Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   TK umorzy艂 post臋powanie ws. wyboru s臋dzi 贸w

TK umorzy艂 post臋powanie ws. wyboru s臋dzi 贸w

Data: 2016-01-11 20:12:05
Autor: u2
TK umorzy艂 post臋powanie ws. wyboru s臋dzi 贸w
http://www.stefczyk.info/wiadomosci/polska/tk-umorzyl-postepowanie-ws-wyboru-sedziow,15869097690

  Trybuna艂 Konstytucyjny umorzy艂 post臋powanie ws. 10 uchwa艂 Sejmu. Chodzi o uniewa偶nienie wyboru w pa藕dzierniku 2015 r. przez poprzedni Sejm 5 s臋dzi贸w TK oraz o powo艂anie w grudniu 5 nowych w ich miejsce. Zdania odr臋bne z艂o偶yli s臋dziowie Andrzej Rzepli艅ski, Andrzej Wr贸bel i Marek Zubik.


W pi膮tek TK informowa艂, 偶e odwo艂a艂 zapowiedzian膮 na 12 stycznia rozpraw臋 w sprawie tych 10 uchwa艂 Sejmu. W poniedzia艂ek TK ujawni艂 za艣, 偶e jeszcze w czwartek, 7 stycznia, na niejawnym posiedzeniu pe艂ny sk艂ad 10 s臋dzi贸w TK umorzy艂 spraw臋 tych uchwa艂.

Postanowienie o umorzeniu post臋powania zapad艂o na podstawie ustawy o TK z 25 czerwca 2015 r. (a nie jej grudniowej nowelizacji autorstwa PiS, kt贸r膮 TK ma wkr贸tce zbada膰). W podj臋ciu tego postanowienia nie uczestniczy艂 偶aden z pi臋ciu nowych s臋dzi贸w TK, wybranych przez Sejm w grudniu 2015 r.

4 grudnia 2015 r. grupa pos艂贸w PO (do kt贸rych potem przy艂膮czy艂 si臋 RPO Adam Bodnar) zaskar偶y艂a uchwa艂y Sejmu z 25 listopada stwierdzaj膮ce "brak mocy prawnej" wyboru 8 pa藕dziernika przez Sejm poprzedniej kadencji 5 s臋dzi贸w TK (Romana Hausera, Andrzeja Jakubeckiego, Krzysztofa 艢lebzaka, Bronis艂awa Sitka i Andrzeja Sokali) oraz uchwa艂y Sejmu z 2 grudnia o wyborze 5 nowych os贸b w ich miejsce (Henryka Ciocha, Lecha Morawskiego, Mariusza Muszy艅skiego, Julii Przy艂臋bskiej, Piotra Pszcz贸艂kowskiego).

Prokurator generalny i Sejm wnie艣li o umorzenie sprawy. Sejm, prezydent Andrzej Duda oraz PiS podkre艣lali, 偶e TK nie mo偶e bada膰 uchwa艂 Sejmu, bo dotycz膮 one indywidualnego wyboru s臋dzi贸w, a TK "nie jest s膮dem fakt贸w, ale prawa". PO i cz臋艣膰 prawnik贸w uwa偶a艂a, 偶e TK ma prawo bada膰 te uchwa艂y, bo maj膮 tre艣膰 normatywn膮.

Oceniaj膮c w uzasadnieniu postanowienia z 7 stycznia uchwa艂y o braku mocy prawnej wyboru 5 s臋dzi贸w przez poprzedni Sejm, TK ustali艂, 偶e nie mog膮 by膰 one uznane za akty normatywne. "Uchwa艂y te nale偶a艂o zaliczy膰 do kategorii uchwa艂 nieprawotw贸rczych oraz zakwalifikowa膰 je jako prawnie niewi膮偶膮ce" - uzna艂 TK. W konsekwencji Trybuna艂 oceni艂, 偶e post臋powanie w tym zakresie podlega艂o umorzeniu ze wzgl臋du na niedopuszczalno艣膰 wydania orzeczenia.

Z kolei uchwa艂y o ponownym wyborze 5 s臋dzi贸w TK zaliczy艂 do "kategorii uchwa艂 nieprawotw贸rczych, przez kt贸re Sejm mia艂by realizowa膰 funkcj臋 kreacyjn膮 w odniesieniu do organ贸w w艂adzy publicznej", wobec czego nie mog膮 one zosta膰 uznane za akty normatywne. TK stwierdzi艂, 偶e r贸wnie偶 w tym zakresie post臋powanie podlega艂o umorzeniu ze wzgl臋du na niedopuszczalno艣膰 wydania orzeczenia.

Analizuj膮c dokumenty zwi膮zane z wyborem s臋dzi贸w z 8 pa藕dziernika, TK "nie stwierdzi艂 jednak, by w jego toku uchybiono wymogom okre艣lonym w obowi膮zuj膮cych przepisach prawa". "Za uznaniem dokonanego w贸wczas wyboru za niewa偶ny w znaczeniu nieistniej膮cy nie przemawiaj膮 w szczeg贸lno艣ci podnoszone w debacie publicznej argumenty dotycz膮ce zg艂oszenia kandydat贸w przez rzekomo nieuprawnione podmioty czy te偶 rzekomej konieczno艣ci uwzgl臋dnienia zasady dyskontynuacji prac parlamentu, kt贸re to argumenty nale偶y uzna膰 za ca艂kowicie nietrafne" - napisano. "Wyj膮tkowo znamienna wydaje si臋 tu okoliczno艣膰, 偶e uzasadnienia do poszczeg贸lnych projekt贸w uchwa艂 o braku mocy prawnej nie zawieraj膮 wskazania, jakie konkretnie wady mia艂yby decydowa膰 o niedoj艣ciu do skutku wyboru dokonanego 8
pa藕dziernika 2015 r., wzmiankuj膮c jedynie nieokre艣lone nieprawid艂owo艣ci zwi膮zane z naruszeniem procedury" - dodano w uzasadnieniu.

Jednocze艣nie w uzasadnieniu TK napisa艂, 偶e "Trybuna艂 Konstytucyjny - w duchu odpowiedzialno艣ci za zachowanie 艂adu konstytucyjnego w pa艅stwie, respektuj膮c wyra偶on膮 w preambule do Konstytucji zasad臋 wsp贸艂dzia艂ania w艂adz i chroni膮c zasadnicze warto艣ci konstytucyjne - podj膮艂 pr贸by wsp贸艂pracy z w艂adz膮 ustawodawcz膮 i wykonawcz膮, w szczeg贸lno艣ci z prezydentem, staj膮c si臋 stron膮 dialogu w staraniach o konstytucyjne rozwi膮zanie spornych zagadnie艅 i d膮偶膮c do jak najszybszego przezwyci臋偶enia kontrowersji godz膮cych w sam膮 istot臋 demokratycznego pa艅stwa prawnego".

"B臋d膮c organem trzeciej w艂adzy - r贸wnorz臋dnej, odr臋bnej i niezale偶nej od innych w艂adz - (TK) podj膮艂 r贸wnie偶 niezw艂ocznie wszelkie dzia艂ania maj膮ce na celu zapewnienie mu mo偶liwo艣ci realizacji na艂o偶onych na niego, jako gwaranta konstytucyjno艣ci obowi膮zuj膮cego w Polsce prawa, obowi膮zk贸w. "Nie przynios艂o to jak dot膮d po偶膮danych efekt贸w; wr臋cz przeciwnie, mo偶na odnie艣膰 wra偶enie, 偶e dosz艂o do eskalacji dzia艂a艅 zmierzaj膮cych do ograniczenia mo偶liwo艣ci wykonywania przez Trybuna艂 funkcji powierzonych mu przez ustrojodawc臋" - g艂osi uzasadnienie. Dodano w nim, 偶e jakkolwiek z zasady TK "powstrzymuje si臋 od formu艂owania w swoich orzeczeniach tego rodzaju og贸lnych uwag, to obecn膮 reakcj臋 wymusi艂y na nim okoliczno艣ci, w jakich znalaz艂 si臋 wskutek dzia艂a艅 podj臋tych przez dwie pozosta艂e w艂adze: parlament oraz prezydenta".

S臋dziowie Rzepli艅ski, Wr贸bel i Zubik w zdaniach odr臋bnych uznali, 偶e TK m贸g艂 zbada膰 spraw臋 uchwa艂.

W zdaniu odr臋bnym prezes TK prof. Andrzej Rzepli艅ski napisa艂, 偶e uchwa艂y Sejmu "nosz膮 w sobie istotny element nowo艣ci normatywnej". Wed艂ug niego "przejawia si臋 to w uchyleniu mandat贸w wybranych s臋dzi贸w, a w konsekwencji ustaleniu nowego, nieznanego konstytucji i ustawie o TK trybu wyga艣ni臋cia kadencji s臋dziego oraz przewarto艣ciowaniu roli pe艂nionej w procesie wyboru s臋dzi贸w przez prezydenta RP w przypadku uchwa艂 z 25 listopada". W przypadku uchwa艂 z 2 grudnia za przejaw tej normatywno艣ci
uzna艂 wyb贸r 5 s臋dzi贸w "na niewakuj膮ce urz臋dy, a w konsekwencji powi臋kszenie sk艂adu TK ponad konstytucyjn膮 liczb臋 15 s臋dzi贸w konstytucyjnych".

"Bior膮c to pod uwag臋, skoro uchwa艂ami Sejm przyzna艂 sobie oraz prezydentowi nowe kompetencje, nieprzewidziane w konstytucji i ustawie o TK, a na inne podmioty na艂o偶y艂 obowi膮zek poszanowania okre艣lonego, ustalonego stanu prawnego - to w tym obszarze mia艂y one charakter przepis贸w prawa, wydawanych przez centralne organy pa艅stwa, a wi臋c podlegaj膮 kognicji Trybuna艂u Konstytucyjnego, kt贸ry ma kompetencje do kontroli ich zgodno艣ci z konstytucj膮" - doda艂 prezes TK. Podkre艣li艂, 偶e nie przes膮dza "ostatecznego orzeczenia, jakie TK podj膮艂by po publicznej rozprawie". Wed艂ug prezesa TK, ca艂a sprawa ta powinna by膰 rozstrzygni臋ta na rozprawie, a nie na niejawnym posiedzeniu.

S臋dzia Zubik w zdaniu odr臋bnym wskaza艂, 偶e w tej sprawie TK "po raz pierwszy w swojej historii stan膮艂 wobec problemu oceny uchwa艂 Sejmu, kt贸re jednoznacznie wkraczaj膮 w sfer臋 regulacji stanowi膮cej materi臋 konstytucyjn膮, domagaj膮c膮 si臋 regulowania danych stosunk贸w spo艂ecznych w formie aktu normatywnego". "Wymaga to dostosowania wypowiedzi Trybuna艂u do specyfiki ocenianej sytuacji.

Proste odwo艂anie si臋 do wcze艣niejszego dorobku orzeczniczego dotycz膮cego uchwa艂 prawotw贸rczych Sejmu do uchwa艂 o innym charakterze, musia艂o rodzi膰 pytanie o przydatno艣膰 tego dorobku do rozstrzygni臋cia sprawy zawis艂ej obecnie przed Trybuna艂em. W mojej ocenie, sprawa ta ma charakter precedensowy" - oceni艂 Zubik.

Dlatego, jego zdaniem, kontroli Trybuna艂u musz膮 podlega膰 r贸wnie偶 te uchwa艂y Sejmu, kt贸re "wkraczaj膮 w sfery, dla jakich konstytucja domaga si臋 wydania aktu normatywnego". "Odmienna interpretacja oznacza akceptacj臋 praktyki omijania norm konstytucyjnych okre艣laj膮cych formy podejmowania czynno艣ci w艂adczych przez organy pa艅stwa" - pokre艣li艂.

S臋dzia Wr贸bel w zdaniu odr臋bnym napisa艂 tylko, 偶e podziela argumentacj臋 s臋dziego Zubika.

3 grudnia TK orzek艂, 偶e niekonstytucyjny jest przepis ustawy o TK z czerwca 2015 r. w zakresie, w jakim by艂 podstaw膮 wyboru 8 pa藕dziernika dw贸ch s臋dzi贸w w miejsce tych, kt贸rych kadencja mija艂a w grudniu. Wyb贸r pozosta艂ej tr贸jki - w miejsce s臋dzi贸w, kt贸rych kadencja min臋艂a na pocz膮tku listopada - by艂 wed艂ug TK konstytucyjny. Ponadto TK uzna艂, 偶e niezgodny z konstytucj膮 jest przepis ustawy ws. zaprzysi臋gania s臋dzi贸w TK przez prezydenta RP rozumiany inaczej ni偶 jako zobowi膮zuj膮cy go do niezw艂ocznego zaprzysi臋偶enia s臋dzi贸w.

PO i cz臋艣膰 prawnik贸w m贸wi艂a po tym wyroku, 偶e prezydent musi zaprzysi膮c trzech "pa藕dziernikowych" s臋dzi贸w (czego prezydent dotychczas nie uczyni艂). Rzepli艅ski zapowiedzia艂 za艣, 偶e nie b臋dzie wyznacza艂 do orzekania wybranych 2 grudnia pi臋ciu s臋dzi贸w - dop贸ki nie wyja艣ni si臋 sprawa zaprzysi臋偶enia trzech s臋dzi贸w wybranych w pa藕dzierniku.

Wiceszef MSWiA Jacek Sasin zapowiada艂, 偶e kancelaria premiera nie opublikuje orzeczenia TK podj臋tego w sk艂adzie 10 s臋dzi贸w. "To b臋dzie towarzyskie spotkanie s臋dzi贸w Trybuna艂u w sk艂adzie, kt贸ry uniemo偶liwia im podejmowanie wi膮偶膮cych rozstrzygni臋膰 co do konstytucyjno艣ci akt贸w prawnych.
Do wi膮偶膮cej decyzji potrzeba 13 s臋dzi贸w, wi臋c 10 s臋dzi贸w nie b臋dzie mia艂o mo偶liwo艣ci orzekania" - m贸wi艂 Sasin w Radiu Zet.

28 grudnia 2015 r. wesz艂a bowiem w 偶ycie nowelizacja ustawy o Trybunale autorstwa PiS. Stanowi ona m.in., 偶e TK co do zasady orzeka w pe艂nym sk艂adzie licz膮cym co najmniej 13 spo艣r贸d 15 s臋dzi贸w TK (wcze艣niej pe艂ny sk艂ad to co najmniej 9 s臋dzi贸w). Orzeczenia pe艂nego sk艂adu maj膮 zapada膰 wi臋kszo艣ci膮 2/3 g艂os贸w, a nie - jak wcze艣niej - zwyk艂膮. Ponadto, terminy rozpatrywania wniosk贸w wyznaczane b臋d膮 w TK wed艂ug kolejno艣ci wp艂ywu, a co do zasady rozprawa w TK nie mo偶e si臋 odby膰 wcze艣niej ni偶 po 3 miesi膮cach od dor臋czenia uczestnikom post臋powania zawiadomienia o jej terminie, a w pe艂nym sk艂adzie - po 6 miesi膮cach.

Nowelizacja zosta艂a zaskar偶ona do Trybuna艂u przez pos艂贸w PO, PSL i Nowoczesnej oraz Bodnara i I prezes S膮du Najwy偶szego. TK wyznaczy艂 uczestnikom tego post臋powania termin do 29 stycznia na z艂o偶enie pisemnych stanowisk.

Nie wyobra偶am sobie, 偶eby przyj臋ta i podpisana przez prezydenta nowelizacja ustawy o TK nie by艂a respektowana przez Trybuna艂 - m贸wi艂a rzeczniczka rz膮du El偶bieta Witek. Doda艂a, 偶e sytuacja taka
oznacza艂aby, i偶 prezes TK nie respektuje prawa.

Prezydent t艂umaczy艂, 偶e odbieraj膮c 艣lubowanie od wybranych w grudniu przez obecny Sejm 5 s臋dzi贸w, realizuje wol臋 Sejmu. "W istniej膮cym w Polsce stanie prawnym podj臋te przez Sejm decyzje s膮 obowi膮zuj膮ce. S膮 to decyzje, uchwa艂y podj臋te przez najwy偶szy w Polsce organ ustawodawczy, wybrany przez nar贸d w powszechnych wyborach. To w艂a艣nie Sejm stanowi emanacj臋 aktualnej woli spo艂ecznej" - m贸wi艂. Podkre艣li艂 te偶, 偶e TK ocenia podstaw臋 prawn膮 wyboru, ale nie jego procedur臋. "Nie mo偶e ocenia膰 uchwa艂 podejmowanych przez Sejm, poniewa偶 te uchwa艂y akurat s膮 podejmowane w sprawach indywidualnych" - doda艂 Duda.

W ub. pi膮tek Rzepli艅ski powiedzia艂, 偶e jego czwartkowa rozmowa z prezydentem dotyczy艂a tego, jak rozstrzygn膮膰 problem, 偶eby w TK by艂o 15, a nie 18 s臋dzi贸w. "Stara艂em si臋 prowadzi膰 tak rozmow臋, 偶eby ruszy膰 do przodu z obsad膮 TK" - powiedzia艂 Rzepli艅ski w TOK FM.


--
General Skalski o zydach w UB :

"Rozanski, Zyd, kanalia najgorszego gatunku, razem z Brystigerowa, Fejginami, to wszystko (...) nie byli ludzie."

prof. PAN Krzysztof Jasiewicz o zydach :

"Zydow gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, ze sa narodem
wybranym. Czuja sie oni upowaznieni do interpretowania wszystkiego,
takze doktryny katolickiej. Cokolwiek bysmy zrobili, i tak bedzie
poddane ich krytyce - za malo, ze zle, ze zbyt malo ofiarnie. W moim
najglebszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z Zydami, bo on do
niczego nie prowadzi... Ludzi, ktorzy uzywaj膮 slow 'antysemita',
'antysemicki', nalezy traktowac jak ludzi niegodnych debaty, ktorzy
usiluja niszczyc innych, gdy brakuje argumentow merytorycznych. To oni
tworza mowe nienawisci".

TK umorzy艂 post臋powanie ws. wyboru s臋dzi 贸w

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona