Szara strefa

Data: 2011-03-15 20:15:08
Autor: Bronek
Szara strefa
Proszę o poradę. W latach 2001 do 2005 uzyskałem dochody w ramach niezarejestrowanej indywidualnej działalności usługowej (szara strefa), których nie mam z żaden sposób udokumentowanych. Obecnie od pięciu lat nigdzie nie pracuję i chcę kupić za gotówkę mieszkanie. Jak mogę w ramach istniejącego prawa podatkowego wytłumaczyć się z posiadanych środków pieniężnych w przypadku wezwania do Urzędu Skarbowego i jakie grożą mi ewentualne sankcje karno-skarbowe?

Data: 2011-03-15 20:33:30
Autor: Liwiusz
Szara strefa
W dniu 2011-03-15 20:15, Bronek pisze:
[...]

Za jaką kwotę chcesz kupić mieszkanie?

--
Liwiusz

Data: 2011-03-15 20:44:22
Autor: Bronek
Szara strefa
350 tys. zł

Data: 2011-03-15 20:48:24
Autor: elephanto
Szara strefa
W dniu 15-03-2011 20:15, Bronek pisze:
Proszę o poradę. W latach 2001 do 2005 uzyskałem dochody w ramach
niezarejestrowanej indywidualnej działalności usługowej (szara
strefa), ktĂłrych nie mam z Ĺźaden sposĂłb udokumentowanych. Obecnie

Nierząd.

--
Adam

Data: 2011-03-15 20:52:50
Autor: tomek
Szara strefa
Dnia 2011-03-15, o godz. 20:48:24
elephanto <elephanto@cut.it.gmail.com> napisał(a):

> [...]
> mieszkanie. Jak mogę w ramach istniejącego prawa podatkowego
> wytłumaczyć się z posiadanych środków pieniężnych w przypadku

Tylko musiałby popracować obcęgami nad swoim ekhm.. odbytem,
bo czytałem że skarbówka zaczęła ochoczo weryfikować wszelkie
okoliczności i dowody rzeczowe związane z nierządem.

Tomek

Data: 2011-03-15 20:57:11
Autor: Liwiusz
Szara strefa
W dniu 2011-03-15 20:52, tomek pisze:
[...]

Jeśli ma od kogo "pożyczyć", to może spróbować to bezpłatnie (bez PCC) uwiarygodnić to wekslem:

http://www.remitent.pl/weksel-a-podatek-od-czynnosci-cywilnoprawnych-od-pozyczki/322

--
Liwiusz

Data: 2011-03-15 21:05:23
Autor: Bronek
Szara strefa
Nikt mi nie pożyczy, bo ludzie nikomu nie ufają.

Data: 2011-03-15 21:08:46
Autor: Liwiusz
Szara strefa
W dniu 2011-03-15 21:05, Bronek pisze:
Nikt mi nie pożyczy, bo ludzie nikomu nie ufają.

Nie chodzi, aby ci ktoś pożyczył, tylko aby powiedział, że pożyczył.

--
Liwiusz

Data: 2011-03-15 21:14:16
Autor: Bronek
Szara strefa

Ale Urząd może to zweryfikować i jeszcze muszę mieć weksel.

Data: 2011-03-15 21:33:28
Autor: Liwiusz
Szara strefa
W dniu 2011-03-15 21:14, Bronek pisze:
Ale Urząd może to zweryfikować i jeszcze muszę mieć weksel.

To też na tym myk polega, aby taki weksel wystawić.

>"Pożyczkodawca" może być zobowiązany przed US do wykazania skąd
>miał środki które pożyczył.

Dlatego też pytałem się, czy miałbyś od kogoś "pożyczyć", tzn. czy ktoś miałby taką kwotę z legalnych dochodów.

Generalnie pole manewru masz niewielkie.

--
Liwiusz

Data: 2011-03-15 21:39:34
Autor: Bronek
Szara strefa
Nie znam nikogo, kto miałby legalnie takie środki pieniężne.

Data: 2011-03-15 21:17:21
Autor: Bronek
Szara strefa
"Pożyczkodawca" może być zobowiązany przed US do wykazania skąd miał środki które pożyczył.

Data: 2011-03-15 20:52:57
Autor: radekp@konto.pl
Szara strefa
Tue, 15 Mar 2011 20:15:08 +0100, w <ilodsr$el9$1@news.net.icm.edu.pl>, "Bronek"
<krokodyl@upcpoczta.pl> napisał(-a):

[...]

Może weź na kredyt i od razu go spłać? :)

Data: 2011-03-15 20:55:26
Autor: Bronek
Szara strefa
Kredytu nie dostanę bo nie mam dochodu.

Data: 2011-03-15 22:55:05
Autor: mvoicem
Szara strefa
(15.03.2011 20:15), Bronek wrote:
[...]

Czy masz dowody na to że uzyskałeś te dochody? W sensie - czy jesteś w
stanie wykazać że te 350 tys zł miałeś już np. w 2004 roku?

Jeżeli tak, to jeszcze niedawno to wyglądało (i chyba wygląda, ale może
coś się zmieniło?) tak, że za 2004 rok składasz zeznanie w 2005, więc od
końca 2005 roku 5 lat mija 31 grudnia 2010, więc pieniędzmi które "na
szaro" zarobiłeś w 2004 roku możesz spokojnie się posługiwać -
przedawnione.

I nie wiem po co to kombinowanie z wekslami.

Inna sprawa, że jakbyś od tych pieniędzy zapłacił wtedy podatek, to
dzisiaj byś miał grubo więcej z odsetek (bo zakładam że trzymasz je
gdzieś "w materacu", nie na koncie).

p. m.

Data: 2011-03-15 23:23:02
Autor: Bronek
Szara strefa
Nie mam dowodu, w jakim okresie uzyskałem ten dochód.

Data: 2011-03-16 00:20:40
Autor: tomek
Szara strefa
Dnia 2011-03-15, o godz. 22:55:05
mvoicem <mvoicem@gmail.com> napisał(a):

(15.03.2011 20:15), Bronek wrote:
> [...]

więc od końca 2005 roku 5 lat mija 31 grudnia 2010, więc pieniędzmi
które "na szaro" zarobiłeś w 2004 roku możesz spokojnie się

Ale podatek od dochodów ze źródeł nieujawnionych się nie przedawnia
niestety.

Tomek

Data: 2011-03-16 09:45:42
Autor: gonia
Szara strefa
W dniu 16-03-2011 00:20, tomek pisze:
[...]

No przecież chodzi o ujawnienie tego, co  nie zostało zgłoszone do opodatkowania;> jedynie w PCC i spadkach mamy dla takich sytuacji moment powstania obowiązku podatkowego w momencie powołania się na takową okoliczność - i tu faktycznie się nie przedawnia

Data: 2011-03-16 10:14:10
Autor: tomek
Szara strefa
Dnia 2011-03-16, o godz. 09:45:42
gonia <goniek@wp.pl> napisał(a):

> [...]

moment powstania obowiązku podatkowego w momencie powołania się na
takową okoliczność - i tu faktycznie się nie przedawnia

Racja, mea culpa. Tomek

Data: 2011-03-16 10:42:40
Autor: mvoicem
Szara strefa
(16.03.2011 09:45), gonia wrote:
W dniu 16-03-2011 00:20, tomek pisze:
Dnia 2011-03-15, o godz. 22:55:05
mvoicem<mvoicem@gmail.com>  napisał(a):
[...]
[...]

Pytanie - czy jeżeliby miał dowody, wystarczyłoby że to byłyby dowody na
to że w tym czasie miał taką sumę? Czy też musiałby jeszcze wykazać że
to są *te same pieniądze* które dzisiaj wydał na mieszkanie?

Czy jakby co US nie stałby na stanowisku że owszem, tamte podatki się
przedawniły i trudno, ale w międzyczasie to on te pieniądze mógł wydać i
te pieniądze którymi się dzisiaj posługuje to mogą być jakieś zupełnie
nowe, później na czarno zarobione?

p. m.

Data: 2011-03-16 16:14:00
Autor: SDD
Szara strefa

Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4d80c424$0$2453$65785112news.neostrada.pl...

Pytanie - czy jeżeliby miał dowody, wystarczyłoby że to byłyby dowody na
to że w tym czasie miał taką sumę? Czy też musiałby jeszcze wykazać że
to są *te same pieniądze* które dzisiaj wydał na mieszkanie?

A to pieniadze jednej osoby sa jakos rozroznialne?
Dziela sie, na "te" i "tamte"

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-16 16:31:16
Autor: mvoicem
Szara strefa
(16.03.2011 16:14), SDD wrote:
[...]

Może trochę niejasno napisałem.

Powiedzmy że kupuję sobie mieszkanie za 100 tys zł. US wyraża
zainteresowanie skąd wziąłem takie pieniądze, na co odpowiadam że w
latach 1990-2000 udzielałem korepetycji na czarno, zarabiając po 833zł
miesięcznie, z czego uzbierało się jak raz 100 tys zł, które teraz
wydaję. Mam dowody na to że rzeczywiście wtedy miałem takie "czarne
dochody".

Urząd Skarbowy będzie słusznie podejrzewał, że te 800zł szło na
wspomożenie domowego budżetu zaś 100 tys mam z jakichś nowszych dochodów.

I co w takiej sytuacji? Czy a) US może sobie swoje podejrzenia "wsadzić"
i ma mi udowodnić że tak nie było, czy też b)ja mam wykazać że te
pieniądze nie tylko zdobyłem ale przetrzymałem do dnia dzisiejszego?

Obstawiam że (b), bo gdyby prawdziwe było (a), to do jakiejś granicy
każdą kwotę dało by się uzasadnić sumą wszystkich przeszłych dochodów, z
tygodniówkami od rodziców włącznie, ściemniając że piwa się nie piło, do
kina sie nie chodziło, o suchym chlebie i wodzie się żyło i się ciułało.

p. m.

Data: 2011-03-16 18:30:54
Autor: SDD
Szara strefa

Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4d80d7c4$0$2504$65785112news.neostrada.pl...

[...]

IMHO organ orzeknie jak mu sie bedzie podobalo (bardziej na pewno atrakcyjnie dlan wyglada wlasnie (b).
Jak sie komus nie bedzie podobalo, to sad - a ten orzeka m.in. "zgodnie z doswiadczeniem zyiowym" (czy jakos tak...)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-17 08:29:16
Autor: mvoicem
Szara strefa
(16.03.2011 18:30), SDD wrote:
> [...]

Jak sie komus nie bedzie podobalo, to sad - a ten orzeka m.in. "zgodnie z doswiadczeniem zyiowym" (czy jakos tak...)

Czyli innymi słowy, nawet jak minęło ustawowe 5+1(+1) lat i się ma
wszystko udokumentowane, to nie ma gwarancji że się uniknie kłopotów :/
- wystarczy trafić w inne doświadczenie życiowe sędziego.

p. m.

Data: 2011-03-17 09:10:06
Autor: Dobi
Szara strefa
[...]

Jak nie masz dowodów że uzyskałeś dochód to pól sukcesu,
Drugie pól sukcesu, to żeby nie było przykładowo z okresu 2 lat papierów
dotyczących zobowiązań imiennych na terenie Polski
np. rachunku z elektrowni, gazowni czy za telefon (prepaid może być).

1) Idziesz do Urzędu Celnego (wcale nie musisz na granicy) i zgłaszasz że przywiozłeś
z UE worek pieniędzy (ten co masz na mieszkanie).

2) Jak cię w Skarbówce spytają skąd są pieniądze to oświadczasz że
przez 2 lata sadziłeś na czarno kwiaty w Holandii,
w kraju nie byłeś przez te 2 lata kalendarzowe,
ba nawet nie zadzwoniłeś do domu.
No a pieniądze przywiozłeś w doniczce po kwiatach,
i tu masz kwit z Urzędu Celnego...
Voila

Dobi
ps. obowiązek meldunkowy dzisiaj to fikcja,
ale nie może być na ciebie wystawiana faktura imienna w Polsce przez wspomniany okres.

Data: 2011-03-17 13:55:11
Autor: Maseł
Szara strefa
W dniu 2011-03-17 09:10, Dobi pisze:
ps. obowiązek meldunkowy dzisiaj to fikcja,
ale nie może być na ciebie wystawiana faktura imienna w Polsce przez
wspomniany okres.

Od jutra zaczynam brac faktury imienne przy kazdej mosliwej okazji
(marchewka, pietruszka, ...) - za kazdym razem na innego znajomego, o
ktorym wiem, ze wyjechal za granice. Bede mial ich pozniej w garsci :-)

Pozdro

Maseł

Data: 2011-03-17 15:05:25
Autor: Dobi
Szara strefa

[...]

Rozumiem że miara spełnienia wielu rodaków jest trzymanie znajomych i sąsiadów w garści?

Zwyczajnie pytający musi ponad wszelka wątpliwość mięć możliwość
dowiedzenia przed sądem, że nie był rezydentem naszej małej republiki bananowej.
Żyjemy w UE i nikt nie ma obowiązku zostać niewolnikiem naszego burdelu podatkowego.
Choć wiadomo że na każdego bata znajdzie sie inny i często jeszcze większy:)

pozdrawiam
Dobi

Data: 2011-03-18 13:53:47
Autor: Maseł
Szara strefa
W dniu 2011-03-17 15:05, Dobi pisze:
[...]

Pewnie tak...

Zwyczajnie pytający musi ponad wszelka wątpliwość mięć możliwość
dowiedzenia przed sądem, że nie był rezydentem naszej małej republiki
bananowej.

OK, czyli zarzut polegajacy na tym, ze ktos, gdzies wystawil fakture na
nasze nazwisko obalilismy.

BTW - odwracajac argumentacje dotyczaca faktur - czesto zdarza mi sie
byc poza granicami naszego pieknego kraju i tam brac ichnie odpowiedniki
naszych faktur. Czy w zwiazku z tym, jak uzbieram ich odpowiedni plik,
to moge starac sie o rezydenture w tych krajach?

Żyjemy w UE i nikt nie ma obowiązku zostać niewolnikiem naszego burdelu
podatkowego.
Choć wiadomo że na każdego bata znajdzie sie inny i często jeszcze
większy:)

Ale ten bat z fakturami okazal sie wyjatkowo "bezbolesny"...

Pozdro

Maseł

Data: 2011-03-21 08:12:57
Autor: Dobi
Szara strefa
[...]

Oczywiście. A po kilku latach płacenia podatków, nawet starać o obywatelstwo.

[...]

Realnie to nie do końca, poruszyłeś tematu jednej faktury,
a całkiem inaczej wygląda sprawa jak masz dziesiątki jak nie setki faktur.
Wtedy tłumaczenie sie:
- wysoki sądzie te faktury od przyjaciół królika...

Hmm raczej to nie przejdzie. Zbyt grubymi nićmi szyte.

pozdrawiam
Dobi

Data: 2011-03-21 14:48:11
Autor: Maseł
Szara strefa
W dniu 2011-03-21 08:12, Dobi pisze:
[...]

Hmmm - a wlasnie podatkow chceilismy uniknac....

[...]

Ja? nic nie poruszalem!!! To ty kazales sie bac tej jednej faktury
wystawionej na mnie w okresie ktory chaialbym wskazac jako okres
"niezamieszkiwania" w kraju. Ja tylko pokazuje absurd tego zalozenia (i
potencjalne ryzyko zwiazane z proba stosowania takiego podejscia).

a całkiem inaczej wygląda sprawa jak masz dziesiątki jak nie setki faktur.
Wtedy tłumaczenie sie:
- wysoki sądzie te faktury od przyjaciół królika...
Hmm raczej to nie przejdzie. Zbyt grubymi nićmi szyte.

Serio?
Gdybym dzisiaj spakowal manatki, to bedzie mnie po swiece scigac okolo
10 faktur wystawianych mi co miesiac przez rozne instytucje (czynsz,
prad, gaz, telefony, internety, kablowki, abonament RTV) do tego raty
kredytow, a nawet podatki od nieruchomosci... Co wiecej - moge sie tu
nie zjawiac i przez 5 lat a i tak wszystko bede w stanie uregulowac na
czas.
I wg. Ciebie w dalszym ciagu bede mial problemy z udowodnieniem, ze "ja
tu juz nie mieszkam"?

Pozdro

Maseł

Data: 2011-03-21 16:03:22
Autor: Dobi
Szara strefa
[...]

Potencjalne ryzyko poniesie Pytający,
Rozstrzygnie administracja, wdrażając swoje procedury
choćby wyegzekwowania podatków, a nie my:)

[...]

Życzysz sobie ścisłych definicji czegoś co jest ogólnikowe?
Nie dostaniesz ich, nikt Ci w Internecie tego nie da,
samemu musisz wysilić wyobraźnie. Serio.
Ułatwię Ci to, musisz pójść do biblioteki i poszukać terminów
"rezydent" oraz "Publiczne prawo międzynarodowe".
Możesz sie zdziwić że zawarte w nim definicje, nie są ścisłe
ba bywają że są odmienne w różnych krajach.
Sądzisz że wyobraźnia Cie nie zawiedzie?

Pozdrawiam
Dobi

Data: 2011-03-18 13:51:42
Autor: Maseł
Szara strefa
W dniu 2011-03-17 13:55, \n pisze:
W dniu 17-03-2011 13:55, Maseł pisze:
[...]

Fajnych masz znajomych (oni zresztą też, a nawet bardziej)

Ja tylko niose pomoc poszkodowanym przez mojego przedpisce - po prostu
sprowadzam jego argument do oczywistego absurdu...

Pozdro

Maseł

Data: 2011-03-18 16:13:55
Autor: Papa5murf
Szara strefa
Órzytkownik "Bronek" napisał:
[...]

wymelduj się na rok czasu i udawaj że wyjechałeś za granicę a po roku się
znowu zamelduj, w razie czego powiesz że zarobiłęś za granicą!:O)

albo że plemiel z ekiPO zapłącili ci za Bunga Bunga!:O)

Data: 2011-03-18 22:23:35
Autor: Bronek
Szara strefa
Ale dochody z zagranicy też trzeba rozliczyć w Polsce.

Data: 2011-03-20 17:39:41
Autor: Papa5morf
Szara strefa
Órzytkownik "Bronek" napisał:
Ale dochody z zagranicy też trzeba rozliczyć w Polsce.

tylko ftedy gdy mieskasz w POlsce pszynajmniej pół roku, jeśli nie ma cię w
kraju rok to nie podlegasz pod opodatkowanie w POlsze, pszynajmniej na
razie, ale jak znowu coś wymyślą to tszeba będzie zmieniać obywatelstfa!:O)

Szara strefa