Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer)

Data: 2012-05-10 11:06:39
Autor: ms.joda
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer)
Przejrzałem ostatnio ofertę Schwalbe i zainteresowałem się oponami
Marathon Racer, polecanymi do jazdy "na lekko". Mam jednak spore
wątpliwości jeśli chodzi o parametr szybkości w w/w oponach. W/g
Schwalbe, co potwierdzili mi mailowo, im szersza opona, tym szybsza -
przy tym samym ciśnieniu. Pytałem konkretnie o model Evo 700x35C i
Performance 700x30C z serii Racer. Dodatkowym elementem poprawiającym
charakterystykę jest lepsza mieszanka gumy ("the latest technologies
and best possible rubber compounds"). Ten aspekt nie jest chyba aż tak
krytyczny, więc chyba można go pominąć? Zawsze mi się wydawało, że im
cieńsza opona np. szosowa 23C będzie szybsza od slicka powiedzmy 32C,
bo mniejsze są opory toczenia (mniejsza powierzchnia styku). Z drugiej
strony Schwalbe zaznacza "at same pressure". Nie jest tajemnicą, że
dobre 700x23C można dobić do 140PSI, a takie 32C to już 100PSI jest
chyba maxem. Może to jest krytyczny aspekt? Jak to z tym jest
naprawdę, czy nie jest to "szukanie drugiej dziury w d."? Nie wiem czy
jest sens sporo dopłacać do serii EVO, mieć szerszą i ponoć szybszą
oponę?

Data: 2012-05-10 12:08:28
Autor: rzymo
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer)
Tak, kluczem jest tu właśnie "at same pressure" - szersza opona będzie się toczyć lżej. Mocno przekoloryzowany przykład: wyobraź sobie terenowy balon przy 2atm (mocno twarda opona) i szosowego slicka przy 2atm (kompletny flak). Na której oponie łatwiej jechać?

Data: 2012-05-10 12:12:40
Autor: ms.joda
On 10 Maj, 21:08, rzymo <rzy...@gmail.com> wrote:
Mocno przekoloryzowany przykład: wyobraź sobie terenowy balon przy 2atm (mocno twarda opona) i szosowego slicka przy 2atm (kompletny flak). Na której oponie łatwiej jechać?

Takie porównanie oczywiście nie ma sensu. Chodzi mi o porównanie
zbliżonych opon 700x30C - max 100 PSI vs 700x35C - max 95 PSI+inna
mieszanka gumy, która rzekomo jest szybsza, ale jednak droższa i
szersza :)

Data: 2012-05-10 12:23:05
Autor: Wilk
On 10 Maj, 21:12, "ms.joda" <ms.j...@gmail.com> wrote:

[...]

Różnice między tymi oponami w szybkości to mogą rozpatrywać zawodnicy,
nie zwykli użytkownicy - bo są symboliczne. Na asfalcie są szybsze
węższe opony, ale są to różnice minimalne i nie ma co sobie nimi
specjalnie głowy zawracać. Za to wąskie opony są niewygodne, na
gorszych asfaltach mocniej dają popalić itd.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-05-15 09:55:33
Autor: Fabian
On 10.05.2012 21:23, Wilk wrote:
[...]

Jest jeszcze kryterium wagowe i np. ja z tego powodu wybieram cieńsze opony.

Fabian.

Data: 2012-05-15 10:48:07
Autor: de Fresz
On 2012-05-10 21:23:05 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:

Różnice między tymi oponami w szybkości to mogą rozpatrywać zaw
odnicy, nie zwykli użytkownicy - bo są symboliczne.

To racja.

Na asfalcie są szybsze węższe opony,

A to akurat nie. Jakiś czas temu trafiłem na bardzo fajny artykuł rozważający m.in. wpływ szerokości opony na opory toczenia i wychodziło, że w pewnym zakresie szersze opony mają mniejsze opory (ich "ślad" jest krótszy i szerszy od opon węższych, a to ponoć właśnie długość wpływa na opory).

de Fresz

Data: 2012-05-15 04:51:10
Autor: Wilk
On 15 Maj, 10:48, de Fresz <defr...@NOSPAMo2.pl> wrote:

[...]

Czytaj ze zrozumieniem. Nie napisałem, że węższe opony mają mniejsze
opory toczenia - a że są szybsze. Opory toczenia to nie jest jedyny
parametr wpływający na szybkość opony, z jakiegoś powodu zawodowcy
jeżdżą na oponach 23mm, a nie szerszych.

Tylko, że sekundowe różnice jakie w ten sposób można zyskać są ważne
właśnie dla zawodników, dla zwykłego użytkownika niespecjalnie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-05-15 14:28:43
Autor: de Fresz
On 2012-05-15 13:51:10 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:

Czytaj ze zrozumieniem. Nie napisałem, że węższe opony mają mniej
sze
opory toczenia - a że są szybsze. Opory toczenia to nie jest jedyny
parametr wpływający na szybkość opony,

A co konkretnie jeszcze wpływa na ową szybkość opony Twoim zdaniem?

de Fresz

Data: 2012-05-15 06:29:47
Autor: Wilk
On 15 Maj, 14:28, de Fresz <defr...@NOSPAMo2.pl> wrote:

A co konkretnie jeszcze wpływa na ową szybkość opony Twoim zdaniem?

Waga, ciśnienie i opory powietrza.
Węższe opony są zauważalnie lżejsze, można je pompować do znacznie
wyższego ciśnienia (a to zmniejsza owe opory toczenia), no i mają
mniejsze opory powietrza (a to dla zawodników jeżdżących średnio 40km/
h bardzo istotne, szczególnie w przypadku przedniej opony -
rozcinającej powietrze przed całym rowerem.

W ogóle opory toczenia przy prędkości 40km/h - to są najmniej istotne
siły z tych spowalniających rower.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-05-17 10:53:09
Autor: de Fresz
On 2012-05-15 15:29:47 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:

Waga, ciśnienie i opory powietrza.
Węższe opony są zauważalnie lżejsze,

Ok.

[...]

A na to masz jakieś poparcie? Bo gdyby to było 140 km/h, to bym nie wątpił, ale przy 40 jakie będą różnice Cx pomiędzy oponami choćby i o 3 cm różnicy szerokości? Również śmiem wątpić w teorię opony rozcinającej powietrze na tyle, aby to miało znaczenie, biorąc pod uwagę szerokość zawdnika znajdującego się na rowerze.

de Fresz

Data: 2012-05-17 12:17:20
Autor: Tomasz Minkiewicz
Szerokość opony a jej szybko ść (Schwalbe Marathon Racer)
On Thu, 17 May 2012 10:53:09 +0200
de Fresz <defresz@NOSPAMo2.pl> wrote:

> [...]

A na to masz jakieś poparcie? Bo gdyby to było 140 km/h, to bym nie wątpił, ale przy 40 jakie będą różnice Cx pomiędzy oponami choćby i o 3 cm różnicy szerokości? Również śmiem wątpić w teorię opony rozcinającej powietrze na tyle, aby to miało znaczenie, biorąc pod uwagę szerokość zawdnika znajdującego się na rowerze.

Był kiedyś taki film o tym, jak trenuje Lance Armstrong. No i na tym
filmie pokazywali, że jak kręcąc w tunelu aerodynamicznym Lance podnosi
jeden palec z kierownicy, to to daje mierzalne zwiększenie oporów
i przełożyłoby się na ileśtam sekund gorszy wynik na etapie.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-05-17 14:14:55
Autor: 2late
On 17/05/2012 9:53 AM, de Fresz wrote:

[...]

Zawodnik powinien siedziec bokiem.
  ;)

Data: 2012-05-18 13:01:25
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-05-17, 2late wrote:
[...]

Były takie próby. UCI explicite zakazało pozycji "na supermana". :)

Data: 2012-05-17 00:58:00
Autor: Tomek Banach
On 2012-05-15 14:28, de Fresz wrote:
On 2012-05-15 13:51:10 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:

[...]

opor powietrza szersza ma wiekszy :)

--
Tomek

Data: 2012-05-15 08:39:23
Autor: cytawa
ms.joda pisze:

[...]

Nie sadze bys odczul istotna roznice przy tych 2 oponach.
A poza tym predkosc opony zalezy istotnie od podloza. Im wezsza i mocniej nabita opona tym gladsza powinna byc nawierzchnia by sie szybciej jezdzilo.
Dlatego szersze opony moga okazac sie szybsze od wezszych jesli droga jest gorszej jakosci.

Z pewnoscia te nieco szersze opony beda pewniejsze i bardziej uniwersalne.

Jan Cytawa

Data: 2012-05-15 20:09:25
Autor: tms
On 2012-05-10 20:06, ms.joda wrote:
[...]

Zauważ że wg. katalogu Schwalbe na rok 2012 seria Performance to opony drutowe a Evo to zwijane. Ja jeżdzę na zwijanej 35C (rower crossowy) i daje radę całkiem ładnie nawet jak trzeba czasem poboczem śmignąć ale to jest chyba minimum na jakim bym jeździł przy założeniu że jeżdżę nie tylko po szosie. Ale bardzo podoba mi się ich waga bo po mam (oczywiście subiektywne) wrażenie że jednak zmniejszenie masy rotującej jest mocno odczuwalne - zwłaszcza przy przyspieszaniu itd. Szczególnie jak się przesiadam ze Snow Stud-ów (700x38C - 935g vs Racer 700x35C - 375g).
Jeszcze z drobiazgów - zwijaną oponę zdejmuje się z obręczy i zakłada samymi palcami. Przy drutówkach już bywa różnie.

tms

Data: 2012-05-16 12:58:51
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-05-15, tms wrote:
On 2012-05-10 20:06, ms.joda wrote:

[...]

Nie nazwałbym tego regułą. Na tą samą obręcz drutowy Schwalbe Marathon
wchodzi mi zauwaĹźalnie lĹźej (co nie znaczy lekko), niĹź zwijany Schwalbe
Kojak. :P

Data: 2012-05-17 09:41:55
Autor: Fabian
On 16.05.2012 14:58, Jan Srzednicki wrote:
Jeszcze z drobiazgów - zwijaną oponę zdejmuje się z obręczy i zakłada
samymi palcami. Przy drutówkach juş bywa róşnie.

Nie nazwałbym tego regułą. Na tą samą obręcz drutowy Schwalbe Marathon
wchodzi mi zauwaĹźalnie lĹźej (co nie znaczy lekko), niĹź zwijany Schwalbe
Kojak. :P

Ja nie miałem jeszcze opony zwijanej, której bym nie założył bez użycia narzędzi. Na drutowych połamałem nie jedną łyżkę.

Fabian.

Data: 2012-05-17 10:49:18
Autor: de Fresz
On 2012-05-17 09:41:55 +0200, Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> said:
Nie nazwałbym tego regułą. Na tą samą obręcz drutowy Schwalbe Marathon
wchodzi mi zauważalnie lżej (co nie znaczy lekko), niż zwijany Schwalbe
Kojak. :P

Ja nie miałem jeszcze opony zwijanej, której bym nie założył bez użycia narzędzi. Na drutowych połamałem nie jedną łyżkę.

Schwalbe Sammy Slick polecam. Bez użycia łyżki będziesz miał szanse połamać sobie palce.

de Fresz

Data: 2012-05-17 12:13:07
Autor: Fabian
On 17.05.2012 10:49, de Fresz wrote:
On 2012-05-17 09:41:55 +0200, Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> said:
[...]

Całe życie się człowiek uczy ;) Ale raczej osobiście nie będę miał okazji.

Fabian.

Data: 2012-05-18 14:48:48
Autor: Ignac
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer)
Fabian <fabian1234567890@gazeta.pl> napisał(a):  Na drutowych połamałem nie jedną łyżkę.

A próbowałeś tak:zakładasz jedną stronę opony na obręcz i do niej
wkładasz lekko napompowaną dętkę,potem wpychasz dętkę na obręcz tak
aby ten niezałożony brzeg opony(drugi)dotykał obręczy,następnie wykręcasz wętyl i zakładasz ten drugi brzeg opony na obręcz-rękami.
Po założeniu około 3/4,z obu stron "niezałożonego" brzegu wkładasz łyżki
tym półokrągłym końcem,przesuwasz jeszcze z oporem łyżki ku sobie i
stop.Teraz po całym obwodzie założonej części opony wciskasz jej brzeg
do środka w stronę opaski zasłaniającej otwory na nyple (tą opaskę żeby
się nie przesuwała przyklejam wcześniej butaprenen do obręczy),słychać
wtedy jak gumowy brzeg opony niechętnie ale jednak zsuwa się po wewnetrznej
ściance obręczy,nastepnie znowu podjeżdzam założonymi wczesniej łyżkami
2 do 5 cm ku sobie i ponawiam znowu wciskanie wspomnianego(założonego) brzegu opony i tak aż łyżeczki się spotkają i...gotowe.
W ten sposób nie uszkodzi się ani brzeg opony ani dętka.
  Ignac

Data: 2012-05-18 18:58:26
Autor: Fabian
On 18.05.2012 16:48,  Ignac wrote:
Fabian<fabian1234567890@gazeta.pl>  napisał(a):

  Na drutowych połamałem nie jedną łyżkę.

A próbowałeś tak:zakładasz jedną stronę opony na obręcz i do niej
[ciach]
W ten sposób nie uszkodzi się ani brzeg opony ani dętka.

Tak. Te polamane lyzki na poczatku wynikaly z braku doswiadczenia, pozniej z braku cierpliwosci. Niestety zmiana detki trwajaca 1/2h bardzo nadwyreza moja cierpliwosc. Ale wole wlasnie taka metode jak podales niz silowa z metalowymi lyzkami, bo przynajmniej nie uszkodze obreczy ani detki. Nie jestem jakos super sprawny w zakladaniu, chociaz wiele zestawow obrecz - opona obsluguje bez narzedzi ;)

Fabian.

Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer)