Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer)

Data: 2012-05-10 12:08:28
Autor: rzymo
Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer)
Tak, kluczem jest tu właśnie "at same pressure" - szersza opona będzie się toczyć lżej. Mocno przekoloryzowany przykład: wyobraź sobie terenowy balon przy 2atm (mocno twarda opona) i szosowego slicka przy 2atm (kompletny flak). Na której oponie łatwiej jechać?

Data: 2012-05-10 12:12:40
Autor: ms.joda
On 10 Maj, 21:08, rzymo <rzy...@gmail.com> wrote:
Mocno przekoloryzowany przykład: wyobraź sobie terenowy balon przy 2atm (mocno twarda opona) i szosowego slicka przy 2atm (kompletny flak). Na której oponie łatwiej jechać?

Takie porównanie oczywiście nie ma sensu. Chodzi mi o porównanie
zbliżonych opon 700x30C - max 100 PSI vs 700x35C - max 95 PSI+inna
mieszanka gumy, która rzekomo jest szybsza, ale jednak droższa i
szersza :)

Data: 2012-05-10 12:23:05
Autor: Wilk
On 10 Maj, 21:12, "ms.joda" <ms.j...@gmail.com> wrote:

[...]

Różnice między tymi oponami w szybkości to mogą rozpatrywać zawodnicy,
nie zwykli użytkownicy - bo są symboliczne. Na asfalcie są szybsze
węższe opony, ale są to różnice minimalne i nie ma co sobie nimi
specjalnie głowy zawracać. Za to wąskie opony są niewygodne, na
gorszych asfaltach mocniej dają popalić itd.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-05-15 09:55:33
Autor: Fabian
On 10.05.2012 21:23, Wilk wrote:
[...]

Jest jeszcze kryterium wagowe i np. ja z tego powodu wybieram cieńsze opony.

Fabian.

Data: 2012-05-15 10:48:07
Autor: de Fresz
On 2012-05-10 21:23:05 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:

Różnice między tymi oponami w szybkości to mogą rozpatrywać zaw
odnicy, nie zwykli użytkownicy - bo są symboliczne.

To racja.

Na asfalcie są szybsze węższe opony,

A to akurat nie. Jakiś czas temu trafiłem na bardzo fajny artykuł rozważający m.in. wpływ szerokości opony na opory toczenia i wychodziło, że w pewnym zakresie szersze opony mają mniejsze opory (ich "ślad" jest krótszy i szerszy od opon węższych, a to ponoć właśnie długość wpływa na opory).

de Fresz

Data: 2012-05-15 04:51:10
Autor: Wilk
On 15 Maj, 10:48, de Fresz <defr...@NOSPAMo2.pl> wrote:

[...]

Czytaj ze zrozumieniem. Nie napisałem, że węższe opony mają mniejsze
opory toczenia - a że są szybsze. Opory toczenia to nie jest jedyny
parametr wpływający na szybkość opony, z jakiegoś powodu zawodowcy
jeżdżą na oponach 23mm, a nie szerszych.

Tylko, że sekundowe różnice jakie w ten sposób można zyskać są ważne
właśnie dla zawodników, dla zwykłego użytkownika niespecjalnie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-05-15 14:28:43
Autor: de Fresz
On 2012-05-15 13:51:10 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:

Czytaj ze zrozumieniem. Nie napisałem, że węższe opony mają mniej
sze
opory toczenia - a że są szybsze. Opory toczenia to nie jest jedyny
parametr wpływający na szybkość opony,

A co konkretnie jeszcze wpływa na ową szybkość opony Twoim zdaniem?

de Fresz

Data: 2012-05-15 06:29:47
Autor: Wilk
On 15 Maj, 14:28, de Fresz <defr...@NOSPAMo2.pl> wrote:

A co konkretnie jeszcze wpływa na ową szybkość opony Twoim zdaniem?

Waga, ciśnienie i opory powietrza.
Węższe opony są zauważalnie lżejsze, można je pompować do znacznie
wyższego ciśnienia (a to zmniejsza owe opory toczenia), no i mają
mniejsze opory powietrza (a to dla zawodników jeżdżących średnio 40km/
h bardzo istotne, szczególnie w przypadku przedniej opony -
rozcinającej powietrze przed całym rowerem.

W ogóle opory toczenia przy prędkości 40km/h - to są najmniej istotne
siły z tych spowalniających rower.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-05-17 10:53:09
Autor: de Fresz
On 2012-05-15 15:29:47 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:

Waga, ciśnienie i opory powietrza.
Węższe opony są zauważalnie lżejsze,

Ok.

[...]

A na to masz jakieś poparcie? Bo gdyby to było 140 km/h, to bym nie wątpił, ale przy 40 jakie będą różnice Cx pomiędzy oponami choćby i o 3 cm różnicy szerokości? Również śmiem wątpić w teorię opony rozcinającej powietrze na tyle, aby to miało znaczenie, biorąc pod uwagę szerokość zawdnika znajdującego się na rowerze.

de Fresz

Data: 2012-05-17 12:17:20
Autor: Tomasz Minkiewicz
Szerokość opony a jej szybko ść (Schwalbe Marathon Racer)
On Thu, 17 May 2012 10:53:09 +0200
de Fresz <defresz@NOSPAMo2.pl> wrote:

> [...]

A na to masz jakieś poparcie? Bo gdyby to było 140 km/h, to bym nie wątpił, ale przy 40 jakie będą różnice Cx pomiędzy oponami choćby i o 3 cm różnicy szerokości? Również śmiem wątpić w teorię opony rozcinającej powietrze na tyle, aby to miało znaczenie, biorąc pod uwagę szerokość zawdnika znajdującego się na rowerze.

Był kiedyś taki film o tym, jak trenuje Lance Armstrong. No i na tym
filmie pokazywali, że jak kręcąc w tunelu aerodynamicznym Lance podnosi
jeden palec z kierownicy, to to daje mierzalne zwiększenie oporów
i przełożyłoby się na ileśtam sekund gorszy wynik na etapie.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-05-17 14:14:55
Autor: 2late
On 17/05/2012 9:53 AM, de Fresz wrote:

[...]

Zawodnik powinien siedziec bokiem.
  ;)

Data: 2012-05-18 13:01:25
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-05-17, 2late wrote:
[...]

Były takie próby. UCI explicite zakazało pozycji "na supermana". :)

Data: 2012-05-17 00:58:00
Autor: Tomek Banach
On 2012-05-15 14:28, de Fresz wrote:
On 2012-05-15 13:51:10 +0200, Wilk <m-wolff@wp.pl> said:

[...]

opor powietrza szersza ma wiekszy :)

--
Tomek

Data: 2012-05-15 08:39:23
Autor: cytawa
ms.joda pisze:

[...]

Nie sadze bys odczul istotna roznice przy tych 2 oponach.
A poza tym predkosc opony zalezy istotnie od podloza. Im wezsza i mocniej nabita opona tym gladsza powinna byc nawierzchnia by sie szybciej jezdzilo.
Dlatego szersze opony moga okazac sie szybsze od wezszych jesli droga jest gorszej jakosci.

Z pewnoscia te nieco szersze opony beda pewniejsze i bardziej uniwersalne.

Jan Cytawa

Szerokość opony a jej szybkość (Schwalbe Marathon Racer)