Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?

Data: 2019-05-27 19:42:50
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Od jakiegoś czasu przeskakiwał mi łańcuch na środkowej zębatce (mocno zużytej),
a teraz zaczął  na najwyższej przy mocnym przydepnięciu (na najmniejszej w
sumie też). Czyli komplet do wymiany.

Czy takie zęby uważa się za zjechane i ma tak prawo się dziać?
http://pl.tinypic.com/r/2i6du1l/9

No i tu pytanie -- co kupić i czego poszukać aby pasowało?
Fotka: http://pl.tinypic.com/r/nfo9cn/9
Podobno wymiana samych zębatek nie bardzo jest opłacalna, bo zestaw ma
kosztować tyle samo.

Półka raczej średnioniska:
3 blaty - 22/32/44 zęby

Data: 2019-05-27 19:29:30
Autor: Piotr Rogoza
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
W dniu Mon, 27 May 2019 19:42:50 +0200, uzytkownik radekp@konto.pl
napisal:

[...]

A kaseta? Na pewno na korbie przeskakuje?

No i tu pytanie -- co kupić i czego poszukać aby pasowało?
Rozstaw, ilość zębów i profil. Ale co do ostatniego to nie jestem pewien, przekonany. Bo sprawdzałem przy środkowej tarczy inaczej wyprofilowanej i też działał a była dużo tańsza.

Fotka: http://pl.tinypic.com/r/nfo9cn/9 Podobno wymiana samych zębatek
nie bardzo jest opłacalna, bo zestaw ma kosztować tyle samo.

Półka raczej średnioniska:
3 blaty - 22/32/44 zęby
Robisz prostą kalkulację. Jak wszystkie i drożej albo podobnie to lepiej całość nowe. I wsio.

--
piecia aka dracorp
pisz na: imie.r.public at gmail dot com

Data: 2019-05-27 21:46:32
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?

napisal:

> [...]
> w sumie też). Czyli komplet do wymiany.
> http://pl.tinypic.com/r/2i6du1l/9
A kaseta? Na pewno na korbie przeskakuje?

Tak, na pewno.
Kaseta ok, chociaż na najmniejszych zębatkach widzę, że łańcuch uderza w to
obniżenie pomiędzy zębatkami -- czyli też już pewnie troch zmęczone. Ale z tyły
nie przeskakuje.

> No i tu pytanie -- co kupić i czego poszukać aby pasowało?
Rozstaw, ilość zębów i profil. Ale co do ostatniego to nie jestem pewien,

Profil, tzn.?

> [...]
> 3 blaty - 22/32/44 zęby
Robisz prostą kalkulację. Jak wszystkie i drożej albo podobnie to lepiej całość nowe. I wsio.

Np.
https://allegro.pl/oferta/zestaw-naped-shimano-korba-42-wolnobieg-7-lancuch-7778882746
?
Tylko widzę:
"Korba p+l 42 x 34 x 24 aluminiowa Tourney FC-TY301 czarna"
"Ząbkowanie: 42x34x 24
Wykonana z aluminium oraz stali"

Aluminium daje radę?

Data: 2019-05-27 21:55:27
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Widzę, że są i zestawy za śmieszne pieniądze:

KORBA SHIMANO FC-TY301 48/38/28 170mm WYPRZEDAŻ
https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-fc-ty301-48-38-28-170mm-wyprzedaz-7358458960
40zł

Mogą być jakieś skutki ujemne przy zmianie z 44x32x22 na 48x38x28?

Data: 2019-05-28 07:43:16
Autor: Jacek G.
W dniu poniedziałek, 27 maja 2019 21:57:13 UTC+2 użytkownik rad....@konto.pl napisał:
[...]

Mogą być i wynikają z ogólnych praw fizyki (przekładnie). Pierwsza korba stosowana jest zwykle w rowerach górskich i daje lżejsze przełożenia, druga w rowerach turystycznych, crossowych, tzw. ATB, czyli do lekkiego terenu. Jeśli nie jeździsz po mniejszych lub większych górkach, to możesz zmienić, ale jeśli masz sporo podjazdów na swoich trasach, to lepiej pozostać przy pierwszej opcji.
Zwróć też uwagę na długość ramion korby - w powyższej masz 170 mm. Jeśli dotychczas miałeś 175, to możesz odczuć drobną różnicę.
--
Jacek G.

Data: 2019-05-28 10:00:13
Autor: ń
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Mogą.
Np. nieoptymalna przednia przerzutka (klatka) i za krótki łańcuch.

-- -- -
Mogą być jakieś skutki ujemne przy zmianie z 44x32x22 na 48x38x28?

Data: 2019-05-28 09:39:53
Autor: cytawa
radekp@konto.pl pisze:

[...]

Na moje doswiadczneie, by przeskakiwalo na przedniej tarczy to ta musi byc zlachana totalnie. Ta nie wyglada tragicznie. Czesciej przeskakuje z tylu. A moze masz sztywne ogniwka w lancuchu.?

Jan Cytawa

Data: 2019-05-28 10:31:07
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Tue, 28 May 2019 09:39:53 +0200, w
<5cece5c9$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>, cytawa
<cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> napisał(-a):

radekp@konto.pl pisze:

> [...]

Na moje doswiadczneie, by przeskakiwalo na przedniej tarczy to ta musi byc zlachana totalnie. Ta nie wyglada tragicznie. Czesciej przeskakuje z tylu. A moze masz sztywne ogniwka w lancuchu.?

Całkiem niedawno psikałem WD-40 (bo sporo syfu się zebrało).
Ale na środkowej przeskakiwało od dłuższego czasu, ale też nie wygląda jakoś
tragicznie.

Problemem może być też prowadzenie -- widzę przy kręceniu korbą, że jest jakieś
bicie boczne a zęby zazębiają się tuż przy krawędzi łańcucha. Tylko nie wiem
czy to tarcze czy może support.

Data: 2019-05-28 09:04:21
Autor: cytawa
radekp@konto.pl pisze:

[...]

Sa troche podjechane ale widzialem gorsze. Ja takie przywracam do zycia.
Zmierz lancuch i podaj jaka ma dlugosc. Ustaw ustaw na suwmiarce ok 13 cmm, wsadz wasy do mierzenia wewnętrznego miedzy ogniwka i rozciagnij ile sie da. Podaj wynik. Jesli będzie ponad 134 mm lancuch koniecznie trzeba wymienic.

Jan Cytawa

Data: 2019-05-29 12:01:43
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Tue, 28 May 2019 09:04:21 +0200, w
<5cecdd75$0$17348$65785112@news.neostrada.pl>, cytawa

radekp@konto.pl pisze:

> [...]

Zmierz lancuch i podaj jaka ma dlugosc. Ustaw ustaw na suwmiarce ok 13 cmm, wsadz wasy do mierzenia wewnętrznego miedzy ogniwka i rozciagnij ile sie da. Podaj wynik. Jesli będzie ponad 134 mm lancuch koniecznie trzeba wymienic.

Nie mam narzędzi...
Wymienię jednakże 2 największe zębatki (bo ściągacza też nie mam).

32t+44t FORCE = 60zł z wysyłką
32+44t (jakieś Shimano, zębatka 32t NIE JEST stalowa) = 85zł

Te Force to coś sensownego?

Data: 2019-05-29 19:31:29
Autor: radekp@konto.pl
[...]

Wymieniłem środkową zębatkę (tą najbardziej zużytą) -- w serwisie dostąłem
jakieś Prosheels (?).
Jest o wiele lepiej, ale gdy stanę na pedałach, to dalej przeskakuje (i na tej
nowej, i na tej największej).

Wymienić łańcuch profilaktycznie?

Data: 2019-05-29 10:52:41
Autor: Rowerex
W dniu środa, 29 maja 2019 19:31:11 UTC+2 użytkownik rad...@konto..pl napisał:

[...]

Wymień, bo to chyba nieuniknione - a przy okazji wyręczę Cię w pisaniu następnego posta - możesz przekleić treść:

"Wymieniłem łańcuch, ale dalej przeskakuje, tym razem na kasecie - wymienić kasetę profilaktycznie?" ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-29 23:28:44
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Wed, 29 May 2019 10:52:41 -0700 (PDT), w
<f7b05f4f-92b9-4276-89c5-dfe966df7638@googlegroups.com>, Rowerex
<rowerex@op.pl> napisał(-a):

> [...]

"Wymieniłem łańcuch, ale dalej przeskakuje, tym razem na kasecie - wymienić kasetę profilaktycznie?" ;-)

Kaseta trzyma jak szalona :)
Ale skoro stary łańcuch nie przeskakuje, to jest jakaś niezerowa szansa, że
nowy zacznie ;)
Shimano HG40 to standard na niskiej półce?

Data: 2019-05-30 07:52:37
Autor: Miroo
W dniu 2019-05-29 o 23:28, radekp@konto.pl pisze:
Shimano HG40 to standard na niskiej półce?

Dają go m.in. w Lazaro do osprzętu Acera 3x8 (~1200zł).

Pozdrawiam

Data: 2019-07-16 14:36:25
Autor: radekp@konto.pl
<rowerex@op.pl> napisał(-a):

> [...]

"Wymieniłem łańcuch, ale dalej przeskakuje, tym razem na kasecie - wymienić kasetę profilaktycznie?" ;-)

No i tak jest :)

Data: 2019-05-30 08:18:05
Autor: cytawa
radekp@konto.pl pisze:

[...]

Cos mi tutaj nie pasuje. Stary lancuch na nowszych trybach nie powinien skakac. Daj jeszcze zdjecie trybow z tylu. Ale i tak podstawa jest pomiar lancucha. Bez tego chodzimy po omacku.
Bardzo mozliwe, ze przyczyna jest jeszcze inna.

Jan Cytawa

Data: 2019-05-30 11:39:06
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Thu, 30 May 2019 08:18:05 +0200, w <5cef759e$0$505$65785112@news.neostrada.pl>,

radekp@konto.pl pisze:

> [...]
> nowej, i na tej największej).
>
> Wymienić łańcuch profilaktycznie?

Cos mi tutaj nie pasuje. Stary lancuch na nowszych trybach nie powinien

Skacze, ale dużo, dużo mniej -- teraz muszę stanąć na pedały, aby "skoczył".
Na starej zębatce możliwa była jazda tylko ze stałą prędkością.

skakac. Daj jeszcze zdjecie trybow z tylu. Ale i tak podstawa jest pomiar lancucha. Bez tego chodzimy po omacku.
Bardzo mozliwe, ze przyczyna jest jeszcze inna.

http://i68.tinypic.com/rjgqie.jpg

(tak, wiem, trochę ufajdane po wd40 :) )

Data: 2019-05-30 06:47:34
Autor: Rowerex
W dniu czwartek, 30 maja 2019 11:38:20 UTC+2 użytkownik rad...@konto.pl napisał:

http://i68.tinypic.com/rjgqie.jpg

Zapomnij o nowym łańcuchu...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2019-05-30 18:24:36
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Thu, 30 May 2019 06:47:34 -0700 (PDT), w
<d7d33edd-af2a-4167-845b-cd7abf5d54cf@googlegroups.com>, Rowerex
<rowerex@op.pl> napisał(-a):

W dniu czwartek, 30 maja 2019 11:38:20 UTC+2 użytkownik rad...@konto.pl napisał:

> http://i68.tinypic.com/rjgqie.jpg

Zapomnij o nowym łańcuchu...

Why?

PS. Potrzebuję łańcuch 9-rzędowy, więc HG40 odpada i wybrałem:
Łańcuch KMC X9.73 116 ogniw 9-rzędowy ZE SPINKĄ ZG (50zł) - bo jest ze spinką:)

no ale dlaczego nie?

Data: 2019-05-30 10:49:52
Autor: Ignac
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Wymienianie wszystkiego po kolei, to też jest naprawa, nieco tylko kosztowna. Została Ci jeszcze kaseta, jako przyczyna i skutek stawania na korby. Powodzenia

Data: 2019-05-30 21:05:23
Autor: ń
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Z asortymentu KMC brałbym coś z RB czyli RustBuster - łańcuch cynkowany.
Mam taki (8 rz.) i wreszcie koniec z rdzą.
I w ogóle z chrzęszczeniem, bo przecież rdza na rdzewnym robi się także tam, gdzie jej okiem nie widać.

-- -- -
wybrałem: Łańcuch KMC X9.73 116 ogniw 9-rzędowy ZE SPINKĄ ZG (50zł)

Data: 2019-05-31 04:32:08
Autor: Jacek G.
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
W dniu czwartek, 30 maja 2019 11:38:20 UTC+2 użytkownik rad...@konto.pl napisał:
Thu, 30 May 2019 08:18:05 +0200, w > > Wymieniłem środkową zębatkę (tą najbardziej zużytą) -- w serwisie dostąłem
Skacze, ale dużo, dużo mniej -- teraz muszę stanąć na pedały, aby "skoczył".
Na starej zębatce możliwa była jazda tylko ze stałą prędkością.
Czasem po wymianie zębatki/łańcucha te elementy muszą się dopasować. Pamiętam, że też miałem sporadyczne przeskakiwanie po zmianie korby, potem przeszło.

http://i68.tinypic.com/rjgqie.jpg

(tak, wiem, trochę ufajdane po wd40 :) )
No właśnie - po co w ogóle paprasz kasetę czymkolwiek. Kaseta ma być czysta i sucha. Smaruje się łańcuch (i raczej nie wd-40, bo to nie smar) i tak, żeby był nasmarowany wewnątrz, a na zewnątrz też w miarę czysty i suchy. --
Jacek G.

Data: 2019-05-31 14:26:31
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Fri, 31 May 2019 04:32:08 -0700 (PDT), w
<78701b22-0d7e-4fda-8ec8-b496d23c20bb@googlegroups.com>, "Jacek G."
<jginter@wp.pl> napisał(-a):

> [...]
Czasem po wymianie zębatki/łańcucha te elementy muszą się dopasować. Pamiętam, że też miałem sporadyczne przeskakiwanie po zmianie korby, potem przeszło.

Ale wymieniłem tylko środkową zębatkę, a dalej przeskakuje na największej (na
środkowej też, choć jest wyraźnie lepiej).

> [...]
No właśnie - po co w ogóle paprasz kasetę czymkolwiek. Kaseta ma być czysta i sucha. Smaruje się łańcuch (i raczej nie wd-40, bo to nie smar) i tak, żeby był nasmarowany wewnątrz, a na zewnątrz też w miarę czysty i suchy.

Ufajdane błotem+deszcz, a nic nie miałem pod ręką.

Data: 2019-05-31 15:11:25
Autor: ń
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
No i są różne łańcuchy i zębatki do różnych systemów, np. teoretycznie nie powinno się mieszać IG (InteractiveGlide) z HG (HyperGlide).

-- -- -
Ale wymieniłem tylko środkową zębatkę, a dalej przeskakuje na największej

Data: 2019-07-16 14:39:28
Autor: radekp@konto.pl
<jginter@wp.pl> napisał(-a):

> [...]
Czasem po wymianie zębatki/łańcucha te elementy muszą się dopasować. Pamiętam, że też miałem sporadyczne przeskakiwanie po zmianie korby, potem przeszło.

Teraz po wymianie wyciągniętego łańcucha czekam aż się ułożą tylne zębatki.
Z każdym km jest lepiej, ale nie wiem czy starczy mi cierpliwości i czy w ogóle
ułożenie się tylnych zębów jest możliwe...

Data: 2019-07-16 18:49:05
Autor: ąćęłńóśźż
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Jest możliwe, u mnie trwało z 500 km.

-- -- -
czy w ogóle ułożenie się tylnych zębów jest możliwe.

Data: 2019-05-31 09:54:19
Autor: cytawa
radekp@konto.pl pisze:

[...]

Na moje oko tryby tragiczne nie sa ale na 100% nowy lancuch po nich nie pojdzie. Z tego wnioskuje, ze lancuch tez nie jest tragiczny. Tylko nie rozumiem jak mogl stary lancuch nagle zaczac przeskakiwac.
Jak juz pisalem stary lancuch po nowych trybach bedzie zgrzytal ale nie bedzie przeskakiwal. Na odwrot nie ma szans.

Jan Cytawa

Data: 2019-05-31 14:24:52
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Fri, 31 May 2019 09:54:19 +0200, w
<5cf0ddad$0$17354$65785112@news.neostrada.pl>, cytawa

radekp@konto.pl pisze:

> [...]

Na moje oko tryby tragiczne nie sa ale na 100% nowy lancuch po nich nie pojdzie. Z tego wnioskuje, ze lancuch tez nie jest tragiczny.

I zapewne masz rację -- zrobiłem sobie przymiar z papieru i łańcuch po
naciągnięciu trzymał długość bliziutką fabrycznej, do 1% nawet nie zbliżył się
(próbka 10 ogniw zewn+wewn., zrobiłem na 25,4cm i tyle było).

Tylko nie rozumiem jak mogl stary lancuch nagle zaczac przeskakiwac.
Jak juz pisalem stary lancuch po nowych trybach bedzie zgrzytal ale nie bedzie przeskakiwal. Na odwrot nie ma szans.

No i ja też :)
A może mocniej zacząłem deptać i wyszło? Ale nie wydaje mi się...

Na razie podregulowałem przerzutki (bez obciążenia), niby chodziły dobrze, ale
zauważyłem że prowadzenie nie było idealne.
Teraz niby jest lepsze, ale trzeba przetestować.

Data: 2019-05-31 18:43:17
Autor: radekp@konto.pl
Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?
Fri, 31 May 2019 14:24:52 +0200, w
<rp62fe5omobvlmf54o8ksto4ipht44mi7c@4ax.com>, "radekp@konto.pl"
<radekp@konto.pl> napisał(-a):

> [...]

naciągnięciu trzymał długość bliziutką fabrycznej, do 1% nawet nie zbliżył się
(próbka 10 ogniw zewn+wewn., zrobiłem na 25,4cm i tyle było).

cd. łańcucha:

Na długość może jest i dobrze, ale czy tak powinien wyglądać na szerokość?
http://i66.tinypic.com/14cxl54.jpg lub http://oi66.tinypic.com/14cxl54.jpg

Data: 2019-07-16 14:38:07
Autor: radekp@konto.pl

radekp@konto.pl pisze:

> [...]

Jak juz pisalem stary lancuch po nowych trybach bedzie zgrzytal ale nie bedzie przeskakiwal. Na odwrot nie ma szans.

Dorwałem w końcu ten miernik do łańcucha i łańcuch okazał się bez dwóch zdań
wyciągnięty.
Po wymianie teraz przeskakuje tył :)

Ta zębatka jest zużyta? / Jakie nowe?