica MAT 124 + negatywy. Głównie mierzyłem światło padające i ufałem w wyniki. Negatywy wychodziły w miarę ok, ale te wiadomo sporo zniosą. W końcu jednak postanowiłem sprawdzić wiarygodność pomiarów tego światłomierza. [ciach] Witaj, Ja bym go wywalil i pomyslal nad innym sposobem. Rozwazalem kiedys kupno swiatlomierza punktowego i na szczescie tego nie zrobilem :) Przez jakis czas mierzylem punktowo przy uzyciu EOS 3. Pomiary byly precyzyjne, jak sobie scene dokladnie pomierzylem to slajdy w punkt (no prawie). Niestety nosic EOS 3 jak swiatlomierz od sredniego formatu to malo poreczne rozwiazanie. Mialem w tych czasach kompakta Canan A720. Okazalo sie, ze jego pomiary punktowe zgadzaja sie z tymi z EOS 3. Tym sposobem stalem sie posiadaczem malego, porecznego i precyzyjnego swiatlomierza. 1 - Jak scena rownomierna w miare to podobny kadr, Av z okreslona przyslona i czas wychodzi "od reki". 2 - Jak wymagajaca to na manual, pomiar punktowy, zoom na max i se mozna precyzyjnie scene obmierzyc. Jako mily dodatek mozna se pstryknac scene, poogladac histogram, etc. dla mnie rozwiazanie bardzo praktyczne. Sadze, ze nawet podstawowa malpka cyfrowa z powodzeniem zastapi Swierdlowska i da dodatkowe zalety. Dobrze oczywiscie potestowac, przed uzywaniem i ewentualnie wprowadzic poprawki, jezeli beda konieczne. Pozdrawiam, Ptas |
|
Data: 2009-07-29 03:25:15 | |
Autor: Pioterus | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
On 29 Lip, 11:20, "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl> wrote:
Sadze, ze nawet podstawowa malpka cyfrowa z powodzeniem zastapi Swierdlowska Pomysł ok, ale: 1. Szkoda mi pomiaru światła zastanego (szybciej się mierzy niż spotem po scenie latać i interpretować to później we własnej mózgownicy) 2. CzyISO 100 cyfry == ISO 100 film?? Wymaga prób. Ale sprawdzę ten sposób, bo ma szanse powodzenia. Mam Pentaxa W60, jest wodoszczelny, więc miałbym w 100% odporny na pogodę światłomierz. Do tego mały i poręczny. P. |
|
Data: 2009-07-29 12:48:28 | |
Autor: Ptas | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Użytkownik "Pioterus" <piotrlg@gmail.com> napisał w wiadomości news:f77e114c-9668-4b16-9c79-a131c90d712fr38g2000yqn.googlegroups.com...
On 29 Lip, 11:20, "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl> wrote: Pomysł ok, ale: 1. Szkoda mi pomiaru światła zastanego (szybciej się mierzy niż spotem po scenie latać i interpretować to później we własnej mózgownicy) 2. CzyISO 100 cyfry == ISO 100 film?? Wymaga prób. Ale sprawdzę ten sposób, bo ma szanse powodzenia. Mam Pentaxa W60, jest wodoszczelny, więc miałbym w 100% odporny na pogodę światłomierz. Do tego mały i poręczny. P. -- -- -- -- -- -- -- Mozesz przeciez mierzyc cala scane tak jak zwyklym swiatlomierzem. W aparacie ustawiasz pomiar sr-waz albo matrycowy, kadrujesz podobnie do tego, jak bedzie fotka robiona analogiem, dla wygody dajesz Av z przylona, ktora planujesz zastosowac w analogu (to nie koniecznie) i dostajesz czas. Do tego jak pstrykniesz cyfra to bedziesz mogl bardzo zgrubnie ocenic ekspozycje na wyswietlaczu + dokladniej na histogramie. Punktowo to raczej jak nietypowa scana i jak na slajdzie robisz. Jak pisalem zgodnosc ISO trzeba sprawdzic doswiadczalnie. Ja w Canonach A720 i G10 mialem zgodna. Najlepiej to zrobic porownujac punktowe pomiary z jakims sprawdzonym aparatem analogowym. Ewentualnie moze ci wyjsc jakas korekta i wtedy bedziesz ja poprostu musial stosowac przy pomiarach cyfra. Pozdr Ptas |
|
Data: 2009-07-29 12:56:31 | |
Autor: Rob | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Pioterus pisze:
Pomiar z szarej karty Pentax i Przy pomiarze światła padającego światłomierz w większości wypadków pokaże dłuższy czas naświetlania. Różnica zależy od oświetlenia sceny. |
|
Data: 2009-07-29 05:22:55 | |
Autor: Pioterus | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
On 29 Lip, 12:56, Rob <tral...@bumbum.pl> wrote:
Pioterus pisze: Niby z jakiej racji? Jeśli prawidłowo pomierzyłem scenę spotem (z szarej karty) i tą samą scenę pomiarem światła zastanego to to musi mi się pokryć. W końcu któreś zdjęcie będzie sknocone (różnica 1,5EV). Zakładam, że w moim przypadku to robione pomiarem światła zastanego.. No i jak taka sytuacja ma być normą? P. |
|
Data: 2009-07-29 19:16:59 | |
Autor: Fereby | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
"P." napisał:
> A jesteś pewien, że pomierzyłeś właściwie? Bodaj Feininger w "Nauce o fotografii" stwierdza iż pewnych przypadkach szara karta nie powinna być umieszczana równolegle do płaszyzny błony, ponieważ zafałszowuje to pomiar. W końcu któreś zdjęcie będzie sknocone (różnica 1,5EV). Slajdy? Pomiar BIAŁEJ strony karty i korekta! Już jakiś czas temu stwierdzono, że standardowy motyw jest 1/3 przysłony ciemniejszy niż szara karta. Fereby -- |
|
Data: 2009-07-29 13:03:20 | |
Autor: John Smith | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Pioterus napisał(a):
Witam A jak mierzysz padające tym Pentaxem? -- Mirek |
|
Data: 2009-07-29 05:25:14 | |
Autor: Pioterus | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
On 29 Lip, 13:03, John Smith <u...@example.net> wrote:
Pioterus napisał(a): No bez przesady. Tego nawet Pentax nie umie ;-) Wychodzę z założenia, że oba pomiary (tzn spot z szarej karty i światło zastane) muszą być takie same dla danej sceny. P. |
|
Data: 2009-07-29 14:36:52 | |
Autor: John Smith | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Pioterus napisał(a):
On 29 Lip, 13:03, John Smith <u...@example.net> wrote: W zasadzie powinny :-) Może ta szara karta nie jest 18% szara? -- Mirek |
|
Data: 2009-07-29 06:40:29 | |
Autor: Pioterus | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
On 29 Lip, 14:36, John Smith <u...@example.net> wrote:
Pioterus napisał(a): Powinna być. To był dodatek do książki NAtional Geograpihic o fotografowaniu. P. |
|
Data: 2009-07-29 21:46:57 | |
Autor: Marcin Debowski | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote:
Pioterus napisał(a): Niekoniecznie. Zaślepki do światła padającego są zwykle wypukłe (kuliste) i łapią trochę światła idącego z boków. Ten Swierdłowsk w trybie spot ma ZCP kąt pomiaru jakieś kilkanascie stopni. Nie wiem jak to jest tu czy tam konkretnie obliczone, ale niech się poboczne otoczenie nieco różni w te czy wewte (bardziej jasne/ciemne) i nie ma bata aby wyszło to samo. -- Marcin |
|
Data: 2009-07-29 16:26:22 | |
Autor: John Smith | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Marcin Debowski napisał(a):
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote: Ale to poboczne też jest częścią światła padającego na obiekt, prawda? Przecież mleczna szybka jest właśnie po to, aby zbierała całe światło padające, a nie tylko z wybranego kąta. A szara karta też nie zbiera światła punktowo, tylko z szerokiego kąta. Inna sprawa, że jeden i drugi pomiar powinien być wykonany przy tym samym kącie, czyli zarówno światłomierz z szybką jak i szara karta ustawione równolegle do mierzonej powierzchni obiektu. Wtedy zbierają światło z kąta podobnego jak ta powierzchnia. Może to jest źródło problemu wątkotwórcy. http://www.fotoamator.szm.com/Technika/technika-szara.htm -- Mirek |
|
Data: 2009-07-29 16:39:51 | |
Autor: bofh@nano.pl | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
John Smith napisał(a):
Marcin Debowski napisał(a): Pytanie czy w różnych warunkach różnica między odczytem z karty, a światłomierzem zawsze wynosi 1,5EV? Czy w zależnośći od warunków różnica się zmienia? wer |
|
Data: 2009-07-29 16:47:55 | |
Autor: John Smith | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
bofh@nano.pl napisał(a):
John Smith napisał(a): Przy poprawnie przeprowadzonym pomiarze w zasadzie nie powinno być różnicy między obydwoma pomiarami. Czy w zależnośći od warunków różnica się zmienia? Jakie zmiany warunków masz na myśli? Jasno/ciemno? -- Mirek |
|
Data: 2009-07-30 06:58:55 | |
Autor: Marcin Debowski | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote:
Ale to poboczne też jest częścią światła padającego na obiekt, prawda? A rozważ sytuację gdy pada równolegle do karty. Swierdłowsk, mimo ze ma tę kopułkę dość płaska coś jeszcze wyłapie. Inna sprawa, że jeden i drugi pomiar powinien być wykonany przy tym Wydaje mi się, że trudno taki pomiar wykonac poprawnie (a raczej wyciagnąć wnioski) nie wiedząc jakie założenia odnośnie światła bocznego przyjęli twórcy Swierdłowska - musieli w końcu to boczne światło jakoś uśrednić i podług tego zaprojektowac kopułkę. Każdorazowo, jesli to usrednienie nie będzie zgodne ze stanem faktycznym będziemy mieli różnicę w odczycie padajacego z odbitym. -- Marcin |
|
Data: 2009-07-30 09:00:52 | |
Autor: John Smith | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Marcin Debowski napisał(a):
On 2009-07-29, John Smith <user@example.net> wrote: Zgoda, dlatego pisałem, że pomiary "w zasadzie powinny" się zgadzać. Sprawdzając światłomierz uprościłbym warunki i ustawił światło bardziej na wprost sceny. -- Mirek |
|
Data: 2009-07-30 11:45:17 | |
Autor: Dariusz Zygmunt | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
On Thu, 30 Jul 2009 09:00:52 +0200, John Smith wrote:
Marcin Debowski napisaĹ(a): Panowie, po co te teoretyczne rozwaĹźania? Wystarczy jedna rolka slajdu iZgoda, dlatego pisaĹem, Ĺźe pomiary "w zasadzie powinny" siÄ zgadzaÄ.Ale to poboczne teĹź jest czÄĹciÄ ĹwiatĹa padajÄ cego na obiekt...A rozwaĹź sytuacjÄ gdy pada rĂłwnolegle do karty... bÄdzie wiadomo Ĺźe SwierdĹowsk mierzy poprawnie :-) Stosunkowo pĹaska szybka SwierdĹowska ma teĹź pewne zalety, zaĹóşmy Ĺźe mamy scenÄ przy intensywnym Ĺwietle bocznym, na SwierdĹowsku moĹźna niezaleĹźnie zmierzyÄ ĹwiatĹo padajÄ ce na scenÄ pod kÄ tem 90stopni albo i mniej, na ĹwiatĹomierzu ze "180stopniowÄ " kopĂłĹkÄ mierzymy caĹÄ pĂłĹsferÄ i ustalenie ile tego ĹwiatĹa pada z ktĂłrego kierunku jest doĹÄ kĹopotliwe. Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt |
|
Data: 2009-07-29 13:41:50 | |
Autor: Dariusz Zygmunt | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
On Wed, 29 Jul 2009 02:12:18 -0700, Pioterus wrote:
Mam tego rupcia na wyposaĹźeniu ...Skoro pomiary siÄ zgadzajÄ to nie jest to taki rupieÄ jak Ci siÄ wydaje ;-) Przestawiam ĹwiatĹomierz na pomiar ĹwiatĹa padajÄ cego i lipa.A aparat teĹź skierowaĹeĹ mlecznÄ szybkÄ w kierunku ĹwiatĹa? A moĹźe mlecznym obiektywem? ;-) No i co o tym sÄ dziÄ? Do kosza zĹoma? Macie dobre doĹwiadczenia zSÄ dzÄ, Ĺźe powinieneĹ przeproĹiÄ ĹwiatĹomierz za to, Ĺźe w niego zwÄ tpiĹeĹ ;-) Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt |
|
Data: 2009-07-29 19:46:42 | |
Autor: Fereby | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Witam[cut]
Po pierwsze, to kwestia tej mlecznej szybki, tzw. "zaślepki". Już w pierwszym opisie tego światłomierza na łamach "Foto" zwracano uwagę, iż szybka jest zbyt mało wypukła, toteż zalecano pomiar szarej karty Kodaka. Z mojego doświadczenia wynika, że "zaślepka" bywa stopniowo odzierana z mlecznej warstwy, gdy ktoś notorycznie zapomina ją złożyć przed schowaniem światłomierza do futerału. Wypukłość kopułki ma znaczenie - przedmioty nie zawsze są płaskie i toteż bywają w różny sposób oświetlone światłem bocznym, które kierować na fotoopornik ma właśnie wypukła część "zaślepki". Po drugie - z przyczyny właśnie światła bocznego, przy takowych motywach należy umieszczać szarą kartę pod pewnym kątem do osi obiektywu, tak by uwzględniała światło padające z boku i odbijane w stronę obiektywu (A. Feininger). Po trzecie - szara karta jest o 1/3 EV jaśniejsza od typowego motywu (pisze o tym np. Mroczek w "Książce o Fotografowaniu").
Tak, tyle że do slajdów z reguły używam białej strony szarej karty. Fereby -- |
|
Data: 2009-07-29 14:19:53 | |
Autor: Pioterus | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
Po drugie - z przyczyny właśnie światła bocznego, przy U mnie światło padające na scenę było wyraźnie boczne (okno). Pamiętam, że z szarą kartą trzeba kombinować co nieco i kierować 1/3 kąta w kierunku głównego źródła światła. Ale te kombinacje wyczytałem tylko w jednym źródle (kodak) i żadna inna książka o fotografowaniu nie wspominała o takiej konieczności (np Jima Zuckermana 'Natural Light photo... albo Perfect exposure). Sprawdzę to. Po trzecie - szara karta jest o 1/3 EV jaśniejsza od 1/3 to granica błędu, na slajdzie prawie niedostrzegalna. Przynajmniej dla mnie. Tak, tyle że do slajdów z reguły używam białej strony szarej Hm, moja szara nie ma białej strony. Rozumiem, że korekcja zależy od filmu założonego? Pytanie jak zrobić własny wzornik białej kartki? P. |
|
Data: 2009-08-04 20:21:08 | |
Autor: Fereby | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
"P." napisał:
> Po drugie - z przyczyny właśnie światła bocznego, przy Mało kto o tym pisze, ponieważ większość autorów podręczników fotografii niezbyt wyznaje się w tego rodzaju szczegółach technicznych. Problem polega na tym, że światłomierzem i szarą kartą można (i w zasadzie należałoby) mierzyć na różne sposoby w zależności od tego co się naświetla. Dla właściwego naświetlania diapozytywu kluczowa jest średnia dla przedmiotu zdjęcia oraz światła, a dla czarnobiałego negatywu najgłębsze cienie (stąd zresztą właśnie problem ze wspomnianą kopułką rozpraszającą). Dlatego np. robiący makro (nie można "wejść" w światła i cienie z kartą) na slajdach powinien w zasadzie ustawić kartę pod takim kątem, by odbijała jak najwięcej promieni z głównego źródła światła (pomiar świateł), względnie prostopadle do osi obiektywu (pomiar średniej), z kolei dla negatywów czarnobiałych należałoby ustawić ją tak, by nie odbijała żadnych promieni z głównego źródła światła. Niestety, w praktyce nawet to może nie wystarczyć, ponieważ do najciemniejszych części motywu, może docierać tylko cześć światła pośredniego (nieboskłon, odbicia od ziemi i przedmiotów, itp.).
Wele literatury i moich odczuć, prześwietlenie 1/3 przysłony jest dość wyraźnie widoczne na diapozytywie, zwłaszcza jeśli wykorzystujesz całą długość krzywej charakterystycznej.
Biała karta, to idealnie biała karta o powierzchni matowej. Jeśli nie kalibrujesz koloru w kamwidzie, a tylko mierzysz światło odbite, może mieć jakąś niewielką dominantę - Mroczek użył kiedyś białego statecznika szybowca jako ekwiwalentu i wyszło. Sama w sobie korekcja dla białej strony karty Kodaka jest identyczna niezależnie od założonego filmu. Dla negatywów czarnobiałych w praktyce jednak zależy ona od działania wywoływacza na odcinek niedoświetleń. Tak się po prostu składa, że obecna norma światłoczułości umieszcza punkt początkowy na dawnym odcinku niedoświetleń, co w praktyce zawyża czułość nawet o 2/3 przysłony względem dawnych pomiarów opartych o odcinek prostoliniowy krzywej. Jednak wiele wywoływaczy (np. Xtol, Hydrofen, Emofin) wywołuje ten odcinek bardziej kontrastowo niż wyższe odcinki krzywej, co owocuje "podniesieniem czułości". Fereby -- |
|
Data: 2009-07-29 21:27:18 | |
Autor: Marcin Debowski | |
Swiatlomierz Swierdlowsk 4 i rozne odczyty | |
On 2009-07-29, Pioterus <piotrlg@gmail.com> wrote:
Wzornikiem dla mnie był Pentax Z1-P. Pomiar z szarej karty Pentax i MZ to przyzwoity światłomierz i jeśli mierzy Ci odbite jak należy to bym absolutnie nie wywalał. Po pierwsze, odbite i padające niekoniecznie musi być takie same - zobacz jak wygląda zaślepka (zresztą też w innych, lepszych światłomierzach - łapie też światło pod szerszym kątem. Sprawdź jak ta cała klapka zaślepki leży/przylega/jest umocowana, bo u mnie jest to dość tandetnie wykonane. Po drugie, mam jeszcze Gossena Lunę Pro i starszą, elektroniczną Minoltę (Flash Meter III) i są różnice między każdym zwykle w zakresie 0.5-1EV w zalezności od sceny i typu pomiaru. Korzystam zwykle ze Swierdłowska bo jest najmniejszy :) -- Marcin |