Systemy informatyczne w polskich bankach

Data: 2010-08-03 08:50:58
Autor: arkadio
Systemy informatyczne w polskich bankach
Witajcie,

ostatnio zaciekawił mnie temat systemów informatycznych banków w Polsce. Czy
wiecie co napędza różne polskie banki? Słyszałem o systemie Altamira w BRE
(mBank, Multibank), defBank w jakimś banku spółdzielczym, ale to wszystko...

Czy system napędzający banki ma wpływ na takie opcje jak onlineowość operacji
(np. DB, Polbank, itd. w nocy śpią, przelewy wewnętrzne realizowane dopiero po
wybudzeniu się banku, a taki np. mBank na bieżąco aktualizuje salda na swoich
rachunkach).

Data: 2010-08-03 22:00:03
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
On 10-08-03 10:50, arkadio wrote:
[...]

mBank/Multi jest na Altamirze, PKO Bank Polski na Allnovie (zmodyfikowana wersja Altamiry), Inteligo na Profilach, na nich tez jest Alior, BPH i pare innych bankow. DEF3000 jest np. w DB PBC, Allianzie, Getinie. w wersji 2000 w Pocztowym i w bankach spoldzielczych.
Jest jeszcze ICBS w INGu, BZ WBK, Millennium. BGZ bodaj na eurobanku dziala

to chyba najpopularniejsze systemy centralne w polskiej bankowosci
Aaa wlasnie. Pekao SA dziala na Systematicsie.

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-08-03 23:11:35
Autor: jack
Systemy informatyczne w polskich bankach

Alior,

a czy tam nie jest cos comarchu
Comarch_Internet_Banking_PL_2977.pdf

a co jest w openonline? def3000 jak w getin ??

-- http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-08-04 00:31:13
Autor: Meehoo
Dnia Tue, 03 Aug 2010 22:00:03 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński napisał(a):

[...]

Def3000 jest też w BGŻ, do tego jeszcze w DNBNord, Eurobanku, Meritum, Toyota. BRE - Globus. W allianzie defa raczej nie ma.

Pozdro

--
Meehoo

Data: 2010-08-04 07:09:23
Autor: arkadio
> [...]

Def3000 jest też w BGŻ, do tego jeszcze w DNBNord, Eurobanku, Meritum, Toyota. BRE - Globus. W allianzie defa raczej nie ma.

Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi. A który z tych systemów jest najbardziej
zaawansowany - na wszystkich da się zaimplementować przelewy wewnątrz banku
online, zakładanie i likwidowanie nowych rachunków z poziomu WWW. Jakieś inne
fajne ficzery, z których natychmiast można korzystać przez WWW? Któreś z
systemów trącą już myszką i są lekko przestarzałe (altamira jest podobno
napisana w COBOLu, a to dość egzotyczny i stary język).

Data: 2010-08-04 15:23:55
Autor: Meehoo
Dnia Wed, 4 Aug 2010 07:09:23 +0000 (UTC), arkadio napisał(a):

[...]

COBOL uznawany jest za bardzo dobry język do pisania systemów tego typu. Tutaj raczej języki typu Java są mniej efektywne. Nie można łączyć trącenia myszką z językiem w jakim napisany jest system ;-).

Kwestię onlinowości i działania 24/7 nie zależą tylko od systemów. Wiele zależy również od tego jak w banku sobie to wymyślą i od tego jaka kasa wydawana jest na utrzymanie takich systemów, wiadomo, że przy utrzymaniu przez 7 dni w tygodniu trzeba więcej kasy niż jeśli "czynne" są tylko przez 5 dni w tygodniu. Ogólnie, to wszystkie ficzery zależą od kasy Banku i od biznesowej potrzeby...

Meehoo

Data: 2010-08-04 22:29:01
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
On 10-08-04 15:23, Meehoo wrote:

[...]

wydawana jest na utrzymanie takich systemĂłw, wiadomo, Ĺźe przy utrzymaniu
przez 7 dni w tygodniu trzeba więcej kasy niż jeśli "czynne" są tylko przez
5 dni w tygodniu. Ogólnie, to wszystkie ficzery zależą od kasy Banku i od
biznesowej potrzeby...

dokladnie. przykladem ing bsk - ISBC dziala on-line w czasie pracy placowek (czyli na noc i w weekendy z definicji nie dziala on-line). Przykladem jest millennium i do niedawna ing. ING juz sobie zrobil, ze dziala to onlinowo.

Profile niby wszystko on-linowe - ale BPH pokazuje/wal ze nie do konca tak w weekendy to dziala.
altamira/allnova ma czas reakcji "atomowy", ale znowu - od wielu rzeczy to zalezy.
Z DEFa tez mozna wycisnac sporo - pytanie czy moduly sa standardowe brane, czy pisane pod dany bank, etc.

Pamietajmy tez o roznych wersjach systemow. W Poczotywm dalej funkcjinuje np. def2000

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-08-05 09:07:48
Autor: Robert Kois
Systemy informatyczne w polskich bankach
Dnia Wed, 04 Aug 2010 22:29:01 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński
napisał(a):

Profile niby wszystko on-linowe - ale BPH pokazuje/wal ze nie do konca tak w weekendy to dziala.

No ale przecież onlinowość backendu nie musi oznaczać onlinowości frontendu
dla klienta. I odwrotnie.
 --
Kojer

Data: 2010-08-05 18:59:44
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Robert Kois pisze:

[...]

E... odwrotnie, to raczej musi to właśnie oznaczać... :-)

--
MiCHA

Data: 2010-08-06 09:11:09
Autor: Robert Kois
Dnia Thu, 05 Aug 2010 18:59:44 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

[...]

Nie musi :). Frontend może mieć swoją lokalną bazę i na czas offline
backendu udawać online, a potem uaktualnić backend. Z punktu widzenia
klienta żadna różnica :).

--
Kojer

Data: 2010-08-06 09:43:29
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Robert Kois pisze:

[...]

I jak niby w tym odłączonym frontendzie mają pojawić się np. blokady z operacji kartowych?

--
MiCHA

Data: 2010-08-06 10:38:34
Autor: Robert Kois
Dnia Fri, 06 Aug 2010 09:43:29 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

[...]

Przecież blokady i tak przychodzą z zewnątrz. Tak btw wiele systemów
niestety nie pokazuje blokad nawet online.
I nie mówie, że tak to dokładnie działa, to był tylko przykład.

--
Kojer

Data: 2010-08-05 21:07:30
Autor: WAM
Systemy informatyczne w polskich bankach
On Wed, 04 Aug 2010 22:29:01 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński
<pbb@macierzynski.pl> wrote:

Profile niby wszystko on-linowe - ale BPH pokazuje/wal ze nie do konca tak w weekendy to dziala.
W BPH dosc czesto II sesja jest ksiegowana zgodnie z opisami (15.45,
ok 16.00 przychodzi mailem potwierdzenie wplywu) a pozniej ok 22
zaksiegowany przelew znika z historii (saldo uwzglednia go prawidlowo)
i pojawia sie dopiero nad ranem.

WAM

Data: 2010-08-04 22:24:45
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
Systemy informatyczne w polskich bankach
On 10-08-04 00:31, Meehoo wrote:
Def3000 jest teĹź w BGĹť, do tego jeszcze w DNBNord, Eurobanku, Meritum,
Toyota. BRE - Globus. W allianzie defa raczej nie ma.

W allianzie jest na 100% (http://www.bankier.pl/wiadomosc/Pawel-Miller-prezes-Allianz-Banku-bank-bez-porownan-1832051.html - moj wywiad sprzed blisko 2 lat ;)

W BGZecie o eurobanku on-line pisalem:
http://www.bs.net.pl/?masta=00014&strona=00107 - to tez robi asseco, ale defem raczej nie jest :)

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-08-10 12:32:18
Autor: XYZ
napisał(a):

[...]

Informacja na dole potwierdzenia wpłaty gotówkowej w Eurobanku:
System: def3000/CB, wersja: 4.1B.490.01.
Wcześniej chyba jej tam nie było. Nie wiem, czy powinni tak chętnie udzielać wszystkim informacji nt. wersji systemu z jakiej korzystają.

Data: 2010-08-11 22:25:56
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
On 10-08-10 12:32, XYZ wrote:
[...]

pewnie ktos gdzies czegos nie zmienil i sie drukuje. ale w sumie - nikomu to i tak nic nie powie, ani nie da.

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-08-12 20:29:13
Autor: Gosc
Michał 'Amra' Macierzyński pisze:
On 10-08-10 12:32, XYZ wrote:
[...]

No chyba, że konkurencji. Mogą dojść jakie możliwości produktowe umożliwia w tej wersji system. Czyli co bank może zaoferować, a co nie.

Pozdrawiam

Data: 2010-08-12 22:03:52
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
On 10-08-10 12:32, XYZ wrote:
[...]

ale def3000 jest dosc standardowy. jak cos robili pod siebie to po numerku i tak nic sie nie dowiesz.

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-08-04 23:32:25
Autor: Grzegorz Mazur
On 2010-08-03 22:00, Michał 'Amra' Macierzyński wrote:
mBank/Multi jest na Altamirze, PKO Bank Polski na Allnovie
(zmodyfikowana wersja Altamiry)

Alnova to nowa nazwa Altamiry. Więc mBank i Multibank też w zasadzie chodzą na Alnovie, mimo że system nazywał się inaczej, jak był implementowany :)

http://www.alnovatech.com/pdf/Alnova_Financial_Solutions.pdf

"Alnova Financial Solutions(TM), formerly Altamira..."

W Polsce używany jest też Flexcube, ale nie wiem czy którykolwiek bank używa tego jako systemu Core Banking, czy bardziej jako systemu pomocniczego.

G.

Data: 2010-08-05 07:06:59
Autor: mierzvoj
Systemy informatyczne w polskich bankach

W Polsce używany jest też Flexcube, ale nie wiem czy którykolwiek bank używa tego jako systemu Core Banking, czy bardziej jako systemu ...

chyba CITI tego uzywa. pozdro

Data: 2010-08-05 10:46:22
Autor: Marcin Ozdzinski
Systemy informatyczne w polskich bankach
Witam
"Onlinowość" systemu  dla użytkownika zależy w dużym stopniu od architektury
rozwiązania na poziomie serwerów i aplikacji bazodanowych. Jeśli są to systemy
oparte o architekturę mainframe i z/os to najczęściej wykorzystują one sesyjne
przetwarzanie operacji (system zbiera zlecenia i wykonuje aktualizację
zawartości bazy danych w określonych odstępach czasu). Tego typu systemy
użytkuje Pekao SA i np. GE Money.
Pozdrawiam
Marcin

Data: 2010-08-05 23:12:41
Autor: Grzegorz Mazur
On 2010-08-05 12:46, Marcin Ozdzinski wrote:
Witam
[...]

A dlaczego systemy oparte o mainframe miałyby faworyzować przetwarzanie wsadowe? Potrafię podać przynajmniej jeden powód, dla którego powinno wręcz być odwrotnie (opłaty za licencje/utrzymanie zależne od odpowiednio ważonego obciążenia CPU "faworyzują" właśnie przetwarzanie online i unikanie pików w przetwarzaniu EOD).

Stawiam tezę, że systemy o przetwarzaniu pseudo-online (czyli cykliczne przetwarzanie wsadowe) to raczej zaszłość historyczna. Kiedyś, kiedy obsługa online była zbyt trudna dla ówczesnych systemów, lepiej się tak zarządzało obciążeniem CPU, storage itd. Teraz te systemy mogą nadal tak mieć, bo jest to wbudowane w ich architekturę.

BTW - Alnova w mB/Mb i PKO BP jest oparta o mainframe i z/OS, a jest z drobnymi wyjątkami (zbudowanymi tak z dobrych powodów nie wynikających z architektury) w pełni online'owa.

G.

Data: 2010-08-22 17:24:56
Autor: Gosc
Grzegorz Mazur pisze:
On 2010-08-05 12:46, Marcin Ozdzinski wrote:
Witam
[...]

Zdefiniuj proszę w pełni online'owa. Pytam bo w mB jak bierzemy pod uwagę produkt lokatę jednodniową to w godzinach nocnych podczas naliczania odsetek nie da się zerwać lokaty (W tym wypadku to oline'owa to należałoby chyba rozumieć, że jest aktualny wgląd do historii). Inna sprawa, że konkretnie tą lokatę mogą mieć na jakimś innym systemie.

Pozdrawiam

Data: 2010-08-27 00:03:30
Autor: Grzegorz Mazur
On 2010-08-22 17:24, Gosc wrote:
Grzegorz Mazur pisze:
[...]

W pełni online'owa w kontekście tej dyskusji - dowolna akcja na front-endzie powoduje wykonanie odpowiedniej transakcji na back-endzie w taki sposób, że jeśli transakcja na back-endzie się nie powiedzie, to na front-endzie wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat błędu. Innymi słowy FE i BE komunikują się synchronicznie, a nie za pośrednictwem kolejek (jakkolwiek one by nie były zaimplementowane).

Twój konkretny przypadek wynika z tego, że w trakcie przetwarzania końca dnia są pewne współzależności które uniemożliwiają likwidację bytu takiego jak rachunek czy lokata (księgowania oparte są m.in. o ten "byt") i do czasu zakończenia księgowań (a to jest pod koniec EODa) ta funkcjonalność jest zablokowana. Niemniej jednak komunikat, który dostajesz z systemu pochodzi właśnie od systemu Core Banking, a nie od front-endu.
Nie zmienia to faktu, że dla funkcjonalności lokat jednodniowych nie powoduje to różnicy, czy zerwiesz ją o 4:00, czy o 23:15. Z kolei dla przelewów wewnętrznych może to mieć znaczenie.

Oczywiście jesteś klientem, więc dla Ciebie to żadne wytłumaczenie i teoretycznie masz prawo ponarzekać, bo mogłeś mieć plany co do kasy na tej lokacie :)))
Swoją drogą - można w nocy (albo w ogóle - nie korzystam z mB zbyt aktywnie) zrobić wypłatę częściową z lokaty, bez jej likwidacji? Bo to częściowo rozwiązałoby problem :)

Pozdrawiam,
G.

Data: 2010-08-05 09:05:35
Autor: Robert Kois
Dnia Wed, 04 Aug 2010 23:32:25 +0200, Grzegorz Mazur napisał(a):

W Polsce używany jest też Flexcube, ale nie wiem czy którykolwiek bank używa tego jako systemu Core Banking, czy bardziej jako systemu pomocniczego.

Polbank chyba (a przynajmniej kiedyś się wyświetlała informacja o tym przed
załadowaniem strony. No ale to nie w Polsce :).

--
Kojer

Systemy informatyczne w polskich bankach