[SzumiGate] Taka tam ośmiorniczka.

Data: 2020-05-26 01:55:53
Autor: Bruno Brunowski
[SzumiGate] Taka tam ośmiorniczka.
"Dziennikarze "Gazety Wyborczej" przyjrzeli się bliżej majątkowi i przeszłości Łukasza Szumowskiego. Odkryli, że firma OncoArendi, kierowana przez jego brata Marcina i w której - pośrednio - udziały ma jego żona, miała otrzymać setki milionów złotych z dotacji dzięki znajomościom i układom obecnego ministra zdrowia.

Kontrola w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, którą przeprowadzili posłowie KO oraz analiza przeszłości biznesowej braci Szumowskich, sprawiły, że dziennikarze "Gazety Wyborczej" doszli do zatrważających wniosków.
Wychodzi z nich, że Łukasz i Marcin Szumowscy stworzyli sieć powiązań, dzięki którym spółka OncoArendi dostała ok. 300 mln zł dotacji, choć efekty jej prac nad lekami nie wyszły poza fazę badań laboratoryjnych. Pieniądze miały do niej płynąć od 2012 roku głównie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), które podlega Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Wstawiennictwo ówczesnego wiceministra?
To w tym resorcie w 2016 roku Łukasz Szumowski dostał stołek wiceministra od rządu PiS. Wcześniej piastował stanowisko szefa Zespołu Specjalistycznego Nauk o Życiu przy ministrze nauki w rządzie PO-PSL. Teraz Szumowski zarzeka się, że nie miał wpływu na decyzje NCBiR, ale przeczą temu dowody zebrane przez posłów KO i dziennikarzy.

6 lutego 2017 r. wiceminister Szumowski przyznał Centrum - na podstawie pełnomocnictwa Gowina - 57 mln zł na obsługę Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W tym samym roku OncoArendi dostało właśnie z tego programu dwa granty na 54 mln zł.

Małe tego, rok wcześniej inna spółka Szumowskich - Life Science Innovations - starała się o grant w NCBiR. Jak pisze "GW", Łukasz Szumowski występował we wniosku jako udziałowiec firmy i osoba kluczowa dla realizacji projektu. Ale LSI zdobyło za mało punktów i Centrum projekt odrzuciło. Inaczej miały się sprawy, gdy 24 listopada Szumowski został wiceministrem nauki. Już cztery dni później LSI złożyło protest w NCBiR, dostało dodatkowe punkty i 24 mln zł.. Umowę podpisano w marcu 2018 r., kiedy Szumowski był już ministrem zdrowia.

Do akcji wkroczyło CBA. Minister i jego brat odpowiadają
Wcześniej niezwykła seria dotacji dla OncoArendi wzbudziła zainteresowanie Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Mimo to Łukasz Szumowski został wiceministrem w resorcie Gowina. Od 12 stycznia do 30 czerwca 2017 r. CBA sprawdziło 14 umów NCBiR, w tym pięć zawartych z OncoArendi. W projekcie wystąpienia pokontrolnego zawarto masę wniosków, z których wynika, że wykryto niebywałe konflikty interesów.

Marcin Szumowski został zapytany przez dziennikarzy o ustalenia pokontrolne CBA oraz o całą sprawę. Ten jednak odesłał ich do swojego poprzedniego oświadczenia, w którym czytamy, że "nigdy, w tym w 2015 roku, nie doszło do sytuacji konfliktu interesów przy ocenie wniosków spółki, a w szczególności nie doszło do sytuacji, w której Marcin Szumowski brałby udział w panelu oceniającym wniosek spółki".

Jego brat także odsyła do poprzedniego oświadczenia i wyjaśnień wiceministra Janusza Cieszyńskiego, które padły na jednej z konferencji prasowych. Biuro Ministerstwa Zdrowia dodało jednak, że "kontrola na zlecenie CBA jest jasnym świadectwem, że nie było żadnych względów dla żadnego podmiotu występującego o granty. Kontrola zarządzona w NCBiR jest dobitnym zaprzeczeniem stawianej tezy, że minister Szumowski w jakikolwiek sposób pomagał swojemu bratu w ubieganiu się o granty"."
https://natemat.pl/309811,majatek-szumowskich-firma-oncoarendi-miala-dorobic-sie-dzieki-ministrowi

Ale te wory pod oczami...

--
Bruno

Data: 2020-05-26 07:39:05
Autor: Alojzy Gąska
użytkownik Bruno Brunowski napisał:
spółka OncoArendi dostała ok. 300 mln zł dotacji

Ładna sumka:)
Wystarczyło się pokręcić trochu koło:
https://tinyurl.com/ya82jmx3

Co do GWna, specjalnie się nieznam, ale badania kliniczne są chyba nastepne
po laboratoryjnych:
cyt.
OncoArendi Therapeutics, które pracuje m.in. nad lekami na choroby układów odpornościowego, oddechowego i na nowotwory. W poniedziałek spółka poinformowała, że podjęła decyzję o zakończeniu fazy Ib badań klinicznych nad OATD-01, najbardziej zaawansowaną cząsteczką w portfelu. Dla nieco ślepego Brunka powtórka: badań klinicznych

I wiki:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Eksperyment_kliniczny

Im bliżej do wyborków, tym poprawki na GWno trza brać większe:)

Data: 2020-05-26 11:22:03
Autor: A. Filip
[GW-Szumi] Taka tam ośmiorniczka-Szumowskiego już od 2012 roku
Bruno Brunowski <brunoj@interia.pl> pisze:
[...]

[...]
https://natemat.pl/309811,majatek-szumowskich-firma-oncoarendi-miala-dorobic-sie-dzieki-ministrowi

Ale te wory pod oczami...

W 2012 już rządził PiS?  Co ten podły PiS nawyprawiał w 2012, 2013, 2014
i przez większość 2015!

Moje polityczne serce się kraje jak taką aferę (a już co najmniej
obrzucenie lepkim gównem) partacze _politycznie_ spierdalają.
*Partaczom* (polityczna) śmierć! ;-)

--
A. Filip : Pij mleko (matki)!

Data: 2020-05-26 02:36:14
Autor: Bruno Brunowski
W dniu wtorek, 26 maja 2020 11:25:02 UTC+2 użytkownik A. Filip napisał:
> [...]
>
> Ale te wory pod oczami...

W 2012 już rządził PiS?  Co ten podły PiS nawyprawiał w 2012, 2013, 2014

Masz rację, to PO-PSL pozwoliło zalegnąć się w NCBR Szumowskim.
Ba, z Łukasza to nawet doradcę uczynili, a jak nie przymierzając Tusk z Mateusza. --
Bruno

Data: 2020-05-26 02:42:28
Autor: Bruno Brunowski
W dniu wtorek, 26 maja 2020 11:36:15 UTC+2 użytkownik Bruno Brunowski napisał:

> [...]
> i przez większość 2015!
> Masz rację, to PO-PSL pozwoliło zalegnąć się w NCBR Szumowskim.
Ba, z Łukasza to nawet doradcę uczynili, a jak nie przymierzając Tusk z Mateusza.
Poprawka, nie doradcą, a przewodniczącym zespołu specjalistycznego nauk o życiu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

--
Bruno

Data: 2020-05-26 11:46:57
Autor: A. Filip
> [...]

Masz rację, to PO-PSL pozwoliło zalegnąć się w NCBR Szumowskim.
Ba, z Łukasza to nawet doradcę uczynili, a jak nie przymierzając Tusk

W 2012 PiS już kontrolował NCBR?

Napisz wprost na ile z tych 300 mln dotacji decyzję zapadły jeszcze pod
rządami PO a dopiero potem wal jak zły jest PiS a nie cały POPiS.
Jak dla mnie z reguły kciuka wynika że jak pod rządami PO dostali
decyzje na przynajmniej 50 baniek z tych 300 to sprawa przestaje walić
tylko w PiS bez dodatkowych wyjaśnień (sprawa przestaje być politycznie
prosta).

--
A. Filip : Pij mleko (matki)!!

Data: 2020-05-26 03:01:14
Autor: Bruno Brunowski
W dniu wtorek, 26 maja 2020 11:46:59 UTC+2 użytkownik A. Filip napisał:
> [...]

decyzje na przynajmniej 50 baniek z tych 300 to sprawa przestaje walić
tylko w PiS bez dodatkowych wyjaśnień (sprawa przestaje być politycznie

Nadal wali w PiS, bo to za PiS całkowicie puściły Szumowskim hamulce, a CBA choć wiedziała nie kiwnęła palcem.

--
Bruno

Data: 2020-05-26 13:53:24
Autor: A. Filip
> [...]

Nadal wali w PiS, bo to za PiS całkowicie puściły Szumowskim hamulce,
a CBA choć wiedziała nie kiwnęła palcem.

To są twoje domniemania (może nawet i słuszne) bez wskazania co niby na
"uprawdopodabniać+" puszczenie hamulców _za PiS_ poza "PiS MUSI być zły".

Żal dupę ściska jak spierdalasz te kilka brakujących detali by
wyprowadzić _kompletny_ polityczny cios trafiający w jaja.  Albo jesteś
pierdołą albo celowo unikasz tych "detali" bo nie wyjdą na twoją
korzyść.  Ja jeszcze zakładam że nie jesteś (aż taką) pierdołą.
Mam zmienić to założenie?  Proście a będzie wam (łatwo) dane.

--
A. Filip : Pij mleko (matki)!!

Data: 2020-05-26 05:20:48
Autor: Bruno Brunowski
W dniu wtorek, 26 maja 2020 13:54:11 UTC+2 użytkownik A. Filip napisał:
> [...]

To są twoje domniemania (może nawet i słuszne) bez wskazania co niby na
"uprawdopodabniać+" puszczenie hamulców _za PiS_ poza "PiS MUSI być zły".

To o bracie ministra:
"Wyniki kontroli przeprowadzonej w 2017 roku na wniosek CBA przez resort nauki w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, były "negatywne", a sprawa jest od tego czasu badana przez prokuraturę - ustalił tvn24.pl. W dokumencie nazwisko Marcina Szumowskiego, który miał występować w roli eksperta i beneficjenta, pada jako "najbardziej skrajny przykład braku zachowania zasad bezstronności i unikania konfliktu interesów". - Nigdy nie występowałem jednocześnie w roli ocenianego i oceniającego - komentuje Marcin Szumowski."
https://tvn24.pl/polska/kontrola-w-ncbir-marcin-szumowski-najbardziej-skrajny-przyklad-braku-unikania-konfliktu-interesow-4589920

A to o ministrze:
"Najpierw w rozmowie z Faktem 13 maja, a później jeszcze kilka razy, ostatnio w poniedziałek, minister zdrowia Łukasz Szumowski mówił stanowczo, że nie ma nic wspólnego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Chodzi o instytucję, która przyznała ponad sto milionów zł w postaci grantów firmie kierowanej przez jego brata. Fakt dotarł do dokumentów, które podważają jego słowa. W rozporządzeniach, które weszły w życie w 2017 roku, była mowa o tym, że ówczesny wiceminister nauki Szumowski pełni nad NCBR warunkowy nadzór w czasie nieobecności wiceministra Piotra Dardzińskiego. Szumowski uczestniczył także w przekazywaniu gigantycznych kwot pomiędzy Ministerstwem Nauki i NCBiR."
https://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/co-lukasz-szumowski-mial-wspolnego-z-narodowym-centrum-badan-i-rozwoju/4574v3y

--
Bruno

[SzumiGate] Taka tam ośmiorniczka.