Data: 2012-07-01 11:01:45 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
Poruszony działalnością grupowych aktywistów rowerowych (szczególnie
jednego) podrzucam nowy pomysł. W Polsce coraz popularniejsze stają się sygnalizacje z pętlą indukcyjną. Czasem dotyczy to całych skrzyżowań, a czasem tylko "lewoskrętu" Wiem, że problem nie jest tak medialny i widoczny jak choćby śluzy rowerowe (nie wiem czemu wybrałem akurat ten przykład. Przypadek - słowo daję!). Jest za to powszechny, realny i dokuczliwy. Może nawet bardziej dokuczliwy niż kompleks "Zachodu" :). Problem mają także użytkownicy skuterów i lekkich motorów, choć pewnie sporo zależy od ustawionej czułości. A rozwiązanie wydaje się dość proste. Wystarczyłby DUŻY PRZYCISK przy krawędzi jezdni, na który można by było wjechać albo docisnąć nogą (żeby uniknąć kolejnych paskudnych słupków). Koszt maleńki w porównaniu z samą sygnalizacją i pętlą. Do dzieła Panowie! Może następnym razem to Francja coś ściągnie od nas! (Chyba że ktoś już na to wpadł - szczerze nie wiem :/) pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-01 13:06:55 | |
Autor: Michał \"Mhrok\" Kalida | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
W dniu 2012-07-01 13:01, PK pisze:
Poruszony działalnością grupowych aktywistów rowerowych (szczególnieNie prościej dobrze ustawić pętlę indukcyjną? Wymęczyć urzędników pismami i bedzie dobrze. Sprawdzone jakiś czas temu, gdzieś nawet na grupie jest wątek o tym. |
|
Data: 2012-07-01 12:03:47 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-01, Michał "Mhrok" Kalida <mhrok@mhroczny.eu> wrote:
Nie prościej dobrze ustawić pętlę indukcyjną? Prościej, ale to nie jest rozwiązanie poprawne tylko poprawianie aktualnego rozwiązania "częściowego". Do nawet najlepiej ustawionej pętli w końcu podjedzie facet na wypasionej karbonowej szosówce i pętla może go nie wyłapać. Nie zapominajmy o jeźdźcy na koniu, człowieku poganiającym krowy oraz kolumnie pieszych :). pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-01 14:22:20 | |
Autor: Michał \"Mhrok\" Kalida | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
W dniu 2012-07-01 14:03, PK pisze:
On 2012-07-01, Michał "Mhrok" Kalida <mhrok@mhroczny.eu> wrote:Nadal nie widzę sensu kolejnej inwestycji, która będzie działać "tak sobie". Już wystarczająco ciężko jest się pozbyć przycisków z przejazdów rowerowych. Przy okazji, wiesz o tym, że pojazdy muszą być wykrywane automatycznie? Tylko pieszy może być "wykrywany" przyciskiem. Warto też pamiętać o tym, że detekcja indukcyjna to nie jest jedyny sposób wykrywania automatycznego. Jest jeszcze videodetekcja, radarowa...? Co z nimi? |
|
Data: 2012-07-01 13:23:02 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-01, Michał "Mhrok" Kalida <mhrok@mhroczny.eu> wrote:
Nadal nie widzę sensu kolejnej inwestycji, która będzie działać "tak sobie". Ale czemu "tak sobie"? Działałaby absolutnie poprawnie: ktoś chce mieć możliwość przejazdu, to wciska. Ktoś nie chce, to nie wciska. Co tu jest "takie sobie"? Chyba że chodzi Ci o awaryjność, ale ona i tak wynikałaby głównie z tej elektroniki, która dziś obsługuje pętlę (i ew. wandalizmu). Już wystarczająco ciężko jest się pozbyć przycisków z przejazdów rowerowych. Nic nie wiem o pozbywaniu się przycisków z przejazdów. Po co? Przy okazji, wiesz o tym, że pojazdy muszą być wykrywane automatycznie? Tylko pieszy może być "wykrywany" przyciskiem. Nie wiem. W takim razie to jest głupi przepis (ktoś znowu zapomniał o istnieniu rowerzystów), więc zapewne zostanie zmieniony. Warto też pamiętać o tym, że detekcja indukcyjna to nie jest jedyny sposób wykrywania automatycznego. Jest jeszcze videodetekcja, radarowa...? Co z nimi? One wykrywają rowery i poganiaczy krów (a przynajmniej nie ma fizycznych trudności, które by to istotnie utrudniały). Ale na drogach najczęściej używa się indukcyjnych, więc wypadałoby umożliwić przejazd pojazdom, które mają z nimi problem. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-01 20:53:55 | |
Autor: MadMan | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
Dnia 01 Jul 2012 13:23:02 GMT, PK napisa³(a):
Nic nie wiem o pozbywaniu siê przycisków z przejazdów. Po co? Od jakich¶ 7 lat s± niezgodne z prawem. -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2012-07-01 22:05:29 | |
Autor: BoDro | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
Dnia 01-07-2012 o 20:53:55 MadMan <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisa³(a):
Nic nie wiem o pozbywaniu siê przycisków z przejazdów. Po co? Od jakich¶ 7 lat s± niezgodne z prawem. .... podobnie jak nagminne, opó¼nione w³±czanie zielonego dla rowerzystów/pieszych na niekolizyjnych strumieniach, dziesiêciocetymetrowe krawê¿niki na DDR i wiele, wiele innych... Ale beton drogowy twardy jest i nie ruszaj± go jakie¶ tam przepisy :-) -- Bogdan 53.659956 N, 17.347842 E bodro_malpa_wp.pl |
|
Data: 2012-07-02 06:30:53 | |
Autor: MadMan | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
Dnia Sun, 01 Jul 2012 22:05:29 +0200, BoDro napisa³(a):
Ale beton drogowy twardy jest i nie ruszaj± go jakie¶ tam przepisy :-) No to trzeba dr±¿yæ. Naprawdê da siê co¶ zmieniæ. -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2012-07-01 16:28:11 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
PK, 01 Jul 2012 12:03:47 GMT, pl.rec.rowery:
Do nawet najlepiej ustawionej pêtli w koñcu podjedzie facet Wot w³a¶nie - FOTOKOMÓRKI! Kurna, takie to skomplikowane? :-/ -- Pozdrowienia, Marek 'marcus075' Karweta | Dwa kieliszki wystarcz±. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Najpierw jeden Tuwima c(z)ytujê z przyjemno¶ci± | A potem kilkana¶cie drugich. |
|
Data: 2012-07-01 16:27:24 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
PK, 01 Jul 2012 11:01:45 GMT, pl.rec.rowery:
A rozwi±zanie wydaje siê do¶æ proste. Wystarczy³by DU¯Y PRZYCISK przy Przyciski s± niezgodne z przepisami, wiêc: nie, nie by³oby pro¶ciej. Inna sprawa, ¿e moja wiara w urzêdasów sprawia, ¿e mam wizjê s³upka z przyciskiem... Nie pro¶ciej zrobiæ fotokomórkê? :-/ -- Pozdrowienia, Marek 'marcus075' Karweta | Dwa kieliszki wystarcz±. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Najpierw jeden Tuwima c(z)ytujê z przyjemno¶ci± | A potem kilkana¶cie drugich. |
|
Data: 2012-07-01 15:01:52 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-01, Marek 'marcus075' Karweta
<m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> wrote: Nie prościej zrobić fotokomórkę? :-/ Prościej, ale mógłby być problem ze śniegiem itp. Gdyby fotokomórki nie miały wad, to by się je stosowało zamiast indukcji czy mikrofal, a jednak nie są tak powszechne (i to nie wynika z polskiej specyfiki przetargów - za granicą też rządzą rozwiązania z pętlami indukcyjnymi, choć najczęściej działające trochę inaczej). pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-01 18:57:36 | |
Autor: keramp z Pyrlandii | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
Użytkownik "PK" <kosu@nospam.pl> napisał w wiadomości news:slrnjv0pmm.5l2.kosulocalhost.localdomain...
On 2012-07-01, Marek 'marcus075' Karweta I podobnie "guzik" w asfalcie, może mieć problem ze śniegiem śmieciami .... Zdrówka |
|
Data: 2012-07-01 20:36:43 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
PK, 01 Jul 2012 15:01:52 GMT, pl.rec.rowery:
On 2012-07-01, Marek 'marcus075' Karweta No to jak±¶ wideodetekcjê. Je¿eli mój przyg³upi aparat fotograficzny jest w stanie stierdziæ: a) kiedy siê u¶miechasz b) gdzie masz g³owê to my¶lê, ¿e bez wiêkszych problemów mo¿na stworzyæ program, który stwierdzi, czy to, co podjecha³o na skrzy¿owanie to rowerzysta, krowa czy ¶nieg (szczególnie, ¿e by³by on sterowany normalnym komputerem przemys³owym, a nie mikrocipk± z aparatu, który wytrzymuje kilkaset zdjêæ). -- Pozdrowienia, Marek 'marcus075' Karweta | Dwa kieliszki wystarcz±. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Najpierw jeden Tuwima c(z)ytujê z przyjemno¶ci± | A potem kilkana¶cie drugich. |
|
Data: 2012-07-01 19:46:58 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
A skoro z każdym pomysłem jest jakiś problem to dlaczego nie zrezygnują w ogóle z detekcji? Jakieś korzyści?
-- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2012-07-01 13:04:14 | |
Autor: rmikke | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
On Sunday, July 1, 2012 9:46:58 PM UTC+2, piecia aka dracorp wrote:
A skoro z ka¿dym pomys³em jest jaki¶ problem to dlaczego nie zrezygnuj± w ogóle z detekcji? Jakie¶ korzy¶ci? Na lewoskrêtach - na pewno. |
|
Data: 2012-07-01 20:31:54 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-01, piecia aka dracorp <imie.nazwisko@wp.eu> wrote:
A skoro z każdym pomysłem jest jakiś problem to dlaczego nie zrezygnują w ogóle z detekcji? Jakieś korzyści? Oczywiście tak - ogromne. Te na jezdni udrożniły sytuację przy niepopularnych lewoskrętach, drogach prowadzących do biur i osiedli (ruchliwych 2 razy dziennie). Na tej zasadzie działa także wiele skrzyżowań tras różnej klasy. Dzięki temu można zrobić sygnalizację w miejscu, gdzie na ruchliwą szosę co jakiś czas wyskakuje traktor albo jakiś wrak wypakowany robotnikami z pola (to taki klasyczny Czarny Punkt). W przypadku chodników i ścieżek rowerowych (czyli przycisków) bywa różnie. Czasem jest to kwestia mody - samochody i tak stoją, a pieszy/rowerzysta musi wcisnąć, więc w nagrodę poczeka na kolejny cykl. Ale o ile dobrze pamiętam przyciski wprowadzono najpierw na przejściach "szkolnych" i tu są niezastąpione. Poza tym dzięki detektorom powstało wiele przejść/przejazdów przez ruchliwe trasy (np. tam gdzie przecinają je szlaki turystyczne albo po dwóch stronach szosy są wiochy, ale monopolowy jest tylko w jednej itp itd). Także generalnie detekcja jest dobra. Nie rozumiem tylko co tak bardzo urąga dumie rowerzystów, że nie mogą używać przycisków. Rzadko tu widuję takie zamiłowanie do przepisów :D. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-02 06:27:35 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
Dnia Sun, 01 Jul 2012 20:31:54 +0000, PK napisał(a):
Także generalnie detekcja jest dobra. Nie rozumiem tylko co tak bardzoMnie jako pieszego też denerwują. A na rowerze to szkoda gadać. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2012-07-02 10:35:21 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-01, PK wrote:
On 2012-07-01, piecia aka dracorp <imie.nazwisko@wp.eu> wrote:[..] Także generalnie detekcja jest dobra. Nie rozumiem tylko co tak bardzo A widziałeś GDZIEKOLWIEK dobrze zrobione przyciski dla rowerów? Bo przyznam, że nie znam przejazdu rowerowgo w Polsce, na którym zielone dla rowerów włączałoby się automatycznie gdy odpowiednie kierunki przecinające stoją. A do tego, rowerzysta jest pojazdem. W przypadku przecinania drogi na której nie ma ruchu, dla samochodów sygnalizacja potrafi się przełączać automatycznie bez konieczności zatrzymywania samochodu. Przyciski dla rowerzystów to uniemożliwiają, czyli uniemożliwiają płynną jazdę rowerem po mieście. Rozumiesz chyba zalety płynności jazdy, prawda? I nie chodzi o urąganie dumie, tylko o urąganie zdrowemu rozsądkowi. Ponieważ sygnalizacja wymaga idiotycznych akcji, to jest zwyczajnie notorycznie ignorowana. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2012-07-02 13:58:36 | |
Autor: BoDro | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
Dnia 02-07-2012 o 12:35:21 Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisa³(a):
Rozumiesz chyba zalety p³ynno¶ci jazdy, prawda? najwyra¼niej niektórzy p³ynno¶æ ruchu rozumiej± wy³±cznie w kontek¶cie ruchu samochodowego I nie chodzi o ur±ganie dumie, tylko o ur±ganie zdrowemu rozs±dkowi. otó¿ to: nie chodzi o dumê, ale ewidentn±, bezsensowan± dyskryminacjê. A dla przyk³adu zupe³nie nie czujê siê dyskryminowany stosowaniem przycisków na przejazdach przez ruchliwe haj³eje poza skrzy¿owaniami. Poniewa¿ sygnalizacja wymaga idiotycznych akcji, to jest zwyczajnie To chyba jedna z niewielu sytuacji, gdy ignorujê czerwone - je¶li przycisk nie wyzwoli zielonego, gdy zielone dostaje równoleg³y strumieñ samochodów... -- Bogdan 53.659956 N, 17.347842 E bodro_malpa_wp.pl |
|
Data: 2012-07-02 18:58:32 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-02, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote:
A widziałeś GDZIEKOLWIEK dobrze zrobione przyciski dla rowerów? Bo Zapewne widziałem, ale nie umiem podać przykładu :). Staram się unikać ścieżek w miastach. W Warszawie jest tylko kilka, których używam (Trasa Siekierkowska, Aleje Jerozolimskie, lewe nabrzeże Wisły i KEN). Od niedawna mam równiutką asfaltową ścieżkę tuż pod dom i jeżdże na około :). Ale to nie jest wina idei "przycisk" tylko głupich projektantów i niedbałych wykonawców. Idąc tym tropem moglibyśmy podważyć sens wielu innych rzeczy: asfaltu, telefonu, poczty, publicznej przychodni... :) A do tego, rowerzysta jest pojazdem. W przypadku przecinania drogi na To dlatego, że ruch samochodów jest uporządkowany. Dzięki temu można zrobić pętle nie tylko przy sygnalizacji, ale także kilkaset metrów dalej i "przygotować" kierowcy zielone. Ruch rowerowy (na ścieżkach) wygląda jak samochodowy na początku wieku (ew. na współczesnych wsiach). MAX czego możesz oczekiwać od statystycznego rowerzysty na ścieżce, to zjechanie do prawej przy wymijaniu. Stąd zrobienie niezawodnego systemu dla pedałujących jest trudniejsze. Pętle zupełnie odpadają. Można robić radary wyczuwające zbliżanie się, ale jest to dosyć skomplikowane. Poza tym mówimy o rozwiązaniach naprawdę drogich. Można je zastosować na jakichś wybranych i popularnych trasach, ale nie powszechnie. Polski po prostu na to nie stać :). I nie chodzi o urąganie dumie, tylko o urąganie zdrowemu rozsądkowi. Uchodzę za osobę bardzo racjonalną i mi jakoś te przyciski nie przeszkadzają :). Tam gdzie są potrzebne działają bardzo dobrze. Tam gdzie nie są potrzebne (czyli prawie wszędzie w miastach), należy je usunąć. Ale nie dlatego, że są złe. Po prostu w większości przypadków w ogóle nie powinno tam być żadnych detektorów, a montuje się je "na siłę", bo aktualnie panuje taki trend. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-02 21:54:47 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
PK, 02 Jul 2012 18:58:32 GMT, pl.rec.rowery:
Id±c tym tropem mogliby¶my podwa¿yæ sens wielu Chybiony przyk³ad, albo uwertura do flejma... -- Pozdrowienia, Marek 'marcus075' Karweta | Dwa kieliszki wystarcz±. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Najpierw jeden Tuwima c(z)ytujê z przyjemno¶ci± | A potem kilkana¶cie drugich. |
|
Data: 2012-07-02 20:08:27 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-02, Marek 'marcus075' Karweta
<m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> wrote: Chybiony przykład, albo uwertura do flejma... Za 20 minut kończą mi się obliczenia i wyłączam usenet, więc na flame'a i tak nie miałbym czasu :). Poza tym nie - to miał być taki element humorystyczny. Dla ludzi z poczuciem humoru :). pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-03 09:30:11 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-02, PK wrote:
On 2012-07-02, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> wrote: Ale pytałeś o to, dlaczego rowerzyści nie lubią przycisków, a nie idei przycisku. A przyciski w praktyce są jakie są i nienawiść do nich nie ma nic wspólnego z dumą. Mam wrażenie, że wycofujesz się trochę okrakiem. Bądź inaczej: dziwiłeś się rowerzystom protestującym przeciwko przyciskom bez zająknięcia o tym, co poniżej - że tych sygnalizacji wzbudzanych (i w konsekwencji przycisków) w zdecydowanej większości być nie powinno. [..] I nie chodzi o urąganie dumie, tylko o urąganie zdrowemu rozsądkowi. Jakby przyciski występowały faktycznie tylko w miejscach, gdzie rzadko uczęszczana trasa przecina coś ruchliwego, to nie sądzę, żeby ktokolwiek miał do nich jakieś większe awizo. Ale rzeczywistość jest jaka jest i przyciski wzbudzają złość i prowokują do ogólnego olewania świateł. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2012-07-02 16:51:17 | |
Autor: Marcin Hy³a | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
On 2012-07-01 22:31, PK wrote:
Tak¿e generalnie detekcja jest dobra. Nie rozumiem tylko co tak bardzo Ale sam przepisów nie znasz - rower jest pojazdem i stosuj± siê wymagania dla pojazdów: ich detekcja musi byæ automatyczna. Ale jakakolwiek automatyczna detekcja rowerzystów (w sensie odrêbnej fazy, grupy itp.) na drogach dla rowerów nie jest specjalnie szczê¶liwym pomys³em - bo albo nie da siê wykryæ zamiaru rowerzysty (czy jedzie na wprost, w prawo/lewo czy w ogóle omija skrzy¿owanie) albo je wykrywa za pó¼no albo te¿ wymaga dzia³añ zupe³nie kosmicznych (np. pasy ruchu na _drodze_ dla rowerów, poszerzaj±ce j± z 2-2,5 m do co najmniej 6 metrów!). Dlatego podstawowym rozwi±zaniem dla sygnalizacji rowerowej w drogach dla rowerów (sygnalizatory S-6, notabene _NIELEGALNE_ bo dwu a nie trójkomorowe, wymagane dla pojazdów przepisami wy¿szego ni¿ rozporz±dzenie rzêdu) jest zwyczajne spiêcie ich na sztywno z niekolizyjn± grup± sygnalizacji dla samochodu. Po prostu S-6 (rowerowe) powinny byæ wzbudzane przez samochody (!!!!!!) na jezdni obok (równoleg³ej). Unika siê ekstra kosztów a przede wszystkim sytuacji w której rower doje¿d¿a do skrzy¿owania i przejazdu dla rowerzystów ju¿ kiedy równoleg³e samochody maj± sygna³ zielony i jad±, w tym skrecaj± i przecinaj± przejazd dla rowerzystów. Wtedy albo siê nagle zapala zielone dla rowerzystów, co nie jest szczególnie fajne z punktu widzenia BRD (bo pojazdy zmieniaj±ce kierunek na sygnalizatorze S-1 widzia³y sygna³ czerwony na kolizyjnym przeje¼dzie dla rowerzystów) albo te¿ dyskryminuje rowerzystów, bo pomimo prawid³owego zg³oszenia program daje sygna³ zielony w nastêpnym cyklu, co w PL mo¿e oznaczaæ nawet 3 minuty czekania (choæ nie jest to szczególnie zgodne ze sztuk± a nawet zdaje siê przepisami). Problemem takiego rozwi±zania (sprzêgniêcie na sztywno sygnalizacji ogólnej i niekolizyjnej rowerowej) jest sytuacja z niewielkim ruchem samochodowym lub jego brakiem (szczególnie noc). Ale s± mo¿liwo¶ci rozwi±zania - np. sygna³ czerwony na wszystkich wlotach "samochodowych" i zielone na wszystkich przejazdach dla rowerzystów, dopiero zbli¿aj±cy siê samochód powoduje czerwone dla rowerzystów. Wtedy mo¿na te¿ stosowaæ rozwi±zania takie jak detekcja zdalna, a nawet przyciski dla rowerzystów, ale wyj±tkowo i tylko jako rozwi±zanie _wspieraj±ce_ (zapasowe). Przyciski w zasadzie s± do zaakceptowania _wy³±cznie_ w przypadku izolowanych przejazdów dla rowerzystów (poza skrzy¿owaniami ogólnodostêpnymi) kiedy drogi dla rowerów biegn± wzdlu¿ jezdni i nie mo¿na wykryæ automatyk± ich zamiaru (czy chca przekroczyæ jezdniê, czy jechaæ nadal na wprost). Ale ju¿ w sytuacji gdy droga dla rowerów biegnie poprzecznie do drogi ogólnodostêpnej, wskazana jest detekcja automatyczna, wykrywaj±ca rowerzystê _zbli¿aj±cego_ siê do skrzy¿owania, tak, aby na doje¼dzie dostawa³ ju¿ zielone i nie musia³ siê zatrzymywaæ, albo przynajmniej ¿eby zminimalizowaæ czas oczekiwania na zielone. Przy okazji - pêtle indukcyjne maj± tê wadê, ¿e ich naprawa wymaga zamkniêcia ulicy i robót drogowych (trzeba wyci±æ asfalt, wyj±æ stare druty, za³o¿yæ nowe itp.). Zgodnie z przepisami, systemy detekcji automatycznej _musza_ wykrywaæ rowery. Niestety, czu³o¶æ i kalibracja polskich pêtli zostawia du¿o do ¿yczenia. Systemy "radarowe" s± bardzo czu³e na deszcz (lektura fabrycznej instrukcji obs³ugi jednego takiego urz±dzenia by³a dla mnie niezwykle pouczaj±ca - spadek skuteczno¶ci nawet o 90%). Najwiêkszy potencja³ ma wideodetekcja - raz, ¿e bardzo szybko tanieje, dwa ¿e jest ³atwa do naprawy (nie trzeba zamykaæ ruchu, a je¶li - to na parêna¶cie minut ¿eby wymieniæ kamerê) a trzy, ¿e soft do analizy obrazu jest obecnie tak rozwiniêty, ¿e mo¿e wykrywaæ sygnalizowanie zamiaru skrêtu przez wystawienie rêki (nie pisze o komercyjnie dostêpnym sofcie do detekcji, ale ogólnie o stanie rozwoju softu). marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl |
|
Data: 2012-07-01 21:36:50 | |
Autor: Micha³ \"Mhrok\" Kalida | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
W dniu 2012-07-01 20:36, Marek 'marcus075' Karweta pisze:
to my¶lê, ¿e bez wiêkszych problemów mo¿na stworzyæ program, który Aktualnie kamery maj± problem z ciemnymi ubraniami (zdaje siê okolice Narodowego w WAW). Tak¿e to nie jest takie proste :D |
|
Data: 2012-07-02 06:25:59 | |
Autor: gom1 | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
PK <kosu@nospam.pl> napisa³(a):
Mo¿e nastê™pnym razem to Francja co¶ ¶›ci±…gnie od nas! We Francji aktywi¶ci rowerowi chc±, aby skrzy¿owania mo¿na by³o przeje¿d¿aæ na czerwonym ¶wietle. Ju¿ teraz maj± znaki zezwalaj±ce na taki manewr na wybranych skrzy¿owaniach. Wtedy ¿adne pêtle czy przyciski nie bêd± potrzebne. -- |
|
Data: 2012-07-02 10:49:27 | |
Autor: Fabian | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
On 02.07.2012 08:25, gom1 wrote:
PK<kosu@nospam.pl> napisa³(a): Na czerwonym da siê przejechaæ jak nie jedzie nic z kolizyjnego kierunku, a co je¿eli jest ona na drodze dojazdowej do ruchliwej ulicy? Fabian. |
|
Data: 2012-07-03 12:10:11 | |
Autor: Krzysztof Olszak | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
W dniu 2012-07-02 10:49, Fabian pisze:
Na czerwonym da siê przejechaæ jak nie jedzie nic z kolizyjnego W przypadku Francji jest to problem kierowcy, który i tak zwalnia przed skrzy¿owaniem, bowiem we Francji piesi mog± przechodziæ na czerwonym i czyni± to powszechnie. Krzysztof |
|
Data: 2012-07-03 13:16:34 | |
Autor: Fabian | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
On 03.07.2012 12:10, Krzysztof Olszak wrote:
W dniu 2012-07-02 10:49, Fabian pisze: Mog± tzn. ¿e maj± pierwszeñstwo tzn. kto bêdzie winien w przypadku kolizji - kierowca pojazdu? Z tego co pamiêtam, zezwolenie dla rowerzystów zak³ada³o jednak pierwszeñstwo pojazdów z zielonym, a czerwone rowerzy¶ci mieli traktowaæ jak u nas traktuje siê zielon± strza³kê (faktycznie, nie w przepisach). Ale zupe³nie nie jestem pewien czy dobrze pamiêtam :) Fabian. |
|
Data: 2012-07-04 14:36:33 | |
Autor: Bart³omiej Zieliñski | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
U¿ytkownik Krzysztof Olszak napisa³:
we Francji piesi mog± przechodziæ na czerwonym i czyni± to W Polsce niby nie mog±, ale i tak to czyni±, szczególnie na niektórych skrzy¿owaniach, je¶li na zielonym jedzie akurat rower a nie samochód. Dobry przyk³ad: przej¶cie przez ul. Akademick± w Gliwicach (miêdzy Stra¿± Po¿arn± a pl. Krakowskim). -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - * Bart³omiej Zieliñski http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ * * Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl gg:970831 * -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - |
|
Data: 2012-07-04 15:16:16 | |
Autor: rmikke | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
On Wednesday, July 4, 2012 2:36:33 PM UTC+2, Bart³omiej Zieliñski wrote:
U¿ytkownik Krzysztof Olszak napisa³: I wtedy przydaje siê AirZound... |
|
Data: 2012-07-05 06:57:04 | |
Autor: Bart³omiej Zieliñski | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
U¿ytkownik rmikke napisa³:
W Polsce niby nie mog±, ale i tak to czyni±, [...]I wtedy przydaje siê AirZound... Kumpel niedawno na tym¿e skrzy¿owaniu zu¿y³ ca³y zapas powietrza... mam wra¿enie, ¿e d¼wiêk to jedno, ale jak pieszy zobaczy ¿e to "tylko" rower to lezie dalej. -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - * Bart³omiej Zieliñski http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ * * Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl gg:970831 * -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - |
|
Data: 2012-07-02 16:22:34 | |
Autor: Marcin Hy³a | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
On 2012-07-01 13:01, PK wrote:
A rozwi±zanie wydaje siê do¶æ proste. Wystarczy³by DU¯Y PRZYCISK przy Sorry, ale twój problem nie rozwi±zuje niczego. Fajne ale ca³kowicie oderwane od rzeczywisto¶ci, przepisów i potrzeb. Po pierwsze - rowerzysta i tak musi siê zatrzymaæ, aby zostaæ wykrytym a to jest g³ówny problem z akomodacj± rowerzystów na sygnalizacji. Zatrzymywanie i ponowne ruszanie powoduje straty czasu i nieracjonalny wzrost zu¿ycia energii przez rowerzystê, mo¿e te¿ pogarszaæ bezpieczeñstwo (!). Po drugie - sk±d wiesz, ¿e koszt "maleñki"? To jest budowla, trzeba ryæ ziemiê i umie¶ciæ w niej co¶, co zadzia³a przy przej¶ciach przez zero, przy minus 30 i plus 40, w deszczu i pod ¶niegiem. Musi wyczuwaæ dziecko 10 letnie i 150 kilogramowego rowerzystê. Po trzecie zgodnie z przepisami detekcja pojazdów musi byæ automatyczna, a to oznacza ¿e nie wolno od kieruj±cego wymagaæ jakichkolwiek dodatkowych dzia³añ. I tak w³a¶nie - bez dodatkowych dzia³añ - funkcjonuj± pêtle oraz wideodetekcja (a tak¿e inne systemy zdalne). Natomiast przyciski czy za przeproszeniem peda³ jaki proponujesz nie stanowi± detekcji automatycznej. I tak trzeba siê bêdzie zatrzymaæ, co¶ nacisn±æ, czekaæ na przyznanie sygna³u zielonego i ponownie rozpêdziæ siê. marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl |
|
Data: 2012-07-02 16:29:20 | |
Autor: johnkelly | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
W dniu 2012-07-02 16:22, Marcin Hy³a pisze:
[...] Ale¿ Marcinie, przecie¿ pod wjechaniu na przycisk detekcja by³aby automatyczna tak jak po wjechaniu na pêtle jest automatyczna. BP,NMSP marcin ha Pozdrawiam Maciej Ró¿alski -- ... gg:1716136 ... johnkelly(at)wp.pl ... kontakt(at)maciejrozalski.eu .. ...................... blog: www.maciejrozalski.eu ...................... ................. blog o go: www.maciejrozalski.cal.pl .................. .................... fotoblog: foto.maciejrozalski.eu ................... |
|
Data: 2012-07-02 17:52:06 | |
Autor: Marcin Hy³a | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
On 2012-07-02 16:29, johnkelly wrote:
Ale¿ Marcinie, przecie¿ pod wjechaniu na przycisk detekcja by³aby W sumie tak, je¶li by to nie wymaga³o ¿adnych _dodatkowych_ dzia³añ. Ale autor pisze o "przycisku" (na który trzeba jako¶ trafiæ) i "dociskaniu nog±" i do tego siê odnosi³em. Gdyby to mia³o szeroko¶æ drogi dla rowerów to owszem, mog³oby staæ sie automatyczne. Ale tu siê pojawia problem - bo drogi dla rowerów s± dwukierunkowe zwykle, wiêc albo by liczy³o podwójnie albo trzeba by to jako¶ dodatkowo oznakowaæ i przewalczyæ typowe zachowania rowerzystów którzy po ddr je¿d¿± czêsto jak im siê ¿ywnie ale czêsto maj± do tego istotne powody, np. wynikaj±ce z krzaków w³a¿±cych w skrajniê czy z geometrii. marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl |
|
Data: 2012-07-02 19:19:33 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-02, Marcin Hyła <cinek@rowery.org.pl.niespammuj.pi> wrote:
Gdyby to miało szerokość drogi dla rowerów to owszem, mogłoby stać sie automatyczne. Ale tu się pojawia problem - bo drogi dla rowerów są dwukierunkowe zwykle, więc albo by liczyło podwójnie albo trzeba by to Absolutnie nie chodziło mi o takie "przyciski" na całą szerokość ścieżki, ale to co piszesz akurat nie jest problemem. Wszak rowerzysta jadący od strony sygnalizacji najpewniej przejechał właśnie przez jezdnię. Sygnały w trakcie "zielonego" i tak musiałyby być ignorowane. Dorzucasz jeszcze okres kilku sekund po zmianie i masz całkiem "szczelne" rozwiązanie. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-02 19:13:56 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-02, Marcin Hyła <cinek@rowery.org.pl.niespammuj.pi> wrote:
Po pierwsze - rowerzysta i tak musi się zatrzymać, aby zostać wykrytym a to jest główny problem z akomodacją rowerzystów na sygnalizacji. W sytuacji, którą opisałem, samochody też muszą się zatrzymać. Mówię o skrzyżowaniach z pętlami przy linii zatrzymania. Zatrzymywanie i ponowne ruszanie powoduje straty czasu i nieracjonalny wzrost zużycia energii przez rowerzystę, może też pogarszać bezpieczeństwo (!). OMG! Rowerzyści nie potrafią się zatrzymywać?! To chyba w Krakowie :P. Czy jakiś inny mieszkaniec Małopolski może to potwierdzić? :P Po drugie - skąd wiesz, że koszt "maleńki"? To jest budowla, trzeba ryć ziemię i umieścić w niej coś, co zadziała przy przejściach przez zero, przy minus 30 i plus 40, w deszczu i pod śniegiem. Musi wyczuwać dziecko 10 letnie i 150 kilogramowego rowerzystę. Bo przeciętny student elektroniki (lub pokrewnej dziedziny) zaprojektuje i wykona coś takiego za 100 zł/sztuka. Ja bym tyle wziął :]. To jest pryszcz w porównaniu z resztą instalacji (pętlą, układem sterującym czy samą sygnalizacją). I tak: zdaję sobie sprawę, że w oferty w publicznym przetargu opiewałyby pewnie na tysiąc złotych. Do przełknięcia. Dzisiejsze przyciski pewnie też kosztują krocie. Po trzecie zgodnie z przepisami detekcja pojazdów musi być automatyczna, a to oznacza że nie wolno od kierującego wymagać jakichkolwiek dodatkowych działań. I tak właśnie - bez dodatkowych działań - funkcjonują pętle oraz wideodetekcja (a także inne systemy zdalne). Wiem - przecież ciągle o tym piszemy! I ciągle piszę, że to jest głupi przepis, bo ktoś zapomniał, że rower jest pojazdem. Tyle że teraz akurat to jest wygodne, to bronisz :]. Natomiast przyciski czy za przeproszeniem pedał jaki proponujesz nie stanowią detekcji automatycznej. I tak trzeba się będzie zatrzymać, coś nacisnąć, czekać na przyznanie sygnału zielonego i ponownie rozpędzić się. Wykonanie instalacji wykrywającej zbliżających się rowerzystów jest tak skomplikowane, że i tak będziesz się musiał zatrzymać. Tylko teraz musisz wcisnąć przycisk, a w przyszłości będziesz jak panisko stał i czekał na fotokomórkę - bez brudzenia rąk jakimś plebejskim przyciskiem. Zauważam tylko jeden plus: Żydzi będą mogli używać ich w soboty. Stąd wskazówka dla Ciebie - może ew. wzorców warto poszukać w Izraelu, a nie zachodniej Europie? Znając życie (i Żydów) będzie solidniej i taniej. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-03 00:49:05 | |
Autor: Marcin Hy³a | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
On 2012-07-02 21:13, PK wrote:
W sytuacji, któr± opisa³em, samochody te¿ musz± siê zatrzymaæ. Mówiê Tradycyjnie masz du¿y problem z rozumieniem tekstu pisanego (i nie tylko). Samochody _nie_ musz± siê zatrzymywaæ w celu zostania automatycznie wykrytymi. OMG! Rowerzy¶ci nie potrafi± siê zatrzymywaæ?! To chyba w Krakowie :P. Potrafi±, ale nie wszyscy potrafi± z faktu zatrzymywania rowerzystów wysnuæ wnioski, o konsekwencjach tego nie wspominaj±c. Po drugie - sk±d wiesz, ¿e koszt "maleñki"? To jest budowla, trzeba ryæ I szczerze mówi±c na tyle ciê wyceniam. Nie wiêcej. Stosowanie UBRD i urz±dzeñ bez homologacji na drogach publicznych jest ciekawym za³o¿eniem, popatrz na to w kontekscie orientacyjnych warunków które poda³em. Wykonanie instalacji wykrywaj±cej zbli¿aj±cych siê rowerzystów jest tak Przepraszam, a co do tego maj± ¿ydzi? Or muzu³manie w pi±tek, ¿eby by³o rozszerzaj±co jako mrugniêcie okiem ¿e rozumiem o co ci naprawdê chodzi³o? marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl |
|
Data: 2012-07-03 18:27:44 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-02, Marcin Hyła <cinek@rowery.org.pl.niespammuj.pi> wrote:
Tradycyjnie masz duży problem z rozumieniem tekstu pisanego (i nie tylko). Samochody _nie_ muszą się zatrzymywać w celu zostania automatycznie wykrytymi. Jechałeś w życiu samochodem? Potrafią, ale nie wszyscy potrafią z faktu zatrzymywania rowerzystów wysnuć wnioski, o konsekwencjach tego nie wspominając. W związku z tym co? Zamierzasz walczyć aż rowerzyści nie będą się musieli w ogóle nigdzie zatrzymywać? Przepraszam, a co do tego mają żydzi? Or muzułmanie w piątek, żeby było rozszerzająco jako mrugnięcie okiem że rozumiem o co ci naprawdę chodziło? LOL. A o co mi naprawdę chodziło? pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-07 10:30:44 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On Mon, 2 Jul 2012, PK wrote:
On 2012-07-02, Marcin Hy³a <cinek@rowery.org.pl.niespammuj.pi> wrote: A co "potrafienie" ma do wystêpowania niepo¿±danych skutków ubocznych? Do¶æ pokrêtna jest Twoja argumentacja. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-07-07 15:37:40 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-07, Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> wrote:
A co "potrafienie" ma do występowania niepożądanych skutków ubocznych? No błagam. Zatrzymywanie się jest normalnym elementem jazdy w ruchu ulicznym. Ktoś musi stać, żeby ktoś inny jechał - powoduje to okrutny wynalazek zwany "skrzyżowaniem"... Ale jeśli zamierzacie ograniczać to zjawisko w przypadku rowerzystów, to znaczy, że kierowcy będą stali więcej. I to jest niby fair? :) Jeździłem dziś koło południa i o dziwo znowu nie miałem żadnych problemów z przyciskami... Może jakoś niewłaściwie je obsługuję ^^. Miałem za to spory problem ze słońcem, tzn. wróciłem lekko zagotowany. Myślę, że powinniście się skupić na zadaszaniu ścieżek - może nawet zacząłbym ich używać :]. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-07 18:18:43 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
Dnia Sat, 07 Jul 2012 15:37:40 +0000, PK napisał(a):
No błagam. Zatrzymywanie się jest normalnym elementem jazdy w ruchuJak najbardziej. Ale przyciski to dalej przegięcie. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2012-07-08 14:17:57 | |
Autor: Leszek Karlik | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On Sat, 07 Jul 2012 17:37:40 +0200, PK <kosu@nospam.pl> wrote:
[...] No błagam. Zatrzymywanie się jest normalnym elementem jazdy I dlatego nie ma sensu robić skrzyżowań z pętlami indukcyjnymi, jak ktoś jeździ, to musi pogodzić się z faktem, że będzie stać na skrzyżowaniach, nawet jeżeli w jak okiem sięgnąć nie ma żadnego innego uczestnika ruchu. Logiczne. (Innymi słowy, Twój argument byłby sensowny gdyby ulice nigdy nie były puste. Ale bywają, więc nie jest.) -- Leszek 'Leslie' Karlik |
|
Data: 2012-07-08 13:54:17 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-08, Leszek Karlik <leslie@hell.pl> wrote:
I dlatego nie ma sensu robić skrzyżowań z pętlami indukcyjnymi, Widać, że nie śledzisz wątku albo nie rozumiesz sytuacji. Ja nie jestem przeciwny skrzyżowaniom z detekcją pojazdów. Jestem wręcz "orędownikiem" przycisków. Jestem przeciwny pętlom indukcyjnym, bo one się po prostu nie sprawdzą w przypadku rowerzystów i nie ma raczej sensu o tym dyskutować. Rozmowa przeszła na ogólną ideę i inne możliwości. I nie czepiam się ich praktyczności, bo na pewno by działały. Po prostu uważam, że są niepotrzebnym skomplikowaniem dobrze działającego systemu. W ostatnim zdaniu chodziło o to, że jeśli udałoby się zrobić jakiś system wykrywający zbliżającego się rowerzystę, to jego faza w sumie musiałaby trwać dłużej, czyli samochody by dłużej stały. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-13 07:46:49 | |
Autor: Bart³omiej Zieliñski | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
U¿ytkownik PK napisa³:
Ale je¶li zamierzacie ograniczaæ to zjawisko w przypadku rowerzystów, Tu chodzi o to, ¿e samochód na ogó³ ma co najmniej 4 punkty podparcia, wiêc stanie nie sprawia jakiego¶ problemu. W przypadku roweru owych punktów jest 2, st±d potrzeba "zsi±dniêcia" z siode³ka i ponownego "wsi±dniêcia" na nie, co mo¿e powodowaæ chwilowe zachwianie równowagi przy ruszaniu. Ewentualnie mo¿na podeprzeæ siê nog± nie zsiadaj±c z siode³ka, ale to raczej przy krawê¿niku tylko. -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - * Bart³omiej Zieliñski http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ * * Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl gg:970831 * -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - |
|
Data: 2012-07-13 06:13:04 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-13, Bartłomiej Zieliński <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> wrote:
Tu chodzi o to, że samochód na ogół ma co najmniej 4 punkty podparcia, więc stanie nie sprawia jakiegoś problemu. W przypadku roweru owych punktów jest 2, stąd potrzeba "zsiądnięcia" z siodełka i ponownego "wsiądnięcia" na nie, co może powodować chwilowe zachwianie równowagi przy ruszaniu. Ewentualnie można podeprzeć się nogą nie zsiadając z siodełka, ale to raczej przy krawężniku tylko. Nadal nie wiem w czym problem. Jak ruszasz z domu rowerem to jak na niego wsiadasz? Często udaje Ci się przewrócić w takiej sytuacji? Ale piszcie takie rzeczy dalej - może trafi to do posłów i pewnego dnia postanowią nam pomóc nakazując używanie bocznych kółek :). Ileż problemów by to rozwiązało! Teraz już mam pewność: pewnego dnia usłyszę od rowerzysty, że ścieżki (a przynajmniej postoje przed światłami) powinny być zadaszane. Bo samochód ma dach, a rowerzyście grzeje w głowę - może zasłabnąć w czasie jazdy, więc nawet dodatkowe kółka go nie uratują! I jak inaczej będę mógł na to odpowiedzieć, niż "Tak. Grzeje w głowę." :D pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-13 08:34:19 | |
Autor: Bart³omiej Zieliñski | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
U¿ytkownik PK napisa³:
Nadal nie wiem w czym problem. Jak ruszasz z domu rowerem to jak na Przewróciæ nie, ale sporadycznie co¶ nie idzie tak jak bym chcia³. Rower ma to do siebie, ¿e im wolniej jedzie, tym jest _mniej_ stabilny. Samochód tej cechy nie ma. I dlatego zmniejszenie liczby zatrzymañ roweru sprzyja bezpieczeñstwu. Nie tylko rowerzysty. -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - * Bart³omiej Zieliñski http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ * * Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl gg:970831 * -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - |
|
Data: 2012-07-13 07:47:22 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-13, Bartłomiej Zieliński <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> wrote:
Samochód tej cechy nie ma. I dlatego zmniejszenie liczby zatrzymań roweru sprzyja bezpieczeństwu. Nie tylko rowerzysty. Ależ wręcz przeciwnie. Wiele samochodów traci przyczepność przy dużych bądź małych prędkościach. Wiele staje się mniej lub bardziej przewidywalnych przy hamowaniu i przyspieszani. Niektóre przewracają się w szybkich skrętach (ale to głównie w USA :)). Samochody także słabo (nawet gorzej niż rowery!) radzą sobie ze stojącą wodą, oblodzeniem, dużymi nachyleniami, błotem i nierównym podłożem :). To nie jest tak, że masz 4 koła i jesteś superbezpieczny. Wypadki nie biorą się z nikąd :). Tyle że to, co teraz robimy, to po prostu wymiana absurdalnych argumentów. Elementem jazdy każdym pojazdem jest stawanie. Tak naprawdę dyskusja skupiła się na skrzyżowaniach z sygnalizacją, które są tylko niewielkim fragmentem sytuacji, gdy stanąć trzeba. Kierowcy mają przynajmniej tyle godności, żeby powiedzieć: nie chcemy stawać, bo to strata czasu i paliwa. Rowerzyści jak zwykle bronią się bezpieczeństwem... Powiedzmy, że powstaną te światła rozpoznające rowerzystę odpowiednio wcześniej. Co dalej? Skrzyżowania równoległe? Skrzyżowania z wyznaczonym pierwszeństwem? Włączanie się do ruchu z chodnika? To wszystko są sytuacje bardziej niebezpieczne i statystycznie częstsze niż pokonywanie przejazdu rowerowego z sygnalizacją. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-13 08:53:12 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
Dnia Fri, 13 Jul 2012 07:47:22 +0000, PK napisał(a):
Kierowcy mają przynajmniej tyle godności, żeby powiedzieć: nie chcemyNo to ja się przyznaję, że stawanie to strata czasu. Aczkolwiek postój z spd bywa czasem nieprzewidywalny. Ja jestem za zlikwidowaniem wszelkich takich automatów. Najlepsze są asynchroniczne światła i dla samochodów i dla rowerów. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2012-07-13 10:41:48 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On Fri, 13 Jul 2012, PK wrote:
Tyle ¿e to, co teraz robimy, to po prostu wymiana absurdalnych Ale elementem zatrzymywania nie jest ju¿ celowanie w przycisk. Zreszt±... Podstawowym "problemem przycisku" (równie¿ dla pieszych!) jest ponadto element uboczny: fakt, ¿e we wszystkich widzianych konstrukcjach "nie przywraca fazy". Krótko mówiac, wje¿d¿aj±c lub wchodz±c na zwyczajnie sterowane skrzy¿owanie podczas zielonego, przeje¿d¿asz lub przechodzisz i tyle. A w "oprzyciskowanym" przypadku, je¶li nie wci¶niesz PRZED rozpoczêciem "zielonego", to stoisz ca³y cykl. Tak naprawdê dyskusja skupi³a siê na skrzy¿owaniach z sygnalizacj±, Mów za siebie. Bo ja NIE widzê argumentu "bezpieczeñstwa", za to utrudnienie tak. Jak rozumiem, Ty je¼dzisz jedynie rowerem w celach rekreacyjnych. Mnie nie staæ (za ma³o czasu, nie poje¼dzi³bym sobie), a ju¿ podjechanie rowerem z ³adunkiem nie zawsze jest wygodne. Powiedzmy, ¿e powstan± te ¶wiat³a rozpoznaj±ce rowerzystê odpowiednio wcze¶niej. Co dalej? Skasowaæ DDR. W razie konieczno¶ci - pas w jezdni. I wszystkie wa³kowane problemy znikaj±. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-07-13 11:50:20 | |
Autor: Bart³omiej Zieliñski | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
U¿ytkownik Gotfryd Smolik news napisa³:
Skasowaæ DDR. Jestem za. -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - * Bart³omiej Zieliñski http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ * * Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl gg:970831 * -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - |
|
Data: 2012-07-13 13:14:43 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-13, Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> wrote:
Krótko mówiac, wjeżdżając lub wchodząc na zwyczajnie sterowane Oczywiście. Ale to jest argument przeciw jakimkolwiek detektorom na zwyczajnych skrzyżowaniach z fazami na przecinających się kierunkach, o czym piszę cały czas. Spór dotyczy linii "przycisk" vs "bezdotykowa magia fizyki". Skasować DDR. Jestem za. I na tej grupie jest pełno osób z podobnymi poglądami. To czemu nas nikt nie reprezentuje tylko trwa festiwal pomysłów z grupy "utrudnijmy sobie życie, bo tak jest w Holandii"? :D pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-13 14:00:53 | |
Autor: BoDro | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
Dnia 13-07-2012 o 10:41:48 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisa³(a):
A w "oprzyciskowanym" przypadku, je¶li nie wci¶niesz PRZED Nie wystarczy wcisn±æ przed rozpoczêciem zielonego. U mnie trzeba wcisn±æ nie pó¼niej, ni¿ przed up³ywem po³owy fazy poprzedzaj±cej. -- Bogdan 53.659956 N, 17.347842 E bodro_malpa_wp.pl |
|
Data: 2012-07-13 11:49:23 | |
Autor: Bart³omiej Zieliñski | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
U¿ytkownik PK napisa³:
Ale¿ wrêcz przeciwnie. Wiele samochodów traci przyczepno¶æ przy du¿ych Ja mam na my¶li samochód stoj±cy. Je¶li nie wydarzy siê tr±ba powietrzna, trzêsienie ziemi, powód¼ itp., a tak¿e z³odziej, samochód raz postawiony staæ bêdzie i nie wywróci siê. Rower trzeba podeprzeæ. Samochody tak¿e s³abo (nawet gorzej ni¿ rowery!) radz± sobie ze stoj±c± Zale¿y od ilo¶ci wody :-) Jako¶ nie wyobra¿am sobie pokonywania rozlewiska w masce do nurkowania ;-) Co do oblodzenia - w samochodach s± ró¿ne systemy typu ABS, ESP itp. W rowerze nie. Zgoda, ¿e w warunkach terenowych rower mo¿e byæ lepszy od wiêkszo¶ci aut (nie od wszystkich), ale tam raczej trudno znale¼æ sygnalizacjê ¶wietln± i pêtle indukcyjne. To nie jest tak, ¿e masz 4 ko³a i jeste¶ superbezpieczny. Wypadki nie A czy ja twierdzê, ¿e samochód jest superbezpieczny? Tym niemniej bezpieczniejszy od roweru. Tyle ¿e to, co teraz robimy, to po prostu wymiana absurdalnych Zgoda. Co nie zmienia faktu, ¿e zmniejszenie liczby "stawañ" jest korzystne. Choæby po to, aby ruch drogowy nie zmieni³ siê w bezruch. Poza tym, ka¿de hamowanie jest w jaki¶ sposób niebezpieczne. A co bêdzie je¶li nie wyhamujê? Obojêtnie, rowerem, samochodem, TIR-em czy czo³giem. IMO p³ynna jazda jest jednym ze sposobów na podniesienie bezpieczeñstwa. Np. zielona fala, która jest zielona, ale przy okre¶lonej (czytaj: dozwolonej) prêdko¶ci. Tak naprawdê dyskusja skupi³a siê na skrzy¿owaniach z sygnalizacj±, I dobrze by by³o, aby ¶wiat³a te dzia³a³y w miarê inteligentnie. Wtedy i bezpiecznie, i wygodnie. Kierowcy maj± przynajmniej tyle godno¶ci, ¿eby powiedzieæ: nie chcemy W przypadku roweru trudno mówiæ o stracie paliwa ;-) Powiedzmy, ¿e powstan± te ¶wiat³a rozpoznaj±ce rowerzystê odpowiednio My¶lê, ¿e zbyt du¿o u³atwieñ dla ruchu rowerowego powoduje de facto utrudnienie tego ruchu. Osobi¶cie - bior±c pod uwagê sposób wykonania i dzia³ania owych "u³atwieñ" - nie jestem ich zwolennikiem i najchêtniej bym z nich nie korzysta³. Rozumiem jednak, ¿e s± tacy, którzy boj± siê je¼dziæ rowerem miêdzy autami. Ale w tym spora wina kierowców, którzy roweru nie widz± "programowo". -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - * Bart³omiej Zieliñski http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ * * Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl gg:970831 * -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - |
|
Data: 2012-07-13 13:33:56 | |
Autor: PK | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On 2012-07-13, Bartłomiej Zieliński <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> wrote:
Zależy od ilości wody :-) Jakoś nie wyobrażam sobie pokonywania rozlewiska w masce do nurkowania ;-) W większości samochodów też potrzebowałbyś maski. I dźwigu :D. Co do oblodzenia - w samochodach są różne systemy typu ABS, ESP itp. W rowerze nie. Bo 80% masy roweru z kierującym stanowi kierujący. Ty balansem ciała zastępujesz ESP i jemu podobne. I nie potrzebujesz ABS, bo masz dużo lepsze czucie hamulców i - co najważniejsze - sterujesz przodem i tyłem oddzielnie. Wszystkie "systemy" w samochodach wymyśla się dlatego, że samochód to duży i bezwładny metalowy kloc i poza kilkoma dźwigienkami i kierownicą nie masz nad nim żadnej kontroli. Nawet stare holenderki nie są tak beznadziejne :). Zgoda. Ale nie kosztem zwiększenia liczby "stawań" innych użytkowników dróg. Czym innym jest optymalizacja rozwiązań, a czym innym dążenie do ułatwiej dla jednych kosztem drugich. Np. zielona fala, która jest zielona, ale przy określonej (czytaj: dozwolonej) prędkości. Zielona fala nie jest rozwiązaniem uniwersalnym. Mówiąc inaczej: ustawienie zielonej fali na jakimś kierunku zawsze dyskryminuje te, które się z nim przecinają, a przede wszystkim: jadących w przeciwną stronę. "Zielona fala" jest wyłącznie metodą na szybkie przepychanie największych zagęszczeń kierowców (czyli np. trasy wlotowe do miast rano i wieczorem). Na znanych odcinkach najlepszą "zieloną falą" jest po prostu zapamiętanie prędości pozwalającej na płynną jazdę. W przypadku roweru trudno mówić o stracie paliwa ;-) No co Ty... Proponuję przy następnej przejażdżce zrobić 10km ciągiem po pętli, a potem 10 km stając i ruszając co 200m, ale starając się utrzymać taką samą średnią :D. Tak właśnie wygląda różnica w jeździe samochodem między np. centrum miasta, a obwodnicą :) bym z nich nie korzystał. Rozumiem jednak, że są tacy, którzy boją się jeździć rowerem między autami. Ale w tym spora wina kierowców, którzy roweru nie widzą "programowo". Kiedyś nie było ścieżek i jakoś się nie bali. Było mniej rowerzystów, ale być może to właśnie (z poprawką na zarobki i możliwość kupienia roweru) była wartość fundamentalna. Budowanie ścieżek i panująca moda na rower to takie typowe kreowanie "bańki" na rynku. Pewnego dnia w sklepach pojawią się pojazdy typu Segway za równowartość taniego MTB, w TV pokażą jak jeździ na nich hologram Steve'a Jobs'a albo Bieber, a populacja rowerzystów zostanie zdziesiątkowana :P. pozdrawiam, PK |
|
Data: 2012-07-04 14:31:27 | |
Autor: Bart³omiej Zieliñski | |
Sygnalizacje z pêtl± indukcyjn± | |
U¿ytkownik Marcin Hy³a napisa³:
Po trzecie zgodnie z przepisami detekcja pojazdów musi byæ automatyczna, Czasami zdarza siê, ¿e jak przejadê zbyt blisko krawê¿nika, to pêtla mnie nie widzi. Czy ponowny przejazd dalej od krawê¿nika jest, czy nie jest, dodatkowym dzia³aniem? ;-) -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - * Bart³omiej Zieliñski http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ * * Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl gg:970831 * -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - |
|
Data: 2012-07-07 10:26:10 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Sygnalizacje z pętlą indukcyjną | |
On Sun, 1 Jul 2012, PK wrote:
W Polsce coraz popularniejsze staj± siê sygnalizacje z pêtl± Ja w sprawie formalnej. Czy kto¶ mo¿e pomóc odszukaæ przepis, który ustala(³) minimalny "przydzia³" czasu dla ka¿dego kierunku? Bo minialny limit w³±czenia zielonego jest w rozporz±dzeniu w pierwotnej postaci (5s bodaj), i prawie na pewno w momencie wprowadzania (rozporz±dzania) zapomniano o "bezpieczniku". Przy sygnalizacji adaptacyjnej wymóg minimalnego "przydzia³u" cyklu wynika wprost z rozporz±dzenia, wiêc nie ma prawa byæ tak ¿e zielone siê nie zapali bo czujnik nie wykry³. Natomiast (w pierwotnej postaci przepisu) rzeczywi¶cie by³a luka dla sygnalizacji acyklicznej, je¶li czujnik nie wykrywa pojazdu. Niewykryte rowery lub (lepiej) furmanka blokuj± skrzy¿owanie i do widzenia. Po pierwsze, nie umiem odszukaæ przepisu z którego wynika daj±cy siê znale¼æ w cytowaniach warunek o "kierunkach nie poddawanych detekcji" (2 minuty, albo jak kto woli 120 sekund), a po drugie przekonany by³em ¿e "bezpiecznik" dotyczy³ równie¿ kierunków poddawanych detekcji (i wprowadzony pó¼niej). Potencjalnych odsy³aczy do googla tudzie¿ bazy sejmowej uprzedzam o koniecznosci zachowania ostro¿no¶ci :P (z sugesti± i¿ interesuj±ce rozporz±dzenia s± w bazie, ale BEZ ZA£¡CZNIKÓW, za¶ np. na stronie abc.com.pl owszem, za³±czniki s±, jednak szukanie s³ów kluczowych po "obrazkach" - znaczy skanach - idzie do¶æ s³abo). I co¶ jeszcze: znam miejsca, w których ten problem zosta³ rozwi±zany. Nie z tego ¿ebym 'widzia³ papiery', a z tego ¿e kiedy¶ mo¿na by³o utkn±æ na dobre, a teraz nie. Poprzez "minimalny przydzia³" w co drugim... w³a¶nie nie wiem czy napisaæ "cyklu". Mo¿e "nie rzadziej ni¿ co dwa razy na pozosta³ych kierunkach", a mo¿e "nie rzadziej ni¿ raz na dwie minuty", nie znam kryterium, ale dzia³a. Podejrzewam ze zgodnie z przepisami w³a¶nie ;) Co¶ jeszcze. U góry nie bez powodu jest "(³)" - obawiam siê, czy czasem w ferworze poprawiania kto¶ nie uchyli³ aktu, w którym by³ "bezpiecznik" który mam na my¶li. pzdr, Gotfryd |