TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD

Data: 2011-01-11 10:22:39
Autor: Rafal T.
TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD
W dniu 11-01-11 02:12, Piotr Molski pisze:

Obejrzalem jakies 10-12 przejazdow. Jedyni dwaj kierowcy, ktorzy
wypadli z toru jazdy i wykrecili niekontrolowane baczki jechali BMW.
Byl jeszcze jeden RWD - VW T3 1,9TDI 110 KM. Ten akurat przejechal
czysto.
Na Grupie byly dyskusje o wyzszosci RWD/FWD. Z tego co pokazali w
programie, trzeba duuuzo wiecej umiejetnosci, zeby bezpiecznie
prowadzic RWD.

Z tym że to nie jest w ogóle miarodajne. Można pokazać inny test i już napęd na przód wypada źle.

http://www.youtube.com/watch?v=jV18ZBXwwYM

BMW też fajnie to wyjaśnia
http://www.youtube.com/watch?v=dZTTn2gq67I&NR=1

Separacja osi skrętnej od napędowej przynosi wiele korzyści, pod warunkiem, że kierowca wie jak to wykorzystać. Ucieczka przedniej w napędzie FWD na zewnątrz łuku toru jazdy jest groźna a bardzo częsta w tego typu napędach, zwłaszcza jeśli na łuku dodajemy gazu, mamy "transfer masy" na tył i koła tracą przyczepność.

Reasumując. Dla przeciętnego kierowcy lepszy jest napęd na przód.

rt

Data: 2011-01-11 12:28:12
Autor: Rafał VFR
TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD
Czyli dla ok 99% populacji kuli ziemskiej .... ;-)
Rafal

Reasumując. Dla przeciętnego kierowcy lepszy jest napęd na przód.

Data: 2011-01-11 11:31:33
Autor: kamil
On 11/01/2011 11:28, Rafał VFR wrote:
Czyli dla ok 99% populacji kuli ziemskiej .... ;-)
Rafal

Reasumując. Dla przeciętnego kierowcy lepszy jest napęd na przód.

Pozostaly procent robi kontry Berlingo na PMSie. ;)

Kamil

Data: 2011-01-11 20:33:17
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-01-11 10:22, Rafal T. pisze:

[...]

Wszystko się zgadza.

Pytanie czy istnieje ten kierowca który potrafi tą teorię przekuć w praktykę.
Bo patrząc na dyscypliny motorsportu, gdzie rywalizują samochody FWD z RWD, tam zazwyczaj FWD jest po prostu szybsze.

W rajdach specjalnie stworzono osobne klasy RWD po to, żeby te efektowne samochody brały udział w rajdach i żeby przyciągać zawodników. Bo inaczej zawodnicy RWD byliby tylko tłem dla FWD i nikt by nie chciał jeździć z tylnym napędem.

RWD rządzi dopiero tam gdzie jest kilkaset KM na tonę samochodu, bo tam pozwala lepiej przenieść na asfalt ogromną moc. Ale współczesne układy zawieszenia dają już radę w ośkach o mocach rzędu 300KM.

Data: 2011-01-11 21:10:28
Autor: J.F.
On Tue, 11 Jan 2011 20:33:17 +0100,  Tomasz Pyra wrote:
[...]

Nie bardzo rozumiem - to te efektowne samochody maja mniejsza moc, czy
to klasa na malucha ?

J.

Data: 2011-01-11 21:37:43
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-01-11 21:10, J.F. pisze:
[...]

W RPP jest klasa N3/A7 gdzie jeżdżą samochody do 2000ccm.
Jest też klasa RWD-3 w której również jeżdżą samochody do 2000ccm, ale z napędem na tylną oś.

Jest osobna klasa żeby zawodnicy w samochodach tylnonapędowych też mieli o co walczyć, bo w konfrontacji z FWD wypadają słabo nawet w porównaniu z autami grupy N.
W ubiegłym sezonie najlepszy zawodnik klasy RWD-3 był dopiero na 29 miejscu klasyfikacji generalnej i tylko raz w tej klasyfikacji punktował.
I należy założyć że wina leży po stronie samochodów (można zgadywać że w dużej części właśnie w tym z której strony jest napęd), bo z pewnością są kierowcami na odpowiednim poziomie.

Klasa na malucha też jest RWD-1 do 750ccm :)

Data: 2011-01-12 02:07:34
Autor: J.F.
On Tue, 11 Jan 2011 21:37:43 +0100,  Tomasz Pyra wrote:
[...]

A czym jezdzili ? Bo wybor samochodow RWD jest dosc ograniczony,
polonez chyba by nie wygral, E-klasa dobra na taksowke, BMW jakies czy
cos jeszcze ciekawszego ? J.

Data: 2011-01-12 11:23:53
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-01-12 02:07, J.F. pisze:

A czym jezdzili ? Bo wybor samochodow RWD jest dosc ograniczony,
polonez chyba by nie wygral, E-klasa dobra na taksowke, BMW jakies czy
cos jeszcze ciekawszego ?

AFAIK w tej klasie rządzi BMW 318 IS

Data: 2011-01-12 03:54:01
Autor: Filip KK
TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD
W dniu 2011-01-11 20:33, Tomasz Pyra pisze:

W rajdach specjalnie stworzono osobne klasy RWD po to, Ĺźeby te efektowne
samochody brały udział w rajdach i żeby przyciągać zawodników. Bo
inaczej zawodnicy RWD byliby tylko tłem dla FWD i nikt by nie chciał
jeździć z tylnym napędem.

Ścigają się w FWD, bo jest dużo trudniej takie auto kontrolować w poślizgu.

Data: 2011-01-12 21:52:27
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 11 Jan 2011 20:33:17 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

Bo patrząc na dyscypliny motorsportu, gdzie rywalizują samochody FWD z RWD, tam zazwyczaj FWD jest po prostu szybsze.

Mhm. Jakie?

W rajdach specjalnie stworzono osobne klasy RWD po to, żeby te efektowne samochody brały udział w rajdach i żeby przyciągać zawodników. Bo

O, naprawdę?
inaczej zawodnicy RWD byliby tylko tłem dla FWD i nikt by nie chciał jeździć z tylnym napędem.

A ja jakos pamiętam, że Audi ze swoim FWD się wlekło gdzieś z tyłu i
dopiero quattro dowaliło autom RWD. --
     ___________ (R)

Data: 2011-01-12 22:25:06
Autor: Tomasz Pyra
TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD

W rajdach specjalnie stworzono osobne klasy RWD po to, żeby te efektowne
samochody brały udział w rajdach i żeby przyciągać zawodników. Bo

O, naprawdę?

Dokładnie w tym celu.
Żeby nie skazać RWD na zapomnienie, bo na to się zanosiło w sytuacji kiedy żadnym autem RWD nie daje się obecnie dogonić samochodów przednionapędowych.
I żeby samochody RWD nie zniknęły z rajdów, to puszcza się je w osobnej klasie.

A ja jakos pamiętam, że Audi ze swoim FWD się wlekło gdzieś z tyłu i
dopiero quattro dowaliło autom RWD.

A w XIX wieku to dopiero były czasy i napędy :)

Data: 2011-01-12 23:16:31
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Wed, 12 Jan 2011 22:25:06 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

[...]

To ciekawe. Na jakim rajdzie FWD walczy z AWD?

A ja jakos pamiętam, że Audi ze swoim FWD się wlekło gdzieś z tyłu i
dopiero quattro dowaliło autom RWD.
A w XIX wieku to dopiero były czasy i napędy :)

Ależ nie, tylko popularność cywilnych aut FWD sprawiła, że do rajdów
zaczęto ich używać. Obecnie nie ma w zassadzie pojazdóe tylnonapędowych,
ktore dałyby się w sensowny sposób przerobić na rajdówki. Niedawne testy jakie zostały przeprowadzone przez Cypka P. wykazały, że
jadąc swoim własnym, przednionapędowym Mondeo 2,5 osiąga czas gorszy o 5
sekund od siebie samego, kiedy jedzie moją ścierką, przy czym czas
całkowity przejazdu to ok. 60sekund
Żeby nie było nieporozumień, Cypek poza krótkimi epizodami jeździ FWD.

--
     ___________ (R)

Data: 2011-01-12 23:29:25
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
[...]

Kłamiesz. "Heaven's open" jest sporo dłuższe. ;)

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2011-01-13 22:28:52
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Wed, 12 Jan 2011 23:29:25 +0100, Marcin "Kenickie" Mydlak napisał(a):

[...]

Nie w Kęszycy, tylko w Krakowie, na Prefabecie testowaliśmy.

--
     ___________ (R)

Data: 2011-01-13 00:27:30
Autor: Tomasz Pyra
[...]

Nie bardzo rozumiem o co pytasz.
Bo na każdym rajdzie walczą wszystkie rodzaje samochodów.
Podział na klasy jest wg. pojemności skokowej silnika, natomiast dla RWD się czasem robi wyjątek i klasyfikuje auta RWD osobno.

Np. tutaj, Mistrzostwa Europy:
http://www.rally-erc.com/champions.php
Samochód FWD (tak patrząc po modelach) wygrał generalkę w 2007, 2004 i 1999, a zwycięzca 2005 część rajdów jechał FWD.
Czyli jednak da się objechać autem przednionapędowym wszystko inne z AWD włącznie.

Natomiast sukcesy aut RWD pochodzą z czasów kiedy jeździły praktycznie tylko RWD.

[...]

Zrobić, to się da wszystko. Zwłaszcza przy dzisiejszych dość wysokich masach minimalnych samochodów rajdowych.
Nie ma jakiś szczególnie większych przeszkód żeby budować rajdówki RWD na bazie tego co się sprzedaje w salonach.
A marketing w BMW to by się dał pociąć gdyby udało się zrobić na bazie ich samochodu zrobić coś co dogoniłoby przednionapędówki.

[...]

A jaka była długość tego przejazdu?
Bo wiadomo że w specyficznych warunkach, typu powolny przejazd z ostrymi zakrętami, czy nawet nawrotami RWD będzie lepsze.
Natomiast tam gdzie się jedzie w zakręcie 150+km/h tam przewaga łatwiejszego do kontrolowania FWD robi się istotna.

Data: 2011-01-13 00:12:10
Autor: Robert Rędziak
TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD
On Thu, 13 Jan 2011 00:27:30 +0100, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote:

Natomiast sukcesy aut RWD pochodzą z czasów kiedy jeździły praktycznie tylko RWD.

 Nie, nie tylko. Do 1983 roku AWD biły się równo z RWD, ostatni
 dzbanek dla kierowcy w RWD przypadł w 1982 roku (Roehrl w
 Asconie, ponadto 1981 Vatanen w Escorcie RS1800), a dla
 producenta w 1983 (Lancia 037). Dopiero od 1984 zaczęła się
 dominacja AWD.

 r.
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Data: 2011-01-13 01:37:07
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-01-13 01:12, Robert Rędziak pisze:
[...]

Wiadomo że to się nie zmieniło nagle.
Raz że pierwsze śliwki robaczywki, dwa że kierowcy też potrzebują czasu żeby się przesiąść na nowe auta.

Zresztą tak samo FWD w rajdach było obecne już wcześniej, tak z pamięci kojarzę Mini Coopery i pewnie też jakieś inne.
Ale wtedy była wyraźna dominacja RWD przed FWD.

Data: 2011-01-13 12:22:14
Autor: Yans van Horn
On 2011-01-13 01:12, Robert Rędziak wrote:
[...]

Patrick Snijers w E30 M3 w 1988 wygrywa Rally Manx.
http://www.youtube.com/watch?v=nWRdqabMIEM

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2011-01-13 21:46:40
Autor: Robert Rędziak
TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD
On Thu, 13 Jan 2011 12:22:14 +0100, Yans van Horn <yans@no.spam>
wrote:

Patrick Snijers w E30 M3 w 1988 wygrywa Rally Manx.
http://www.youtube.com/watch?v=nWRdqabMIEM

 Miałem na myśli, czego niestety nie sprecyzowałem, tytuł
 mistrzowski w całym cyklu, a nie pojedyncze wyskoki.

Data: 2011-01-13 00:48:20
Autor: Filip KK
W dniu 2011-01-13 00:27, Tomasz Pyra pisze:

Natomiast tam gdzie się jedzie w zakręcie 150+km/h tam przewaga
łatwiejszego do kontrolowania FWD robi się istotna.

Skąd się bierze strach w mojej głowie, gdy rozpędzam się FWD do 100 km/h i pokonuję zakręt z gazem w podłodze? Dlaczego tego strachu nie mam gdy jadę BMW z dużo większą prędkością z gazem w podłodze?

Data: 2011-01-13 08:48:47
Autor: J.F.
On Thu, 13 Jan 2011 00:48:20 +0100,  Filip KK wrote:
[...]

Bo jeszcze nie trafiles na sliska jezdnie :-)

Popros kogos zeby polal ten zakret woda i przejedz jeszcze raz :-)

J.

Data: 2011-01-14 01:11:15
Autor: Filip KK
W dniu 2011-01-13 08:48, J.F. pisze:
[...]

Ty naprawdę myślisz, że ja żartuję sobie?! Ani trochę. Ja piszę poważnie kolego. I kiedy jest mało tego, nie mokro od deszczu, a ślisko bo leży śnieg, to wrzucam auto w poślizg nie tylko w zakrętach ale nawet na prostej. I nie widzę żadnego problemu by wrzucić auto w poślizg i bawić się bokami na trzech pasach obojętnie jak długo przy ca. 60-80km/h! Pełna kontrola, a w zakręci? Jeszcze więcej możliwości.. Jeszcze większa frajda z jazdy! I prośba do Ciebie na przyszłość, bo wiele wypowiedzi Twoich czytałem na temat wyższości FWD nad RWD. Proszę Cię. Nie porównuj Sierry do BMW, dobrze? Taka moja mała prośba. To wszystko, dziękuję za uwagę.

Pozdrawiam

Data: 2011-01-14 01:23:43
Autor: J.F.
On Fri, 14 Jan 2011 01:11:15 +0100,  Filip KK wrote:
[...]

Nie nie - nie ma byc sniegu, tylko prosta ma byc sucha a zakret mokry
:-)

prostej. I nie widzę żadnego problemu by wrzucić auto w poślizg i bawić się bokami na trzech pasach obojętnie jak długo przy ca. 60-80km/h!

Ale mialo byc "duzo wiecej niz 100" :-P

J.

Data: 2011-01-14 03:59:42
Autor: Filip KK
W dniu 2011-01-14 01:23, J.F. pisze:
[...]

To już niech kierowca rajdowy Ci pokaże taką akcję. Ja nie mam zamiaru.

prostej. I nie widzę żadnego problemu by wrzucić auto w poślizg i bawić
się bokami na trzech pasach obojętnie jak długo przy ca. 60-80km/h!

Ale mialo byc "duzo wiecej niz 100" :-P

Na drodze publicznej?

Data: 2011-01-14 08:28:22
Autor: J.F.
On Fri, 14 Jan 2011 03:59:42 +0100,  Filip KK wrote:
[...]

[....]
Nie nie - nie ma byc sniegu, tylko prosta ma byc sucha a zakret mokry
:-)
To już niech kierowca rajdowy Ci pokaże taką akcję. Ja nie mam zamiaru.

To na drugi raz nie klam ze sie nie boisz :-P

prostej. I nie widzę żadnego problemu by wrzucić auto w poślizg i bawić
się bokami na trzech pasach obojętnie jak długo przy ca. 60-80km/h!
Ale mialo byc "duzo wiecej niz 100" :-P
Na drodze publicznej?

I nie konfabuluj ze duzo szybciej i z gazem w podlodze :-P

J.

Data: 2011-01-17 21:43:50
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 14 Jan 2011 01:11:15 +0100, Filip KK napisał(a):

Twoich czytałem na temat wyższości FWD nad RWD. Proszę Cię. Nie porównuj Sierry do BMW, dobrze?
Fakt, Bublewicz jeździł Sierrą. BMW widac nie dawało rady ;>

--
     ___________ (R)

Data: 2011-01-13 00:18:36
Autor: J.F.
On Wed, 12 Jan 2011 22:25:06 +0100,  Tomasz Pyra wrote:
A ja jakos pamiętam, że Audi ze swoim FWD się wlekło gdzieś z tyłu i
dopiero quattro dowaliło autom RWD.

A w XIX wieku to dopiero były czasy i napędy :)

No wiesz - 300, 400km/h to kiedy przekroczono ? Prawie 100 lat temu.
A jaki samochod dzis tyle pojedzie :-)

J.

Data: 2011-01-13 00:49:25
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-01-13 00:18, J.F. pisze:
[...]

No do dziś to padła chyba nawet prędkość dźwięku.
A tamte 100 lat temu 400km/h to raczej nie były seryjne auta.

A dziś owszem - idziesz do salonu, kupujesz homologowany drogowy wóz i on 400km/h da radę.

Data: 2011-01-13 00:50:17
Autor: Filip KK
W dniu 2011-01-13 00:49, Tomasz Pyra pisze:

A dziś owszem - idziesz do salonu, kupujesz homologowany drogowy wóz i
on 400km/h da radę.

Dlaczego samochody przygotowane specjalnie do prędkości odrywają się przy 300 km/h? Mam nadzieję, że żartowałeś z powyższym stwierdzeniem...

Data: 2011-01-13 01:07:15
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-01-13 00:50, Filip KK pisze:
[...]

Bugatti Veyron to seryjny samochód i rozpędza się do ponad 400km/h.

Data: 2011-01-13 01:31:00
Autor: Filip KK
W dniu 2011-01-13 01:07, Tomasz Pyra pisze:

[...]

Rozumiem, że Bugatti Veyron wybierasz? Idziesz i kupujesz w salonie?

Data: 2011-01-13 01:39:57
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-01-13 01:31, Filip KK pisze:

Bugatti Veyron to seryjny samochód i rozpędza się do ponad 400km/h.

Rozumiem, że Bugatti Veyron wybierasz? Idziesz i kupujesz w salonie?

Najbliższy salon Bugatti masz w Hamburgu.
Ale sądzę że dowolny dealer VW w Polsce też dałby radę :)

Data: 2011-01-12 23:33:03
Autor: Robert Rędziak
TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD
On Wed, 12 Jan 2011 21:52:27 +0100, Adam Płaszczyca
<trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:

A ja jakos pamiętam, że Audi ze swoim FWD się wlekło gdzieś z tyłu i
dopiero quattro dowaliło autom RWD.

 A potem przyszedł koniec lat dziewięćdziesiątych i okazało się,
 że na asfaltach dwulitrowe, wolnossące ośki są w stanie spuścić
 łomot WRC-om. FIA musiała podnieść minimalną masę, by F2 nie
 psuła krwi topowym zespołom.

Data: 2011-01-13 08:46:11
Autor: Karolek
[...]

O ROTFL :P
Jestes glupszy niz ustawa przewiduje :/
Jezeli odzwierciedlasz stan umyslowy naszych kierowcow rajdowych, to nie dziwne, ze zadnych wiekszych sukcesow polacy nie odnosza i nigdy nie odniosa.
Drugi Kornacki normalnie :<
"Wspolczesne uklady zawieszenia... " spadlem z krzesla :P

--
Karolek

Data: 2011-01-12 21:51:11
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 11 Jan 2011 10:22:39 +0100, Rafal T. napisał(a):
Reasumując. Dla przeciętnego kierowcy lepszy jest napęd na przód.

Dla przeciętnego posiadacza prawa jazdy. --
     ___________ (R)

Data: 2011-01-12 21:58:45
Autor: Rafal T.
TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD
Dnia Tue, 11 Jan 2011 10:22:39 +0100, Rafal T. napisał(a):
Reasumując. Dla przeciętnego kierowcy lepszy jest napęd na przód.

Dla przeciętnego posiadacza prawa jazdy.

A przeciętny kierowca nie może sie równać z przeciętnym posiadaczem prawa jazdy ? :)

rt

Data: 2011-01-12 23:16:48
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Wed, 12 Jan 2011 21:58:45 +0100, Rafal T. napisał(a):

Dla przeciętnego posiadacza prawa jazdy.

A przeciętny kierowca nie może sie równać z przeciętnym posiadaczem prawa jazdy ? :)

Nie. --

TVN Turbo "Myslisz ze umiesz jezdzic" i RWD