Tandemy - jakie wady?

Data: 2011-05-18 16:03:26
Autor: Slawek Kotynski
Tandemy - jakie wady?
Czy ma ktoś praktykę z tandemami?

Kombinuję, czy by nie kupić tandemu dla siebie i TŻ,
ale nie mam o tym zielonego pojęcia.
Nigdy nie miałem okazji tego spróbować, i nie bardzo
mam jak spróbować, bo na razie jedyna możliwość kupna,
to na zamówienie (albo wysyłkowo).

Czy jazda na tandemie różni się bardzo od normalnej? Czym?
Czy długo się trzeba przyzwyczajać?
Co może zaskoczyć?
Na co zwracać uwagę przy zakupie?
A i jeszcze jedno... czy w tandmeach obie pary pedałów
są sprzęgane "na szytwno" czy może kręcić tylko jedna osoba?

Chodzi o codzienne wykorzystanie roweru w dojazdach
po mieście i trochę po leśnych drogach.

--
mjk
Nie pisz na smieciarz@askar.com.pl - to pułapka

Data: 2011-05-19 01:21:24
Autor: Dariusz K. Ładziak
Tandemy - jakie wady?
Użytkownik Slawek Kotynski napisał:
[...]

Różni się. Tym że ten z tyłu może wpływać na tor jazdy i to tym bardziej może im jest cięższy. Jak ten z tyłu nie nauczy się siedzieć spokojnie to może jazdy w ogóle nie być.

Czy długo się trzeba przyzwyczajać?

Jedni jazdę z przodu i z tyłu załapują natychmiast, inni pozostają odporni po wiek wieków.

Co może zaskoczyć?

Duży promień skrętu, kierowanie przez tego z tyłu.

Na co zwracać uwagę przy zakupie?
A i jeszcze jedno... czy w tandmeach obie pary pedałów
są sprzęgane "na szytwno" czy może kręcić tylko jedna osoba?

Na sztywno.

Chodzi o codzienne wykorzystanie roweru w dojazdach
po mieście i trochę po leśnych drogach.

Po lesie tandem nie jest dobrym pomysłem - duży promień skrętu, duże naciski na koła (łatwo grzęźnie)... To raczej wynalazek na twarde nawierzchnie gdzie przy większych prędkościach daje zysk ze schowania drugiego kręcącego w cieniu aerodynamicznym pierwszego - moc dwóch ludzi przy oporach aerodynamicznych jak jednego człowieka...

--
Darek

Data: 2011-05-19 09:53:50
Autor: Mamut
Tandemy - jakie wady?
"Dariusz K. Ładziak" {dariusz.ladziak@neostrada.pl} naskrobał:

[...]

Da się. Kiedyś dwóch takich przejechało na tandemie transcarpatię :)
http://download.bikeboard.pl/foto2/tc06_tandem.jpg

Data: 2011-05-21 00:35:51
Autor: Dariusz K. Ładziak
Tandemy - jakie wady?
Użytkownik Mamut napisał:
[...]

Przecież nie napisałem że się nie da - tylko że nie jest to dobry pomysł. Tandem wygrywa szybkością, przegrywa zwrotnością - na szosie ma zalety, w lesie głównie wady.

--
Darek

Data: 2011-05-19 04:03:25
Autor: kaczor1
Tandemy - jakie wady?
On 18 Maj, 16:03, Slawek Kotynski <smieci...@askar.com.pl> wrote:
Czy ma ktoś praktykę z tandemami?

A i jeszcze jedno... czy w tandmeach obie pary pedałów
są sprzęgane "na szytwno" czy może kręcić tylko jedna osoba?

Z reguły są sprzężone na sztywno, ale są też specjalne "korby z
wolnobiegiem" (nie wiem jak fachowo to się nazywa),
które umożliwiają kręcenie tylko przez jedną osobę.

--
pozdrawiam.
www.kaczor2.blogspot.com

Data: 2011-05-19 06:58:19
Autor: Ryszard Mikke
Tandemy - jakie wady?
Slawek Kotynski <smieciarz@askar.com.pl> napisał(a):
Czy ma kto=B6 praktyk=EA z tandemami?

Kombinuj=EA, czy by nie kupi=E6 tandemu dla siebie i T=AF,
ale nie mam o tym zielonego poj=EAcia.
Nigdy nie mia=B3em okazji tego spr=F3bowa=E6, i nie bardzo
mam jak spr=F3bowa=E6, bo na razie jedyna mo=BFliwo=B6=E6 kupna,
to na zam=F3wienie (albo wysy=B3kowo).

Czy jazda na tandemie r=F3=BFni si=EA bardzo od normalnej? Czym?
Czy d=B3ugo si=EA trzeba przyzwyczaja=E6?
Co mo=BFe zaskoczy=E6?
Na co zwraca=E6 uwag=EA przy zakupie?
A i jeszcze jedno... czy w tandmeach obie pary peda=B3=F3w
s=B1 sprz=EAgane "na szytwno" czy mo=BFe kr=EAci=E6 tylko jedna osoba?

Chodzi o codzienne wykorzystanie roweru w dojazdach
po mie=B6cie i troch=EA po le=B6nych drogach.

Dla mnie tandem to raczej towarzyska zabawka, niz praktyczny srodek
transportu. Dwa rowery:
* daja wieksza swobode
* latwiej sie manewruje
* latwiej sie zmiescic

Tandem
* jak sie w lesie cos popsuje, to masz dwie osoby z kupa zlomu w srodku lasu...
* Ma pare nietypowyxh czesci
* skreca jak TIR
* wcale nie wychodzi taniej, niz dwa rowery podobnej klasy.

rmikke

Data: 2011-05-19 12:29:19
Autor: cytawa
Tandemy - jakie wady?
W dniu 2011-05-18 16:03, Slawek Kotynski pisze:
[...]

Mam i to duza.
Jesli TZ jest osoba pelnosprawna to jesli nie musisz to nie kupuj. Ja mam i z zona jezdze raz na 2 lata. Poza tym stoi w garazu.
Jeszcze jezdze duzo z osobami niewidomymi. Tu nie ma wyboru.

Ma sporo wad.
1.Niewatpliwie jest dlugi i ciezki.
2. Ma kilka nietypowych czesci. Korby z innym gwintem, mimosrod, dlugie linki.
3. Kola musza byc wyjatkowo mocne. Obciazenia sa sporo wieksze i czesto pekaja szprychy.
4.W razie czego wieksze trudnosci z transportem i garazowaniem.
5. Jesli tandem ma prawidlowa geometrie, to jezdzi sie, zwlaszcza szybko, bez problemu. Ale wolna jazda czasem jest trudna. W terenie rowniez. Promien skretu zdecydowanie wiekszy. Na miasto przy ruchu samochodowym trzeba miec silniejsze nerwy.
6. Z gory naprawde maspora bezwladnosc i wyhamowanie nie jest takie latwe.
7. Moja zona nie nadazala z kreceniem. Musialem jej kupic SPD, w ktorych na singlu nigdy nie bedzie uzywala.

Jan Cytawa

Data: 2011-05-19 10:38:39
Autor: Ryszard Mikke
Tandemy - jakie wady?
cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> napisał(a):
7. Moja zona nie nadazala z kreceniem. Musialem jej kupic SPD, w ktorych na singlu nigdy nie bedzie uzywala.

A nie lepiej byloby u Ciebie mniejsza tarcze wstawic?

rmikke

Data: 2011-05-19 14:57:32
Autor: cytawa
Tandemy - jakie wady?
  Ryszard Mikke pisze:
7. Moja zona nie nadazala z kreceniem. Musialem jej kupic SPD, w ktorych
na singlu nigdy nie bedzie uzywala.

A nie lepiej byloby u Ciebie mniejsza tarcze wstawic?

?????
Rozwin dalej bo nie rozumiem.

Jan Cytawa

Data: 2011-05-19 06:30:35
Autor: Piotrpo
Tandemy - jakie wady?
On 19 Maj, 14:57, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
  Ryszard Mikke pisze:

> A nie lepiej byloby u Ciebie mniejsza tarcze wstawic?

?????
Rozwin dalej bo nie rozumiem.

Jan Cytawa

Koledze pewnie chodziło i zmianę tarczy w korbie na mniejszą - wtedy
kadencja dla poszczególnych "jeźdźców" była by inna.
Chociaż coś mi się kojarzy, że w tandemach (nie wiem czy wszystkich)
montuje się korby z przesunięciem o 90 stopni.

Data: 2011-05-19 15:59:19
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Tandemy - jakie wady?
Dnia 19-05-2011 o 15:30:35 Piotrpo <piotrpo@gmail.com> napisał(a):

Chociaż coś mi się kojarzy, że w tandemach (nie wiem czy wszystkich)
montuje się korby z przesunięciem o 90 stopni.

nie montuje się. korby "zawsze" są w takim samym położeniu.
choć owszem przesunięcie przedniej względem tylnej o 90st wpłynęło by  raczej korzystnie na równomierność pracy napędu.

--
Z krainy sadow w dolinie Dunajca.
Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/

Data: 2011-05-19 15:30:43
Autor: Leszek 'QSi' Pasoń
Tandemy - jakie wady?
Dnia 19-05-2011 o 14:57:32 cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl>  napisał(a):

  Ryszard Mikke pisze:
[...]

pewnikiem chodzi o to zeby w przednich korbach była mniejsza zębatka, co  by dawało wyższą kadencje z przodua niższą z tyłu.

ale obawiam sie ze skutkowało by to niestabilnością przez nierównomierne  korbowanie.

Data: 2011-05-21 00:38:19
Autor: Dariusz K. Ładziak
Tandemy - jakie wady?
Użytkownik cytawa napisał:
Ryszard Mikke pisze:
[...]

Różne tarcze łańcucha międzykorbowego. Nie chciałbym na takim czymś jechać - jak dwie osoby różnym tempem zaczną kręcić to dopiero wtedy trudno będzie tor jazdy utrzymać...

--
Darek

Data: 2011-05-28 13:12:02
Autor: Slawek Kotynski