Takie tam o linii łańcucha

Data: 2011-11-05 18:44:05
Autor: PeJot
Takie tam o linii łańcucha
Czołem.

Zwykle instalując nowe korby i oś suportową *z premedytacją* olewałem zalecenia producenta co do długości osi. Od wielu lat Shimano w korbach MTB stosuje linię łańcucha na poziomie 50 mm, tymczasem w wielu wypadkach udaje się poprawnie zestroić napęd przy l. ł. 45-47.5 mm, co jest wartością bardziej adekwatną w systemach z 8 koronkami z tyłu. Takiego wymiaru trzymam się instalując korby nie wyprodukowane przez Shimano, szczególnie w przypadku gdy nie mam pojęcia co do dedykowanej długości osi. Krótsza linia łańcucha MZ powoduje że największa koronka nie jest wycierana z zewnątrz, a łańcuch spokojnie obsługuje wszystkie możliwe przełożenia. Linia łańcucha 45 mm jest możliwa do uzyskania przy przerzutkach na rurę 28.6 mm. Przy grubszych rurach zaczynają się ograniczenia ze strony przedniej przerzutki, choć po drobnym tuningu przerzutka na rurę 31.8 potrafi obsłużyć l.ł. 47.5mm. Przy rurach 34.9 mm średnicy nie ma wyjścia, trzeba stosować l.ł. wg katalogu. Czy zatem stosowanie linii łańcucha krótszej niż to wynika z widzimisię producenta, w sytuacji gdy jest to technicznie możliwe, ma uzasadnienie ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-11-06 06:52:25
Autor: Rowerex
Takie tam o linii łańcucha
On 5 Lis, 18:44, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Czy zatem
stosowanie linii łańcucha krótszej niż to wynika z widzimisię
producenta, w sytuacji gdy jest to technicznie możliwe, ma uzasadnienie ?

Linia 50mm nie ma żadnego logicznego uzasadnienia. Zazwyczaj w każdej
ramie da się j± zmniejszyć do 47,5mm, ale nie każda rama łyknie 45mm i
nie chodzi tu wcale o grubo¶ć rury podsiodłowej, a o dolne widełki.
Je¶li do ramy spokojnie wchodz± opony 2,40, to szanse upchnięcia blatu
bliżej ramy mog± być marne... SprawdĽ jak blisko dolnych widełek
znajduj± się zębatki Twojej korby.

Ja mam linię łańcucha ok 45mm, przy napędzie 2x9, oznacza to, że mam
duż± tarcze zamontowan± w miejsce ¶redniej w korbie z lini± 50mm. Z
tym że duża tarcza jest jajowata i maksymalna ¶rednica odpowiada
zębatce 46z - mimo, że rurki mam specjalnie spłaszczone (rama
stalowa), to odległo¶ć między koronk± a widełkami to może ze 2mm...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-11-06 17:23:42
Autor: PeJot
Takie tam o linii łańcucha
W dniu 2011-11-06 15:52, Rowerex pisze:
[...]

No to sk±d się wzięła akurat 50 mm, a nie np. 49 ani 51.5 mm ?

Zazwyczaj w każdej
ramie da się j± zmniejszyć do 47,5mm, ale nie każda rama łyknie 45mm i
nie chodzi tu wcale o grubo¶ć rury podsiodłowej, a o dolne widełki.

/.../ No jasne, w dobie ram aluminiowych i amortyzowanych z rurami ¶rednicy garnuszka to także ma znaczenie.

BTW: w katalogach Shimano z lat '90 dogrzebałem się że np. w XTR producent dopuszczał 2 linie łańcucha. Optymalizacja sprawno¶ci napędu ?

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2011-11-06 23:32:10
Autor: Rowerex
Takie tam o linii łańcucha
On 6 Lis, 17:23, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

> Linia 50mm nie ma żadnego logicznego uzasadnienia.

No to sk±d się wzięła akurat 50 mm, a nie np. 49 ani 51.5 mm ?

W szosówkach od dawna jest 43,5mm dla korb dwurzędowych i 45,5mm dla
korb 3-rzędowych (pewnie tak było najoptymalniej). Piasty mtb s±
szersze, wchodz± szersze opony więc odsunięto zębatki od ramy o
kolejne milimetry i wyszła linia 47,5mm, przynajmniej u Shimano, bo
inni producenci stosowali np. 48mm. Zreszt± przy kwadracie to było
pewnie +/-0,5-1mm. Potem przy coraz szerszych oponach, coraz grubszych
widełkach dolnych i po wprowadzeniu zewnętrznych łożysk stanęło na
50mm...

> [...]

BTW: w katalogach Shimano z lat '90 dogrzebałem się że np. w XTR
producent dopuszczał 2 linie łańcucha. Optymalizacja sprawno¶ci napędu ?

Producent stwierdził, że wypuszczenie kilku długo¶ci osi będzie mu na
rękę i tak zrobił...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-11-07 09:40:58
Autor: PeJot
Takie tam o linii łańcucha
W dniu 2011-11-07 08:32, Rowerex pisze:

[...]

Na przykład kompatybilno¶ć wkładów sup. z korbami szosowymi i MTB. Reszta to marketing :)