TUI - odwołana wycieczka, co robic?

Data: 2012-05-25 12:21:05
Autor: Gosha G.
TUI - odwołana wycieczka, co robic?
Witajcie,
Piszę do Was, bo potrzebuję wsparcia w kwestii wycieczki, którą
wykupiłam w biurze podróży TUI w styczniu 2012 r.
Kilka słów wprowadzenia żebyście wiedzieli w czym jest problem:
-oferta first minute, wykupiona w styczniu 2012
- Grecja, wyspa KOS,
- dwie osoby - wylot z Poznania 02.06 (my), trzy osoby - wylot z
Katowic 02.06 (przyjaciele).

Na nasze wakacje czekaliśmy od stycznia tego roku, kiedy to
zdecydowaliśmy się na ofertę first minute, termin udało nam się
znaleźć dogodny, fajny hotel, wyloty w ten sam dzień - kupiliśmy i
cieszyliśmy się bardzo do dnia dzisiejszego, kiedy to przyjeciele
otrzymali maila z lakoniczną wiadomością, iż ich lot jest odwołany, a
innego terminu TUI nie może zaproponować i mają podać numer konta na
który zwrócą kasę.

Nasza rezerwacja (tj wylot z Poznania nadal obowiązuje) ale możemy
wakacje spędzić wyłącznie sami, bo TUI nie ma dla nas, tj dla naszej
piątki oferty zastępczej (jestem w trakcie rozmów z TUI, ale czarno to
widzę).

Przyjeciele zostają na przysłowiowym lodzie, w chwili obecnej już
raczej niemożliwym jest znalezienie oferty w tym terminie (w
odpowiednim terminie! i miejscu, z wylotem z KAtowic i z Poznania
jednego dnia), a my nie chcemy spędzać wakacji na które czeka się cały
rok bez nich.

Czy biuro podróży TUI naprawdę pozostaje na wygranej pozycji?
Dlaczego okazuje się, że firma, która ma ułatwić nam relaks i załatwić
za nas wszystkie formalności, zgarniając za to niemałą sumkę teraz
wypina się i właściwie pyta w czym jest problem?
Jestem zdenerwowana, więc może nieco chaotycznie piszę, ale nie
ogarniam tego już. Dlaczego TUI ma decyzować z kim mamy spędzać swój
urlop?
Czuję się oszukana przez to biuro, z którym kontakt jest naprawdę
mocno utrudniony, a pracownicy robią wszystko aby nie udzielić żadnej
wiążącej informacji.

Czy ktoś z Was ma może jakieś doświadczenia w walce z nieuczciwym
biurem podróży?
Wszystkie wskazówki i sugestie mile widziane. Naprawdę liczę na Waszą
pomocą.

Data: 2012-05-26 02:17:16
Autor: witek
TUI - odwołana wycieczka, co robic?
Gosha G. wrote:
Witajcie,

Zrezygnujcie i pojedzcie razem  gdzie indziej.

Data: 2012-05-26 00:25:11
Autor: Gosha G.
On 26 Maj, 09:17, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
Gosha G. wrote:
> Witajcie,

Zrezygnujcie i pojedzcie razem  gdzie indziej.

Zrezygnować mogą tylko znajomi z wylotem z Katowic. Z wylotem z
Poznania nic sie nie zmienia, w razie rezygnacji tracimy 90% wpłaconej
kwoty

Data: 2012-05-26 00:44:26
Autor: Gosha G.
On 26 Maj, 09:25, "Gosha G." <rozowaszpi...@gmail.com> wrote:

> Zrezygnujcie i pojedzcie razem  gdzie indziej.

Zrezygnować mogą tylko znajomi z wylotem z Katowic. Z wylotem z
Poznania nic sie nie zmienia, w razie rezygnacji tracimy 90% wpłaconej
kwoty

Dla pełnego obrazu sprawy wklejam jeszcze ostatniego maila, jakiego
wysłałam do TUI i ich odpowiedź.

Moje pismo:
Szanowna Pani,
Jestem rozczarowana postępowaniem firmy TUI. Nie wybrałam Państwa
biura przypadkowo, liczyłam na rzetelność i profesjonalizm firmy,
która od wielu lat organizuje niewątpliwie ważne chwile dla każdego,
jakim są wakacje. Pani J. w styczniu br. rezerwowała 5 pobytów na
wyspie KOS w hotelu Akti Beach Club, przy czym 3 osoby miały wylot z
Katowic, a 2 osoby z Poznania. Wyłącznie ze względów logistycznych
wybraliśmy dwa różne miejsca wylotu, natomiast cel był ten sam.
Nadanie nam dwóch różnych numerów rezerwacji wynika wyłącznie z
Państwa wewnętrznych procedur i klient nie ma na to żadnego wpływu.
Czekamy cały rok aby spędzić ze sobą dwa tygodnie czasu, a Państwa
niezrozumienie problemu i lakoniczne informacje dotyczące odwołania
lotu z Katowic uważam za nieprofesjonalne i dowodzą chęci łatwego
zarobku, a nie troski o klienta.
W zaistniałej sytuacji chciałabym zaznaczyć, iż TUI podkreśla, że
odpowiada za należyte wykonanie umowy o świadczenie usług
turystycznych, w moim odczuciu Państwa firma nie dołożyła wszelkich
starań aby grupa bliskich sobie osób mogła spędzić długo planowane
wakacje wspólnie.
Liczę na zrozumienie problemu i propozycje alternatywnej wycieczki
dotyczącą naszej piątki.
W przypadku pytań proszę o kontakt.

Odpowiedź TUI
Witam,

Niestety Państwo podjęli decyzję o wylocie z dwóch różnych portów
wylotowych i w związku z tym zostały założone dwie rezerwacje.
Natomiast przy zmianie portu wylotowego na jednej rezerwacji, oraz
prośbie o ofertę zastępczą możemy przygotować taką ofertę zgodnie z
Warunkami tylko dla rezerwacji w których zmieniamy istotne warunki
umowy.
W Państwa przypadku, takie zmiany nie zostały wprowadzone, także
Państwa prawa nie zostały naruszone.
Dla Pani J. opracowaliśmy ofertę zastępczą, w chwili obecnej czekamy
jedynie na przedstawienie decyzji w tej kwestii

Data: 2012-05-26 10:32:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 26 May 2012, witek wrote:

Gosha G. wrote:
Witajcie,

Zrezygnujcie i pojedzcie razem  gdzie indziej.

  A moga tak po prostu zrezygnować, bez kosztów i bez "ważnej przyczyny"?
  Bo to, że MYSLELI że pojada razem z przyjaciółmi nie jest "istotna
przyczyna" taka jak np. złamanie nogi, a z opisu wynika, że wspólnego
wyjazdu w umowie nie zastrzegli.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-26 01:49:47
Autor: Gosha G.
On 26 Maj, 10:32, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:

> Zrezygnujcie i pojedzcie razem  gdzie indziej.

  A moga tak po prostu zrezygnować, bez kosztów i bez "ważnej przyczyny"?

Nie można zrezygnować.Ponosimy w tym momencie 90% kosztów :/

  Bo to, że MYSLELI że pojada razem z przyjaciółmi nie jest "istotna
przyczyna" taka jak np. złamanie nogi, a z opisu wynika, że wspólnego
wyjazdu w umowie nie zastrzegli.

Otrzymaliśmy dwie różne umowy do podpisnia, oni swoją, my swoją. Nie
przypuszczaliśmy, ze cokolwiek takiego może się wydarzyć. NA
przyszłość oczywiście będziemy zastrzegać co tylko się da!

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-26 12:06:01
Autor: Czeslawek
W dniu 2012-05-26 10:49, Gosha G. pisze:

Zrezygnujcie i pojedzcie razem  gdzie indziej.

   A moga tak po prostu zrezygnować, bez kosztów i bez "ważnej przyczyny"?

Nie można zrezygnować.Ponosimy w tym momencie 90% kosztów :/

Kosztów, czy wpłaconej zaliczki lub zaliczki?

Jeśli kosztów to biuro będzie musiało wykazać poniesione koszty i udowodnić, że nie mogło ich uniknąć. Np. odpadną koszty wyżywienia, biletów, opłat klimatycznych i najprawdopodobniej noclegu.

Jakby się postarał to możnaby pewnie rozwiązać umowę nie tracąc więcej niż 20% całkowitej ceny wyjazdu.

--
Pozdrawiam,
Czesławek

Data: 2012-05-26 17:57:55
Autor: Bydlę
On 2012-05-26 10:49:47 +0200, "Gosha G." <rozowaszpilka@gmail.com> said:

Nie
przypuszczaliśmy, ze cokolwiek takiego może się wydarzyć.

I tu się wtrącę. To jest zdecydowana większość wszelkich powodów.
I zazwyczaj winą usiłują nieprzypuszczający obarczyć drugą stronę...
;>

--
Bydlę

Data: 2012-05-26 16:44:47
Autor: Massai

On 2012-05-26 10:49:47 +0200, "Gosha G." <rozowaszpilka@gmail.com>
said:

> [...]

I tu się wtrącę. To jest zdecydowana większość wszelkich powodów.
I zazwyczaj winą usiłują nieprzypuszczający obarczyć drugą stronę...

Obiektywnie rzecz biorąc nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkiego -
ani w jaki sposób druga strona zechce wykorzystać poszczególne zapisy
umowy. Szczególnie jeśli umowę cyzelowała latami banda szczwanych
prawników - tak jak to jest w przypadku umowy z biurem podróży.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-05-27 18:26:56
Autor: Bydlę

On 2012-05-26 10:49:47 +0200, "Gosha G." <rozowaszpilka@gmail.com>
said:

[...]

Zgadza się, ale zeznający w końcu przyznają, że nie zastanawiali się przed zawarciem umowy, albo odrzucali (wypierali) niewygodne aspekty. I zazwyczaj obarczają tę drugą stronę (jak w tym przypadku) winą za swe poczynania.

--
Bydlę

Data: 2012-05-28 07:51:03
Autor: zly
Dnia Sun, 27 May 2012 18:26:56 +0200, Bydlę napisał(a):

zazwyczaj obarczają tę drugą stronę (jak w tym przypadku) winą za swe poczynania.

To z ich winy nie ma wycieczki?

--
marcin

Data: 2012-05-28 13:12:37
Autor: Bydlę
On 2012-05-28 07:51:03 +0200, zly <bozupabylazaslona@NOpocztaSPAM.fm> said:

Dnia Sun, 27 May 2012 18:26:56 +0200, Bydlę napisał(a):

zazwyczaj obarczają tę drugą stronę (jak w tym przypadku) winą za swe
poczynania.

To z ich winy nie ma wycieczki?

To z powody zamowienia dwóch odrębnych wycieczek, niepowiązanych ze sobą dla firmy sprzedającej usługę ze sobą w żaden sposób oraz z powodu odwołania jednej z wycieczek autorka wątku ma problem. Nie z powodu rzekomej winy przedsiębiorstwa.
Poszli zamowić wycieczkę pięcioosobową, dostali jedną trzyosobową, drugą dwuosobową, przeczytali umowę i zaakceptowali taki stan rzeczy, mimo że chcieli kupić coś zupełnie innego.
Tu jest ich wina, że zgodzili się na takie rozwiąznie, ktore im nie było ani potrzebne, ani pasujące.

--
Bydlę

Data: 2012-05-28 05:21:57
Autor: Gosha G.
TUI - odwoĹ'ana wycieczka, co robic?
On 2012-05-28 07:51:03 +0200, zly <bozupabylazasl...@NOpocztaSPAM.fm> said:

> [...]

mimo że chcieli kupić coś zupełnie innego.
Tu jest ich wina, że zgodzili się na takie rozwiąznie, ktore im nie

Dziękuję Wam za informacje. Walka z TUI przegrana, jedziemy sami na
wycieczkę, przyjeciele dostaną kasę... Znowu na przyszłość jakaś nauka.

Data: 2012-05-28 16:37:30
Autor: John Kołalsky
TUI - odwoĹ?ana wycieczka, co robic?

Użytkownik "Bydlę" <pan.bydle@gmail.com>

[...]

Wina biura jest akurat bezsporna. Nie dość, że odwołało jedną wycieczkę to jeszcze naciągnęło klientów na oddzielenie jej od drugiej zamawianej.

Poszli zamowić wycieczkę pięcioosobową, dostali jedną trzyosobową, drugą dwuosobową, przeczytali umowę i zaakceptowali taki stan rzeczy, mimo że chcieli kupić coś zupełnie innego.

A widzisz, czyli zamawiali coś innego. Prawdopodobnie w ogóle nie dostrzegli różnicy.

Tu jest ich wina, że zgodzili się na takie rozwiąznie, ktore im nie było ani potrzebne, ani pasujące.

Przecież było potrzebne. Wystarczyło by biuro się w całości wywiązało.

Data: 2012-05-27 12:31:42
Autor: John Kołalsky
[...]

Nonsens. Jak by nie patrzeć umowa nie doszła do skutku z winy sprzedawcy usługi, więc jeśli ktoś "miał przypuszczać że się wydarzy" to był to sprzedawca.

Data: 2012-05-26 12:00:14
Autor: Nixe

Gosha G. wrote:
[...]

A niby dlaczego nie? Równie dobrze w miejsce jednego z przyjaciół można wsadzić męża Gosi (akurat miał możliwość wylotu tylko z innego miejsca, bo tam akurat pracuje), który poprzez zamieszanie TUI nie będzie mógł spędzić wakacji z żoną i dziećmi. Dokładnie taka sama sytuacja. TUI chyba nie wnika w stopień relacji i zażyłości uczestników wspólnego wyjazdu, więc nie ma znaczenia czy to przyjaciele czy członkowie rodziny. Planowali wspólny wyjazd - uniemożliwiono im to, choć pierwotnie nic nie stało na przeszkodzie.

N.

Data: 2012-05-26 22:47:33
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 26 May 2012, Nixe wrote:

A moga tak po prostu zrezygnować, bez kosztów i bez "ważnej przyczyny"?
Bo to, że MYSLELI że pojada razem z przyjaciółmi nie jest "istotna
przyczyna"

A niby dlaczego nie?

  Cóż, nie dosc dokładnie ujałem, to obrywam :]
"istotna przyczyna do powstania której nie przyczyniła się strona".
  Bo jest zależne od woli strony, która owa strona mogła "przy zachowaniu
starannosci" wynegocjować w umowie.
  Jesli biuro będzie się upierało, że to były osobne umowy, i widzi
powód do zerwania jednej umowy, ale nie drugiej, to IMO zwyczajnie
maja rację.

  Z góry zastrzegę, że zgadzam się z argumentem, że musza jakos obronić
powód odmowy uczestnikom z Katowic; ale jako "im", a nie komu innemu, komu
nie odmawiaja.

Równie dobrze w miejsce jednego z przyjaciół można wsadzić męża Gosi

  Można.
  I nie widzę różnicy - jesli to jest ważne, żeby lecieć razem,
to wymóg "wszyscy albo nikt" trzeba wpisać do umowy.

Dokładnie taka sama sytuacja.

  Oczywiscie.
  Spodziewasz się, że będę traktował ja inaczej?
  Nie widzę podstaw... zakup "dwa miejsca razem" i zakup
"jedno miejsce i jeszcze jedno miejsce" to dwie niejednakowe
umowy.

Planowali wspólny wyjazd

  Może wyrazniej opiszę problem: ale *nie zapłacili* za wspólny wyjazd
(ewentualnie "zobowiazali się do zapłacenia").

  Zapłacili za pięć osobnych wyjazdów (albo być może za dwa, skoro
szczegółów nie znamy, być może umowy dla ekip z Katowic i Poznania
jednak zasadę "wszyscy albo nikt" zawierały).

- uniemożliwiono im to, choć pierwotnie nic nie stało na przeszkodzie.

  Problemem nie jest nawet uniemożliwienie, ale domaganie się przez
organizatora wykorzystanie wyjazdu przez tych, którym nie odmówiono.

  Nie widzę możliwosci obrony przed zarzutami przewoznika.
  Do wyboru:
- odmówilismy zawarcia takiej umowy, bo nie ma w ofercie, własnie
  dlatego że nie przyjmujemy odpowiedzialnosci za wycieczki zespołowe
- uczestnik nie wykupił wycieczki zespołowej, takie wspólne potraktowanie
  to dla nas koszty oraz "nieuzyskany zarobek", nie możemy godzić się
  na ponoszenie kosztów czyjegos widzimisię nie uzgodnionego z nami
  (i nic to, że "na gębę" była mowa, na papierze nie ma dowodu)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-27 12:29:14
Autor: John Kołalsky
TUI - odwołana wycieczka, co robic?

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl>

[...]

A było, że odmówili ?

[...]

Złozyli zamówienie emailem na taką zespołową.

Data: 2012-05-29 16:04:20
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 27 May 2012, John Kołalsky wrote:

[...]

  Czytasz:
+++
Nadanie nam dwóch różnych numerów rezerwacji wynika wyłącznie
z Państwa wewnętrznych procedur i klient nie ma na to żadnego wpływu.
-- -

  Czyli było.
  Skoro procedura nie przewiduje, to NIE MA W OFERCIE.
  Skoro klient się żali, że nie mógł przeskoczyć procedury, to
znaczy, że tę przeszkodę widzi - odmowa nie musi być tekstem
"ja panu odmawiam", stalowa krata w poprzek daje ten sam efekt
(i program "nie da się wyklikać" też).

[...]

  Nie widziałem tego maila.
  Ba, nie widziałem postu, w którym taki mail byłby wspomniany
(mail wysłany PRZED zawarciem umowy, bo pretensje PO aferze
z odwołaniem to nie umowa i nie "oferta"!), możesz zacytować?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-29 17:33:29
Autor: John Kołalsky
[...]

Nie widziałeś niczego. Przyjmj, że jest jak napisano tutaj. Ja też tak przyjąłem.

 Ba, nie widziałem postu, w którym taki mail byłby wspomniany
(mail wysłany PRZED zawarciem umowy, bo pretensje PO aferze
z odwołaniem to nie umowa i nie "oferta"!), możesz zacytować?

"Wycieczke zamowiła dla naszej piątki znajoma, któa podała wszystkie dane, to TUI zorganizowało to w ten sposób, że są dwie różne umowy, nie mieliśmy na to żadnego wpływu. Podejrzewam, że zrobili to dlatego, że są dwa różne porty wylotu - Poznań i KAtowice. TUI pieniądze chce oddać wylącznie znajomym z Katowic, wg TUI w naszej (wylot z Poznania) rezerwacji nie ma żadnych problemów."

Więc generalnie zamówienie było na wspólne wakacje tylko realizacja nie. I ja bym się na twoim miejscu zastanowił czy jest istotne co można wyklikać na witrynie jak ktoś emailem zamówienie wysyła. Poza tym powołujesz się na wyjaśnienia biura PO fakcie, że jakieś procedury wewnętrzne ma itp itd a logiczne jest wskazanie okoliczności PRZED bo te akurat były znane obu stronom.

Data: 2012-05-30 00:45:24
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 29 May 2012, John Kołalsky wrote:

"Wycieczke zamowiła dla naszej piątki znajoma, któa podała wszystkie dane, to TUI zorganizowało to w ten sposób, że są dwie różne umowy,

  No tu można się zgodzić, co do tego że TU zmieniło warunki i nie dosć
wyraznie to zastrzegło.
  Jak dla konsumenta może jakas szansa obrony z tego wyniknie, choć
przyznam że watpię. Musiałyby również nie działać "małe literki"
w umowach bankowych (też "klient nie doczytał"), a wiemy że tak
nie jest.

Więc generalnie zamówienie było na wspólne wakacje tylko realizacja nie. I ja
bym się na twoim miejscu zastanowił czy jest istotne co można wyklikać na
witrynie jak ktoś emailem zamówienie wysyła.

  No to jak wyżej - skoro faktycznie przyjał maila człowiek, powinien
odpowiedzieć że "tak się nie da" i poczekać na akceptację.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-30 08:59:04
Autor: Tomasz Kaczanowski
[...]

Może być to też związane ze sposobem rozliczeń. Niektórzy turoperatorzy promują tych, którzy mają dużo rezerwacji (rezerwacja =/= osoba). Więc jeśli tak byłoby w przypadku TUI (nie wiem, nie interesowałem się tym aż tak dogłębnie), to jeśli przedstawiciel będzie nieuczciwy zrobi nam 2 rezerwacje zamiast jednej. Jest jednak jeszcze inna forma. Taki przedstawiciel czasem ma możliwość umieścić w uwagach umowy, iż rezerwacje są ze sobą powiązane. Dlatego czasami warto poszukać przedstawiciela takiego, który nas o tym wszystkim poinformuje i dla nas będzie się starał takie szczególiki nanieść na umowę.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2012-05-26 12:11:51
Autor: witek

Gosha G. wrote:
[...]

zawsze moga, pytanie tylko za ile.

Data: 2012-05-26 16:43:10
Autor: Massai
Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
jest "istotna przyczyna" taka jak np. złamanie nogi, a z opisu
wynika, że wspólnego wyjazdu w umowie nie zastrzegli.

Ja bym jeszcze sprawdził na jakiej podstawie odwołali imprezę tamtym co
odwołali.

Też powinni mieć sensowny powód.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-05-28 08:51:06
Autor: Tomasz Kaczanowski

Gosha G. wrote:
[...]

Standardowy overbooking zapewne - stosowany przez wielu operatorów w Polsce. Ba - sa operatorzy sprzedający w akacje w hotelach z którymi nie mają podpisanych umów...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

TUI - odwołana wycieczka, co robic?