Szybownictwo, plan lotu przez radio.

Data: 2010-03-31 22:45:29
Autor: asd
Szybownictwo, plan lotu przez radio.
Witam.
Mam takie pytanie do szanownych grupowiczów:
Dopóki mam noszenie na szybowcu i nie przekraczam FL95 nic się nie dzieje. Ale co jeśli chciałbym wykorzystać w pełni sprzyjające warunki?

Z tego co wiem, nie wolno mi wlecieć w przestrzeń powietrzną klasy C o ile nie złożyłem planu lotu. Słyszałem też, że plan lotu można złożyć przez radio, tylko... jak to w praktyce wygląda? No i jak ma wyglądać plan lotu dla szybowca(odlot z, przylot do, czas, poziom lotu)?

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Wesołych Świąt Wielkanocy.

--
Pozdrawiam,
asd

Data: 2010-03-31 15:19:58
Autor: heja
Szybownictwo, plan lotu przez radio.
Cześć,

Dopóki mam noszenie na szybowcu i nie przekraczam FL95 nic się nie dzieje. Ale co jeśli chciałbym wykorzystać w pełni sprzyjające warunki?

Po pierwsze weź pod uwagę, że ćwierć Polski tuż poniżej FL95 zajmują
TMA. Do nich też nie wolno Ci wlecieć bez planu lotu. Po drugie w
Europie wymaga się transpondera albo oddzielnej zgody, jeżeli go nie
masz. Raczej w czasie lotu nikt takiej zgody Ci nie wyda, chyba że
znajdziesz jakiś kawałek nieba, gdzie nie ma TMA ani dróg lotniczych.
Zazwyczaj u nas w takich miejscach są strefy rezerwowane przez
większość czasu przez wojsko.

[...]

W zasadzie wygląda to tak, że podajesz pola od 7 do 18 na co najmniej
10 minut przed wlotem w przestrzeń C. Na FIS-ie, w którym jesteś, bo
na obszarze lub zbliżaniu jest zbyt duży natłok korespondencji. W
przypadku szybowca podałbym:
7-znaki
8-VG
9-ZZZZ/L
10-N/rodzaj transpondera
13-AFIL, czas wlotu w przestrzeń C
15-lot lokalny (zakładam, że nie robisz przelotu)
16-lotnisko, do którego wracasz, przewidywany pozostały czas lotu od
wlotu w przestrzeń C
18-TYP/glider

W praktyce tam, gdzie lata się powyżej FL95 (czyli w zasadzie
wszędzie, gdzie wykonywane są loty falowe) nad lotniskami są strefy
TSA/TRA, w których nie trzeba składać planu lotu. Nad Żarem jest
jeszcze TMA Krakowa, dlatego w praktyce nikt tam wyżej nie lata.

--
Michał

Data: 2010-04-01 10:26:09
Autor: asd
Szybownictwo, plan lotu przez radio.
On Wed, 31 Mar 2010 15:19:58 -0700 (PDT)
heja <m.j.jezierski@gmail.com> wrote:

[...]

Yhm...

[...]

Widziałem te TRA/TSA na AUP'ie, wszystko pięknie ładnie tylko one są do maks FL245,
a to tak +/- 8 tys. metrów AMSL. Jak dobrze pamiętam ostatni rekord wysokości
ustanowiony w Polsce w latach 60-tych przez S. Józefczaka, prawie 12.5 km AMSL.
Bez transpondera, ale to były troche inne czasy, chyba.

Nie, nie wybrzydzam że to tylko 8km, tylko pewnie każdy kto miałby okazję chciałby
wywindować się jak najwyżej no i wygląda na to, że na przeszkodzie stoi biurokracja.

--
Pozdrawiam,
asd

Data: 2010-04-01 09:27:03
Autor: inigo
On Thu, 01 Apr 2010 10:26:09 +0200, asd wrote:
Widziałem te TRA/TSA na AUP'ie, wszystko pięknie ładnie tylko one są do
maks FL245, a to tak +/- 8 tys. metrĂłw AMSL.

To o czym my w końcu mĂłwimy? Bo z uzyskaniem z powietrza zezwolenia na wznoszenie do np. FL 120, zwłaszcza jeśli masz transponder, raczej nie powinno być problemu.  Jeśli natomiast chcesz bić rekord wysokości, zwłaszcza poza strefą, to masz do pokonania m.in. gĂłrny poziom dostępny dla VFR, wymĂłg radiostacji 8.33, być moĹźe zezwolenie na wlot w przestrzeń RVSM, tlen itd., ale to nie tylko biurokracja - po prostu nie latasz tam sam!

--
inigo

Data: 2010-04-01 12:58:57
Autor: asd
Szybownictwo, plan lotu przez radio.
On Thu, 1 Apr 2010 09:27:03 +0000 (UTC)
inigo <nieczytam@mailinator.com> wrote:

To o czym my w końcu mówimy? Bo z uzyskaniem z powietrza zezwolenia na wznoszenie do np. FL 120, zwłaszcza jeśli masz transponder, raczej nie powinno być problemu.

No nie wiedziałem za bardzo jak ten temat nazwać, a pytania miałem takie
"jak widać na załączonym obrazku".

Jeśli natomiast chcesz bić rekord wysokości, zwłaszcza poza strefą, to masz do pokonania m.in. górny poziom dostępny dla VFR,

Erm... to chyba jakieś 20 000 ft.?
Jest to w dzisiejszych czasach wykonalne?

wymóg radiostacji 8.33,

Masz na myśli radio obsługujące odstęp kanału rzędu 8.33kHz?

być może zezwolenie na wlot w przestrzeń RVSM,

E... A to klasa C nie jest w pełnej rozciągłości RVSM?

tlen itd., ale to

Tlen? Jak mam aparat tlenowy i (ew.) kombinezon wysokościowy
to coś mi więcej potrzeba w tej materii?

nie tylko biurokracja - po prostu nie latasz tam sam!

Wiem, dlatego wole zapytać niż kiedyś spróbować bez zezwolenia ;-p

--
Pozdrawiam,
asd

Data: 2010-04-01 08:28:52
Autor: zibik32

inigo <nieczy...@mailinator.com> wrote:
> [...]

> nie tylko biurokracja - po prostu nie latasz tam sam!

Wiem, dlatego wole zapytać niż kiedyś spróbować bez zezwolenia ;-p

Witam kolegę i pytanie, czy kolega lata i ma jakąkolwiek licencję czy
tylko mąci wodę?
Bo jeżeli lata i ma licencję to informacje o przestrzeni powietrznej i
jej podziale (klasyfikacji) są wymagane już na początku przygody
lotniczej. Nie dlatego, że ktoś tak chce, ale żeby komuś i sobie
krzywdy nie zrobić.
Pozdrawiam.
Zbyszek

Data: 2010-04-02 12:51:47
Autor: asd
Szybownictwo, plan lotu przez radio.
On Thu, 1 Apr 2010 08:28:52 -0700 (PDT)
zibik32 <lotnik123@gmail.com> wrote:

Witam kolegę i pytanie, czy kolega lata i ma jakąkolwiek licencję czy
tylko mąci wodę?

Jestem po teorii a przed praktyką(podstawówka szybowcowa).

[...]

Dobrze Panie kolego, ale ani w Szutowskim(fakt, czytałem tylko interesujące
mnie kawałki), ani przy okazji omawiania podziału przestrzeni powietrznej
nikt nie bierze pod uwage składania planu lotu przez szybowiec 'na fali'
a do tego drogą radiową.

Z całym szacunkiem, ale ten Twój post niczego nie wnosi.

--
Pozdrawiam,
asd

Szybownictwo, plan lotu przez radio.