Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym

Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym

Data: 2010-10-10 21:18:28
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
Rowerex pisze:
W tym roku czę¶ciej jeżdżę w pewn± grup± szosowców, oczywi¶cie w
normalnym ruchu drogowym i pewna rzecz mi się nie podoba, nawet bardzo
nie podoba...

Otóż zauważyłem, że spora czę¶ć, a przynajmniej "starzy wyjadacze
wy¶cigowego asfaltu" ma pewien nawyk zaczerpnięty z wy¶cigów, że gdy
zbliżaj± się do jakiej¶ przeszkody leż±cej po prawej stronie, to
wystawiaj± i machaj± praw± ręk±, analogicznie, gdy przeszkoda jest z
lewej, to wystawiaj± lew± rękę. Niby dobry uczynek kolarski, ot
ostrzegam tych co jad± za mn±, ale...


Co na to preclowi szosowcy? Może przesadzam? :-p


Witaj.

Bywam od dawna w peletonie szosowym, nie na wy¶cigu i oczywi¶cie znam ten zwyczaj informowania o przeszkodach i dziurach. Z tym, że informowanie np o samochodzie stoj±cym na prawym poboczu polega na machaniu praw± ręk± 15 cm od biodra w stronę dupy. Jest to jasny znak, aby zjechać nieco na lewo, zachować ostrożno¶ć. Nie widziałem informowania w postaci ręki wyci±gniętej poziomo w prawo - a taki ruch oznacza zamiar skrętu. To samo informowanie o dziurach, ręka wzdłuż ciała i "ogarnięcie" dłoni± dziur.

Informowanie o dziurach i przeszkodach jest niezwykle ważne, gdy jedziesz w peletonie nie zawsze widzisz co jest przed tob±. A zapewne mało przyjemne jest, jad±c 40-50 km/h, zobaczyć tuż przed sob± zaparkowanego Żuka... Bo ten przed Tob± widział i omin±ł, Tobie nie powiedział :-)

Pozdrawiam

Seco

Data: 2010-10-10 12:58:00
Autor: Rowerex
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 10 PaĽ, 20:18, Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:

Informowanie o dziurach i przeszkodach jest niezwykle ważne, gdy
jedziesz w peletonie

Okre¶lenie "peleton" nie istnieje w PoRD - przypominam, że chodzi o
jazdę w ruchu drogowym, nie o wy¶cigi. Zreszt±, nazywanie peletonem
grupki 6,7 rowerzystów, to chyba gruba przesada.

¦ciganie się "peletonem" w normalnych ruchu drogowym, to jednak spora
nieodpowiedzialno¶ć, no ale ¶cigania praktycznie się nie da, ot tak
natura człowieka. Natura natur±, ale wg należy wytężyć własne zmysły,
a nie zdawać się na zmysły kogo¶ kto jedzie z przodu.

nie zawsze widzisz co jest przed tob±. A zapewne
mało przyjemne jest, jad±c 40-50 km/h, zobaczyć tuż przed sob±
zaparkowanego Żuka...

To się nazywa niedostosowanie prędko¶ci do warunków jazdy. Czasem
grupa z która jadę przejeżdżaj±c bardziej zatłoczone miasto i zaczyna
zwalniać i rozjeżdżać się na szeroko¶ć..., bynajmniej nie poprawia to
bezpieczeństwa.

Bo ten przed Tob± widział i omin±ł, Tobie nie
powiedział :-)

A komu policja przypisze winę za spowodowanie kolizji? Temu co nie
ostrzegł?

Gdyby to był wy¶cig, to zawodnik mógłby liczyć na odszkodowanie. Gdyby
to był ruch drogowy, to "zawodnik" wyl±duje w szpitalu, dostanie
mandat i jeszcze pokryje koszty rozbitych lusterek w żuku. albo
wybitych lampek i porysowanej karoserii w Porsche, albo jakim Maybachu
je¶li ma "szczę¶cie".

Jad±cy z przodu powinien mieć ¶wiadomo¶ć, że ma za sob± grupę,
wystarczy by na przeszkody reagował odpowiednio wcze¶nie, tak by grupa
najlepiej jad±c gęsiego trzymała się swoich kół.

Zreszt±, czemu nie można sygnalizować normalnych skrętów podczas
omijania przeszkody? Mam przeszkodę z prawej, sygnalizuję lew± ręk±
zjazd na lewa. Kierowcy samochodów jad±cy z tyłu nie mieliby z tym
problemów.

Tak przy okazji, zakładaj±c, że je¶li przejdzie zmiana w PoRD
dopuszczaj±ca jazdę parami obok siebie, to jak taka para ma
sygnalizować skręty? Obydwaj rowerzy¶ci mieliby dawać sygnał skrętu,
czy może jeden z pary?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-10-10 22:38:06
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
Rowerex pisze:
On 10 PaĽ, 20:18, Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:

Informowanie o dziurach i przeszkodach jest niezwykle ważne, gdy
jedziesz w peletonie

Okre¶lenie "peleton" nie istnieje w PoRD - przypominam, że chodzi o
jazdę w ruchu drogowym, nie o wy¶cigi. Zreszt±, nazywanie peletonem
grupki 6,7 rowerzystów, to chyba gruba przesada.

Pisz±c peleton mam na my¶li 15-20 osób, w takich roweruję na szosie.



¦ciganie się "peletonem" w normalnych ruchu drogowym, to jednak spora
nieodpowiedzialno¶ć, no ale ¶cigania praktycznie się nie da, ot tak
natura człowieka. Natura natur±, ale wg należy wytężyć własne zmysły,
a nie zdawać się na zmysły kogo¶ kto jedzie z przodu.

Nikt sie nie ¶ciga, po prostu jedziemy raz szybciej, raz wolniej, nie ma startu i mety.


nie zawsze widzisz co jest przed tob±. A zapewne
mało przyjemne jest, jad±c 40-50 km/h, zobaczyć tuż przed sob±
zaparkowanego Żuka...

To się nazywa niedostosowanie prędko¶ci do warunków jazdy. Czasem
grupa z która jadę przejeżdżaj±c bardziej zatłoczone miasto i zaczyna
zwalniać i rozjeżdżać się na szeroko¶ć..., bynajmniej nie poprawia to
bezpieczeństwa.

Pozostaje Ci zdać się na swoje zmysły i jechać samemu lub 20 m za peletonem.


Bo ten przed Tob± widział i omin±ł, Tobie nie
powiedział :-)

A komu policja przypisze winę za spowodowanie kolizji? Temu co nie
ostrzegł?

Gdyby to był wy¶cig, to zawodnik mógłby liczyć na odszkodowanie. Gdyby
to był ruch drogowy, to "zawodnik" wyl±duje w szpitalu, dostanie
mandat i jeszcze pokryje koszty rozbitych lusterek w żuku. albo
wybitych lampek i porysowanej karoserii w Porsche, albo jakim Maybachu
je¶li ma "szczę¶cie".

Jad±cy z przodu powinien mieć ¶wiadomo¶ć, że ma za sob± grupę,
wystarczy by na przeszkody reagował odpowiednio wcze¶nie, tak by grupa
najlepiej jad±c gęsiego trzymała się swoich kół.

Jad±cy z przodu ma ¶wiadomo¶ć i dlatego informuje innych za pomoca prostych, zrozumiałych gestów.


Zreszt±, czemu nie można sygnalizować normalnych skrętów podczas
omijania przeszkody? Mam przeszkodę z prawej, sygnalizuję lew± ręk±
zjazd na lewa. Kierowcy samochodów jad±cy z tyłu nie mieliby z tym
problemów.


Można tak, ale szosowcy robi± inaczej.

Ogólnie z całej Twojej wypowiedzi, czepiania się przepisów, niedostosowania prędko¶ci itd odnoszę wrażenie, że powiniene¶ jechać gęsiego w max 15 osób, kilka m odstępu pomiędzy rowerami. Wtedy wszelkie informowanie o które pytasz będzie zbędne. Będzie zgodnie z przepisami!

Nie bardzo wiem, czemu służył Twój post. Zadałe¶ pytanie i dostałe¶ odpowiedĽ jak szosowiec jeĽdzi w peletonie. Zamiast przyj±ć do wiadomo¶ci, zaakceptować i jeĽdzić lub nie akceptować i nie jeĽdzić zacz±łe¶ się potwornie czepiać tego stylu jazdy.

Czy ja Cię namawiam do takiej jazdy? Nie! Ja tak roweruję i mi z tym dobrze :-) Kasę na mandat za nieprawidłow± jazdę mam, OC na rower też mam.

Każdy ma swój styl jazdy, jak nikomu nie przeszkadza, nie ma problemu. Kierowcy jako¶ spokojnie nasz peleton omijaj±, nikt sie nie piekli i nie tr±bi, szczególnie, ze jeĽdzimy poza głównymi drogami.

Odpowiedz krótko, bo mi się nie chce na ten temat dyskutować, kłócić itd :-) Zamiast sie wykłócać lepiej i¶ć na wódkę :-)

Pozdrawiam

Seco

Data: 2010-10-10 13:54:36
Autor: Rowerex
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 10 PaĽ, 21:38, Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:

Nie bardzo wiem, czemu służył Twój post.

Zdobyciu wiedzy, Panie kochany, wiedzy :)

Zamiast przyj±ć do
wiadomo¶ci, zaakceptować i jeĽdzić lub nie akceptować i nie jeĽdzić
zacz±łe¶ się potwornie czepiać tego stylu jazdy.

Ot, cały Rowerex - oczywista oczywisto¶ć :)

Niemniej, s±dz±c po reakcjach, co¶ w tym jest niedobrego, skoro
wszyscy tak zaciekle tego broni±. Węszę tu spisek cyklistów z
dziennikarzami... ;-)))

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-10-10 23:01:54
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
Rowerex pisze:
On 10 PaĽ, 21:38, Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:

Nie bardzo wiem, czemu służył Twój post.

Zdobyciu wiedzy, Panie kochany, wiedzy :)

Zamiast przyj±ć do
wiadomo¶ci, zaakceptować i jeĽdzić lub nie akceptować i nie jeĽdzić
zacz±łe¶ się potwornie czepiać tego stylu jazdy.

Ot, cały Rowerex - oczywista oczywisto¶ć :)

Niemniej, s±dz±c po reakcjach, co¶ w tym jest niedobrego, skoro
wszyscy tak zaciekle tego broni±. Węszę tu spisek cyklistów z
dziennikarzami... ;-)))


:-)

Seco

Data: 2010-10-10 22:19:59
Autor: Jan Kowalski
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:

Informowanie o dziurach i przeszkodach jest niezwykle ważne, gdy
jedziesz w peletonie nie zawsze widzisz co jest przed tob±. A zapewne
mało przyjemne jest, jad±c 40-50 km/h, zobaczyć tuż przed sob±
zaparkowanego Żuka... Bo ten przed Tob± widział i omin±ł, Tobie nie
powiedział :-)

Wybacz za moje pytanie - ale gdzie Wy patrzycie jak jedziecie na wprost? na panienki przy drodze? Na niebo? No chyba że... Chwila... Bo jedna z moich koleżanek jechała kiedy¶ obok mnie na koalrce i... patrzyła na przedni± oponę cały czas... Moze Wy też na ni± patrzycie, zamiast do przodu?
;>

Data: 2010-10-10 20:28:14
Autor: Jan Srzednicki
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 2010-10-10, Jan Kowalski wrote:
Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:

Informowanie o dziurach i przeszkodach jest niezwykle waĹĽne, gdy
jedziesz w peletonie nie zawsze widzisz co jest przed tobÄ…. A zapewne
mało przyjemne jest, jadąc 40-50 km/h, zobaczyć tuż przed sobą
zaparkowanego Żuka... Bo ten przed Tobą widział i ominął, Tobie nie
powiedział :-)

Wybacz za moje pytanie - ale gdzie Wy patrzycie jak jedziecie na wprost? na panienki przy drodze? Na niebo? No chyba że... Chwila... Bo jedna z moich koleżanek jechała kiedyś obok mnie na koalrce i... patrzyła na przednią oponę cały czas... Moze Wy też na nią patrzycie, zamiast do przodu?
;>

Pewnie niewygodnie patrzeć im gdziekolwiek wyżej na tych szosach. :)

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2010-10-10 14:18:57
Autor: Rowerex
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 10 PaĽ, 21:28, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

Pewnie niewygodnie patrzeć im gdziekolwiek wyżej na tych szosach. :)

Dobre stwierdzenie :)

Jakkolwiek by tego nie ukrywać, udawać, że to tylko przejażdżka,
zabawa, żadne ¶ciganie, to podstaw± i tak jest patrzenie na koło
poprzednika. Akcja typu: "kto¶ wyskakuje" równa się kontrakcja:
"doskakujemy i trzymamy się koła", jedni się powstrzymuj±, a inni nie.
Zawsze się znajdzie jaki¶ harcownik, a mało kiedy reszta mu odpu¶ci..

Gdzie kilku facetów, tam nie da się unikn±ć rywalizacji. Czasem s± to
chwile podczas kilku godzin, a czasem chwil jest kilka, kilkana¶cie i
zaczyna być niebezpiecznie. Czy ostrzeganie wtedy pomaga? Ogl±dam
wy¶cigi kolarskie i owszem ostrzegaj± się, ale co ciekawe przestaj±
się ostrzegać wtedy, gdy trzeba gnać ile sił w nogach. Wtedy nie ma
czasu na ostrzeżenia... To samo obserwuję w owej grupie z któr± jeżdżę
- póki jest to jazda spokojna, to s± ostrzeżenia, ale jak się
zaczynaj± harce, to nie ma już ostrzegania, mimo że jazda wtedy jest
bardziej niebezpieczna... - paradoks? Ano paradoks.

Czy jazda samochodem to nie rywalizacja? Kto¶ napisze, że nie, ale
gdyby zamontować mu kamerę i podsłuch, to wielu zaprzeczaj±cym można
by pokazać niezbite dowody na to, że jazdę samochodem traktuj± jak
rywalizację, a już nie daj Bóg by rowerzysta był szybszy, aż krew się
gotuje, byle go dopa¶ć...

S± różne grupy szosowców. Ja obserwuję jedn± grupę, być może inne
jeżdż± inaczej - tego nie wiem.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-10-10 22:42:18
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkoda mi w ruchu drogowym
Jan Srzednicki pisze:
On 2010-10-10, Jan Kowalski wrote:
Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:

Informowanie o dziurach i przeszkodach jest niezwykle waĹĽne, gdy
jedziesz w peletonie nie zawsze widzisz co jest przed tobÄ…. A zapewne
mało przyjemne jest, jadąc 40-50 km/h, zobaczyć tuż przed sobą
zaparkowanego Żuka... Bo ten przed Tobą widział i ominął, Tobie nie
powiedział :-)
Wybacz za moje pytanie - ale gdzie Wy patrzycie jak jedziecie na wprost? na panienki przy drodze? Na niebo? No chyba że... Chwila... Bo jedna z moich koleżanek jechała kiedyś obok mnie na koalrce i... patrzyła na przednią oponę cały czas... Moze Wy też na nią patrzycie, zamiast do przodu?
;>

Pewnie niewygodnie patrzeć im gdziekolwiek wyżej na tych szosach. :)


Gadanie. Mam szosówkę, MTB, Trekkinga, Mieszczucha i na każdym z nich można sie rozglądać po świecie.

Seco

Data: 2010-10-10 22:41:31
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
Jan Kowalski pisze:
Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:

Informowanie o dziurach i przeszkodach jest niezwykle ważne, gdy
jedziesz w peletonie nie zawsze widzisz co jest przed tob±. A zapewne
mało przyjemne jest, jad±c 40-50 km/h, zobaczyć tuż przed sob±
zaparkowanego Żuka... Bo ten przed Tob± widział i omin±ł, Tobie nie
powiedział :-)

Wybacz za moje pytanie - ale gdzie Wy patrzycie jak jedziecie na wprost? na panienki przy drodze? Na niebo? No chyba że... Chwila... Bo jedna z moich koleżanek jechała kiedy¶ obok mnie na koalrce i... patrzyła na przedni± oponę cały czas... Moze Wy też na ni± patrzycie, zamiast do przodu?
;>


Przed nami s± inni rowerzy¶ci. Niestety z rzadka rowerzystki z cudnymi dupciami i łydkami :-( No chyba że jadę w czubie. I jak inny jedzie przed tob±, to informuje o przeszkodach. Tak jak samochód jad±cy przed tob±, omijaj±c zaparkowany na poboczy samochód mruga kierunkiem aby Cię poinformować o przeszkodzie.

Seco

Data: 2010-10-10 13:58:23
Autor: Rowerex
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 10 PaĽ, 21:41, Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:

Tak jak samochód jad±cy przed
tob±, omijaj±c zaparkowany na poboczy samochód mruga kierunkiem aby Cię
poinformować o przeszkodzie.

A dlaczego wtedy miga prawym ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-10-10 23:01:17
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
Rowerex pisze:
On 10 PaĽ, 21:41, Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:

Tak jak samochód jad±cy przed
tob±, omijaj±c zaparkowany na poboczy samochód mruga kierunkiem aby Cię
poinformować o przeszkodzie.

A dlaczego wtedy miga prawym ;-)


Prawym potem miga :-)

Seco

Data: 2010-10-11 15:34:08
Autor: Coaster
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 10/10/10 11:01 PM, Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:
Rowerex pisze:
On 10 PaĽ, 21:41, Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:

Tak jak samochód jad±cy przed
tob±, omijaj±c zaparkowany na poboczy samochód mruga kierunkiem aby Cię
poinformować o przeszkodzie.

A dlaczego wtedy miga prawym ;-)


Prawym potem miga :-)


Najlepiej od razu wszystkimi ;-)
Ostatnio rozplenia sie jakas sekta, uzywajaca awaryjnych na szosie za kazdym razem po zatrzymaniu wynikajacym z warunkow ruchu.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-11 13:36:20
Autor: Jan Srzednicki
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 2010-10-11, Coaster wrote:
On 10/10/10 11:01 PM, Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:
Rowerex pisze:
On 10 PaĹş, 21:41, Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:

Tak jak samochĂłd jadÄ…cy przed
tobÄ…, omijajÄ…c zaparkowany na poboczy samochĂłd mruga kierunkiem aby CiÄ™
poinformować o przeszkodzie.

A dlaczego wtedy miga prawym ;-)

Prawym potem miga :-)

Najlepiej od razu wszystkimi ;-)
Ostatnio rozplenia sie jakas sekta, uzywajaca awaryjnych na szosie za kazdym razem po zatrzymaniu wynikajacym z warunkow ruchu.

Hm, rozwinąłbyś, o jakie sytuacje dokładnie chodzi?

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2010-10-11 16:13:00
Autor: Coaster
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkoda mi w ruchu drogowym
On 10/11/10 3:36 PM, Jan Srzednicki wrote:
On 2010-10-11, Coaster wrote:
On 10/10/10 11:01 PM, Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:
Rowerex pisze:
On 10 PaĹş, 21:41, Bartosz 'Seco' Suchecki<pisz...@seco.maupa.tlen.pl>
wrote:

Tak jak samochĂłd jadÄ…cy przed
tobÄ…, omijajÄ…c zaparkowany na poboczy samochĂłd mruga kierunkiem aby CiÄ™
poinformować o przeszkodzie.

A dlaczego wtedy miga prawym ;-)

Prawym potem miga :-)

Najlepiej od razu wszystkimi ;-)
Ostatnio rozplenia sie jakas sekta, uzywajaca awaryjnych na szosie za
kazdym razem po zatrzymaniu wynikajacym z warunkow ruchu.

Hm, rozwinąłbyś, o jakie sytuacje dokładnie chodzi?


W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju) mialem sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka, poprzedzajacy samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra widocznosc, jasna sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa swiatla stopu - zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po jakie licho wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?

BTW druga, duzo wieksza 'sekta' to wyznawcy uzywania na rondzie tylko lewego kierunku zeby nie wiem co (frakcja tej sekty uzywa najpierw lewego a potem juz wlasciwie w trakcie zjazdu z ronda - prawego). Praktycznie co dziennie spotykam kilku 'wyznawcow'.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-11 14:20:25
Autor: Jan Srzednicki
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 2010-10-11, Coaster wrote:
On 10/11/10 3:36 PM, Jan Srzednicki wrote:
On 2010-10-11, Coaster wrote:

Najlepiej od razu wszystkimi ;-)
Ostatnio rozplenia sie jakas sekta, uzywajaca awaryjnych na szosie za
kazdym razem po zatrzymaniu wynikajacym z warunkow ruchu.

Hm, rozwinąłbyś, o jakie sytuacje dokładnie chodzi?


W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju) mialem sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka, poprzedzajacy samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra widocznosc, jasna sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa swiatla stopu - zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po jakie licho wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?

W takiej sytuacji pewnie i racja, ale z moich spostrzeżeń takie mruganie
np. na autostradzie znacząco zwiększa bezpieczeństwo ruchu.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2010-10-11 16:42:46
Autor: Coaster
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkoda mi w ruchu drogowym
On 10/11/10 4:20 PM, Jan Srzednicki wrote:
On 2010-10-11, Coaster wrote:
On 10/11/10 3:36 PM, Jan Srzednicki wrote:
On 2010-10-11, Coaster wrote:

Najlepiej od razu wszystkimi ;-)
Ostatnio rozplenia sie jakas sekta, uzywajaca awaryjnych na szosie za
kazdym razem po zatrzymaniu wynikajacym z warunkow ruchu.

Hm, rozwinąłbyś, o jakie sytuacje dokładnie chodzi?


W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju) mialem
sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka, poprzedzajacy
samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra widocznosc, jasna
sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa swiatla stopu -
zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po jakie licho
wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?

W takiej sytuacji pewnie i racja, ale z moich spostrzeżeń takie mruganie
np. na autostradzie znacząco zwiększa bezpieczeństwo ruchu.


Zgodze sie ewntualnie na autostrade (u nas rzeczywiste predkosci w okoliczach 140-150 km/h), na zwyklej DR w czasie mgly, gololedzi ale nie na normalnej drodze z dobra widocznoscia przy ladnej pogodzie - IMHO bez sensu. Powstaje 'szum informacyjny'. PORD precyzuje kiedy mozna uzywac swiatel awaryjnych.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-11 20:25:11
Autor: Wojtek Sobociński
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkoda mi w ruchu drogowym
W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju) mialem
sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka, poprzedzajacy
samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra widocznosc, jasna
sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa swiatla stopu -
zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po jakie licho
wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?

W takiej sytuacji pewnie i racja, ale z moich spostrzeżeń takie mruganie
np. na autostradzie znacząco zwiększa bezpieczeństwo ruchu.


Zgodze sie ewntualnie na autostrade (u nas rzeczywiste predkosci w
okoliczach 140-150 km/h), na zwyklej DR w czasie mgly, gololedzi ale nie
na normalnej drodze z dobra widocznoscia przy ladnej pogodzie - IMHO bez
sensu. Powstaje 'szum informacyjny'. PORD precyzuje kiedy mozna uzywac
swiatel awaryjnych.

Na szczycie wiaduktu na wysokości reduty spotkałem się z taką sytuacją (słoneczny dzień, widoczność i warunki super) i okazało się że ten co mrugał stał na końcu mega-korka. Osobiście się ucieszyłem że oszczędził mi awaryjnego hamowania.



--
Wojtek Sobociński
GG#3101892

Data: 2010-10-12 09:17:02
Autor: Jan Cytawa
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkoda bWkgdyBydWNodSBkcm9nb3d5bQH
Coaster napisał:

Zgodze sie ewntualnie na autostrade (u nas rzeczywiste predkosci w okoliczach 140-150 km/h), na zwyklej DR w czasie mgly, gololedzi ale nie na normalnej drodze z dobra widocznoscia przy ladnej pogodzie - IMHO bez sensu. Powstaje 'szum informacyjny'. PORD precyzuje kiedy mozna uzywac swiatel awaryjnych.

Wyobraz sobie sytuacje. Jedziesz szybko w nocy. Widzisz przed soba
czerwone swiatla. Wnocy sa klopoty z ocena odleglosci i predkosci. I
nagle spostrzegasz, ze to jednak stojaca kolumna i to blisko. Na
hamowanie juz za pozno. Jest naprawde mnostwo tragicznych wypadkow gdy
na stojace samochody wpada rozpedzony np. TIR. Swiatla awaryjne sa w
stanie temu zapobiec. Nie ma nic zlego w tym, ze ktos wlacza swiatla
awaryjne w niebezpiecznej wg. niego sytuacji na drodze.
Z twojej strony wyglada mi to na czepianie sie i hiperpoprawnosc.

Jan Cytawa

Data: 2010-10-12 10:38:02
Autor: Coaster
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkoda bWkgdyBydWNodSBkcm9nb3d5bQH
On 10/12/10 9:17 AM, Jan Cytawa wrote:
Coaster napisał:

Zgodze sie ewntualnie na autostrade (u nas rzeczywiste predkosci w
okoliczach 140-150 km/h), na zwyklej DR w czasie mgly, gololedzi ale nie
na normalnej drodze z dobra widocznoscia przy ladnej pogodzie - IMHO bez
sensu. Powstaje 'szum informacyjny'. PORD precyzuje kiedy mozna uzywac
swiatel awaryjnych.

Wyobraz sobie sytuacje. Jedziesz szybko w nocy. Widzisz przed soba
czerwone swiatla. Wnocy sa klopoty z ocena odleglosci i predkosci. I
nagle spostrzegasz, ze to jednak stojaca kolumna i to blisko. Na
hamowanie juz za pozno. Jest naprawde mnostwo tragicznych wypadkow gdy
na stojace samochody wpada rozpedzony np. TIR.

Jechalem ostatnio w trasie 450 tam i tylez z powrotem tego samego dnia z czego wiekszosc nad ranem i w nocy. Nie ma zadnego problemu w dostrzeganiu swiatel stopu IMHO. Chyba, ze ktos ma jakies problemy ze wzrokiem itp. A rozpedzony tir i tak wpadnie, jezeli jego kierowca przegnie z dlugoscia trasy i zasnie.

Swiatla awaryjne sa w
stanie temu zapobiec. Nie ma nic zlego w tym, ze ktos wlacza swiatla
awaryjne w niebezpiecznej wg. niego sytuacji na drodze.
Z twojej strony wyglada mi to na czepianie sie i hiperpoprawnosc.

Daleki jestem od hiperporawnosci. Poza tym sytuacje, ktore opisywalem mialy miejsce w dzien, przy bardzo dobrej widocznosci na zwyklej szosie. Warunki sielankowe. Wyobrazasz sobie jaki balagan panowal by np. w miescie, gdyby zawsze przy hamowniu uzywano swiatel awaryjnych?


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-11 15:13:19
Autor: zino
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
On Mon, 11 Oct 2010 16:13:00 +0200, Coaster wrote:


W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju) mialem
sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka, poprzedzajacy
samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra widocznosc, jasna
sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa swiatla stopu -
zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po jakie licho
wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?

Może przypadkowo były to w miarę nowe modele a nie 15 letnie "passaty w dizlu"?
A nie przyszło Ci do głowy że jaki¶tam procent samochodów ma to fabrycznie?
Tzn. każde gwałtowniejsze hamowanie wyzwala awaryjne.
Co więcej s± to samochody z homologacj± (chyba na zasadzie, że każdy pojazd homologowany w dowolnym kraju UE jest automagicznie homologowany w każdym kraju UE (i podobno przepis nakazuj±cy by kierownica samochodu zarejestrowanego w PL była z lewej strony tez niedługo upadnie)).

Pozdr,

Andrzej

--
There are two ways you can get exercise out of a bicycle: you can
"overhaul" it, or you can ride it. (...) The mistake some people
make is in thinking they can get both forms of sport out of the
same machine.  This is impossible; no machine will stand the double
strain.  You must make up your mind whether you are going to be an
"overhauler" or a rider.

Data: 2010-10-11 15:17:04
Autor: Jan Srzednicki
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 2010-10-11, zino wrote:
On Mon, 11 Oct 2010 16:13:00 +0200, Coaster wrote:


W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju) mialem
sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka, poprzedzajacy
samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra widocznosc, jasna
sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa swiatla stopu -
zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po jakie licho
wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?

Może przypadkowo były to w miarę nowe modele a nie 15 letnie "passaty w dizlu"?
A nie przyszło Ci do głowy że jakiśtam procent samochodów ma to fabrycznie?
Tzn. każde gwałtowniejsze hamowanie wyzwala awaryjne.
Co więcej są to samochody z homologacją (chyba na zasadzie, że każdy pojazd homologowany w dowolnym kraju UE jest automagicznie homologowany w każdym kraju UE (i podobno przepis nakazujący by kierownica samochodu zarejestrowanego w PL była z lewej strony tez niedługo upadnie)).

Ten, a skoro już w temacie, są jakieś samochody, które potrafią włączyć
światła przy hamowaniu silnikiem?

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2010-10-11 20:27:24
Autor: Wojtek Sobociński
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkoda mi w ruchu drogowym
W dniu 2010-10-11 17:17, Jan Srzednicki pisze:
On 2010-10-11, zino wrote:
On Mon, 11 Oct 2010 16:13:00 +0200, Coaster wrote:


W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju) mialem
sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka, poprzedzajacy
samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra widocznosc, jasna
sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa swiatla stopu -
zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po jakie licho
wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?

Może przypadkowo były to w miarę nowe modele a nie 15 letnie "passaty w
dizlu"?
A nie przyszło Ci do głowy że jakiśtam procent samochodów ma to
fabrycznie?
Tzn. każde gwałtowniejsze hamowanie wyzwala awaryjne.
Co więcej są to samochody z homologacją (chyba na zasadzie, że każdy
pojazd homologowany w dowolnym kraju UE jest automagicznie homologowany w
kaĹĽdym kraju UE (i podobno przepis nakazujÄ…cy by kierownica samochodu
zarejestrowanego w PL była z lewej strony tez niedługo upadnie)).

Ten, a skoro już w temacie, są jakieś samochody, które potrafią włączyć
światła przy hamowaniu silnikiem?


O takich nie słyszałem. Ale hamowanie silnikiem to co innego niż hamowanie awaryjne. Ostatnio dwa razy widziałem jak się zapalała dyskoteka z tyłu przy ostrym hamowaniu. Opel insignia ma tak na pewno, drugiej fury nie pamiętam.

--
Wojtek Sobociński
GG#3101892

Data: 2010-10-11 18:37:19
Autor: Jan Srzednicki
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 2010-10-11, Wojtek Sobociński wrote:
W dniu 2010-10-11 17:17, Jan Srzednicki pisze:

Może przypadkowo były to w miarę nowe modele a nie 15 letnie "passaty w
dizlu"?
A nie przyszło Ci do głowy że jakiśtam procent samochodów ma to
fabrycznie?
Tzn. każde gwałtowniejsze hamowanie wyzwala awaryjne.
Co więcej są to samochody z homologacją (chyba na zasadzie, że każdy
pojazd homologowany w dowolnym kraju UE jest automagicznie homologowany w
kaĹĽdym kraju UE (i podobno przepis nakazujÄ…cy by kierownica samochodu
zarejestrowanego w PL była z lewej strony tez niedługo upadnie)).

Ten, a skoro już w temacie, są jakieś samochody, które potrafią włączyć
światła przy hamowaniu silnikiem?

O takich nie słyszałem. Ale hamowanie silnikiem to co innego niż hamowanie awaryjne. Ostatnio dwa razy widziałem jak się zapalała dyskoteka z tyłu przy ostrym hamowaniu. Opel insignia ma tak na pewno, drugiej fury nie pamiętam.

A mi tego trochę brakuje (dla uściślenia - chodziło mi oczywiście o
światła stopu, nie awaryjne). Hamowanie silnikiem w pewnym zakresie
obrotów nie różni się zewnętrznie niczym od lekkiego hamowania hamulcem
na luzie silnika - więc jak dla mnie zupełnie logicznym i sensownym
byłoby, jakby światła stopu pracowały tak samo.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2010-10-11 21:31:15
Autor: Wojtek Sobociński
Szosowcy - ostrzeganie siÄ™ przed przeszkoda mi w ruchu drogowym
Ten, a skoro już w temacie, są jakieś samochody, które potrafią włączyć
światła przy hamowaniu silnikiem?

O takich nie słyszałem. Ale hamowanie silnikiem to co innego niż
hamowanie awaryjne. Ostatnio dwa razy widziałem jak się zapalała
dyskoteka z tyłu przy ostrym hamowaniu. Opel insignia ma tak na pewno,
drugiej fury nie pamiętam.

A mi tego trochę brakuje (dla uściślenia - chodziło mi oczywiście o
światła stopu, nie awaryjne). Hamowanie silnikiem w pewnym zakresie
obrotów nie różni się zewnętrznie niczym od lekkiego hamowania hamulcem
na luzie silnika - więc jak dla mnie zupełnie logicznym i sensownym
byłoby, jakby światła stopu pracowały tak samo.


Ja delikatnie opieram nogę na pedale hamulca. Jeszcze nie hamuje ale już świeci.

--
Wojtek Sobociński
GG#3101892

Data: 2010-10-12 08:17:56
Autor: piecia aka dracorp
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
Dnia Mon, 11 Oct 2010 16:13:00 +0200, Coaster napisał(a):

W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju) mialem
sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka, poprzedzajacy
samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra widocznosc, jasna
sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa swiatla stopu -
zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po jakie licho
wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?
W Belgii jak byłem to na autostradzie jak były korki to był standard, że oprócz ¶wiateł hamowania wł±czali awaryjne na chwilę. --
piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu

Data: 2010-10-12 10:43:32
Autor: Coaster
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 10/12/10 10:17 AM, piecia aka dracorp wrote:
Dnia Mon, 11 Oct 2010 16:13:00 +0200, Coaster napisał(a):

W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju) mialem
sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka, poprzedzajacy
samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra widocznosc, jasna
sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa swiatla stopu -
zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po jakie licho
wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?
W Belgii jak byłem to na autostradzie jak były korki to był standard, że
oprócz ¶wiateł hamowania wł±czali awaryjne na chwilę.

Ale odrozniasz _zwykla_szose_ od _autostardy_?


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-12 08:57:34
Autor: piecia aka dracorp
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
Dnia Tue, 12 Oct 2010 10:43:32 +0200, Coaster napisał(a):

On 10/12/10 10:17 AM, piecia aka dracorp wrote:
Dnia Mon, 11 Oct 2010 16:13:00 +0200, Coaster napisał(a):

W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju)
mialem sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka,
poprzedzajacy samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra
widocznosc, jasna sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa
swiatla stopu - zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po
jakie licho wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?
W Belgii jak byłem to na autostradzie jak były korki to był standard,
że oprócz ¶wiateł hamowania wł±czali awaryjne na chwilę.

Ale odrozniasz _zwykla_szose_ od _autostardy_?
No ja odróżniam a ty? A gdzie że¶ ty napisał że chodzi ci o zwykłe drogi? No chyba że chodzi ci o ten skrót DK. To wówczas mniej pretensję tylko do samego siebie.





--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu

Data: 2010-10-12 11:08:26
Autor: Coaster
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 10/12/10 10:57 AM, piecia aka dracorp wrote:
Dnia Tue, 12 Oct 2010 10:43:32 +0200, Coaster napisał(a):

On 10/12/10 10:17 AM, piecia aka dracorp wrote:
Dnia Mon, 11 Oct 2010 16:13:00 +0200, Coaster napisał(a):

W tym roku juz kilkakrotnie (jezdzac DK w roznych stronach kraju)
mialem sytuacje, kiedy przy zatrzymywaniu sie z powodu np. korka,
poprzedzajacy samochod hamujac wlaczal swiatla awaryjne. Dobra
widocznosc, jasna sytuacja, dzialajace swiatla stopu. Po to wlasnie sa
swiatla stopu - zeby ostrzegac o zwalnianiu/zatrzymywaniu sie - po
jakie licho wprowadzac taki zwyczaj niezgodny z PORD?
W Belgii jak byłem to na autostradzie jak były korki to był standard,
że oprócz ¶wiateł hamowania wł±czali awaryjne na chwilę.

Ale odrozniasz _zwykla_szose_ od _autostardy_?
No ja odróżniam a ty? A gdzie że¶ ty napisał że chodzi ci o zwykłe drogi?
No chyba że chodzi ci o ten skrót DK. To wówczas mniej pretensję tylko do
samego siebie.

Ja nie mam do nikogo pretensji. No, moze do tych,uzywajacych swiatel awarynyc bez potrzeby. Ze strachu. Bo taka potrzeba moze oczywiscie zaistniec ale po to czlowiek ma rozum, zeby to ocenic.
Ty natomiast masz pretemsje o to, ze nie wiedziales co to Droga Krajowa. Chyba do siebie?
http://www.hary-janson.pl/utrzymanie-zieleni-droga-krajowa-dk-88/

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-12 09:09:21
Autor: Jan Cytawa
Szosowcy - ostrzeganie się przed przesz kodami w ruchu drogowym
Coaster napisał:

Najlepiej od razu wszystkimi ;-)
Ostatnio rozplenia sie jakas sekta, uzywajaca awaryjnych na szosie za kazdym razem po zatrzymaniu wynikajacym z warunkow ruchu.

Nie wiem czy to nakaz ale na autostradach u Niemcow gdy dojezdza sie do
stojacych w korku samochodow ludziska wlaczaja na moment swiatla
awaryjne. W ten sposob juz zdaleka widac, ze cos sie zlego dzieje.
Osobiscie mysle, ze to dobry pomysl.

Jan Cytawa

Data: 2010-10-12 10:27:35
Autor: Coaster
Szosowcy - ostrzeganie się przed przesz kodami w ruchu drogowym
On 10/12/10 9:09 AM, Jan Cytawa wrote:
Coaster napisał:

Najlepiej od razu wszystkimi ;-)
Ostatnio rozplenia sie jakas sekta, uzywajaca awaryjnych na szosie za
kazdym razem po zatrzymaniu wynikajacym z warunkow ruchu.

Nie wiem czy to nakaz ale na autostradach u Niemcow gdy dojezdza sie do
stojacych w korku samochodow ludziska wlaczaja na moment swiatla
awaryjne. W ten sposob juz zdaleka widac, ze cos sie zlego dzieje.
Osobiscie mysle, ze to dobry pomysl.

Owszem, slyszalem i niemieckim zwyczaju. Tyle, ze u nich na autostradzie predkosci 200 km/h i wiecej to nic nadzwyczajnego. U nas na zwyklych drogach - tak samo bez sensu jak wlaczanie tylnych przeciwmgielnych przy byle deszczu czy szarowce.


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-11 15:31:35
Autor: Coaster
Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym
On 10/10/10 10:41 PM, Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:
I jak inny jedzie przed tob±, to informuje o przeszkodach. Tak jak
samochód jad±cy przed tob±, omijaj±c zaparkowany na poboczy samochód
mruga kierunkiem aby Cię poinformować o przeszkodzie.

Oczywiscie samochod 'mruga' w kierunku przeszkody ;-P

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Szosowcy - ostrzeganie się przed przeszkodami w ruchu drogowym

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona