Sygnalizacja - strzałki - nadużycie?

Data: 2011-10-18 22:41:30
Autor: Sergiusz Rozanski
Sygnalizacja - strzałki - nadużycie?
Planuję pewne rozwiązanie internetowo/społecznościowe i w dużej mierze ma
się opierać na 'strzałkach' do serwera - chodzi o tanie użytkowanie dla
userów. Czy sieci mogą zablokować na jakiejś tam podstawie wyjątkowo dużą
liczbę 'strzałek' pod nasze numery? Czy są zapisy w umowach zabraniające
takie użytkowanie telefonu? Chodzi mi o dzwonienie na mój numer (taki czy
innych) z identyfikacjÄ…, ja wiem kto i na jaki nume dzwoni i to jest dla
mnie wystarczająca informacja od usera, więc odrzucam połączenie.
Co jeśli takich strzałek będzie w szczycie 100/1000/100k na godzinę?

Data: 2011-10-18 23:14:54
Autor: Maciej Bebenek
Sergiusz Rozanski <write-only-with-spf@media-lab.com.pl> wrote:
[...]

Taka dizałalność może zostać uznana za "generowanie sztucznego ruchu" albo
"działania mogące powodować zakłócenia pracy sieci".

Z technicznego punktu widzenia zestawienie połączenia (niezależnie czy w
sieci stacjonarnej czy komórkowej) jest czynnością pochłaniającą najwecej
zasobów sieci. Nie bez powodu w wielu telekomach do dziś istnieją opłaty za
zestawienie połaczenia i oddzielnie za czas rozmowy, albo (w zasadzie
równoważne) taktowanie typu 60/1.

Data: 2011-10-18 23:20:07
Autor: Maciej Bebenek
Maciej Bebenek <mobile.usun.to@bebenek.org> wrote:
Sergiusz Rozanski <write-only-with-spf@media-lab.com.pl> wrote:

Co jeśli takich strzałek będzie w szczycie 100/1000/100k na godzinę?

Żeby przyjąć 100 k zgłoszeń na godzinę, musiałbyś mieć, lekko licząc,
jakieÅ› 120-150 Å‚Ä…czy przychodzÄ…cych.

Data: 2011-10-19 13:57:11
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 18.10.2011 Maciej Bebenek <mobile.usun.to@bebenek.org> napisał/a:
[...]

W przypadku SIP-ów - to nie problem i nie jest duży koszt i w praktyce do
utrzymania przez 1 maszynÄ™. MartwiÄ… mnie te zapisy w umowach, muszÄ™ to
przedyskutować z potencjalnym dostawcą 'łączy' - bo to u niego będzie
największy ruch z tego tytułu. Teoretycznie da się utrzymać numer za
~2zł/mc, pewnie przy dużym wolumenie da się jeszcze taniej.
Z punktu widzenia usera to 1 strzałka na jakiś czas, ale u mnie może być
tego sporo w szczycie - zależy od powodzenia przedsięwzięcia.
Możliwe że dostawca zgodzi się na obsługę gdy dołożymy do tego SMS-y z
tych numerów.

Data: 2011-10-19 03:32:29
Autor: John Kołalsky
Sygnalizacja - strzałki - nadużycie?

Użytkownik "Maciej Bebenek" <mobile.usun.to@bebenek.org>

[...]

Już nie opowiadaj bajeczek. Dla operatora zestawienie połączenia przez klienta jest zyskiem bo może pobierać opłaty za rozmowę za którą klient dobrowolnie zapłaci bo ma swój zysk. Nawet puszczenie strzałki statystycznie prowadzi do przeprowadzenia chcianej rozmowy.

Data: 2011-10-19 21:37:32
Autor: Maciej Bebenek
John Kołalsky <john@kowal.invalid> wrote:
[...]

To Ty opowiadasz bajki. Ruchu jałowego rzędu kilkuset tysięcy wywołań na
dobę pod jeden i ten sam numer nie da rady zamieść pod dywan. Od razu
zainteresuje się tym chociażby dział fraudów.

Data: 2011-10-20 15:38:47
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 19.10.2011 Maciej Bebenek <mobile.usun.to@bebenek.org> napisał/a:
[...]

Tzn to nie będzie ruch 'jałowy' z punktu widzenia rozwiązania, to że potrzebuję
informacji zwrotnej od 'społeczniowca' nie znaczy że ja do niego nie będę
pisał i to normalnymi płatnymi sms-ami. On ma mi dawać odpowiedź bez ponoszenia
kosztów i to jest wymyślone strzałkami. Gdy tych strzałek będzie kilkadziesiąt,
nawet pewnie set to nikt siÄ™ tym nie przejmie. Gdy wedzie na kilo i nastepne
wielokrotności to może być już problem - i tu się obawiam problemów - jak
sieć będzie miała więcej userów. Ruch z 1 telefonu nie będzie duży, problemem
będzie sieć docelowa.

Data: 2011-10-20 21:20:04
Autor: Maciej Bebenek
[...]

Z punktu widzenia sieci A i B to będzie ruch jałowy. Jednak, jeżeli to
będzie tysiąc wywołań na dobę, pewnie nikt sobie głowy tym nie zawróci. Ale
- jak pisałeś - przy kilkudziesięciu tysiącach na godzinę - może.

Nie wiem, czy w "normalnym" abonenckim SIP-ie tak można, ale lepiej by
było, żeby w ogóle nie dochodziło do zestawienia połaczenia. Czyli po
przyjściu komunikatu setup_call wysłać od razu call_reject albo lepiej
busy. Wtedy IMO wyglÄ…da to normalniej :-)

Data: 2011-10-21 09:52:44
Autor: Michal Jankowski
Sygnalizacja - strza³ki - na du¿ycie?
Byl kiedys taki program w tv, do ktorego za duzo ludzi dzwonilo...

  MJ

Data: 2011-10-21 10:09:37
Autor: J.F
Sygnalizacja - strzałki - na dużycie?
Użytkownik "Michal Jankowski"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
Byl kiedys taki program w tv, do ktorego za duzo ludzi dzwonilo...

Nie w radiu ?

Od tego czasu w telefonii stacjonarnej duzo sie zmienilo.

Ale pojemnosc BTS jest nadal ograniczona :-)

J.

Data: 2011-10-21 11:33:46
Autor: Michal Jankowski
Sygnalizacja - strza³ki - na du¿ycie?
"J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

U¿ytkownik "Michal Jankowski"  napisa³ w wiadomo¶ci
Byl kiedys taki program w tv, do ktorego za duzo ludzi dzwonilo...

Nie w radiu ?

Nie.

http://web.archive.org/web/20010401153411/http://www.piraci.pl/

  MJ

Data: 2011-10-21 13:05:59
Autor: J.F
Sygnalizacja - strza³ki - na du¿ycie?
U¿ytkownik "Michal Jankowski"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
[...]

Sklerozy poczatki widac - "piratow" pamietalem, ale jakos mi sie kojarzylo ze to radio.

Ale tak swoja droga to ciekawe - z zasady programu wynikaloby ze prowadza jedna rozmowe jednoczesnie.
To przeciez nie blokuje linii miedzymiastowej - tzn blokuje jedna z co najmniej kilku dostepnych.

Kolejni widzowie byli odbierani i trzymani on-line, czy zwykle proby laczenia i zajetosc blokowaly siec ?

J.

Data: 2011-10-21 18:55:11
Autor: Maciej Bebenek
Sygnalizacja - strza≥ki - na duøycie?
"J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Użytkownik "Michal Jankowski"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup
Nie w radiu ?

Nie.

W radiu też. Warszawskie Radio Wawa miało początkowo numery na centrali na
Mariensztacie 31xxxx, co powodowało całkowite zablokowanie tejże.
Przełączono ich chyba do Intraco, a potem gdzie indziej.

[...]

Kolega wtedy w Bydgoszczy robił za alfę i omegę. Końcowa CA była
strowgerem, więc każde połączenie musiało do niej dojść, żeby wysłać sygnał
zajętości. No i kilka razy strowger padł.

M.

Data: 2011-10-20 22:30:55
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Sygnalizacja - strza³ki - na du¿ycie?
Dnia 2011-10-20, o godz. 15:38:47
Sergiusz Rozanski <write-only-with-spf@media-lab.com.pl> napisa³(a):

Tzn to nie bêdzie ruch 'ja³owy' z punktu widzenia rozwi±zania, to ¿e
potrzebujê informacji zwrotnej od 'spo³eczniowca' nie znaczy ¿e ja do
niego nie bêdê pisa³ i to normalnymi p³atnymi sms-ami. On ma mi dawaæ
odpowied¼ bez ponoszenia kosztów i to jest wymy¶lone strza³kami. Gdy
tych strza³ek bêdzie kilkadziesi±t, nawet pewnie set to nikt siê tym
nie przejmie. Gdy wedzie na kilo i nastepne wielokrotno¶ci to mo¿e
byæ ju¿ problem - i tu siê obawiam problemów - jak sieæ bêdzie mia³a
wiêcej userów. Ruch z 1 telefonu nie bêdzie du¿y, problemem bêdzie
sieæ docelowa.

A czy najpro¶ciej nie jest zapytaæ operatora jakiego chcesz u¿yæ o jego
interpretacjê? Najlepiej na pi¶mie ¿eby mieæ jego wyk³adniê gdy zmieni
siê zdanie.

Zdrówko

Data: 2011-10-24 18:44:41
Autor: John Kołalsky
[...]

zasobów sieci. Nie bez powodu w wielu telekomach do dziÅ› istniejÄ… opÅ‚aty  > za
[...]

Ale nie dlatego pobierają opłatę za pierwszą minutę !!!

Data: 2011-10-19 08:19:43
Autor: Ircys
On 19 Pa¼, 01:14, Maciej Bebenek <mobile.usun...@bebenek.org> wrote:
Sergiusz Rozanski <write-only-with-...@media-lab.com.pl> wrote:
> Planujê pewne rozwi±zanie internetowo/spo³eczno¶ciowe i w du¿ej mierze ma
> siê opieraæ na 'strza³kach' do serwera - chodzi o tanie u¿ytkowanie dla
> userów. Czy sieci mog± zablokowaæ na jakiej¶ tam podstawie wyj±tkowo du¿±
> liczbê 'strza³ek' pod nasze numery? Czy s± zapisy w umowach zabraniaj±ce
> takie u¿ytkowanie telefonu? Chodzi mi o dzwonienie na mój numer (taki czy
> innych) z identyfikacj±, ja wiem kto i na jaki nume dzwoni i to jest dla
> mnie wystarczaj±ca informacja od usera, wiêc odrzucam po³±czenie.
> Co je¶li takich strza³ek bêdzie w szczycie 100/1000/100k na godzinê?

Taka diza³alno¶æ mo¿e zostaæ uznana za "generowanie sztucznego ruchu" albo
"dzia³ania mog±ce powodowaæ zak³ócenia pracy sieci".

Wbrew pozorom "SZTUCZNO¦Æ ruchu" jest bardzo trudna do zarzucenia/
wykazania
gdy nie dochodzi do rozmowy.

Ircys

Data: 2011-10-21 01:20:33
Autor: Feromon
Sygnalizacja - strza³ki - nadu¿ycie?

U¿ytkownik "Ircys" <ircys@post.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:413c3fc3-36fb-4425-aa05-e2cc30367199l7g2000yqh.googlegroups.com...
> [...]

"dzia³ania mog±ce powodowaæ zak³ócenia pracy sieci".

Wbrew pozorom "SZTUCZNO¦Æ ruchu" jest bardzo trudna do zarzucenia/

A ja mam inne zdanie i na miejscu operatora sabotowa³bym takie u¿ycie
wprowadzaj±c przerwy w u¿ytkowaniu ³±cza losowo lub proporcjonalnie do
bezp³atnego ruchu.

Feromon

PS.
Bo to jak w dowcipie z krasnoludkiem - ile kosztuje kropelka benzyny? - Nic -
To proszê mi nakapaæ 20 litrów....

Ten pusty ruch parali¿uje sieæ...

Data: 2011-10-21 10:32:11
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Sygnalizacja - strza³ki - nadu¿ycie?
Dnia 2011-10-21, o godz. 01:20:33
"Feromon" <fer0m0n@wp.pl> napisa³(a):

> [...]

Feromon

PS.
Bo to jak w dowcipie z krasnoludkiem - ile kosztuje kropelka benzyny?

A pamiêtacie to co poni¿ej? Tak mi siê skojarzy³o. ;-)

Jak w prosty i, co najwa¿niejsze, darmowy sposób komunikowaæ siê ze
znajomymi przy pomocy telefonu komórkowego? To proste! Wystarczy
¶ledziæ polskie listy dyskusyjne... Kto¶ znalaz³ na jednej z takich
list [bodaj¿e pl.rec.komorka czy te¿ pl.rec.dresy ;)] dok³adn±
instrukcjê jak rozmawiaæ za zupe³n± darmochê! Dzielimy siê wiedz±...
Niestety mo¿liwo¶æ prezentowana przez nas nie jest dla wszystkich. Ale
na pewno dla wszelkiej ma¶ci poszukiwaczy darmowych kodów, generatorów
zdrapek, klonowanych simów bêdzie jak znalaz³. Do darmowych rozmów
potrzeba jedynie dresu, kumpli z którymi bêdziemy konwersowaæ i kilku
skrojonych gostkom telefonów pre-paid (im wiêcej tym rozmowa
ciekawsza). Przygotowanie systemu nie jest spraw± ³atw± ale wyrobiony
dres po przeczytaniu (niektórzy nawet i to potrafi±) tej instrukcji da
sobie radê. A oto co musimy zrobiæ by komunikowaæ siê przez komórkê ze
znajomymi za zupe³n± darmochê: 1) Zaczynamy od ponumerowania
zgromadzonych telefonów flamastrem, który u¿ywamy do paskudzenia ¶cian
w windzie w kolejno¶ci od 1 do 10 lub do 20 je¿eli ju¿ mamy tyle
aparatów ;-) 2) Wybieramy jeden aparat i piszemy na nim (baza) w
ksi±¿ce telefonicznej karty sim bazy zapisujemy numery pozosta³ych
telefonów które posiadamy w kolejno¶ci od 1 do 9 czy 19 je¿eli juz mamy
tyle aparatów ;-) I teraz najwa¿niejsze musimy poszczególnym numerom w
ksi±¿ce bazy dopisaæ w³a¶ciwe opisy co robimy nastêpuj±co: Nr telefonu
i opis: 1. k**wa 2. wypad 3. spoko 4. szmal 5. gliny 6. dzie³o 7. waliæ
8. jadê 9. dziwki Te dziewiêæ wpisów wystarczy do prowadzenia w³a¶ciwej
i normalnej konwersacji. Tak ustawion± ksi±¿kê SIM kopiujemy np.
Ericssonem dla wszystkich kolesi i ju¿ mo¿emy z nimi rozmawiaæ za free
bo czarn± robotê odwali za nas identyfikacja numeru dzwoni±cego czyli
CLIP. I tak aby powiedzieæ znajomym, ze powinni¶my opu¶ciæ Hotel
Sheraton i przenie¶æ siê do Forum wykonamy sekwencje dzwonienia z
natychmiastowym roz³±czeniem za pomoc± telefonów 1, 2 i 5, co u kolesi
w nieodebranych po³±czeniach da jasny komunikat: "k**wa" "wypad"
"gliny". Aby przekazaæ: "nie mam czasu bo idê na randkê z dziewczyn±"
wystarczy "dryndn±æ" z telefonów 1, 8, 7, 9. ;-) Przydatne terminy: -
Pracuje - 4, 7 lub 6,7 - Wypoczywam - 2, 1, 3 - Tak - 3, 1 - Nie - 2, 1
- Czy by³by¶ ³askaw oddaæ mi pieni±dze? - 1, 4, 1 Jak widaæ z telefonu
nr 1 korzystamy najczê¶ciej wiêc musi byæ trwa³y. Aby wykorzystaæ ca³e
s³ownictwo jakim porz±dny dres dysponuje wystarczy zdefiniowaæ
pozosta³ych 10 telefonów. No ale wtedy to ju¿ mo¿na Mickiewicza
cytowaæ. Wiem, ¿e udostêpnianie darmowych sposobów mo¿e siê komu¶ nie
podobaæ zw³aszcza je¿eli p³aci abonament w Centertelu i jeszcze trzy w
Idei ale takich to 7,1,7 i 2 Pe³nej satysfakcji z darmowej
komunikacji! :-)

Data: 2011-10-23 11:04:52
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 20.10.2011 Feromon <fer0m0n@wp.pl> napisał/a:

Użytkownik "Ircys" <ircys@post.pl> napisał w wiadomości news:413c3fc3-36fb-4425-aa05-e2cc30367199l7g2000yqh.googlegroups.com...
On 19 Paź, 01:14, Maciej Bebenek <mobile.usun...@bebenek.org> wrote:
> [...]

Taka dizałalność może zostać uznana za "generowanie sztucznego ruchu" albo
"działania mogące powodować zakłócenia pracy sieci".

Wbrew pozorom "SZTUCZNOŚĆ ruchu" jest bardzo trudna do zarzucenia/
wykazania
gdy nie dochodzi do rozmowy.

A ja mam inne zdanie i na miejscu operatora sabotowałbym takie użycie
wprowadzając przerwy w użytkowaniu łącza losowo lub proporcjonalnie do
bezpłatnego ruchu.

To nie jest chyba takie proste dla klienta z set opłaconymi liniami prawda?
Który jeszcze dodatkowo z tych lini generuje jednak płatny ruch (np smsy)
- komunikacja w 2 stronę nie będzie strzałkowa - a ma pochodzić z tych samych
numerów. Po prostu może trzeba będzie jak zwykle zrobić backup :) i rozłożyć
ruch na wielu dostawców.

Feromon

PS.
Bo to jak w dowcipie z krasnoludkiem - ile kosztuje kropelka benzyny? - Nic -
To proszę mi nakapać 20 litrów....

Tylko że zakładam że user ma opłacony telefon, jak i linie u mnie również,
więc przykład trochę nie trafiony - bo jednak jakaś kasa leci.

Ten pusty ruch paraliżuje sieć...

Data: 2011-10-21 12:46:40
Autor: J.F
Sygnalizacja - strza³ki - nadu¿ycie?
U¿ytkownik "Ircys"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
[...]

A jeszcze trudniejsza gdy dochodzi, bo skoro dochodzi, to widac mieli ochote pogadac.

Przy proponowanej ilosci chyba nie ma problemu  - tam szacunkowo co chwile bedzie ktos dzwonil. To nie moze byc ruch naturalny.

Teraz tylko ustalic strone firmy ... i moze wystarczy wydrukowac materialy informacyjne zeby miec wyrazny dowod :-)

J.

Data: 2011-10-21 01:17:04
Autor: Feromon

Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@media-lab.com.pl> napisał w wiadomości news:slrnj9s04q.5sm.write-only-with-spfdns.media-lab.com.pl...
[...]

Takie przekazywanie informacji strzałkami jak alfabetem Morse'a?

Feromon

Sygnalizacja - strzałki - nadużycie?