System na starym kompie

Data: 2016-12-21 21:06:54
Autor: Jer
System na starym kompie
Cześć,
Mam starego kompa->laptopa ASUSa, który jeszcze żyje.
Specyfikacja:
Procesor: Intel Celeron M CPU 420@1.60GHz
Pamięć: 479,3 MiB
Grafika: Intel 954GMx86/MMX/SSE2
dysk: 58,4 GB

Zainstalowałem kiedyś dawno na nim ubuntu, potem jak pamiętam
aktualizowałem (chyba dwa lata temu) i teraz jest wersja 14.04 LTS.
Niestety muli to strasznie.
Wyskakuje mi info, że są aktualizacje, ale nie można pobrać bo chyba
trzeba mieć włożoną do stacji starą płytę CD z instalką a jej nie mam.

 Czy jest coś lżejszego (system) na ten komp?

--
J.

Data: 2016-12-21 20:18:20
Autor: Dominik Ałaszewski
System na starym kompie
Dnia 21.12.2016 Jer <jer@kontakt.pl> napisał/a:

 Czy jest coś lżejszego (system) na ten komp?

Jasne, jeśli chcesz Linuksa to dowolna współczesna
dytrybucja z długim wsparciem dla poprawek bezpieczeństwa (polecam CentOS) i lekkie
środowisko graficzne- po szczegóły zapraszam na pcol. Tylko weź pod szanowną uwagę planowane zastosowania,
przykładowo współczesne przegląxarki www mają
niemałe zapotrzebowanie na RAM.

Data: 2016-12-21 22:18:50
Autor: Jer
System na starym kompie
W dniu 21.12.2016 o 21:18, Dominik Ałaszewski pisze:
[...]

ASUS-A3Hf uściślając model - też tak pomyślałem, że ten RAM jest wąskim
gardłem. W tel. mam 2 GB RAMu. I nie jestem specem od systemów, ani od
oprogramowania, ani od komputerów. Nie wiem jaka grupa kryje sie pod
skrótem pcol.

Laptopa użytkuję sporadycznie do www, jakiś film - nie potrzebuję
nowego, ale w miarę usprawnienie tego.

Powstało następne pytanie, czy da się zwiększyć pamięć w tym modelu -
pisząc posty grzebię też w internecie, ale jak napisałem wyżej
komputerowiec ze mnie żaden.
--
J.

Data: 2016-12-21 21:49:53
Autor: Dominik Ałaszewski
System na starym kompie
Dnia 21.12.2016 Jer <jer@kontakt.pl> napisał/a:

oprogramowania, ani od komputerów. Nie wiem jaka grupa kryje sie pod
skrótem pcol.

pl.comp.os.linux

Laptopa użytkuję sporadycznie do www, jakiś film - nie potrzebuję
nowego, ale w miarę usprawnienie tego.

Jeśli to co masz jeszcze jakoś działa to zacząłbym
od zmiany okienek. Na bardzo podobnym lapku
(Toshiba Portege R100- Pentium M@1GHz, 512 MB
RAM) sprawdzał się IceWM, bodaj 30 MB konsumował
z dodatkami. Ale co z tego, jak odpalenie Firefoksa
z 4-8 zakładkami zjadało resztę RAM...

Powstało następne pytanie, czy da się zwiększyć pamięć w tym modelu -

.... i czy jest to opłacalne.
Może być tak, że lepiej będzie kupić inną
(niekonieczmie nową) maszynę.

Data: 2016-12-21 22:40:29
Autor: Jacek Maciejewski
System na starym kompie
Dnia Wed, 21 Dec 2016 22:18:50 +0100, Jer napisał(a):

Laptopa użytkuję sporadycznie do www, jakiś film - nie potrzebuję
nowego, ale w miarę usprawnienie tego.

Pcol to pl.comp.os.linux. IMO do powyższych zastosowań wystarczy ci
linuks, a nawet zaryzykuję twierdzenie że będzie lepszy z uwagi na
zbędność antywira.Zainstaluj jeden z tych które ci doradzano. Jeśli
jesteś przyzwyczajony do układu ekranu podobnego do windowsa XP, Mint
Cinnamon w wersji 64b będzie dobrym rozwiązaniem. IMO nie potrzebujesz
większej pamięci ale nie zaszkodzi jej dodać zwłaszcza że przewiduję że
masz wolne gniazdo a stare moduły są względnie tanie. Można też pomysleć
o wymianie procka na szybszy, też są względnie tanie. Ponieważ idea
używania lapka przewiduje krótkie a częste włączanie, można pomyśleć o
dysku SSD. Jeśli zdradzisz tajemnicę jaki to dokładnie laptop, uzyskasz
dokładniejsze informacje.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-21 22:55:09
Autor: Adam
System na starym kompie
[...]

Jeśli znajdzie procek obsługiwany przez ICH6M i z 64bit.

większej pamięci ale nie zaszkodzi jej dodać zwłaszcza że przewiduję że

Ale on ma tylko 512MB.
Dla LXDE wystarczy, ale jedna strona w Operze czy Mozilli zgniecie go na amen.

[...]

Podał że ASUS-A3Hf, nie podał znaków dalej, po A3HF.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-21 22:55:26
Autor: Jer
System na starym kompie
W dniu 21.12.2016 o 22:40, Jacek Maciejewski pisze:
[...]

napisałem "ASUS-A3Hf uściślając model" laptopa plus inicjujący post - to
przeczytałem z obudowy laptopa i info w systemie.

później dopisałem, ze jednak jakoś udało mi się włączyć aktualizację - i
teraz bedę miał (bo jeszcze trwa na  ubuntu 16.04).

No właśnie szukam, czy w tym laptopie można zwiększyć pamięć.

--
J.

Data: 2016-12-22 10:09:08
Autor: Jacek Maciejewski
System na starym kompie
Dnia Wed, 21 Dec 2016 22:55:26 +0100, Jer napisał(a):

napisałem "ASUS-A3Hf uściślając model" laptopa plus inicjujący post - to
przeczytałem z obudowy laptopa i info w systemie.
Nie zauważyłem w drugim poście :)

No właśnie szukam, czy w tym laptopie można zwiększyć pamięć.
Można. Akceptuje 2 moduły PC2-4200 DDR2 SDRAM SODIMM nie większe niż 1
GB. 512 MB kupisz na Allegro za kilka zł, 2x1GB za 30 zł.

Co do procka to zpotkałem się z opinią że działają tylko Celerony M.
Możesz spróbować wymienić na Celeron M 550 2130 MHz lub nieco wolniejszy
M450. Możesz zaryzykować również wymianę na Pentium M jak ci wpadnie w
ręce jakiś darmowy czy bardzo tani, wkładaj bez obaw, nic nie
spieprzysz. Jak by działał można się pokusić o wstawienie możliwe
najszybszego, jest łatwy dostęp. Choć nie jest łatwo znaleźć procek na
Socket M, jak ci się nie spieszy to trafisz.

--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-21 22:50:58
Autor: Adam
System na starym kompie
W dniu 2016-12-21 o 22:18, Jer pisze:
[...]

Były dystrybucje live Movix i Movix2 - maleńkie, chyba kilkanaście, może kilkadziesiąt MB.
Specjalnie do zastosowań multimedialnych. Śmigały nawet na starych komputerach z procesorem 486.

Powstało następne pytanie, czy da się zwiększyć pamięć w tym modelu -
pisząc posty grzebię też w internecie, ale jak napisałem wyżej
komputerowiec ze mnie żaden.

ICH6M - więc pewnie 2GB RAM nie przeskoczy. Można spróbować 4GB.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-21 23:46:52
Autor: Jer
System na starym kompie
W dniu 21.12.2016 o 22:50, Adam pisze:
[...]

Wniosek: "unowocześnienie" tego lapka wydaje mi się mało opłacalne.

Dzięki za podpowiedzi wszystkich w tym wątku.

--
J.

Data: 2016-12-21 21:21:58
Autor: Jer
System na starym kompie
W dniu 21.12.2016 o 21:06, Jer pisze:
[...]

korekta: poszła aktualizacja, ale nie sądzę, że laptop się trochę ożywi
w działaniu.

--
J.

Data: 2016-12-21 21:27:20
Autor: p0li
System na starym kompie
T->Dnia 2016-12-21 21:06:54 niejaki Jer napisał:
 Czy jest coś lżejszego (system) na ten komp?

jeśli nie przeszkadza co XP to zainstaluj 51lite

--
P0zdrawiam p0li     p0li(at)poczta.onet.pl
gg # 175936; skype: p0li_ten_jedyny

Data: 2016-12-21 21:31:18
Autor: Adam
System na starym kompie
W dniu 2016-12-21 o 21:06, Jer pisze:
[...]

Lżejsze kompilacje Ubuntu to m.in. Lubuntu, LXLE, Xubuntu.
Ale tu chodzi bardziej o lżejsze środowisko, czyli np. Xfce czy LXDE.

Przy odpowiedniej konfiguracji i ewentualnym przekompilowaniu jądra, to Ci śmigać będzie nawet Ubuntu Studio.

Zresztą nie musisz się trzyma Ubuntu/Debiana - równie dobrze znajdziesz coś i z RedHata, i z Suse, i z wielu innych.

Albo masochistycznie ;) możesz sobie zbudować własną dystrybucję.

Znasz witrynę linuxiarze.pl ?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-21 22:31:42
Autor: Jer
System na starym kompie
W dniu 21.12.2016 o 21:31, Adam pisze:
W dniu 2016-12-21 o 21:06, Jer pisze:

 Czy jest coś lżejszego (system) na ten komp?

Lżejsze kompilacje Ubuntu to m.in. Lubuntu, LXLE, Xubuntu.
Ale tu chodzi bardziej o lżejsze środowisko, czyli np. Xfce czy LXDE.

Coś tam przeczytałem o tym Lubuntu, Xubuntu - ale czy w miarę przyjazny
będzie  instalator?

Przy odpowiedniej konfiguracji i ewentualnym przekompilowaniu jądra, to
Ci śmigać będzie nawet Ubuntu Studio.
Odpada:) patrz wyżej  - nie znam sie na tym.

Nie znam.

--
J.

Data: 2016-12-21 22:43:13
Autor: Adam
System na starym kompie
W dniu 2016-12-21 o 22:31, Jer pisze:
[...]

Instalator jest w zasadzie identyczny dla całych "rodzin" linuksowych. Czyli dla różnych Debianów i Ubuntu wygląda praktycznie tak samo. Mogą się nieco różnić instalatory on-line: dochodzą najpierw próby "wywąchania" Internetu.

Przy odpowiedniej konfiguracji i ewentualnym przekompilowaniu jądra, to
Ci śmigać będzie nawet Ubuntu Studio.
Odpada:) patrz wyżej  - nie znam sie na tym.

Quidquid discis, tibi discis.

[...]

To se wleź i poczytaj :)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-21 22:00:50
Autor: Budzik
System na starym kompie
Użytkownik Jer jer@kontakt.pl ...

[...]

Masochista? --
Pozdrawia... Budzik
"No bo jest tak: ludzie dzielą się na trzy grupy: tych, którzy umieją
liczyć i tych, którzy nie umieją."  Aneta Baran

Data: 2016-12-22 02:56:33
Autor: sczygiel
System na starym kompie
W dniu środa, 21 grudnia 2016 21:06:56 UTC+1 użytkownik Jer napisał:
[...]

Ubuntu mate.
To najlżejsza sensownie działająca odmiana.

Ale u ciebie jest mało ramu. I to raczej nie sam system muli.
Na 512MB to nawet winda xp bedzie dzialac tak se jak jej wrzucisz antywirusa.

Skombinuj se jakis ram i dołóż. Bo jak puscisz zwyklego firefoxa z 5-10 zakladkami to zacznie mulić. A jak jeszcze nie masz tam ssd to tym bardziej.

Możesz też spróbować dać mu ssd, ceny nie są wysokie a jak tam jest sata to ten ssd ci zostanie do nastepnego kompa jak ten umrze.

Data: 2016-12-22 11:59:29
Autor: Jacek Maciejewski
System na starym kompie
Dnia Thu, 22 Dec 2016 02:56:33 -0800 (PST), sczygiel@gmail.com
napisał(a):

a jak tam jest sata

Niestety, ATA-100. --
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-12-22 08:30:36
Autor: 2late
System na starym kompie
On 21/12/2016 08:06, Jer wrote:
[...]

Mam starego Acera z 2007 roku i chodzi plynnie z Windowsem XP. Tylko ze poza oryginalnym Celeronem 1.6 GHz dolozylem mu RAMu do 3GB i SSD 48 GB.

Data: 2016-12-22 11:14:54
Autor: ąćęłńóśźż
System na starym kompie
PATA/IDE ?

-- -- -
dolozylem mu SSD 48 GB

Data: 2016-12-24 13:57:50
Autor: s.grushka83
System na starym kompie
W swoim czasie Debian z kde 3 zabierał mi 110mb (razem z wlaczonymi paroma k-uslugami) Ramu. Dołożyć Ramu, zainstaluj sobie centosa bądź stabilnego Debiana i kde 3 bądź jego forka bądź xfce i można szaleć. Chociaż i tak lepiej byłoby coś lepszego sobie kupić

System na starym kompie