Święta Inkwizycja - kilka faktów

Data: 2014-05-09 20:49:22
Autor: abc
Święta Inkwizycja - kilka faktów
Obraz Inkwizycji, który funkcjonuje w zbiorowej wyobraźni (jako synonim zła,
zniewolenia myśli, czy wręcz totalitaryzmu) ukształtowany został nie w
oparciu o rzetelne i wywiedzione ze źródeł historycznych opracowania
(których jest coraz więcej ), ale wziął się m.in. z antykatolickich
uprzedzeń obozu protestanckiego, a następnie został pogłębiony przez wrogi
Kościołowi nurt ideologii oświeceniowej.

Obraz ten utrwalony został w literaturze przez takich twórców, jak chociażby
Dostojewski (vide: Wielki inkwizytor w "Braciach Karamazow") czy Umberto Eco
("Imię róży"), a także współczesnej produkcji filmowej.

Ów ponury mit oparty na apriorycznych sądach, upowszechnia się w większości
podręczników szkolnych, a także na łamach "popularnonaukowych" pism (np.
"Mówią Wieki", "Focus. Historia").

Trudno nie zgodzić się ze słowami Rafała A. Ziemkiewicza, który napisał
jakiś czas temu: "Obraz Świętej Inkwizycji, pokutujący w potocznej
świadomości i bezustannie ugruntowywany przez media, ma tyle samo wspólnego
z historyczną prawdą, ile Księstwo Mołdawii z serialu "Dynastia" z prawdziwą
Mołdawią".

Tymczasem, Inkwizycja (wyraz pochodzący od łac. inquisitio - badanie,
dochodzenie) to kościelne trybunały wiary, powołane do wykrywania,
nawracania - i dopiero w ostateczności - karania opornych heretyków;
wyróżniające się spośród ówczesnych trybunałów sądowych położeniem nacisku
nie tyle na ukaranie oskarżonego, co na zbawienie jego duszy. (...)

Najbardziej zakłamaną kartą mitu o Inkwizycji jest podawana liczba jej
ofiar. Czasami odnosi się wrażenie, że wyrok sądu inkwizycyjnego nie mógł
być inny niż kara śmierci (bezcelowe wydaje mi się przytaczanie w tym
miejscu owych wydumanych statystyk).

Tymczasem ustalenia dokonane przez historyków w ostatnich latach w oparciu o
akta procesowe mówią o czymś diametralnie innym.

I tak, w odniesieniu do uznawanej za najbardziej surową, Inkwizycji
hiszpańskiej, przyjmuje się, że odsetek wydawanych wyroków śmierci nigdy nie
przekroczył 1 proc. wszystkich orzeczeń Trybunału (w latach 1759-1808
ramieniu świeckiemu przekazano 4 osoby).

Materiały przedstawione w Watykanie w 2004 r. mówią o tym, że Inkwizycja
hiszpańska w całym okresie swojego istnienia wydała ok. 125 tys. wyroków, z
tego wyroki śmierci stanowią ok. 1, 5 proc.

Trzeba dodać, że to wcale nie oznaczało, że na wszystkich osobach skazane na
śmierć wyrok wykonano. Źródła mówią o tym, że część wyroków został wykonana
zaocznie, tzn. spalono kukłę wyobrażającą skazanego.

Większość jej wyroków stanowiły: nakazy noszenia odpowiedniego stroju
pokutnego, przypisane praktyki modlitewne, więzienie ("wieczne więzienie" -
to termin, którym określano dom skazanego, którego nie powinien on opuszczać
przez określony czas), galery, itp. Bernard Gui, inkwizytor, na temat
którego, niezasłużenie, powstała "czarna legend" (vide: Umberto Eco, "Imię
róży"), miał w ciągu roku przeprowadzać nawet 578 procesów.

Jednakże z 418 osób uznanych przez niego za winne, tylko pięć zostało
przekazanych ramieniu świeckiemu (co wcale nie musiało oznaczać, podkreślmy
to jeszcze raz, wyroku śmierci).

Archiwa sądów inkwizycyjnych z Tuluzy mówią, że kara śmierci stanowiła 1
proc. wszystkich wyroków. Jak słusznie zauważa R. Konik "dane te nie
uwzględniają odwołań od wyroków śmierci do Stolicy Apostolskiej".

Na zakończenie dodajmy, że na karę śmierci za herezję o wiele częściej
skazywano w krajach protestanckich niż katolickich, np. w Anglii spalono ok.
30 tys. ludzi oskarżonych o czary, w protestanckich Niemczech za ten sam
rzekomy czyn skazano 100 000 ofiar.

"Właściwych proporcji nabierają te liczby dopiero na tle realiów epoki, w
której - wedle osławionego prawa Magdeburskiego - każdy sąd grodzki, złożony
z najzupełniej przypadkowych mieszczuchów i zadającego męki "mistrza", mógł
wymierzyć 21 rodzajów "kwalifikowanej" (tj. połączonej ze specjalnymi
torturami) śmierci za przestępstwa takie, jak kradzież czy cudzołóstwo.

W Strasburgu w samym tylko październiku 1582 skazano na stos 134
czarownice - dokładnie dwa razy więcej, niż wynosi zsumowana liczba ofiar
pięciu największych auto da fé w dziejach Inkwizycji Hiszpańskiej.

W księgach miejskich Genewy znajdujemy zapis, iż w 1545 Kalwin kazał tam
spalić za czary - bez żadnego sądu - 31 osób.

Więcej http://christianitas.org/news/swieta-inkwizycja-kilka-faktow/

Data: 2014-05-09 20:54:54
Autor: u2
W dniu 2014-05-09 20:49, abc pisze:

Tymczasem, Inkwizycja (wyraz pochodzący od łac. inquisitio - badanie,
dochodzenie) to kościelne trybunały wiary, powołane do wykrywania,
nawracania - i dopiero w ostateczności - karania opornych heretyków;

lamanie kolem, wyciaganie prokrustowym lozem, ach jakie rozkosze :)

--
Generał Skalski o żydach w UB :
http://www.youtube.com/watch?v=ScSz0xY5W88

Data: 2014-05-10 02:13:28
Autor: khanula
Święta Inkwizycja - kilka faktów
W dniu piątek, 9 maja 2014 20:49:22 UTC+2 użytkownik abc napisał:
Obraz Inkwizycji, kt�ry funkcjonuje w zbiorowej wyobra�ni (jako synonim z�a,

Nie da si� oddzieli� polityki od religii. Nie da si� w cz�owieku oddzieli�

katolika od obywatela. Rozdzia� pa�stwa od Ko�cio�a jest sztuczny.

tia! jak wiadomo Swieta Inkwizycja propagowala telerancje i postep, a wolnych chwilach rozdawla cukierki i prezerwatywy.

Data: 2014-05-10 19:05:06
Autor: abc
Święta Inkwizycja - kilka faktów
tia! jak wiadomo Swieta Inkwizycja propagowala telerancje i postep,

Oczywiście.
http://ksiegarniaabc.osdw.pl/ksiazka/Konik-Roman/W-obronie-swietej-inkwizycji,41603002134KS

Książka Romana Konika druzgoce kłamliwą czarną legendę Świętej Inkwizycji,
stworzoną przez libertynów i jakobinów doby Oświecenia, a później usilnie
podtrzymywaną przez lewicowe salony Zachodu. Dzięki tej książce Polacy mogą
poznać prawdę o Świętym Oficjum. Za co autorowi należą się podziękowania.
Waldemar Łysiak

Data: 2014-05-10 10:44:21
Autor: khanula
W dniu sobota, 10 maja 2014 19:05:06 UTC+2 użytkownik abc napisał:
> tia! jak wiadomo Swieta Inkwizycja propagowala telerancje i postep,

Oczywi�cie.

http://ksiegarniaabc.osdw.pl/ksiazka/Konik-Roman/W-obronie-swietej-inkwizycji,41603002134KS

Ksi��ka Romana Konika druzgoce k�amliw� czarn� legend� �wi�tej Inkwizycji,

stworzon� przez libertyn�w i jakobin�w doby O�wiecenia, a p�niej usilnie

podtrzymywan� przez lewicowe salony Zachodu. Dzi�ki tej ksi��ce Polacy mog�

pozna� prawd� o �wi�tym Oficjum. Za co autorowi nale�� si� podzi�kowania.

Waldemar �ysiak

nie czytam zmanipulowanych "opracowan". w szczegolnosci dot. proby wybielania i przeinaczania faktow z niechlubnej historii kosciola katol.

Data: 2014-05-10 19:49:53
Autor: abc
Święta Inkwizycja - kilka faktów
nie czytam zmanipulowanych "opracowan". w szczegolnosci dot. proby wybielania i przeinaczania faktow z niechlubnej historii kosciola katol.

Ale masz nasrane do łba!

Data: 2014-05-10 10:56:33
Autor: khanula
W dniu sobota, 10 maja 2014 19:49:53 UTC+2 użytkownik abc napisał:
> nie czytam zmanipulowanych "opracowan". w szczegolnosci dot. proby > wybielania i przeinaczania faktow z niechlubnej historii kosciola katol..

Ale masz nasrane do �ba!

alez skad, mysle racjonalnie!

Data: 2014-05-10 20:15:02
Autor: abc
Święta Inkwizycja - kilka faktów
> Ale masz nasrane do łba!

alez skad, mysle racjonalnie!

Nic podobnego. Powtarzasz jedynie antykatolickie kłamstwa.

Data: 2014-05-10 20:21:45
Autor: A. Filip
ŚwiętažL"Ď'#jHĽ‘Ť­ÄjKnľ˙ pw
"abc" <abc@wp.pl> pisze:
> Ale masz nasrane do łba!

alez skad, mysle racjonalnie!

Nic podobnego. Powtarzasz jedynie antykatolickie kłamstwa.

Kłamstwa [...]?  Nawet w twojej wybielającej  wersji gĂłra duĹźe przesady
szczególnie w porównywaniu nie katolickimi "błędami i wypaczeniami".

--
A. Filip  -- Talibowie W KLEWKACH nie byli! :-)
Ten, co nie wierzy w bogĂłw, wierzy w boga gromu; ten, co nie wierzy w lekarstwa

Data: 2014-05-10 21:12:34
Autor: abc
Święta Inkwizycja - kilka faktów
Nic podobnego. Powtarzasz jedynie antykatolickie kłamstwa.

Kłamstwa [...]?

Tak.

Data: 2014-05-12 01:12:13
Autor: khanula
W dniu sobota, 10 maja 2014 20:15:02 UTC+2 użytkownik abc napisał:

> alez skad, mysle racjonalnie!

Nic podobnego. Powtarzasz jedynie antykatolickie k�amstwa.

prawdy nie da sie zaklamac, mimo usilnych prob czynionych przez "specjalistow" od oglupiania. co bys nie powiedzial to doopa zawsze z tylu!

Data: 2014-05-12 10:18:02
Autor: A. Filip
ŚwiętažL"Ď'#jHĽ‘Ť­ÄjKnľ˙ pw
khanula@gazeta.pl pisze:
> [...]

prawdy nie da sie zaklamac, mimo usilnych prob czynionych przez
"specjalistow" od oglupiania. co bys nie powiedzial to doopa zawsze z tylu!

To komuniści kłamali o kapitalistycznych krwiopijcach czy (z dzisiejszej
perspektywy) grubo przesadzali?

--
A. Filip  -- Talibowie W KLEWKACH nie byli! :-)
Skleroza nie choroba tylko nogi bolą.  (Przysłowie polskie)

Data: 2014-05-12 03:16:19
Autor: khanula
W dniu poniedziałek, 12 maja 2014 10:18:02 UTC+2 użytkownik A. Filip napisał:
khanula@gazeta.pl pisze:

> [...]

To komuniści kłamali o kapitalistycznych krwiopijcach czy (z dzisiejszej

chyba sie nie wyspales? co do tematu maja komunisci? ale, w to istocie nie klamali, wystarczy przeczytac "Ziemie obiecaną" Reymonta. gnoili ludzi na wszelkie sposoby: niskoplatna praca ze stawka ponizej minimum biologicznego, czas pracy 14-16 godz. na dobe, zatrudnianie dzieci, zadnych oslon socjalnych, uzaleznienie od pracodawcy w niemal 100%, (pracodawcy czesto wyplacali zaplate w swoich bonach, ktore mozna bylo zrealizowac jedynie w magazynach, ktorych byli wlascielami, zakwaterowanie w przyfabrycznych famulach bedacych wlasnoscia fabrykanta... itede. konkluzja: komunisci nie klamali nazywajac zarlocznych kapitalistow "krwiopijcami"!

Data: 2014-05-10 10:36:20
Autor: Marek Czaplicki
abc pisze na pl.soc.polityka w dniu piątek, 9 maja 2014 20:49:

[...]

No. Jak się odpowiednia ilość usmaży na wolnym ogniu stosu, to może da się ocalić religię miłości bliźniego.
--
Pozdrawiam Marek