Takie tam o pewnym wkładzie suportowym

Data: 2017-08-23 20:18:28
Autor: PeJot
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
Czołem. Kombinowałem ostatnio z lini± łańcucha w rowerze żony, która narzekała na leniwe przerzucanie w dół. Okazało się że praktycznie wszystkie przednie przerzutki Shimano od pocz±tku XX wieku  s± projektowane pod linię łańcucha 50 mm. Wymaga to odpowiednio długiej osi suportowej, tu akurat 128 mm. Ale nie o linię łańcucha idzie. Owa o¶ka suportowa ( na kwadrat, Accent BB40 na łożyskach maszynowych ) po zamontowaniu obracała się dosyć ciężko, co oznaczało niechlujny fabryczny montaż. Po dobiciu łożysk na prasie było OK. I tu jest *ciekawostka*: dlaczego owa o¶ z lewej strony jest ok. 3 mm dłuższa niż z prawej, licz±c od łożyska do końca ?  Przegl±dn±łem kilka innych osi podobnej konstrukcji innych firm i pod tym względem były one symetryczne. W sumie to taka niesymetryczna o¶, której prawy adapter byłby łatwo demontowalny, dawała by możliwo¶ć kombinowania z lini± łańcucha.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2017-08-23 22:40:59
Autor: ±ćęłń󶼿
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
Też to zauważyłem w innych suportach.

-- -- -
dlaczego owa o¶ z lewej strony jest ok. 3 mm dłuższa niż z prawej, licz±c od łożyska do końca?

Data: 2017-08-24 05:42:28
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-23 o 22:40, ±ćęłń󶼿 pisze:
Też to zauważyłem w innych suportach.

No to o co chodzi - przecież nadmiar materiału w tym miejscu to tylko zbędny wydatek który podraża wyrób.

Data: 2017-08-24 06:03:35
Autor: Rowerex
W dniu ¶roda, 23 sierpnia 2017 20:18:18 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
[...]

Nie ciekawostka, tylko standard. Nie wszystkie suporty na kwadrat s± symetryczne, wszystko zależy od długo¶ci i czasem od producenta.

Patrz katalog Neco:

https://www.necoparts.com/Templates/att/08-BB-Sets.pdf

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2017-08-25 21:28:31
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-24 o 15:03, Rowerex pisze:

Nie ciekawostka, tylko standard. Nie wszystkie suporty na kwadrat s±
symetryczne, wszystko zależy od długo¶ci i czasem od producenta.

A czemu taka różnica miała by służyć ?

Data: 2017-08-25 14:00:45
Autor: Rowerex
W dniu pi±tek, 25 sierpnia 2017 21:28:19 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
W dniu 2017-08-24 o 15:03, Rowerex pisze:

> Nie ciekawostka, tylko standard. Nie wszystkie suporty na kwadrat s±
> symetryczne, wszystko zależy od długo¶ci i czasem od producenta.

A czemu taka różnica miała by służyć ?

Tego najstarsi górale nie wiedz± - tak było od zawsze, czyli odk±d wprowadzono suporty na kwadrat.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2017-08-26 07:33:59
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-25 o 23:00, Rowerex pisze:

A czemu taka różnica miała by służyć ?

Tego najstarsi górale nie wiedz± - tak było od zawsze, czyli odk±d wprowadzono
suporty na kwadrat.

Wła¶nie że udało mi się znaleĽć kilka wkładów totalnie symetrycznych.

Data: 2017-08-26 07:44:52
Autor: PeJot
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
W dniu 2017-08-24 o 15:03, Rowerex pisze:

Patrz katalog Neco:

https://www.necoparts.com/Templates/att/08-BB-Sets.pdf

Swoj± drog± Neco robi wkłady B940CT z tytanu i karbonu, ale jako¶ nie chwal± się nisk± mas±. Widział kto¶ toto w realu ?

Znalazłem gdzie indziej: 198 g, nie wiadomo przy jakiej długo¶ci osi.

Data: 2017-08-26 01:48:15
Autor: Rowerex
W dniu sobota, 26 sierpnia 2017 07:44:39 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]

Znalazłem gdzie indziej: 198 g, nie wiadomo przy jakiej długo¶ci osi.

Używam od siedmiu lat suportu Neco B920HAL, czyli z miskami, które maj± dodatkowe pier¶cienie uszczelniaj±ce - i to naprawdę dużo daje. Pierwszy wkład na kwadrat to był Kinex - po roku dostał takich luzów, że musiałem go wywalić, a ów Neco dopiero w tym roku ma objawy lekkiego trzeszczenia na łożyskach.

Problem z Neco jest taki, że daj± niestandardowe łożyska - oznaczenie typu łożyska jest niby standardowe, ale wymiary już nie (dawno temu kto¶ o tym pisał na preclu)

Natomiast wersje wylajtowane jak B940CT titanium-carbonium-dziuriumm, to raczej nie w Polsce, gdzie¶ na ebayu z Chin nie powinno być problemu. Co ciekawe, google pokazuj±, że w s± dostępne w rosyjskich sklepach internetowych, no chyba że dla googla Polska to w zasadzie Rosja ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2017-08-26 20:26:54
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-26 o 10:48, Rowerex pisze:

Natomiast wersje wylajtowane jak B940CT titanium-carbonium-dziuriumm, to raczej
nie w Polsce,

Nawet nie zamierzam szukać, chodziło mi bardziej o uwagi eksploatacyjne.

Data: 2017-08-27 10:13:43
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-26 o 20:26, PeJot pisze:
[...]

Szczególnie interesuje mnie jak jest z wrażliwo¶ci± wkładu na moment dokręcenia adapterów. Wychudzone wkłady Shimano, np. BB-UN90 nie bardzo lubiły duży moment dokręcenia za spraw± odkształcania się korpusu ¶ciskanego adapterami. W B940CT za korpus robi kawałek "carbonitu".

Data: 2017-08-24 11:54:39
Autor: ±ćęłń󶼿
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
Dlaczego tak uważasz?

Rowery o linii łańcucha 47,5 mm s± produkowane jak najbardziej, więc i przerzutki s±.

Uważasz, że brakuje zakresu regulacji (w pozycji gdy łańcuch blisko ramy nad najmniejsz± tarcz±), czy raczej że tor ruchu wózka (będ±cy przecież wycinkiem okręgu, którego ¶rodkiem jest który¶ sworzeń na przerzutce) nie jest prawidłowy (ten wycinek, np. zamiast spychać łańcuch w bok wózek ¶ci±gałby łańcuch w dół czy jako¶ inaczej)?

Zwróć jeszcze uwagę, iż wiele przerzutek przednich występuje w dwóch wariantach k±ta nachylenia rury podsiodłowej - różnica w stopniach k±towych jest minimalna (1°-3°), a skoro robi± dwie wersje, to co¶ w tym fancie musi być :-0

-- -- -

Data: 2017-08-25 21:25:57
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-24 o 11:54, ±ćęłń󶼿 pisze:
Dlaczego tak uważasz?

Rowery o linii łańcucha 47,5 mm s± produkowane jak najbardziej, więc i przerzutki s±.

Ale nie w grupach od Deore wzwyż.

[...]

Idzie o to że przerzutka zaprojektowana pod l.ł. 50 mm leniwie zrzuca łańcuch z największej tarczy przy krótszej l.ł. Jest to zwi±zane z naprężeniem sprężyny która odpowiada za tę funkcję.

Data: 2017-08-25 21:37:24
Autor: ±ćęłń󶼿
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
To jaka¶ Twoja własna teoria.
Ale rowery tajemnicze s± i maj± swoje charakterki.

-- -- -

Data: 2017-08-25 21:42:30
Autor: PeJot
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
W dniu 2017-08-25 o 21:37, ±ćęłń󶼿 pisze:
To jaka¶ Twoja własna teoria.

To jest moja praktyka warsztatowa, potwierdzona kilkunastoma przypadkami.

ATSD podaj przykłady przerzutek Shimano na linię łańcucha 47.5 mm.

Data: 2017-08-26 13:56:25
Autor: ±ćęłń󶼿
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
Np. C101 (ale to taka sobie przerzutka).

-- -- -
podaj przykłady przerzutek Shimano na linię łańcucha 47.5 mm.

Data: 2017-08-26 20:41:33
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-26 o 13:56, ±ćęłń󶼿 pisze:
Np. C101 (ale to taka sobie przerzutka).

To bardzo stara konstrukcja, jeszcze pamiętaj±ca łańcuchy UG.

Data: 2017-08-27 07:12:20
Autor: ±ćęłń󶼿
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
A Shimano w ogóle podaje 'chainline' jako parametr przerzutki?

Data: 2017-08-27 10:08:23
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-27 o 07:12, ±ćęłń󶼿 pisze:
A Shimano w ogóle podaje 'chainline' jako parametr przerzutki?

Oczywi¶cie.

Data: 2017-08-27 18:55:17
Autor: ±ćęłń󶼿
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
Daj link, np. do serii XT.

-- -- -
Oczywi¶cie.

Data: 2017-08-27 20:10:46
Autor: PeJot
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
W dniu 2017-08-27 o 18:55, ±ćęłń󶼿 pisze:
Daj link, np. do serii XT.

Na przykład

https://cycle.shimano-eu.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Deore-XT/FrontDriveSystem/SI_6K9FG_En_v1_m56577569830604945.pdf

Data: 2017-08-27 23:24:10
Autor: ±ćęłń󶼿
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
A z tych przerzutek nic Ci nie pasuje?
www.bikepro.com/products/shimano_tables/shim_fder_table.html

Data: 2017-08-28 18:52:17
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-27 o 23:24, ±ćęłń󶼿 pisze:
A z tych przerzutek nic Ci nie pasuje?
www.bikepro.com/products/shimano_tables/shim_fder_table.html

A z tych to głównie dostępno¶ć, stopień zużycia i cena.

Data: 2017-08-28 21:14:51
Autor: ±ćęłń󶼿
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
Szukaj trekingowej lub crossowej (nie pamiętam, zawsze mi się myl±), w nazwie "T".

-- -- -
A z tych to głównie dostępno¶ć, stopień zużycia i cena.

Data: 2017-08-29 06:17:28
Autor: PeJot
W dniu 2017-08-28 o 18:52, PeJot pisze:
W dniu 2017-08-27 o 23:24, ±ćęłń󶼿 pisze:
A z tych przerzutek nic Ci nie pasuje?
www.bikepro.com/products/shimano_tables/shim_fder_table.html

A z tych to głównie dostępno¶ć, stopień zużycia i cena.

I i jeszcze: nawet jeżeli trafi się jaka¶ nieużywana nówka sztuka, po ~15 latach leżakowania należy liczyć się z nienajlepsz± kondycj± sprężyny.

Data: 2017-08-29 09:14:41
Autor: ±ćęłń󶼿
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
Znów jaka¶ Twoja nowa teoria?

-- -- -
nieużywana nówka sztuka, po ~15 latach leżakowania należy liczyć się z nienajlepsz± kondycj± sprężyny.

Data: 2017-08-29 17:49:06
Autor: PeJot
Takie tam o pewnym wkładzie suportowym
W dniu 2017-08-29 o 09:14, ±ćęłń󶼿 pisze:
Znów jaka¶ Twoja nowa teoria?

Jak zwykle praktyka.