Data: 2012-05-10 11:06:39 | |
Autor: ms.joda | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
Przejrzałem ostatnio ofertę Schwalbe i zainteresowałem się oponami
Marathon Racer, polecanymi do jazdy "na lekko". Mam jednak spore wątpliwości jeśli chodzi o parametr szybkości w w/w oponach. W/g Schwalbe, co potwierdzili mi mailowo, im szersza opona, tym szybsza - przy tym samym ciśnieniu. Pytałem konkretnie o model Evo 700x35C i Performance 700x30C z serii Racer. Dodatkowym elementem poprawiającym charakterystykę jest lepsza mieszanka gumy ("the latest technologies and best possible rubber compounds"). Ten aspekt nie jest chyba aż tak krytyczny, więc chyba można go pominąć? Zawsze mi się wydawało, że im cieńsza opona np. szosowa 23C będzie szybsza od slicka powiedzmy 32C, bo mniejsze są opory toczenia (mniejsza powierzchnia styku). Z drugiej strony Schwalbe zaznacza "at same pressure". Nie jest tajemnicą, że dobre 700x23C można dobić do 140PSI, a takie 32C to już 100PSI jest chyba maxem. Może to jest krytyczny aspekt? Jak to z tym jest naprawdę, czy nie jest to "szukanie drugiej dziury w d."? Nie wiem czy jest sens sporo dopłacać do serii EVO, mieć szerszą i ponoć szybszą oponę? |
|
Data: 2012-05-10 12:08:28 | |
Autor: rzymo | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
Tak, kluczem jest tu właśnie "at same pressure" - szersza opona będzie się toczyć lżej. Mocno przekoloryzowany przykład: wyobraź sobie terenowy balon przy 2atm (mocno twarda opona) i szosowego slicka przy 2atm (kompletny flak). Na której oponie łatwiej jechać?
|
|
Data: 2012-05-10 12:12:40 | |
Autor: ms.joda | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 10 Maj, 21:08, rzymo <rzy...@gmail.com> wrote:
Mocno przekoloryzowany przykład: wyobraź sobie terenowy balon przy 2atm (mocno twarda opona) i szosowego slicka przy 2atm (kompletny flak). Na której oponie łatwiej jechać? Takie porównanie oczywiście nie ma sensu. Chodzi mi o porównanie zbliżonych opon 700x30C - max 100 PSI vs 700x35C - max 95 PSI+inna mieszanka gumy, która rzekomo jest szybsza, ale jednak droższa i szersza :) |
|
Data: 2012-05-10 12:23:05 | |
Autor: Wilk | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 10 Maj, 21:12, "ms.joda" <ms.j...@gmail.com> wrote:
Takie porównanie oczywiście nie ma sensu. Chodzi mi o porównanie Różnice między tymi oponami w szybkości to mogą rozpatrywać zawodnicy, nie zwykli użytkownicy - bo są symboliczne. Na asfalcie są szybsze węższe opony, ale są to różnice minimalne i nie ma co sobie nimi specjalnie głowy zawracać. Za to wąskie opony są niewygodne, na gorszych asfaltach mocniej dają popalić itd. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2012-05-15 09:55:33 | |
Autor: Fabian | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 10.05.2012 21:23, Wilk wrote:
On 10 Maj, 21:12, "ms.joda"<ms.j...@gmail.com> wrote: Jest jeszcze kryterium wagowe i np. ja z tego powodu wybieram cieńsze opony. Fabian. |
|
Data: 2012-05-15 10:48:07 | |
Autor: de Fresz | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybkoĹÄ (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 2012-05-10 21:23:05 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:
Różnice między tymi oponami w szybkości to mogą rozpatrywać zaw To racja. Na asfalcie są szybsze węższe opony, A to akurat nie. Jakiś czas temu trafiłem na bardzo fajny artykuł rozważający m.in. wpływ szerokości opony na opory toczenia i wychodziło, że w pewnym zakresie szersze opony mają mniejsze opory (ich "ślad" jest krótszy i szerszy od opon węższych, a to ponoć właśnie długość wpływa na opory). -- Pozdrawiam de Fresz |
|
Data: 2012-05-15 04:51:10 | |
Autor: Wilk | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 15 Maj, 10:48, de Fresz <defr...@NOSPAMo2.pl> wrote:
A to akurat nie. Jakiś czas temu trafiłem na bardzo fajny artykuł Czytaj ze zrozumieniem. Nie napisałem, że węższe opony mają mniejsze opory toczenia - a że są szybsze. Opory toczenia to nie jest jedyny parametr wpływający na szybkość opony, z jakiegoś powodu zawodowcy jeżdżą na oponach 23mm, a nie szerszych. Tylko, że sekundowe różnice jakie w ten sposób można zyskać są ważne właśnie dla zawodników, dla zwykłego użytkownika niespecjalnie. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2012-05-15 14:28:43 | |
Autor: de Fresz | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybkoĹÄ (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 2012-05-15 13:51:10 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:
Czytaj ze zrozumieniem. Nie napisałem, że węższe opony mają mniej A co konkretnie jeszcze wpływa na ową szybkość opony Twoim zdaniem? -- Pozdrawiam de Fresz |
|
Data: 2012-05-15 06:29:47 | |
Autor: Wilk | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 15 Maj, 14:28, de Fresz <defr...@NOSPAMo2.pl> wrote:
A co konkretnie jeszcze wpływa na ową szybkość opony Twoim zdaniem? Waga, ciśnienie i opory powietrza. Węższe opony są zauważalnie lżejsze, można je pompować do znacznie wyższego ciśnienia (a to zmniejsza owe opory toczenia), no i mają mniejsze opory powietrza (a to dla zawodników jeżdżących średnio 40km/ h bardzo istotne, szczególnie w przypadku przedniej opony - rozcinającej powietrze przed całym rowerem. W ogóle opory toczenia przy prędkości 40km/h - to są najmniej istotne siły z tych spowalniających rower. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2012-05-17 10:53:09 | |
Autor: de Fresz | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybkoĹÄ (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 2012-05-15 15:29:47 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:
Waga, ciśnienie i opory powietrza. Ok. można je pompować do znacznie Ok. no i mają mniejsze opory powietrza (a to dla zawodników jeżdżących średnio A na to masz jakieś poparcie? Bo gdyby to było 140 km/h, to bym nie wątpił, ale przy 40 jakie będą różnice Cx pomiędzy oponami choćby i o 3 cm różnicy szerokości? Również śmiem wątpić w teorię opony rozcinającej powietrze na tyle, aby to miało znaczenie, biorąc pod uwagę szerokość zawdnika znajdującego się na rowerze. -- Pozdrawiam de Fresz |
|
Data: 2012-05-17 12:17:20 | |
Autor: Tomasz Minkiewicz | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybko ĹÄ (Schwalbe Marathon Racer) | |
On Thu, 17 May 2012 10:53:09 +0200
de Fresz <defresz@NOSPAMo2.pl> wrote: > no i majÄ mniejsze opory powietrza (a to dla zawodnikĂłw jeĹźdĹźÄ cych Ĺrednio ByĹ kiedyĹ taki film o tym, jak trenuje Lance Armstrong. No i na tym filmie pokazywali, Ĺźe jak krÄcÄ c w tunelu aerodynamicznym Lance podnosi jeden palec z kierownicy, to to daje mierzalne zwiÄkszenie oporĂłw i przeĹoĹźyĹoby siÄ na ileĹtam sekund gorszy wynik na etapie. -- Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> |
|
Data: 2012-05-17 14:14:55 | |
Autor: 2late | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybkoĹÄ (Sc hwalbe Marathon Racer) | |
On 17/05/2012 9:53 AM, de Fresz wrote:
no i majÄ mniejsze opory powietrza (a to dla zawodnikĂłw jeĹźdĹźÄ cych Ĺrednio Zawodnik powinien siedziec bokiem. ;) Pozdrawiam -- 2late⢠Outspace Communication Inc.ÂŽ 1999*2012Š Stupidity, like virtue, is its own reward |
|
Data: 2012-05-18 13:01:25 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybkoĹÄ (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 2012-05-17, 2late wrote:
On 17/05/2012 9:53 AM, de Fresz wrote: ByĹy takie prĂłby. UCI explicite zakazaĹo pozycji "na supermana". :) -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2012-05-17 00:58:00 | |
Autor: Tomek Banach | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybkoĹÄ (Sc hwalbe Marathon Racer) | |
On 2012-05-15 14:28, de Fresz wrote:
On 2012-05-15 13:51:10 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said: opor powietrza szersza ma wiekszy :) -- Tomek |
|
Data: 2012-05-15 08:39:23 | |
Autor: cytawa | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
ms.joda pisze:
Mocno przekoloryzowany przykład: wyobraź sobie terenowy balon przy 2atm (mocno twarda opona) i szosowego slicka przy 2atm (kompletny flak). Na której oponie łatwiej jechać? Nie sadze bys odczul istotna roznice przy tych 2 oponach. A poza tym predkosc opony zalezy istotnie od podloza. Im wezsza i mocniej nabita opona tym gladsza powinna byc nawierzchnia by sie szybciej jezdzilo. Dlatego szersze opony moga okazac sie szybsze od wezszych jesli droga jest gorszej jakosci. Z pewnoscia te nieco szersze opony beda pewniejsze i bardziej uniwersalne. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-05-15 20:09:25 | |
Autor: tms | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 2012-05-10 20:06, ms.joda wrote:
Przejrzałem ostatnio ofertę Schwalbe i zainteresowałem się oponami Zauważ że wg. katalogu Schwalbe na rok 2012 seria Performance to opony drutowe a Evo to zwijane. Ja jeżdzę na zwijanej 35C (rower crossowy) i daje radę całkiem ładnie nawet jak trzeba czasem poboczem śmignąć ale to jest chyba minimum na jakim bym jeździł przy założeniu że jeżdżę nie tylko po szosie. Ale bardzo podoba mi się ich waga bo po mam (oczywiście subiektywne) wrażenie że jednak zmniejszenie masy rotującej jest mocno odczuwalne - zwłaszcza przy przyspieszaniu itd. Szczególnie jak się przesiadam ze Snow Stud-ów (700x38C - 935g vs Racer 700x35C - 375g). Jeszcze z drobiazgów - zwijaną oponę zdejmuje się z obręczy i zakłada samymi palcami. Przy drutówkach już bywa różnie. tms |
|
Data: 2012-05-16 12:58:51 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybkoĹÄ (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 2012-05-15, tms wrote:
On 2012-05-10 20:06, ms.joda wrote: Nie nazwaĹbym tego reguĹÄ . Na tÄ samÄ obrÄcz drutowy Schwalbe Marathon wchodzi mi zauwaĹźalnie lĹźej (co nie znaczy lekko), niĹź zwijany Schwalbe Kojak. :P -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2012-05-17 09:41:55 | |
Autor: Fabian | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybkoĹÄ ( Schwalbe Marathon Racer) | |
On 16.05.2012 14:58, Jan Srzednicki wrote:
Jeszcze z drobiazgĂłw - zwijanÄ oponÄ zdejmuje siÄ z obrÄczy i zakĹada Ja nie miaĹem jeszcze opony zwijanej, ktĂłrej bym nie zaĹoĹźyĹ bez uĹźycia narzÄdzi. Na drutowych poĹamaĹem nie jednÄ ĹyĹźkÄ. Fabian. |
|
Data: 2012-05-17 10:49:18 | |
Autor: de Fresz | |
SzerokoĹÄ opony a jej szybkoĹÄ (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 2012-05-17 09:41:55 +0200, Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> said:
Nie nazwałbym tego regułą. Na tą samą obręcz drutowy Schwalbe Marathon Schwalbe Sammy Slick polecam. Bez użycia łyżki będziesz miał szanse połamać sobie palce. -- Pozdrawiam de Fresz |
|
Data: 2012-05-17 12:13:07 | |
Autor: Fabian | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 17.05.2012 10:49, de Fresz wrote:
On 2012-05-17 09:41:55 +0200, Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> said: Całe życie się człowiek uczy ;) Ale raczej osobiście nie będę miał okazji. Fabian. |
|
Data: 2012-05-18 14:48:48 | |
Autor: Ignac | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał(a): Na drutowych połamałem nie jedną łyżkę.
A próbowałeś tak:zakładasz jedną stronę opony na obręcz i do niej wkładasz lekko napompowaną dętkę,potem wpychasz dętkę na obręcz tak aby ten niezałożony brzeg opony(drugi)dotykał obręczy,następnie wykręcasz wętyl i zakładasz ten drugi brzeg opony na obręcz-rękami. Po założeniu około 3/4,z obu stron "niezałożonego" brzegu wkładasz łyżki tym półokrągłym końcem,przesuwasz jeszcze z oporem łyżki ku sobie i stop.Teraz po całym obwodzie założonej części opony wciskasz jej brzeg do środka w stronę opaski zasłaniającej otwory na nyple (tą opaskę żeby się nie przesuwała przyklejam wcześniej butaprenen do obręczy),słychać wtedy jak gumowy brzeg opony niechętnie ale jednak zsuwa się po wewnetrznej ściance obręczy,nastepnie znowu podjeżdzam założonymi wczesniej łyżkami 2 do 5 cm ku sobie i ponawiam znowu wciskanie wspomnianego(założonego) brzegu opony i tak aż łyżeczki się spotkają i...gotowe. W ten sposób nie uszkodzi się ani brzeg opony ani dętka. Ignac -- |
|
Data: 2012-05-18 18:58:26 | |
Autor: Fabian | |
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer) | |
On 18.05.2012 16:48, Ignac wrote:
Fabian<fabian1234567890@gazeta.pl> napisał(a):[ciach] W ten sposób nie uszkodzi się ani brzeg opony ani dętka. Tak. Te polamane lyzki na poczatku wynikaly z braku doswiadczenia, pozniej z braku cierpliwosci. Niestety zmiana detki trwajaca 1/2h bardzo nadwyreza moja cierpliwosc. Ale wole wlasnie taka metode jak podales niz silowa z metalowymi lyzkami, bo przynajmniej nie uszkodze obreczy ani detki. Nie jestem jakos super sprawny w zakladaniu, chociaz wiele zestawow obrecz - opona obsluguje bez narzedzi ;) Fabian. |
|