Systemy ramek i magazynków dia

Data: 2009-12-22 11:22:15
Autor: Kosma Moczek
Systemy ramek i magazynków dia
Jako że wkręciłem się od dość niedawna w fotografowanie na slajdzie,
pojawiła się dość istotna kwestia: w jaki system inwestować?
Przejrzałem pobieżnie googla i wyszło na to, że najbardziej podoba mi
się CS - ze względu na to, że ramki nie wypadają - ale z drugiej
strony, cenowo nie wychodzi to zbyt zachęcająco (drogie magazynki). Do
tej pory miałem do czynienia tylko z magazynkami Diapol i nie jestem z
nich zadowolony. ;) Pytanie w takim razie - w jaki system celować?

I pytanie bonusowe: a jaki rzutnik kupić? Na razie mam malutki (20W)
przenośny Paximat Multiscope, ale jakość pozostawia wiele do życzenia,
no i przydałoby się więcej mocy...

--
Kosma

Data: 2009-12-22 21:01:55
Autor: Jakub Roguski
Kosma Moczek pisze:
[...]

Wiele lat temu stanąłem przed tym samym dylematem. Przetestowałem wszystkie dostępne systemy magazynków i ramek i wyszło mi, że najlepsze   właściwości mają magazynki i ramki systemu LKM. Ramki nie wypadają z magazynków, magazynki mają dużą pojemność (do 80 slajdów), a ramki są dostępne w wielu wersjach, w tym moje ulubione, bezszybkowe, z metalową maską. Kiedyś nawet napisałem na ten temat stronę WWW w moim starym serwisie, ale przepadła w zawierusze dziejów ;-)

Jakub Roguski

http://www.roguski.eu

Data: 2009-12-22 14:20:48
Autor: Kosma Moczek
On 22 Gru, 21:01, Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl> wrote:
w tym moje ulubione, bezszybkowe, z metalową maską

Te maski dają jakieś wymierne korzyści?

--
Kosma

Data: 2009-12-22 23:55:12
Autor: JA
On 2009-12-22 23:20:48 +0100, Kosma Moczek <kosma@kosma.pl> said:

w tym moje ulubione, bezszybkowe, z metalową maską

Te maski dają jakieś wymierne korzyści?

Jeśli Jakub myśli o tym co ja, to dają bardzo wymierne korzyści. Korzyści w postaci idealnego prostokąta, bez farfocli w rogach. Pięknie odciętego obrazu od ramki. Ale to trzeba zobaczyć. Ja w przeciwieństwie do wszystkich tutaj się wypowiadających uznaję tylko ramki w standardowym systemie 3 mm z metalową maską i szybkami AN.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

Data: 2009-12-23 09:48:45
Autor: Jakub Jewuła
Użytkownik "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał w wiadomości news:hgriog$bba$1inews.gazeta.pl...
On 2009-12-22 23:20:48 +0100, Kosma Moczek <kosma@kosma.pl> said:
[...]

Swietne sa - znakomicie gromadzi sie w nich caly syf z powietrza,
a grzyby jest wprost uwielbiaja ;)

Ze nie wspomniec o takim drobiazgu jak spadek jakosci obrazu...

Data: 2009-12-23 16:21:30
Autor: JA
On 2009-12-23 09:48:45 +0100, Jakub Jewuła <biuro@skanowanie.com.pl> said:

Swietne sa - znakomicie gromadzi sie w nich caly syf z powietrza,
a grzyby jest wprost uwielbiaja ;)
Chyba nie wiesz o czym piszesz. GePe? W żadnym wypadku.

Ze nie wspomniec o takim drobiazgu jak spadek jakosci obrazu...
Praktycznie nie zauważalny w projekcji.

Data: 2009-12-24 14:39:17
Autor: Jakub Jewuła
Systemy ramek i magazynków dia
Swietne sa - znakomicie gromadzi sie w nich caly syf z powietrza,
a grzyby jest wprost uwielbiaja ;)
Chyba nie wiesz o czym piszesz. GePe? W żadnym wypadku.

Jjjjasne, nigdy ich na oczy nie widzialem :)

Ze nie wspomniec o takim drobiazgu jak spadek jakosci obrazu...
Praktycznie nie zauważalny w projekcji.

Moze jak zaprosisz kumpli z klubu wedkarskiego.
Dla kogos kto robi swiadomie na slajdach nie do zaakceptowania.

Data: 2009-12-23 20:05:04
Autor: Jakub Roguski
JA pisze:

Jeśli Jakub myśli o tym co ja, to dają bardzo wymierne korzyści. Korzyści w postaci idealnego prostokąta, bez farfocli w rogach. Pięknie odciętego obrazu od ramki.
[...]

Dokładnie to mam na myśli. Nie widziałem żadnych ramek bez maski, które dawałyby równie ładny finalny obraz.

Jakub Roguski

http://www.roguski.eu

Data: 2009-12-23 20:03:18
Autor: Jakub Roguski
Kosma Moczek pisze:
[...]

Po pierwsze - precyzyjnie trzymają film.
Po drugie - dramatycznie poprawiają kontrast pomiędzy slajdem a ramką - ramki bez metalowej maski po prostu prześwitują, dając nieestetyczny obraz, co jest tym bardziej widoczne, im silniejsze jest źródło światła w rzutniku.
Po trzecie - montaż filmu w masce jest łatwy i szybki.

Jakub Roguski

http://www.roguski.eu

Data: 2009-12-22 21:07:29
Autor: syriusz
Kosma Moczek wrote:
[...]

Zakładam, że interesuje Cię (póki co) mały obrazek.

Najlepszą możliwą jakość w tym temacie (przy której ograniczeniem może być już tylko obiektyw aparatu ;) uzyskasz na rzutniku z żarówką 250W, obiektywie z serii LEICA COLORPLAN i dedykowanym ekranie (najlepiej z powierzchnią perełkową).

Wzorcem rzutnika jest tutaj Leica Pradovit P2002.
Wzorcem obiektywu jest tutaj Leica SUPER-COLORPLAN 90/2.5.
Bardzo dobre obiektywy to jeszcze COLORPLAN 90/2.5 w wersji CF i zwykłej.

Co do ramek to już kwestia gustu.
Jedni wolą klasyczne 3mm, inni tylko LKM 2mm z maską... itp.
Ja próbowałem 4 typów: CS, LKM zwykłych, LKM z maską i klasycznych 3mm - wszystkie bez szybki oczywiście.
Najbardziej pasują mi CS (1.8mm) GEPE - tzw. "odchylane" - montaż slajdów w nich to sama przyjemność i bez specjalnych narzędzi.
Wybierzesz to, co będzie Ci bardziej pasowało - popróbuj.

Ja po wielu próbach, mam ostatecznie (tak sądzę) swój zestaw docelowy:
Leica Pradovit P2002
Super-Colorplan 90/2.5
Magazynki LKM na 80 sztuk slajdów każdy
Ramki CS 1.8mm (też nie wypadają z magazynków LKM choć siedzą nieco luźniej, niż przeznaczone dla nich ramki LKM 2mm... ;-)

A tak z ciekawości - w jaki sposób zaraziłeś się slajdami? :)
Bo ja po tym, jak obejrzałem 30-letnie slajdy teścia wyświetlane P150 jeszcze na prześcieradle... ;-)
Od tego czasu choroba trzyma mnie mocno i lekarze nie dają nadziei... ;-D

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2009-12-22 14:15:47
Autor: Kosma Moczek
On 22 Gru, 21:07, syriusz <ra...@siliconet.pl> wrote:
A tak z ciekawości - w jaki sposób zaraziłeś się slajdami? :)
Bo ja po tym, jak obejrzałem 30-letnie slajdy teścia wyświetlane P150
jeszcze na prześcieradle... ;-)

Dawno temu w długie zimowe wieczory oglądaliśmy z rodzicami fotki z
wakacji. W te wakacje postanowiłem wskrzesić tradycję i wystrzelałem
kilka rolek Fuji Sensia. Wywołałem je tydzień temu... i od tego czasu
przez większość czasu mam błędny wzrok, ślinię się i mamroczę coś pod
nosem o kolorach, których na negatywie po prostu uzyskać się nie da
(albo ja nie umiem ;).

--
Kosma

Data: 2009-12-23 09:49:04
Autor: Jakub Jewuła
[...]

Kup sobie na gwiazdke jakis lepsze slajdy - Provia 100F, Velvia 50...
Sensia to raczej kiepski film, stad najlepsze dopiero przed Toba :)

O ile nie zmiekniesz gdzies po drodze i nie kupisz cyfry ;)

Data: 2009-12-23 10:05:49
Autor: John Smith
Jakub Jewuła napisał(a):
[...]

Spokojnie, niech sobie chłop dozuje doznania. :-)
Po co ma wydawać więcej, jeśli cieszy go to co ma (i wcale się nie
dziwię, bo mi również wystarcza najtańszy Kodak). Jak zasmakuje, to
zacznie inwestować i wnikać w szczegóły i różnice. Slajdy są tak inne od
cyfry i od papierowych odbitek z negatywu, że nawet najtańszy film
powoduje opad szczęki na początku. Jeszcze zdąży odkryć droższe.

--
Mirek

Data: 2009-12-23 16:23:34
Autor: JA
On 2009-12-23 10:05:49 +0100, John Smith <user@example.net> said:

[...]

Narobi się na tej sensji (Ty też na tanim kodaku) i za dwa lata będzie żałował, że takie fajne zdjęcia zmarnował.

Data: 2009-12-23 11:08:03
Autor: Kosma Moczek
On 2009-12-23 10:05:49 +0100, John Smith <u...@example.net> said:
> Spokojnie, niech sobie chłop dozuje doznania. :-)

Otóż to, dozuję sobie stopniowo. Podpowiem jeszcze, że dość istotnym
czynnikiem jest cena. Wolałbym nie eksperymentować na np. Provii ;)

Narobi się na tej sensji (Ty też na tanim kodaku) i za dwa lata będzie
żałował, że takie fajne zdjęcia zmarnował.

Najgorsze zdjęcie zrobione jest lepsze od najlepszego zdjęcia
niezrobionego. Wolę wypstrykać 3 rolki przeterminowanej Agfy i wywołać
je w Rossmannie po 7zł, niż kupić jedną rolkę Provii i wołać za 25zł w
dobrym labie (bo tak drogiego filmu tanio wołać się chyba nie opłaca).

--
Kosma

Data: 2009-12-23 22:11:49
Autor: JA
On 2009-12-23 20:08:03 +0100, Kosma Moczek <kosma@kosma.pl> said:

[...]

Czemu odnoszę wrażenie, że zupełnie nie zrozumiałeś o co chodzi?

Data: 2009-12-23 14:15:24
Autor: Kosma Moczek
On 23 Gru, 22:11, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:
Czemu odnoszę wrażenie, że zupełnie nie zrozumiałeś o co chodzi?

Bo Twoja rada miała nacechowanie emocjonalno-przyzwyczajeniowe, a
także zabrakło powodów, dla których miałbym kupować lepszy film, więc
nie potraktowałem jej do końca serio. ]:->

Wracając do tematu: w jaki sposób zdjęcia zrobione na Fuji Sensia
miałyby zostać 'zmarnowane'?

--
Kosma

Data: 2009-12-24 00:15:59
Autor: JA
On 2009-12-23 23:15:24 +0100, Kosma Moczek <kosma@kosma.pl> said:

Wracając do tematu: w jaki sposób zdjęcia zrobione na Fuji Sensia
miałyby zostać 'zmarnowane'?

Zrozumiesz jak już przestaniesz robić na fuji sensja.

Data: 2009-12-24 06:21:38
Autor: Kosma Moczek
On 24 Gru, 00:15, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:
Zrozumiesz jak już przestaniesz robić na fuji sensja.

Na 20-watowym rzutniku z plastikowym obiektywem raczej nie zauważę
różnicy, a lepszego nie posiadam (i na razie się to nie zmieni - brak
funduszy). Nie możesz napisać wprost, jakie zalety mają Velvia/Provia
w moim zastosowaniu (zdjęcia z wakacji)?

PS. Nie fotografuję kwiatków.

--
Kosma

Data: 2009-12-25 14:38:27
Autor: JA
On 2009-12-24 15:21:38 +0100, Kosma Moczek <kosma@kosma.pl> said:

[...]
I to wszystko na tym rzutniku co poniżej? No to szacunek wielki dla Ciebie.

[...]
Opowiadanie o kolorach, to trochę tak jak reklama FullHD na starym telewizorze w systemie SECAM. Ale spróbuję.
Dzisiaj jesteś zachwycony sensją. Za rok, dwa może zaczniesz robić na provi lub velvi. Wszystkie zdjęcia jakie zrobiłeś na sensji zaczną Ci się wydawać takie jak dzisiaj te, które robiłeś na negatywie. Stąd prosty wniosek, że zaczniesz żałować iż w ogóle zacząłeś robić na sensji, a nie od razu na czymś lepszym.

PS. Nie fotografuję kwiatków.
To nie ma nic do rzeczy.

Data: 2009-12-25 17:10:51
Autor: Dariusz Zygmunt
Systemy ramek i magazynków dia
W czwartek, 24 grudnia 2009 15:21, Kosma Moczek wyraził następujacą opinię:
[...]

 Velvia na wakacje? No nie wiem  ;-)  ale Provia ma rozpiętość podobną do Sensii a jakość oddania barw i kontrastów jest znacznie lepsza. Weź też pod uwagę, że nie wyrzucasz tych slajdów po obejrzeniu do kosza ale będziesz chciał je obejrzeć za parę lat - wtedy, być może, będziesz miał już odpowiedni rzutnik i zobaczysz wyraźnie różnicę.
PS. Nie fotografuję kwiatków.
 Spróbuj kiedyś, szczególnie takie z głęboką czerwienią, choćby po to żeby zobaczyć co slajd potrafi przenieść  :-)  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt  --
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

Data: 2009-12-26 17:11:00
Autor: Kosma Moczek
Systemy ramek i magazynków dia
On 25 Gru, 17:10, Dariusz Zygmunt
<darek_spam_na_Madagask...@czat.homelinux.net> wrote:
Velvia na wakacje? No nie wiem  ;-)  ale Provia ma rozpiętość podobną do
Sensii a jakość oddania barw i kontrastów jest znacznie lepsza.

Właśnie o to mi chodziło. Biorąc pod uwagę specyfikę zdjęć wakacyjnych
(słońce = kontrasty) i ilość przepaleń, które mam na tej Sensii,
większa rozpiętność tonalna bardzo się przyda.

Weź też pod uwagę, że nie wyrzucasz tych slajdów po obejrzeniu do kosza ale
będziesz chciał je obejrzeć za parę lat - wtedy, być może, będziesz miał już
odpowiedni rzutnik i zobaczysz wyraźnie różnicę.

To jest całkiem niezły plan: z biegiem czasu oglądać stare zdjęcia na
coraz lepszym sprzęcie. "The grass was greener..." :-)

> PS. Nie fotografuję kwiatków.

Spróbuj kiedyś, szczególnie takie z głęboką czerwienią, choćby po to żeby
zobaczyć co slajd potrafi przenieść  :-)

"Kiedyś" to słowo klucz. "Kiedyś będę robił dobre zdjęcia..."

A tak serio i w temacie, to nie uważam, że robienie wszystkiego na
Sensii to dobry pomysł. Uważam po prostu, że materiał trzeba dobrać do
konkretnego zadania. Droższych slajdów zamierzam spróbować - ale w
sytuacjach, które będą na to zasługiwać, i kiedy będę w stanie te
slajdy w konkretny sposób przetestować, a nie tylko wypstrykać na
wakacjach.

--
Kosma

Data: 2009-12-27 23:19:50
Autor: Dariusz Zygmunt
Systemy ramek i magazynków dia
W niedziela, 27 grudnia 2009 02:11, Kosma Moczek wyraził następujacą opinię:
[...]

 Sensja, ze względu na dość mocno nieliniową charakterystykę a przez to zafałszowany punkt "średniej szarości" ma tendencję do "bycia prześwietloną" co może wyglądać na przepały.
większa rozpiętność tonalna bardzo się przyda.
 Więc spróbuj Astii, z Fuji to chyba slajd z największą pojemnością ale kolorystyka nie wszystkim odpowiada.
[...]
 Ja powiem tak, jeśli wypstrykasz rolkę Provii "na wakacjach" to co najwyżej zmarnujesz film, jeśli będziesz próbował lepsze slajdy w "sytuacji która na to zasługuje" to jest spora szansa że zmarnujesz i film i sytuację  ;-)  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt  --
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

Data: 2009-12-27 08:41:03
Autor: Kosma Moczek
On 23 Gru, 09:49, Jakub Jewuła <bi...@skanowanie.com.pl> wrote:
O ile nie zmiekniesz gdzies po drodze i nie kupisz cyfry ;)

Próbowałem jednego i drugiego. Końcowy efekt na analogu wychodzi mi
dużo lepiej, niż na cyfrze. ;-)

--
Kosma

Data: 2009-12-24 01:16:25
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 22 Dec 2009 14:15:47 -0800 (PST), Kosma Moczek napisał(a):

[...]

To nie tykaj Provii, a o Velvii nawet nie mysl. --
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98)
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl

Data: 2009-12-24 01:15:58
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 22 Dec 2009 21:07:29 +0100, syriusz napisał(a):

Wzorcem rzutnika jest tutaj Leica Pradovit P2002.

Oj, tam, moja P150 też daje rade ;)

Wzorcem obiektywu jest tutaj Leica SUPER-COLORPLAN 90/2.5.
Bardzo dobre obiektywy to jeszcze COLORPLAN 90/2.5 w wersji CF i zwykłej.

Oj tak :D CF szczególnie :D

Od tego czasu choroba trzyma mnie mocno i lekarze nie dają nadziei... ;-D

Przestanę wołać i się wyleczysz :P

Data: 2009-12-25 23:07:02
Autor: syriusz

Adam Płaszczyca wrote:
Wzorcem rzutnika jest tutaj Leica Pradovit P2002.

Oj, tam, moja P150 też daje rade ;)

Oj, no przecież nie piszę, że nie daje rady ;)
Kiedyś też go używałem.
Tyle, że w porównaniu do P2002, to biel ekranu z P150 jest jak szara karta kodaka... ;-)

Wzorcem obiektywu jest tutaj Leica SUPER-COLORPLAN 90/2.5.
Bardzo dobre obiektywy to jeszcze COLORPLAN 90/2.5 w wersji CF i zwykłej.

Oj tak :D CF szczególnie :D

Akurat wersja CF może mieć już niewiele wspólnego z dzisiejszymi ramkami i slajdami... ;-)
Nie jestem po żadnej ze stron, ale zdania są jak zwykle podzielone.

Dwa pierwsze z brzegu przykłady, które mi wyskoczyły w googlach:

http://photo.net/leica-rangefinders-forum/008YJf
http://leica-users.org/v04/msg02724.html

Od tego czasu choroba trzyma mnie mocno i lekarze nie dają nadziei... ;-D

Przestanę wołać i się wyleczysz :P

Na szczęście, nie masz jeszcze monopolu na wołanie E-6... :P

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2009-12-26 01:29:12
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 25 Dec 2009 23:07:02 +0100, syriusz napisał(a):

Przestanę wołać i się wyleczysz :P

Na szczęście, nie masz jeszcze monopolu na wołanie E-6... :P

Ze smutkiem zauważam, że coraz bliżej do tego... --

Data: 2009-12-27 08:38:28
Autor: Kosma Moczek
[...]

Myślałem o tej kombinacji, bo magazynki LKM można dostać bardzo tanio
i jest wybór między ramkami LKM a CS. Tylko czy ramki CS nie będą
wypadać z magazynka LKM? W jaki właściwie sposób ramki są blokowane w
magazynkach LKM i CS?

--
Kosma

Data: 2009-12-23 02:07:48
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 22 Dec 2009 11:22:15 -0800 (PST), Kosma Moczek napisał(a):

tej pory miałem do czynienia tylko z magazynkami Diapol i nie jestem z
nich zadowolony. ;) Pytanie w takim razie - w jaki system celować?

W takie jak do Diapola - tylko porządne ramki.
I pytanie bonusowe: a jaki rzutnik kupić? Na razie mam malutki (20W)
przenośny Paximat Multiscope, ale jakość pozostawia wiele do życzenia,
no i przydałoby się więcej mocy...

Pradowit z Colorplanem. --