Szantażyści wyłudzają kasę od szkół , jak się bronić?

Data: 2010-04-16 09:30:17
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Szantażyści wyłudzają kasę od szkół , jak się bronić?
Witam,

fspaniałe Ministerstwo dostarczało kiedyś do szkół pracownie z domeną
Active Deirectory o nazwach w stylu sbsmen.edu.pl albo sbsmenis.edu.pl,
jednak nie wykupili tych domen w DNSach. Oczywiście nazwa domenowa
Active Directory ma siÄ™ nijak do nazw DNSowych od strony technicznej,
jednak szkoły dostają teraz pisma wzywające do płacenia abonamentu 60zł
rocznie za samo uĹĽywanie takiej nazwy wewnÄ…trz Active Directory, bo
Sprytna Firma Z Krakowa wykupiła te domeny dnsowe i bredzi, że to jedno
z drugim ma coĹ› wspĂłlnego.

Zmiana nazwy domeny AD nie jest możliwa technicznie, więc część szkół
ulega.

Jak dla mnie jest to granda i oszustwo i to na skalę całego kraju. A
SFZK się ładnie urządziła, bo 60zł rocznie od iluśtam szkół tylko za to,
że wewnątrz szkoły domena AD nazywa się tak samo, jak ich domena DNSowa,
to niezły biznes.

Co o tym sądzicie od strony prawnej? Czy można jakoś zapobiegać takim
działaniom?
--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-16 08:26:08
Autor: Jacek_P
Przemysław Adam Śmiejek napisal:
[...]

Olać kompletnie. Żądania oszustów nie mają ŻADNEJ podstawy prawnej.
Domenę można sobie wewnętrznie nazwać nawet obama, hollywood, microsoft
i nic nikomu do tego.

A jak ktoś ma sporo czasu i się nudzi to odwiedzić z takim pismem
młodego, dopiero rozpoczynającego karierę prokuratora i rzucić
mu sprawÄ™ na poĹĽarcie ;)

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-04-16 11:24:21
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-04-16 10:26, Jacek_P pisze:
[...]

Ja olewam, ale część szkół w polsce płaci ten haracz i to za moje
pieniądze, prawdaż? Więc chciałbym jakoś zadziałać, żeby przestali
szantażować szkoły.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-16 09:48:35
Autor: witek
Przemysław Adam Śmiejek wrote:
[...]

temat znany i zdaje sie ze kuratoria wyslaly juz pisma do szkol na ten temat.

Data: 2010-04-16 12:22:19
Autor: Leszek
Szantazysci wyludzaja kase od szkól, jak sie bronic?
In article <hq9ac6$ngf$1@news.onet.pl>, niechce@spamu.pl says...>
> Olac kompletnie. Zadania oszustów nie maja ZADNEJ podstawy prawnej.
> Domene mozna sobie wewnetrznie nazwac nawet obama, hollywood, microsoft
> i nic nikomu do tego.

Ja olewam, ale czesc szkól w polsce placi ten haracz i to za moje
pieniadze, prawdaz? Wiec chcialbym jakos zadzialac, zeby przestali
szantazowac szkoly.

Zglos podejzenie popelnienia przestepstwa do prokuratury.

Data: 2010-04-16 23:59:52
Autor: adas
Szantaży¶ci wyłudzaj± kasę od szkół, jak się bronić?
Osóbka znana jako Przemysław Adam ¦miejek <niechce@spamu.pl>
w <hq9ac6$ngf$1@news.onet.pl> wystukała:

W dniu 2010-04-16 10:26, Jacek_P pisze:
Co o tym s±dzicie od strony prawnej? Czy można jako¶ zapobiegać
takim działaniom?
Olać kompletnie. Ż±dania oszustów nie maj± ŻADNEJ podstawy prawnej.
Domenę można sobie wewnętrznie nazwać nawet obama, hollywood,
microsoft i nic nikomu do tego.

Ja olewam, ale czę¶ć szkół w polsce płaci ten haracz i to za moje
pieni±dze, prawdaż? Więc chciałbym jako¶ zadziałać, żeby przestali
szantażować szkoły.

Żeby tylko 60 PLN rocznie to bym się cieszył :( (no i wtedy o tę kasę
można powalczyć, ale - patrz niżej)
Ty my¶lisz, że tylko na to ich naci±gaj±? A choćby Wiedza i Praktyka?
Że nie wspomnę o kursach i szkoleniach

Adam Gapiński ::::: adas-news (at) artikon (dot) pl
Na pytanie *Która godzina?* chciałem zainstalować rdate...
                                        (/me 18.05.2004)

Data: 2010-04-17 17:29:17
Autor: niusy.pl
Szantażyści wyłudzają kasę o d szkół, jak się bronić?

UĹĽytkownik "Jacek_P" <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl>

[...]

Właśnie niespecjalnie można. Tzn prawa polskiego to chyba takiego nie ma. Jest uwarunkowanie techniczne takie samo jak dotyczące przydzielania lokalnych adresów IP, że choć można nadać adres publiczny to istnieje odpowiednia pula adresów zastrzeżonych na potrzeby sieci lokalnych, które nie kolidują z żadnym adresem publicznym. Domeny lokalne to *.local bodajże i tak chyba nawet domyślnie proponuje instalator domeny AD.

Data: 2010-04-17 18:38:13
Autor: Andrzej Lawa
niusy.pl pisze:

Olać kompletnie. Ż±dania oszustów nie maj± ŻADNEJ podstawy prawnej.
Domenę można sobie wewnętrznie nazwać nawet obama, hollywood, microsoft
i nic nikomu do tego.

Wła¶nie niespecjalnie można.

Można.

Data: 2010-04-16 10:10:13
Autor: Baczek
Szantaży¶ci wyłudzaj± kasę od szkół, jak się bronić?
fspaniałe Ministerstwo dostarczało kiedy¶ do szkół pracownie z domen±
Active Deirectory o nazwach w stylu sbsmen.edu.pl albo sbsmenis.edu.pl,
jednak nie wykupili tych domen w DNSach. Oczywi¶cie nazwa domenowa
Active Directory ma się nijak do nazw DNSowych od strony technicznej,
jednak szkoły dostaj± teraz pisma wzywaj±ce do płacenia abonamentu 60zł
rocznie za samo używanie takiej nazwy wewn±trz Active Directory, bo
Sprytna Firma Z Krakowa wykupiła te domeny dnsowe i bredzi, że to jedno
z drugim ma co¶ wspólnego.

Zmiana nazwy domeny AD nie jest możliwa technicznie, więc czę¶ć szkół
ulega.

Jak dla mnie jest to granda i oszustwo i to na skalę całego kraju. A
SFZK się ładnie urz±dziła, bo 60zł rocznie od ilu¶tam szkół tylko za to,
że wewn±trz szkoły domena AD nazywa się tak samo, jak ich domena DNSowa,
to niezły biznes.

Co o tym s±dzicie od strony prawnej? Czy można jako¶ zapobiegać takim
działaniom?

Moim zdaniem. Olać ż±dania firmy 2pe.pl.

Data: 2010-04-16 10:43:36
Autor: Andrzej Lawa
Przemysław Adam ¦miejek pisze:

Active Directory ma się nijak do nazw DNSowych od strony technicznej,

Wła¶ciwie ma, ale tylko w sieci lokalnej.

[...]

Wytłumaczyć matołkom, którzy zapłacili, że padli ofiar± oszustów, a
następnie zorganizować wszystkie zainteresowane szkoły i wysłać je do
prokuratury.

W moim prywatnym intranecie mogę sobie ustawiać domeny, jakie tylko chcę
i nikomu nic do tego.

Data: 2010-04-16 23:52:14
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:hq93m9$4kp$1news.onet.pl...

Sprytna Firma Z Krakowa wykupiła te domeny dnsowe i bredzi, że to jedno
z drugim ma coĹ› wspĂłlnego.

A możesz choćby na priv wysłać nazwę i adres tej sprytnej firmy? Masz adres antyspamowy, więc nie mogłem napisać wprost.

Data: 2010-04-17 09:06:46
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-04-16 23:52, Robert Tomasik pisze:

[...]

Wystarczy zrobić whois sbsmen.edu.pl :D

Polska Poczta Elektroniczna SA
Azot 2
43-600 Jaworzno

W sumie z tym krakowem to Ĺşle luknÄ…Ĺ‚em, bo rejestratorem jest NetArt z
krakowa, a PPE jest faktycznie z Jaworzna.

Wyguglałem na szybko:
http://sbsmen.edu.pl/pytania.htm
http://prawo.vagla.pl/node/8786

A tu nawet ministerstwo bredzi o konieczności reinstalacji serwerów:

http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1042%3Akomunikat-ministerstwa-edukacji-narodowej-w-sprawie-dziaa-podjtych-przez-spok-polska-poczta-edukacyjna-sa&catid=97%3Aedukacja-informatyczna-i-medialna&Itemid=134

Owszem, piszÄ… o intranecie, ale niektĂłrzy nauczyciele panikujÄ… ĹĽe jak
ich serwer ma dostęp do internetu, to już pozamiatane i trzeba płacić
albo reinstalować.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-17 17:44:37
Autor: niusy.pl
[...]

Zasadniczo dobre tłumaczenie. Aczkolwiek te serwery zostały po prostu źle skonfigurowane.

Owszem, piszÄ… o intranecie, ale niektĂłrzy nauczyciele panikujÄ… ĹĽe jak
ich serwer ma dostęp do internetu, to już pozamiatane i trzeba płacić
albo reinstalować.

Jest to dość logiczne. Serwer zdolny do komunikacji z internetem z domeną prywatną będzie wymieniał pakiety z publicznym systemem DNS docierając aż do serwerów obsługujących domenę zarejestrowaną. Chyba, że mu się zmieni root'y np. Poza tym kolizja nazw jest oczywista i nie ma sensu tego utrzymywać.

Data: 2010-04-17 18:41:32
Autor: Andrzej Lawa
Szantaży¶ci wyłudzaj± kasę od szkół, jak się bronić?
niusy.pl pisze:

Owszem, pisz± o intranecie, ale niektórzy nauczyciele panikuj± że jak
ich serwer ma dostęp do internetu, to już pozamiatane i trzeba płacić
albo reinstalować.

Jest to do¶ć logiczne. Serwer zdolny do komunikacji z internetem z
domen± prywatn± będzie wymieniał pakiety z publicznym systemem DNS
docieraj±c aż do serwerów obsługuj±cych domenę zarejestrowan±. Chyba, że
mu się zmieni root'y np. Poza tym kolizja nazw jest oczywista i nie ma
sensu tego utrzymywać.

Bredzisz. W lokalnej sieci AD serwery DNS mog± najwyżej pobierać
informacje z zewn±trz i na pewno nie będ± jej wysyłać.

Zreszt± żeby być publicznym DNSem trzeba jeszcze parę innych "rytuałów"
odprawić oprócz samej zmiany konfiguracji lokalnego DNSa (o ile takowy w
ogóle ma tak± opcję - przykładowo DNSy w standardowych routerach SOHO w
ogóle czego¶ takiego nie przewiduj±).

Data: 2010-04-17 17:26:31
Autor: niusy.pl
[...]

AD jest oparty o DNS więc domeny ad=domeny dns

Zmiana nazwy domeny AD nie jest możliwa technicznie, więc część szkół
ulega.

Ależ jest. Są do tego odpowiednie narzędzia producenta systemu operacyjnego.

[...]

No ... coś z tym niewątpliwie jest nie tak, bo jeśli instalowano tak serwery to powinni zabezpieczyć domenę a jak nie chcieli zabezpieczyć to powinni ustawić właściwą domenę lokalną.

Co o tym sądzicie od strony prawnej? Czy można jakoś zapobiegać takim
działaniom?

A jakim właściwie ?

Data: 2010-04-17 18:34:22
Autor: Andrzej Lawa
niusy.pl pisze:

Sprytna Firma Z Krakowa wykupiła te domeny dnsowe i bredzi, że to jedno
z drugim ma co¶ wspólnego.

AD jest oparty o DNS więc domeny ad=domeny dns

*Lokalny* DNS.

[ciach]

Co o tym s±dzicie od strony prawnej? Czy można jako¶ zapobiegać takim
działaniom?

A jakim wła¶ciwie ?

Oszustwie.

Szantażyści wyłudzają kasę od szkół , jak się bronić?