Tajemnice rządów Tuska

Data: 2009-11-27 02:33:44
Autor: muto2100
Tajemnice rządów Tuska
W jakim stanie są tajne służby po dwóch latach rządów Platformy
Obywatelskiej? W swoim bilansie rządów PO w ogóle nie wymienia służb
specjalnych i to zapewne nie dlatego, że działają tym lepiej, im mniej
się o nich mówi.

Upadek gabinetu Jarosława Kaczyńskiego, przejęcie władzy przez PO
stały się punktem wyjścia rekonstrukcji i odbudowy systemu. PO,
walcząc z PiS, straszyła Polaków wszechpotężnym państwem służb. Ta
propaganda nie miała nic wspólnego z rzeczywistością i wynikała ze
strachu środowisk postkomunistycznych, które traciły władzę i wpływy.
Chodziło nie tyle o prawa obywatelskie, ile o monopol ludzi z
komunistycznej bezpieki na panowanie w służbach. Dziś po dwóch latach
rządów PO widać wyraźnie, że to Donald Tusk buduje państwo oparte na
bezprawiu tajnych służb, które na powrót stają się podstawową
infrastrukturą realizacji władzy politycznej i gospodarczej.

O służbach pod rządami Platformy mówi się bardzo wiele i wyłącznie
źle. To też nie dziwi - liczba skandali, afer i bezprawia przez nie
spowodowanych w ostatnim czasie przekroczyła wszystko, co miało
miejsce w ubiegłym dwudziestoleciu. Działanie służb pod kierunkiem PO
nakierowane jest na walkę polityczną z przeciwnikami oraz na
osłanianie i wspieranie patologicznych działań gospodarczych.

Ukoronowaniem tego procesu są ujawnione ostatnio fakty podsłuchiwania
dziennikarzy oraz adwokatów i używania treści tych podsłuchów do
zwalczania niepokornej prasy. Osłanianie przez ABW działań ministra
Grada w sprawie stoczni z El-Assirem w tle pokazuje, jak kluczową rolę
pełnią służby w gospodarczych planach ekipy Tuska. Prawdziwy powód
milczenia Platformy na temat służb jest więc inny: w ciągu ostatnich
dwóch lat tajne służby zostały przekształcone w ukryty, ale faktyczny
fundament władzy. Pytanie tylko, czy jest to władza Donalda Tuska i
Platformy Obywatelskiej, czy kogoś zupełnie innego.

Bezradność Tuska

Donald Tusk przypisuje tajnym służbom znaczenie zasadnicze. Dlatego
przejął osobiście kierownictwo nad nimi i nie powołał konstytucyjnego
ministra koordynatora. Ale władza Tuska jest bardzo szczególna.
Podkreśla on publicznie, że kieruje służbami, wyznacza im zadania, a
także je rozlicza.

Gdy jednak przychodzi do konkretów, okazuje się, że nie wie, ile jest
w Polsce podsłuchów i na jakich zasadach są realizowane. Niszczy
polską kryptografię i aprobuje upowszechnienie aparatury faktycznie
umożliwiającej podsłuchiwanie najważniejszych osób w państwie. Nie
potrafi odpowiedzieć, jak doszło do dramatu polskiego geologa Piotra
Stańczaka w Pakistanie i co się stało z wojskowym szyfrantem Zielonką.
Nic nie wie o działaniach ABW w sprawie stoczni i nie potrafi
wyjaśnić, jak gromadzone w Polsce dane Polaków z Białorusi znalazły
się w dyspozycji KGB w Mińsku. Pozwala na bezkarny wyjazd szpiegów
rosyjskich i pozostawia nietkniętą ich siatkę w kluczowych
instytucjach państwa. Zapowiada wielką reformę służb, a potem z niej
rezygnuje, nawet nie wyjaśniając powodów. Aprobuje bezprawne
podsłuchy, rewizje, nocne przesłuchania, odbieranie cer-, tyfikatów
dostępu do tajemnicy jako narzędzia walki z przeciwnikami
politycznymi. A gdy skandal już zmusza do reakcji, ujawnia swoją
dziecinną bezsilność i na pytanie o dymisję zastępcy szefa ABW, który
ewidentnie powinien zostać usunięty, odpowiada: ABW nie złożyła
wniosku o dymisję, więc nie będzie decyzji personalnych.

Sprawa ppłk. Jacka Mąki z ABW jak w soczewce pokazuje istotę obecnej
sytuacji w służbach specjalnych. Premier, zwierzchnik służb, nie jest
w stanie odwołać swego podwładnego, bo ten nie złożył wniosku o
dymisję! Tak wygląda relacja między służbami specjalnymi a Donaldem
Tuskiem. Służby informują, decydują, rządzą. Premier Tusk co najwyżej
może publicznie ogłosić swoją bezradność.

W istocie władzę nad służbami sprawuje szef ABW Krzysztof Bondaryk,
który skupił w swoim ręku nie tylko decyzje personalne, ale w ciągu
ubiegłych dwóch lat doprowadził do instytucjonalnego podporządkowania
pozostałych służb ABW. Kluczowe znaczenie miały dwie ustawy: o
nowelizacji ustawy o informacjach niejawnych oraz o zarządzaniu
kryzysowym. Ta pierwsza pozwala Bondarykowi kontrolować wszystkie
służby w dziedzinie ochrony informacji niejawnej, a także przyznawania
certyfikatów dostępu do tej informacji osobom oraz przedsiębiorstwom.
Oznacza to de facto kontrolę olbrzymiej części polskiej gospodarki
(większość inwestycji wymaga dostępu do informacji niejawnej), a także
decydowanie o składzie kadry państwowej i urzędniczej, gdyż nie można
zajmować kierowniczych stanowisk bez takiego dostępu. Ustawa o
zarządzaniu kryzysowym pozwala z kolei na sytuowanie w instytucjach
państwowych i w przedsiębiorstwach osób zobowiązanych do informowania
ABW o sytuacji, co może oznaczać wszystko. Sieć ta zostaje spięta
przez Centrum Antyterrorystyczne usytuowane w istocie jako wydział ABW
i podporządkowujące sobie działanie wszystkich służb w tej dziedzinie.

Jak centrum wykorzystuje swoją olbrzymią władzę? Dobrym przykładem był
tzw. raport gruziński, gdy CAT, bazując przede wszystkim na źródłach
rosyjskich, skompromitował się zupełną niezdolnością zebrania
bezstronnej informacji. Zamiast obiektywnego raportu powstał
polityczny paszkwil atakujący głowę państwa i zaprzyjaźnioną Gruzję,
która odparła wielkomocarstwowe ataki Rosji.

Zupełną nieudolnością wykazało się Centrum w sprawie porwania śmierci
P. Stańczaka. Do czego więc - poza osłanianiem nieudolności rządzących
- służy ta machina oplatająca swoją siecią całe polskie życie
gospodarcze i społeczne, wnikająca we wszystkie dziedziny i uprawniona
do uzyskiwania informacji od każdej jednostki organizacyjnej państwa
polskiego? Na te pytania nie potrafi oczywiście odpowiedzieć premier,
a nie chce ten, kto naprawdę decyduje.

Taka właśnie sytuacja doprowadziła Krzysztofa Kwiatkowskiego do
dramatycznego stwierdzenia, że w polskich służbach panuje zupełny
chaos, którego nikt nie kontroluje. Mam niestety inne zdanie, obawiam
się, że służby zostały sprawnie odbudowane przez ludzi takich jak
Krzysztof Bondaryk i ppłk Mąka, z wykorzystaniem najgorszych wzorców,
i stały się prawdziwym aparatem sprawowania władzy. Nie jest też
przypadkiem, że najważniejsze stanowiska w służbach otrzymali ludzie z
tzw. wydziału II A UOP, przetestowani przy sprawie Modrzejewskiego. To
wierny i sprawny zespół gwarantujący szczególne działania w sprawach
gospodarczych.

Qui prodest

Na koniec warto odpowiedzieć na pytanie, czyja to ręka kieruje tak
skonstruowanymi służbami? Zapewne nie ręka Donalda Tuska, pokornie
pytającego Bondaryka, czy można zwolnić funkcjonariusza korzystającego
we własnym interesie z podsłuchów dziennikarzy. Wydaje się, że
odpowiedzi trzeba szukać tam, gdzie wskazuje stara rzymska zasada:
uczynił ten, kto korzysta.

Prześledzenie kariery Krzysztofa Bondaryka w wielkim biznesie pokazuje
krąg oligarchów rozszerzających w ostatnich latach niepomiernie swoje
wpływy i zakres działania. Jeżeli dodamy do tego fakt, że rząd Tuska
przygotowuje największe w ostatnim dwudziestoleciu prywatyzacje
dotyczące m.in. energetyki, będziemy mieli odpowiedź na dręczące nas
pytania.

Przypomnijmy: żadna z prywatyzacji ubiegłych dwudziestu lat nie odbyła
się bez decyzji ludzi służb specjalnych. Jak wielką rolę może odegrać
ABW, pokazała sprawa stoczni szczecińskiej i gdyńskiej oraz afera El-
Assira. Ale to wszystko były przedbiegi, zdjęcia próbne, przygotowania
do prawdziwego skoku na kasę.

Polska energetyka warta jest dziesiątki miliardów złotych, a przede
wszystkim oznacza być albo nie być państwa polskiego. Ten, kto będzie
decydował ojej prywatyzacji, kto zapewni sobie dostęp do kluczowej
informacji, sieci pośredników i osłonę służb specjalnych, będzie w
istocie decydował o naszym losie. Warto z tej perspektywy przyjrzeć
się walce o władzę, pieniądze i wpływy nie tylko wśród polityków,
którzy czasem są tylko kukiełkami, ale także wśród oligarchów
dysponujących fortunami, mediami, a wreszcie i tajnymi służbami.

Data: 2009-11-27 12:29:57
Autor: =heÂŽsk=
Tajemnice rządów Tuska
On Fri, 27 Nov 2009 02:33:44 -0800 (PST), muto2100
<maniekxxx@gazeta.pl> wrote:

W jakim stanie są tajne służby po dwóch latach rządów Platformy
Obywatelskiej? [...]

 ile ci zaplacono za wklejenie tego na psp ?

--

 HeSk

http://bezswiatel.4.pl/

Data: 2009-11-27 12:38:06
Autor: Karol
Tajemnice rządów Tuska
=he?sk= <coza&#65533;bigbrednie@interia.pl> napisał(a):
 ile ci zaplacono za wklejenie tego na psp ?

...boli?;)

Data: 2009-11-27 14:53:54
Autor: =heÂŽsk=
Tajemnice rządów Tuska
On Fri, 27 Nov 2009 12:38:06 +0000 (UTC), " Karol"
<jef_f@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:

>  ile ci zaplacono za wklejenie tego na psp ?
..boli?;)

 jestem dla ciebie mentorem, prawda? ;o)

--

 HeSk

http://bezswiatel.4.pl/

Data: 2009-11-27 14:20:12
Autor: Jadrys
Tajemnice rządów Tuska
<maniekxxx@gazeta.pl> wrote:

W jakim stanie są tajne służby po dwóch latach rządów Platformy
Obywatelskiej? [...]

 ile ci zaplacono za wklejenie tego na psp ?

Zwariowałeś hesk? Ofermie która nawet nie potrafi pisać ktoś miałby płacić? przecież ten muto2100 to najzwyklejszy w świecie analfabeta.

Data: 2009-11-27 14:31:05
Autor: u2
Tajemnice rządów Tuska
<maniekxxx@gazeta.pl> wrote:

[...]

Jako analfabetę wskazałbym raczej he(r)ska.

Data: 2009-11-27 14:48:32
Autor: Jadrys
Tajemnice rządów Tuska
u2 pisze:

<maniekxxx@gazeta.pl> wrote:

[...]

Widziałeś kiedy jakieś składne zdanie napisane przez muto 2100?

Data: 2009-11-27 15:08:49
Autor: u2
Tajemnice rządów Tuska
Jadrys pisze:

Jako analfabetę wskazałbym raczej he(r)ska.

Widziałeś kiedy jakieś składne zdanie napisane przez muto 2100?

Cytaty ma niezłe.

Data: 2009-11-27 14:53:54
Autor: =heÂŽsk=
Tajemnice rządów Tuska
On Fri, 27 Nov 2009 14:31:05 +0100, u2 <u_2@o2.pl> wrote:

> Zwariowałeś hesk? Ofermie która nawet nie potrafi pisać ktoś miałby
> płacić? przecież ten muto2100 to najzwyklejszy w świecie analfabeta.

Jako analfabetę wskazałbym raczej he(r)ska.

 to twoj problem. chcesz o tym porozmawiac ?
 --

 HeSk

http://bezswiatel.4.pl/

Data: 2009-11-27 15:08:10
Autor: u2
Tajemnice rządów Tuska
=heÂŽsk= pisze:
[...]

Raczej twój hersk. Ale pisz dalej. Robisz dobrą antyreklamę dla cudaka
Donka :)

Tajemnice rządów Tuska