Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   System ViaToll - bat na kierowc贸w

System ViaToll - bat na kierowc贸w

Data: 2013-08-21 22:10:09
Autor: u2
System ViaToll - bat na kierowc贸w
Nak艂ada kary "na przysz艂o艣膰 i na wszelki wypadek" - gdyby kt贸remu艣 z kierowc贸w przysz艂a na my艣l jazda bez dokonania op艂aty

  opublikowano: dzisiaj, 18:19


Ile偶 znanych polskich m膮dro艣ci i przys艂贸w wyra藕nie wskazuje na to, 偶e po艣piech potrafi zgubi膰? Czy kr贸tki (na tle innych pa艅stw europejskich) okres o艣miu miesi臋cy potrzebny na wej艣cie w 偶ycie systemu ViaToll by艂 na tyle wa偶kim argumentem przemawiaj膮cym za po艣piechem, 偶eby zaniedba膰 przeze艅 istotne kwestie natury nie tylko prawnej, ale r贸wnie偶 technicznej?

Przyk艂ad samob贸jstwa jednego z zawodowych kierowc贸w spowodowanego naliczeniem zbyt wysokiej kary za nieop艂acony przejazd polskimi autostradami mo偶e da膰 wyraz powszechnej frustracji spo艂eczno艣ci bran偶y transportowej.

Kumuluj膮ce si臋 kary za nieop艂acony przejazd si臋gaj膮ce nawet kilkuset tysi臋cy z艂otych, b艂臋dna sygnalizacja dotycz膮ca dost臋pno艣ci 艣rodk贸w na rachunku, naliczanie kar kierowcom za przejazd drog膮, kt贸r膮 nigdy nie jechali 鈥 to tylko cz臋艣膰 nieprawid艂owo艣ci wyst臋puj膮cych w systemie ViaToll, kt贸re sp臋dzaj膮 polskim przewo藕nikom sen z powiek.

ViaTOLL to elektroniczny system poboru op艂at drogowych, kt贸ry dzia艂a (m贸wi膮c do艣膰 ogl臋dnie) w Polsce od 1 lipca 2011 roku i zosta艂 zaprojektowany przez firm臋 Kapsch Telematic Services sp. z o.o. Obowi膮zuje na autostradach, drogach ekspresowych i niekt贸rych drogach krajowych, a jego funkcjonowanie oparte jest na technologii komunikacji bezprzewodowej kr贸tkiego zasi臋gu i mikrofal (DSRC). Podstawowym elementem systemu jest urz膮dzenie wielko艣ci telefonu kom贸rkowego o nazwie viaBOX, kt贸re montuje si臋 na przedniej szybie pojazdu wa偶膮cego co najmniej 3.5 tony, s艂u偶膮ce do automatycznego naliczania op艂aty poprzez wyposa偶one w anteny bramownice zbudowane przy ka偶dym wje藕dzie oraz wyje藕dzie z p艂atnej drogi 鈥 schemat pobierania op艂aty za przejazd polega na tym, 偶e w chwili gdy pojazd wyposa偶ony w viaBOX mija bramownic臋, op艂ata naliczana jest automatycznie. Nie bez powodu  ViaBOX zosta艂 por贸wnany do telefonu kom贸rkowego 鈥 na podobie艅stwo pomi臋dzy nimi wskazuje r贸wnie偶 zasada funkcjonowania, a dok艂adnie 鈥 spos贸b do艂adowywania urz膮dzenia metod膮 pre-paid.

O ile jednak u偶ytkownicy telefon贸w kom贸rkowych maj膮 艣wiadomo艣膰 ograniczonej mo偶liwo艣ci skorzystania z p艂atnej us艂ugi po wyczerpaniu 艣rodk贸w na koncie, o tyle kierowcy i w艂a艣ciciele urz膮dze艅 ViaBox ow膮 艣wiadomo艣膰 nie zawsze mie膰 mog膮, a za nieop艂acony lub niepe艂nie op艂acony przejazd gro偶膮 im niezwykle surowe kary, poniewa偶 wraz z wej艣ciem w 偶ycie systemu ViaToll dosz艂o do zmiany Ustawy o drogach publicznych, kt贸ra wprowadzi艂a nast臋puj膮cy system kar wymierzanych kierowcom za przejazd drog膮 p艂atn膮:

- 3000 z艂:
* za przejazd bez uiszczenia op艂aty,
* za nie w艂膮czenie urz膮dzenia podczas przejazdu po drodze,
* za nie zjechanie z drogi obj臋tej obowi膮zkiem uiszczenia op艂aty elektronicznej w przypadku stwierdzenia niesprawno艣ci urz膮dzenia ViaBox

-1500 z艂:
* za przejazd bez uiszczenia op艂aty w pe艂nej wysoko艣ci,
*za nie wprowadzenie do urz膮dzenia prawid艂owych danych o rodzaju pojazdu oraz za nie u偶ywanie urz膮dzenia zgodnie z przeznaczeniem.

Kwesti膮, moim zdaniem, bezsporn膮 jest ustalenie, 偶e za nie w艂膮czenie viaBoxa lub przejazd p艂atn膮 drog膮 krajow膮 bez posiadania urz膮dzenia, odpowiada kierowca i w tej materii egzekwowanie pe艂nej kary w wysoko艣ci 3000 z艂 jest w zupe艂no艣ci zasadne.

Warto  jednak wiedzie膰, i偶 wysoko艣膰 op艂aty za przejazd jest uzale偶niona nie tylko od masy pojazdu, lecz r贸wnie偶 od parametr贸w jego silnika  鈥 im bardziej ekologiczny silnik, tym ni偶sza stawka za ka偶dy przebyty drog膮 p艂atn膮 kilometr. Wystarczy wi臋c drobna pomy艂ka kierowcy podczas rejestracji w systemie, by urz膮dzenie nalicza艂o mu o kilka groszy mniej na ka偶dym przejechanym kilometrze, a machina rekompensowa艂a sobie ludzki b艂膮d kar膮 r贸wn膮 1,5 tys. z艂 rejestrowan膮 ka偶dorazowo, gdy niczego nie艣wiadomy przewo藕nik mija艂by jedn膮 z ustawionych, 艣rednio co 50 kilometr贸w, bramownic.

Istotnym niedopatrzeniem i b艂臋dem koncepcji formalno-prawnej funkcjonowania tzw. e-myta jest fakt, 偶e kary za b艂臋dne parametry zakodowane w urz膮dzeniu ViaBox p艂aci kierowca pojazdu, nawet je艣li pomy艂k臋 pope艂ni艂 w艂a艣ciciel auta, a skoro ka偶dy z u偶ytkownik贸w jest zobligowany do zarejestrowania si臋 w systemie,  to zamiast obci膮偶a膰 kierowc贸w wysokimi karami, powinni oni by膰 wzywani do uregulowania nale偶no艣ci ju偶 po zako艅czeniu przejazdu, tym bardziej, 偶e w przypadku, gdy w trakcie jazdy fundusze na koncie zostan膮 wyczerpane, kierowca nie ma jak szybko go do艂adowa膰.

Uwag臋 nale偶y zwr贸ci膰 r贸wnie偶 na dot膮d niespotykany spos贸b obliczania wysoko艣ci kary, kt贸rego ofiar膮 pad艂 pan Tomasz Czaja 鈥 kierowca z Pomorza, kt贸remu za nieop艂acony przejazd drogami krajowymi grozi kara opiewaj膮ca na bajo艅sk膮 sum臋 ponad 膰wier膰 miliona z艂otych.

W samochodzie pana Czai zawi贸d艂 system monitoruj膮cy pob贸r op艂at 鈥 urz膮dzenie ViaBOX, maj膮ce sygnalizowa膰 kierowcy m.in. zbli偶aj膮cy si臋 koniec wp艂aconych na konto funduszy, kt贸re zamiast tego b艂臋dnie informowa艂o o pe艂nym stanie konta. Powy偶sza kwota zosta艂a obliczona przez Generalny Inspektorat Transportu Drogowego poprzez pomno偶enie przewidzianej kary za nieop艂acony przejazd (czyli 3000 z艂) przez ka偶d膮 bramownic臋, pod kt贸r膮 kierowca jecha艂 (czyli 86), co finalnie da艂o wynik r贸wny 258 tys. z艂.

Pan Tomasz nie jest jedyn膮 osob膮 w kraju, kt贸r膮 dotkn臋艂a represyjna wyk艂adnia przepis贸w 鈥 pechowy rekordzista musi ui艣ci膰 nale偶no艣膰 w wysoko艣ci ponad 5.3 mln z艂, z kolei jeden z kierowc贸w dopiero podczas kontroli inspekcji drogowej dowiedzia艂 si臋, 偶e przez p贸艂tora roku pope艂ni艂 a偶 3,6 tys. narusze艅. Skoro mowa o procesie kontroli pojazdu, warto przyjrze膰 si臋 praktykom stosowanym swego czasu przez Inspekcj臋 Transportu Drogowego w zakresie nak艂adania kar na kierowc贸w 鈥 podczas trwaj膮cej 艣rednio godzin臋 kontroli drogowej dotycz膮cej uiszczenia op艂aty elektronicznej, kierowca otrzymywa艂 od funkcjonariuszy komplet dokument贸w, na kt贸ry sk艂ada艂y si臋: protok贸艂 kontroli, zawiadomienie o wszcz臋ciu post臋powania administracyjnego wraz z informacj膮, 偶e mo偶e sk艂ada膰 wyja艣nienia, 偶膮da膰 przeprowadzenia dowod贸w, zapozna膰 si臋 z aktami sprawy, a tak偶e zawiadomienie o zako艅czeniu post臋powania administracyjnego oraz decyzj臋 o na艂o偶eniu kary pieni臋偶nej.

Pod膮偶aj膮c tym schematem, kierowcom wytr膮cane z r膮k by艂y niemal wszystkie narz臋dzia obrony, gdy偶 siedz膮c w samochodzie przy drodze, nie mieli mo偶liwo艣ci sprawdzenia wiarygodno艣ci zarzutu, czy cho膰by zalogowania si臋 do systemu ViaToll i sprawdzenia stanu rachunku, a tak偶e skorzystania z prawa przeprowadzenia dowodu w postaci dokumentu reklamacyjnego. Ostatni膮 desk膮 ratunku przewo藕nika, w obliczu tak usystematyzowanego procesu, jest mo偶liwo艣膰 odm贸wienia podpisania protoko艂u i sformu艂owanie wniosku o przeprowadzenie post臋powania administracyjnego, gdy偶 ka偶dy kierowca ma prawo odwo艂a膰 si臋 od nies艂usznie na艂o偶onych kar za brak op艂aty.

Efektem pozostawienia kierowcom tylko tej 艣cie偶ki administracyjnej jest ogrom skarg kierowanych pod adresem decyzji Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego, a z艂o偶onych do Wojew贸dzkiego S膮du Administracyjnego (ponad 550), czy wniosk贸w o ponowne rozpatrzenie sprawy (ponad 4300), co w obliczu wydanych przez GITD decyzji (11913) stanowi znaczn膮 cz臋艣膰 ca艂o艣ci.

Najciekawszym w膮tkiem sprawy nak艂adania kar na kierowc贸w, kt贸rzy nigdy nie jechali dan膮 drog膮 jest fakt, 偶e Sekretarz Stanu Zbigniew Rynasiewicz, w odpowiedzi na moj膮 interpelacj臋, wskaza艂 (z upowa偶nienia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej), i偶 podstawowym narz臋dziem, kt贸re powinno wykluczy膰 mo偶liwo艣膰 ukarania kierowcy za przejazd drog膮 krajow膮 bez uiszczonej op艂aty, w sytuacji, w kt贸rej przejazd ten w og贸le si臋 nie odby艂, jest interpretacja, zgodnie z kt贸r膮 jedynie zapisy zawieraj膮ce obraz, zaznaczam 鈥 OBRAZ, pojazdu powinny by膰 podstaw膮 do wszczynania post臋powa艅 administracyjnych w sprawie narusze艅 obowi膮zku uiszczenia op艂aty elektronicznej, podczas gdy w Polsce istnieje obecnie 649 bramownic zainstalowanych na sieci dr贸g obj臋tych elektronicznym systemem poboru op艂at, a zaledwie 45 z nich (co stanowi jedynie 7%) jest w stanie generowa膰 obraz pojazdu, przy czym pozosta艂e 604 bramownice to tzw. bramownice naliczaj膮ce, kt贸re nie posiadaj膮 mo偶liwo艣ci rejestrowania obrazu pojazdu, a co za tym idzie, generowane przez nie zapisy ewidencyjne nie powinny, zgodnie z interpretacj膮 samego ministra, stanowi膰 podstawy do wszczynania post臋powa艅. Powy偶sze okoliczno艣ci wskazuj膮 na to, 偶e obrazy narusze艅 rejestrowane przez zdecydowan膮 wi臋kszo艣膰 urz膮dze艅 kontrolnych systemu (ponad 90%) nie powinny stanowi膰 podstawy do wszczynania post臋powa艅, lub, co ma艂o prawdopodobne, niemal 12 tys. decyzji zosta艂o wydanych na podstawie danych z zaledwie 7% bramownic. G艂os w sprawie nieprawid艂owo艣ci wyst臋puj膮cych w systemie ViaToll zabra艂a r贸wnie偶 prof. Irena Lipowicz, Rzecznik Praw Obywatelskich, kt贸ra zwr贸ci艂a uwag臋 ministrowi transportu, 偶e kierowcy s膮 karani kumulatywnie za to samo wykroczenie, co jest niezgodne z konstytucj膮.

Jak ustosunkowuj膮 si臋 do licznych zarzut贸w kierowanych pod adresem wadliwego systemu ludzie odpowiedzialni za jego poprawne funkcjonowanie?

Ministerstwo Transportu ju偶 jaki艣 czas temu zapowiada艂o zmian臋 przepis贸w 鈥 z ust rzecznika Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej mogli艣my dowiedzie膰 si臋, i偶 korekta niekt贸rych ustale艅 systemu jest konieczna, a prace nad zmian膮 polegaj膮c膮 na wprowadzeniu zasady o mo偶liwo艣ci nak艂adania jednej kary administracyjnej na dob臋, maj膮 by膰 prowadzone ju偶 w czerwcu bie偶膮cego roku, a jak ju偶 zd膮偶y艂em nadmieni膰, Minister Transportu uzna艂, i偶 post臋powania w sprawie naruszenia obowi膮zku uiszczenia op艂aty elektronicznej  powinny by膰 wszczynane wy艂膮cznie na podstawie danych rejestrowanych przez stacjonarne urz膮dzenia kontrolne generuj膮ce obraz pojazdu, wskazuj膮c jednocze艣nie na to, i偶 niemo偶liwym jest na艂o偶enie 12 tys. kar administracyjnych, w tak kr贸tkim okresie, na podstawie danych zebranych przez zaledwie 45 bramownic.

Mistrzowie krawieckiego rzemios艂a z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej pieni膮dze z kar wymierzonych kierowcom przy pomocy sieci czujnych foto-radar贸w przeznaczaj膮 na doskonalenie swego kunsztu 鈥 艂atanie dziur: zar贸wno drogowych, jak i tej nieco wi臋kszej 鈥 bud偶etowej. Ciekawe tylko kiedy kt贸remu艣 z nich przyjdzie do g艂owy pomys艂 naprawienia dziurawego systemu ViaToll, kt贸ry w ca艂ej swej innowacyjno艣ci zas艂uguje jedynie na uwag臋 przez innowacyjny (czyt. prewencyjny) spos贸b nak艂adania kar na kierowc贸w 鈥 kar 鈥瀗a przysz艂o艣膰 i wszelki wypadek鈥 鈥 gdyby kt贸remu艣 z kierowc贸w przysz艂o kiedykolwiek na my艣l wielokrotne naruszenie przepis贸w poprzez jazd臋 bez dokonania op艂aty.

http://wpolityce.pl/artykuly/60743-system-viatoll-zmora-kierowcow-naklada-kary-na-przyszlosc-i-na-wszelki-wypadek-gdyby-ktoremus-z-kierowcow-przyszla-na-mysl-jazda-bez-dokonania-oplaty

   Przemys艂aw Wipler

Pose艂 na Sejm RP. Prawnik, dywersyfikator i deregulator. Republika艅ski wolno艣ciowiec. Szcz臋艣liwy m膮偶 Ma艂gosi oraz ojciec Marty, Hani, Piotra i Karoliny. Jeden z fundator贸w Fundacji Republika艅skiej.

--
http://www.youtube.com/watch?v=RHFYtFAGxt4

Data: 2013-08-22 19:11:24
Autor: Mark Woydak
System ViaToll - bat na kierowc贸w
Bydlak "u2" <u_2@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:52151ea0$0$1262$65785112news.neostrada.pl...
Nak艂ada kary "na przysz艂o艣膰 i na wszelki wypadek" - gdyby kt贸remu艣 z kierowc贸w przysz艂a na my艣l jazda bez dokonania op艂aty

Jed藕 na Bia艂oru艣 z kwitn膮cym tam komunizmem i wyt艂umacz Bia艂orusom, 偶e ten system jest wymys艂em kapitalist贸w!

MW

Data: 2013-08-22 15:08:11
Autor: Marek Woydak
System ViaToll - bat na kierowc體
Dnia Thu, 22 Aug 2013 19:11:24 +0200, Mark Woydak napisa(a):

Bydlak "u2" <u_2@o2.pl> napisa w wiadomo禼i news:52151ea0$0$1262$65785112news.neostrada.pl...
Nak砤da kary "na przysz硂舵 i na wszelki wypadek" - gdyby kt髍emu z kierowc體 przysz砤 na my秎 jazda bez dokonania op砤ty

Jed na Bia硂ru z kwitn眂ym tam komunizmem i wyt硊macz Bia硂rusom, 縠 ten system jest wymys砮m kapitalist體!

MW

Ty pod硑 chamie! Dlaczego podszywasz si pod moje dane? Jeste psychol! Je縠li nie zaprzestaniesz tego procederu zg硂sz to w砤dzom!

Marek Woydak

Data: 2013-08-23 18:23:33
Autor: Mark Woydak
System ViaToll - bat na kierowc體
Pod硑 gnoju! Nie masz chamie honoru!
Za czas體 PRL by砮 kapusiem i tak ci zosta硂 parszywy popapra馽u!
痚by po wodzie chodzi i pi prosi pisowska kanalio!

MW

U縴tkownik "Marek Woydak" <mark.woydak@gmx.de> napisa w wiadomo禼i news:1ejo3vfv0ddbo.12swavai1d6ke$.dlg40tude.net...
Dnia Thu, 22 Aug 2013 19:11:24 +0200, Mark Woydak napisa(a):

Bydlak "u2" <u_2@o2.pl> napisa w wiadomo禼i
news:52151ea0$0$1262$65785112news.neostrada.pl...
Nak砤da kary "na przysz硂舵 i na wszelki wypadek" - gdyby kt髍emu z
kierowc體 przysz砤 na my秎 jazda bez dokonania op砤ty

Jed na Bia硂ru z kwitn眂ym tam komunizmem i wyt硊macz Bia硂rusom, 縠 ten
system jest wymys砮m kapitalist體!

MW

Ty pod硑 chamie! Dlaczego podszywasz si pod moje dane? Jeste psychol!
Je縠li nie zaprzestaniesz tego procederu zg硂sz to w砤dzom!

Marek Woydak

System ViaToll - bat na kierowc贸w

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona