Szczegół w hamulcu cantilever

Data: 2016-01-04 16:11:05
Autor: Jacek Maciejewski
Szczegół w hamulcu cantilever
Na tym zdjęciu: http://www.tinypic.pl/vh2ypu3hbzd3  jest fragment
dźwigni cantilewera, widziany "od spodu".
Jest tam trójkątny występ (1) na pokrywce sprężyny zwrotnej, oraz dziwny
kołek oporowy/ogranicznik ruchu w kształcie równi pochyłej (2)  na który
wjeżdża występ (1) pod koniec ruchu roboczego dźwigni, prawie w chwili
dociśnięcia szczęki do felgi.
Pytanie do czego ten szczegół konstrukcyjny a w szczególności dlaczego
kołek oporowy ma kształt równi pochyłej?
Na pokrywce sprężyny są dwa wskaźniki położenia: Normal i SLR i
odpowiadające im dwa otwory na zaczepienie sprężyny. Z czym to się je?
:) Zwłaszcza że to SLR daje takie położenie w którym sprężyna jest
zupełnie bez wstępnego napięcia.
--
Jacek
Co robi Jarosław jak ma ochotę popieprzyć?

Data: 2016-01-04 19:45:16
Autor: PeJot

https://pl.wikipedia.org/wiki/Shimano_Linear_Response

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-01-04 21:03:23
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 4 Jan 2016 19:45:16 +0100, PeJot napisał(a):

https://pl.wikipedia.org/wiki/Shimano_Linear_Response

Dzięki za wytłumaczenie SLR. Ale co z tym dziwnym ogranicznikiem?

Data: 2016-01-06 09:12:45
Autor: PeJot
Szczegół w hamulcu cantilever
Dnia Mon, 4 Jan 2016 19:45:16 +0100, PeJot napisał(a):

https://pl.wikipedia.org/wiki/Shimano_Linear_Response

Dzięki za wytłumaczenie SLR. Ale co z tym dziwnym ogranicznikiem?

Nie wiem, tym bardziej że zdjęcie jakości komórkowej. Jaki to typ szczęk ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-01-06 12:38:37
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 6 Jan 2016 09:12:45 +0100, PeJot napisał(a):

[...]

Podpisane Shimano, wygladają tak: http://www.tinypic.pl/cfdkusyvdkc5
IMO to canlilever. I sorry za jakość zdjęć :)

Data: 2016-01-06 14:43:20
Autor: Ignac
W dniu środa, 6 stycznia 2016 12:38:41 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

Podpisane Shimano, wygladają tak: http://www.tinypic.pl/cfdkusyvdkc5
IMO to canlilever. I sorry za jakość zdjęć :)

Jacku musimy spojrzeć prawdzie w oczy.
Ten system, w rankingu układów hamulcowych zajmuje ostatnie miejsce.
Siła ściskająca szczęki jest co najmniej o połowę mniejsza niż siła
z jaką naciągasz linkę hamulcową. Nie jeździj z takimi hamulcami.

Data: 2016-01-06 16:30:08
Autor: Rowerex
W dniu środa, 6 stycznia 2016 23:43:22 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:
> [...]

Siła ściskająca szczęki jest co najmniej o połowę mniejsza niż siła
z jaką naciągasz linkę hamulcową. Nie jeździj z takimi hamulcami.

Ba, zgodnie z Ustawą o Sprzęcie Rowerowym z dnia 30.02.2012 wraz z późniejszymi nowelizacjami: "Kto używa w pojeździe rowerowym hamulców cantilever podlega natychmiastowemu zaprzestaniu jazdy oraz konfiskacie pojazdu lub przymusowej wymianie na 6-tłoczkowe hamulce hydrauliczne z tarczami 225mm" ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-01-07 00:31:39
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 7 stycznia 2016 01:30:11 UTC+1 użytkownik Rowerex napisał:
> [...]

Ba, zgodnie z Ustawą o Sprzęcie Rowerowym z dnia 30.02.2012 wraz z późniejszymi nowelizacjami: "Kto używa w pojeździe rowerowym hamulców cantilever podlega natychmiastowemu zaprzestaniu jazdy oraz konfiskacie pojazdu lub przymusowej wymianie na 6-tłoczkowe hamulce hydrauliczne z tarczami 225mm" ;-)

Wydaję się, że gorszym tylko od hamulców cantilever, jest jazda latami z niesmarowanymi niczym/suchymi jak pieprz manetkami i przerzutkami: przednią i
tylną, ale zawsze można było wymienić wszystkie linki i pancerze, i miało być git. Ale jednak, uczyniony został milowy krok, w kierunku serwisowania powyższych, choć niechętnie, bo pozostała jakaś nuta wątpliwości.
Kolumb też miał wątpliwości, co odkrył.

Data: 2016-01-08 15:15:18
Autor: cytawa
Ignac pisze:

[...]

tak pisze ten, kto kompletnie nie ma pojecia jak ustawiac haulce cantilever. Nawiasem mowiac ten ze zdjecia jest fatalnie ustawiony i rzeczywiscie nie bedzie hamowal.

Oczywiscie nie bronie tych hamulcow, bo rzeczywiscie trudno je ustawic i trzeba sobie zdawac sprawe z rozkladu wektorow sil na linkach. Ale dobrze ustawione potrafia byc tak samo skuteczne jak V-braki. Wszystko zalezy od klamek o odpowiednim uciagu. Rowniez  wplyw na sile hamowania i ma wykonanie ramy a dokladniej roztaw piwotow i ich odleglosc od osi kola. Bardzo czesto nawet ramy bardzo markowych firm maja to zle zrobione.

I jak jest rama zle zrobiona to czasami  V-ki sa gorsze niz canti. To wyglada na herezje, co pisze, ale naprade czasem nie sposob ustawic V-brejkow tak by hamowaly i nie ocieraly o obrecz. A canti z klamkami V daja rade.

Jan Cytawa

Data: 2016-01-09 09:33:08
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Fri, 8 Jan 2016 15:15:18 +0100, cytawa napisał(a):

 Nawiasem mowiac ten ze zdjecia jest fatalnie ustawiony i rzeczywiscie nie bedzie hamowal.

A co należało by poprawić?

Data: 2016-01-11 09:37:54
Autor: cytawa
Szczegół w hamulcu cantilever

  Nawiasem mowiac ten ze zdjecia jest fatalnie ustawiony i
rzeczywiscie nie bedzie hamowal.

A co należało by poprawić?

Trzeba maksymalnie wysunac klocki, wtedy ramie hamulca sie odsunie od obreczy i obnizy sie srodek stropiku. Uklad sil zdecydowanie sie poprawi.

Jan Cytawa

Data: 2016-01-07 02:22:32
Autor: rmikke
> [...]

Podpisane Shimano, wygladają tak: http://www.tinypic.pl/cfdkusyvdkc5
IMO to canlilever. I sorry za jakość zdjęć :)

To jest canti.
Hamulec jak hamulec, na jazdę miejską całkowicie wystarcza...

Data: 2016-01-07 22:45:43
Autor: ToMasz
Szczegół w hamulcu cantilever

To jest canti.
Hamulec jak hamulec, na jazdę miejską całkowicie wystarcza...

to nie chodzi o to że to jest canti, problem w tym, że jest zrobiony z blachy pozyskanej z puszki po śledziach i zalany plastikiem. podczas hamowania klocki dotykają obręczy, następnie rowerzysta naciska mocniej klamkę, co powoduje niewielkie zwiększenie siły hamowania, i znaczne odkształcenia szczęk i klamki
ToMasz

Data: 2016-01-04 22:42:14
Autor: ToMasz
Szczegół w hamulcu cantilever
Na tym zdjęciu: http://www.tinypic.pl/vh2ypu3hbzd3  jest fragment
dźwigni cantilewera, widziany "od spodu"
jeśli to jest Twój "hamulec" jak najszybciej idź do sklepu kupić nowe. NA serio

ToMasz

Data: 2016-01-08 15:02:50
Autor: cytawa
[...]

Przypuszczam, ze jest to ogranicznik, ktory nie pozwala na zbyt dalekie odsuniecie sie hamulca od obreczy. Ale jest w tym przypadku zle zalozony. To znaczy ktos zamienil prawy z lewym.  W cantileverach bylo to dosyc niebezpieczne, gdy sie urywala linka hamulca. Wtedy stropik nagle zaczepial o bieznik opony, kolo sie blokowalo  i grozilo nie tylko OTB ale nawet dlugi lot.

Do konca jednak nie jestem pewien czy to do tego sluzylo. Innego zastosowania nie widze.

Jan Cytawa

Data: 2016-01-09 09:53:05
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Fri, 8 Jan 2016 15:02:50 +0100, cytawa napisał(a):

 To znaczy ktos zamienil prawy z lewym.

Chyba masz rację. Z miejsca zamieniłem pokrywki ze sprężynami i wygląda
na to że nowe położenie jest dużo bardziej sensowne. Zarówno w połozeniu
NORMAL jak i SLR sprężyna jest dostatecznie napięta wstępnie,
ogranicznik nie koliduje w żadnym położeniu tego zaczepu sprężyny który
tkwi w otworku widelca no i ogranicznik jest w takim położeniu że ewent.
zerwanie stropiku (czyli tej linki poprzecznej) nie spowoduje wpadnięcia
ramienia w szprychy. Dzięki za pomysł, sam bym na to nie wpadł, mam za
dużo zaufania do fabryki :)
PS. Od nieopadania stropiku na oponę w wypadku gdyby linka się zerwała
to np. błotnik jest :)