/TECH/ Piasta: reanimować czy wymienić?

Data: 2010-02-17 12:21:37
Autor: Alfer_z_pracy
/TECH/ Piasta: reanimować czy wymienić?
Piasta na tył, Shimano 475, piasta jak piasta:
http://photos03.allegroimg.pl/photos/oryginal/906/41/95/906419577

W trakcie tej zimy dostała kopa od miejskiej brei śniegowo-solnej. Objawy:
# koło bije na boki (luz na piaście)
# podczas kręcenia kołem do tyłu słychać i czuć miarowe raz na obrót rzężenie, jakby ocierały o siebie nienasmarowane elementy piasty
# przy dużych mrozach (choć nie wiem czy akurat mróz był przyczyną) po zakręceniu kołem w tył i znowu w przód zdarzało się że piasta nie załapywała od razu oporu, czyli po naciśnięciu pedałów było kilka cm luzu i dopiero można było napędzić koło, taki jałowy skok korby
# przy dużym nacisku (np. start na zielonym) zdarza się jakby łańcuch zeskakiwał z kasety, jakby coś w środku puszczało

Na co wskazują takie objawy (zużycie, wytarcie piesków, zapadek czy co tam w środku siedzi?) i czy jest sens ją serwisować, naprawiać? Czy wystarczy samo skręcenie = usunięcie luzów? Ta piasta będzie jeździła w lecie w terenie, więc chciałbym na niej polegać a nie że w trakcie uphillu coś w środku strzeli, puści i bedę miał hulajnogę bez napędu :)

Pzdr
A.

Data: 2010-02-17 12:31:33
Autor: Wojtek Paszkowski

"Alfer_z_pracy" <alferwywalto@mp.pl> wrote in message news:hlgjla$ins$1atlantis.news.neostrada.pl...

# koło bije na boki (luz na piaście)

a kiedy ostatni raz je serwisowałeś? To raptem kilkanaście minut roboty, raz na te parę tys. km można się potrudzić

[...]

wydaje mi się, że to typowy objaw shimanowskich bębenków zamarzających na większym mrozie. Mi pomogła kąpiel bębna w WD-40 / nafcie  i lekkie zalanie oleum (rohloffem bodajże) - rozwiązało problem, tej zimy bez zarzutu pracowała nawet przez kilkanaście godzin przy -15stC (LX sprzed kilku lat, ponad 20kkm przebiegu we wszystkich porach roku).

pozdr

Data: 2010-02-17 13:13:29
Autor: Alfer_z_pracy
Wojtek Paszkowski napisał:
a kiedy ostatni raz je serwisowałeś? To raptem kilkanaście minut roboty, raz na te parę tys. km można się potrudzić

Nie wygłupiaj się, skąd ja tyle czasu wolnego wezmę? :)

PeJot napisał:
Objawy wskazują na to że brud dotarł do wnętrza łożysk i sprzęgła. Teoretycznie da się przeczyścić, nasmarować, może nawet i wymienić konusy i śruty, ale niewymienne bieżnie wewnętrzne są najprawdopodobniej zdewastowane, co że piasta nadaje się co najwyżej na złom.

No właśnie tego się obawiam. Już zdecydowałem że łańcuch + kasetę zajeżdżę tej zimy a po roztopach będzie nowy zestaw, ale szkoda tej piasty bo i koszty i dłubania sporo (zanieść do serwisu, zapleść koło, znowu do serwisu po odbiór, oponę założyć a dni lecą :-).

kml napisał:
Póki co jest to najgorsza piasta shimano z jaką miałem do czynienia.

Eee, aż tak? Pomijając moje zaniedbanie zimowe, to do tej pory nic złego się nie działo przez na oko kilka kkmów.

Pzdr
A.

Data: 2010-02-17 09:50:15
Autor: jpogoda
On 17 Lut, 13:13, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

> Póki co jest to najgorsza piasta shimano z jaką miałem do czynienia.

Eee, aż tak?

Ano aż tak, potwierdzam złą opinię kml'a.
Poszukaj 525 - nadal jest do dostania.
To najlepsza budżetowa piasta shimano.

Pozdrawiam,

--
Jare Pogoda

Data: 2010-02-17 16:36:00
Autor: kml

Użytkownik "Alfer_z_pracy" <alferwywalto@mp.pl> napisał w wiadomości news:hlgn7g$nfb$1nemesis.news.neostrada.pl...

kml napisał:
Póki co jest to najgorsza piasta shimano z jaką miałem do czynienia.

Eee, aż tak? Pomijając moje zaniedbanie zimowe, to do tej pory nic złego się nie działo przez na oko kilka kkmów.

Chciałbym tak o mojej napisać. Jak teraz zrobisz Pan sobie nowe kółko to czas oczekiwania będzie max 2 dni wieć nie jest źle ;)

kml
Last update 9/1/2010 Beskidy 2009/2010.

Data: 2010-02-17 12:40:28
Autor: PeJot
Alfer_z_pracy pisze:
[...]

P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-02-17 12:56:49
Autor: kml

Użytkownik "Alfer_z_pracy" <alferwywalto@mp.pl> napisał w wiadomości news:hlgjla$ins$1atlantis.news.neostrada.pl...

[...]

Mam taką piastę i powiem tak: jest to idealny moment na to żeby ja wymienić na coś sensownego. U mnie wygła sie oś, ciągłe luzy etc etc aż koło skończyłow trenażeże. IMO to najlepiej ją wymienić a jeżeli jest taka możliwość to zostawić całe koło jako zapas. Póki co jest to najgorsza piasta shimano z jaką miałem do czynienia.

Data: 2010-02-17 13:43:48
Autor: Michał Pysz
W dniu 2010-02-17 12:21, Alfer_z_pracy pisze:
Piasta na tył, Shimano 475, piasta jak piasta:
http://photos03.allegroimg.pl/photos/oryginal/906/41/95/906419577

wyrzucić i kupić XT, bardzo źle wspominam tą piastę.

mp.

Data: 2010-02-17 14:22:41
Autor: granat
Alfer_z_pracy pisze:
Piasta na tył, Shimano 475, piasta jak piasta:
http://photos03.allegroimg.pl/photos/oryginal/906/41/95/906419577

rozkrecic i zobaczyc co i jak jest w srodku.
jesli jest zrypany bebenek to mozna go wziac z jakiejs acery (zawsze to taniej niz wymiana z zaplotem).

granat

/TECH/ Piasta: reanimować czy wymienić?