Takie tam o linii łańcucha

Data: 2011-11-06 06:52:25
Autor: Rowerex
Takie tam o linii łańcucha
On 5 Lis, 18:44, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

Czy zatem
stosowanie linii łańcucha krótszej niż to wynika z widzimisię
producenta, w sytuacji gdy jest to technicznie możliwe, ma uzasadnienie ?

Linia 50mm nie ma żadnego logicznego uzasadnienia. Zazwyczaj w każdej
ramie da się ją zmniejszyć do 47,5mm, ale nie każda rama łyknie 45mm i
nie chodzi tu wcale o grubość rury podsiodłowej, a o dolne widełki.
Jeśli do ramy spokojnie wchodzą opony 2,40, to szanse upchnięcia blatu
bliżej ramy mogą być marne... Sprawdź jak blisko dolnych widełek
znajdują się zębatki Twojej korby.

Ja mam linię łańcucha ok 45mm, przy napędzie 2x9, oznacza to, że mam
dużą tarcze zamontowaną w miejsce średniej w korbie z linią 50mm. Z
tym że duża tarcza jest jajowata i maksymalna średnica odpowiada
zębatce 46z - mimo, że rurki mam specjalnie spłaszczone (rama
stalowa), to odległość między koronką a widełkami to może ze 2mm...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-11-06 17:23:42
Autor: PeJot
Takie tam o linii łańcucha
W dniu 2011-11-06 15:52, Rowerex pisze:
[...]

No to skąd się wzięła akurat 50 mm, a nie np. 49 ani 51.5 mm ?

Zazwyczaj w każdej
ramie da się ją zmniejszyć do 47,5mm, ale nie każda rama łyknie 45mm i
nie chodzi tu wcale o grubość rury podsiodłowej, a o dolne widełki.

/.../ No jasne, w dobie ram aluminiowych i amortyzowanych z rurami średnicy garnuszka to także ma znaczenie.

BTW: w katalogach Shimano z lat '90 dogrzebałem się że np. w XTR producent dopuszczał 2 linie łańcucha. Optymalizacja sprawności napędu ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-11-06 23:32:10
Autor: Rowerex
Takie tam o linii łańcucha
On 6 Lis, 17:23, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:

> Linia 50mm nie ma żadnego logicznego uzasadnienia.

No to skąd się wzięła akurat 50 mm, a nie np. 49 ani 51.5 mm ?

W szosówkach od dawna jest 43,5mm dla korb dwurzędowych i 45,5mm dla
korb 3-rzędowych (pewnie tak było najoptymalniej). Piasty mtb są
szersze, wchodzą szersze opony więc odsunięto zębatki od ramy o
kolejne milimetry i wyszła linia 47,5mm, przynajmniej u Shimano, bo
inni producenci stosowali np. 48mm. Zresztą przy kwadracie to było
pewnie +/-0,5-1mm. Potem przy coraz szerszych oponach, coraz grubszych
widełkach dolnych i po wprowadzeniu zewnętrznych łożysk stanęło na
50mm...

> [...]

BTW: w katalogach Shimano z lat '90 dogrzebałem się że np. w XTR
producent dopuszczał 2 linie łańcucha. Optymalizacja sprawności napędu ?

Producent stwierdził, że wypuszczenie kilku długości osi będzie mu na
rękę i tak zrobił...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-11-07 09:40:58
Autor: PeJot
Takie tam o linii łańcucha
W dniu 2011-11-07 08:32, Rowerex pisze:

[...]

Na przykład kompatybilność wkładów sup. z korbami szosowymi i MTB. Reszta to marketing :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Takie tam o linii łańcucha