TMC czemu u nas jest jak zwykle

Data: 2013-07-07 00:30:13
Autor: Marek Dyjor
TMC czemu u nas jest jak zwykle
Ponieważ moja stara dobra navi z velki ma TMC więc postanowiłem sie zainteresować czemu w RP nic sie nie pojawia...

po przekopaniu internetu okazało sie że u s±siadów TMC działa normalnie ale u nas jest super TMC pro prowadzone przez jak±¶ firmę we współpracy z RMF FM które poza miastami i tak zdycha. Licencję na używanie tego cuda ma tlko kilak firm tak więc ci co maj± TMC zwykłe nic nie maj±.

i tak sobie my¶le czemu polskie radio nie wprowadziło ogólno dostępnego TMC?

Data: 2013-07-06 20:44:11
Autor: A.L.
TMC czemu u nas jest jak zwykle
On Sun, 7 Jul 2013 00:30:13 +0200, "Marek Dyjor"
<mdyjor@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Co to jest TMC?

A.L.

Data: 2013-07-07 09:15:58
Autor: Irokez
TMC czemu u nas jest jak zwykle
W dniu 2013-07-07 03:44, A.L. pisze:
Co to jest TMC? A.L.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel

Data: 2013-07-07 10:41:00
Autor: spider
W dniu 2013-07-07 00:30, Marek Dyjor pisze:
Ponieważ moja stara dobra navi z velki ma TMC więc postanowiłem sie
zainteresować czemu w RP nic sie nie pojawia...

Mi się wydaje że każdy system bez informacji zwrotnej od użytkownika będzie do dupy, bo sytuacja na drodze zmienia się zbyt dynamicznie.
Taki dopracowany yanosik mógłby zdać egzamin, ale ja widziałbym takie rozwiązanie jako zintegrowane z nawigacją, która posiadałaby wbudowany moduł GSM z wbudowaną kartą SIM do przekazywania informacji po GPRS.
Wystarczyłoby podpisać tylko umowę z operatorami, wrzucić to w koszt urządzenia i interes by się kręcił. Kto by nie zapłacił 50 zł więcej za navi by mieć taki ficzer? A ilość danych potrzebna do transmisji jest tak niewielka, że sieci GSM w ogóle by tego nie odczuły, a kasę by zarobiły.
Niby teraz wystarczy telefon z androidem i byle jaki pakiet internetowy, ale no właśnie niby, ja tam uważam że telefon jest do dzwonienia a navi do nawigowania :)
--
spider

Data: 2013-07-07 12:58:08
Autor: J.F.
Dnia Sun, 07 Jul 2013 10:41:00 +0200, spider napisał(a):
Mi się wydaje że każdy system bez informacji zwrotnej od użytkownika będzie do dupy, bo sytuacja na drodze zmienia się zbyt dynamicznie.
Taki dopracowany yanosik mógłby zdać egzamin, ale ja widziałbym takie rozwi±zanie jako zintegrowane z nawigacj±, która posiadałaby wbudowany moduł GSM z wbudowan± kart± SIM do przekazywania informacji po GPRS.
Wystarczyłoby podpisać tylko umowę z operatorami, wrzucić to w koszt urz±dzenia i interes by się kręcił. Kto by nie zapłacił 50 zł więcej za navi by mieć taki ficzer?

50 raz, 50 co roku, czy 50 co miesiac ?

Bo przeciez takie rozwiazania sa, Automapa Traffic, naviexpert,
A ilo¶ć danych potrzebna do transmisji jest tak niewielka, że sieci GSM w ogóle by tego nie odczuły, a kasę by zarobiły.

Malo danych, malo pieniedzy, kiepski klient :-)
Kiedys Yanosik sie chyba tak dogadal, ale cos mu przeszlo ... albo
operatorom przeszlo.
Niby teraz wystarczy telefon z androidem i byle jaki pakiet internetowy, ale no wła¶nie niby, ja tam uważam że telefon jest do dzwonienia a navi do nawigowania :)

dostep do internetu coraz tanszy, jest aero2, mozna tez sobie sprzac
nawi z telefonem przez BT tylko do transmisji danych. Albo przez wifi.
bo pakiet danych w telefonie coraz wiecej ludzi i tak ma.

J.

Data: 2013-07-07 11:54:39
Autor: A.L.
TMC czemu u nas jest jak zwykle
On Sun, 7 Jul 2013 12:58:08 +0200, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Nie wiem jak Garmin to robi, ale moj mowi "Traffic ahead 10 miles" i
zmienai kolor drogi na zolty. Bez radia i internetu. I bez subskrypcji

A.L.

Data: 2013-07-07 19:13:49
Autor: J.F.
Dnia Sun, 07 Jul 2013 11:54:39 -0500, A.L. napisał(a):
Nie wiem jak Garmin to robi, ale moj mowi "Traffic ahead 10 miles" i
zmienai kolor drogi na zolty. Bez radia i internetu. I bez subskrypcji

I nie zainteresowalo cie jak, w instrukcji nie pisza ? Cudow nie ma, jakas komunikacja musi byc.
W zasadzie mogliby rozsylac w sygnale GPS albo WAAS, ale nie slyszalem
aby to robili.

http://support.garmin.com/support/searchSupport/case.faces?caseId=%7Ba4755850-cd01-11e0-cf56-000000000000%7D

J.

Data: 2013-07-07 12:23:20
Autor: A.L.
TMC czemu u nas jest jak zwykle
On Sun, 7 Jul 2013 19:13:49 +0200, "J.F."
[...]

Nie pisza.  Pisza tylko "Lifetime Traffic Updates"

Cudow nie ma, jakas komunikacja musi byc.

Podejzrewam ze garmin ma wlasna siec nadajnikow w wiekszych miastac.
Nie wiem czy to dziala poza miastem

No wlasnie, tak to dziala jak wyzej

A.L.

Data: 2013-07-07 12:38:12
Autor: G Nowak
On 07/07/2013 11:58, J.F. wrote:
[...]

Tak, sa takie rozwiazania. Jest tez Tomtom Live (ponoc juz dostepny w PL), ktorego uzywalem dopoki nie wygasla subskrypcja. Wada tych systemow (na pewno tomtoma, reszty pewnie tez) jest brak wymiany informacji z systemami innych firm, a odpowiednio duzo urzadzen do zebrania danych panujacych na drodze spotyka sie tylko na autostradzie albo drodze dojazdowej do autostrady. O wykopkach, wypadkach i procesjach na mniejszych drogach nie bylem informowany w zaden sposob, a wiec fail. Chyba jeszcze troche czasu musi uplynac zanim kazdy samochod bedzie mial wbudowana nawigacje, ktora wysylalaby informacje o korkach, nie tylko ten z wykupiona subskrypcja za ok 300 zl.

--
Pozdr

Data: 2013-07-07 14:44:10
Autor: spider
W dniu 2013-07-07 12:58, J.F. pisze:

50 raz, 50 co roku, czy 50 co miesiac ?

Bo przeciez takie rozwiazania sa, Automapa Traffic, naviexpert,

Niech będzie 50 zł jednorazowo w cenie sprzętu za dostęp urządzenia do GSM.
Ano właśnie takie rozwiązania są, ale jeżeli używamy nawigacji a nie telefonu, to taką navi musimy spiąć z telefonem (internetem), co robi się już upierdliwe i wymaga jakiejś tam wiedzy. Większość użytkowników chce włączyć, wyznaczyć cel i jechać. Jeżeli producenci nawigacji nie wejdą w jakiś układ z takim np yanosikiem to nie wróżę im przyszłości. Sam się zastanawiam czy nie zamienić nawigacji na telefon z androidem, na którym włączę yanosika, gogle maps i jazda.
ZresztÄ… taki trend juĹĽ chyba ma miejsce:
http://pieniadze.gazeta.pl/Gospodarka/1,125292,14229013,Mniejsza_sprzedaz_nawigacji__Smartfony_wypra_tradycyjne.html?biznes=warszawa#BoxBizTxt
Coraz więcej ludzi jest świadomych że mogą mieć coś więcej niż tylko wyznaczoną trasę.

Data: 2013-07-08 12:07:12
Autor: J.F
TMC czemu u nas jest jak zwykle
UĹĽytkownik "spider"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup
W dniu 2013-07-07 12:58, J.F. pisze:
50 raz, 50 co roku, czy 50 co miesiac ?
Bo przeciez takie rozwiazania sa, Automapa Traffic, naviexpert,

Niech będzie 50 zł jednorazowo w cenie sprzętu za dostęp urządzenia do GSM.

Mozliwe ze za malo, i za tyle sie serwisu utrzymac nie da.

Bo w ogole to tak mozna - kupujesz odpowiednie urzadzenie, ono ma dostep to TMCpro, kosztuje odpowiednio drozej.

[...]

Dlaczego z Yanosikiem ? Raczej z operatorem aby lacznosc zapewnic.
Informacje o korkach maja swoje.

Chyba ze nie beda mieli informacji o FR, to ludzie zaczna uzywac Y.

Sam się zastanawiam czy nie zamienić nawigacji na telefon z androidem, na którym włączę yanosika, gogle maps i jazda.

W Yanosiku juz jest mapa i nawigacja z UMP, google niepotrzebne.

[...]

Raczej coraz wiecej ludzi ma smartfony i sie zastanawia po co mu jeszcze nawigacja.
Ja to mialem ~2 lata temu ... i sie przeprosilem ze stara nawigacja.
Ale przez te 2 lata sporo sie zmienilo.

A oczywiscie - nawigacja on-line swoje zalety tez ma. I to bedzie w te strone szlo - czy to wspomagania, czy zupelnie on-line.

J.

Data: 2013-07-07 12:50:17
Autor: J.F.
Dnia Sun, 7 Jul 2013 00:30:13 +0200, Marek Dyjor napisał(a):
[...]

no wiesz - jak zwykle pytania:
-ile to kosztuje,
-kto za to zaplaci,
-ile sie na tym zarobi,
-jesli nic sie nie zarobi, to czy panstwowa instytucja powinna wydawac
na to pieniadze, zamiast spelniac swoja misje i realizowac kulturalne
programy dla sluchaczy?

I dla kogo te TMC ? Dla tych przedstawicieli handlowych, ktorzy
abonamentu za radio w samochodzie nie placa, albo kupuja bez radia aby
nie placic ? Widac TMC nie sa dla nich warte tych 20 zl/mc :-P

A dalsze kwestie:
-kto to bedzie utrzymywal/karmil danymi ? Policja, ITD, GDDKiA ?
-ciekaw jestem organizacji - jest remont, trwa pol roku ... jak czesto
emituja o tym informacje ? Co godzine ? -mimo TMC w Niemczech TomTom Online ma sie dobrze, kierowcy kupuja
 abonament i placa.

-pojezdzilem troche z Niemcami ktorzy to maja ... maja wylaczone.  Niby ich nawigacja sama potrafi korek ominac, ale oni
 jakos wola radia sluchac, jak slysza komunikat autostradowy, to wtedy
 sprawdzaja TMC. I jada w ten korek, bo innej autostrady i tak nie ma.
 Innym razem trafilismy w swiezy wypadek i chyba nie zdazyli jeszcze  zglosic.

 Nawigacja w samochodzie, sprzezona z radiem ... jakos tak u nich jest
 ze rozne stacje rozne TMC nadaja (lub nie nadaja). I jestes skazany  na sluchanie kiepskiego radia. Albo sluchasz ulubionego, i co pewien
 czas przelaczaja aby sprawdzic.  A teraz widze ze w Niemczech maja tez TMCpro
 http://de.wikipedia.org/wiki/TMCpro

 te automatyczne sensory mi sie podobaja ... ale nie ma nic za darmo.
 Tylko Google :-) a u nas jeszcze Yanosik.

J.

Data: 2013-07-07 18:15:35
Autor: ZIWK
W dniu 2013-07-07 12:50, J.F. pisze:

[...]

Nie masz racji - W przypadku "naszybowców" odbiornik TMC+dekoder to niezależny układ (wbudowany w colepsz± nawigację) - nie ma nawet wyj¶cia dĽwięku :)
Nie wiem jak z wbudowanymi navi - ale je¶li większo¶ć odbiorników potrafi ¶ledzić inn± stację (RDS) i na bież±co się przeł±czać to pewnie nie ma problemu aby był jeszcze jeden mały tuner+dekoder (w zakupie to grosze).

--
/\    Wojciech Smagowicz - Kraków      /\
/\ SzpachelSzmelcPussyWagen - Polo '93 /\

Data: 2013-07-07 18:34:25
Autor: J.F.
Dnia Sun, 07 Jul 2013 18:15:35 +0200, ZIWK napisał(a):
[...]

Ale oni nie naklejaja nic na szybe, tylko kupuja auto z nawigacja :-)

Nie wiem jak z wbudowanymi navi - ale je¶li większo¶ć odbiorników potrafi ¶ledzić inn± stację (RDS) i na bież±co się przeł±czać to pewnie

Inna stacja tego samego programu.
nie ma problemu aby był jeszcze jeden mały tuner+dekoder (w zakupie to grosze).

Ale go nie podlaczysz, bo nie ma gdzie :-)

J.

Data: 2013-07-07 18:41:33
Autor: ZIWK
W dniu 2013-07-07 18:34, J.F. pisze:
[...]
Nie masz racji - W przypadku "naszybowcĂłw" odbiornik TMC+dekoder to
niezależny układ (wbudowany w colepszą nawigację) - nie ma nawet wyjścia
dźwięku :)

Ale oni nie naklejaja nic na szybe, tylko kupuja auto z nawigacja :-)

Nie wiem jak z wbudowanymi navi - ale jeśli większość odbiorników
potrafi śledzić inną stację (RDS) i na bieżąco się przełączać to pewnie

Inna stacja tego samego programu.
I znów nie masz racji - RDS to nie tylko śledzenie innych częstotliwości tej samej stacji czy tytuły piosenek...
To rĂłwnieĹĽ
TP/TA - za Wiki
"Funkcja TP/TA (Traffic Programme – informacje drogowe)
Innym przykładem zastosowania RDS w czasie podróży jest możliwość ustawienia komunikatów o stanie dróg z serwisów. Jeśli którekolwiek radio rozpocznie nadawanie komunikatu drogowego, wówczas radioodbiornik może przerwać działanie odtwarzacza mp3 lub audio CD i przełączyć się na czas emisji, następnie zaś powrócić do trybu muzyki."

nie ma problemu aby był jeszcze jeden mały tuner+dekoder (w zakupie to
grosze).

Ale go nie podlaczysz, bo nie ma gdzie :-)
Wbudowany przez producenta...

--
/\    Wojciech Smagowicz - KrakĂłw      /\
/\ SzpachelSzmelcPussyWagen - Polo '93 /\

Data: 2013-07-07 18:54:31
Autor: J.F.
Dnia Sun, 07 Jul 2013 18:41:33 +0200, ZIWK napisał(a):
[...]

No coz, za Niemcem powtarzam, i sam widzialem jak stacje zmienial.

[...]

Ale z tego tak wprost nie wynika ze ma drugi tuner, ktorym skanuje
cale pasmo i przelacza na stacje nadajace TP

nie ma problemu aby był jeszcze jeden mały tuner+dekoder (w zakupie to
grosze).
Ale go nie podlaczysz, bo nie ma gdzie :-)
Wbudowany przez producenta...

No to widac Opel zapomnial wbudowac. Znasz producenta ktory montuje ? J.

Data: 2013-07-07 22:03:48
Autor: John Kołalsky
TMC czemu u nas jest jak zwykle

UĹĽytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl>

[...]
radio rozpocznie nadawanie komunikatu drogowego, wĂłwczas radioodbiornik
[...]

To w każdym g..ym radiu działa. Wystarczy załączyć.

Data: 2013-07-12 21:25:06
Autor: J.F.
Dnia Sun, 7 Jul 2013 22:03:48 +0200, John Kołalsky napisał(a):
[...]

No coz, mialem w jednym - po zalaczeniu radio cichlo i nie wiadomo co
robilo. Co gorsza - nie umialem wylaczyc. Mam drugim - nie wiem co
robi, chyba nic, poza napisaniem TA na wyswietlaczu.

I nie wiem - w Polsce nie nadaja TA ? Czy nadaja wedlug innej normy ? A moze nadaja na okraglo ? Nawet wiki twierdzi ze to sluzy wylaczeniu odtwarzacza ..

J.

Data: 2013-07-15 07:45:09
Autor: Jan Koval
TMC czemu u nas jest jak zwykle

I nie wiem - w Polsce nie nadaja TA ? Czy nadaja wedlug innej normy ?
A moze nadaja na okraglo ?

Nadają ale nie na okrągło. Głównie pojawia się I.PR. Ale oni nadają globalnie więc tak jakby ich nie było.

J.

Data: 2013-07-15 18:08:30
Autor: John Kołalsky
[...]

Są osobne ustawienia głośności. Pewnie sobie ściszyłeś Radio Maryja

Co gorsza - nie umialem wylaczyc. Mam drugim - nie wiem co
robi, chyba nic, poza napisaniem TA na wyswietlaczu.

Odtwarza wiadomości Radia Maryja :-)

I nie wiem - w Polsce nie nadaja TA ? Czy nadaja wedlug innej normy ?
A moze nadaja na okraglo ?

To działa. Nie wiem jak dobrze bo mnie raczej wk... ale ... były wiadomości chyba zwykłe np RM

Nawet wiki twierdzi ze to sluzy wylaczeniu odtwarzacza ..

E tam. Nie wiem jak Wy te swoje radia obsługujecie.

Data: 2013-07-15 23:08:03
Autor: jerzu
TMC czemu u nas jest jak zwykle
On Sun, 7 Jul 2013 18:54:31 +0200, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

No to widac Opel zapomnial wbudowac. Znasz producenta ktory montuje ?

TMC? Carminat w Renault.

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2013-07-15 23:07:17
Autor: jerzu
On Sun, 07 Jul 2013 18:41:33 +0200, ZIWK <wsmag@o2.pl> wrote:

[...]

Tyle teoria. W praktyce w Polsce PR1 nadaje traffiki, ale ĹĽeby je
odbierać trzeba mieć radio włączone na PR1 lub inną satcję
_Polskiego_Radia_. WĹ‚Ä…czysz sobie ZetkÄ™ czy RMF i traffikĂłw nie ma.

--
Pozdrawiam - Dariusz NiemczyĹ„ski  xxx.jerzu@interia.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2013-07-07 18:28:36
Autor: ZIWK
[...]

Po pierwsze próbowano.
Najpierw RMF miał program traffic - gdzie o niektórych godzinach zamiast programu ogólnopolskiego podawano lokalne wiadomo¶ci o ruchu (np. jestem koło Wrocławia i mam w poważaniu info o zablokowanej ulicy w Olsztynie).
Ale błyskawicznie do tego przyczepiła się "Krajowa Rada Tego i Owego" ze to narusza warunki koncesji itd...

RMF chciało uruchomić w swoim ogólnopolskim programie darmowy sygnał TMC, ale przyszła zmiana polityczna i "Krajowa Rada..." była zajęta obron± jedynej słusznej stacji - "a taki wynalazek szatana jak TMC" nie mie¶cił się w tagercie reklam Radyja.

W tzw. międzyczasie  pojawił się Yanosik a i Automapa uruchomiła własny system Traffic - wykorzystuj±cy sieć komórkow± z feedbackiem od Userów, więc nie ma zapotrzebowania na klasyczne TMC :(

Efekt widzisz.

Data: 2013-07-07 23:19:31
Autor: Marek Dyjor
ZIWK wrote:
[...]

niestety ale wła¶nie RMF FM weszło w spółkę z jak±s pierniczona firm± i wprowazili system TCM Pro kóry prawdopodobnie nawet działa tylko że odbiera go niewiele nawigacji (garminy bodajże) i tyle.

Zastanawiam sie tylko dlaczego tak jak w wielu krajach nie wprowadzono otwartego publicznego TCM dostepnego dla każdej nawigacji z TCM a wbrew pozorom takim jest bardzo dużo zaczynaj±c na większo¶ci wbudopwanych w samochody.

Data: 2013-07-07 17:13:34
Autor: A.L.
TMC czemu u nas jest jak zwykle
On Sun, 7 Jul 2013 23:19:31 +0200, "Marek Dyjor"
<mdyjor@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

A kto za to zaplaci?... Obawiam zie zw w tych "innych krajach" placa
podatnicy

A.L.

Data: 2013-07-07 23:32:46
Autor: J.F.
Dnia Sun, 7 Jul 2013 23:19:31 +0200, Marek Dyjor napisał(a):
[...]

Nie przeczytales odpowiedzi - bo to wymaga pieniedzy.
A wiesz jak u nas - kierowcy sa do dojenia.

J.

Data: 2013-07-07 20:15:09
Autor: anacron
W dniu 07.07.2013 00:30, Marek Dyjor pisze:
Ponieważ moja stara dobra navi z velki ma TMC więc postanowiłem sie
zainteresować czemu w RP nic sie nie pojawia...

W Polsce Polskie Radio nadaje komunikaty takie głosowo. Mam wł±czone TA
w radiodiorniku i co jaki¶ czas mi się przeł±cza (chyba na Program 1 PR,
bo normalnie jak słucham Trójki to tam nie ma takich). Raz, ostrzegło
mnie to o wypadku i zablokowanej drodze na trasie gdzie jechałem. Używam
Yanosika na co dzień i CB i póki co muszę stwierdzić, że to zestaw
prawie idealny.

--
Popieram https://www.facebook.com/NielegalneRadaryDoKosza

Data: 2013-07-08 11:09:52
Autor: Qlfon
W dniu 2013-07-07 20:15, anacron pisze:
[...]

Mój ojciec zakupił yanosika w wersji "standalone" - nie używa smartphone'a więc wydawało mu się to dobrym rozwi±zaniem. Pomimo jednak rosn±cej ilo¶ci osób w systemie yanosik odzywa się bardzo rzadko. urz±dzenie było w serwisie ale wróciło bez uwag. Ojciec nie jeĽdzi po jaki¶ dziurach np. DK17 od Moszczanki na Warszawę i cisza. W ub. poniedziałek jechałem z nim Płock-Lublin i to samo - pikn±ł raz.

--
Qlfon, Lublin

Data: 2013-07-08 12:37:45
Autor: anacron
W dniu 08.07.2013 11:09, Qlfon pisze:
[...]

Ja używam w Smartphone od jakiego¶ roku. W tym czasie dwa razy Yanosik
powiadomił mnie o suszarce, o której nie wiedziałem z CB. Mniej więcej w
20% na CB informacja jest, na Yanosiku nie. Mi się on przydaje, bo
przypomina o FR (ale to akurat potrafi każda nawigacja). Traktuję go
jako dodatek do CB, a nie jako główne Ľródło informacji.

--
Popieram https://www.facebook.com/NielegalneRadaryDoKosza

Data: 2013-07-08 15:49:43
Autor: Adam
W dniu 2013-07-08 12:37, anacron pisze:
[...]

Je¶li jadę "w trasę", to aktualnie używam równocze¶nie AM i Yanosika. Jak miałem trochę czasu, to z ciekawo¶ci ustawiałem też trasę w Yanosiku. Przez kilka wersji Yanosika zauważyłem trend: coraz mniej Yanosik "kłóci się" z JadĽk± - znaczy inaczej: trasa wyznaczona przez Yanosika coraz bardziej pokrywa się z tras± wyznaczon± przez AutoMapę. Ale nie o tym mówimy ;)

Generalnie: Yanosik czę¶ciej się odzywa, niż JadĽka, pomimo, że JadĽka też jest On-Line.

Bywało, że jechałem do klienta. Widzę, "ekipa" rozstawia się z suszark±. Yanosik milczy, to mu zapodaję suszarkę. Pół godziny póĽniej wracam, i już yanosik "wie" o suszarce.
Coraz więcej osób robi zgłoszenia, więc system jest coraz bardziej rzetelny, zwłaszcza, że można odwołać nieaktualne zgłoszenie.

Ja teraz jeżdżę w tandemie: JadĽka nawiguje a Yanosik ostrzega. Z mojego punktu widzenia jest to optymalne.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2013-07-15 22:15:33
Autor: jerzu
<mdyjor@poczta.onet.pl> wrote:

Ponieważ moja stara dobra navi z velki ma TMC więc postanowiłem sie zainteresować czemu w RP nic sie nie pojawia...

Poza sam± obsług± TMC w urz±dzeniu musisz jeszcze posiadać mapę, która
to obsługuje.

http://jerzu.waw.pl GG:129280

TMC czemu u nas jest jak zwykle