TCM w Polsce

Data: 2009-08-01 12:01:38
Autor: J.F.
TCM w Polsce
On Sat, 1 Aug 2009 10:44:31 +0200,  Pa_blo wrote:
Przedwczoraj niemiecki TCM oszczedzil mi stania 4 godziny w korku.

A konkretnie w jakim wykonaniu ?
Tak sie zastanawiam, kiedy u nas uruchomia ten system.
Rozumiem, ze montaz czujnikow natezenia ruchu w calej PL wiaze sie z ogromnymi kosztami

Niemcy maja na wszystkich autostradach kamery sledzace ruch.
Kosztowalo miliard euro - u nas mozna by znaczaco podniesc ilosc
autostrad za te kwote. Ale u nich zarabiaja na siebie - pilnuja czy
ciezarowki placa :-)

A u nas .. u nas sie korki na 50km nie zdarzaja :-)

ale na poczatku system moze opierac sie wylacznie na informacjach od kierowcow i odpowiednich sluzb.

www.naviexpert.pl
A chyba tez speed alarm i yanosik - tu patrz odpowiedni post :-)

Ostatecznie czujniki mozna zamontowac tam gdzie istnieje infrastruktura - prad, w koncu dane z czujnikow mozna przesylac radiowo na niskich czestotliwosciach. RDS u nas dziala i inwestycje w tej czesci przedsiewziecia nie powinny byc specjalnie wysokie...

I dla tej garstki imperialistow co maja nawigacje z TMC mamy pieniadze
na system wydawac ? :-) A CB niech sobie kupia, bo jak przez TMC
zaznaczyc ze zjazd z autostrady do Wrocka trwa godzine ..

J.

Data: 2009-08-01 13:16:17
Autor: Tomasz Finke
TCM w Polsce
J.F. pisze:

I dla tej garstki imperialistow co maja nawigacje z TMC mamy pieniadze
na system wydawac ? :-) A CB niech sobie kupia, bo jak przez TMC
zaznaczyc ze zjazd z autostrady do Wrocka trwa godzine ..

Normalnie, na ekranie z trasÄ… pojawia siÄ™ czerwona ikonka z podpisem
+1:00 :-)  Jak wybierzesz szukanie objazdu, to urzÄ…dzenie zmodyfikuje
trasę z uwzględnieniem komunikatów TMC i np. zaproponuje wcześniejszy
zjazd z autostrady.  Gorzej, ĹĽe TMC uwzglÄ™dnia tylko zdarzenia
wyjątkowe, nikt raczej nie wysyła stale komunikatów o długotrwałych
objazdach albo zamkniÄ™tych odcinkach.  Pół Wiednia jest rozkopane
i zastawione barierkami, ale o tym w TMC cicho.

T.

Data: 2009-08-01 15:16:46
Autor: J.F.
TCM w Polsce
On Sat, 01 Aug 2009 13:16:17 +0200,  Tomasz Finke wrote:
J.F. pisze:
I dla tej garstki imperialistow co maja nawigacje z TMC mamy pieniadze
na system wydawac ? :-) A CB niech sobie kupia, bo jak przez TMC
zaznaczyc ze zjazd z autostrady do Wrocka trwa godzine ..

Normalnie, na ekranie z tras± pojawia się czerwona ikonka z podpisem
+1:00 :-)

Ale moze byc problem z podaniem miejsca - lewy pas jest przejezdny,
korek jest na prawym :-)

Akurat tu zjazd jest dosc dlugi, ale przy innych moze byc problem ..

A propos - co jest w takim komunikacie podane ? Wspolrzedne, nazwa drogi i kilometr ?
Gorzej, że TMC uwzględnia tylko zdarzenia
wyj±tkowe, nikt raczej nie wysyła stale komunikatów o długotrwałych
objazdach albo zamkniętych odcinkach.  Pół Wiednia jest rozkopane
i zastawione barierkami, ale o tym w TMC cicho.

Do tego przydalby sie jakas mozliwosc dogrania poprawek.

J.

Data: 2009-08-03 08:38:03
Autor: Jarek Wójtowicz
TCM w Polsce
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
Ale moze byc problem z podaniem miejsca - lewy pas jest przejezdny,
korek jest na prawym :-)

Z tym akurat nie ma żadnego problemu...

A propos - co jest w takim komunikacie podane ? Wspolrzedne, nazwa drogi i kilometr ?

Dane TMC kodowane s± za pomoc± protokołu "Advice and Problem Location for European Road Traffic".
Pozycje utrudnień w ruchu podawane s± za pomoc± "Location Code", który po przetworzeniu w "Location Table" daje wspórzędne geograficzne.

> [...]
>objazdach albo zamkniętych odcinkach.  Pół Wiednia jest rozkopane
>i zastawione barierkami, ale o tym w TMC cicho.

Ustawienie trwałego znacznika (lub z ograniczeniem czasowym) jest jak najbardziej możliwe i wbrew pozorom się z nich korzysta. Jeżeli we Wiedniu
tego nie robi±, to już ich problem.

--
Jarek
S80 2.9 B6294S2 196KM Geartronic

Data: 2009-08-03 20:26:13
Autor: J.F.
TCM w Polsce
On Mon, 3 Aug 2009 08:38:03 +0000 (UTC),  Jarek Wójtowicz wrote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
Ale moze byc problem z podaniem miejsca - lewy pas jest przejezdny,
korek jest na prawym :-)

Z tym akurat nie ma żadnego problemu...

Mowimy o lewym i prawym pasie jednej jezdni autostrady - mowisz ze
mozna ustalic osobne warunki dla kazdego z nich ? W nawigacji bedzie to zapewne jedna jezdnia.

A propos - co jest w takim komunikacie podane ? >Gorzej, że TMC uwzględnia tylko zdarzenia

Ale trzeba go ciagle nadawac.

J.

Data: 2009-08-04 08:26:10
Autor: Jarek Wójtowicz
TCM w Polsce
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a):
On Mon, 3 Aug 2009 08:38:03 +0000 (UTC),  Jarek Wójtowicz wrote: >J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał(a): >> Ale moze byc problem z podaniem miejsca - lewy pas jest przejezdny,

>Z tym akurat nie ma żadnego problemu...

Mowimy o lewym i prawym pasie jednej jezdni autostrady - mowisz ze
mozna ustalic osobne warunki dla kazdego z nich ? W nawigacji bedzie to zapewne jedna jezdnia.

A to mi się trochę nie tak twoj± wypowiedĽ przeczytało. Z tym jest problem bo wg. standardu 14819-1 można nadawać meldunki TMC tylko
o znaczeniu punktowym albo odległo¶ciowym (ew. powierzchniowym) a nie czasowym...

Możnaby oznaczyć dany zjazd (choćby krótki) jako miejsce zakorkowane.
Dla jad±cych prosto nie będzie to miało wpływu na ew. modyfikację trasy
podróży, ale dla skręcaj±cych na danym zjeĽdzie już tak - GDYBY
się go powi±zało z utrudnieniem "czasowym" (sztucznie zawyżaj±c czas stania
w korku na danym zjeĽdzie tak aby uwzględniał również czas czekania na drodze głównej) a nie "odległo¶ciowym".

Niestety dla wszystkich urzytkowników TMC, utrudnienia na drodze można oznaczyć:
1. albo punktowo - "TMC Location Reference"
2. albo odcinkowo - "TMC Path"
3. albo dan± ulicę - "TMC Linear Reference"
4. albo dany obszar - "TMC Area Reference"

Można ew. wyjechać z utrudnieniem poza odcinek zjazdu aby odwzorować
rzeczywist± długo¶ć utrudnienia, ale miałoby to wpływ na jad±cych prosto.

Tak więc jak by¶my się nie obrócili, dupa zawsze z tyłu...

>Ustawienie trwałego znacznika (lub z ograniczeniem czasowym) jest jak >najbardziej możliwe i wbrew pozorom się z nich korzysta. Ale trzeba go ciagle nadawac.

No i się nadaje. Choćby stałe komunkaty o robotach na drodze...

Data: 2009-08-01 14:31:01
Autor: Artur Maśląg
TCM w Polsce
J.F. pisze:
(...)
ale na poczatku system moze opierac sie wylacznie na informacjach od kierowcow i odpowiednich sluzb.

www.naviexpert.pl

To działa bardzo fajnie w porównaniu do standardowej nawigacji
(w Polsce), jednak to chyba nie tędy droga. Zdecydowanie
lepiej od np. AM. Tyle tylko, że za to trzeba zapłacić
- wysyłanie pakietów informacyjnych nie jest za darmo, pobieranie
zmienionych tras rĂłwnieĹĽ. BiorÄ…c pod uwagÄ™ skalÄ™ piractwa AM (bo
za darmo, a AM to złodzieje - nie wnikam w politykę AM w tej materii)
średnio widzę użyteczność tego systemu - o zagranicy nie wspomnę.

A chyba tez speed alarm i yanosik - tu patrz odpowiedni post :-)

Nie wiem, nie używam i używać nie zamierzam.

I dla tej garstki imperialistow co maja nawigacje z TMC mamy pieniadze
na system wydawac ? :-) A CB niech sobie kupia, bo jak przez TMC
zaznaczyc ze zjazd z autostrady do Wrocka trwa godzine ..

Jeśli mam być szczery, to CB robi się średnio użyteczne, szczególnie
jak człowiek jeździ nie tylko po większych miastach i do tego nie tylko
po Polsce. W Polsce jest potrzebne TMC - podobnie jak TA. TA nawet
słyszałem w kraju raptem ze dwa razy :(

--
Jutro to dziĹ› - tyle ĹĽe jutro.

Data: 2009-08-01 15:45:04
Autor: J.F.
TCM w Polsce
On Sat, 01 Aug 2009 14:31:01 +0200,  Artur Ma¶l±g wrote:
J.F. pisze:
[...]
zmienionych tras również.

Przy odpowiednich pakietach nie jest to takie drogie, a AM tez nie
jest za darmo. Skoro sie zreszta yanosik jakos dogadal z operatorem, to i inni moga
... patrz navifon.

A chyba tez speed alarm i yanosik - tu patrz odpowiedni post :-)
Nie wiem, nie używam i używać nie zamierzam.

I przez to dalej nie bedzie sensu korzystac :-)

I dla tej garstki imperialistow co maja nawigacje z TMC mamy pieniadze
na system wydawac ? :-) A CB niech sobie kupia, bo jak przez TMC
zaznaczyc ze zjazd z autostrady do Wrocka trwa godzine ..

Je¶li mam być szczery, to CB robi się ¶rednio użyteczne, szczególnie
jak człowiek jeĽdzi nie tylko po większych miastach i do tego nie tylko
po Polsce. W Polsce jest potrzebne TMC - podobnie jak TA.

Z czasem dorosniemy i do TMC, ale tak mowiac szczerze to srednio to
sobie wyobrazam w praktyce - kto bedzie zglaszal i z jakim opoznieniem ? Moze kiedys kazdy bedzie mial nawigacje i nie narzekal
na koszta transmisji i zacznie to jakos dzialac .. co i tak sugeruje
rozwiazania prywatne typu TT czy NE.

J.

Data: 2009-08-01 16:07:22
Autor: Artur Ma¶l±g
TCM w Polsce
J.F. pisze:
(...)
Przy odpowiednich pakietach nie jest to takie drogie, a AM tez nie
jest za darmo.

Nie ma znaczenia, że nie jest takie drogie - kosztuje, a piractwo
AM jest powszechne i zupełnie nie wiem, czemu się do tego nie odniosłe¶.
<cite>
bior±c pod uwagę skalę piractwa AM (bo
za darmo, a AM to złodzieje - nie wnikam w politykę AM w tej materii)
¶rednio widzę użyteczno¶ć tego systemu - o zagranicy nie wspomnę.
</cite>

Skoro sie zreszta yanosik jakos dogadal z operatorem, to i inni moga
.. patrz navifon.

Działa poza granicami Polski? Jak nie to wypad z baru.

I przez to dalej nie bedzie sensu korzystac :-)

Po co mi takie protezy? Całe lata jeĽdziłem (i jeżdżę) bez CB
i bez nawigacji, to mam sobie dokupić badziewny gadżet?

Z czasem dorosniemy i do TMC, ale tak mowiac szczerze to srednio to
sobie wyobrazam w praktyce - kto bedzie zglaszal i z jakim opoznieniem ?

Tak jak na "zachodzie".

Moze kiedys kazdy bedzie mial nawigacje i nie narzekal
na koszta transmisji i zacznie to jakos dzialac .. co i tak sugeruje
rozwiazania prywatne typu TT czy NE.

Nie bawi mnie korzystanie na jednej trasie/wyjeĽdzie z kilku rozwi±zań
"prywatnych".

--
Jutro to dzi¶ - tyle że jutro.

Data: 2009-08-01 16:26:18
Autor: J.F.
TCM w Polsce
On Sat, 01 Aug 2009 16:07:22 +0200,  Artur Ma¶l±g wrote:
J.F. pisze:
(...)
[...]

Jak sie okazuje to wszystko cos tam kosztuje, i NE niekoniecznie jest
drogi.

I przez to dalej nie bedzie sensu korzystac :-)
Po co mi takie protezy? Całe lata jeĽdziłem (i jeżdżę) bez CB
i bez nawigacji, to mam sobie dokupić badziewny gadżet?

Ja niby tez, ale coraz wieksze korki sie tworza na drogach. I niepoinformowani coraz dluzej stoja.

Z czasem dorosniemy i do TMC, ale tak mowiac szczerze to srednio to
sobie wyobrazam w praktyce - kto bedzie zglaszal i z jakim opoznieniem ?
Tak jak na "zachodzie".

No ale na zachodzie jest np ADAC i ma wlasne helikoptery.
A poza tym widzisz jak im dziala - tysiace utkwily w korku na 50 km
:-)

[...]

To kupisz tomtoma :-) Zakladajac ze w przyszlosci stanie sie ogolnoeuropejski.

J.

Data: 2009-08-01 16:42:55
Autor: Artur Ma¶l±g
TCM w Polsce
J.F. pisze:
(...)
Jak sie okazuje to wszystko cos tam kosztuje, i NE niekoniecznie jest
drogi.

Nie napisałem, że NE jest drogi, ale kosztuje - koszty usług
w roamingu s± też stosownie wyższe i raczej marne szanse, by z tego
korzystali ci, którzy korzystaj± z kradzionych np. AM - RapidShare
+ forum to koszty dużo niższe, za to płacze na okoliczno¶ć ewentualnych
kontroli drogowych do¶ć powszechne :)

Ja niby tez, ale coraz wieksze korki sie tworza na drogach. I niepoinformowani coraz dluzej stoja.

CB tego nie zmieni, powszechne korzystanie z dobrej navi skutkuje
rozłożeniem korków i tyle - postoisz w innym miejscu :)

No ale na zachodzie jest np ADAC i ma wlasne helikoptery.

Bez centralnej informacji o problemach systemu drogowego można
zapomnieć o korzystaniu z takich udogodnień.

A poza tym widzisz jak im dziala - tysiace utkwily w korku na 50 km
:-)

Bywa - żaden system nie jest idealny.

To kupisz tomtoma :-) Zakladajac ze w przyszlosci stanie sie ogolnoeuropejski.

Nie ma problemu - niech tylko taki będzie.

--
Jutro to dzi¶ - tyle że jutro.

Data: 2009-08-03 10:57:39
Autor: Rafał Woźniak
TCM w Polsce
Artur Maśląg wrote:

TA nawet
słyszałem w kraju raptem ze dwa razy :(

oj, złej stacji słuchasz i tyle
co dziennie co pół godziny na pierwszym programie PR TA jest używane

i chyba tylko ta stacja nadaje TA

Data: 2009-08-03 12:56:37
Autor: Artur Maśląg
TCM w Polsce
Rafał Woźniak pisze:
(...)
oj, złej stacji słuchasz i tyle

Aha - znaczy się samochód też mam kupić tylko w kolorze czarnym?

co dziennie co pół godziny na pierwszym programie PR TA jest używane

UĹĽywanie TA, to nie to samo co uĹĽywanie TA zgodnie z jego
przeznaczeniem/użytecznością. Swoją ścieżką sprawdzę jak to wygląda,
skoro twierdzisz, że działa.

i chyba tylko ta stacja nadaje TA

TA nadawała jakaś lokalna stacja w Poznaniu i w swoim czasie RMF FM
oraz Radio Zet. O Polskim Radiu nie słyszałem. Jak ktoś wie coś więcej
w tej materii, to chętnie poczytam.

--
Jutro to dziĹ› - tyle ĹĽe jutro.

Data: 2009-08-05 19:13:30
Autor: Artur Maśląg
TCM w Polsce
Artur Maśląg pisze:
(...)
UĹĽywanie TA, to nie to samo co uĹĽywanie TA zgodnie z jego
przeznaczeniem/użytecznością. Swoją ścieżką sprawdzę jak to wygląda,
skoro twierdzisz, że działa.

Sprawdziłem - psu na budę takie TA. Wiadomości sobie poprzez
TA wysyłają. Gdzie traffic?

--
Jutro to dziĹ› - tyle ĹĽe jutro.

Data: 2009-08-05 19:34:00
Autor: Rafał Woźniak
TCM w Polsce
Artur Maśląg wrote:

Artur Maśląg pisze:
(...)
[...]

Daj im się rozwinąć, od czegoś muszą zacząć.

Data: 2009-08-05 20:05:59
Autor: Artur Maśląg
TCM w Polsce
Rafał Woźniak pisze:
(...)
Daj im się rozwinąć, od czegoś muszą zacząć.

Jasne, najlepiej od patologii. TA z założenia ma być nadawane tylko
wtedy, kiedy nadawane są informacje drogowe. W Polsce oczywiście
ma być odwrotnie - użyją TA, a traffiki może się kiedyś trafią...

--
Jutro to dziĹ› - tyle ĹĽe jutro.

Data: 2009-08-06 11:32:28
Autor: Rafał Woźniak
TCM w Polsce
Artur Maśląg wrote:

Rafał Woźniak pisze:
(...)
[...]

no ale przecieĹĽ w czasie nadawania TA nadajÄ… informacje o utrudnieniach w ruchu (np. wypadki). A o to przecieĹĽ chodzi, nieprawdaĹĽ?

Data: 2009-08-01 18:13:50
Autor: Pa_blo
TCM w Polsce

Uzytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci news:r24875pdh235404g1qkki4aup8mb282nqr4ax.com...

A konkretnie w jakim wykonaniu ?

Navigon 9611

[...]

Nie wszedzie sa kamery i ten system nie musi opierac sie na kamerach.

A u nas .. u nas sie korki na 50km nie zdarzaja :-)

Kiedys stalem w korku od Koszalina do Bobolic co innego, ze alternatywnej drogi mozna nie uswiadczyc :)

www.naviexpert.pl
A chyba tez speed alarm i yanosik - tu patrz odpowiedni post :-)

Jesli bede mogl to wrzucic do Navigona czy jakiegos TomToma, to niech bedzie :) Jesli bedzie jeszcze tak sprawnie dzialalo jak TMC...
Kilkadziesiat km przed korkiem dostajesz info, ze sa utrudnienia na drodze i trasa zostaje zmieniona. Kilka km przed zjazdem dostajesz jeszcze jedna informacje. W ostatniej informacji masz napisane co sie dzieje (np zwezenie z powodu robot itp) i oszacowana strate czasu w korku.

I dla tej garstki imperialistow co maja nawigacje z TMC mamy pieniadze
na system wydawac ? :-)

Unia zasponsoruje :)

Picasso

Data: 2009-08-03 11:07:08
Autor: Rafał Woźniak
TCM w Polsce
Pa_blo wrote:

[...]

NaviExpert działa inaczej. Oblicza trasę na podstawie historycznych danych o czasie przejazdu odcinków. Raz obliczona trasa nie jest przeliczana ponownie dopóki ręcznie nie wymusisz ponownego obliczenia lub nie zjedziesz z trasy.
Tak więc z TMC to nie ma za dużo wspólnego.

TCM w Polsce