Data: 2016-01-11 20:12:05 | |
Autor: u2 | |
TK umorzy艂 post臋powanie ws. wyboru s臋dzi 贸w | |
http://www.stefczyk.info/wiadomosci/polska/tk-umorzyl-postepowanie-ws-wyboru-sedziow,15869097690
Trybuna艂 Konstytucyjny umorzy艂 post臋powanie ws. 10 uchwa艂 Sejmu. Chodzi o uniewa偶nienie wyboru w pa藕dzierniku 2015 r. przez poprzedni Sejm 5 s臋dzi贸w TK oraz o powo艂anie w grudniu 5 nowych w ich miejsce. Zdania odr臋bne z艂o偶yli s臋dziowie Andrzej Rzepli艅ski, Andrzej Wr贸bel i Marek Zubik. W pi膮tek TK informowa艂, 偶e odwo艂a艂 zapowiedzian膮 na 12 stycznia rozpraw臋 w sprawie tych 10 uchwa艂 Sejmu. W poniedzia艂ek TK ujawni艂 za艣, 偶e jeszcze w czwartek, 7 stycznia, na niejawnym posiedzeniu pe艂ny sk艂ad 10 s臋dzi贸w TK umorzy艂 spraw臋 tych uchwa艂. Postanowienie o umorzeniu post臋powania zapad艂o na podstawie ustawy o TK z 25 czerwca 2015 r. (a nie jej grudniowej nowelizacji autorstwa PiS, kt贸r膮 TK ma wkr贸tce zbada膰). W podj臋ciu tego postanowienia nie uczestniczy艂 偶aden z pi臋ciu nowych s臋dzi贸w TK, wybranych przez Sejm w grudniu 2015 r. 4 grudnia 2015 r. grupa pos艂贸w PO (do kt贸rych potem przy艂膮czy艂 si臋 RPO Adam Bodnar) zaskar偶y艂a uchwa艂y Sejmu z 25 listopada stwierdzaj膮ce "brak mocy prawnej" wyboru 8 pa藕dziernika przez Sejm poprzedniej kadencji 5 s臋dzi贸w TK (Romana Hausera, Andrzeja Jakubeckiego, Krzysztofa 艢lebzaka, Bronis艂awa Sitka i Andrzeja Sokali) oraz uchwa艂y Sejmu z 2 grudnia o wyborze 5 nowych os贸b w ich miejsce (Henryka Ciocha, Lecha Morawskiego, Mariusza Muszy艅skiego, Julii Przy艂臋bskiej, Piotra Pszcz贸艂kowskiego). Prokurator generalny i Sejm wnie艣li o umorzenie sprawy. Sejm, prezydent Andrzej Duda oraz PiS podkre艣lali, 偶e TK nie mo偶e bada膰 uchwa艂 Sejmu, bo dotycz膮 one indywidualnego wyboru s臋dzi贸w, a TK "nie jest s膮dem fakt贸w, ale prawa". PO i cz臋艣膰 prawnik贸w uwa偶a艂a, 偶e TK ma prawo bada膰 te uchwa艂y, bo maj膮 tre艣膰 normatywn膮. Oceniaj膮c w uzasadnieniu postanowienia z 7 stycznia uchwa艂y o braku mocy prawnej wyboru 5 s臋dzi贸w przez poprzedni Sejm, TK ustali艂, 偶e nie mog膮 by膰 one uznane za akty normatywne. "Uchwa艂y te nale偶a艂o zaliczy膰 do kategorii uchwa艂 nieprawotw贸rczych oraz zakwalifikowa膰 je jako prawnie niewi膮偶膮ce" - uzna艂 TK. W konsekwencji Trybuna艂 oceni艂, 偶e post臋powanie w tym zakresie podlega艂o umorzeniu ze wzgl臋du na niedopuszczalno艣膰 wydania orzeczenia. Z kolei uchwa艂y o ponownym wyborze 5 s臋dzi贸w TK zaliczy艂 do "kategorii uchwa艂 nieprawotw贸rczych, przez kt贸re Sejm mia艂by realizowa膰 funkcj臋 kreacyjn膮 w odniesieniu do organ贸w w艂adzy publicznej", wobec czego nie mog膮 one zosta膰 uznane za akty normatywne. TK stwierdzi艂, 偶e r贸wnie偶 w tym zakresie post臋powanie podlega艂o umorzeniu ze wzgl臋du na niedopuszczalno艣膰 wydania orzeczenia. Analizuj膮c dokumenty zwi膮zane z wyborem s臋dzi贸w z 8 pa藕dziernika, TK "nie stwierdzi艂 jednak, by w jego toku uchybiono wymogom okre艣lonym w obowi膮zuj膮cych przepisach prawa". "Za uznaniem dokonanego w贸wczas wyboru za niewa偶ny w znaczeniu nieistniej膮cy nie przemawiaj膮 w szczeg贸lno艣ci podnoszone w debacie publicznej argumenty dotycz膮ce zg艂oszenia kandydat贸w przez rzekomo nieuprawnione podmioty czy te偶 rzekomej konieczno艣ci uwzgl臋dnienia zasady dyskontynuacji prac parlamentu, kt贸re to argumenty nale偶y uzna膰 za ca艂kowicie nietrafne" - napisano. "Wyj膮tkowo znamienna wydaje si臋 tu okoliczno艣膰, 偶e uzasadnienia do poszczeg贸lnych projekt贸w uchwa艂 o braku mocy prawnej nie zawieraj膮 wskazania, jakie konkretnie wady mia艂yby decydowa膰 o niedoj艣ciu do skutku wyboru dokonanego 8 pa藕dziernika 2015 r., wzmiankuj膮c jedynie nieokre艣lone nieprawid艂owo艣ci zwi膮zane z naruszeniem procedury" - dodano w uzasadnieniu. Jednocze艣nie w uzasadnieniu TK napisa艂, 偶e "Trybuna艂 Konstytucyjny - w duchu odpowiedzialno艣ci za zachowanie 艂adu konstytucyjnego w pa艅stwie, respektuj膮c wyra偶on膮 w preambule do Konstytucji zasad臋 wsp贸艂dzia艂ania w艂adz i chroni膮c zasadnicze warto艣ci konstytucyjne - podj膮艂 pr贸by wsp贸艂pracy z w艂adz膮 ustawodawcz膮 i wykonawcz膮, w szczeg贸lno艣ci z prezydentem, staj膮c si臋 stron膮 dialogu w staraniach o konstytucyjne rozwi膮zanie spornych zagadnie艅 i d膮偶膮c do jak najszybszego przezwyci臋偶enia kontrowersji godz膮cych w sam膮 istot臋 demokratycznego pa艅stwa prawnego". "B臋d膮c organem trzeciej w艂adzy - r贸wnorz臋dnej, odr臋bnej i niezale偶nej od innych w艂adz - (TK) podj膮艂 r贸wnie偶 niezw艂ocznie wszelkie dzia艂ania maj膮ce na celu zapewnienie mu mo偶liwo艣ci realizacji na艂o偶onych na niego, jako gwaranta konstytucyjno艣ci obowi膮zuj膮cego w Polsce prawa, obowi膮zk贸w. "Nie przynios艂o to jak dot膮d po偶膮danych efekt贸w; wr臋cz przeciwnie, mo偶na odnie艣膰 wra偶enie, 偶e dosz艂o do eskalacji dzia艂a艅 zmierzaj膮cych do ograniczenia mo偶liwo艣ci wykonywania przez Trybuna艂 funkcji powierzonych mu przez ustrojodawc臋" - g艂osi uzasadnienie. Dodano w nim, 偶e jakkolwiek z zasady TK "powstrzymuje si臋 od formu艂owania w swoich orzeczeniach tego rodzaju og贸lnych uwag, to obecn膮 reakcj臋 wymusi艂y na nim okoliczno艣ci, w jakich znalaz艂 si臋 wskutek dzia艂a艅 podj臋tych przez dwie pozosta艂e w艂adze: parlament oraz prezydenta". S臋dziowie Rzepli艅ski, Wr贸bel i Zubik w zdaniach odr臋bnych uznali, 偶e TK m贸g艂 zbada膰 spraw臋 uchwa艂. W zdaniu odr臋bnym prezes TK prof. Andrzej Rzepli艅ski napisa艂, 偶e uchwa艂y Sejmu "nosz膮 w sobie istotny element nowo艣ci normatywnej". Wed艂ug niego "przejawia si臋 to w uchyleniu mandat贸w wybranych s臋dzi贸w, a w konsekwencji ustaleniu nowego, nieznanego konstytucji i ustawie o TK trybu wyga艣ni臋cia kadencji s臋dziego oraz przewarto艣ciowaniu roli pe艂nionej w procesie wyboru s臋dzi贸w przez prezydenta RP w przypadku uchwa艂 z 25 listopada". W przypadku uchwa艂 z 2 grudnia za przejaw tej normatywno艣ci uzna艂 wyb贸r 5 s臋dzi贸w "na niewakuj膮ce urz臋dy, a w konsekwencji powi臋kszenie sk艂adu TK ponad konstytucyjn膮 liczb臋 15 s臋dzi贸w konstytucyjnych". "Bior膮c to pod uwag臋, skoro uchwa艂ami Sejm przyzna艂 sobie oraz prezydentowi nowe kompetencje, nieprzewidziane w konstytucji i ustawie o TK, a na inne podmioty na艂o偶y艂 obowi膮zek poszanowania okre艣lonego, ustalonego stanu prawnego - to w tym obszarze mia艂y one charakter przepis贸w prawa, wydawanych przez centralne organy pa艅stwa, a wi臋c podlegaj膮 kognicji Trybuna艂u Konstytucyjnego, kt贸ry ma kompetencje do kontroli ich zgodno艣ci z konstytucj膮" - doda艂 prezes TK. Podkre艣li艂, 偶e nie przes膮dza "ostatecznego orzeczenia, jakie TK podj膮艂by po publicznej rozprawie". Wed艂ug prezesa TK, ca艂a sprawa ta powinna by膰 rozstrzygni臋ta na rozprawie, a nie na niejawnym posiedzeniu. S臋dzia Zubik w zdaniu odr臋bnym wskaza艂, 偶e w tej sprawie TK "po raz pierwszy w swojej historii stan膮艂 wobec problemu oceny uchwa艂 Sejmu, kt贸re jednoznacznie wkraczaj膮 w sfer臋 regulacji stanowi膮cej materi臋 konstytucyjn膮, domagaj膮c膮 si臋 regulowania danych stosunk贸w spo艂ecznych w formie aktu normatywnego". "Wymaga to dostosowania wypowiedzi Trybuna艂u do specyfiki ocenianej sytuacji. Proste odwo艂anie si臋 do wcze艣niejszego dorobku orzeczniczego dotycz膮cego uchwa艂 prawotw贸rczych Sejmu do uchwa艂 o innym charakterze, musia艂o rodzi膰 pytanie o przydatno艣膰 tego dorobku do rozstrzygni臋cia sprawy zawis艂ej obecnie przed Trybuna艂em. W mojej ocenie, sprawa ta ma charakter precedensowy" - oceni艂 Zubik. Dlatego, jego zdaniem, kontroli Trybuna艂u musz膮 podlega膰 r贸wnie偶 te uchwa艂y Sejmu, kt贸re "wkraczaj膮 w sfery, dla jakich konstytucja domaga si臋 wydania aktu normatywnego". "Odmienna interpretacja oznacza akceptacj臋 praktyki omijania norm konstytucyjnych okre艣laj膮cych formy podejmowania czynno艣ci w艂adczych przez organy pa艅stwa" - pokre艣li艂. S臋dzia Wr贸bel w zdaniu odr臋bnym napisa艂 tylko, 偶e podziela argumentacj臋 s臋dziego Zubika. 3 grudnia TK orzek艂, 偶e niekonstytucyjny jest przepis ustawy o TK z czerwca 2015 r. w zakresie, w jakim by艂 podstaw膮 wyboru 8 pa藕dziernika dw贸ch s臋dzi贸w w miejsce tych, kt贸rych kadencja mija艂a w grudniu. Wyb贸r pozosta艂ej tr贸jki - w miejsce s臋dzi贸w, kt贸rych kadencja min臋艂a na pocz膮tku listopada - by艂 wed艂ug TK konstytucyjny. Ponadto TK uzna艂, 偶e niezgodny z konstytucj膮 jest przepis ustawy ws. zaprzysi臋gania s臋dzi贸w TK przez prezydenta RP rozumiany inaczej ni偶 jako zobowi膮zuj膮cy go do niezw艂ocznego zaprzysi臋偶enia s臋dzi贸w. PO i cz臋艣膰 prawnik贸w m贸wi艂a po tym wyroku, 偶e prezydent musi zaprzysi膮c trzech "pa藕dziernikowych" s臋dzi贸w (czego prezydent dotychczas nie uczyni艂). Rzepli艅ski zapowiedzia艂 za艣, 偶e nie b臋dzie wyznacza艂 do orzekania wybranych 2 grudnia pi臋ciu s臋dzi贸w - dop贸ki nie wyja艣ni si臋 sprawa zaprzysi臋偶enia trzech s臋dzi贸w wybranych w pa藕dzierniku. Wiceszef MSWiA Jacek Sasin zapowiada艂, 偶e kancelaria premiera nie opublikuje orzeczenia TK podj臋tego w sk艂adzie 10 s臋dzi贸w. "To b臋dzie towarzyskie spotkanie s臋dzi贸w Trybuna艂u w sk艂adzie, kt贸ry uniemo偶liwia im podejmowanie wi膮偶膮cych rozstrzygni臋膰 co do konstytucyjno艣ci akt贸w prawnych. Do wi膮偶膮cej decyzji potrzeba 13 s臋dzi贸w, wi臋c 10 s臋dzi贸w nie b臋dzie mia艂o mo偶liwo艣ci orzekania" - m贸wi艂 Sasin w Radiu Zet. 28 grudnia 2015 r. wesz艂a bowiem w 偶ycie nowelizacja ustawy o Trybunale autorstwa PiS. Stanowi ona m.in., 偶e TK co do zasady orzeka w pe艂nym sk艂adzie licz膮cym co najmniej 13 spo艣r贸d 15 s臋dzi贸w TK (wcze艣niej pe艂ny sk艂ad to co najmniej 9 s臋dzi贸w). Orzeczenia pe艂nego sk艂adu maj膮 zapada膰 wi臋kszo艣ci膮 2/3 g艂os贸w, a nie - jak wcze艣niej - zwyk艂膮. Ponadto, terminy rozpatrywania wniosk贸w wyznaczane b臋d膮 w TK wed艂ug kolejno艣ci wp艂ywu, a co do zasady rozprawa w TK nie mo偶e si臋 odby膰 wcze艣niej ni偶 po 3 miesi膮cach od dor臋czenia uczestnikom post臋powania zawiadomienia o jej terminie, a w pe艂nym sk艂adzie - po 6 miesi膮cach. Nowelizacja zosta艂a zaskar偶ona do Trybuna艂u przez pos艂贸w PO, PSL i Nowoczesnej oraz Bodnara i I prezes S膮du Najwy偶szego. TK wyznaczy艂 uczestnikom tego post臋powania termin do 29 stycznia na z艂o偶enie pisemnych stanowisk. Nie wyobra偶am sobie, 偶eby przyj臋ta i podpisana przez prezydenta nowelizacja ustawy o TK nie by艂a respektowana przez Trybuna艂 - m贸wi艂a rzeczniczka rz膮du El偶bieta Witek. Doda艂a, 偶e sytuacja taka oznacza艂aby, i偶 prezes TK nie respektuje prawa. Prezydent t艂umaczy艂, 偶e odbieraj膮c 艣lubowanie od wybranych w grudniu przez obecny Sejm 5 s臋dzi贸w, realizuje wol臋 Sejmu. "W istniej膮cym w Polsce stanie prawnym podj臋te przez Sejm decyzje s膮 obowi膮zuj膮ce. S膮 to decyzje, uchwa艂y podj臋te przez najwy偶szy w Polsce organ ustawodawczy, wybrany przez nar贸d w powszechnych wyborach. To w艂a艣nie Sejm stanowi emanacj臋 aktualnej woli spo艂ecznej" - m贸wi艂. Podkre艣li艂 te偶, 偶e TK ocenia podstaw臋 prawn膮 wyboru, ale nie jego procedur臋. "Nie mo偶e ocenia膰 uchwa艂 podejmowanych przez Sejm, poniewa偶 te uchwa艂y akurat s膮 podejmowane w sprawach indywidualnych" - doda艂 Duda. W ub. pi膮tek Rzepli艅ski powiedzia艂, 偶e jego czwartkowa rozmowa z prezydentem dotyczy艂a tego, jak rozstrzygn膮膰 problem, 偶eby w TK by艂o 15, a nie 18 s臋dzi贸w. "Stara艂em si臋 prowadzi膰 tak rozmow臋, 偶eby ruszy膰 do przodu z obsad膮 TK" - powiedzia艂 Rzepli艅ski w TOK FM. -- General Skalski o zydach w UB : "Rozanski, Zyd, kanalia najgorszego gatunku, razem z Brystigerowa, Fejginami, to wszystko (...) nie byli ludzie." prof. PAN Krzysztof Jasiewicz o zydach : "Zydow gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, ze sa narodem wybranym. Czuja sie oni upowaznieni do interpretowania wszystkiego, takze doktryny katolickiej. Cokolwiek bysmy zrobili, i tak bedzie poddane ich krytyce - za malo, ze zle, ze zbyt malo ofiarnie. W moim najglebszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z Zydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, ktorzy uzywaj膮 slow 'antysemita', 'antysemicki', nalezy traktowac jak ludzi niegodnych debaty, ktorzy usiluja niszczyc innych, gdy brakuje argumentow merytorycznych. To oni tworza mowe nienawisci". |
|