Takie tam o łańcuchach

Data: 2018-02-25 16:08:38
Autor: Ignac
Takie tam o łańcuchach
W dniu niedziela, 25 lutego 2018 19:18:56 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Mam do dyspozycji koronki 44 zęby, ale od systemu 9 biegowego, koronki 32 ale od systemu 8 biegowego IG oraz koronkę 20 zębów, którą z racji przyzwyczajenia bardzo sobie cenię. Ta koronka da się powiesić tylko na korbach 5 ramiennych. Największy problem byłby z doborem łańcucha.

Założyłbym najtańszy łańcuch o szerokości 7,1-7,4mm. Dla eksperymentu jeżdżę obecnie na ł. o szer. 7,6 mm i świetnie chodzi nawet na przekosach-8x3.
Łańcuchy do napędów 8x i 9x są wprawdzie różnej szerokości, ale to wynika z
różnic grubości blaszek ogniw, a ich rolki są tej samej szerokości.
Ja też zestawiam kasetę z koronek do 9x i 8x i współdziałają świetnie,
bo wzajemne grubości to różnica zaledwie 0,02 mm. Grubości dystansów są istotne. Natomiast, ze wszystkich tarcz zeszlifuj te boczne "pypcie" po obu stronach
tarcz korb, bo one wysyłają łańcuch na szczyty zębów, skracając im żywotność!

Systemami ig i hg bym się w ogóle nie przejmował, bo różnice są tylko takie,
że zęby ponacinane są z dwóch lub z jednej strony.
Ważne są długości osi suportu, czy ustawienie haka tylnej przerzutki- wtedy jest prosto, jeśli na przełożeniu łańcucha (największa tarcza - największa zębatka), kręcąc lekko korbami do tyłu, łańcuch nie spadał z koronki kasety i z kółek wózka przerzutki oczywiście też!

Złożyć wszystko i będzie!

Ostatnio wpadła mi w łapy przednia XT, do systemów 8 rzędowych i muszę przyznać że z łańcuchem IG90 radzi sobie zdecydowanie lepiej niż przerzutka 9 rzędowa. To wskazuje raczej na 8 rzędowy łańcuch, ale który ?
Nie ma już dedykowanych łańcuchów do XT 8x3.

Data: 2018-02-26 06:29:32
Autor: Ignac
Takie tam o łańcuchach
W dniu poniedziałek, 26 lutego 2018 01:08:41 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:

Ważne są długości osi suportu, czy ustawienie haka tylnej przerzutki- wtedy jest prosto, jeśli na przełożeniu łańcucha (największa tarcza - największa zębatka), kręcąc lekko korbami do tyłu, łańcuch nie będzie
spadał z  koronki kasety i z kółek wózka przerzutki oczywiście też!

Jeszcze coś chciałem uzupełnić, jak przerzutka tylna "łapie tzw. luzy",
to sprężyna ściąga jej wózek do ramy, co powoduje przekrzywienie, zwłaszcza
kółka prowadzącego łańcuch na kasetę. W konsekwencji, łańcuch spada
nawet z kółka nowego i klinuje wózek, który wpada między szprychy koła.
Taka przerzutka nadaje się niestety do wymiany!!!
Żeby tego uniknąć, należy przekrzywić hak razem z wyregulowaną wcześniej
przerzutką tak, aby kółko prowadzące było znowu równoległe do koronek kasety.
Test "prostoty" haka opisany w cytacie.
Teraz z kolei, kółko napinające wózka będzie krzywo ustawione, odkręcamy je
i delikatnie prostujemy, ręcznie- żeby nie skrzywić haka, po kolei, prowadnice
wózka- a tą odkręconą, można młoteczkiem lekko przeklepać na równej powierzchni.
Na koniec, kółka przerzutki muszą być na środku rolek/łańcucha, jeśli nie są,
to wkładam podkładki z właściwej strony kółka.. Wykorzystuję do tego stare
osłonki tulejki kółka. Zaznaczam, że ta zabawa jest dla "zorientowanych w serwisowaniu".
Jak wymieniacie nową przerzutkę, to tam gdzie są tulejki, należy je smarować,
bo kółka są składane "na sucho"!!!

Data: 2018-02-26 16:05:38
Autor: PeJot
Takie tam o łańcuchach
W dniu 2018-02-26 o 01:08, Ignac pisze:

To wskazuje raczej na 8 rzędowy łańcuch, ale który ?
Nie ma już dedykowanych łańcuchów do XT 8x3.

Ano nie ma. Zostały HG71 ( to zdaje się coś koło LXa ) oraz SRAM PC80/870. Nie wiem co lepsze/trwalsze. A może lepiej szukać wśród łańcuchów 9 rzędowych.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-02-26 10:04:51
Autor: Ignac
Takie tam o łańcuchach
W dniu poniedziałek, 26 lutego 2018 16:05:35 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

> Nie ma już dedykowanych łańcuchów do XT 8x3.

Ano nie ma. Zostały HG71 ( to zdaje się coś koło LXa ) oraz SRAM PC80/870. Nie wiem co lepsze/trwalsze. A może lepiej szukać wśród łańcuchów 9 rzędowych.

Łańcuch powinien mieć, szerokość, właściwą dla szerokości klatki przerzutki przedniej, również. @Prot Ogenes
Czasem musimy sobie wyjaśnić, co tak naprawdę w rowerze "piszczy".

Data: 2018-02-26 19:18:05
Autor: PeJot
Takie tam o łańcuchach
W dniu 2018-02-26 o 19:04, Ignac pisze:

[...]

I również posiadam wybór między przerzutką 8 jak i 9 rzędową :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Takie tam o łańcuchach