Szeroko¶ć opony na różnych obręczach - jak to jest?

Data: 2010-08-12 16:06:37
Autor: rzymo
Szeroko¶ć opony na różnych obręczach - jak to jest?
Od niedawna nurtuje mnie ta kwestia, a mianowicie czy można jako¶
oszacować jak zmieni się wysoko¶ć i szeroko¶ć opony (oczywi¶cie z
napompowan± dętk± w ¶rodku) po założeniu jej na obręcze o różnej
szeroko¶ci wewnętrznej? Czy nie będzie przypadkiem tak, że do
szerokiej obręczy można kupić oponę w rozmiarze o oczko niższym (np.
2.1" zamiast 2.25") i wyjdzie na to samo co szersza opona na w±skiej
obręczy? (to samo pod względem szeroko¶ci czy objęto¶ci wewnętrznej)

Co rozumiem pod pojęciem w±ska obręcz - Mavic X317/XC717 (17mm),
szeroka - Single Track (26mm).

Pytam niejako dlatego, że dziwi mnie stosowanie w±skich obręczy typu
XC717 czy jeszcze węższego Equalizer 21 (16mm) w poł±czeniu z
szerokimi oponami jak Conti Race King 2.2", Racing Ralph 2.25"/2.4" -
itp. Ostatnio miałem okazję jechać na takim zestawieniu i na zakrętach
b. niepewne prowadzenie, takie dziwne wrażenie "pływania" opon...
Rozumiem spadek wagi, ale je¶li na każdym zakręcie miałbym się czuć
niepewnie, to ja dziękuję ;)

Data: 2010-08-13 08:11:39
Autor: Gamariel
[...]

-- -
Witam

W/w polaczenie waskiej obreczy z szeroka, wrecz balonowa opona jest bezsensem. Te opony maja swoje przeznaczenie i na waskiej obreczy pasuja jak grzesznik na Papieza :)

Oczywiscie, ze opona 2,1' na obreczy 26mm bedzie wieksza, nie tylko optycznie, od tej samej opony tyle, ze na obreczy 17mm i to zdecydowanie. Mialem kiedys podobny zgfryz, gdyz przy mojej ramie okazalo sie, ze nagle opony nie wlazi mi w rame z tylu :) - za szerokie mialem obrecze :)

Uwazalbym na Twoim miejscu z tymi ostrymi zakretami na takch kolach, bo naprawde mozesz aliczyc zwirek lub inne podloze + ew. zakladanie ogumienia na nowo :)

Pozdrawiam
Dav.

Data: 2010-08-13 09:12:34
Autor: Jan Cytawa
rzymo napisał:

Pytam niejako dlatego, że dziwi mnie stosowanie w±skich obręczy typu
XC717 czy jeszcze węższego Equalizer 21 (16mm) w poł±czeniu z
szerokimi oponami jak Conti Race King 2.2", Racing Ralph 2.25"/2.4" -

Mnie od dawna dziwi dlaczego prawie nie stosuje sie szerokich obreczy do
rowerow gorskich. Za waska obrecz to prawie same wady i tylko jedna
zaleta, ze sa lzejsze.
Dawne rowery mialy piekne szerokie obrecze. Czasem zdazaly sie nawet o
profilu wkleslym, co bardzo podnosilo sztywnosc. Pieknie dawalo sie
regulowac hamulce.

Jan Cytawa

Data: 2010-08-15 19:13:17
Autor: Jan Srzednicki
Szerokość opony na różnych obręczach - jak to jest?
On 2010-08-13, Jan Cytawa wrote:
rzymo napisał:

Pytam niejako dlatego, że dziwi mnie stosowanie wąskich obręczy typu
XC717 czy jeszcze węższego Equalizer 21 (16mm) w połączeniu z
[...]

Wiesz, tak samo możesz powiedzieć, że rama z litej stali ma prawie same
zalety, tylko wadę w postaci ciężaru. :P

A ludzie jakoś jeżdżą na wąskich obręczach i szerokich oponach i dziwnym
trafem ĹĽyjÄ….

Data: 2010-08-16 11:16:22
Autor: Jan Cytawa
Jan Srzednicki napisał:

Wiesz, tak samo możesz powiedzieć, że rama z litej stali ma prawie same
zalety, tylko wadę w postaci ciężaru. :P

A ludzie jako¶ jeżdż± na w±skich obręczach i szerokich oponach i dziwnym
trafem żyj±.

Nijak ma sie twoje porownanie. Ludzie wiele glupich rzeczy robia i
dziwnym trafem zyja.
W ogole zycie to dziwny traf ale dyskusja na ten temat jest na inna
grupe.

Podaj jakas zalete waskiej obreczy (poza ciezarem) to merytorycznie
podyskutuje.

Jan Cytawa

Data: 2010-08-16 12:04:58
Autor: Michał Wolff
SzerokoĹ Ä opony na różnych obrÄ czach - jak to jest?
On 16 Sie, 11:16, Jan Cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

Podaj jakas zalete waskiej obreczy (poza ciezarem) to merytorycznie
podyskutuje.

Ale to chyba oczywiste, że głównym powodem stosowania w±skich obręczy
do szerokich opon jest wła¶nie waga - tak więc nie możesz ignorować
tego faktu. JeĽdzi w ten sposób wielu zawodników - i widać się to
sprawdza; czy opłaca się to w amatorskim kolarstwie - ciężko
powiedzieć, ale nie widać jaki¶ poważnych przeciwskazań, choć
oczywi¶cie lekka obręcz zawsze będzie mniej trwała od szerokiej - ale
to wielu osobom nie przeszkadza, licz± się z tym faktem.

A pewn± zalet± w±skiej obręczy oprócz wagi jest jej większa
uniwersalno¶ć - bo łatwiej założyć do niej i w±skie i szerokie opony
niż do obręczy szerokiej (która przy w±skiej oponie będzie często
tarła o drogę).
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-08-16 14:01:33
Autor: Tomasz Minkiewicz
Szerokość opony na różnych obręczach - jak to jest?
On Mon, 16 Aug 2010 11:16:22 +0200
Jan Cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

Jan Srzednicki napisał:

> [...]

grupe.

Podaj jakas zalete waskiej obreczy (poza ciezarem) to merytorycznie

Ale zakładamy, że żyjemy w świecie kulistych rowerów zawieszonych
w doskonałej próżni, czy dopuszczamy mówienie o przyziemnych realiach?
Jeśli to drugie, to cena i dostępność (przy czym w zasadzie
dostępność==cena, bo dostępne właściwie jest wszystko, z tym, że
zwykle tylko za sadzawkÄ…) sÄ… chyba wystarczajÄ…co merytoryczne.

Chciałem se do 29era założyć szerokie obręcze (takie konkretnie
szerokie, powyżej 30 mm, nie jakiś dwudziestotrzymilimetrowy zgniły
kompromis), ale przyszedł rachunek ekonomiczny i kopnął mnie w dupę.
Jajako burak rekreacyjny mogę wydać te pięć stówek na całe przyzwoite
kółko, ale pięciu stówek (czy niewiele mniej) na samą obręcz, to nie
wydam.

No i po trosze kwestia uniwersalności. Na moje Maviki mogę wsadzić
i oponiszcze 2.35 (ciśnienie musi być nieco wyższe niż bym chciał,
ale wtedy prowadzÄ… siÄ™ dobrze), i oponeczkÄ™ calowÄ…. Nie bardzo sobie
natomiast wyobrażam zakładanie wąskiej opony na Velocity Blunt (35 mm
wewnętrznej szerokości – a tej pożądałem najbardziej, bo na forach
ludzie wypisujÄ… o nich nie opinie, a laurki; ale $150? sorry, moĹĽe
kiedy indziej :-|).

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-08-16 05:54:39
Autor: rzymo
On 16 Sie, 14:01, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:
Chciałem se do 29era założyć szerokie obręcze (takie konkretnie
szerokie, powyżej 30 mm, nie jaki¶ dwudziestotrzymilimetrowy zgniły
kompromis), ale przyszedł rachunek ekonomiczny i kopn±ł mnie w dupę.
Jajako burak rekreacyjny mogę wydać te pięć stówek na całe przyzwoite
kółko, ale pięciu stówek (czy niewiele mniej) na sam± obręcz, to nie
wydam.

No niestety - chcesz co¶ niszowego to musisz więcej zapłacić :) Za to
węższe (26-28mm) s± dostępne chociażby za w±skim kanałem (nie trzeba
brać zza wielkiej kałuży) i to nawet parę modeli.
Problemy przy 29" rozumiem, ale przy 26"? Zakładanie balonów do
obręczy 559x17 czy nawet 559x16?

No i po trosze kwestia uniwersalno¶ci.

Też, ale czy tak naprawdę jest Ci ona potrzebna? Tak mocno/często
zmieniasz styl jazdy, że jednego dnia potrzebujesz móc założyć 2.5", a
drugiego 1.0"?
Dodatkowo jako¶ć asfaltów - pewnie że można się wytrz±¶ć na w±skich
slickach, ale ja podziękuję i zamontuję szersze na szerszej obręczy ;)

Data: 2010-08-16 17:01:52
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-08-16, Jan Cytawa wrote:
Jan Srzednicki napisał:

[...]

Skoro musisz mieć wszystko wyłożone na widelcu, to dopisz tam sobie "i
nic się złego z tego powodu nie dzieje". Nawet konserwatywne do niedawna
Schwalbe mocno zmodyfikowało ostatnio swoje tabelki zaleceń szerokości
obręczy z tegoż właśnie powodu.

W ogole zycie to dziwny traf ale dyskusja na ten temat jest na inna
grupe.

Podaj jakas zalete waskiej obreczy (poza ciezarem) to merytorycznie
podyskutuje.

Ale o czym? To niski ciężar jest sam w sobie zaletą.

Data: 2010-08-17 09:53:32
Autor: Jan Cytawa
Szerokoı›Ä‡ opony na rĂłıźnych obręczach - jak to jest?
Jan Srzednicki napisał:

> Podaj jakas zalete waskiej obreczy (poza ciezarem) to merytorycznie
> podyskutuje.

Ale o czym? To niski ciężar jest sam w sobie zalet±.

Ustawiales kiedys hamulce (V-ki lub canti) w fulu o dziwnej kontrukcji,
jakich wiele zrobiono, przy waskiej obreczy?  Moze wtedy bys poznal te
"zalety" waskiej obreczy. Albo problem doboru opaski pod detke, gdy w
waskiej obreczy lepsze, twarde opaski staja na sztorc i tna detki. Sa to
problemy prawie nieznane przy szerokiej obreczy.
Wiekszosc ludzi nie ma pojecia o regulacji tylko chce jak najdluzej i
najlepiej jezdzic. Nie kazdemu sie usmiecha co chwila regulowac te
hamulce.

Jan Cytawa

Data: 2010-08-17 10:02:31
Autor: Fabian
Szeroko??Ä? opony na rĂł?Ľnych obrÄ?czach - jak to jest?
W dniu 17.08.2010 09:53, Jan Cytawa pisze:
Jan Srzednicki napisał:
[...]

Najtwardsze opaski potrzebne s± do najwęższych obręczy - szosowych.
Chyba sobie wymy¶lasz problemy.

Fabian.

Data: 2010-08-17 11:59:41
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-08-17, Jan Cytawa wrote:
Jan Srzednicki napisał:

> [...]

waskiej obreczy lepsze, twarde opaski staja na sztorc i tna detki. Sa to
problemy prawie nieznane przy szerokiej obreczy.

Cóż, z zupełnie innych przyczyn, zupełnie nijak się mających do
szerokości obręczy, w "fulach dziwnej konstrukcji" stosuje się aktualnie
praktycznie wyłącznie hamulce tarczowe, którym absolutnie wszystko
jedno, jaka jest obręcz.

Zrzędzisz.

Data: 2010-08-17 14:31:17
Autor: Jan Cytawa
Szerokoı›Ä‡ opony na rĂłıźnych obręczach - jak to jest?
Jan Srzednicki napisał:

Cóż, z zupełnie innych przyczyn, zupełnie nijak się maj±cych do
szeroko¶ci obręczy, w "fulach dziwnej konstrukcji" stosuje się aktualnie
praktycznie wył±cznie hamulce tarczowe, którym absolutnie wszystko
jedno, jaka jest obręcz.

Zrzędzisz.

Fabian napisał:

Najtwardsze opaski potrzebne s± do najwęższych obręczy - szosowych.
Chyba sobie wymy¶lasz problemy.

Zakoncze na tym moja dyskusje, bo widze, ze nie bardzo wiecie o czym
pisze. Macie z pewnoscia dobre rowery i nie znacie problemow, ktore
gnebia innych a niestety swiat sie nie konczy na tarczowkach. Wiekszosc
ma tradycyjne rowery, chce na nich jezdzic i trzeba te ich problemy
rozwiazywac Jan Cytawa
EOT

Szeroko¶ć opony na różnych obręczach - jak to jest?