System failed - pomózcie!

Data: 2012-03-10 12:39:35
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!
Witam i bardzo prosze  o pomoc.

Dzisiaj po oczyszczeniu komputera domowym odkurzaczem
(wylot zasilacza, wiatraczek procesora i karty graficznej)
oraz zmiany miejsca przykrecenia dysków, co wymagalo
wyjecia na chwile karty graficznej i pamieci, system
nie wystartowal. Monitor jest czarny, a w glosnikach
niewyrazny glos mówi:
"system failed" - tego jestam pewna
a potem chyba
"did you fit the overclocking".

Nie pomogla zmiana monitora z kablem na inny oraz wlozenie
starej karty graficznej.
Na panelu komputera caly czas swieca sie zielona (zasilanie)
i czerwona (dysk) lampki. Poza tym nic sie nie dzieje.

Chociaz mam doswiadczenie w takich czynnosciach jak
podmiana dysków, pamieci i kart, w tym graficznej,
to nigdy nie mialam do czynienia z overclockingiem.
Cos musialam zrobic przypadkowo i nie wiem jak to
odkrecic.

Bardzo prosze pomózcie. Gdyby nie laptop, to nawet nie
moglabym wyslac tego newsa.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 12:05:17
Autor: DooMiniK
System failed - pomózcie!
On 10/03/2012 11:39, Ewa Z. wrote:
[...]

[...]

Zacznij od pamięci - wyciągnij po jednym module, podmień
sloty etc.

ps. odkurzaczem czyści się komputer bardzo ostrożnie - ja wiem,
że 'zajebiście wygląda jak wiatraczek napierdala' (słowa
zaprzijaźnionego gimnazjalisty), ale wentylatorek ma
tą przykrą przypadłość, że potrafi działać jak prądnica...

Data: 2012-03-10 16:07:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
System failed - pomózcie!

"DooMiniK" 4f5b437d$1@news.home.net.pl

ps. odkurzaczem czy¶ci siê komputer bardzo ostro¿nie - ja wiem,
¿e 'zajebi¶cie wygl±da jak wiatraczek napierdala' (s³owa
zaprzija¼nionego gimnazjalisty), ale wentylatorek ma
t± przykr± przypad³o¶æ, ¿e potrafi dzia³aæ jak pr±dnica...

Mój wiatraczek napierdala, wygl±da to zajebi¶cie
(u¿y³em s³ów u¿ytych przez DooMiniKa -- nie chcê
praw autorskich w razie wej¶cia w ¿ycie ACTA) a jednak
nic z³ego nie dzieje siê poza tym, ¿e tempriczer CPU
po takim zabiegu spada do oko³o 55°C. Odkurzam tak
czêsto, jak potrafiê -- czyli wtedy, gdy r±bniêty
krêgos³up pozwala na odkurzanie. :)

Na dodatek notebooka u¿ywam w ³ó¿ku -- przy okazji
zatykaj±c otwory wentylacyjne. Bywa zreszt± i tak,
¿e u¿ywam w ³ó¿ku jednocze¶nie i notebooka, i netbooka.

Temu ostatniemu po 5 miesi±cach nie uby³o ani trochê akumulatora.
Na pocz±tku pa¼dziernika, ostatniego dnia gwarancji, zg³osi³em
naprawê gwarancyjn± -- otrzyma³em netbook z nowym akumulatorem
dwa razy wiêkszej pojemno¶ci ni¿ ,,fabryczny''. I od tamtej
pory ten nowy akumulator nie wykazuje zu¿ycia.

Data: 2012-03-10 13:45:54
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!

niewyrazny glos mówi:
"system failed" - tego jestam pewna
a potem chyba
"did you fit the overclocking".

Ten glos mówi:
"System failed due to CPU overclocking"

Co moge zrobic zeby system dzialal?
Nie chcialam robic zadnego overclockingu.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 14:01:00
Autor: Jacek Maciejewski
System failed - pomózcie!
Dnia Sat, 10 Mar 2012 13:45:54 +0100, Ewa Z. napisa³(a):

Ten glos mówi:
"System failed due to CPU overclocking"

Tym siê specjalnie nie przejmuj. Poszukaj na p³ycie zworki resetuj±cej CMOS
i zresetuj ustawienia. Wyci±gnij wszystko co jest ponad minimum, tzn.
wszystkie karty oprócz graficznej, od³±cz dyski a to co zosta³o wyjmij z
slotów i w³óz jeszcze raz tylko bardzo starannie. Je¶li komp przejdzie
POST, wk³adaj po jednej ca³± resztê, dysk twardy na koñcu. Sprawd¼ czy na
pewno wszystkie wtyczki zasilania s± dobrze wetkniête. Przypamnij sobie czy
na pewno nie uderzy³a¶ rur± czy czym¶ tam w jakis element- mog³a¶ uszkodziæ
czy oderwaæ. Po wszystkim poustawiaj sobie BIOS wg. potrzeb.
--
Jacek

Data: 2012-03-10 14:01:46
Autor: gadacz
System failed - pomózcie!
W dniu 2012-03-10 13:45, Ewa Z. pisze:

[...]

zerknij w książeczkę od płyty głównej o ile masz,
i zobacz co tam piszą odnośnie tego komunikatu.
(bo to płyta "gada"?)

a druga sprawa to może clear CMOS?

Gadacz

Data: 2012-03-10 14:07:35
Autor: Szyk
System failed - pomózcie!

Ten glos mówi:
"System failed due to CPU overclocking"

Co moge zrobic zeby system dzialal?
Nie chcialam robic zadnego overclockingu.

Jak procek jest przetaktowany (w co wątpię). Trzeba wziąć instrukcję płyty głównej i znaleść zworę (jumper) "clear CMOS". Odszukać ją na płycie głównej wg wskazań instrukcji i przełożyć z położenia "jałowego/neutralnego" na położenie "clear". To wyczyści pamięć CMOS ze wszelkich zmian biosu i z ustawień zegara. To taki reset biosa do ustawień domyślnych. Przypuszczam, że na nowszych płytach ten jumper/zwora może mieć postać plastikowego przełącznika.

Te wykasowanie ustawień biosu koniecznie musisz zrobić żeby wiadomo było w dalszych działaniach, że nie są to jakieś softwarowe problemy. A jak to czyszczenie ustawień biosa nie pomoże to kolejne etapy są takie:

Delikatnie poruszać i po dociskać pamięci i kable w gniazdach (bez wyjmowania). Możesz też delikatnie poruszać radiatorem procka, bo może się minimalnie przesunął i coś tam mu nie styka.

Jak to nie pomoże to: wyjąć pamięć i włożyć jeszcze raz.

Jak to nie pomoże to: wyjąć procek i włożyć jeszcze raz.

Jak to nie pomoże odłączyć wszelkie kable od płyty głównej poza zasilaniem płyty głównej. I sprawdzić czy bios w ogóle odpali.

Jak to nie pomoże to prawie pewne że jest fizyczne uszkodzenie procka albo pamięci albo płyty głównej albo zasilacza. Co prawie na pewno oznacza wizytę w serwisie...

Data: 2012-03-10 14:37:13
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

Sytuacja się trochę zmieniła, ale nie wiem czy na lepsze.

Pamięci wyjęłam i jeszcze raz włożyłam, zwracając
oczywiście uwagę, żeby była oarami, ale nie pomogło.
Zrobiłam to zanim otzrymałam Wasze Odpowiedzi.

Co do zerowania BIOSu, to w moim komputerze
nie znalazłam czegoś co byłoby dokładnie tak opisane.
W książeczce do plty głwnej jest natomiast opis:
Clear RTC RAM (CLRTC). Służy do zerowania zegara
w CMOS. Należało na 10 sekund przełożyć zworkę
z pinów 1-2 na piny 2-3, a następnie z powrotem.\Oczywiście przy wył

Data: 2012-03-10 14:40:13
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!
Przepraszam, za wcześnie się wyslało.

 DziÄ™kujÄ™ za wszystkie odpowiedzi.

 Sytuacja siÄ™ trochÄ™ zmieniÅ‚a, ale nie wiem czy na lepsze.

 PamiÄ™ci wyjęłam i jeszcze raz wÅ‚ożyÅ‚am, zwracajÄ…c
 oczywiÅ›cie uwagÄ™, żeby byÅ‚a parami, ale nie pomogÅ‚o.
 ZrobiÅ‚am to zanim otrzymaÅ‚am Wasze Odpowiedzi.

 Co do zerowania BIOSu, to w moim komputerze
 nie znalazÅ‚am czegoÅ› co byÅ‚oby dokÅ‚adnie tak opisane.
 W książeczce do pÅ‚yty gÅ‚wnej jest natomiast opis:
 Clear RTC RAM (CLRTC). SÅ‚uży do zerowania zegara
 w CMOS. NależaÅ‚o na 10 sekund przeÅ‚ożyć zworkÄ™
 z pinów 1-2 na piny 2-3, a nastÄ™pnie z powrotem.
Oczywiście przy wyłączonym komputerze.
Zrobiłam tak. Ekran jest nadal czarny, ale komunikat
głosowy już się nie pojawia.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 14:03:28
Autor: PL(N)umber_One
System failed - pomózcie!
Witam
1
Czy masz kartê graficzn± z dodatkowym zasilaniem ?
Je¿eli tak, to czy zosta³o pod³±czone ?

2
Spróbuj uruchomiæ z jednym modu³em pamiêci w slocie "0", jak nie pójdzie to podmieñ na inny. Niektóre p³yty musz± wykryæ pamiêæ (sprawn±) w slot "0".
PP

Data: 2012-03-10 17:27:34
Autor: Tom
System failed - pomózcie!
W dniu 10-03-2012 14:40, Ewa Z. pisze:

W książeczce do płyty głwnej jest natomiast opis:
[...]

W instrukcji do Twojej płyty jest następującą procedura czyszczenia CMOS0a:
1) Odłączyć kabel zasilający komputer
2) Wyciągnąć baterie
3) Przełożyć zworkę z 1-2 na 2-3 na około 5-10 s., później z powrotem na 1-2
4) Włożyć baterię
5) Podłączyć kabel i komputer
6) Nacisnąć DEL aby wejść w BIOS i ustawienia.

Zrobiłaś zerowanie przy wyciągniętej baterii ?

T.

Data: 2012-03-10 17:56:29
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!
[...]

W mojej ksążeczce nic nie piszą o wyjmowaniu baterii.
Mam tak:
1. Turn Off  the computer ...
2. Move the jumper ...
3. Plug the power cord ...
4. Hold down the <Del> ...
Podaj proszę adres spod którego ściągnąłeś instrukcję, bo może są różnice
także w innych miejscach.

Poprzednio baterii nie wyjęłam. Ale pewnie i tak zadziałało skoro komunikat
dźwiękowy przestał się pojawiać.
Teraz Twój news przyszedł gdy miałam baterię wyjętą więc od razu spróbowałam
i zmieniłam położenie zworki na ok. 10 sek. Ale nie pomogło. :-(

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 18:09:01
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!

Nie wiem czy to jest pocieszajÄ…cy objaw,
ale zapomniałam napisać, że ta mała zielona
żarówka na płycie głownej, przy miejscu
gdzie zerowałam CMOS, po włączeniu
komputera świeci się. Świeciła się już przed
wyzerowaniem CMOSu.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 18:39:57
Autor: Tom
System failed - pomózcie!
Mój błąd z zerowaniem spojrzałem na P4P800 a nie C800 ;)

Natomiast co do 3 krotnego sygnału to w instrukcji oznacza on "Main memory read/write test error" czyli coś nie tak z pamięcią.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/P4C800E-DX/e1347b_p4c800-e_deluxe.pdf   (rozdziaÅ‚ 3.1)

T.

Data: 2012-03-10 18:47:32
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!
Data: 2012-03-12 11:23:56
Autor: Andrzej Lawa
System failed - pomózcie!
W dniu 10.03.2012 18:09, Ewa Z. pisze:

[...]

Jak się świeciło, to nie było wyłączone tylko było w trybie stand-by.

Jak chcesz mieć na prawdę odłączone zasilanie to odłącz kabel zasilający.

Tak to mogłaś coś do końca rozwalić.

Data: 2012-03-10 15:11:47
Autor: Tom
System failed - pomózcie!

Proponuje żebyś napisała co to za płyta główna?

T.

Data: 2012-03-10 15:39:49
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!
Proponuje żebyś napisała co to za płyta główna?

Moja płyta to P4C800 Deluxe.

Do książeczki o płycie jest jeszcze dołączona kartka ze schematem,
wyraźniejszym niż ten w książeczce. Na tym schemacie
przy miejscu gdzie przekładałam tę zworkę oprócz napisu
CLRTC ( czyli wg książeczki clear  Real Time Clock)
jest pokazane położenie zworki i przy połączeniu pinów
1-2 jest napisane Normal (default), a przy połączeniu
pinów 2-3 jest napisane Clear CMOS.
Czyli pewnie jestt o clear BIOSu i innego nie ma.
Czy wyjęcie i włożenie baterii coś by dało? Obawiam
się, że nie, ale w komputerach czasem dziwne rzeczy pomagają
(lub odwrotnie :-).

Ciekawa jestem także czy można coś wnioskować z tego,
że po przełożeniu na chwilę tej zworki przestał pojawiać
się komunikat głosowy: "System failed due to CPU overclocking"

Niestety ekran jest nadal czarny.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 17:14:58
Autor: Tom
System failed - pomózcie!
W dniu 10-03-2012 15:39, Ewa Z. pisze:

> Moja płyta to P4C800 Deluxe.

Oczywiście chodzi o Asusa ;)

(...)
> Czyli pewnie jestt o clear BIOSu i innego nie ma.
> Czy wyjęcie i włożenie baterii coś by dało? Obawiam
> się, że nie, ale w komputerach czasem dziwne rzeczy pomagają
> (lub odwrotnie :-).

Tak, jest to zworka zerowania CMOS-a. Oczywiście może też spróbować wyciągnąć baterię na jakaś chwilę, najlepiej kilka minut.

T.

Data: 2012-03-10 16:14:20
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!
Te wykasowanie ustawień biosu koniecznie musisz zrobić żeby wiadomo było w dalszych działaniach, że nie są to jakieś softwarowe problemy. A jak to czyszczenie ustawień biosa nie pomoże to kolejne etapy są takie:
To jest zrobione i przestał się pojawiać komuikat głosowy:
"System failed due to CPU overclocking
Ale ekran jest nadal czarny.

Czyżby więc 2 rzeczy na raz?

Jeszcze jest chyba ważne to, że (również przed zrobieniem clear CMOS)
po naciśniciu guzika uruchamiającego komputer przez chwilę migają
lampki napędu DVD i nagrywarki, tak jakby sprawdzał czy jest tam
płytka systemowa.
Jednak włożenie płytki bootowalnej z Knoppixem niczego nie zmienia.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 17:05:47
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!
I jeszcze jedno:

Jak to nie pomoże odłączyć wszelkie kable od płyty głównej poza zasilaniem płyty głównej. I sprawdzić czy bios w ogóle odpali.
Jakie kable masz na myli?
Albo inaczej - co ma zostać w komputerze przy takiej próbie?

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 17:25:43
Autor: MC
System failed - pomózcie!
Użytkownik "Ewa Z." <tonie@jestadres.pl> napisał w wiadomości news:4f5b7bdc$0$1263$65785112news.neostrada.pl...
I jeszcze jedno:

[...]

Absolutne minimum, tylko procesor, RAM, wystarczy jedna kość i coś do wyświetlania na monitorze.

Wentylator na procesorze się kręci? Czy dobrze przylegają do siebie obie powierzchnie?

Data: 2012-03-10 17:32:34
Autor: Szyk
System failed - pomózcie!
W dniu 2012-03-10 17:05, Ewa Z. pisze:
I jeszcze jedno:

Jak to nie pomoże odłączyć wszelkie kable od płyty głównej poza
zasilaniem płyty głównej. I sprawdzić czy bios w ogóle odpali.
Jakie kable masz na myli?

Tu chodzi mi o wszystko na kablu (sata, ata, usb, stacja dyskietek, drukarki, pendrive też i co tam jeszcze masz) - wszystko co nie jest niezbędne do odpalenia Biosu. Tylko kable zasilania płyty głównej mają zostać (czyli teraz to są: kabel ATX i zasilania procesora (w starszej płycie nie będzie zasilania procesora). Możesz odłączyć też zasilanie napędów, żeby nie było wątpliwości że coś jest nie tak z ich zasilaniem.

Albo inaczej - co ma zostać w komputerze przy takiej próbie?

Tylko to co konieczne do odpalenia Bios. Czyli jak wyżej.

Możliwa diagnoza jest taka, że przed wyjmowaniem karty graficznej i pamięci nie uziemiłaś się i ładunek elektrostatyczy z twojego ciała spalił grafę albo pamięć. Wiec na przyszłość pamiętaj by przed otwarciem kompa zawsze dotknąć czegoś uziemionego np. kaloryfera, albo jakiejś rury wpuszczonej w ścianę (albo do ziemi, bo o to chodzi, żeby wypuścić nadmiar ładunku do ziemi).

Data: 2012-03-10 17:15:49
Autor: PL(N)umber_One
System failed - pomózcie!
Szyk <szyk100@o2.pl> napisa³(a):
[...]
nadmiar Å‚adunku do ziemi).

¦wiête s³owa, to samo tyczy odkurzacza przed przystapieniem do czyszczenia PC - uziemiæ na chwilê koniec rury/szczotkê. Ostatnio przeci±ga³em po pod³odze kabel sieciowy i wtyk RJ zbli¿y³ siê do szczotki odkurzacza - strzeli³o jak daibli. Na szczê¶cie nic siê nie uszkodzi³o.
PP

Data: 2012-03-10 18:27:27
Autor: Ewa Z.
System failed - pomózcie!
Po wyjêciu ca³ego RAMu pojawia siê pisk z g³o¶niczka
systemowego - powtarzaj±cy siê w grupach po 3.

Pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 18:36:13
Autor: Ewa Z.
SUKCES- System failed - pomózcie!
Pamiêæ.
Po w³o¿eniu pojedyñczo jednej z 4 ko¶ci ruszy³o.
Czyli ani p³yta, ani grafa.
Teraz muszê sprawdziæ ile pamiêci pad³o.

Dziêkujê za wszystkie rady i pozdrawiam
Ewa

Data: 2012-03-10 17:41:54
Autor: DooMiniK
On 10/03/2012 17:36, Ewa Z. wrote:
Pamiêæ.
Po w³o¿eniu pojedyñczo jednej z 4 ko¶ci ruszy³o.
Czyli ani p³yta, ani grafa.
Teraz muszê sprawdziæ ile pamiêci pad³o.

Dziêkujê za wszystkie rady i pozdrawiam

To by³o pierwsze co Ci napisa³em, szkoda ¿e nie
czytasz ze zrozumieniem.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2012-03-10 19:57:22
Autor: Jacek Maciejewski
SUKCES- System failed - pomózcie!
Dnia Sat, 10 Mar 2012 17:41:54 +0000, DooMiniK napisa³(a):

Po w³o¿eniu pojedyñczo jednej z 4 ko¶ci ruszy³o.

Jednego modu³u, nie ko¶ci. Te¿ ci o wyjmowaniu tego i owego pisa³em :)
--
Jacek

Data: 2012-03-10 21:32:11
Autor: Santana
SUKCES- System failed - pomózcie!

U¿ytkownik "DooMiniK" <bachus@bachus> napisa³ w wiadomo¶ci news:4f5b9262$1news.home.net.pl...
On 10/03/2012 17:36, Ewa Z. wrote:
[...]

A Ty zawsze rozumiesz natychmiast o co chodzi Twojej kobiecie/Twojemu facetowi ;) ?

Data: 2012-03-11 20:46:07
Autor: Petersonix
System failed - pomózcie!
Dnia Sat, 10 Mar 2012 12:39:35 +0100, Ewa Z. napisa³(a):

Ustaw w biosie Load BIOS default

Petersonix

Data: 2012-03-14 22:47:17
Autor: Tomasz Wójtowicz
System failed - pomózcie!
W dniu 2012-03-10 12:39, Ewa Z. pisze:
Witam i bardzo prosze o pomoc.

Dzisiaj po oczyszczeniu komputera domowym odkurzaczem
(wylot zasilacza, wiatraczek procesora i karty graficznej)

Problem może tkwić w odkurzaniu. O ile to nie jest odkurzacz serwisowy z mosiężną, uziemioną rurą, tylko zwykły domowy z plastikową rurą to mogło dojść do wyładowania elektrostatycznego. Chodzi o to, że kurz ocierając się o plastikową rurę, powoduje jej elektryzowanie. Wystarczy wtedy zbliżyć do czegoś elektronicznego i pierdut! Wyładowanie elektrostatyczne rozwali elektronikę. Dlatego nie wolno odkurzać plastikowymi rurami w pobliżu podzespołów elektronicznych.

Taka jest konsekwencja używania elektroniki w nowoczesnej technologii CMOS. Komputer Odra na TTL-ach był niewrażliwy na wyładowanie elektrostatyczne (chyba że uderzył piorun), ale Odra o wydajności Core i7 żarłaby tyle prądu, co duża fabryka.

System failed - pomózcie!