T-rix i róşowy zafarb

Data: 2009-11-24 11:18:59
Autor: Krzysztof Gajdemski
T-rix i róşowy zafarb
Jest Tue, 24 Nov 2009 10:25:41 +0000 (UTC),  Marcin pisze:

Zrobiłem kolejne podejście aby przekonać się do kodaka trixa i niestety po raz kolejny, pojawiający się zafarb po wywołaniu, zniechęca mnie do tego filmu.

Wszystko  zależy  od  tego, jak duży jest ten zafarb.  Niestety, Tri-X w
formacie 120 nie wywoływałem chyba nigdy,  jednak  w  przypadku  formatu
135, to właśnie Tri-X jest bodaj jedynym negatywem Kodaka, z którego nie
udało mi się pozbyć zafarbu  w  100%.  Jest  on  nieznaczy,  ale  jednak
widoczny  --   założyłem, że jest to dla tego negatywu normą i przestałem
się sprawą przejmować.

Wiem, że to było juz omawiane, ale przegladając wątki, nie wiem w dalszym ciagu gdzie popełniam błąd:)
Proces wywoływania jest u mnie następujący:
1. Moczenie w wodzie desytlowanej 6-8 minut
2. Wywoływacz ID-11, 1+3, 19 min, 20C
3. Przerywacz
4. Rapid fixer 1+4, 6-8 minut, czasem 10-12 min
5. Bieżąca woda 30 minut
6. Ilfosol z wodą desytlowaną kilka minut
Filmy 120, chemia zawsze świeża. Pierwsza praca utrwalacza.
Powyższa procedura (i chemia) idelanie się sprawdza do HP5+.
Może ktoś ma pomysł co jest źle?

Uwaga  Marcina  o temperaturze wody jest bardzo dobra, wszak efektywność
płukania wzrasta wraz z temperaturą. Płukanie filmu w  temperaturze  ok.
21 st. C mu nie zaszkodzi, warto to sprawdzić.

Możesz  użyć  też substancji wspomagającej płukanie (np. Tetenal Lavaqu-
ick), zauważyłem, że spora część zafarbu wypływa właśnie po tej kąpieli.
W  ostateczności  pozostają  eksperymenty z innym utrwalaczem, który być
może będzie w tym przypadku skuteczniejszy.

Jeśli zafarb jest na tyle wyraźny, że istnieje obawa o jakość utrwalenia
negatywu, możesz wykonać test na poprawne utrwalenie (np.  Kodak  ST-1).
Jeśli  okaże  się, że wszystko jest w porządku, pozostaje pogodzić się z
lekko zabarwionym negatywem.

       k.
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D

Data: 2009-11-24 13:29:37
Autor: Marcin
T-rix i różowy zafarb
[...]

Tak, temperaturę koniecznie sprawdzę i utrzymam na poziomie 20C +/-1-2C

A może wszystko w chemii kodakowskiej powinno sie robić?

Pzdr

Data: 2009-11-24 14:33:24
Autor: Krzysztof Gajdemski
T-rix i róşowy zafarb
Jest Tue, 24 Nov 2009 13:29:37 +0000 (UTC), Marcin pisze:
[...]

Ze wskazaniem na ,,+''.

A może wszystko w chemii kodakowskiej powinno sie robić?

To  by  była  przesada.  Nie  ma  racjonalnych  powodów, dla których nie
nadawałyby się do tego celu chemia konkurencji. Aczkolwiek zmiana utrwa-
lacza   jest   jedną   z  opcji,  jeśli  koniecznie  chcesz  pozbyć  się
zabarwienia.

Utrwalam  negatywy  w  Superfix+  Tetenala (1+9) i w przypadku negatywów
400TX pozostaje delikatny  zafarb.  Uznawane  za  problematyczne  w  tym
względzie  100TMX  i 400-2TMY wychodzą całkowicie bezbarwne. Nie oznacza
to automatycznie, że Rapid Fixer, czy Superfix  źle  utrwalają  niektóre
filmy,  lecz tylko tyle, że zostawiają resztki barwnika, co samo w sobie
nie jest niczym złym.

Data: 2009-11-24 14:45:54
Autor: Marcin
T-rix i różowy zafarb
Ze wskazaniem na ,,+''.

> [...]

to automatycznie, że Rapid Fixer, czy Superfix  źle  utrwalają  niektóre
filmy,  lecz tylko tyle, że zostawiają resztki barwnika, co samo w sobie

Dzięki, spróbuję dzisiaj z podwyższoną temperaturą i dam zanać.

Pozdrawiam
Marcin

--

T-rix i róşowy zafarb